واکسن هاری چیست؟ + زمان تزریق و عوارض واکسن هاری برای انسان

949 167,263
زمان مطالعه این مطلب: 7 دقیقه

هاری یک بیماری خطرناک ویروسی و مشترک بین انسان و حیوان (زئونوز) است که باعث التهاب پیشرونده و کشنده مغز و نخاع می‌شود. بهترین راه مقابله، تزریق واکسن هاری است. انسان‌ها زمانی به این ویروس مبتلا می‌شوند که توسط حیوان آلوده گاز گرفته شوند. بعد از گاز گرفتگی ممکن است ابتدا علائم بالینی در فرد ظاهر نشود. اما پس از چند هفته، یا چند ماه از گاز گرفتگی، هاری می تواند باعث ایجاد درد، خستگی، سردرد و تب گردد. به دنبال این علائم بالینی، حمله، توهم و فلج نیز اتفاق می افتد. اگرچه پس از ظاهر شدن علائم بالینی کشنده، هاری کاملاً قابل اجتناب است.

واکسن ها از دیرباز برای جلوگیری از مرگ ناشی از هاری در دسترس بوده‌اند. با این وجود،‌ هاری هنوز هم سالانه ده‌ها هزار نفر را می کشد. مقصر 99 درصد این مرگ و میر، گاز گرفتگی توسط سگ آلوده به این ویروس است. حتما تا انتهای این مقاله از مجله سلامت کیوان همراه ما باشید تا درباره واکسن هاری، زمان تزریق واکسن هاری و عوارض واکسن هاری بیشتر صحبت کنیم.

واکسن هاری چیست؟

واکسن ضد هاری به افرادی که ریسک ابتلا به هاری در آنها زیاد است تزریق می‌شود تا در صورتی که در معرض خطر قرار گیرند، از آنها محافظت شود. همچنین پس از اینکه فردی توسط حیوانی گاز گرفته شود، تزریق واکسن هاری می‌تواند از این بیماری جلوگیری کند.

از قدیم، جهت درمان و پیشگیری آسیب دیدگان حیوان گزیده، واکسن‌های مختلفی کشف و مورد استفاده قرار گرفته که عبارتند از:

  • واکسن نخاع خرگوشی
  • واکسن فرمی (Fermi)
  • واکسن فلوری (Flury)
  • واکسن تهیه شده در جنین اردک (DEV)
  • واکسن‌های کشت سلولی (Vero ،HDC و PCEC)

واکسن مورد استفاده در ایران بر اساس مصوبه کمیته فنی کشوری هاری، واکسنی است به نام Vero که غیرفعال بوده و از کشت سویه ویروس هاری در سلول Vero (حاصل از کلیه نوعی میمون) به دست می‌آید. این واکسن طی سال‌های زیادی که در ایران مصرف شده، هیچ گونه عارضه و یا واکنش سوئی نداشته است.

چه کسانی باید واکسن هاری دریافت کنند؟

شاید برای شماهم این سوال پیش آمده باشد که چه زمان و چه افرادی باید واکسن ضد هاری را دریافت کنند. در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

واکسیناسیون پیشگیرانه (بدون اینکه حیوانی گاز گرفته باشد)

افرادی که از ریسک ابتلاء به هاری بالایی برخوردارند مانند دامپزشکان، دامداران، جنگلبانان، افرادی که با حیوانات سروکار دارند، کارکنان آزمایشگاه هاری، غارنوردها و کارکنان تولیدات بیولوژیک هاری باید واکسن هاری دریافت کنند.

واکسن هاری همچنین باید برای افراد زیر نیز استفاده شود:

  • افرادی که فعالیت‌های آنها باعث می‌شود با ویروس هاری یا با حیوانات هار احتمالی برخورد زیادی داشته باشند.
  • مسافران بین المللی به مناطقی از جهان که هاری شایع است.
  • همچنین افرادی که دوست دارند با حیوانات در تماس باشند.

واکسیناسیون ضد هاری قبل از در معرض خطر قرار گرفتن

برنامه زمانی واکسیناسیون ضد هاری قبل از بروز خطر 3 دوز ‌در زمان‌های زیر است:

  • دوز اول: در صورت لزوم
  • دوز دوم: هفت روز پس از دوز اول
  • دوز سوم: 21 یا 28 روز پس از دوز اول

برای کارمندان آزمایشگاهی و سایر افرادی که ممکن است مدام در معرض ویروس هاری قرار داشته باشند، آزمایش دوره‌ای برای حفظ ایمنی آنها توصیه می‌شود و در صورت نیاز باید از دوزهای یادآور استفاده شود. دوزهای یادآور یا آزمایش برای مسافرین توصیه نمی شود.

