علت کمر درد در بارداری چیست؟ + بهترین روش‌های درمان

0 84
زمان مطالعه این مطلب: 4 دقیقه

تعداد زیادی از خانم‌های باردار هستند که در زمان بارداری کمردرد را تجربه می‌کنند. این اتفاق بیشتر در نیمه دوم بارداری شروع می‌شود. راه هایی وجود دارد که می‌توانید به کمک آن‌ها کمر درد خود را در این دوران کاهش دهید. اما علت کمر درد در بارداری چیست؟ درمان کمر درد بارداری چیست؟ برای پاسخ به این سوال‌ها تا انتهای این مقاله از مجله سلامت کیوان با ما همراه باشید.

علت کمر درد در بارداری چیست؟

معمولا کمردرد بارداری در جایی اتفاق میفتد که لگن شما به ستون فقرات شما در مفصل ساکروایلیاک می‌رسد. چند دلیل برای این‌که این اتفاق بیفتد وجود دارد که عبارتند از:

  • افزایش وزن: در یک بارداری سالم، وزن زنان افزایش پیدا می‌کند و ستون فقرات باید این وزن را تحمل کند که می‌تواند باعث ایجاد کمر درد شود. وزن نوزاد و رحم روی رگ‌های خونی و عصب‌های لگن و پشت فشار وارد می‌کند.
  • تغییر در وضعیت بدنی: بارداری مرکز ثقل شما را تغییر می‌دهد. به همین خاطر ممکن است به صورت تدریجی شروع به تنظیم وضعیت بدنی و روش حرکت خود کنید. که ممکن است این وضعیت باعث کمردرد یا فشار شود.
  • تغییرات هورمونی: در طول بارداری بدن شما هورمونی به نام ریلکسین تولید می‌کند که به رباط‌های ناحیه لگن اجازه می‌دهد ریلکس شوند و مفاصل برای آمادگی برای فرایند زایمان آماده شوند. همچنین همین هورمون می‌تواند باعث شل شدن رباط هایی شود که از ستون فقرات حمایت می کنند که این موضوع منجر به ایجاد درد می شود.
  • جداسازی عضلات: با بزرگ شدن رحم دو بخش ماهیچه‌ای موازی (عضلات راست شکمی) که از قفسه سینه تا استخوان شرمگاهی امتداد دارند، ممکن است از هم جدا شوند. این جدایی ممکن است، باعث تشدید کمردرد در بارداری شود.
  • استرس: استرس می‌تواند باعث تنش عضلانی در پشت شود. ممکن است در روزهای پر استرس بارداری متوجه شوید که کمردرد شما افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید:

درمان کمر درد در بارداری چیست؟

برای کم شدن کمردرد در بارداری چند راه وجود دارد که عبارتند از:

ورزش کردن: ورزش منظم، ماهیچه‌ها را تقویت می‌کند و انعطاف پذیری را بالا می‌برد که می‌تواند فشار را از ستون فقرات شما کاهش دهد. ورزش‌های ایمن برای بیشتر خانم‌های باردار شامل پیاده روی، شنا و دوچرخه ثابت است. پزشک شما می‌تواند تمریناتی برای کمر و شکم شما توصیه کند.

گرما و سرما: استفاده از سرما و گرما به کمر شما می‌تواند کمک کند. با مشورت و موافقت پزشک شما می‌توانید با استفاده از کمپرس سرد تا 20 دقیقه روی قسمتی که درد می‌کند شروع کنید. بعد از دو یا سه روز از گرما استفاده کنید. یک پد گرم کننده یا بطری آب داغ را روی محلی که درد می‌کند قرار دهید. مراقب باشید از گرما روی شکم خود در زمان بارداری خودداری کنید.

وضعیت بدنی خود را بهبود بخشید: خم شدن باعث تحت فشار بودن ستون فقرات شما می‌شود. سعی کنید وضعیت بدنی خود را در زمان هایی مثل کار کردن، نشستن یا خوابیدن در حالت درستی قرار دهید. مثلا خوابیدن به بغل با یک بالش بین زانوهایتان، فشار را از روی کمر شما برمی‌دارد. پاهای خود را روی یک چهارپایه قرار دهید و صاف بنشینید و شانه های خود را عقب بدهید. هنگام ایستادن، باسن خود را به جلو و شانه های خود را به عقب بکشید. بستن یک کمربند بارداری نیز می‌تواند به شما کمک کند. 

