فلورونا؛ آیا میشود هم کرونا گرفت هم آنفولانزا؟

0 1,596
زمان مطالعه این مطلب: 4 دقیقه

با وجود خبر‌های ضد و نقیضی مبنی بر امکان ابتلای به کرونا همزمان با ابتلا به آنفولانزا، وزارت بهداشت منطقه اشغالی به تازگی این خبر را تایید کرد و نخستین مورد ابتلا به فلورونا در 10 دی 1400 را که یک زن باردار در این کشور بود به ثبت رساند.
گزارش‌ها حاکی از آن است که این فرد واکسینه نشده و در حال حاضر به دلیل ابتلای به فلورونا در بیمارستان بستری است.

آنفولانزا، ویروسی قدیمی اما خطرناک

به طور خلاصه، آنفولانزا یک عفونت ویروسی است که بینی، ریه و گلو را درگیر می‌کند و در فصل‌های سرد سال اوج می‌گیرد. این بیماری باعث ایجاد عفونت حاد تنفسی می‌شود که با سردرد ناگهانی، درد ماهیچه، تنگی نفس، تب و ضعف و بی حالی شدید نمایان می‌شود. سه نوع از ویروس آنفلوانزا به نام‌های آ(A)، ب(B)، ث(C) وجود دارد. اگر این ویروس کنترل نشود ممکن است به مرگ منجر شود.

بیشتر بخوانید: آنفولانزا چیست؟

فلورونا چیست ؟

گونه های جدید کرونا یکی پس از دیگری در حال جهش و همه گیری بودند که انگار به اندازه کافی نگران کننده نبود.
اکنون ترکیب این ویروس با سایر بیماری‌ها، منجر به شکل گیری بیماری‌های خطرناک‌تری شده است که کمتر شناخته شده.
اولین آنها، دلمیکرون بود که از ترکیب کووید 19 با امیکرون بود. حالا شاهد بروز بیماری جدید تری به نام فلورونا هستیم که همزمانی دو ویروس خطرناک سارس کویید(SARS-CoV-2) و آنفولانزا را در این فصل از سال رقم زده است. جدی نگرفتن این ویروس می‌تواند منجر به شیوع گسترده و مرگ و میرهای زیادی ناشی از بیماری شود.
به گفته دکتر نحله عبدالوهاب پزشک بیمارستان القاهره، وقوع این بیماری می‌تواند نشان دهنده ضعف سیستم ایمنی فردی باشد که مورد حمله هر دو ویروس قرار گرفته است. هردو ویروس کرونا و آنفولانزا به دستگاه تنفسی آسیب می‌زنند و می‌توانند باعث عفونت‌های شدید و یا حتی مرگ شوند. در حالی که علائم و راه های انتقال برای هردو ویروس یکسان است، ولی درمان و واکسن متفاوتی دارند. عفونت با هردو ویروس می‌تواند عوارض جدی برای بدن ایجاد کرده و سیستم ایمنی بدن را تحت فشار قرار دهند.

آیا فلورونا سویه جدید ویروس کروناست؟

خیر در واقع این بیماری، ویروس جدیدی نیست، بلکه وجود همزمان دو ویروس کرونا و آنفولانزا در بدن است که می‌تواند به شدت خطرناک باشد. بر خلاف ادعای جعلی برخی منابع که فلورونا را سویه جدید از کووید-19 می‌دانند، سازمان جهانی بهداشت بعد از امیکرون هیچ نوع دیگری را تایید و شناسایی نکرده است. با این حال به نقل از این سازمان، عفونت همزمان ویروس کرونا و آنفولانزا امکان پذیر است.

فلورونا در حالی بروز یافت که جهان در حال مقابله با انواع سویه‌های ویروس «کووید -۱۹» و البته سویه ترکیبی «دلمیکرون»، ترکیب سویه‌های «دلتا» و «اومیکرون» است. کارشناسان در حال حاضر در حال مطالعه روی ترکیب این دو ویروس هستند تا تشخیص دهند که آیا می‌تواند باعث بیماری جدی تری شود یا خیر.

