بیوتین؛ کاربرد، فواید و عوارض مهم آن

0 924
زمان مطالعه این مطلب: 5 دقیقه

بیوتین که ویتامین H نیز شناخته می شود یکی از ویتامین های ب کمپلکس است. این ویتامین به بدن کمک می‌کند تا غذا را تبدیل به انرژی کند. ویتامین های گروه B به خصوص بیوتین به سلامت پوست، مو، چشم، کبد و سیستم عصبی کمک می‌کند.

بیشتر مردم بیوتین مورد نیاز خود را از طریق مواد غذایی دریافت می‌کنند اما تحقیقاتی وجود دارد که می گوید دریافت بیوتین بیشتر می‌تواند در تنظیم قند خون، تقویت مو، پوست و ناخن نقش داشته باشد. همچنین بیوتین برای خانم‌های باردار نیز لازم است. در این مقاله از مجله سلامت کیوان می‌خواهیم به همه اطلاعاتی که درباره بیوتین باید بدانید بپردازیم، تا انتها همراه ما باشید.

بیوتین چیست؟

بیوتین یک ویتامین محلول در آب است که ساختاری شبیه گروه ویتامین B دارد. بیوتین را در شکل‌های مختلفی مانند آمپول بیوتین، قرص بیوتین و کپسول بیوتین می‌توانید پیدا و مصرف کنید. با توجه به مزایای زیادی که این ویتامین دارد، مقدار کافی از آن در بدن سبب بهبود عملکرد فعالیت‌های متابولیک، سلامت پوست و مو و ناخن می‌گردد که بسیار بین افراد محبوب شده است.

مقدار توصیه شده روزانه بیوتین چقد است؟

تقریبا 35 میکروگرم بیوتین در روز اغلب برای نوجوانان و بزرگسالان توصیه می‌شود. از آن جا که ویتامین ب محلول در آب است، بیوتین اضافی از طریق ادرار دفع می‌شود. کمبود بیوتین نادر است، اما افراد، اغلب کمبود بیوتین را با علائمی مثل ریزش مو نشان می‌دهند.

بیوتین در بسیاری از مواد غذایی یافت می‌شود. مثل زرده تخم مرغ، آجیل، سویا و سایر حبوبات، موز، قارچ، غلات، گل کلم، گردو و غیره.

آمپول بیوتین
آمپول بیوتین

آیا استفاده از مکمل بیوتین لازم است؟

بهترین کار این است که ویتامین‌ها و مواد مغذی را از طریق مواد غذایی دریافت کنید. اما اگر نمی‌توانید این کار را انجام دهید و به مقدار کافی بیوتین از مواد غذایی دریافت کنید می‌توانید با پیشنهاد پزشک از مکمل‌ها استفاده کنید. همیشه قبل از مصرف مکمل بهتر است آزمایش دهید.

بیشتر بخوانید:

عوارض جانبی بیوتین چیست؟

بیشتر افراد بیوتین کافی را دریافت می‌کنند. قبل از مصرف مکمل با پزشک خود مشورت کنید. بیوتین که ویتامین B7 نیز شناخته می‌شود، اسیدهای چرب و گلوکز را تشکیل می‌دهد. همچنین کمک به متابولیسم کربوهیدرات‌ها و آمینو اسید‌ها می‌کند و به تجزیه چربی در بدن شما کمک می کند. این عملکردها بیوتین را به بخش مهمی از ایجاد انرژی مورد نیاز بدن تبدیل می کند.

بیوتین در بسیاری از غذاها و نوشیدنی‌ها از جمله شیر، هویج، سالمون و آجیل یافت می‌شود. در صورت نیاز می توان آن را به عنوان مکمل نیز دریافت کرد. مقدار توصیه شده روزانه 30 میکروگرم است.

