انواع معاینه لگن زنان چه زمانی انجام می شود؟

0 12,627
زمان مطالعه این مطلب: 4 دقیقه

معاینه لگن یکی از مهم‌ترین معایناتی است که برای بررسی انواع بیماری‌های مقاربتی انجام می‌شود. این معاینه تنها چند دقیقه زمان می‌برد اما اندام تناسلی، مثانه و راست‌روده مورد بررسی قرار می‌گیرند.

اما شاید این سؤال برای شما نیز مطرح شود که چه معایناتی هنگام این چکاپ انجام می‌شود؟ چه افرادی باید این معاینه را انجام دهند؟ و هر چند وقت یک‌ بار باید این معاینه را انجام داد؟ در ادامه این مقاله از مجله سلامت کیوان پاسخ این سؤالات را به شما می‌دهیم. در ادامه همراه ما باشید.

معاینه لگن چیست؟

معاینه زنان برای بررسی سلامت اندام‌های جنسی به تست پاپ اسمیر یا انواع تست‌های زگیل تناسلی ختم نمی‌شوند. معاینه لگن یکی از انواع معایناتی است (1) که زنان باید به طور دوره‌ای انجام دهند. به این ترتیب معاینه واژن، رحم، دهانه رحم، لوله فالوپ، تخمدان‌ها، مثانه، فرج و حتی راست‌روده صورت می‌گیرند. این در حالی است که تست پاپ اسمیر و غربالگری مربوط به سرطان‌ها هم در همین حین قابل اجرا خواهند بود.

بیشتر بخوانید:

چه هنگام باید معاینه لگن انجام داد؟

بسیاری از خانم‌ها از اهمیت معاینه لگن غافل هستند. آنها عموماً انواع معاینه زنان از جمله این معاینه را هنگامی پیگیری می‌کنند که با درد لگن یا مشکلاتی در عملکرد اندام تناسلی روبه‌رو شوند. اما باید به این نکته توجه داشته باشید که این معاینه باید همچون سایر معاینات به صورت دوره‌ای انجام شود.

معاینه لگن برای چه کسانی واجب است؟

در حالی که معاینه لگن به صورت دوره‌ای برای همه خانم‌ها ضروری است، اما برای گروهی از افراد این معاینات اجباری است. زیرا با کمک این معاینه می‌توانند به معاینه واژن، رحم، راست‌روده و مثانه و چند اندام دیگر اقدام کنند. این گروه از افراد عبارتند از:

  • خانم‌های باردار
  • خانم‌های 21 تا 65 ساله
  • افرادی با سابقه خانوادگی سرطان دهانه رحم و سرطان تخمدان
  • درد اندام‌های تناسلی هنگام مقاربت جنسی
  • درد لگن هنگام ارتباط جنسی
  • مشاهده ترشحات یا خونریزی غیرطبیعی واژن
  • بررسی سلامت از نظر بیماری‌های عفونی هنگام مقاربت جنسی

بیشتر بخوانید:

آماده شدن برای معاینه لگن

افراد برای اینکه معاینه زنان و به صورت خاص معاینه لگن را انجام دهند، بهتر است آمادگی داشته باشند. شاید برای شما هم مهم باشد که بدانید چه نکاتی را باید پیش از معاینه لگن رعایت کرد؟ شاید بسیاری معتقد باشند که معاینه لگن به تدارکات خاصی نیاز ندارد. گاهی فقط تأکید بر این است که این معاینه در زمان خون‌ریزی ماهانه انجام نشود. اما چند نکته دیگر را نیز 48 ساعت پیش از این نوع معاینه، نباید نادیده بگیرید.

  • نباید دوش بگیرید.
  • از تامپون استفاده نکنید.
  • از رابطه جنسی بپرهیزید.
  • از فوم، کرم یا ژل ضدباداری استفاده نکنید.
  • از وارد کردن کرم یا دارو داخل واژن خود بپرهیزید.