علائم فلورونا چیست؟

علائم ابتلا به «فلورونا» شبیه علائم کرونا می‌باشد؛ مانند :

به گفته سازمان جهانی بهداشت، علائم خفیف فلورانا را می‌توان در خانه و بدون نیاز به بستری شدن درمان کرد.
در مواردی علائم شدید تری مانند ذات الریه (سینه پهلو)، التهاب و درد در عضلات قلب نیز رخ می‌دهد که شخص باید با تحت نظر پزشک متخصص قرار گیرد.

فلورونا چگونه منتقل می‌شود؟

هم کرونا و هم آنفولانزا از طریق ذرات معلق در هوا که توسط فرد آلوده از طریق تنفس، صحبت، سرفه و یا عطسه آزاد شده است، منتقل می‌شود و می‌تواند افراد سالم را بیمار کند. به گزارش مجله تایم هند، معمولا حدود 2 تا 10 روز زمان می‌برد تا ویروس علائم خود را نشان دهد. همچنین خطر سرایت این ویروس به دیگران در روزهای اولیه بیشتر است.

راهکار‌های پیشگیری از ویروس فلورونا

همه ساله در میان ماه‌های زمستان، این ماه که به فصل آنفولانزا معروف است در چندین کشور جهان ویروس آنفولانزا گسترش یافته و با توجه به اوج گرفتن کرونا در همه نقاط جهان، نگرانی و به دنبال راهکار برای مقابله با این بیماری جای سوال ندارد.
راهکار‌های پیشگیری از این بیماری همانند کرونا، ماسک زدن، شست و شوی مداوم دست‌ها، رعایت فاصله اجتماعی و اجتناب از دست زدن به بینی و دهان است. به گفته سازمان جهانی بهداشت، تزریق واکسن «آنفولانزا» همزمان با تزریق واکسن «کرونا» می‌تواند برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری بسیار مفید باشد.

روش تشخیص بیماری فلورونا

درحال حاضر کیت تشخیصی مخصوص این بیماری طراحی نشده است. آزمایشگاه تخصصی ویروس شناسی کیوان، برای اولین بار پنل تشخیص کرونا-آنفولانزا به صورت همزمان را طراحی و برای افراد مشکوک به این بیماری مورد استفاده قرار می‌دهد. از آنجایی که علائم کرونا و آنفولانزا بسیار مشابه هم هستند، در صورتی که پزشک شما نوع آزمایش را تعیین نکرده و به هردو ویروس مشکوک هستید، بهتر است از پنل تشخیصی کرونا-آنفولانزا استفاده کنید. همچنین هزینه این کیت تشخیصی بسیار مقرون به صرفه‌تر از انجام تست کرونا و آنفولانزا به صورت جداگانه نیز هست.

مطالب مرتبط:

آیا ابتلای همزمان به کرونا و آنفولانزا امکان دارد؟

بله؛
در صورت ضعف در سیستم ایمنی بدن، امکان ابتلای همزمان به کرونا و آنفولانزا وجود دارد.

آیا فلورونا سویه جدید ویروس کروناست؟

خیر؛
فلورونا ویروس جدیدی نیست، بلکه از ترکیب همزمان دو ویروس کرونا و آنفولانزا شکل خواهد گرفت.

با وجود تزریق واکسن کرونا احتمال مبتلا شدن به فلورانا داریم؟

به گفته سازمان جهانی بهداشت، یکی از راه های پیشگیری از ابتلای این بیماری، تزریق واکسن کرونا و آنفولانزا میباشد. ولی ایمنی صددرصدی هنوز امکان پذیر نیست.

آیا تستی برای آزمایش همزمان کرونا و آنفولانزا وجود دارد؟

بله؛
آزمایشگاه تخصصی ویروس شناسی کیوان، امکان انجام تست برای هردو ویروس آنفولانزا و کویید19 به صورت همزمان را دارد. جهت درخواست تست کرونا – آنفلوانزا در محل کلید کنید.

منبع outlookindia.com businessinsider.in timesofindia.indiatimes.com
نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.

4 + چهار =