بهترین درمان زود انزالی چیست؟ علت و 7 درمان زودانزالی خانگی

82 214,297
زمان مطالعه این مطلب: 8 دقیقه

یکی از شایع‌ترین مشکلات جنسی، در میان آقایان انزال زودرس است. زود انزالی یا زود ارضایی زمانی اتفاق می‌افتد که فرد زودتر از آنچه انتظار دارد به ارگاسم می‌رسد. زود انزالی یک مشکل رایج است که 30 تا 40 درصد مردان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. علت زودانزالی عبارت است از مشکلات فیزیکی، عدم تعادل هورمونی، عوامل عاطفی و روانی. روش‌های درمانی مختلفی برای درمان زود ارضایی وجود دارد که در این مقاله به همه آن‌ها اشاره خواهیم کرد. اگر شما یا همسرتان به این عارضه دچار است، حتما تا انتهای این مقاله از مجله سلامت کیوان با ما همراه باشید تا درباره زود انزالی بیشتر صحبت کنیم.

زود انزالی چیست؟

زودانزالی یا به انگلیسی premature ejaculation نوعی اختلال در عملکرد جنسی آقایان است و زمانی رخ می‌دهد که فرد به ارگاسم می‌رسد و مایع منی زودتر از آنچه که خود یا شریک زندگی‌اش می‌خواهد آزاد و یا خارج می‌شود. افراد مبتلا، قبل یا مدت بسیار کمی بعد از دخول و رابطه جنسی، ارضا می‌شوند. انزال زودرس می‌تواند یک تجربه ناامید کننده برای شما و شریک جنسی شما باشد و زندگی جنسی شما را کمتر لذت بخش کند. با این‌حال، خبر خوب این است که زودانزالی در آقایان معمولاً قابل درمان است. (1)

زودانزالی
زود انزالی

زودانزالی چقدر شایع است؟

بین 30 تا 40 درصد از مردان در مقطعی از زندگی خود دچار زود انزالی می‌شوند. طبق گفته انجمن اورولوژی آمریکا، انزال زودرس شایع‌ترین نوع اختلال جنسی در مردان است. از هر پنج مرد بین 18 تا 59 سال، یک نفر از زود انزالی رنج می‌برد.

چه زمانی ارضا شدن را زودانزالی تلقی کنیم؟

اگرچه تعریف زود انزالی متفاوت است، انجمن اورولوژی آمریکا انزال، را زمانی زود تعریف می‌کند، که اگر خروج مایع منی، زودتر از حد مطلوب رخ دهد، یا قبل از دخول یا مدت کوتاهی پس از دخول رخ دهد و باعث ناراحتی یکی یا هر دو طرف شود. انجمن روانپزشکی آمریکا (APA) سه سطح مختلف از شدت زود انزالی (خفیف، متوسط، شدید) را بر اساس زمان تا انزال تعریف می‌کنند که خفیف آن کمتر از یک دقیقه است. بسیاری از پزشکان، زود ارضایی را به عنوان انزال در عرض یک دقیقه پس از شروع رابطه جنسی تعریف می‌کنند.(2)

علت زود انزالی چیست؟

علت زودانزالی ممکن است فیزیکی یا عاطفی باشد. همچنین برخی عوامل دیگر نیز وجود دارد که با انزال زودرس در آقایان مرتبط هستند و در ادامه شرح خواهیم داد. علت زودانزالی آقایان موارد زیر است:

علت زود انزالی
علت زود انزالی

عوامل فیزیکی و هورمونی

مشکلات هورمونی مانند تیروئید در سطح اکسی توسین و در عملکرد جنسی مردان نقش مستقیم دارند. برخی مطالعات نشان می‌دهند که رابطه‌ای بین پرکاری تیروئید و انزال زودرس وجود دارد. افرادی که به اختلالات هورمونی مانند تیروئید مبتلا هستند، احتمال بیشتری وجود دارد که اختلالات جنسی اعم از زود انزالی را تجربه کنند.

در یک مطالعه، 50% از مردانی که مبتلا به پرکاری تیروئید بودند، دچار انزال زودرس نیز بودند. پس از درمان بیماری تیروئیدی، این تعداد از مردانی از به این اختلال مبتلا بودند به 15% کاهش یافت. سایر مشکلات هورمونی که در عملکرد جنسی نقش دارند عبارتند از هورمون لوتئینیزه کننده (LH)، پرولاکتین و هورمون تیروئید (TSH). در صورتی که در عملکرد هرکدام از این هورمون‌ها اخلالی ایجاد شود می‌تواند منجر به زود انزالی شود. همچنین سطوح پایین سروتونین یا دوپامین، مواد شیمیایی در مغز که در میل و هیجان جنسی نقش دارند و آلت تناسلی که به تحریک بسیار حساس است می‌تواند منجر به زودانزالی شود.

عوامل عاطفی یا روانی

ممکن است به دلیل مشکلات عصبی و یا سایر مشکلات با شریک خود، اضطراب در شما ایجاد شده باشد و هنگام رابطه جنسی لذت کافی را نبرید. همچنین داشتن رابطه جنسی مجدد پس از یک دوره طولانی رابطه نداشتن منجر به تجربه زودانزالی خواهد شد. همچنین عدم اعتماد به نفس، افسردگی، احساس گناه، سرکوب میل جنسی، هیجان یا تحریک بیش از حد از دیگر دلایل عاطفی و روانی محسوب می‌شوند.

