علت و درمان درد نوک سینه چیست؟ آیا خطرناک است؟

0 48,080
زمان مطالعه این مطلب: 6 دقیقه

عوامل احتمالی زیادی برای درد نوک سینه وجود دارد. برخی از آنها به اندازه یک سوتین و برخی دیگر، مانند سرطان سینه، عواملی جدی هستند. به همین دلیل است که باید پیگیر هر گونه درد نوک پستان که بهبود نمی‌یابد باشید. برای آشنایی با علت درد نوک سینه و کارهایی که می‌توانید برای مدیریت و درمان درد نوک سینه انجام دهید، همراه ما باشید تا در این مقاله از مجله سلامت کیوان شما به پاسخ والات شما بپردازیم.(1)

علت درد نوک سینه چیست؟

یکی از ساده‌ترین توضیح‌ها برای درد نوک سینه، اصطکاک است. یک سوتین غیر اصولی یا پیراهنی تنگ می‌تواند به نوک سینه‌های حساس شما ساییده شود و آنها را تحریک کند. اگر علت درد نوک سینه‌های شما اصطکاک نیست، در اینجا چند شرط دیگر وجود دارد که باید در نظر بگیرید.

علت درد نوک سینه
علت درد نوک سینه

بارداری – علت درد نوک سینه

بارداری باعث تغییر زیادی در بدن شما می‌شود. شما متوجه تغییرات متعددی خواهید شد، از سینه درد گرفته تا متورم شدن قوزک، زیرا ترکیب هورمونی بدن شما برای حمایت از کودک در حال رشد شما مدام در حال تغییر است. بزرگ شدن، درد سینه و درد نوک سینه از اولین علائم بارداری است. همچنین ممکن است برجستگی‌های کوچکی را در اطراف نوک سینه‌های خود مشاهده کنید.

علائم دیگری که نشان می‌دهد ممکن است باردار باشید عبارتند از:

اگزما یا درماتیت – علت درد نوک سینه

پوسته پوسته شدن، خشکی یا تاول زدن در اطراف نوک پستان علاوه بر ایجاد درد ممکن است نشان دهنده بیماری پوستی به نام درماتیت باشد. اگزما یکی از انواع درماتیت است. درماتیت زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های ایمنی در پوست شما بیش از حد واکنش نشان می‌دهند و باعث ایجاد التهاب می‌شوند. گاهی اوقات این عارضه ممکن است در اثر تماس با مواد محرک مانند مواد شوینده یا شیمیایی اتفاق بیوفتد و افراد دچار درماتیت شوند.

سرطان سینه – علت درد نوک سینه

در برخی موارد درد نوک سینه‌های شما ممکن است ناشی از بیماری‌های جدی‌تری باشد، برای مثال یکی از علائم سرطان سینه، درد نوک سینه است. همچنین همراه با درد، ممکن است علائمی مانند زیر نیز داشته باشید:

  • درد سینه
  • ایجاد یک توده در سینه شما
  • تغییرات نوک پستان مانند قرمزی، پوسته پوسته شدن یا چرخش به داخل
  • ترشحاتی از نوک سینه غیر از شیر مادر
  • تغییر در اندازه یا شکل یکی از سینه‌ها

با اینکه در اغلب موارد درد نوک سینه نشانه‌ای از سرطان نیست. با این‌حال اگر علائم دیگری از سرطان سینه دارید، ارزش معاینه را دارد و بهتر است برای معاینه به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

ماستیت – علت درد نوک سینه

ماستیت باعث ورم پستان می‌شود که اغلب عفونتی است که باعث تورم سینه، قرمز شدن و ایجاد درد در نواحی اطراف آن می‌شود. علائم دیگر این بیماری شامل تب و لرز است.

برفک – علت درد نوک سینه

یکی دیگر از دلایل درد نوک سینه در دوران شیردهی، برفک دهان است. برفک یک عفونت قارچی است که در صورت خشک شدن و ترک خوردن نوک سینه‌ها در طور دوره شیردهی مادران اتفاق می‌افتد. هنگامی که به برفک دهان مبتلا می‌شوید، پس از شیر خوردن کودک، درد شدیدی در نوک سینه یا سینه‌های خود احساس خواهید کرد.