مراحل معاینه لگن

در طول یک معاینه معمولی لگن، پزشک یا پرستار ممکن است:

  1. از خانم بخواهد که لباس‌های خود را با لباس یا پوشش دیگری عوض کند.
  2. پزشک یا پرستار موظف است که هر گونه نگرانی و مسئله‌ای را با فرد در میان بگذارند.
  3. از خانم خواسته می‌شود که در حالتی راحت به پشت دراز بکشد.
  4. در ادامه او باید قسمت‌های پایین معده را فشار دهد تا اندام‌ها از بیرون احساس شوند.
  5. پرستار به خانم کمک می‌کند تا در موقعیت تست اسپکولوم (تست واژینالی) قرار بگیرد.
  6. از خانم خواسته می‌شود که زانوهای خود را خم کند و پاهای خود را در نگهدارنده‌ها قرار دهد.
  7. اکنون نوبت به انجام تست اسپکولوم است. در طول معاینه، دستگاهی به نام اسپکولوم وارد واژن می‌شود. بنابراین با گشاد شدن واژن، محدوده واژن و دهانه رحم دیده می‌شوند.
  8. در شرایط معاینه لگن، پزشک می‌تواند تست پاپ اسمیر را نیز برای خانم انجام دهد.
  9. پزشک از یک کاردک پلاستیکی و برس کوچک برای نمونه‌برداری از سلول‌های دهانه رحم استفاده می‌کند. (نمونه‌ استخراج شده از مایع برای معاینه واژن و بررسی عفونت به کار برده می‌شود.)
  10. در این مرحله پزشک ابزار اسپکولوم را برمی‌دارد. یک معاینه دو دستی انجام می‌شود. به این شکل که پزشک دو انگشت خود را داخل واژن قرار می‌دهد. از دست دیگر نیز برای آرام فشار دادن به ناحیه‌ای استفاده می‌کند که برای خانم قابل احساس است. به این ترتیب متوجه می‌شود که آیا اندام‌ها از نظر اندازه یا شکل تغییر کرده‌اند یا خیر.
  11. گاهی هنگام معاینه زنان (به ویژه معاینه لگن)، یک معاینه راست‌روده انجام می‌شود. پزشک برای تشخیص هر گونه تومور یا ناهنجاری، انگشت خود را وارد راست‌روده می‌کند.
  12. در نهایت از خانم خواسته می‌شود که مجدداً برای دریافت جواب معاینه واژن، رحم و به‌طور کلی لگن به درمانگاه مراجعه کند.

زمان مراجعه برای معاینه لگن

شاید برای شما هم مهم باشد که بدانید از چه زمانی باید به معاینه لگن اقدام کنید. در پاسخ باید بگوییم که معاینه زنان به صورت دوره‌ای است. اما بر اساس گزارش سازمان بهداشت و درمان در آمریکا علاوه بر اینکه انجام این تست را به خانم‌های مبتلا به (HPV) تأکید کرده‌، انجام معاینه لگن را برای خانم‌های بالای 30 سال الزامی می‌داند. پزشکان نیز معتقدند که این تست باید هر 3 سال یک بار و تا 65 سالگی انجام شود.

جمع بندی

  • معاینه لگن یکی از مهم‌ترین معایناتی است که برای بررسی انواع بیماری‌های مقاربتی انجام می‌شود.
  • با معاینه لگن، معاینه اندام‌های دیگر نظیر واژن، رحم، دهانه رحم، لوله فالوپ، تخمدان‌ها، مثانه، فرج و حتی راست‌روده نیز صورت می‌گیرند.
  • خانم‌ها باید هر 3 سال یک بار تا 65 سالگی این نوع از معاینه زنان را انجام دهند.

چه خانم‌هایی حتماً باید معاینه لگن انجام دهند؟

زنان باردار، مبتلایان به (HPV)، افرادی با ترشحات یا خونریزی غیرطبیعی واژن، خانم‌هایی که هنگام مقاربت جنسی درد لگن یا اندام تناسلی دارند و به طور کلی خانم‌های بین 21 تا 65 ساله باید معاینه لگن را انجام دهند.

هر چند وقت یک بار باید معاینه لگن انجام داد؟

پزشکان زمان 3 سال یک بار را برای انجام معاینه لگن پیشنهاد می‌کنند.

چه اندام‌هایی با معاینه لگن بررسی می‌شوند؟

معاینه واژن، رحم، دهانه رحم، لوله فالوپ، تخمدان‌ها، مثانه، فرج و راست‌روده با معاینه لگن نیز بررسی می‌شوند.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.