بوتاکس صورت چیست؟ + کاربرد، عوارض و قیمت

0 2,234
زمان مطالعه این مطلب: 6 دقیقه

کند کردن روند پیری و حفظ زیبایی و طراوت چهره و بدن همواره دغدغه همه افراد بوده است. راه‌های مختلف و متعددی برای حفظ سلامت و جوانی وجود دارد؛ انواع اقدامات جراحی و غیرجراحی و درمانی و مراقبتی که به شادابی و جوانی چهره و بدن کمک می‌کنند. یکی از راه‌ها برای حفظ جوانی صورت، بوتاکس صورت است. اما بوتاکس صورت چیست و چه کاربردی دارد؟ بوتاکس چه مزایا یا معایبی دارد؟ آیا دارای عوارض است؟ چه کسانی نمی‌توانند بوتاکس کنند؟ مراقبت‌های بعد از بوتاکس شامل چه چیزهایی است؟

حتما تا به حال در موضوع بوتاکس صورت نی نی سایت جستجو کرده و نظرات افراد مختلف را خوانده‌اید. ما در این نوشته از مجله سلامت کیوان درباره این موضوع صحبت می‌کنیم و به تمامی سوالات مربوط به آن پاسخ می‌دهیم. خواندن این نوشته می‌تواند به شا کمک کند اطلاعات کافی و جامعی درباره تزریق بوتاکس به دست آورید و با آگاهی و اطمینان بیشتری برای انجام این کار اقدام کنید.

بوتاکس صورت چیست؟

به مرور زمان خاصیت کلاژن سازی و کشسانی پوست کاهش می‌یابد و چین و چروک و خطوط در چهره ما نمایان می‌شود. بوتاکس از نوعی سم که از باکتری کلستریدیوم است تشکیل شده و با فلج کردن بخش‌هایی از عضلات مانع منقبض شدن عضله و ایجاد چروک و خط می‌شود. زیرا که حرکات عضلات، مثل بالا دادن ابرو، اخم کردن، خندیدن و غیره، عامل اصلی بروز چین و چروک هستند.

بوتاکس کمک می‌کند که انقباض عضلات متوقف و یا کمتر شود و در نتیجه از بروز چین و چروک پیشگیری می‌کند. بنابراین پوست برای مدت طولانی‌تری شادابی و جوانی و صافی خود را حفظ خواهد کرد. بوتاکس صورت می‌تواند خطوط اطراف چشم، خطوط پنجه کلاغی کناره‌های چشم، خطوط پیشانی، خطوط اخم بین دو ابرو، خط خنده، افتادگی گوشه‌های لب، افتادگی نوک بینی، خطوط گردن، و چین و چروک چانه را در چهره ما محو کند و برطرف نماید. همچنین برای ایجاد تقارن در دو طرف صورت و رفع افتادگی پلک موثر است. (1)

صبر کنید!! قبل از اینکه ادامه مقاله را بخوانید، اطلاعات خود را در فرم زیر وارد کنید. با وارد کردن شماره تماس و درخواست خود در فرم زیر، از مشاوره رایگان با برترین متخصصان زیبایی کشور به جهت انجام بوتاکس صورت بهره‌مند شوید. همین حالا اقدام کنید و سپس به مطالعه ادامه مقاله بپردازید.





    بوتاکس صورت برای چه کسانی مناسب است؟

    همه افراد، چه زن و چه مرد، و چه جوان و چه پیر، می‌توانند برای تزریق بوتاکس صورت اقدام کنند. بوتاکس صورت در سنین جوانی می‌تواند باعث پیشگیری از بروز خطوط و چروک‌ها در سنین بالاتر شود. در واقع بوتاکس در جوانان از بروز خطوط جلوگیری می‌کند و در افراد مسن‌ از عمیق‌تر شدن خطوط.

    بیشتر بخوانید:

    آمادگی‌های قبل از تزریق بوتاکس چیست؟

    بوتاکس با اهداف زیبایی، شامل یک درمان غیرجراحی و غیرتهاجمی در مطب است. این روش به حداقل آمادگی نیاز دارد. شما باید قبل از انجام عمل، سابقه پزشکی، آلرژی یا شرایط فیزیکی خود را به پزشک اطلاع دهید. ارائه دهنده درمان شما باید یک پزشک دارای مجوز، یک دستیار پزشک یا یک پرستار باشد.