واکسن هاری پس از در معرض خطر قرار گرفتن

هر فردی که توسط حیوانی گزیده می‌شود، یا هرکسی که ممکن است در معرض خطر هاری قرار داشته باشد، باید زخم را با آب و صابون یا مواد ضدعفونی کننده (پوویدون آیوداین (بتادین) یا الکل 40 تا 70 درصد) تمیز کرده و فوراً به یک پزشک مراجعه یا خود را به نزدیکترین مرکز پیشگیری و درمان هاری برساند. اگر فرد به آمپول هاری نیاز داشته باشد، پزشک معالج یا کادر درمانی تشخیص می دهند. واکسیناسیون کامل ضدهاری طبق دستورالعمل جدید وزارت بهداشت ایران، ۳ تزریق واکسن داخل میان پوستی (اینترادرمال) در سه نوبت یا چهار تزریق عضلانی در چهار نوبت است که فرد حیوان گزیده باید آنرا انجام دهد.

اگر فردی که در معرض خطر قرار گرفته است و هرگز بر علیه بیماری هاری واکسینه نشده است باید 4 دوز از واکسن هاری در زمان‌های زیر دریافت کند:

  • دوز اول: به محض بروز مشکل
  • دوز دوم: روز سوم پس از دوز اول
  • دوز سوم: روز هفتم پس از دوز دوم
  • دوز چهارم: روز چهاردهم پس از دوز سوم

همچنین این فرد باید همزمان با دوز اول، واکسن دیگری به نام ایمنوگلوبین (سرم) ضد هاری را دریافت کند. البته دوزهای تزریقی واکسن هاری با توجه محل زخم و خراش توسط پزشک و مراکز بهداشت تعیین خواهد شد.

واکسن ضدهاری
واکسن ضدهاری

سرم ضد هاری

سرم ضد هاری که در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرد از پلاسمای انسانی تهیه شده و هیچ نوع مخاطره‌ای ندارد و احتیاج به تست نیز نمی‌باشد. مقدار آن حداکثر 20 واحد به ازای هر کیلوگرم وزن می‌باشد و فقط حجم لازم بر اساس اندازه زخم فقط در اطراف آن تزریق می شود.

در موارد زیر علاوه بر واکسن، تجویز سرم نیز مورد توصیه می شود: 

  1. گزیدگی و خراشیدگی منفرد و یا متعدد عمیق پوستی
  2. لیسیدن پوست آسیب دیده، آلوده شدن غشاهای مخاطی با بزاق حیوان مشکوک
  3. هر نوع مواجهه با خفاش شامل ورود به غار دارای خفاش و یا گزش یا خراشیدگی توسط خفاش
  4. مواجهه با حیوان محتمل یا قطعی مبتلا به هاری
  5. هر نوع جراحت در سر، صورت، گردن و دست (نوک انگشتان تا مچ دست) و ناحیه تناسلی

در صورتیکه فرد مجروح دارای سابقه واکسیناسیون نباشد و یا قبلاً تنها یک دوز واکسن دریافت کرده باشد باید سرم ضد هاری برای او تجویز شود.

سرم ضد هاری بایستی در داخل یخچال تحت دما بین صفر و 8 درجه سانتی گراد نگهداری شود و نباید زیر صفر درجه باشد. در ضمن، ویال‌هایی را که محتوای آنها تغییر رنگ داده است نباید مصرف کرد. اگر حجم سرم مورد نیاز مجروح بیش از 5 میلی لیتر باشد، باید در دو محل جداگانه تزریق شود؛ زیرا تزریق مقدار زیاد سرم در یک محل موجب آزردگی عضله و احتمالاً آبسه خواهد شد. عوارض ناخواسته سرم‌های ضد هاری انسانی از قبیل شوک آنافیلاکتیک، تورم عصبی عروقی و عوارض کلیه بسیار نادر است؛ فقط گاهی موجب درد و تب مختصر خواهد شد.

از آنجاییکه ویروس هاری از جمله ویروس‌های بی‌هوازی می‌باشد، لذا بخیه زدن در محل جراحت شرایط را جهت رشد ویروس آماده‌تر می کند. لذا در موارد ضروری می‌بایست قبل از بخیه در محل جراحت سرم ضد هاری تزریق گردیده و نیز مقداری سرم در محل جراحت ریخته شود و سپس بطور محدود بخیه انجام گردد.

نحوه تزریق واکسن هاری

واكسن هاری در بزرگسالان حتماً بايد در عضله دلتوئيد (شانه) بازو تزريق شود. همچنین تزریق این واكسن در اطفال كمتر از دو سال حتماً بايد در ناحية بالا قسمت جانبی ران تزريق گردد. باید توجه داشت که واكسن ضد هاری نبايد در سرين ماهیچه افراد تزريق گردد.

