کرونا گرفتم؛ می توانم واکسن آنفولانزا بزنم؟

0 913
زمان مطالعه این مطلب: 3 دقیقه

سیستم ایمنی فرد مبتلا به ویروس کرونا درگیر ویروس است و بدن در حال ساختن آنتی‌بادی برای مقابله با کرونا است. بنابراین تزریق واکسن آنفولانزا زمانی که بدن درگیر کرونا است، باعث می‌شود پاسخ مطلوب به واکسن نداشته باشیم.

در این مقاله از مجله سلامت کیوان به تفاوت واکسن کرونا و واکسن آنفولانزا می‌پردازیم.

ویروس آنفولانزا

آنفولانزا باعث بروز و گسترش بیماری‌های عفونی در دستگاه تنفس می‌شود. برای بیشتر افراد، آنفولانزا خود به خود رفع می شود. اما، آنفولانزا و عوارض آن می‌تواند خطرناک و کشنده باشد. این بیماری بیشتر در اوایل فصل پاییز شایع می‎شود و تا ابتدای فصل بهار ادامه پیدا می‌کند.

تست کرونا در منزل
تست کرونا در منزل

تفاوت واکسن آنفولانزا و واکسن کرونا

ویروس کرونا و آنفولانزا علائم مشابهی دارند، اما توسط یک ویروس ایجاد نمی‌شوند. آنفولانزا توسط توسط نوعی ویروس آران‌ای یا بیماری تی از خانواده ارتومیکسوویریده ایجاد می‌شود. هر سال، واکسن‌های خاصی برای آنفولانزا توصیه می‌شود تا بهترین محافظت را در برابر سویه‌های مختلف ایجاد کند.

ویروس کرونا  توسط یک ویروس کرونا به نام SARS-CoV-2 ایجاد می‌شود. قبل از همه‌گیری ویروس کرونا بدن ما با این ویروس مواجه نشده بود، بنابراین آنتی‌بادی‌هایی برای مبارزه با آن نساخته نشده بودند و واکسنی نیز برای محافظت از سیستم ایمنی در برابر آن نداشتیم. اواخر سال 2020 اولین واکسن جهت مبارزه با این ویروس تولید شد. اکنون طیف وسیعی از واکسن‌ کرونا تولید شده‌اند که به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کنند

بیشتر بخوانید:

آیا فرد مشکوک یا مبتلا به کرونا باید واکسن آنفولانزا تزریق نماید؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم خیر، لذا واکسیناسیون افراد مشکوک به کرونا یا مبتلا به کرونا، صرف نظر از اینکه علائمی دارند یا خیر، باید تا زمانی که معیارهای خروج از قرنطینه را کسب نکردند، به تعویق بیفتد. بهترین حالت برای مبتلایان کرونا این است که صبر کنند سه تا چهار هفته از زمان بهبودی‌شان بگذرد، سپس واکسن تزریق کنند.

همچنین واکسن آنفولانزا در بهبود ویروس کرونا نقش ندارد بلکه تا حدودی باعث جلوگیری از ابتلای همزمان به این دو ویروس می‌شود. اما توصیه می‌شود این واکسن در اوایل فصل پاییز تزریق شود، زیرا که ایمنی بدن را در مقابل ابتلا به ویروس آنفولانزا را افزایش می‌دهد.

چه کسانی باید واکسن آنفولانزا بزنند؟

کودکان زیر ۵ سال به ویژه آن‌هایی که بین ۶ ماه تا ۲ سال سن دارند، حتما واکسن بزنند. البته زدن این واکسن برای کودکان زیر ۶ ماه توصیه نمی‌شود. افراد مبتلا بیماری‌های زمینه ای، نقص ایمنی و آسم باید این واکسن را تزریق کنند. زدن این واکسن برای سالمندان و همچنین مادران باردار ضروری است.

بیشتر بخوانید:

چه کسانی باید از تزریق واکسن مخصوص آنفولانزا اجتناب کنند؟

درست است که واکسن آنفولانزا عوارض خاصی ندارد، اما این واکسن برای تمامی افراد هم مناسب نخواهد بود. برای مثال آن دسته از افرادی که به مواد تشکیل دهنده واکسن مثل تخم مرغ آلرژی دارند، نباید از این واکسن استفاده کنند.

از طرفی استعمال این واکسن همچنین برای افرادی که دارای بیماری سندرم گیلن باره (نوعی بیماری که در آن سیستم ایمنی به سلول‌های عصبی حمله می‌کند و باعث ایجاد ضعف و بی حسی می‌شود) هستند، می‌تواند خطرناک باشد.

از طرف دیگر چون عوارض این واکسن برای کودکان زیر 6 ماه چندان مشخص نیست، این سری از کودکان هم نباید این واکسن را دریافت کنند. برخی از افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف هم هنگام استفاده از این واکسن نیاز به مشاوره پزشک دارند. در نهایت در صورتی که در بستر بیماری قرار دارید، برای اینکه دچار عوارض این واکسن و بدتر شدن حال خود نشوید، بهتر است بعد از بهبود اقدام به تزریق این واکسن کنید.

جمع بندی

  • ویروس‌های ایجاد کننده کرونا و آنفولانزا با یکدیگر متفاوت هستند، به همین دلیل واکسن‌های این دو ویروس با یکدیگر متفاوت هستند و نقشی در درمان یگدیگر ندارند.
  • توصیه می‌شود این واکسن در اوایل فصل پاییز تزریق شود، زیرا که ایمنی بدن را در مقابل ابتلا به ویروس آنفولانزا  را افزایش می‌دهد.
  • افرادی که به مواد تشکیل دهنده واکسن آنفولانزا مثل تخم مرغ آلرژی دارند، نباید از این واکسن استفاده کنند.
  • در صورت ابتلا به کرونا برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی و همچنین برای انتقال ندادن این بیماری به کادر درمان، واکسن آنفولانزا را پس از بهبودی از ویروس کرونا تزریق کنید.

مطالب مرتبط:

بهترین زمان تزریق واکسن کرونا چه زمانی است؟

شروع فصل سرما بهترین زمان برای تزریق این واکسن هست ولی شما می‌توانید تا پایان این فصل واکسن بزنید.

چه کسانی باید واکسن آنفولانزا بزنند؟

کودکان زیر ۵ سال به ویژه آن‌هایی که بین ۶ ماه تا ۲ سال سن دارند، حتما واکسن بزنند. افراد مبتلا بیماری‌های زمینه‌ای، نقص ایمنی و آسم باید این واکسن را تزریق کنند. زدن این واکسن برای سالمندان و همچنین مادران باردار ضروری است.

آیا فرد مشکوک یا مبتلا به کرونا باید واکسن آنفولانزا تزریق نماید؟

بله، اما بهترین حالت برای مبتلایان کرونا این است که صبر کنند سه تا چهار هفته از زمان بهبودی‌شان بگذرد، سپس واکسن تزریق کنند.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.