علائم قلبی و عروقی کرونا چیست؟

0 5,414
زمان مطالعه این مطلب: 4 دقیقه

طی دو سال اخیر همه افراد کره زمین به نحوی با بیماری کرونا درگیر بوده‌اند. کرونا علائم مشخصی دارد که بسیاری از آن‌ها هنگام بیماری بروز می‌کنند. در همین راستا ممکن است هنگام بیماری به بدن آسیب‌های جدی و جبران ناپذیری وارد شود. در این مطلب قصد داریم به علائم قلبی و عروقی کرونا بپردازیم. با ما همراه باشید.

افرادی که مشکلات قلبی و عروقی دارند باید بیشتر از سایرین کرونا را جدی بگیرند. زیرا ممکن است علائم بیماری در آن‌ها شدیدتر بروز کند.

آسیب ریه و مشکلات تنفسی حاد به عنوان بدترین و البته سخت ترین عوارض کرونا، در کانون توجه قرار گرفته است. اما آسیب قلبی اخیراً به عنوان یک پیامد تلخ دیگر در فهرست عوارض احتمالی ویروس ظاهر شده است.

درباره کرونا و علائم آن

کرونا یک بیماری طیفی محسوب می‌شود. اما منظور از بیماری طیفی چیست؟ کرونا طیف وسیعی از علائم، مانند تنگی نفس خیلی خفیف تا عفونت شدید ریه و مرگ را شامل می‌شود. این علائم در افراد متفاوت است.

در ابتدای همه گیری گزارش‌هایی درباره بروز مشکلات و علائم قلبی و عروقی کرونا مطرح شد. گزارشی از روزهای اولیه همه ‌گیری، میزان آسیب قلبی را در میان 41 بیمار بستری شده با کووید 19 در ووهان چین توصیف کرد: پنج نفر یا 12 درصد، علائم آسیب قلبی عروقی نشان دادند. این بیماران هم سطح تروپونین قلبی (پروتئینی که توسط عضله قلب آسیب دیده در خون آزاد می‌شود) و هم ناهنجاری در نوار قلب و سونوگرافی قلب داشتند. از آن زمان، گزارش‌های دیگر‌ی تأیید کردند که آسیب قلبی می‌تواند بخشی از آسیب ناشی از ویروس کرونا باشد. علاوه بر این، برخی از گزارش‌ها به جزئیات سناریوهای بالینی می‌پردازند که در آن علائم اولیه بیماران ماهیت قلبی عروقی داشتند تا تنفسی.

طی سال‌های اخیر دانشمندان نشان داده‌اند که آنفولانزا، ویروس‌های تنفسی و ذات‌الریه باکتریایی می‌توانند بر سلامت قلب و عروق تأثیر بگذارند و شدت بیماری را افزایش دهند. در واقع، محققان توضیح می‌دهند که «در اکثر اپیدمی‌های آنفولانزا، بیماران بیشتری به دلیل مشکلات قلبی و عروقی می‌میرند تا علل ذات‌الریه-آنفلوانزا.

از آنجایی که درک ما از COVID-19 هنوز در حال تکامل است، متخصص‌ها به تحقیقات قبلی در مورد شیوع ویروس کرونای مشابه، از جمله مطالعات بررسی سندرم تنفسی حاد شدید (SARS)(1) و سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS)(2) اشاره می‌کنند.

بیشتر بخوانید: هشدار موج جدید کرونا در ایران؛ پیک هشتم کرونا در زمستان 1401

علائم قلبی و عروقی کرونا

به نظر می‌رسد افرادی که از سلامت قلبی و عروقی ضعیفی دارند، علائم وخیم‌تری از کووید19 را تجربه می‌کنند. به عنوان مثال، در یک مطالعه شامل 44672 نفر مبتلا به کرونا در چین، 4.2٪ بیماری قلبی و عروقی داشتند. با این حال، این افراد 22.7٪ از کل موارد مرگ و میر را تشکیل می‌دهند. در یک آزمایش کوچک‌تر که 100 نفر مبتلا در آن شرکت کرده بودند، محققان دریافتند که 40 درصد بیماران از پیش دارای مشکلات قبلی و عروقی بوده‌اند.

