آمپول ضد بارداری چیست و چگونه عمل می‌کند؟

0 21,967
زمان مطالعه این مطلب: 5 دقیقه

آمپول ضد بارداری و یا (DMPA) یک روش پیشگیری از بارداری رایج در بین زنان است. این تزریق که به عنوان آمپول ضد بارداری یاد می‌شود، معمولاً با نام تجاری آن (Depo Provera) نیز شناخته می‌شود. در این مقاله از مجله سلامت کیوان همراه ما باشید تا درباره انواع این آمپول‌های ضد ابرداری و نحوه کارکرد، زمان مناسب تزریق و عوارض احتمالی آن‌ها صحبت کنیم.

آمپول ضد بارداری چگونه عمل می‌کند؟

آمپول ضدبارداری یکی از رایج ترین روش‌های پیشگیری از بارداری است. اگرچه استفاده از آمپول جلوگیری از بارداری ساده است و تا مدتی بعد از تزریق، قابلیت پیشگیری از بارداری را دارند، اما ممکن است باعث ایجاد عوارض ناخوشایندی در افراد مختلف شوند.

آمپول ضد بارداری با آزاد کردن هورمون پروژستین، باعث سرکوب تخمک گذاری می‌شود، همچنین به جلوگیری از بارور کردن تخمک‌ها نیز کمک می‌کند. یکی از نمونه‌های آمپول جلوگیری از بارداری استفاده از آمپول‌های (Depo-subQ Provera 104) است که از یک سوزن کوچکتر و دوز کمتر پروژسترون (104 میلی گرم) استفاده می‌کند. از آنجایی که آمپول‌ پروژسترون از سوزن کوچکتری استفاده می‌کند، می‌تواند درد کمتری نسبت به تزریق عضلانی دیگر آمپول‌های ضد بارداری داشته باشد. در حالی که هر دوی این آمپول‌ها اثربخشی یکسانی در پیشگیری از بارداری دارند.(1)

تزریق‌ این آمپول‌های ضد بارداری باید هر ۱۲ هفته تکرار شوند تا موثر باشند. کاندوم یا سایر کالاهای پیشگیری از بارداری غیر هورمونی به عنوان یک اطمینان دهنده به مدت هفت روز پس از اولین تزریق آمپول ضد بارداری توصیه می‌شوند. اگر فردی بیش از 4 هفته برای تزریق آمپول جلوگیری از بارداری تاخیر داشته باشد، توصیه می‌شود تا قبل از دوز بعدی، تست بارداری انجام دهد و از کاندوم یا سایر کالاهای پیشگیری از بارداری غیر هورمونی استفاده کند.

در این مقاله درباره بهترین و کم خطر ترین روش های پیشگیری از بارداری بخوانید.

نحوه استفاده از آمپول ضد بارداری

قبل از تزریق آمپول ضد بارداری پروزسترون، شما توسط دکتر زنان یک معاینه کلی انجام می‌دهید. به طور کلی آمپول ضد بارداری بر روی باسن و یا بازو تزریق می‌شود. با توجه به زمان تزریق شما، ممکن است متخصص زنان پیشنهاد کند که تا یک هفته از دیگر روش‌های پیشگیری مانند کاندوم استفاده کنید. اما در دوره‌های تزریق بعدی نیاز به روش پیشگیری ثانویه نیست.

اگر تزریق آمپول ضد بارداری پروزسترون را در ۵ روز اول چرخه قاعدگی خود انجام دهید، بلافاصله باعث پیشگیری از بارداری شما خواهد شد. همچنین اگر تزریق آمپول ضد بارداری را در هر روز دیگری از چرخه قاعدگی خود انجام دهید، بهتر است به مدت ۷ روز از سایر روش‌های پیشگیری مانند کاندوم استفاده کنید.