اطلاعات مهم قبل از دریافت واکسن ضد هاری

در صورت وجود موارد زیر، قبل از در یافت واکسن هاری با پزشک معالج خود صحبت کنید:

  1. اگر در دو دوز قبلی واکسن هاری یا مشتقات دیگر این واکسن، واکنش آلرژی شدیدی (کشنده‌ای) داشتید،
  2. بنا به یکی از این دلایل، سیستم ایمنی‌تان ضعیف شده باشد:

البته اگر بیماری سبک‌تری دارید مثلاً سرماخوردگی، می‌توانید واکسن دریافت کنید. اما اگر به شدت بیمار هستید، احتمالاً قبل از دریافت دوز معمول واکسن هاری ( زمانی که توسط حیوانی گاز گرفته نشده‌اید) باید منتظر بهبودی باشید. ولی اگر در معرض ویروس هاری قرار گرفته اید، باید صرف‌نظر از بیماری که دارید فوراً واکسن دریافت کنید.

عوارض واکسن هاری

واکسن نیز مانند سایر داروها می تواند مشکلات جدید ایجاد کند، مثلاً واکنش آلرژیک شدید. خطر ایجاد آسیب جدی ناشی از عوارض واکسن هاری بسیار نادر است.

عوارض خفیف واکسن هاری

  • درد، قرمزی، ورم یا خارش در جای تزریق (30 الی 74 درصد)
  • سردرد، تهوع، شکم درد، درد عضلانی، سرگیجه (5 الی 40 درصد)

عوارض ملایم واکسن هاری

  • کهیر، بدن درد، تب (حدود 6 درصد از دوزهای یادآور)
  • سایر اختلالات سیستم عصبی، مانند سندرم گیلن باره (GBS) پس از تزریق واکسن هاری گزارش شده اند امّا به حدی نادر بودند که مشخص نیست واقعاً توسط واکسن ایجاد شده باشند.

مواجه با واکنش شدید به واکسن هاري

هر عاملی که موجب نگرانی شما گردد، مثلاً نشانه‌های واکنش آلرژی شدید، تب بسیار بالا یا تغییرات رفتاری باید به پزشک مراجعه کنید. نشانه آلرژی شدید می تواند شامل کهیر، ورم صورت و گلو، تنگی نفس و ضربان قلب سریع، سرگیجه و ضعف باشد. این نشانه‌ها معمولاً چند دقیقه تا چند ساعت پس از واکسیناسیون بروز می‌کنند.

اگر فکر می کنید واکنش آلرژی شدید یا موقعیت اورژانسی دیگری دارید که نمی‌توانید منتظر بمانید، با 115 تماس بگیرید یا فرد بیمار را به نزدیکترین درمانگاه ببرید، در غیر این صورت با پزشک معالج خود تماس بگیرید.

جمع بندی

  • واکسن هاری برای پیشگیری، کنترل و درمان هاری به افراد تزریق می‌شود.
  • اولین اقدام پس از گزیدگی توسط حیوان، شستن محل زخم با آب و صابون به مدت حداقل 15 دقیقه و مراجعه به مراکز بهداشت جهت معاینه و تجویز تزریق واکسن یا سرم هاری است.
  • واكسن هاری در بزرگسالان حتماً بايد در عضله دلتوئيد (شانه) بازو تزريق شود. همچنین تزریق این واكسن در اطفال كمتر از دو سال حتماً بايد در ناحية بالا قسمت جانبی ران تزريق گردد.
  • واکسن هاری مانند سایر واکسن‌ها و داروها شامل عوارضی است که شامل: درد و ورم در ناحیه تزریق، سردرد، تهوع درد عضلانی و در موارد شدید کهیر و سایر اختلالات سیستم عصبی را همراه دارد.

واکسن هاری چیست؟

واکسن هاری برای پیشگیری، کنترل و درمان بیماری هاری استفاده می‌شود. معمولا افراد زمانی که در معرض خطر هستند یا مورد گزش و خراش توسط حیوانات قرار گرفته‌اند واکسن هاری تزریق می‌کنند تا از ابتلا به ویروس هاری جلوگیری کنند. معمولا واکسن هاری بی خطر است.

گاز گرفتن سگ خانگی نیاز به واکسن دارد؟

در صورتی که سگ یا حیوان خانگی واکسن هاری تزریق نکرده باشد نیاز به واکسن هاری هست. در غیر این صورت با توجه به اندازه خراش و گزش توسط مراکز بهداشت، اقدامات لازم صورت خواهد گرفت.

عوارض واکسن هاری چیست؟

عوارض خفیف واکسن هاری شامل:
درد، قرمزی، ورم یا خارش در محل تزریق، سردرد، تهوع، شکم درد، درد عضلانی، سرگیجه
و عوارض ملایم واکسن هاری شامل:
کهیر، بدن درد، تب و سایر اختلالات سیستم عصبی، مانند سندرم گیلن باره (GBS) پس از تزریق واکسن هاری گزارش شده اند امّا به حدی نادر بودند که مشخص نیست واقعاً توسط واکسن ایجاد شده باشند.

آیا فردی که دچار گازگرفتگی شده و قبلاً واکسینه شده نیاز به دریافت واکسن دارد؟

بله، فردی که قبلا واکسینه شده است باید یک دوز به محض گازگرفتگی و دوز دوم در روز سوم دریافت کند. بعلاوه به ایمنوگلوبین هاری نیازی ندارد.

