علت کم شدن خون قاعدگی چیست؟ عوامل و علائم پریود خفیف چیست؟

98 163,364
زمان مطالعه این مطلب: 5 دقیقه

کم‌ شدن خون قاعدگی زمانی اتفاق می‌افتد که مقدار خونریزی شما در طول قاعدگی کمتر از حد معمول باشد. اما علت کم شدن خون پریود چیست؟ آیا پریود خفیف خطرناک است؟ همراه ما باشید تا در این مقاله از مجله سلامت کیوان با برخی از عوامل احتمالی پریود خفیف، نحوه شناسایی آنها و زمان تماس با پزشک، بیشتر آشنا شویم.

کم شدن خون قاعدگی چیست؟

جریان قاعدگی هر فرد برای همان فرد است و طبیعی است که این جریان ماهانه تغییر کند. همچنین این جریان می‌تواند در طول زمان تغییر کند. به عنوان مثال، ممکن است پریود یک فرد با افزایش سن سنگین‌تر یا خفیف‌تر شود.(1)

پریودهایی که خفیف‌تر از حد معمول هستند معمولاً دلیلی برای نگرانی نیستند. مردم اغلب متوجه می‌شوند که جریان قاعدگی آنها از ماه به ماه متفاوت است و برخی از ماه‌ها به سادگی و سبک‌تر از ماه‌های دیگر هستند. در برخی موارد، کم شدن خون قاعدگی می‌تواند به دلیل استرس یا کاهش وزن باشد. همچنین می‌تواند حاملگی یا یک بیماری مرتبط با هورمون را نشان دهد.

عوامل کم شدن خون قاعدگی و پریود

عوامل متعددی می‌توانند جریان قاعدگی فرد را تغییر داده و پریود را به طور غیرمعمول سبک کنند. این عوامل عبارتند از:

علت کم شدن خون قاعدگی و پریود سبک
علت کم شدن خون قاعدگی و پریود سبک

سن – علت کم شدن خون قاعدگی

جریان پریود می‌تواند در طول زندگی فرد متفاوت باشد. به عنوان مثال، زمانی که فرد اولین پریود خود را تجربه می‌کند، جریان آن معمولاً خفیف‌تر است و ممکن است فقط شامل لکه بینی باشد. زمانی که فرد در دهه 20 و 30 زندگی خود است، عادت ماهانه منظم‌تر می‌شود.

در اواخر دهه 30 و 40 سالگی، افراد ممکن است دچار پریودهای سنگین‌تر و کوتاه‌تر شوند. همچنین ممکن است ماه‌ها بدون پریود باشند و بعداً پریود سنگین‌تری داشته باشند. پس از آن پریودها اغلب در طول یائسگی خفیف‌‌تر و نامنظم‌تر می‌شوند.

عدم تخمک گذاری – علت پریود خفیف

گاهی اوقات، فرد به دلیل اینکه بدنش تخمک آزاد نمی‌کند، پریود نامنظم را تجربه می‌کند. این فرایند به عنوان عدم تخمک گذاری شناخته می‌شود و می‌تواند منجر به پریودهای سبک‌تر یا نامنظم شود. علاوه بر این، برخی افراد دارای نارسایی اولیه تخمدان هستند. نارسایی اولیه تخمدان زمانی اتفاق می‌افتد که تخمدان های فرد قبل از یائسگی به درستی کار نکنند.

تغیر وزن بدن – علت کم شدن خون قاعدگی

افرادی که دچار کمبود وزن هستند یا به سرعت، وزن زیادی از دست می‌دهند ممکن است متوجه شوند که دوره‌های قاعدگی آنها بسیار سبک است یا به طور کلی متوقف شده است. این تغییر به این دلیل اتفاق می‌افتد که سطح چربی بدن آنها بسیار کم می‌شود که می‌تواند تخمک‌گذاری را متوقف کند. ورزش بیش از حد و اختلالات خوردن نیز می‌تواند باعث شود که دوره‌های قاعدگی فرد سبک‌تر یا به طور کامل متوقف شوند.

بارداری – عامل پریود خفیف

در دوران بارداری، عادت ماهانه فرد معمولا متوقف می‌شود. با این حال، افراد ممکن است خونریزی لانه گزینی را با یک دوره سبک اشتباه بگیرند. این اتفاق زمانی می‌افتد که تخمک به دیواره رحم می‌چسبد.

صبر کنید!! همین حالا که درحال مطالعه این مقاله هستید و امکان مراجعه حضوری به پزشک را ندارید می‌توانید فرم زیر را به صورت رایگان پر کنید تا از خدمت مشاوره با برترین متخصصان زنان و زایمان بهره‌مند شوید. الان اقدام کنید و سپس به مطالعه ادامه مقاله بپردازید.