خود ارضایی و زودانزالی

یکی از عواملی که در طولانی مدت ممکن است باعث انزال زودرس بشود، خود ارضایی است. به طور کلی به لمس یا مالیدن قسمت‌هایی از بدن برای ایجاد لذت جنسی توسط خود فرد، خودارضایی یا استمنا گفته می‌شود. برخی مطالعات نشان داده‌اند، مردانی که در طولانی مدت به تماشای فیلم‌های مستهجن و انجام خود ارضایی اعتیاد داشته‌اند، بیشتر در خطر ابتلا به این عارضه هستند.

خودارضایی و زودانزالی
خودارضایی و زودانزالی

کرونا و زود انزالی

شاید با دیدن این مورد تعجب کنید، اما کرونا یکی از مسائل مهم قرن اخیر بوده که مشکلات زیادی را به سر جامعه جهانی آورده است. افراد مبتلا به کرونا متوجه تغییراتی در سیستم‌های بدن خود و مشکلاتی پس از بهبودی شدند. با گلایه برخی افراد نسبت به زودانزالی بعد از ابتلا به کرونا، طی یک تحقیقی که بر روی 3 مرد انجام شد، نشان داد که آنها بعد از بهبودی، دچار زودانزالی و اختلال نعوظ شدند؛ با اینکه ترشح هورمون‌های جنسی بیماران طبیعی بود. البته این مورد را نمی‌توان به طور قطع درست دانست و بگوییم همه مبتلایان به کرونا دچار زودانزالی می‌شوند. جهت مطالعه بیشتر: شیوع سویه جدید کرونا مرداد 1402

تشخیص انزال زودرس

در برخی موارد تشخیص علت زود انزالی در افراد می‌تواند مشکل باشد، به همین دلیل مشورت با یک متخصص اورولوژی بهترین راه برای تشخیص علت زود انزالی است. پزشک شما با بررسی تاریخچه پزشکی و دارویی شما و انجام آزمایشات پروستات می‌تواند علت زود انزالی در شما را تشخیص دهد.

تشخیص زودانزالی
تشخیص زودانزالی

پزشک اورولوژیست پس از بررسی‌های اولیه، معاینه را با پرسش در مورد تجربیات جنسی شما آغاز می‌کند. احتمالاً از شما سؤال می‌کند:

  • چه مدت است که این مشکل را دارید؟
  • در چه شرایطی اتفاق افتاده است؟
  • چند وقت یکبار اتفاق می‌افتد؟
  • آیا زودانزالی در هر تلاش جنسی اتفاق می‌افتد؟
  • آیا زود انزالی هنگام خود ارضایی اتفاق می‌افتد؟
  • آیا مشکل اختلال نعوظ دارید؟

در حالی اکثر این سوالات شخصی هستند، مهم است که شما صادقانه به اورولوژیست خود پاسخ دهید تا او بتواند به بهترین شکل عامل مشکل شما را تشخیص دهد. اورولوژیست شما همچنین در مورد مصرف الکل و مواد مخدر غیرقانونی، هر گونه بیماری پزشکی دیگری که ممکن است داشته باشید و هر دارویی از جمله داروهای بدون نسخه، مکمل‌ها و محصولات گیاهی که مصرف می‌کنید می‌پرسد.

بیشتر بخوانید:

درمان زود انزالی آقایان

روش‌های درمان زودانزالی، شامل رفتار درمانی، مشاوره و استفاده از برخی داروها هستند. اغلب علل انزال زودرس با رفتار درمانی و یا مشاوره برای کمک به نگرانی‌های عاطفی، مانند استرس و اضطراب عملکرد یا عوامل استرس‌زا که ممکن است در ایجاد انزال زودرس موثر باشند، درمان می‌شوند. روش‌های درمان زود انزالی مردان به شرح زیر است:

درمان زود انزالی
درمان زود انزالی

ورزش کگل برای درمان زود انزالی

ورزش کگل تمرینات ساده‌‌‌‌‌ای هستند که می‌توانید برای قوی‌تر کردن عضلات کف لگن و درمان زود انزالی انجام دهید. این عضلات در ناحیه‌‌ای بین باسن قرار دارند که اندام‌های تناسلی شما را در جای درست نگه می‌دارد. شما با تمرین روزانه کگل می‌توانید به تاخیر انداختن انزال خود کمک کرده و اختلال زودانزالی خود را درمان کنید.

رفتار درمانی

رفتار درمانی شامل آزمایش روش‌های مختلف جهت به تاخیر انداختن ارگاسم و درمان زود انزالی مردان است. هدف از انجام این روش‌ها این است که به شما یاد دهد چگونه بدن و احساسات خود را کنترل کنید. این روش ها عبارتند از:

نگه داشتن انزال برای درمان زود انزالی: با این تکنیک، آلت تناسلی خود را تا نزدیکی نقطه ارگاسم تحریک کنید، سپس تحریک را برای حدود 30 ثانیه متوقف کنید تا زمانی که کنترل خود را دوباره به دست آورید. این رویکرد «شروع و توقف» را سه یا چهار بار قبل از اینکه به ارگاسم برسید تکرار کنید. این تمرین را تا زمانی که کنترل انزال را به دست آورید ادامه دهید.

فشار درمانی برای درمان زود انزالی: با استفاده از این آلت تناسلی خود را تا نزدیکی نقطه ارگاسم تحریک کنید، سپس به آرامی سر آلت تناسلی خود را برای حدود 30 ثانیه فشار دهید تا نعوظ خود را از دست بدهید. قبل از اینکه به خود اجازه ارگاسم بدهید، این تکنیک را چند بار تکرار کنید. تمرین این تکنیک را تا زمانی که کنترل در به تعویق انداختن ارگاسم خود را بدست آورید ادامه دهید.