همچنین ممکن است در دهان کودک شما برفک بزند. این عارضه به صورت لکه‌های سفید روی زبان، لثه‌ها و سایر سطوح داخل دهان کودک ظاهر می‌شود. در اغلب موارد برفک با یک کرم ضد قارچ درمان می‌شود که پس از شیردهی روی نوک سینه‌های خود می‌مالید.

قاعدگی – علت درد نوک سینه

بسیاری از زنان درد نوک سینه را درست قبل از دوره قاعدگی خود گزارش می‌دهند. بهتر است بدانید نوک سینه بخشی بسیار حساس از سینه‌ها است بنابراین غیرعادی نیست که در برخی موراد آنها حساس و یا تحریک شوند. در حالی که درد نوک سینه می‌تواند بسیار آزار دهنده و یا خسته کننده باشد، اما درد نوک سینه در طول دوره قاعدگی معمولاً جای نگرانی ندارد و به خود خود از بین می‌رود.

تشخیص علت درد نوک سینه

اگر نمی‌توانید درد نوک سینه‌های خود را به دلیلی آشکار، مانند دوره قاعدگی یا صرفا پوشیدن یک سوتین نامناسب، ردیابی کنید و درد نوک سینه شما با مرور زمان از بین نرفت، باید به پزشک مراجعه کنید. شما می‌توانید برای انجام آزمایشات به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.

در طول فرایند معاینه، پزشک شما در مورد علائم و آنچه به نظر می‌رسد باعث ایجاد درد نوک سینه در شما می‌شود سؤالاتی خواهد کرد. برای مثال، پزشکتان ممکن است از شما بپرسد که آیا نوک سینه‌های شما درست قبل از قاعدگی درد می‌کند یا زمانی که شیر می‌دهید. سپس پزشک سینه‌ها و نوک سینه‌های شما را معاینه می‌کند تا در صورت مشکوک به بارداری هستید، آن را شناسایی کند و یا برای تایید آن آزمایش خون برای شما تجویز کند.

اگر پزشک شما فکر کند درد نوک سینه شما ممکن است ناشی از سرطان سینه باشد، احتمالا یک یا چند مورد از این آزمایش‌ها را انجام خواهید داد:

  • ماموگرافی: ماموگرافی آزمایشی است که در آن اشعه ایکس برای بررسی سرطان سینه استفاده می‌شود. شما می‌توانید این آزمایش را به عنوان بخشی از یک غربالگری منظم یا برای تشخیص سرطان سینه انجام دهید.
  • سونوگرافی: در فرایند سونوگرافی، از امواج صوتی برای بررسی تغییرات غیر متعارف در سینه شما استفاده انجام می‌شود. سونوگرافی می‌تواند تشخیص دهد که یک توده جامد در سینه شما وجود دارد که می‌تواند سرطانی باشد یا پر از مایع است که می‌تواند کیست باشد.
  • بیوپسی: در آزمایش بیوپسی، نمونه‌ای از بافت پستان‌های شما برداشته می‌شوند. سپس این بافت در آزمایشگاه بررسی می‌شود تا تشخیص داده شود سرطانی است یا خیر.

درمان درد نوک سینه چگونه است؟

درمان درد نوک سینه شما بستگی به این دارد که چه چیزی باعث آن شده است. اگر علت درد نوک سینه‌های شما اصطکاک باشد، تعویض سوتین یا پیراهن مناسب‌تر ممکن است به شما کمک کند. همچنین درماتیت با کرم‌ها و لوسیون‌های استروئیدی که التهاب را کاهش می‌دهند، قابل درمان است.

همچنین شما می‌توانید این نکات را برای از بین بردن حساسیت نوک پستان ناشی از شیردهی امتحان کنید:

  • مسکن‌هایی مانند استامینوفن (تیلنول) یا ایبوپروفن (ادویل، موترین) مصرف کنید.
  • یک کمپرس گرم و مرطوب را روی سینه‌های خود نگه دارید.
  • برای جلوگیری از ترک خوردن نوک سینه‌های خود از پماد لانولین استفاده کنید.

