ترک اعتیاد به متادون؛ چگونه اعتیاد به متادون را متوقف کنیم؟

0 145
زمان مطالعه این مطلب: 5 دقیقه

متاسفانه امروزه اعتیاد به مواد مخدر به یک چالش بسیار مهم در ایران تبدیل شده است و هر روز به آمار معتادان در سراسر کشور افزوده می‌شود. در این مقاله از مجله سلامت کیوان همراه ما باشید تا به عوارض و روش‌های ترک اعتیاد به متادون بپردازیم.

متادون چیست؟

متادون هیدروکلراید که به اختصار به آن متادون گفته می‌شود یک داروی تجویزی است که اغلب برای درمان دردهای شدید استفاده می‌شود. همچنین در برخی موارد، از متادون برای درمان اعتیاد به دیگر مواد مخدر مانند هروئین نیز استفاده می‌شود. مصرف این دارو اغلب یک درمان بسیار مفید و موثر برای کسانی است که برای این منظور به آن نیاز دارند.(1)

اما بهتر است بدانید، متادون خود یک ماده افیونی است و می‌تواند اعتیادآور باشد. این امکان وجود دارد که برخی از افراد به متادون معتاد شوند زیرا از آن برای رهایی از داروهای مسکن دیگر استفاده می‌کنند.

هنگامی که بعد از مدتی مصرف متادون را قطع می‌کنید، ممکن است علائم ترک را تجربه کنید. ترک اعتیاد به متادون می‌تواند یک تجربه دردناک باشد. به همین دلیل اگر متادون را بنا به دلایل درمانی مصرف می‌کنید، شما باید حتما درباره خطرات و مزایای مرتبط با متادون درمانی را با پزشک خود در میان بگذارید. آنها می‌توانند به شما کمک کنند تصمیم بگیرید که آیا درمان طولانی مدت یا قطع متادون برای شما مناسب است یا خیر.

عوارض متادون چیست؟

از جمله عوارض اعتیاد به متادون می‌توان به مواردی از جمله خواب آلودگی، حالت ضعف، خشکی دهان، یبوست و یا نوسان تنفسی اشاره کرد. همچنین در برخی موارد، بروز حساسیت‌های پوستی، كهیر، سردرد و سرگیجه، مشکلات بینایی، تعریق بالا، تپش قلب نامنزم، حالت تهوع و استفراغ و رنگ پریدگی از جمله عوارض مصرف متادون هستند.

عوارض متادون بر سلامت روان

علاوه بر مشکلات جسمی و بدنی، مصرف متادون در دراز مدت عوارض روانی هم در پی خواهد داشت که در صورت اعتیاد به آن ممکن است به اغلب آن‌ها دچار شوید. برای مثال افسردگی، توهم و عدم تمركز، عدم حفظ تعادل در راه رفتن، پرش عضلات، از جمله عوارض رایجی است که میتوان به آن‌ها اشاره کرد. اعتیاد به مصرف متادون همچنین خطر انسداد و از كار افتادگی كلیه‌ها را هم در پی خواهد داشت.

عوارض متادون بر مغز

داروی متادون با اثر گذاری بر روی گیرنده‌های عصبی مغز موجب ترشح دوپامین در مغز می‌شود که احساس خوشایندی را در افرد به وجود می‌آورد. اما اثر داروی متادون کاملا موقت بوده و به مرور زمان باعث از دست رفتن حافظه و قدرت تصمیم گیری در افراد می‌شود. همچنین اعتیاد به متادون به تدریج باعث بروز علائمی از قبیل استرس و اضطراب، افسردگی را به وجود می آورند.

عوارض قرص متادون بر بینایی

بهتر است بدانید مصرف و یا اعتیاد به داروی متادون می‌تواند بر روی بینایی شما نیز تاثیر بگذارد. عوارض قرص متادون بر روی بینایی ابتدا با کاهش دید آغاز می‌شود و در نهایت به مرور زمان باعث ابتلا به اختلال مردمک سوزنی می‌شود.

عوارض متادون بر سلانت دهان و دندان

شیوع بیماری‌های دهان و دندادن در افرادی که به مصرف متادون اعتیاد پیدا می‌کنند نسبت به افراد عادی بسیار شایع نر است چرا که مصرف متادون باعث خشکی دهان می‌شود که نتیجه آن پوسیدگی دندان و مسکلات لثه و دهان است.

جدول زمانی و علائم ترک اعتیاد به متادون

علائم ترک اعتیاد به متادون، گاهی اوقات به عنوان سم زدایی متادون نیز شناخته می‌شود، معمولاً حدود 24 تا 36 ساعت پس از آخرین مصرف دارو ظاهر می‌شود. همچنین فرآیند سم زدایی بهتر است توسط یک پزشک نظارت شود. بهتر است بدانید مدت زمان این فرآیند از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اما ممکن است از 2 تا 3 هفته تا 6 ماه طول بکشد.

