قارچ ناخن چیست؟ نحوه تشخیص و بهترین روش‌های درمان قارچ ناخن

0 21,432
زمان مطالعه این مطلب: 5 دقیقه

در اغلب اوقات علت زردی ناخن می‌تواند قارچ ناخن باشد. قارچ ناخن و یا به انگلیسی آنیکومیکوزیس (onychomycosis) نیز گفته می‌شود، یکی از شایع ترین بیماری‌ها در میان افراد است. این عارضه در اغلب موارد به صورت یک لکه سفید، یا زرد در زیر ناخن دست و یا پا دیده می‌شود. با عمیق شدن عفونت قارچی، ممکن است دچار درد در ناحیه انگشت و یا ضخیم شدن، تغییر رنگ ناخن شوید. حال قارچ ناخن چه شکلی است؟ علائم قارچ ناخن چیست؟ درمان قارچ ناخن چگونه انجام می‌شود؟ تا انتها با ما همراه باشید تا در این مقاله از مجله سلامت کیوان درباره قارچ ناخن و سوالات شما درباره این بیماری بیشتر صحبت کنیم.

تشخیص قارچ ناخن چگونه است؟

در اکثر مواقع به راحتی می‌توانید عفونت قارچی انگشتان پا و دست‌ها را تشخیص دهید. با این حال، در برخی موارد، ممکن است متوجه ابتلا به عفونت قارچ ناخن نشده و به روال روزانه خود ادامه دهید که منجر به بدتر شدن وضعیت آن در انگشتان شما می‌شود. همانطور که گفته شد، این بیماری به راحتی قابل تشخیص است. علائم اولیه شامل زردی یا ایجاد لکه‌های چرکی بر روی ناخن‌ها است. همچنین ممکن است ناخن‌ها شکننده تر از حد معمول خود باشند و هنگام لمس یا فشار دادن آسیب ببینند. اگر احساس می‌کنید علائم قارچ ناخن در شما وجود دارد توصیه می‌شود به یک پزشک، و یا متخصص پوست مراجعه کنید.

پزشک، ناخن‌های شما را معاینه می‌کند سپس مقداری ناخن بریده یا بقایای زیر ناخن شما را می‌تراشدد. سپس مقداری از نمونه‌ها، برای شناسایی علت و علائم به آزمایشگاه فرستاده می‌شوند. سایر بیماری‌های دیگر مانند پسوریازیس نیز می‌توانند علائمی مانند عفونت قارچی ناخن را ایجاد کنند. میکروارگانیسم‌هایی مانند مخمر و باکتری‌ها نیز می‌توانند ناخن‌ها را آلوده کنند. دانستن علت عفونت ناخن به شما در یافتن بهترین نحوه درمان آن کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید:

چه عواملی باعث ایجاد قارچ ناخن می‌شوند؟

عوامل زیادی وجود دارد که می‌تواند خطر ابتلا به قارچ ناخن را افزایش دهد. این موارد عبارتند از:

  • عدم رعایت بهداشت فردی
  • آسیب‌های پوستی در ناحیه انگشت‌ها
  • پا برهنه راه‌ رفتن در محیط‌های آلوده
  • داشتن بیماری پای ورزشكار یا قارچ پا

یکی از شایع‌ترین دلایل عفونت‌های انگشتان دست و پا، عدم رعایت بهداشت فردی است. شستن دست‌ و پاها باعث از بین‌رفتن اغلب آلودگی‌ها، و باکتری‌های جمع شده روی پوست و ناحیه‌های اطراف انگشتان شما می‌شود. حتی زمانی که احساس می‌کنیم پوست خشک و تمیزی داریم، برخی باکتری‌ها ممکن است هنوز بر روی سطح پوست‌ما وجود داشته باشند و با رسیدن به شرایط مطلوب، باعث ایجاد عفونت شوند. خیلی از افراد فکر می‌کنند، شستن دست‌ها و رعایت بهداشت فردی اهمیت ویژه‌ای ندارد اما توصیه می‌شود، برای جلوگیری از قارچ ناخن و دیگر بیماری‌های باکتریایی و ویروسی، روزانه دوبار دست و پای خود را بشویید.