    ممکن است لازم باشد قبل از عمل تمام آرایش خود را پاک کرده و ناحیه درمان را تمیز کنید. همچنین ممکن است لازم باشد از داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین برای کاهش خطر کبودی اجتناب کنید.

    بوتاکس صورت چه مزایایی دارد؟

    همانطور که گفتیم بوتاکس صورت یک روش درمانی و زیبایی رایج و تاثیرگذار برای کاهش چین و چروک و آثار پیری است. در این قسمت به مهم‌ترین مزایای این روش اشاره می‌کنیم.

    1. این روش بسیار آسان و سریع انجام می‌شود.
    2. بوتاکس یک روش غیرتهاجمی و غیرجراحی است و خطری ندارد.
    3. انجام بوتاکس با درد همراه نیست.
    4. انجام بوتاکس صورت نسبت به راه‌هایی مثل جراحی، بسیار مقرون به صرفه است.
    5. بوتاکس دوره نقاهت ندارد.
    6. نتیجه بوتاکس خیلی زود قابل مشاهده است و ماندگاری نسبتا خوبی دارد.
    7. مراقبت‌های بعد از انجام بوتاکس ساده است.
    بوتاکس صورت چگونه است؟
    بوتاکس صورت چگونه است؟

    عوارض بوتاکس صورت چیست؟

    تزریق بوتاکس اگر به دست پزشک متخصص انجام شود عوارض خطرناکی در پی ندارد. اما در غیر این صورت می‌تواند با پیامدهای ناخوشایندی همراه شود. بنابراین مهم است که برای این کار حتما به یک کلینیک معتبر و پزشک متبحر مراجعه کنیم. بوتاکس هم مثل هر عمل زیبایی دیگری دارای عوارض موقتی است. از عوارض موقتی بوتاکس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • ورم خفیف: نواحی تزریق بوتاکس گاهی ورم کوچکی می‌کند که بعد از یکی دو ساعت از بین می‌رود.
    • کبودی: بروز کبودی در محل تزریق بوتاکس امر شایعی است. اگر پزشک مهارت کافی نداشته باشد این کبودی می‌تواند بیشتر رخ بدهد.
    • قرمزی: از عوارض شایع دیگر قرمز شدن ناحیه تزریق است که معمولا بعد از چند ساعت از بین می‌رود. کمپرس یخ تا حد زیادی می‌تواند به رفع کبودی و قرمزی و ورم کمک کند.
    • سردرد و تهوع: بعضی از افراد بعد از انجام بوتاکس صورت احساس سردرد و تهوع دارند. این حالت بعد از چند ساعت کاهش می‌یابد و از بین می‌رود. برای کنترل این موضوع می‌توانید از مسکن استفاده کنید.
    • واکنش کولینرژیک: گاهی در بعضی افراد بعد از تریق بوتاکس واکنش‌هایی مثل خشکی دهان و یا خشکی چشم رخ می‌دهد. قطره اشک مصنوعی می‌تواند برای رفع این واکنش استفاده شود.

    ماندگاری بوتاکس صورت

    معمولا ماندگاری بوتاکس صورت بین چهار تا شش ماه است، البته عوامل گوناگونی می‌توانند در میزان ماندگاری بوتاکس صورت تاثیر داشته باشند مانند سبک زندگی فرد، مراقبت از پوست، عمق و میزان چین و چروک، سن و نوع پوست فرد و البته برند بوتاکس. بوتاکس در برندهای مختلفی در بازار موجود است که برخی از کیفیت بالاتر و ماندگاری بیشتری برخوردارند.

    بیشتر بخوانید:

    مراقبت‌های بعد از بوتاکس صورت

    مراقبت های پس از بوتاکس در به دست آوردن نتیجه مطلوب نقش دارند. بنابراین در این قسمت به مهم‌ترین مراقبت‌های بعد از تزریق بوتاکس اشاره می‌کنیم.

    1. تا چند ساعت به ناحیه تزریق آب نزنید.
    2. تا چند ساعت از خم کردن سر و یا دراز کشیدن اجتناب کنید.
    3. تا یک روز آرایش نکنید و کرم نزنید.
    4. تا دو روز از رفتن به استخر و شنا بپرهیزید.
    5. تا دو روز از انجام فعالیت‌های سنگین اجتناب کنید.
    6. بعد از تزریق روی ناحیه تزریق کمپرس یخ یا آب سرد قرار دهید.
    7. اگر احساس سردرد داشتید از مسکن تجویزی دکتر استفاده کنید.