منحرف کردن تفکرات برای درمان زود انزالی: هدف این است که با این تکنیک، در زمانی که از نظر جنسی تحریک می‌شوید، توجه خود را بر روی چیزهای غیرجنسی معمولی متمرکز کنید. به عنوان مثال، نام همه بازیکنان تیم ورزشی مورد علاقه خود یا نام محصولات مورد علاقه خود در راهروهای فروشگاه را تجسم کنید.

مشاوره برای درمان زود انزالی: اگر علت انزال زودرس شما روانی، عاطفی یا به دلیل مسائل مربوط به رابطه است، به دلیل اضطراب، افسردگی، استرس، احساس گناه در رابطه، از یک روانشناس، یا درمانگر جنسی کمک بگیرید.

رفتار درمانی برای درمان زود انزال
رفتار درمانی برای درمان زود انزال

مصرف دارو برای درمان انزال زودرس

داروهای تجویزی مهارکننده‌های انتخابی گیرنده سروتونین (SSRI) مانند، سیتالوپرام (Celexa)، اسیتالوپرام (Lexapro)، فلوکستین (Prozac)، پاروکستین (Paxil) و سرترالین (Zoloft) یا کلومیپرامین (Anafranil) از جمله داروهای ضدافسردگی هستند که می‌توانند برای درمان انزال زودرس مؤثر باشند. حتماً قبل از مصرف، عوارض جانبی این داروها را با اورولوژیست خود در میان بگذارید تا مطمئن شوید که مصرف این داروها برای شما مناسب هستند.

کرم و اسپری تاخیری برای درمان

کرم‌ها و اسپری‌های بی‌حس‌کننده که روی سر و ساقه آلت تناسلی استفاده می‌شوند، یکی دیگر از گزینه‌های دارویی برای به تاخیر انداختن انزال هستند. اکثر کرم یا اسپری‌های بی‌حس کننده روی آلت تناسلی مالیده می‌شوند و به مدت 10 تا 30 دقیقه یا تا زمانی که حساسیت کمتری در آلت تناسلی خود احساس کنید جذب می‌شوند. استفاده از قرص تاخیری نیز یکی دیگر از راهکارهای درمانی موقت برای درمان زود انزالی است. بیشتر بخوانید: قرص تاخیری بهتر است یا اسپری تاخیری؟

کرم و اسپری تاخیری برای زود انزالی
کرم و اسپری تاخیری برای زود انزالی

کاندوم برای درمان زودانزالی

همچنین یکی دیگر از روش‌هایی که می‌توانید برای درمان زود انزالی مردان استفاده نمائید، استفاده از کاندوم است. کاندوم هنگام رابطه جنسی، حساسیت و اصطکاک آلت تناسلی را کمتر خواهد کرد و این می‌تواند به طولانی کردن زمان انزال مردان کمک کند. همچنین می‌توانید از کاندوم‌های حاوی بی حس کننده مانند لیدوکائین یا کاندوم‌های تاخیری استفاده نمائید.

درمان زودانزالی خانگی فوری

برای درمان زودانزالی روش‌های خانگی و داروهای گیاهی نیز وجود دارد که در این قسمت رایج‌ترین آنها را به شما معرفی می‌کنیم.

  • درمان خانگی زود انزالی با ترکیب زنجبیل و عسل
  • درمان خانگی زودانزالی با جو دوسر
  • درمان خانگی زود انزالی با روغن نعنا
  • درمان خانگی زودانزالی با پیاز
  • درمان خانگی زود انزالی با سیر
  • درمان خانگی زودانزالی با مارچوبه
  • درمان خانگی زود انزالی با دمنوش هسته انبه

مکمل و مواد معدنی برای درمان زود انزالی

بهترین مکمل‌ها و مواد معدنی برای درمان زودانزالی شامل موارد زیر هستند:

  • روی
  • منیزیم
  • کلسیم
  • مس
  • سلنیوم
  • منگنز

برای پیشگیری از انزال زودرس چه باید کرد؟

انجام موارد زیر می‌تواند به پیشگیری از انزال زودرس کمک کند:

  • درمان کردن مشکلات روانی شامل استرس و اضطراب و افسردگی
  • درمان مشکلات جسمی مثل بیماری‌های قلبی عروقی
  • تقویت عضلات لگن با تمرینات کگل
  • استفاده از کاندوم و اسپری تاخیری
  • خواب کافی (حداقل هفت تا هشت ساعت)
  • رژیم غذایی سالم

مطالعه بیشتر:

کلام آخر

زود انزالی که به آن انزال زودرس نیز گفته می‌شود زمانی رخ می‌دهد که فرد قبل از داشتن آمادگی طی فعالیت جنسی به انزال برسد. زود انزالی یکی از شایع‌ترین اختلالات جنسی میان آقایان است. تخمین زده می‌شود بین 30 تا 40 درصد از مردان در مقطعی از زندگی خود دچار زود انزالی می‌شوند.

سه سطح کلی از شدت زود انزالی (خفیف، متوسط، شدید) بر اساس زمان تا انزال تعریف شده‌ است که نوع خفیف آن کمتر از یک دقیقه است. زود انزالی اختلالی شایع اما قابل درمان است.

اگر زود انزالی مکرر دارید، یا اگر زود انزالی باعث اضطراب یا افسردگی شما شده و روابط شما را تحت تاثیر قرار‌ می دهد، باید به متخصص اورولوژی مراجعه کنید.