قسمت‌های آسیب دیده اطراف ناخن، و انگشت‌ها به احتمال زیاد بیشتر مورد حمله باکتری‌های سطح پوست قرار می‌گیرند. این فرایند موجب ایجاد عفونت در زخم، و آسیب‌های پوستی اطراف انگشت‌ها شده و باعث ابتلا به بیماری قارچ ناخن می‌شود. عفونت‌های قارچی، به محض بروز و با گذشت زمان بارها و بارها اتفاق خواهند افتاد. از آنجا که باکتری‌ها با سرعت بسیار بالایی تکثیر می‌شوند، ریشه کن کردن تمام آن‌ها از بدن ممکن نیست، بنابراین تنها راه حل، ایجاد شرایطی است که اجازه می‌دهد رشد باکتری‌ها در زیر سطح خطرناک متوقف و کنترل شود.(1)

علائم قارچ ناخن چیست؟

قبل از تشخیص پزشکی، علائمی وجود دارد که می‌تواند از نظر احتمال عفونت بررسی شود. این علائم رایج تقریباً در همه انواع عفونت‌های قارچی ناخن انگشتان دست و پا وجود دارد و شامل:

علائم قارچ ناخن
علائم قارچ ناخن
  • ناخنهای ضخیم و ترک خورده: یک ناخن آلوده به وضوح ضخیم و شکننده‌تر از قبل به نظر می‌رسد. در اثر برخورد جزئی با هر سطح، ناخن ممکن است از ترس جدا شدن آسیب ببیند. 
  • تغییر رنگ ناخن: این اولین علامتی است که در هنگام عفونت قارچی مشاهده می‌شود. ممکن است کمی تغییر رنگ در کل ناخن یا لکه‌های سفید یا زرد روی ناخن ایجاد شود. در بعضی موارد، کل ناخن به یک رنگ تیره زشت تبدیل می‌شود که ممکن است به نظر نیز یک لخته خون باشد.
  • احساس بوی ناخوشایند: عفونت ناخن در اثر باکتری و تجمع قطعات شکسته ناخن و سلول‌های مرده پوست ایجاد می‌شود. همه این ترکیبات بوی بد ایجاد می‌کند.

در زیر می‌توانید یک نمونه واقعی و تصویر قارچ ناخن پا را مشاهده نمائید.

درمان قارچ ناخن

اگر وضعیت شما خفیف باشد ممکن است با انجام برخی دستورالعمل‌های مراقبتی قارچ ناخن شما به خودی خود بهبود یابد و نیازی به روش‌های درمانی تخصصی نباشد؛ اما اگر قارچ ناخن شما در وضعیت وخیم تری باشد و باعث ضخیم شدن ناخن‌های شما شده باشد، باید تحت‌نظر پزشک و با استفاده از داروها برای درمان قارچ ناخن خود اقدام کنید و از گسترش آن جلوگیری کنید.

همانطور که قبلا گفته شد، نحوه درمان‌ قارچ ناخن به نوع، مرحله عفونت و شدت آن بستگی دارد. پس از ابتلا به قارچ ناخن، بهبودی کامل بیمار ممکن است هفته‌ها طول بکشد. افرادی که از قارچ ناخن پا رنج می‌برند اغلب ادعا می‌کنند که طبق تجویز پزشکان، هفته‌ها داروهای ضدقارچ را مصرف کرده‌اند اما به نظر نمی‌رسد که عفونت آن‌ها بهبود پیدا کرده باشد. رایج‌ترین روش‌های درمان قارچ ناخن عبارتند از:

داروهای ضد قارچ خوراکی – درمان قارچ ناخن

این داروها اغلب انتخاب اول هستند و با مشورت پزشک مصرف می‌شوند. یکی از این داروها ایتراکونازول یا کانازول (Sporanox) است. این داروها به رشد ناخن جدید بدون عفونت کمک کرده و به آرامی بخش آلوده را جایگزین می‌کنند. این نوع دارو را روزانه به مدت ۶ تا ۱۲ هفته مصرف کنید. فرایند بهبود ناخن شما ممکن است چهار ماه یا بیشتر طول بکشد اما تا زمانی که ناخن به طور کامل رشد نکند نتیجه نهایی درمان را نخواهید دید.