آیا خارج کردن کف صابون از لابه لای زخم ضروری است؟

بله، زیرا باقی ماندن کف صابون اثر بعضی مواد ضدعفونی کننده مورد استفاده پس از شستشو را خنثی می نماید.

آیا در صورت تأخیر در نوبت های واکسیناسیون باید مجدد تزریق شود؟

خیر، ادامه واکسیناسیون باید طبق زمان بندی قبلی صورت بگیرد.

آیا واکسن و تزریق سرم ضد هاری به زن حامله پس از گزیدگی توصیه می شود؟

بله، به دلیل خطر ابتلا به هاري، حاملگی دلیل منع واکسیناسیون و تزریق سرم پس از مواجهه نمی باشد.

آیا از هاری می توانیم جان سالم به در ببریم؟

بله، هنگامی که عفونت هاری ایجاد شد، هیچ درمان موثری به غیر از واکسن وجود ندارد. اگرچه تعداد کمی از افراد از هاری جان سالم به در برده اند، این بیماری معمولاً باعث مرگ می‌شود.

آیا می توان واکسن ضد هاری را دیر تزریق کرد؟

خیر، هنگامی که در فردی علائم هاری ظاهر شود، برای واکسیناسیون علیه هاری دیر شده است.

آیا علاوه بر تزریق واکسن ضد هاری برای پیشگیری از عفونت های ثانویه می توان آنتی بیوتیک تجویز کرد؟

بله، آموکسی سیلین/کلاوولانات (کووآموکسی کلاو) اولین آنتی بیوتیک پیشگیرانه است.

آیا هاری از طریق رابطه جنسی منتقل می شود؟

به طور معمول انتقال هاری از انسان به انسان بسیار نادر است. برخی تحقیقات انتقال هاری از انسان به انسان را از طریق پیوند بافت یا ارگان آلوده گزارش کرده‌اند. همچنین با توجه به حضور هاری در اسپرم مردان و ترشحات واژن بانوان، احتمال کمی برای انتقال هاری از طریق رابطه جنسی نیز وجود دارد.

949 نظر
  1. مینا گفت

    سلام وقتتون بخیر من یک گربه اوردم خونمون ۱ ماه میشه اونم ۳ ماهش بود واکسن نزدم از وقتی به دنیا اومده بود ت حیاط خونه مادر بزرگم بود اوردمش بازی میکردیم چند چنگ سطحی میزد ولی ی روز داشتیم بازی میکردیم چنگ زد دستم خون اومد ولی من اطلاعی از واکسن نداشتم ۲ روز بعدش رفتم برای واکسن دوز اول و زدم گلو دردم با تب و بیحالی شروع شد دوز دومم زدم گلو دردم هست بیحال شدم تب کردم حالت تهوه هم دارم میتونم اب و چایی و میوه و اینا بهورم ولی بو غذا بهم میرسه حالت تهوع میگیرم گربه هم هیچ علایمی نداره از واکسنم ۸ روز میگذره ولی گربه هیچ علایمی نداره بازی میکنه ارومه فلجم نشده من خیلی میترسم اینا عوارض واکسنه دیگه طبیعیه یا ن ؟ لطفا جواب بدین

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      ضمن آرزوی سلامتی هرچه سریعتر برای شما، علائمی که ذکر کردید از عوارض تزریق واکسن است. درصورتی که تا حدود دو روز پس از تزریق آخرین دوز واکسن، علائم شما برطرف نشد، به مرکز بهداشت تزریق واکسن یا پزشک مراجعه نمائید.

  2. علیرضا گفت

    سلام دختر من کمتر از دو سال سن داره به گربه ای نزدیک شد و بعد از فراری دادن گربه دیدم روی پیشونی دخترم خراشه میخواستم بدونم با توجه به اینکه مطمئن نیستم کار گربه بوده آیا واکسن باید بزنم با نه و اینکه برای کودکی با این سن و سال آیا عوارضی نداره که در آینده دچارش بشه

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      به طور کلی، در خراش سطحی و جزئی نیازی به تزریق واکسن نیست.
      برای کودکان نیز در صورت نیاز واکسن هاری تزریق خواهد شد.

  3. حسین گفت

    سلام خسته نباشید من ۱۷ سالمه سال ۹۹ سگ به من حمله کرد ، ۳دوز واکسن دریافت کردم ، امسال سگ بهم حمله کرد رفتم ۲ دز واکسن دریافت کردم آیا اشکالی نداره ؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      معمولا ماندگاری تاثیر واکسن‌های هاری تا حدود 5 سال وجود دارد.
      اگر طبق صلاحدید مراکز بهداشت بوده مشکلی نیست.

  4. محد گفت

    سلام من دوروز پیش پسرم واکسن هاری زده دوروزه ب شدت تب داره طبیعیه؟تبش اصلا پایین نمیاد

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      یکی از عوارض تزریق واکسن هاری، بروز تب است. درصورتیکه پس از 2 روز تب پایین نیاید و یا شدیدتر شود بهتر است به مرکز بهداشت تزریق واکسن یا پزشک مراجعه نمائید.