زود انزالی چیست؟

زود انزالی و یا نام دیگر آن انزال زودرس، نوعی اختلال عملکرد جنسی است. زود انزالی زمانی رخ می‌دهد که فرد به ارگاسم رسیده و منی زودتر از آنچه که خود یا شریک زندگی اش می‌خواهد خارج می‌شود.

انزال زودرس چقدر شایع است؟

بین 30 تا 40 درصد از مردان در مقطعی از زندگی خود دچار زود انزالی می‌شوند.

زود انزالی چگونه درمان می‌شود؟

بسته به علت، گزینه های مختلفی برای درمان زود انزالی وجود دارد، روش‌های درمانی شامل رفتار درمانی، انجام تمرینات ورزشی کگل، مشاوره و استفاده از برخی داروها هستند.
برخی مطالعات نشان می‌دهد که ترکیب مهارکننده‌های انتخابی گیرنده سروتونین و رفتار درمانی برای درمان زود انزالی موفقیت‌آمیز بوده‌اند.

آیا زودانزالی باعث نازایی می شود؟

خیر، ارتباط مستقیمی بین زودانزالی و نازایی وجود ندارد؛ اما اگر انزال زودرس شما به دلیل مشکلات هورمونی رخ داده باشد، ممکن است منجر به مشکلات دیگر مانند نازایی نیز بشود.

منبع mayoclinic clevelandclinic.
82 نظر
  1. عرفان گفت

    سلام من ۹ساله ازدواج کردم تواین چندسال شایدبگم هفته ای هفت باریابیشترباخانمم رابطه جنسی برقرار میکنم اول زندگی اصلازودانزال نبودم و حتی شده رابطه به نیم ساعت برسه ولی الان یه مدتیه زودانزال شدم خودارضایی هم اصلاندارم راهکاری داریدممنون

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      همانطور که مطالعه کردید علل مختلفی ممکن است منجر به زودانزالی شود.
      ممکن است به دلیل افزایش سن، عضلات کف لگن ضعیف شده باشند که با انجام ورزش کگل برطرف خواهند شد.
      درغیر این صورت اگر مشکل آزاردهنده است، می‌توانید به متخصص اورولوژی جهت بررسی علت مراجعه کنید.

  2. علی گفت

    سلام وقت بخیر
    من پسرم و ۱۹ سالمه و چندسالی که خودارضایی دارم.(معتادش نیستم)
    ۲ماهی میشه دچار زود انزالی شدم زیر یه دقیقه.
    راه درمانی هستش؟
    اگه طولانی مدت هم باشه مشکلی ندارم.
    خیلی ناراحت و پشیمونم.

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خودارضایی را ترک کنید، به مرور زمان زودانزالی نیز برطرف خواهد شد.
      انجام تمریناتی مانند ورزش کگل نیز برای تقویت عضلات کف لگن مفید است.

      1. Mahdi گفت

        سلام من ۱سال و نیم است که خودارضایی نمیکنم و ورزش کگل هم انجام دادم ولی مشکل من حل نشد.(به دلیل خودارضایی زود انزالی گرفتم)

  3. ... گفت

    سلام خسته نباشید من شوهرم زود انزالی داره ولی خود ارضایی نمیکنه حدودا در هفته دوبار رابطه داریم که کمتر از ۲ دقیقه به انزال میرسه آیا اگه تعداد رابطه رو بیشتر کنیم و این تمرینات رو انجام بده مشکلش حل میشه؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      انجام تمرینات کگل می‌تواند تا حدی کمک کننده باشد.
      ضمنا می‌توانید مدت پیشنوازی و معاشقه قبل از دخول و رابطه کامل را افزایش دهید تا زمان ارضا شدن دو طرف به هم نزدیک تر شود.
      اگر مشکل حاد است و برطرف نشد به متخصص روانپزشک مراجعه نمایند.

  4. M گفت

    سلام خسته نباشین
    من ۱۷ سال سن دارم خود ارضایی میکنم زود به انزال میرسم
    آیا رابطه جنسی داشته باشم همین طوریم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      زودانزالی یکی از عوارض خودارضایی مکرر است.
      نسبت به ترک خودارضایی اقدام نمائید و ورزش کگل انجام دهید.

    2. منصور گفت

      بله

  5. Ilia گفت

    سلام من ۱۶ سالمه و میشه گفت از سن ۱۴ سالگی خود ارضایی میکردم ولی اعتیاد بهش نداشتم
    یک سالو نیم هست خود ارضایی کنار گذاشتم و پر انرژی و سر حال هستم استرس ندارم ورزش هم میکنم
    و دقیقا از همون پارسال که ترک خود ارضایی رو تمرین میکنم متوجه شدم که دچار زود انزالی هستم و حد اکثر تو ۲ دقیقه ارضا میشم
    مبخواستم بدونم به مرور زمان و بالا رفتن سن درست میشه ؟ نگرانم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      از اتفاق رخ داده خورسندیم. امیدواریم در همه تصمیمات مهم زندگی این اراده را داشته باشید.
      بله، عوارض ایجاد شده توسط خودارضایی به مرور زمان و پس از ترک از بین خواهند رفت. البته درشرایطی که علت دیگری نداشته باشد.