استرس – علت خونریزی کم در پریودی

دوره‌های طولانی استرس می‌تواند بر هورمون‌های بدن تأثیر بگذارد که می‌تواند چرخه منظم قاعدگی را مختل کند. انجام اقداماتی برای مدیریت استرس می‌تواند به بازگشت قاعدگی فرد به حالت عادی کمک کند.  انواع روش‌های مدیتیشن، ریلکسیشن، ورزش یوگا، و کمک گرفتن و مشاوره با روان درمانگر می‌تواند به کاهش استرس و اضطراب شما کمک کند.

ورزش بیش از حد – علت کم شدن خون پریود

زنانی که به طور مکرر ورزش می‌کنند ممکن است تغییراتی را در دوره قاعدگی خود تجربه کنند. ورزشکاران می‌توانند تحت استرس باشند، وزن بدن پایینی داشته باشند و انرژی بدنی زیادی مصرف کنند. این موارد می‌تواند منجر به تغییر میزان خونریزی دوره‌ها شود.

اختلالات اشتها – علت خونریزی کم در پریودی

بی اشتهایی عصبی و پرخوری عصبی انواعی از اختلالات خوردن هستند که ممکن است باعث پریودهای نامنظم شوند. اختلالات خوردن می‌تواند منجر به کاهش وزن بدن شود که می تواند هورمون‌های تنظیم کننده پریود شما را تغییر دهد.

پرکاری تیروئید

گاهی کم بودن خون پریود از عوارض پرکاری تیروئید است. تیروئید پرکار می‌تواند بر قلب و فشار خون تاثیر بگذارد و باید برای بررسی و درمان به پزشک مراجعه کنید.

سندروم تخمدان پلی کیستیک

وجود تعدادی کیسه حاوی مایع در تخمدان‌ها را سندرم تخمدان پلی کیستیک یا PCOS می‌گویند. یکی از علائم این سندروم تغییر میزان خونریزی قاعدگی است. فرد ممکن است خونریزی شدیدتر و یا خونریزی خفیف‌تری را تجبه کند.




    دیگر شرایط پزشکی و تاثیر آن بر قاعدگی

    برخی شرایط پزشکی بر هورمون‌های فرد تأثیر می‌گذارند، این تغییرات هورمونی می‌توانند بر چرخه قاعدگی تأثیر بگذارند عبارتند از:

    • استرس و فشار عصبی
    • سندرم کوشینگ
    • یائسگی

    دوره های طولانی استرس می‌تواند بر هورمون های بدن تأثیر بگذارد که می‌تواند چرخه منظم قاعدگی را مختل کند. انجام اقداماتی برای مدیریت استرس می‌تواند به بازگشت قاعدگی فرد به حالت عادی کمک کند.

    علائم کم شدن خون قاعدگی

    فرد باید توجه داشته باشد که اگر دوره قاعدگی‌اش راحت‌تر از حد معمول باشد ممکن است از نشانه‌های پریود خفیف یا سبک باشد. شما می‌توانید برای اطلاع از اینکه دوران پریودتان سبک است یا نه از روش ردیابی استفاده کنید. شما باید تعداد نوار بهداشتی یا پدهایی که استفاده کرده‌اید را ردیابی کنید و میزان خون جمع شده در آن را با پریود‌های قبلی مقایسه کنید. همچنین می‌توانید این کار را با کاپ قاعدگی انجام دهید. بیشتر دوره‌های قاعدگی شامل 2 تا 3 کاپ قاعدگی خون هستند، همچنین موارد زیر می تواند نشان دهنده یک دوره سبک باشند:

    • دوره‌ای که مدت آن کوتاه‌تر از حد معمول برای فرد است.
    • خون ریزی که به جای جریان ثابت، در طول چند روز دیده می شود.
    • هیچ جریان سنگین معمولی برای نیم روز اول وجود ندارد بلکه جریانی پایدار و سبک است.
    • گاهی اوقات، یک دوره نیز ممکن است باعث کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی مانند کاهش درد پریود، کاهش درد کمر، گرفتگی رحم یا تغییرات خلقی شود.

    بیشتر بخوانید:

    قرص کنترل بارداری و کم شدن خون پریود

    هنگامی که فردی شروع به استفاده از قرص ضدبارداری می‌کند، ممکن است متوجه شود که دوره‌های قاعدگی او سبک‌تر می‌شود. این کاهش در جریان خون ممکن است به این دلیل باشد که، دوزهای هورمونی در قرص‌های ضدبارداری کم است و رحم را برای ایجاد یک پوشش ضخیم تحریک نمی‌کند. در نتیجه، ممکن است فرد پریود سبکی داشته باشد.