به صورت منظم حرکات کششی انجام دهید: این کار به تقویت ماهیچه‌های کمر و لگن شما کمک می‌کند.

صحبت با یک فرد قابل اعتماد: اگر کمر درد شما مربوط به استرس است، با یک فرد قابل اعتماد یا مشاور صحبت کنید.

طب سوزنی: طب سوزنی نوعی از درمان است که در آن سوزن‌های نازکی داخل نقاط خاصی از پوست شما قرار داده می‌شوند. مطالعات نشان می‌دهد طب سوزنی می‌تواند تاثیر خوبی روی کم شدن کمر درد شما در زمان بارداری داشته باشد. اگر تمایل به انجام این کار دارید، با پزشک خود در این مورد صحبت کنید.

کایروپراکتیک: اگر به درستی انجام شود، و در صورت مشورت با پزشک و موافقت او می‌تواند کمک کننده باشد. (1)

چند توصیه کمک کننده برای کمر درد در بارداری:

  • سعی کنید خم نشوید
  • کفش پاشنه بلند نپوشید. از کفش های مناسب و استاندارد استفاده کنید. ممکن است نیاز به یک کفش با سایز بزرگتر نیاز داشته باشید.
  • به پشت نخوابید  

اگر کمر درد شما بهبود نیافت، ممکن است نیاز باشد به پزشک مراجعه کنید تا متوجه شوید چه کارهای دیگری نیاز است انجام شود. حتما قبل از استفاده از دارو برای کمر درد خود با پزشک مشورت کنید. استامینوفن برای بیشتر خانم‌های باردار می‌تواند ایمن باشد. آسپیرین و دیگر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مثل ایبوپروفن یا ناپروکسن در این دوران توصیه نمی‌شود. در برخی از موارد ممکن است پزشک دیگر داروهای ضد درد را که در دوران بارداری ایمن هستند برای شما تجویز کند.

علت کمر درد در بارداری چیست؟

چه زمانی برای کمردرد در بارداری به پزشک مراجعه کنیم؟

کمر درد به خودی خود دلیلی برای مراجعه به پزشک نیست. اما اگر موارد زیر را تجربه کردید باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید:

  • درد شدید
  • درد شدید یا فزاینده ای که به طور ناگهانی شروع می‌شود
  • دردهای ریتمیک گرفتگی
  • مشکل در ادرار کردن یا سوزن سوزن شدن اندام‌های شما.

در موارد نادر کمر درد شدید می‌تواند به مشکلاتی مثل پوکی استخوان مربوط به بارداری، استئوآرتریت مهره ای یا ارتریت سپتیک مربوط باشد. دردهای ریتمیک می‌تواند نشانه ای از زایمان زودرس باشد. بنابراین اگر هریک از این مشکلات را تجربه می‌کنید، حتما باید توسط پزشک معاینه شوید.

جمع بندی

کمر درد در بارداری اتفاق عجیب و غیر منتظره ای نیست اما نیازمند توجه است. اگر هر سوال یا مشکلی در این زمینه داشتید، بهترین کار مراجعه به پزشک است تا علت مشخص شود و مناسب ترین درمان برای بهبود کمر درد شما دراین دوران در نظر گرفته شود.

بیشتر بخوانید:

آیا کمر درد در بارداری خطرناک است؟

به طور کلی کمر درد در دوران بارداری عجیب نیست. اما اگر این موضوع شما را اذیت می‌کند و دچار کمر درد شدید، گرفتگی، مشکل در ادرار کردن و دیگر موارد اذیت کننده شدید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

کمر درد در بارداری از چه زمانی شروع می‌شود؟

زمان شروع کمر درد در بارداری در افراد مختلف متفاوت است اما بیشتر افراد کمر درد را بیشتر در نیمه دوم بارداری تجربه می‌کنند

منبع webmd
نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.