  6. مهرداد گفت

    سلام وقت بخیر،من انزال شدید دارم زیر ۵ ثانیه انزال میشم،۲بار دکتر رفتم میگه بخاطر اینکه مجردی و رابطه کم داری اینجوری میشه،من قبلت اینجوری نبودم ۲ساله اینحوری شدم.از قرص و کااندوم هم استفاده میکنم تاثیری نداره،یک نمونش قرص داپوکستین بود.هیچ تاثیری نداره،خیلی ناراحتم ازین بابت نه خودم نه طرف مقابلم راضیه،نیست چکار کنم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      تشخیص علت نیاز به دانستن سابقه پزشکی بیشتری از شما دارد. توصیه می‌شود به پزشک متخصص اورولوژیست متبحرتری مراجعه نمائید.
      ممکن است عامل زودانزالی شما روانی باشد که باید با روانپزشک درمیان بگذارید.
      ضمنا یکی دیگر از عوامل ایجاد زودانزالی، انجام خودارضایی به صورت مکرر است. درصورتی که این عادت را دارید، ترک آن به شما کمک خواهد کرد.
      با آرزوی سلامتی

  7. شهرام گفت

    سلام
    من حدود ۱۰ سال هست که ازدواج کردم
    ولی هنوز مشکل زود انزالی دارم
    با اسپری مشکلم حل میشه و خب درمان نشده
    اگه از اسپری استفاده نکنم باز مشکل زود انزالی وجود داره…
    راهنمایی کنید ممنونم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      درصورتی که مواردی که در مقاله ذکر شد، موفق به درمان نشدید، به یک متخصص روانپزشک جهت دارودرمانی مراجعه نمائید.

  8. احمد نوری گفت

    سلام زود انزالی در سن پایین ۱۸ سال عادیه؟ و اینکه خود ارضایی از چند بار در روز یا هفته مضر نیست و عادیه؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      زودانزالی شرایطی است که نیاز به درمان دارد و به سن مربوط نیست که یکی از علل آن نیز می‌تواند خودارضایی مکرر باشد.
      انجام خودارضایی را توصیه نمی‌کنیم.

  9. محمد گفت

    دوست عزیزم من میتونم کمک کنم
    با تمریناتی ک داده میشه خیلی راحت میتونین درمان بشین

  10. محمد گفت

    حیف که علم مقاله و نویسنده با اون قسمتی که گفته بود خودارضایی زیر سوال رفت…
    دوس عزیز این حرف رو نه از من بلکه از یک متخصص سکستراپیست به یاد داشته باشید که خودارضایی اگر احساس گناه تلقین توسط خود فرد نشه تفاوتی به جز لذت در لذت نداره با رابطه جنسی یعنی فقط لذت رابطه بیشتره وگرنه مکانیسم و ضرر و فواید یکی هست
    اشتباهات علمی و…به مردم گفتن خودش گناه بزرگی هست نیاز نیست فکر کنین با اینکار گناه رو میشورین
    موفق باشید و بع علم خود با صحبت با افراد این حوزه اضافه کنین

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      دوست عزیز، تحقیقات زیادی درباره تفاوت بین خودارضایی و ارتباط جنسی وجود دارد که اکثریت، این ادعا که مغز انسان متوجه تمیز این دو از هم خواهد شد را تایید کرده‌اند. اصلی‌ترین تفاوت، ارتباط عاطفی و ترشح هورمون اکسی توسین هنگام ارتباط جنسی است که در خودارضایی رخ نخواهد داد.
      همچنین بسیاری از تحقیقات بر مضر بودن خودارضایی (در صورت انجام مکرر و مستمر) از جمله ابتلای فرد به زودانزالی تاکید داشته‌اند.
      با آرزوی سلامتی

  11. Ali گفت

    alert(1)عالی

  12. س م گفت

    سلام همسرمن بشدت آدم خجالتی هست مشکلش زودانزالی هست حدود۳ سال ازدواج کردیم خود ارضایی هم نمیکنه همسرمن چیکار کنه

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      از روش‌های ذکر شده در مقاله استفاده کنید. اسپری و قرص‌های تاخیری را موقتا می‌توانید استفاده کنید. در صورتی که برطرف نشد و مشکل جدی بود به پزشک متخصص اورولوژیست جهت معاینه و یا روانپزشک جهت تجویز دارو مراجعه نمائید.

    2. عباس گفت

      سلام من در حالا حاضر ۶ سال ازدواج کردم وسه ماه است که من زود انزال شدم ممنون میشم که راهنمایی کنید

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        همانطور که در مقاله ذکر شد و می‌توانید مطالعه کنید، علل مختلفی ممکن است به زودانزالی منجر شوند که باید علت را بیابید و مشکل را برطرف کنید. درصورتی که مشکل شما برطرف نشد به متخصص اورولوژیست مراجعه نمائید.

  13. رضا گفت

    با سلام. در این متن در مورد پنجم از بند “تشخیص زودانزالی” گفته شده که پزشک از شما می‌پرسد که آیا با همه شرکا این اتفاق می‌افتد؟
    به خاطر رعایت موضوعات اخلاقی ممنون میشم اگر این مورد را حذف بفرمایید. باتشکر

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      با تشکر از حسن نظر شما؛ اعمال شد.

      1. جواد گفت

        درود.من ۱۱ سال است ک ازدواج کردم حدود سه سال است ک مواد را کنار گذاشتم(ترامادول) اما الان حدود دو ماه است ک زود انزال شدم حتی با مصرف و استفاده از کرم بی حسی و اسپری لیدو حتی گاهی اوقات کلا الت داخل خودش فرو میرود و اندازه و سایزش هم کوچکتر شده خواهشا راهنمایی کنید

      2. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        توصیه می‌کنیم به روان‌پزشک یا متخصص اورولوژیست مراجعه نمائید.