    بعد از انجام بوتاکس بلافاصله تغییری نخواهید دید. حدود 2 یا 3 روز طول می‌کشد تا بوتاکس عمل کند و 2 تا 3 هفته طول می‌کشد تا اثر نهایی را ببینید.

    به مدت 3 روز صورت خود را ماساژ ندهید و مالش ندهید. همچنین از ورزش شدید، آفتاب گرفتن، و سونا به مدت 2 روز خودداری کنید. پزشک شما می‌تواند در مورد کارهایی که باید و نباید انجام دهید توضیحات و تجویزات کامل را به شما بدهد. نتیجه بوتاکس معمولاً حدود 3 یا 4 ماه باقی می‌ماند. اگر خواستید دوباره بوتاکس تزریق کنید، باید حداقل 3 ماه صبر کنید.

    مشاوره و تست HPV
    مشاوره و تست HPV

    چه کسانی نمی‌توانند بوتاکس کنند؟

    انجام اقدامات زیبایی تا حدی بستگی به شرایط جسمانی و سلامت فرد دارد. در برخی موارد افراد بهتر است که از انجام بعضی اعمال زیبایی خودداری کنند. برای تزریق بوتاکس صورت، بوتاکس پیشانی و بوتاکس گردن نیز محدودیت‌هایی در مورد گروهی از افراد وجود دارد. در این قسمت به این موارد می‌پردازیم.

    1. افرادی که کمتر از دو هفته قبل از بوتاکس، واکسن زده‌اند.
    2. افرادی که کمتر از هجده سال و بالاتر از هشتاد سال سن دارند.
    3. بانوانی که در دوران بارداری یا شیردهی هستند.
    4. افرادی که در نواحی مورد نظر مشکلات عفونی یا التهابی دارند.
    5. افرادی که دچار مشکل در سیستم عصبی عضلانی هستند.
    6. کسانی که داروهای رقیق کننده خون مصرف می‌کنند و نمی‌توانند مصرف را متوقف کنند.
    7. افرادی که سیستم ایمنی ضعیف و یا عفونتی در بدن خود دارند.
    8. کسانی که مشکلات قلبی عروقی دارند. (2)

    قیمت بوتاکس صورت 1402

    هزینه بوتاکس صورت به عوامل مختلفی از جمله برند و مواد استفاده شده در بوتاکس، کلینیکی که مراجعه می‌کنید و پزشک اینکار بستگی دارد. به طور میانگین هزینه بوتاکس صورت در سال 1402 از 1 میلیون تومان تا 3 میلیون تومان متغیر است.

    بیشتر بخوانید:

    سخن آخر

    همانطور که اشاره کردیم انجام انواع بوتاکس صورت می‌تواند تاثیر قابل توجهی در رفع چین و چروک‌ها و همچنین پیشگیری از ایجاد خطوط یا عمیق‌تر شدن خطوط داشته باشد. قیمت بوتاکس صورت بستگی به عوامل مختلفی مثل میزان چین و چروک، برند بوتاکس و پزشک متخصص دارد. اما نکته مهم این است که برای انجام این کار حتما باید از طریق کلینیک معتبر و پزشک مورد اعتماد اقدام کنید تا عوارض ناخواسته برای شما پیش نیاید و بتوانید از یک نتیجه ایده‌آل و مطلوب بهره‌مند شوید.

    بوتاکس صورت چقدر ماندگاری دارد؟

    معمولا بوتاکس بین چهار تا شش ماه ماندگاری دارد. عوامل مختلفی مثل مراقبت از پوست، سبک زندگی، میزان چین و چروک و برند بوتاکس در میزان ماندگاری آن موثرند.

    عوارض بوتاکس صورت چیست؟

    بوتاکس اگر به دست فرد متخصص و با مهارت انجام شود عوارض خطرناکی ندارد. عوارض موقتی بوتاکس مثل قرمزی و کبودی و ورم و سردرد یا تهوع بعد از چندین ساعت از بین می‌روند.

    چه کسانی نباید بوتاکس کنند؟

    افرادی که کمتر از دو هفته قبل واکسن زده‌اند، خانم‌های باردار یا شیرده، افراد با مشکلات سیستم عصبی عضلانی، افرادی که داروهای رقیق کننده خون مصرف دارند و افرادی با سیستم ایمنی ضعیف یا عفونت در بدن نمی‌توانند تزریق بوتاکس انجام دهند.

    منبع cosmeticskinclinic nhs
    نظر بگذارید

    ایمیل شما منتشر نمی شود.