بهترین زمان برای استفاده از آمپول ضدبارداری

به طور کلی شما در هر زمانی می‌توانید امپول ضد بارداری را تزریق کنید. با این‌حال در برخی موارد ممکن است لازم باشد که قبل تزریق آمپول جلوگیری از بارداری، آزمایش بارداری انجام دهید. برای استفاده از آمپول ضد بارداری پزشک متخصص زنان شما قبل از تزریق آن باید مطمئن باشد که شما در دوره بارداری نیستید. به همین دلیل اولین تزریق باید یک هفته بعد از شروع دوره پریود انجام شود. همچنین اگر به‌تازگی زایمان داشته‌اید، باید پنج روز بعد از زایمان خود اولین تزریق را انجام دهید.

در این مقاله درباره از کجا بفهمیم بارداریم؟ چگونه در خانه تست بارداری بدهیم؟ بخوانید.

آمپول ضد بارداری
آمپول ضد بارداری

مزایای آمپول ضد بارداری چیست؟

DMPA یا آمپول ضدبارداری، دارای چندین مزیت در پیشگیری از بارداری است، اما عوارض و خطراتی نیز دارد. از مزایای استفاده از آمپول جلوگیری از بارداری DMPA می‌توان به کاهش خطر ابتلا به سرطان رحم و کاهش علائم آندومتریوز اشاره کرد. این روش پیشگیری از بارداری با عوارض جانبی همراه است، که شامل پریود نامنظم و افزایش وزن خواهد بود. همچنین با استفاده طولانی مدت از آن ممکن است تراکم استخوان قابل توجهی را از دست بدهید.

دیگر مزایای استفاده از آمپول ضد بارداری عبارتند از:

  • نیازی به اقدام روزانه برای پیشگیری از بارداری ندارید.
  • نیازی به قطع رابطه جنسی برای پیشگیری از بارداری ندارید.
  • باعث کاهش درد پریود و گرفتگی در دوران قاعدگی می‌شوند.
  • جریان خون قاعدگی را کاهش می‌دهد و در برخی موارد قاعدگی را متوقف می‌کنند.
  • خطر ابتلا به سرطان آندومتر را کاهش می‌دهند.

با اینحال، استفاده از آمپول ضد بارداری برای همه مناسب نیست. پزشک شما ممکن است استفاده از آمپول جلوگیری از بارداری را در موارد زیر منع کند:

علاوه بر این، اگر دیابت، فشار خون بالا کنترل نشده یا سابقه بیماری قلبی یا سکته مغزی و خونریزی واژینال غیر قابل توضیح دارید، بهتر است هرچه سریع‌تر به پزشک خود اطلاع دهید.

بیشتر بخوانید:

خطرات و عوارض آمپول ضد بارداری چیست؟

از جمله مواردی که در مورد خطرات استفاده از آمپول ضد بارداری پروژسترون باید در نظر گرفت عبارتند از:

  • ممکن است در بازگشت خود به باروری تاخیر داشته باشید.

پس از توقف باروری، ممکن است ۱۰ ماه یا بیشتر طول بکشد تا دوباره تخمک گذاری را شروع کنید. اگر می‌خواهید در سال آینده باردار شوید، ممکن است این روش کنترل تولد مناسب برای شما نباشد.

  • آمپول ضد بارداری در برابر عفونت‌های مقاربتی محافظت نمی‌کند.

در واقع برخی مطالعات نشان می‌دهند که داروهای ضدبارداری هورمونی مانند Depo-Provera ممکن است خطر ابتلا به کلامیدیا و HIV را افزایش دهند. مشخص نیست که این ارتباط به دلیل مسائل هورمونی است یا مربوط به استفاده از روش‌های قابل اعتماد برای پیشگیری از بارداری.

  • ممکن است بر تراکم مواد معدنی استخوان تأثیر بگذارد.

تحقیقات نشان داده است که آمپول ضد بادراری Depo-Provera و آمپول جلوگیری از بارداری Depo-SubQ Provera 104 ممکن است باعث کاهش تراکم مواد معدنی استخوان شوند. این کاهش ممکن است به ویژه در نوجوانانی که به اوج توده استخوانی خود نرسیده‌اند نگران کننده باشد. همچنین مشخص نیست که آیا این ضرر قابل برگشت است یا خیر.