  14. فرشاد گفت

    علت اصلی زود انزالی مربوط به روان فرد میشه و راه حلش هم روانی هست و همچنین تمرینات کگل هم تاثیر خوبی داره.
    بعد از ترک همه دارو ها، خود ارضایی، مواد مخدر و… علاوه بر تمرینات کگل باید از نظر ذهنی نیز امادگی پیدا کنید.
    به عنوان تمرین یک محیط خلوت و آروم و انتخاب کنید، جوری بشینید که راحت باشید و مشغول کاری نشید. نفس عمیق بکشید، حبس نفس کنید و باز دم تا به آرامش برسید. یه این موضوع تمرکز کنید که با هر بار دم به سلامتی و زمان انزال شما اضاف میشه و با هر بار باز دم از بیماری و زود انزالی شما کم میشه و…. این تمرین رو هر روز انجام بدید، ذهن و ضمیر ناخوداگاه شما تربیت میشه به مرور تا بتونید به مرحله‌ای برسید که انزال اختیاری داشته باشید یعنی هر چقدر زمان که دوست داشتید صرف رابطه جنسی کنید.
    در طی تمرین ها خودتون رو تصور کنید که به راحتی می‌تونید مثلا ۲۰ دقیقه رابطه بدون استرس و نگرانی داشته باشید.
    این تمرین زمان بر هست اما حتما جواب میده

  15. علیرضا گفت

    سلام ببخشید اقای دکتر من خیلی زودانزالم واحساس میکنم بخاطر شدت اشتیاقم هست واینکه گاهی که خود ارضاییمیزنم الت تناسلیم خیلی سفت هست حتی برای چند ثانیه بعد از انزال ،ولی موقعی ک میخوام سکس کنم به اندازه کافی سفت نمیشه و سریع هم شل میشه بدون اینکه انزالی پیش بیاد
    ممنون میشم راهنماییم کنید.

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام
      از انجام خودارضایی پرهیز کنید تا به این امر به جهت ارضای جنسی عادت نکنید.

      1. امیر گفت

        سلام
        من ۳۸ سالمه و مجردم چندین سال هست ک به زود انزالی زیر ۱۰ ثانیه مبتلا هستم
        چندین ماه هست ک متوجه شدم التهاب پروستات دارم و پزشکم توصیه کرده هفته یی دو بار خود ارضایی داشته باشم
        سوالم اینه دارم ب ازدواج فکر میکنم و خیلی نگران این عارضه هستم
        آیا زود انزالی درمانی داره ؟ ممنون از شما

      2. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        موارد درمانی که برای زودانزالی استفاده می‌شود در مقاله ذکر شده است، اما اگر این مشکل حاد است، بهتر است توسط متخصص اورولوژیست معاینه شوید تا راهکار درمانی مخصوص شما ارائه گردد.

  16. حسین گفت

    سلام وقت بخیر من چند مدتی خودارضایی رو ترک کردم و اینکه زود انزالی دارم میخواستم بپرسم اگر قرص  فلوكستين٢٠میلی گرم به مدت دو ماه بخورم برطرف میشه??

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      برخی پزشکان تاثیر فلوکستین در بهبود زودانزال را تایید کرده‌اند اما توصیه می‌شود از مصرف خودسرانه دارو پرهیز نمائید چراکه ممکن است اثرات جبران ناپذیری برای شما داشته باشد. با ترک خودارضایی به مرور زمان اثرات آن از بین خواهد رفت.

  17. سعادت گفت

    سلام دکتر جان من تازه عروسی کرده ام وقتیکه رابطه جنسی برقرار میکنم زود انزالی میشوم خانم انزالی نمیشود چکار کنم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      در صورتی که پیش از ازدواج خودارضایی مداوم انجام می‌دادید، احتمالا زودانزالی به این دلیل باشد که به مرور زمان برطرف خواهد شد.
      همچنین از روش‌هایی که داخل مقاله ذکر شد برای افزایش مدت زمان انزال استفاده نمائید.
      به جهت رسیدن به لذت جنسی دو طرفه، توصیه می‌شود قبل از انجام رابطه جنسی پیشنوازی و آمادگی روحی و جسمی را برای همسر خود انجام دهید.
      توضیحات کامل به جهت داشتن رابطه جنسی خوب و ایمن را در مقاله‌ای جداگانه ذکر کردیم که می‌توانید مطالعه کنید: راهنمای داشتن رابطه جنسی سالم و ایمن

      1. بهروز گفت

        زود انزالی من با فیلم کوتاه یا بدون خود ارضایی انجام میشه چیکا کنم

  18. ارش گفت

    سلام مدت زمان انزال من کمتر از یک دقیقه هست چیکار کنم درس بشه

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      از روش‌های ذکر شده استفاده نمائید و در صورتی که مکرر خودارضایی انجام می‌دهید از انجام آن پرهیز نمائید؛ چراکه خودارضایی یکی از علل زودانزالی است.

  19. رادین گفت

    سلام آقای دکتر وقتتون بخیر
    در جواب تمام دوستان معمولا مشکل از خودارضایی بود الان من چن سالیه دچار این اعتیاد شدم لطفا در این مورد راهنمایی کنید ک چطور ترک بشه ؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      در این مقاله به طور کامل شرح داده شده است: راه های ترک خودارضایی

  20. علیرضا گفت

    سلام دکتر وقت بخیر ببخشید من به مدت ۶ سال خود ارضایی میکردم و بعد از ارضا شدن افسرده و بی حال خیلی میشدم و هر چی بیشتر خود ارضایی میکنم انگار بی حالی بیشتر میشه
    و فک میکنم زود انزال شدم از ۱ دقیقه کمتره آیا با ترک خود ارضایی این دو مشکل بر طرف میشه؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      بله، هردوی این عوارض که به علت خودارضایی مکرر انجام شده است با ترک آن و به مرور زمان برطرف خواهد شد.
      ورزش، تحرک بیشتر در روز و مصرف مواد غذایی با ویتامین بالا را نیز در برنامه روزانه خود قرار دهید.