داروهای ضدقارچ خوراکی ممکن است عوارض جانبی مانند خارش و آسیب کبدی ایجاد کنند. همچنین ممکن است با سایر داروهای تجویزی شما تداخل داشته باشند. برای مصرف داروهای ضدقارچ خوراکی ممکن است نیاز به آزمایش خون برای بررسی چگونگی انجام این نوع داروها داشته باشید. به طور کلی داروهای ضدقارچ خوراکی برای افراد مبتلا به بیماری کبدی، نارسایی قلبی یا کسانی که داروهای خاصی مصرف می کنند توصیه نمی‌شود.

لاک ناخن ضد قارچ – درمان قارچ ناخن

پزشک شما ممکن است یک لاک ناخن ضد قارچی به نام سی کلوپیروکس را تجویز کند. نحوه استفاده از لاک ناخن ضد قارچ بسیار ساده است. شما باید آن را یک بار در روز بر روی ناخن های آلوده و پوست اطراف خود بکشید. پس از گذشت یک روز لایه‌های خشک شده لاک‌را با الکل پاک کنید و سپس دوباره اطراف پوست و ناخن آلوده را لاک بزنید. فرایند بهبود ناخن شما ممکن است بیش از چهار ماه طول بکشد پس صبور باشید و در طول درمان به درستی از لاک ناخن ضد قارچ استفاده کنید.

کرم ناخن ضد قارچ – درمان قارچ ناخن

پزشک شما ممکن است یک کرم ضد قارچ، مانند افیناکونازول (جوبلیا) و تاوبورول (کریدین) را برای شما تجویز کند. این کرم‌ها ممکن است بهتر عمل کنند اگر شما برای اولین بار ناخن‌ها را نازک کنید. این کار به دارو کمک می کند تا ناخن‌ها را نازک کنید و از یک لوسیون بدون نسخه حاوی اوره سطح ناخن استفاده کنید.

جراحی برداشتن ناخن – درمان قارچ ناخن

جراحی برداشتن ناخن یک جراحی بسیار دردناک است اما پزشکان جهت عدم شیوع عفونت به ناخن‌های دیگر و اطراف آن، این جراحی را توصیه می‌کنند. دلیل دیگری که پزشک ممکن است جراحی برداشتن ناخن را پیشنهاد کنند، درمان عفونت‌های قارچی در زیر ناخن است، زیرا در صورت وجود ناخن، نمی‌توان مستقیماً داروهای ضد قارچ را در استفاده کرد.

درخواست مشاوره و تست HPV
درخواست مشاوره و تست HPV

جمع بندی

قارچ ناخن بیماری شایعی است که اکثرا به صورت لکه‌های سفید، یا زرد در زیر ناخن دست، یا پا دیده می‌شوند. با وخیم شدن عفونت قارچی، ممکن است باعث احساس درد در ناحیه انگشت بیمار و یا ضخیم شدن ناخن، و در برخی موارد شکننده شدن، و تغییر رنگ ناخن‌ها شوند. درمان قارچ ناخن معمولا فرایندی ساده است. هرچند نحوه درمان‌ قارچ ناخن بستگی به نوع، و شدت عفونت بستگی دارد.

قارچ ناخن چیست؟

قارچ ناخن بیماری شایعی است که به صورت لکه‌های سفید، یا زرد در زیر ناخن دست پا دیده می‌شود.

علائم قارچ ناخن چیست؟

شایع ترین علائم قارچ ناخن شامل موارد زیر می‌شوند:
تغییر رنگ ناخن، ناخن ضخیم و ترک خورده، احساس بوی ناخوشایند در اطراف سطح ناخن‌ها از شایع ترین علائم قارچ ناخن هستند.

درمان قارچ ناخن چیست؟

نحوه درمان قارچ ناخن بستگی به نوع و شدت وخیم بودن آن دارد. هرچند در بیشتر موارد گزشکان جهت درمان عفونت ناخن این موارد را پیشنهاد می‌کنند:
استفاده از داروهای ضد قارچ خوراکی، لاک‌های مخصوص ضد قارچ، کرم‌های ضد قارچ، و جراحی برداشتن ناخن از روش‌های درمانی عفونت و قارچ ناخن هستند.

منبع mayoclinic
نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.