همچنین اگر پس از انجام معاینات پزشکی و تشخیص پزشک متخصص، علت درد نوک سینه‌های شما سرطان سینه تشخیص داده شد، ممکن است با انجام یک یا چند مورد از موارد زیر بتوانید آن را درمان کنید:

  • انجام جراحی برای برداشتن توده سرطانی یا کل سینه.
  • پرتو درمانی که از پرتوهای پر انرژی استفاده می‌کند که سلول‌های سرطانی را از بین ببرد.
  • شیمی درمانی یا داروهایی که در بدن حرکت می‌کنند تا سلول‌های سرطانی را از بین ببرند.
  • هورمون درمانی، که شامل روش‌های درمانی است که هورمون‌هایی را که انواع خاصی از سرطان سینه برای رشد نیاز دارند، مسدود می‌کند.
  • درمان‌های هدفمند، این نوع روش درمانی شامل استفاده از داروهایی هستند که تغییرات خاصی را در سلول‌های سرطانی که به رشد آنها کمک می‌کند، مسدود می‌کنند.

پیشگیری از درد نوک سینه

اجتناب از پوشیدن لباس‌های تنگ و پوشیدن سوتینی اصولی تر می‌تواند به کنترل درد نوک سینه‌های شما کمک کنند. هر بار که یک سوتین جدید می‌خرید، آن را امتحان کنید. بازدید از فروشگاهی که فروشنده در آن شما را اندازه گیری می‌کند تا اطمینان حاصل شود که تناسب مناسب را دارید، می‌تواند در انتخاب لباس و سوتین مناسب که باعث ایجاد راحتی و جلوگیری از اصطکاک ناشی از آن می‌شود کمک کننده باشد.

این نکته را به خاطر داشته باشید اندازه سینه‌های شما می‌تواند در طول زمان تغییر کند، بنابراین ارزشش را دارد که هر از گاهی سایز خود را دوباره بررسی کنید. همچنین آزمایشات دوره‌ای و معاینه سینه‌ها می‌تواند به پیشگیری از بیماری‌ها از جمله سرطان کمک کننده باشد.

کلام آخر

درد نوک سینه درد شایعی است که اغلب زنان در طول زندگی با آن مواجه می‌شوند. علت درد نوک سینه شما بستگی به این دارد که چه شرایطی باعث درد نوک سینه‌های شما شده است. با این‌حال این درد در اغلب موارد باعث ایجاد شرایط جدی نمی‌شود اما اگر احساس می‌کنید که درد نوک سینه شما با مرور زمان از بین نرفت بهتر است به یک پزشک متخصص زنان مراجعه کنید.

علت درد نوک سینه چیست؟

عوامل احتمالی زیادی برای درد نوک سینه وجود دارد. برخی از آنها به اندازه یک سوتین و برخی دیگر، مانند سرطان سینه، عواملی جدی هستند. به همین دلیل است که باید در مورد هر گونه درد نوک پستان که بهبود نمی‌یابد به پزشک مراجعه کنید.

تشخیص علت درد نوک سینه چگونه است؟

اگر نمی‌توانید درد نوک سینه‌های خود را به دلیلی آشکار ردیابی کنید و درد نوک سینه شما با مرور زمان از بین نرفت، باید به پزشک مراجعه کنید. شما می‌توانید برای انجام آزمایشاتی از جمله ماموگرافی، سونوگرافی و بیوپسی سینه به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.

درمان درد نوک سینه چیست؟

درمان درد نوک سینه‌های شما بستگی به این دارد که چه چیزی باعث آن شده است. اگر علت درد نوک سینه‌های شما اصطکاک باشد، تعویض سوتین یا پیراهن مناسب‌تر ممکن است به شما کمک کند. همچنین درماتیت با کرم‌ها و لوسیون‌های استروئیدی که التهاب را کاهش می‌دهند، قابل درمان است. همچنین اگر درد نوک سینه شما ناشی از سرطان سینه باشد ممکن است به روش‌های درمانی پیچیده تری مانند انجام جراحی، پرتو درمانی و یا شیمی درمانی نیاز داشته باشید.

چگونه از درد نوک سینه جلوگیری کنیم؟

اجتناب از پوشیدن لباس‌های تنگ و پوشیدن سوتینی اصولی تر می‌تواند به کنترل درد نوک سینه‌های شما کمک کنند. معاینات منظم و دوره‌ای سینه نیز می‌تواند از پیشرفت و ابتلا به بیماری‌ها از جمله سرطان کمک کننده باشد.

منبع healthline
نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.