  5. رضا گفت

    سلام من پسرم و ۱۵ سالمه پریروز واکسن هاری زدم و حدوده ۵ یا ۶ ساعت بعد خود ارضایی کردم ایا اثره واکسن رفته؟؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خیر
      توصیه می‌کنیم از انجام خودارضایی پرهیز کنید که عوارض جبران ناپذیری خواهد داشت.
      درصورت نیاز می‌توانید مقاله عوارض و راه های ترک خودارضایی مجله سلامت کیوان را مطالعه نمائید.

  6. آکام گفت

    سلام
    من یه گربه دارم ۵ ماهشه دامپزشکش گفته باید ۶ ماهش شه تا واکسن بزنمو و یدفعه یهو پقتی بهش غذا میدادم یه گاز کوچیک سطحی گرفتو و همون روز دو سه ساعت بعدش یه چنگ کوچیک به همون صورت به داداشم زد گربه ما احتمال داشتن هاریش کمه و با گربه ای دیگه ارتباط نداشته اون روز که اتفاق افتاد ساعت ۶ و ۷ بعد از ظهر بود و داداشم دو سه ساعت بعدش داداشمو گاز گرفت ووفرداش ساعت ۹ و ۱۰ اینا رفتم واکسن زدم آیا احتمال اینکه چاکسن روم اثر نذاره وجود داره و از وقتی واکسن زدم شونم سنگینه چونکه همونموقع کزاز و دیفتری هم زدم ولی داداشم شونش سنگین نیست

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      جای نگرانی نیست. دوزهای بعدی اگر تجویز شده به موقع دریافت کنید.
      درد شانه هم از عوارض تزریق واکسن است که با گذشت زمان برطرف خواهد شد. درصورتی که درد شدت یافت و پس از 2 روز بهبود نیافت به مراکز بهداشت مراجعه نمائید.

  7. الهه گفت

    سلام وقت بخیر
    من حدود سه ماه پیش یک گربه دستمو چنگ خفیفی انداخت و من بعدش سه دوز واکسن هاری زدم و‌دوز چهارم رو چون متوجه شدم گربه زندست نزدم،حالا ده روز پیش داشتم به یک گربه خیابانی غذا میدادم که دستمو چنگ زد صبح بعدش رفتم بهداشت ویک دوز واکسن دیگه بهم زدن،حالا میخواستم بدونم مشکلی که پیش نمیاد چون خیلی میترسم از اون روز

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خیر مشکلی ایجاد نخواهد شد. نگران نباشید.

  8. ازاده گفت

    سلام ،توله سگ دوماه ونیمه دست پسربچه ۵سال ونیمه راگازگرفت ایا بچه هاهم واکسن هاری دریافت میکنن؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      بهتر است به مراکز بهداشت جهت انجام اقدامات درمانی مراجعه نمائید.

  9. غزل گفت

    سلام وقت بخیر. من امروز گربه هر دوتا دستم رو گاز گرفت و چنگ زد؛ رفتم واکسن زدم، گفتن چون سرم هاری رو توی هر دوتا دستم زدن اگر واکسن رو هم بزنن بی‌اثر میشه. واکسن رو توی عضله‌ی ران زدم. الان دیدم نوشتید بزرگسالان حتما توی بازو باشه. نوزاد توی ران باشه. حالا من دوز بعدی رو توی ران بزنم دوباره یا بازو؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      طبق صلاحدید پزشکان مراکز بهداشت عمل کنید.

  10. بهار گفت

    درود بر شما یه گربه خیابانی به من حمله کرد و پام رو از چند جا چنگ انداخت و گاز گرفت . این اتفاق ساعت ۶ عصر بود، چون مراکز بهداشت تعطیل بود، من فردا صبح ساعت ۸ یعنی ۱۴ ساعت بعد دوز اول واکسن رو دریافت کردم آیا اشکالی نداره؟ چون به من گفتند تا ۲۴ ساعت اول باید انجام بشه ممنون از شما

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      هرچه تزریق واکسن در ساعات اولیه پس از گزش و خراش صورت گیرد بهتر است. دوزهای بعدی واکسن را به موقع دریافت کنید، مشکلی ایجاد نخواهد شد.