اگر عوامل دیگری برای تشدید خطر ابتلا به پوکی استخوان دارید، مانند سابقه خانوادگی، بهتر است در مورد خطرات و مزایای بالقوه این نوع از آمپول جلوگیری از بارداری با یک پزشک متخصص صحبت کنید.

بیشتر بخوانید:

سایر عوارض آمپول ضد بارداری Depo-Provera معمولاً در چند ماه اول کاهش می‌یابند یا متوقف می‌شوند. آنها ممکن است شامل موارد زیر باشند:

عوارض آمپول ضد بارداری
عوارض آمپول ضد بارداری
  • ایجاد درد در ناحیه زیر شکمی
  • نفخ
  • کاهش علاقه به رابطه جنسی
  • افسردگی
  • سرگیجه و سردرد
  • پریودهای نامنظم
  • خونریزی ناگهانی
  • عصبی بودن
  • ضعف و خستگی
  • افزایش وزن

کلام آخر

آمپول جلوگیری از بارداری از جمله روش‌های هورمونی پیشگیری از بارداری است. این آمپول حاوی هورمونی به نام پروژستین است که شباهت زیادی به هورمون پرژسترون دارد. بهتر است بدانید استفاده از آمپول جلوگیری از بارداری یکی از رایج‌ترین روش‌های پیشگیری از بارداری در بین زنان است.

عملکر آمپول‌های ضد بارداری بسیار ساده است، آنها با آزاد کردن هورمون پروژسترون، باعث سرکوب تخمک گذاری در زنان می‌شوند. بسیاری از متخصصان بر این باورند که روش‌های پیشگیری از بارداری با استفاده از آمپول ضد بارداری حاوی پروژسترون، مانند Depo-Provera، در مقایسه با روش‌های پیشگیری از بارداری که حاوی استروژن و پروژسترون هستند، خطرات و عوارض بسیار کمتری دارند.

با این‌حال بهتر است تا قبل از استفاده از آمپول جلوگیری از بارداری با یک پزشک متخصص زنان مشورت کنید. زیرا استفاده از آمپول جلوگیری از بارداری در برخی شرایط خاص و یا ابتلا به برخی بیماری‌ها می‌تواند موجب خطرات جدی و آسیب‌های جبران ناپذیری در افراد شود.

آمپول ضد بارداری چیست؟

آمپول ضد بارداری و یا (DMPA) یک روش پیشگیری از بارداری رایج در بین زنان است. این تزریق در کنار مزایای زیادی که دارد، خطرات و عوارضی نیز خواهد داشت. در این مقاله به طور کامل درباره آمپول ضد بارداری صحبت شده است.

آمپول جلوگیری از بارداری عمل می‌کند؟

آمپول ضد بارداری با آزاد کردن هورمون پروژستین، باعث سرکوب تخمک گذاری می‌شود، همچنین به جلوگیری از بارور کردن تخمک‌ها کمک می‌کند.

عوارض آمپول ضد بارداری چیست؟

استفاده از آمپول ضد بارداری برای همه مناسب نیست و می‌تواند عوارضی را با خود داشته باشد. تعدادی از این عوارض عبارتند از:
ایجاد درد در ناحیه زیر شکمی، نفخ، کاهش علاقه به رابطه جنسی، افسردگی، سرگیجه و سردرد، پریودهای نامنظم، خونریزی ناگهانی، عصبی بودن، ضعف و خستگی، افزایش وزن

آیا آمپول ضد بارداری منجر به چاقی می شود؟

از مشکلات شایعی که روش‌های پیشگیری از بارداری مانند امپول ضدبارداری دارند، افزایش وزن است. بسیاری از خانم‌ها، چندماه بعد پس از تزریق آمپول ضدبارداری علائم چاقی را در خود دیده‌اند و از این قضیه ناراضی بودند.

درصد بارداری با آمپول ضد بارداری چقدر است؟

میزان اثربخشی آمپول ضدبارداری در صورت تزریق به موقع و منظم، 99 درصد بوده و به عنوان یک روش پیشگیری از بارداری با ریسک پایین شناخته می‌شود.

منبع kff
نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.