مالیخولیا چیست؟ + علائم و درمان افسردگی مالیخولیایی

0 8,222
زمان مطالعه این مطلب: 5 دقیقه

افسردگی مالیخولیا شکلی از اختلال افسردگی اساسی است که با ویژگی‌های مالیخولیایی خود را نشان می‌دهد. اگرچه افسردگی مالیخولیایی قبلا به عنوان یک اختلال متمایز دیده می‌شد، اما طبق گفته انجمن روانپزشکی آمریکا (APA) دیگر آن را به عنوان یک بیماری روانی جداگانه نمی‌شناسد.

مالیخولیا چیست؟ علائم افسردگی مالیخولیایی چگونه است؟ حتما تا انتهای این مقاله از مجله سلامت کیوان همراه ما باشید تا به پاسخ سوالات شما درباره مالیخولیا بپردازیم.

افسردگی چیست؟

افسردگی یک وضعیت سلامت روان قابل توجه است که با احساس مداوم و شدید غم و ناامیدی مشخص می‌شود. این اختلال می‌تواند بسیاری از زمینه‌های زندگی، از جمله کار، مدرسه و روابط اجتماعی را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین ممکن است بر خلق و خو و رفتار و همچنین عملکردهای فیزیکی مختلف مانند اشتها و خواب نیز تأثیر بگذارد. افراد مبتلا به افسردگی، اغلب علاقه خود را به فعالیت‌هایی که زمانی از آنها لذت می‌بردند از دست می‌دهند و در انجام امور روزمره مشکل دارند. حتی گاهی اوقات، ممکن است احساس کنند که زندگی ارزش زیستن ندارد و افکار خودکشی داشته باشند.

شدت و نوع علائم افسردگی مالیخولیایی در افراد متفاوت است. بیشتر افراد علائم سنتی افسردگی را تجربه می‌کنند، درحالی که برخی دیگر به نوع دیگری از آن مانند مالیخولیا و کاتاتونیا مبتلا می‌شوند. بیشتر علائم افسردگی را می‌توان با درمان کنترل کرد، که ممکن است شامل دارو درمانی و گفتگو درمانی باشد.

افسردگی مالیخولیایی
افسردگی مالیخولیایی

مالیخولیا چیست؟

افسردگی مالیخولیا یا افسردگی پنهان یک شکل از افسردگی است که در آن علائم بالینی افسردگی کامل نیستند، اما افراد ممکن است احساس کاهش انرژی، عدم تمایل به برقراری روابط اجتماعی و احساس بی‌ارزشی و ناامیدی داشته باشند. به طور کلی، افسردگی مالیخولیا با افسردگی ساده تفاوت دارد، زیرا علائم افسردگی ساده کمتر شدید بوده و برای تشخیص آن باید به پزشک یا متخصص روانپزشک مراجعه کرد.

مالیخولیا می‌تواند به علت برخی مشکلات زندگی مانند تغییرات اخیر در شغل، رابطه، سلامتی یا سایر عوامل استرس‌زا ایجاد شود. همچنین، گاهی اوقات می‌تواند به علت مشکلات در سطح شیمیایی مغز و اختلالات در سطح هورمونی و نوروترانسمیترها (مواد شیمیایی در مغز که برای انتقال پیام بین سلول‌های عصبی استفاده می‌شوند) به وجود آید.

همانطور که قبلا اشاره کردیم، افسردگی مالیخولیایی شکلی از اختلال افسردگی است که با ویژگی‌های مالیخولیایی خود را نشان می‌دهد. اگرچه افسردگی مالیخولیا قبلا به عنوان یک اختلال متمایز دیده می شد، انجمن روانپزشکی آمریکا (APA) دیگر آن را به عنوان یک بیماری روانی جداگانه نمی‌شناسد و مالیخولیا در حال حاضر به عنوان یک نوع فرعی از اختلال افسردگی اساسی شناخته می‌شود.