عوارض جانبی مثبت بیوتین

بیوتین منبع مهمی برای ایجاد انرژی و همچنین حفظ عملکرد بدن شما است. مثل همه ویتامین‌ها بدن شما برای سالم ماندن به بیوتین نیاز دارد. بیوتین به حفظ سلامت کبد، سیستم عصبی، مو و غیره کمک می‌کند.

همچنین بیوتین می‌تواند در درمان برخی شرایط پزشکی موثر باشد. برخی از این شراط عبارتند از:

  • هیپوگلیسمی
  • هیپرلیپیدمی
  • کنترل گلوکز در بیماران چاق مبتلا به دیابت (در صورت ترکیب با پیکولینات کروم)

همچنین همان طور که می‌دانید بیوتین در سلامت مو و ناخن اهمیت دارد.

عوارض جانبی منفی بیوتین

با این وجود که بیوتین به عنوان مکمل در دسترس است، توصیه می‌شود فقط با توصیه پزشک مصرف شود. بیشتر مردم از طریق رژیم غذایی منظم خود بیوتین کافی دریافت می کنند.

قبل از مصرف مکمل بیوتین در مورد سایر داروهایی که مصرف می‌کنید و شرایط پزشکی خود با پزشک صحبت کنید. ویتامین‌ها و مکمل‌ها می‌توانند تأثیر منفی بر برخی داروها و شرایط پزشکی داشته باشند.

در حال حاضر عارضه جانبی نامطلوب شناخته شده ای از بیوتین وجود ندارد در صورتی که طبق تجویز پزشک یا از طریق رژیم غذایی معمولی مصرف شود. اما مواردی وجود دارد که برخی از عادت‌ها می‌توانند باعث کمبود بیوتین شوند. مثلا تحقیقاتی نشان می ‌دهد که سیگار کشیدن در خانم‌ها می‌تواند باعث کمبود بیوتین شود.  یا مثلا ممکن است خوردن تخم مرغ خام به ویژه سفیده تخم مرغ خام به طور منظم می تواند کمبود بیوتین ایجاد کند.

علائم شایع کمبود ویتامین عبارتند از:

  • ریزش مو یا نازک شدن مو
  • کلسترول بالا
  • تحریک پوست
  • مشکلات قلبی

مصرف بیش از حد بیوتین

بیوتین بیش از حد چیزی بیشتر از دوز توصیه شده است. این مقدار توصیه شده شامل چیزی است که به طور طبیعی از غذاها دریافت می کنید. مواردی وجود دارد که اثرات منفی بر سلامت برخی از افرادی که مقدار بسیار زیادی مکمل بیوتین مصرف می کنند و بیوتین بیش از حد دریافت می کنند، نشان می دهد. همان طور که گفتیم اکثر مردم از طریق یک رژیم غذایی معمولی بیوتین کافی دریافت می کنند. بهتر است قبل از مصرف خودسرانه و بیش از حد مکمل‌های بیوتین با پزشک خود مشورت کنید.(1)

آیا بیوتین برای رشد مو موثر است؟

بیوتین می‌تواند برای کسانی که دچار ریزش مو یا نازک شدن مو به خاطر کمبود بیوتین شده‌اند باعث رشد مو شود. البته کمبود ویتامین‌های دیگر نیز ممکن است بر سلامت موهای شما تأثیر بگذارد. بیوتین فواید زیادی برای بدن دارد. نقش اصلی آن کمک به تبدیل غذایی که می‌خورید به انرژی است. بدن شما همچنین برای تولید کراتین به آن نیاز دارد – نوعی پروتئین که مو، پوست و ناخن‌ها را می‌سازد.

همانطور که گفتیم بسیاری از غذا‌ها حاوی بیوتین هستند پس کمبود آن در افراد سالمی که رژیم غذایی متعادلی دارند کم پیش می‌آید.