  21. Amin گفت

    سلام برای کسی که خود ارضایی می‌کنه بعد از اینکه ترک می‌کنه تا چه زمانی بعد مشکل زود انزالی برطرف میشه؟بستگی به خود فرد داره یا زمان مشخصی داره؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      مدت زمان مشخصی نخواهد داشت.
      به مرور زمان برطرف خواهد شد.

  22. M...r گفت

    سلام نام قرصهایی که در درمان زود انزالی استفاده میشود را لطفا بگویید.
    خسته نباشید.
    ممنون

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      امکان معرفی محصول نداریم متاسفانه دوست عزیز.
      توصیه می‌شود با مشورت پزشک یا متصدی داروخانه نسبت به تهیه اقدام نمائید.

  23. م گفت

    سلام من ۴۰ سالم هست در جوانی خود ارضای داشتم ولی بعد از متاهلی خیر
    سال های اول ازدواج بخاطر مشکلم به مواد مخدر رو آوردم بنا به توصیه های دوستان .ولی بعد از ۱۰ سال مشکلم حل نشد و بدتر که اعتیاد هم پیدا کردم
    ۵ ساله که ترک کردم مواد رو و فقط قرص بی ۲ روزی نصف می خورم
    اوایل کمی بهتر شده بودم و همزمان از ۲ روش قطع و شروع و انحراف فکر استفاده میکردم
    ولی ۶ماهی است که مشکل زود انزالی ام بدتر هم شده .حتی با استفاده از اسپری
    در صورتی که بعد از ترک با اسپری تا نیم ساعت هم به زور ارضا میشدم.لطفا راهنمایی بفرمائید
    دوست ندارم به اعتیاد برگردم و ازطرفی ارضای جنسی شریک زندگی ام برام خییییلی مهم است،

    1. سام گفت

      داداس بی دو میخوری میگی ترک کردم ، ترک نکردی جایگزین کردی

  24. حیات الله گفت

    سلام دوکتر وقت تون بخیر من حدود ۲سال میشه که خودارضایی کرده بودم والان مشکیل زود انزالی دارم حدود زیر ۳۰ سانیه هست والان ۲۰ روز بعد عروسی دارم میکنم چه کارکنم که مشکیلم برطرف شود تو ۲۰ روز آیا داروی هست برای درمان یا کدام رویش دیگر ممنون میشم راهنمای نماید

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      زودانزالی ناشی از عوارض خودارضایی به مرور زمان برطرف خواهد شد. اما راه حلی که به این سرعت پاسخگو باشد شاید مصرف برخی قرص‌ها جهت انزال دیررس است. به پزشک متخصص اورولوژی مراجعه نمائید یا از روش‌های موقتی مطرح شده در این مقاله استفاده کنید: قرص تاخیری بهتر است یا اسپری تاخیری؟

  25. bshrwyyjwad@gmail.com گفت

    سلام من مشگل زود انزالی دارم چیکار کنم پیش چه دکتری باید برم کمک کنید ممنون

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      در صورتی که با روش‌های ذکر شده حل نشد به پزشک متخصص اورولوژیست مراجعه نمائید.

  26. ناشناس گفت

    با سلام
    دکتر برای بنده قرص کلومیپرامین ۲۵ تجویز کردند که روی انزال زودرس تاثیر خوبی داشت منتها هنگام انزال گوش هام داغ میشد و همچنین هنگام انزال لذت خیلی کمی تجربه میشد
    ۱-چطور این دو مشکل حل شدنی است؟
    ۲-آیا باید قرص دیگری همراه آن مصرف کرد یا باید قرص دیگری جایگزین کلومیپرامین ۲۵ بشود؟
    ۳-آیا بدونه تجویز مجدد پزشک میشه کلومیپرامین ۲۵ رو فقط قبل رابطه مصرف کرد و چند دقیقه قبل رابطه باید مصرف شود؟
    لطفا راهنمایی بفرمایید
    با سپاس فراوان

    1. دکتر زهره ملاسعیدی (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      کلومیپرامین داروی ضد افسردگی، وسواس و فوبیا است که سبب افزایش سروتونین می شود روش مصرف آن برای زود انزالی دوز ۱۰ بطور دائم و گاهی دوز ۲۵ حدود دو ساعت قبل از رابطه جنسی است.
      ولی پیشنهاد می شود جهت درمان زود انزالی به روان درمانی ، اصلاح سبک زندگی و در صورت نیاز مصرف اضطراری از ویاگرا و سیالیس استفاده شود.
      منتهی قطع خود کلومیپرامین باید بتدریج و تحت نظر پزشک انجام شود.

  27. رضا گفت

    سلام وقت بخیر ، من مشکل زود انزالی دارم و خب برای رفع این مشکل مطالب رو خوندم . یه سوال برام پیش اومد ، وقتی شما میگید ترک خودارضایی باعث درمان زود انزالی میشود پس روش های شروع و توقف یا فشار درمانی که در نهایت باعث انزال میشه رو چه موقع باید انجام داد ؟ اگه قرار باشه خودارضایی رو ترک کنیم پس این روش هایی که گفتید رو انجام باید بدیم ؟ مثلا هفته ای یک بار شروع و توقف یا فشار درمانی کنیم ؟
    چون ته این دو تا روش انزاله و خب یه نوع خودارضاییه

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      یکی از عوارض خودارضایی به صورت مکرر زودانزالی می‌باشد.
      ضمنا مواردی که ذکر شد و اشاره کردین جهت استفاده هنگام رابطه جنسی شرح داده شده است.