همچنین باید بدانید که این بیماری بر شدت مرگ و میر نیز تأثیرگذار است. به این معنا که این افراد در صورت ابتلا علائم بسیار شدیدتری داشته و خطر مرگ نیز برای آن به میزان چشمگیری افزایش می‌یابد

کرونا و مشکلات قلبی و عروقی
بیماری‌های قلبی و کرونا

مطالب مرتبط:

تأثیر کرونا بر سلامت قلب

احتمالاً کرونا را به عنوان یک بیماری تنفسی تصور می‌کنید، اما نشان داده شده که ویروس کرونا قلب و عروق را آلوده می‌کند. همچنین تحقیقات نشان می‌دهد که چقدر می‌تواند به این اعضا آسیب برساند. بیماران مبتلا به کووید 19 ممکن است این موارد را تجربه کنند:

  1. میوکاردیت (التهاب عضله قلب)
  2. انفارکتوس حاد میوکارد (سکته قلبی)
  3. نارسایی قلبی
  4. آریتمی (ضربان قلب نامنظم)
  5. آسیب میوکارد (قلب آسیب دیده)
  6. و حوادث ترومبوآمبولیک وریدی (لخته شدن خون).

طبق گفته کلینیک مایو، علائم هشدار دهنده‌ای مشخصی وجود دارد که برخی از آن‌ها با لخته شدن خون شروع می‌شوند.

ضربان قلب و کرونا

پس از ابتلا به کرونا، اگر تپش قلب را تجربه کردید، باید با پزشک خود تماس بگیرید. افزایش موقت ضربان قلب می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله کم آبی بدن باشد. در این زمان مطمئن شوید که مایعات کافی می‌نوشید، به خصوص اگر تب دارید. علائم ضربان قلب سریع یا نامنظم می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • احساس تپش قلب سریع یا نامنظم در قفسه سینه (تپش قلب)
  • احساس سبکی سر یا سرگیجه، به خصوص هنگام ایستادن
  • ناراحتی قفسه سینه

آیا احتمال حمله قلبی بعد از ابتلا به کرونا بیشتر است؟

سکته قلبی چندین شکل مختلف دارد. حمله قلبی نوع 1، ناشی از لخته شدن خون در رگ و مسدود کردن آن است. این مورد در هنگام ابتلا به کرونا و پس از آن نادر است.

حملات قلبی نوع ۲ همراه با کرونا شایع ‌تر است. این حمله قلبی می‌تواند ناشی از افزایش استرس بر روی قلب باشد. مانند ضربان شدید قلب، سطح پایین اکسیژن خون یا کم خونی. این در افراد مبتلا به بیماری حاد کرونا ویروس دیده شده است. اما در افرادی که از این بیماری جان سالم به در برده‌اند کمتر بروز می‌کند.

آزمایش‌های خون نشان داده است که در طول ابتلا به کرونا، برخی افراد سطح ماده‌ای به نام تروپونین در خونشان افزایش پیدا می‌کند. این افزایش همراه با تغییرات EKG(3) و درد قفسه سینه است. افزایش سطح تروپونین نشانه آسیب بافت قلب است. گاهی اوقات این شرایط بر اثر حمله قلبی رخ می‌دهد و پس از کووید 19 کمتر دیده می‌شود.

در طول بیماری کرونای شدید، افزایش سطح تروپونین همراه با EKG غیرطبیعی با مرگ‌ومیر بالاتر مرتبط است، اما در بیمارانی که EKG طبیعی دارند، ارتباط ندارد.

جمع بندی

  • کرونا می تواند منجر به آسیب‌‌های قلبی و عروقی شود.
  • افراد دارای بیماری‌های زمینه ای و همچنین بیماری‌های قلبی، بیشتر در خطر آسیب هستند.
  • در صورتی که پس از ابتلا دردی در قفسه سینه احساس کردید، به پزشک مراجعه کنید.

هنگام ابتلا به کرونا بیشترین آسیب به قلب وارد می‌شود؟

ریه‌ها اندام‌هایی هستند که بیشتر تحت تأثیر بیماری کرونا قرار می‌گیرند.

آیا افراد سیگاری بیشتر در معرض ابتلا به بیماری شدید با ویروس کرونا هستند؟

چه کسانی در خطر ابتلا به بیماری جدی ناشی از ویروس کرونا هستند؟

افراد مسن و کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری قلبی و عروقی، دیابت، بیماری مزمن تنفسی و سرطان دارند، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های جدی هستند.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.