کمبود بیوتین می‌تواند باعث ریزش مو و نازک شدن آن بشود. این به دلیل نقش ویتامین در تولید کراتین است. به همین خاطر، مکمل‌های بیوتین معمولاً برای رشد موی سالم یا موهای ضخیم‌تر و حجیم‌تر تبلیغ می‌شوند. اما نکته مهم این است که باید بدانید مکمل بیوتین می‌تواند به اصلاح کمبود بیوتین و بازیابی سلامت و رشد مو کمک کند اما شواهد قوی‌ای برای استفاده از مکمل‌های بیوتین برای تقویت رشد مو در افرادی که کمبود بیوتین ندارند وجود ندارد.

مشاوره خرید آمپول بیوتین

حالا که تا اینجای مقاله را خوانید، شاید بخواهید در خصوص تهیه و خرید آمپول بیوتین با متخصصی مشورت کنید. ما به کمک شما آمده‌ایم. همین حالا فرم زیر را به صورت رایگان پر کنید و صبر کنید تا برترین متخصصان با شما تماس گرفته و راهنمایی‌های لازم در خصوص خرید امپول بیوتین انجام دهند. تا دیر نشده اقدام کنید.




    بیشتر بخوانید:

    کلام آخر

    همانطور که دانستید معمولا بیشتر افراد از طریق رژیم غذایی منظم خود بیوتین کافی دریافت می‌کنند. با این حال، برخی از شرایط، سبک زندگی، و داروها می توانند باعث کاهش سطح آن شوند. در صورت نیاز با مشورت با پزشک می‌توانید مکمل بیوتین مصرف کنید. از آنجایی که نازک شدن مو و رشد ضعیف مو گاهی با کمبود بیوتین همراه است، اصلاح این کمبود می‌تواند به بازیابی رشد مو در برخی از افراد کمک کند.

    روزانه چقدر باید بیوتین مصرف کرد؟

    مقدار توصیه شده روزانه حدود 30 میکروگرم است. کمبود بیوتین نادر است. اما افراد اغلب کمبود بیوتین با علائمی مثل ریزش مو نشان می دهند.

    آیا استفاده از مکمل بیوتین لازم است؟

    بهترین کار این است که ویتامین ها و مواد مغذی را از طریق مواد غذایی دریافت کنید. اما اگر نمی‌توانید این کار را انجام دهید و به مقدار کافی بیوتین از مواد غذایی دریافت کنید می‌توانید با پیشنهاد پزشک از مکمل های بیوتین استفاده کنید.

    آیا مصرف بیوتین می‌تواند باعث افزایش رشد مو شود؟

    برای کسانی که کمبود بیوتین دارند و دچار ریزش مو یا نازک شدن مو شده اند، بیوتین می‌تواند کمک کننده باشد. اما برای کسانی که کمبود بیوتین ندارند شواهد کافی برای رشد مو به خاطر مصرف مکمل بیوتین وجود ندارد.

    آمپول بیوتین بپانتین چیست؟

    تزریق آمپول بیوتین بپانتین که به آن ویتامین B7 می‌گویند به جلوگیری از ریزش مو کمک کرده و در برخی موارد به رشد مجدد مو نیز کمک کننده است. همچنین بعد از کاشت مو و ابرو، پزشکان تزریق این آمپول را تجویز می‌کنند.

    آمپول بیوتین و دکسپانتنول برای چه استفاده می‌شوند؟

    دو آمپول بیوتین و دکسپانتنول به طور همزمان به دو عضله مختلف تزریق می‌شوند. آمپول بیوتین حاوی ویتامین B7 است و به افزایش رشد مو، افزایش انرژی و تنظیم متابولیسم کمک کننده است. آمپول دکسپانتنول نیز حاوی ویتامین B5 است که مانند دیگر ویتامین‌های زیرمجموعه ویتامین B، محلول در آب است و در عملکردهای ضروری بدن مانند کمک به رشد موها مفید است.

    منبع healthline
    نظر بگذارید

    ایمیل شما منتشر نمی شود.