امیکرون؛ پیک ششم کرونا در ایران

0 474
زمان مطالعه این مطلب: 3 دقیقه

با توجه به شرایط بحرانی ویروس کرونا، گزارش‌ها حاکی از افزایش موارد ابتلا و فوتی‌ها در کشور میباشد و نگرانی جهت وقوع پیک ششم افزایش یافته است. همچنین هر چند آمار ابتلا، بستری و فوتی‌های روزانه کرونا به کمترین میزان خود در ماه‌های گذشته رسیده‌ اما با افزایش موارد ابتلا به امیکرون در کشور، خطر رشد انفجاری ابتلاها چندان دور از ذهن نیست.

بر اساس آمار و آزمایشات انجام شده تا تاریخ 5 بهمن 1400، تقریبا بیش از 3500 نفر در ایران به امیکرون مبتلا و 150 نفر بر اثر این ویروس جان خود را از دست داده اند. دبیر کمیته اپیدمیولوژی مقابله با کووید ۱۹ با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد موارد در گردش کرونا در کشور مربوط به سویه امیکرون است، گفت: امیکرون در کشور غالب شده است.

خطر امیکرون در کشور

میزان موارد ابتلا به سویه امیکرون در بسیاری از کشور‌های اروپایی، آمریکا و بسیاری از کشورهای همسایه چیزی حدود 90 درصد افزایش یافته بنابراین این سویه از کرونا خیلی به ما نزدیک شده است.

گزارش‌هایی که از تست‌های تشخیصی درباره موارد ابتلا به امیکرون داریم، نشان می‌دهد گسترش این سویه رو به افزایش است. با توجه به خصوصیات این سویه که تصاعدی افزایش پیدا می‌کند بنابراین در دو تا سه هفته آینده ممکن است با پیک کرونا روبرو شویم.

بیشتر بخوانید: هر آن چه باید درباره امیکرون بدانیم

احتمال رویارویی با پیکی شدید تر از کرونا

با توجه به جهش سریع این ویروس، دور از انتظار نبود که جهان بار دیگر با سویه جدیدی از کرونا اما این بار سهمگین‌تر از سویه‌های قبلی روبرو شود. بنابراین رعایت ضوابط و پروتکل‌های بهداشتی گذشته باید مجددا به طور سختگیرانه اعمال شود. با گذشت حداقل سه ماه از تزریق دوز دوم، می‌توان دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرد. بدون شک تزریق واکسن می‌تواند در مقابله با هر یک از سویه‌های جدید کرونا در کاهش گسترش ویروس در جامعه اثرگذار و بیماری را در سطح جهان کاهش دهد.

بیشتر بخوانید: بهترین زمان برای تزریق واکسن کرونا

امیکرون؛ پایان کرونا

بر خلاف نظر برخی افراد که می‌گویند امیکرون پایان کروناست و امیدواری بیش از حدی به این موضوع دارند، نظر بسیاری از کارشناسان اپیدمیولوژی بر این است که نه تنها امیکرون پایان کرونا نیست بلکه ممکن است گونه‌های جدیدی از کرونا به وجود آید که بیماری شدیدتری ایجاد کنند. زیرا هنوز تعداد افرادی که در دنیا واکسن کرونا نزده‌اند زیاد است و در برخی کشورها بیش از ۹۰ درصد مردم هنوز واکسن نزده‌اند. در این کشورها انتقال کرونا می‌تواند باعث جهش‌هایی شود که دوباره دنیا را به مخاطره بیندازد.

مطالب مرتبط:

تست کرونا در منزل
تست کرونا در منزل

ویروس امیکرون کشنده است؟

پیک ششم کرونا در ایران در حال وقوع است، این موج جدی است ضمن اینکه هر لحظه ممکن است واریانت و نوع جدیدی از ویروس کرونا ایجاد شود. اکنون در شرایطی هستیم که کاهش تعداد موارد مرگ روزانه متوقف شده و طی دو هفته گذشته، موارد مرگ کرونا در دنیا رو به افزایش است. این نشان می‌دهد که خیلی هم نباید خوشبین باشیم و بگوییم فقط تعداد موارد ابتلا افزایش پیدا می‌کند و موارد مرگ کرونا زیاد نمی‌شود. در هر حال همه گیری ویروس امیکرون هم می‌تواند کشنده و خطرناک باشد.

گر چه در مجموع تعداد موارد شدید ابتلا کمتر است اما وقتی تعداد موارد ابتلا زیاد شود حتی اگر درصد بیماران شدید کمتر باشد باز هم تعداد موارد شدید و مرگ کرونا افزایش خواهد یافت.

مطالب مرتبط:

تنها راه جلوگیری از وقوع پیک ششم

بهترین راه مقابله با پیک ششم و گسترش ویروس امیکرون، رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی اعم از ماسک زدن، شستشوی مداوم دست‌ها و رعایت فاصله اجتماعی است. همچنین انجام تست PCR کرونا و رعایت قرنطینه پس از شروع علائم به جلوگیری از گسترس ویروس در جامعه بسیار کمک خواهد کرد.

وقوع پیک ششم در ایران قطعی است؟

متاسفانه با توجه به افزایش موارد ابتلا به کرونا در کشور و غالب شدن ویروس امیکرون در بین مبتلایان، مانند دیگر کشور‌های جهان، باید خود را برای مواجهه با پیک ششم کرونا آماده کنیم.

علت وقوع پیک ششم کرونا در ایران چیست؟

گسترش ویروس امیکرون در کشور منجر به افزایش موارد ابتلا و فوتی‌ها و وقوع موج جدیدی در کشور عزیزمان ایران شده است.

راه جلوگیری از وقوع پیک ششم چیست؟

بهترین راه مقابله با پیک ششم و گسترش ویروس امیکرون رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی اعم از زدن ماسک، شستشوی مداوم دست ها و رعایت فاصله اجتماعی است. همچنین انجام تست PCR کرونا و رعایت قرنطینه پس از شروع علائم به جلوگیری از گسترس ویروس در جامعه بسیار کمک خواهد کرد.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.