      1. رضا گفت

        یعنی فردی مثل من که ازدواج نکرده فقط و فقط باید برای درمان این مشکل باید خود ارضایی رو ترک کنه و در کنارش ورزش های ذکر شده رو انجام بده ؟

  28. سعید گفت

    سلام خسته نباشد من ۲۲سالم هست قبلا زیاد خودارضایی میکردم 2 سال هست خودارضایی نمیکنم اما مشکل زود انزالی دارم زیر 30ثانیه ارضا میشم مشکل نعوظ هم دارم ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      از مواردی که داخل مقاله ذکر شد استفاده نمائید. همچنین به طور معمول عوارض خودارضایی که زودانزالی هست پس از ترک به مرور رفع خواهد شد. توصیه می‌شود اگر جواب نگرفتید به متخصص اورولوژیست مراجعه نمائید.

  29. mm گفت

    من 15 سالمه و داذم خود ارضاییمو کم میکنم انزال زودرسم بخاطر اینه و با ترکش درست میشه؟؟؟؟؟۱

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      بله، یکی از عوارض خودارضایی که زودانزالی هست با ترک این عمل به مرور برطرف خواهد شد.‌ درباره عوارض راه های ترک خودارضایی در مجله سلامت کیوان میتوانید مطالعه کنید.

  30. عباس علی رحیمی گفت

    سلام من چندین سال خیلی زیاد خود ارضایی میکردم الانم مشکل پیش امده خیلی زود انزال میشم کمتر از یگ دقیقه خیلی نگرانم تازه عروسی هم کردم ایا راه حل درمان زود انزالی است لطفا

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      با ترک خودارضایی، به مرور زمان این عارضه برطرف خواهد شد. توصیه می‌شود از روش‌های ذکر شده در مقاله استفاده نمائید و یا به پزشک متخصص اورولوژیست مراجعه نمائید.

      1. سجادکوهی گفت

        کسی که خودارضایی نمیکنه و انزال زودرس داره باید چیکارکنه

      2. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        در همین مقاله راهکارهای درمانی برای زودانزالی ذکر شده است.

      3. مرتضی گفت

        سلام خسته نباشید من چند وقته مشکل زود انزالی پیدا کردم قبلا به ۱ ساعت بود ولی نزدیکه ۲ ماهی هست که هر چه قدر بیشتر رابطه دارم زود انزالی زودرس پیدا کردم می‌تونید کمکم کنید از قرص و اسپری استفاده کردم جواب میده ولی نمی‌خوام استفاده کنم

      4. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        روش‌های کمک کننده در درمان زودانزالی در این مقاله ذکر شده است.
        در صورتی که پاسخگو نیست به متخصص اورولوژیست جهت معاینه و دریافت راهکار مناسب مراجعه نمائید.

  31. فرید گفت

    سلام من چندین سال است خودرضایی میکردم الان سن مه 23 سال دارم و خیلی زود داره انزول میشم کمتر از یک دقیقه
    فعلا هم نامزاد شدم قرار است 6 ماه بعد عروسی کنم
    یک ماه میشه خود رضایی را هم ترک کردم
    ایا مشکل زود انزولی مه با ترک خود رضایی حل میشه
    یا خیر

    1. علی شاملو گفت

      سلام وقت بخیر
      بله، یکی از عوارض خودارضایی که انزال زودرس هست احتمالا با ترک آن به مرور زمان برطرف خواهد شد.

      1. ابتین گفت

        سلام من تقریبا پانزده سالمه و از دو سه سال پیش خود ارضایی رو شروع کردم و زود انزالی تقریبا پونزده ثانیه ای دارم خواستم بدونم با ترک خود ارضایی تا بیست سالگی مشکل برطرف میشه یا نه

      2. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        بله یکی از عوارض انجام مکرر خودارضایی، زودانزالی است که با ترک آن به مرور زمان برطرف خواهد شد.
        ورزش کگل نیز به بهبود این شرایط کمک کننده خواهد بود.

    2. ساحل گفت

      سلام من ساحل هستم من 4سال میشه زودانزالی میگنم چه کار کنم

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        همانطور که در مقاله ذکر شد بسته به عللی که باعث زودانزالی می‌شوند باید نسبت به درمان اقدام نمائید.
        در صورتی که مکرراً خودارضایی دارید، توصیه می‌کنیم ترک کنیدو تعداد آن را به حداقل برسانید.
        همچنین مراجعه به پزشک متخصص اورولوژیست جهت بررسی علت و درمان به شما کمک خواهد کرد.

  32. ... گفت

    سلام یه دکتر خوب تو مشهد واسه زود انزالی ادر میدین

    1. علی شاملو گفت

      سلام دوست عزیز
      متاسفانه اطلاعی از پزشکان در شهر مشهد نداریم.

    2. بی نام گفت

      سلام چه مدت طول میکشه تا علائم خود ارضایی از بین بره و دیرتر به انزال برسیم

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        مدت مشخصی نخواهد داشت، به مرور زمان این مشکل برطرف خواهد شد.

      2. ساسان گفت

        من زود انزال میشم و موقع که آلتم سیخ میشه آب میاد چی کنم کنم لطفا کمک کنید

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.