  11. علی عادلیان بزرگی گفت

    سلام . من اسفند سال گذشته ۴ دوز واکسن هاری عضلانی دریافت کردم . چند روز پیش پدرم مقداری خرفه از کنار جوب آب یک باغ و کنار خیابان جمع کرده بود و گیاهان خاکی بودند . و ۵ دقیقه بعد اومدن و ما هم شروع کردیم پاک کردن سبزی ها . و بعد شستن استفاده کردیم امروز هم همین اتفاق افتاد و سبزی آورد بابا . میخواستم ببینم با توجه به این که اون محل دورش باز و نزدیک جوب آب . و منطقه ما سگو گربه ولگرد زیاد داره امکان داره خاک سبزی ها یا خود سبزی بزاق روش ریخته باشه و یا خود سبزی توش ویروس هاری داشته باشه . دستای من هم اکثرا زخم هستن ولی نه خیلی عمیق . ولی زیاد دست به چشمو بینیو دهانم میزنم . حواسم پرت . الان چون سبزی ها رو تو ماشین من گذاشته حتی تو ماشین میشینم احساس بدی دارم . میخواستم ببینم از این راه امکان داره دست زدن به سبزی و خوردن این سبزی ها مبتلا بشیم . لطفا کمکم کنید روانم به هم ریخته . ممنون ازتون

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      مطالعات نشان می‌دهد ایمنی واکسن هاری حداقل تا دو سال و گاهی بیشتر از آن با دریافت دوزهای کامل بوجود می‌آید پس شما که بدرستی دوزهای واکسن هاری را دریافت کردید نگران نباشید. از طرفی توجه کنید که راه اصلی انتقال این ویروس از طریق گزش و گازگرفتگی حیوان آلوده است و احتمال انتقال از طریق محیط مشکوک به آلودگی با ویروس وجود ندارد.

      1. علی عادلیان بزرگی گفت

        سلام ممنون از پاسخ گویی . چون من شنیدم تا ۳ ماه ایمنی کامل هست و بعدش در صورت مواجهه باید واکسن زد باز . ولی این که گفتین از محیط احتمال انتقال نیست خیالم راحت شد ‌ ‌ سپاس از وقتی که گذاشتید

  12. نگین گفت

    سلام وقت بخیر حدود ۱۲ روز پیش گربه انگشت من و گاز گرفت و فردای اون روز واکسن هادی و دریافت کردم و فردای روزی که دوز سوم و زدم دوباره همون انگشت گاز گرفت (گربه واکسینه نشده و حدود سه هفته پیش یه گربه دیگه گازش گرفته ) الان دو روز از وقتی انگشتم و گاز گرفته گزشته و پنجشنبه دوز آخر و میزنم نیازه دوباره واکسن دریافت کنم یا بدنم ایمنی داره؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خیر نیازی نیست. دوزهای بعدی را به موقع دریافت کنید.
      اگر گاز گرفتگی شدید است به مراکز بهداشت جهت اقداماتی مانند پانسمان و ضدعفونی مراجعه نمائید.

  13. فرزین گفت

    سلام دختر من دوز اول واکسن هاری رو دریافت کرده به غیر از تب مختصر و بدن درد که داره قفسه سینه اش هم درد می کنه یکم نگرانیم آیا این طبیعی؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      نگران نباشید، اگر علائم خفیف باشد پس از یکی دو روز برطرف خواهد شد.
      درصورتی که علائم شدت یافت به مرکز بهداشت تزریق واکسن مراجعه نمائید.

  14. فاطمه رحیمی گفت

    سلام
    یه سگ صورت یه دختر بچه رو گاز گرفت چن سال پیش هم یکی از اقوام صورتش رو گاز گرفت رفتن تمام دوز های واکسن هم طزریق کردن اما بعد از هشت ماه فوت کردن چون تنفس سگه یا بزاقش از طریق بینی و چشم وارد بدن شده بود و باعث عفونت بعد از فوت ایشون تازه گفتن باید یه واکسن دیگه مربوط به همین رو میزدن تا باعث این اتفاق نشه
    حالا میخواستم بدونم همین دختر بچه که صورتش رو سگ گاز گرفت دقیقااااااا باااااایدددد چیکاراااار کن همه چیز هاییی که باید طزریق بشه چیه
    و همین سگه نه نفر رو توی کوچه گاز گرفته همه باهم رفتن بیمارستان راسی سگه دقیقا پشت سر و بالای گردن یه دختر یک ساله رو گرفت گوش یه دختر بچه دیگه هم کنده وووووووو……… میخواستم فقط بدونم صورت دختری رو که گاز گرفته بچه هم بوده باید دقیقا چه کار کنه هر چیزی که باید بزنه هم خود واکسن ه هم به غیر از واکسنه
    ممنون

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      سگ هار، 10 روز پس از گاز گرفتن شخص دیگر خواهد مرد. پس اگر سگی چندین سال است که زنده است هار نیست. ضمناً اقدامات پس از گاز گرفتگی باید تا چندین ساعت بعد از گاز گرفتن صورت گیرد و نه چندسال بعد.
      با این حال به جهت رفع نگرانی به مراکز بهداشت یا پزشک مراجعه نمائید.

    2. فاطمه رحیمی گفت

      خیلی ممنونم

  15. یاسمن گفت

    سلام وقتتون بخیر
    من دوز دوم واکسنم رو امروز تزریق کردم پایین چشمم یکم متورم و قرمز شده و بدنم خارش داره
    قابل تحمل هست میشه قرص آنتی هیستامین مصرف کنم؟نیاز هست دکتر برم؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      عوارض اگر شدید نیستند و رو به بهود نیازی به انجام اقدامی نیست.
      اگر شدید شد یا نشانه حساسیت به واکسن بود توصیه می‌کنیم به مرکز بهداشت تزریق واکسن یا پزشک متخصص مراجعه نمائید تا از تزریق دوزهای بعدی یا عدم تزریق مطلع شوید.