گفته شد که افسردگی مالیخولیا، اختلالی است که تمام علائم افسردگی اساسی در آن وجود دارد ولی برخی از علائم بدنی در این نوع از افسردگی شدیدتر هستند. این علائم فیزیکی شامل صبح زود بیدار شدن، کاهش وزن، داشتن احساس گناه شدید و لذت نبردن از فعالیت‌های روزانه است. به طوری که بر تمام ابعاد زندگی فرد تاثیر منفی می‌گذارد.(1)

بیشتر بخوانید:

علائم مالیخولیا

در افراد، شدت و نوع علائم مالیخولیا و افسردگیِ ناشی از آن می‌تواند متفاوت باشد، با این‌حال افراد مبتلا به افسردگی مالیخولیا ممکن است اغلب علائم افسردگی را تجربه کنند، مانند:

  • داشتن مداوم احساس غم و اندوه برای مدت زمان طولانی
  • از دست دادن علاقه به فعالیت‌هایی که زمانی برای فرد لذت بخش بودند
  • کمبود انرژی یا احساس خستگی
  • احساس اضطراب یا تحریک پذیری
  • تغیر در اشتها
  • تغییر در حرکت بدن (تیک عصبی)
  • مشکل در تمرکز، تصمیم گیری و به خاطر سپردن خاطرات
  • فکر کردن یا صحبت کردن در مورد مرگ یا خودکشی
  • اقدام به خودکشی
  • عدم واکنش به اخبار و رویدادهای مثبت
  • کاهش وزن قابل توجه
  • اختلالات خواب

ویژگی‌های مالیخولیایی در افرادی که اغلب علائم شدید افسردگی را تجربه می‌کنند بیشتر است. آنها همچنین بیشتر در کسانی که افسردگی با ویژگی‌های روان پریشی دارند دیده می‌شود. همانطور که قبلا به آن اشاره شد، افسردگی مالیخولیا باعث می‌شود فرد احساس کند زندگی کردن ارزشی ندارد. این افراد به‌سختی روز خود را به شب می‌رسانند و دیگر به فعالیت‌هایی که در گذشته باعث لذت‌شان می‌شد، میلی ندارند.

تشخیص مالیخولیا

در تقسیم‌بندی‌های انواع افسردگی، مالیخولیا را از سایر انواع افسردگی تفکیک نمی‌کنند. اگر شخصی دچار علائم افسردگی و مالیخولیا باشد، تشخیص افسردگی مالیخولیا در او، با انجام روش‌ها و شناسایی نشانه‌های افسردگی اساسی همراه خواهد بود.

هنگامی که فردی علائم افسردگی و مالیخولیا را نشان می‌دهد، تشخیص آنکه آیا او به اختلال افسردگی اساسی با ویژگی‌های مالیخولیا دچار شده باشد کمی دشوار است. برای انجام این تشخیص، پزشک و یا متخصص سلامت روان شما ممکن است برخی سؤالات زیر را از شما بپرسد:

  • آیا برای بلند شدن از رختخواب و شروع کار در صبح مشکل دارید؟
  • آیا علائم شما به طور کلی در صبح یا عصر بدتر است؟
  • آیا تغییری در الگوی خواب شما ایجاد شده است؟
  • یک روز معمولی برای شما چگونه به نظر می‌رسد؟
  • آیا اخیراً برنامه روزانه شما تغییر کرده است؟
  • آیا از همان کارهایی که زمانی انجام می‌دادید لذت می‌برید؟
  • چه چیزی باعث بهبود خلق و خوی شما می‌شود؟
  • آیا در تمرکز بیشتر از حد معمول مشکل دارید؟
افسردگی مالیخولیا
افسردگی مالیخولیا

درمان مالیخولیا

شما ممکن است با موفقیت علائم را با نوعی از انواع روش‌های درمان افسردگی مدیریت کنید، یا اینکه ممکن است متوجه شوید که ترکیبی از درمان‌ها به فرایند بهبود شما کمک بیشتری می‌کنند. ترکیب درمان‌های پزشکی و تغییر در سبک زندگی، شامل موارد زیر است:

درمان مالیخولیا با داروهای ضد افسردگی

علائم افسردگی اغلب با داروهای ضد افسردگی درمان می‌شوند اما این نکته را به خاطر داشته باشید که مصرف این نوع داروها حتما باید با تجویز پزشک باشد. داروهای ضد افسردگی مانند مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) درمان می‌شوند. این داروهای ضد افسردگی شامل داروهایی مانند فلوکستین (پروزاک)، سیتالوپرام (سلکسا) یا پاروکستین (پاکسیل) می‌باشند.