    این فرایند ممکن است در افرادی که از دستگاه های داخل رحمی، مانند ایمپلنت استفاده می‌کنند نیز رخ دهد، زیرا این موارد باعث نازک شدن پوشش رحم می‌شوند.

    هرچند در برخی موارد خاص، پزشک ممکن است توصیه کند که فردی که پریودهای خفیف دارد، از قرص‌های کنترل بارداری استفاده کند تا به تنظیم چرخه خود کمک کند. برخی از قرص‌های پیشگیری از بارداری حاوی هورمون‌هایی هستند که می‌توانند به یکنواخت شدن چرخه پریود فرد کمک کنند.

    چه زمانی نگران کم شدن خون قاعدگی باشیم؟

    گاهی اوقات، افرادی که هیچ دلیل شناخته شده‌ای ندارند، ممکن است پریودهای خفیف داشته باشند. با این حال، برخی از عوامل باعث می‌شود دوره‌های خفیف بیشتر شود. داشتن قاعدگی خفیف معمولاً دلیلی برای نگرانی نیست. با این حال، اگر فردی به طور مداوم پریودهای خفیف دارد یا به طور کلی پریود نمی‌شود، باید با پزشک صحبت کند. همچنین در صورتی که دوره کم پریود با علائم دیگری مانند درد لگن که باعث نگرانی می شود، همزمان باشد، فرد باید با پزشک تماس بگیرد.

    مطالب مرتبط:

    جمع‌ بندی:

    • در بیشتر موارد، پریود خفیف دلیلی برای نگرانی نیست.
    • عوامل متعددی مانند رژیم غذایی، ورزش، قرص‌های ضدبارداری و شرایط سلامتی می‌توانند باعث پریود خفیف شوند.
    • مهمتر از همه این است که فرد به بدن خود گوش دهد. اگر کسی در مورد مدت زمان جریان خون قاعدگی خود نگران است، باید برای شفاف سازی و اطمینان با پزشک صحبت کند.

    کم شدن خون قاعدگی به‌ چه معناست؟

    کم شدن خون قاعدگی که با آن پریود خفیف نیز گفته می‌شود، زمانی اتفاق می‌افتد که مقدار خونریزی فرد در طول قاعدگی کمتر از حد معمول باشد.

    علائم کم شدن خون قاعدگی چیست؟

    مدت زمان، جریان خون، احساس فشار و درد پریودی کمتر از علائم و نشانه های پریود خفیف هستند.

    چه زمانی باید نگران کم شدن خون قاعدگی خود باشیم؟

    داشتن قاعدگی خفیف دلیلی برای نگرانی نیست. با این حال، اگر فردی به طور مداوم پریودهای خفیف دارد یا به طور کلی پریود نمی‌شود، باید با پزشک صحبت کند.

    منبع medicalnewstoday
    98 نظر
    1. Aaaaaa گفت

      سلام من وقتی پریود بودم خود ارضایی کردم و ماه بعد پریودم کامل پنج روز اومد اما کم تر از همیشه و با درد زیاد
      اما استرس هم داشتم رگ های ابی هم رو سینه ام میبینم و ۱۵ سال هم دارم چند روز قبل از پریود هم زیاد عرق میکردم و ضربان قلبم هم بالاست ایا امکان داره باردار باشم

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        چرا باید با خودارضایی باردار شوید؟
        تنها با ارتباط جنسی با مرد توانایی بارداری خواهید داشت.
        تغییرات هم احتمالا ناشی از استرس شما بوده و جای نگرانی ندارد.

    2. شراره گفت

      سلام وقتتون بخیر من ۳۱ ساله هستم حدود ۱ساله پریودهای خیلی کوتاهی دغرم در حد ۱روز و نیم و آزمایش هورمونی دادم همه چی نرمال بود اما این دوره خیلی کمتر بود و من بشدت نگران یایسگی زودرس هستم بنظرتون علتش چیه؟

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        علل مختلفی ممکن است منجر به این شرایط شود.
        به متخصص زنان مراجعه کردید؟
        پریود کمتر از 3 روز نیاز به پیگیری دارد و بهتر بود از ابتدا نسبت به درمان اقدام می‌کردید.
        نگران نباشید و به متخصص زنان مراجعه کنید تا علت و درمان مناسب مشخص شود.

    نظر بگذارید

    ایمیل شما منتشر نمی شود.