  16. پریسا گفت

    سلام وقتتون بخیر پسر من دربیمارستان به ختطر عمل بستری بود ویه خانم پیری هم اونجا بود که بخاطر گازگرفتگی سگ از ناحیه ران بستری بود ودختر ایشون هم همراهش بود وبا هم دریک ظرف غذا میخوردند واون دختر خانم یک بار پسرلب پس من رو بوسیدویکبار هم از گونه بوسیدش حالا نگرانم که نکنه اون خانم از بشقاب مادرش غذاخورده نکنه خدایی نکرده ازبزاقش به هاری مبتلا شه چون دهن پسرمم بوسیده بود نگرانم لطفا جواب بدید

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      احتمال انتقال هاری در این شرایط وجود ندارد، نگران نباشید.

  17. زهره گفت

    واینکه الان آزمایشی نیست انجام بدیم ببینیم خدای نکرده درگیر ک نشدن ؟

  18. زهره گفت

    سلام وقت شما بخیر
    قبل هم دومرتبه پیام گذاشتم ضمن تشکر از پاسخگوییتون الان نزدیک به دو و نیم ماه از گاز گرفتگی میگذره و محل دست‌ها ک گازگرفتگی شدید بوده و از نظر ظاهری بهبود پیدا کرده از داخل به شدت درد داره علت چی میتونه باشه شاید درگیر هاری شده باشن؟باتوجه به اینکه ساعتای اولیه واکسن تزرسق شده و چهاردوز دریافت شده

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      سلامت باشید.
      توصیه می‌کنیم جهت تشخیص و انجام مراحل آتی به انستیتو پاستور مراجعه نمائید.

  19. مریم گفت

    سلام وقت بخیر دیروز خواهرمو یه گربه خیابانی دستشو گاز گرفته همون دیروز رفته واکسن کزاز و هاری زده
    از دیروز تا حالا تب و ارز شدید و بدن درد داره
    این علائم تا کی هستن و کی خطرناک هست که ببریمش دکتر؟؟؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      مواردی که فرمودید از عوارض تزریق واکسن هست که تا حدود 3 روز ادامه دار خواهد بود.
      درصورتی که شرایط ادامه دار بود و یا بدتر شد به مرکز بهداشت تزریق واکسن یا پزشک مراجعه نمائید.

  20. عباس گفت

    سلام وقت بخیر من یه ماه پیش سگ دستمو گاز گرفت سه دوز واکسن هاری زدم الان همون سگ بعد یه ماه به دلیل دیگر دستمو گاز گرفت آیا الانم واکسن لازم هست بزنم یا نه؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خیر درصورتی که دوزهای کامل رو دریافت کردین نیازی به تزریق مجدد نیست.
      اگر خراش عمیق است بهتر است به مراکز بهداشت جهت تزریق سرم هاری مراجعه نمائید.

  21. محمد گفت

    سلام ببخشید دیشب یک سگ خیابونی پای من رو لیس زد. پای من فقط کمی پوستش کنده شده ممکنه که مبتلا شده باشم؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      اگر خراش یا زخمی ایجاد نشده و کنده شدن پوست جزئی است جای نگرانی نیست.

  22. احمدرضا عرب گفت

    با سلام .من را یک سگ خانگی که واکسن هم زده گاز سطحی گرفت که همون موقع خون نیومد ولی جای دندانش را که فشار دادم خون خیلی کمی اومد وقتی مراجعه کردم برای واکسن گفتند چون خون نیومده واکسن لازم نداره ولی وقتی به دو پزشک دیگه مشورت کردم گفتند در هر صورت باید واکسن را میزدند براتون الان شش روز گذشته و واقعا نمیدونم باید میزدم یا نه.ممنون میشم راهنمایی کنید تا از نگرانی در بیام

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      به طور معمول در هنگام خراش سطحی نیازی به تزریق واکسن نیست. احتمالا پزشکان به جهت احتیاط تزریق واکسن را توصیه کردند. درهرحال با اینکه در ساعات اولیه تزریق واکسن موثر است می‌توانید الان هم برای اطمینان خاطر از واکسن بهره‌مند شوید.

  23. بنده خدا گفت

    سلام ببخشید من امشب یک سگ نمی‌دونم کارم گرفت یا پنجه زده رفته بود پشت زخمش یکم زخم شده و داخل زخم یکم قرمز هست و اولاش یکم سوزش داشت ولی الان نه فشار هم میدم سوزش نداره فقط یکم قرمز هست سگ هم توله بود ولش کردم رفت
    نیاز به واکسن هست؟ یا خیر

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      اگر خراش خیلی سطحی است نیازی نیست. اما اگر عمیق و باث خونریزی شده بهتر است واکسن تزریق شود.