با این‌حال، بسیاری از افرادی که دارای علائم افسردگی با ویژگی‌های مالیخولیایی هستند ممکن است به داروهای ضد افسردگی دیگری مانند داروهای ضد افسردگی‌ سه حلقه‌ای یا مهارکننده‌های مونوآمین اکسیداز (MAOIs)، و همچنین مهارکننده‌های بازجذب سروتونین مانند نوراپی نفرین، و ونلافاکسین (Effexor) واکنش بهتری نشان‌دهند. این داروها به مهار تجزیه سروتونین و نوراپی نفرین در مغز کمک می‌کنند و در نتیجه مقادیر بیشتری از این مواد شیمیایی در مغز که موجب احساس خوشحالی هستند ایجاد می‌کنند. گاهی اوقات، برخی از داروهای ضد روان پریشی غیر معمول مانند ابیلیفای (اریپیپرازول) ممکن است برای افزایش اثرات داروهای ضد افسردگی استفاده شود.

درمان مالیخولیا با روان درمانی و گفت‌وگودرمانی

علاوه‌بر دارودرمانی، با گفت‌وگو و مشاوره نیز می‌توان در جهت بهبود شرایط افراد و درمان مالیخولیا اقدام کرد. ترکیبی از این دو روش درمانی معمولا موثرتر از هر یک از این روش‌ها به تنهایی است. در طول مشاوره، بیمار و پزشک متخصص، درباره‌ی علائم این مشکل و موضوعات پیرامون آن صحبت می‌کنند.

درمان مالیخولیا با روان درمانی
درمان مالیخولیا با روان درمانی

درمان مالیخولیا با شوک الکتریکی (ECT)

در موارد شدیدتر این بیماری، درمان با شوک الکتریکی (ECT) ممکن است برای کمک به تسکین علائم افسردگی با ویژگی‌های مالیخولیایی انجام شود. این روش درمانی شامل اتصال الکترودهایی به سر است که شوک‌های الکتریکی را به مغز می‌فرستند و باعث شوک خفیفی در مغز می‌شود. با این‌حال، ترکیبی از دارو، گفتار درمانی و ECT ممکن است بهترین درمان برای افسردگی با ویژگی های مالیخولیایی باشد.

بیشتر بخوانید:

کلام آخر

افسردگی مالیخولیا نوعی از انواع افسردگی است. در گذشته این نوع از افسردگی نوعی اختلال روانی جداگانه به‌شمار می‌‌رفت اما امروزه آن را به عنوان زیرمجموعه‌ای از افسردگی به‌ شمار می‌آورند. افسردگی مالیخولیایی نوعی ناراحتی روحی است که فردِ مبتلا، احساس غم و ناامیدی شدید را احساس می‌کند. مالیخولیا می‌تواند ابعاد مختلفی از زندگی افراد را تحت‌تأثیر قرار بدهد. درمان افسردگی مالیخولیا شامل مشاوره روان‌شناسی و روش‌های رفتار شناختی می‌باشد. در برخی موارد، ممکن است پزشکان داروهای ضدافسردگی را نیز تجویز کنند.

افسردگی مالیخولیا چیست؟

افسردگی مالیخولیک یا افسردگی پنهان یک شکل از افسردگی است که در آن علائم بالینی افسردگی کامل نیستند، اما افراد ممکن است احساس کاهش انرژی، عدم تمایل به برقراری روابط اجتماعی و احساس بی‌ارزشی و ناامیدی داشته باشند.

تشخیص افسردگی مالیخولیا چگونه است؟

افسردگی مالیخولیایی بیشتر در افرادی رخ‌ می‌دهد که به صورت متناوب نشانه‌های افسردگی اساسی را شدید دارند.

درمان افسردگی مالیخولیا چیست؟

بیشتر علائم افسردگی را می‌توان با درمان کنترل کرد، که ممکن است شامل دارو درمانی، گفتگو درمانی و شوک الکتریکی باشد.

منبع healthline
نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.