اگر در 30 ساعت اولی که مصرف متادون را متوقف کرده‌اید، دچار موارد زیر شود، ممکن است دچار علائم ترک اعتیاد شده باشید. این علائم عبارتند از:

در ابتدا، علائم ترک ممکن است شبیه آنفولانزا باشد. اما بر خلاف آنفولانزا، علائم ترک می‌تواند برای چند روز و به طور شدیدی باقی بمانند. همچنین علائم ترک اعتیاد به متادون ممکن است پس از حدود سه روز به اوج خود برسد. برخی از این علائم عبارتند از:

علائم ترک اعتیاد به متادون احتمالاً در هفته اول در بدترین حالت خود خواهند بود. برخی از این علائم ممکن است حتی بیش از یک هفته طول بکشند. این نکته را به خاطر داشته باشید که ترک متادون می‌تواند برای افراد بسیار مشکل باشد و خطر بازگشت به مصرف سایر مواد افیونی در طول دوره ترک می‌تواند افزایش یابد.

اعتیاد به متادون
اعتیاد به متادون

برای ترک اعتیاد به متادون کمک بگیرید

همانطور که قبلا به آن اشاره کردیم، ترک اعتیاد به متادون بسیار دشوار است، بنابراین بهتر است سعی نکنید آن را به تنهایی انجام دهید. هر گونه مشکلی را که دارید به پزشک خود اطلاع دهید تا در صورت بروز علائم ترک به درمان آنها کمک کند. همچنین حضور در گروه‌های حمایتی می‌تواند شما را با دیگر افرادی که شرایط شما را درک می‌کنند و یا در حال گذراندن دوره ترک خود هستند، ارتباط دهد.

همچنین حمایت گروهی می‌تواند برای بهبود بلندمدت شما بسیار مهم باشد. در برخی موارد، شما ممکن است حمایت زیادی از خانواده خود پیدا نکنید زیرا آن‌ها ممکن است نتوانند شرایط شما را درک کنند. جستجوی دیگر افرادی که به متادون اعتیاد داشته‌اند و یا در حال بهبودی پس از علائم ترک آن هستند می‌تواند به شما کمک کند تا در مسیر بهبودی خود بمانید.

درمان دارویی برای ترک اعتیاد به متادون

پزشک شما می‌تواند داروهایی را برای کاهش علائم ترک تجویز کند. این داروها احتمال روند بهبودی شما را بسیار بیشتر می‌کنند. برای مثال بوپرنورفین، نالوکسان و کلونیدین داروهایی هستند که برای کوتاه کردن روند ترک و تسکین برخی از علائم مرتبط استفاده می‌شوند.

هنگامی که دیگر متادون مصرف نمی‌کنید، بسیار مهم است که دوباره به مواد افیونی یا مخدری که قبلا مصرف کرده‌اید برنگردید. اغلب افرادی که از سوء مصرف مواد افیونی بهبود می‌یابند نسبت به عموم مردم در معرض خطر مرگ بیشتری هستند.

با پزشک خود صحبت کنید

در طول دوره ترک بهتر است با پزشک خود صحبت کنید زیرا پزشک پیشرفت شما را زیر نظر خواهد داشت و می‌تواند به تسهیل روند ترک برای بهبود شانس بهبودی شما کمک کند. آنها همچنین می‌توانند به هر سوالی که ممکن است در مورد اعتیاد و ترک داشته باشید پاسخ دهند.

افرادی که دچار سوء استفاده از مواد افیونی و اعتیاد به آن‌ها بوده‌اند در معرض خطر بیشتری نسبت به دیگر افرادی هستند که ممکن است به مواد مخدر اعتیاد داشته باشند. با این‌حال برداشتن گام‌هایی برای بهبودی قابل تحسین است و سلامت بلندمدت شما را بهبود می‌بخشد. در حالی که ترک هر ماده اعتیاد آور ممکن است دشوار باشد، مزایای طولانی مدت آن بسیار بیشتر از خطرات آن است.

کلام آخر:

متاسفانه امروزه اعتیاد به مواد مخدر به یک چالش بسیار مهم در ایران تبدیل شده است و اکثر افرادی که به مصرف متادون روی می‌آورند غافل از اینکه مصرف بی‌رویه و خودسرانه متادون می‌تواند عوارض بسیار مخربی را به همراه داشته باشد.

متادون چیست؟

متادون نوعی داروی تجویزی است که اغلب برای درمان دردهای شدید استفاده می‌شود. همچنین در برخی موارد، از داروی متادون برای درمان اعتیاد به دیگر مواد مخدر نیز استفاده می‌شود.

عوارض متادون چیست؟

از جمله عوارض اعتیاد به متادون می‌توان به مواردی از جمله خواب آلودگی، حالت ضعف، خشکی دهان، یبوست و یا نوسان تنفسی، افسردگی و استرس و اضطراب اشاره کرد. همچنین اگر به مصرف متادون اعتیاد داشته باشید این خطر وجود دارد که در دراز مدت دچار مشکلات بینای و بیماری‌های مربوط با دهان و دندان شوید.

چگونه مصرف متادون را ترک کنیم؟

ترک اعتیاد به متادون فرایندی بسیار سخت و دشوار است. همچنین پروسه ترک اعتیاد متادون فرایندی خود آسیبی است که جبران آن بسیار سخت می‌باشد و در برخی موارد حتی میتواند به قیمت جان افراد تمام شود، به همین دلیل بهتر است برای اقدام به ترک آن، زیر نظر پزشک و پروسه ترک را در کلینیک‌های ترک اعتیاد بگذرانید.

منبع healthline
نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.