  24. Nmd گفت

    سلام وقتتون بخیر…چند وقت پیش یک گربه خیابونی که صاحبی ندارد دست منو چنگ زد و من سریع اون محل رو با اب و صابون شسته و به بیمارستان رفتم…تا الان سه دوز واکسن هاری زدم و دوز دیگری هم باید هفته دیگر بزنم که کلا چهار دوز هست..من ۱۵ سالمه و بعد از تزریق با سرگیجه و سردرد و تب مواجه میشم مشکلی پیش نمیاد؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      همانطور که مطالعه کردید، علائمی که ذکر شد از عوارض تزریق واکسن هاری هستند که در صورتی که شدید نباشند و پس از گذشت چندروز برطرف شوند جای نگرانی ندارد.

      1. Nmd گفت

        بله بررف میشه و شدید نیست…ممنونم

  25. محیا گفت

    سلام من ۱۵ ماه پیش سه دوز واکسن هاری زدم .
    هر بار دو قسمت
    الان دستم بریده بود )یکی دو روز پیش(
    اما امروز یه توله سگ ولگرد که خیس بود بغل کردم
    یعنی ممکنه اون خیسی بزاق حیوان هاری بوده باشه؟
    آیا لازمه واکسن بزنم؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      به طور کلی احتمال انتقال هاری در این شرایط وجود ندارد.
      ضمنا به دلیل تزریق کامل واکسن هاری، ایمنی در بدن شما موجود است و نیازی به تزریق مجدد نیست.

      1. محیا گفت

        ممنونم

  26. زهرا گفت

    سلام وقتتون بخیر
    سوال من اینه که ایا ویروس هاری از طریق خوراکی هم منتقل میشه؟
    دیروز برادرم از تکه نانی خورد که بعد متوجه شدیم گربه از اون نان خورده،آیا امکان داره ویروس از این طریق منتقل بشه و باید واکسن دریافت کنه؟
    خیلی نگرانم و نمیدونم تا کی فرصت هست بره واکسن رو بزنه

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      انتقال هاری از سایر طرق مانند گوارش و خوردن و آشامیدن بسیار بعید است.
      نگران نباشید.

  27. فاطمه گفت

    سلام. ممنون میشم در این مورد راهنماییم بفرمایید
    ما همراه خانواده از غار کتله خور در زنجان بازدید کردیم.
    هیچ گونه گزشی رخ نداده. آیا نیاز به تزریق واکسن ضد هاری داریم؟
    چون فرمودید تنفس در غار باعث انتقال میشه
    واقعا نگرانم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خیر نیازی به تزریق واکسن نیست
      نگران نباشید.

  28. سلنا گفت

    سلام وقت بخیر 5روز پیش یه گربه رو دستم از سه جا چنگ انداخت که خونم اومد و درد داره تا الان
    روز دومش دوز اول واکسن هاری رو تزریق کردم
    امروزم دوز دومش رو و دوز بعدیش رو تزریق خواهم کرد
    بهم گفتن اگه گربه بعد ده روز بمیره بیش از سه دوز تزریقدرمیشه و خطر داره میخوام بدونم که ایا با وجود تزریق واکسن اگه گربه بمیره باز خطر ابتلا به هاری وجود داره؟ ببعدشم درد عضلاتی و تب و بی حوصلگی و تهوع و شکم درد دارم
    خواهش میکنم جواب بدین خیلی ممنون

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      اگرچه بهتر بود واکسن در ساعات اولیه تزریق شود، اما با تزریق دوزهای کامل واکسن، خطر کم خواهد شد.
      نگران نباشید، علائم ذکر شده احتمالا از عوارض تزریق واکسن هستند.
      دوزهای واکسن را به موقع دریافت کنید و در صورتی که علائم شدید شد به پزشک مراجعه نمائید.

  29. مهران گفت

    سلام
    وقتتون بخیر
    سگی ک بگزد و بعد ۱۴روز زنده باشد هاری دارد یا نه

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      به طور معمول خیر.

  30. الی گفت

    سلام
    دخترم گربه گازش گرفته بعد دوز اول واکس رو تازه زده تب و درد داره اشکالی نداره بهش استامینوفن بدم.

  31. Sa گفت

    سلام وقت بخیر ممنون بابت پاسخگویی سوالی داشتم
    سگی ک دست منو گاز گزفته اما گاز گرفتی شدت نداشته فقط ی خراش سادس اما دستم درد کمی داره دردش میتونه از چی باشه؟؟؟
    سگ زنده و سالمه

  32. Sa گفت

    سلام وقتتون بخیر دیروز براتون گفتم سگ ۱۰ روز پیش دستمو خراش داده و سگ بعد۱۰ روز زندست و من ۳ دوز واکسن رو زدم اما روز نهم و دهم جای ک سگ گزیده بود کمی درد میکرد روز یازدهم دردش کمتر شد و مقدار کمی حالت تهوع دست داده ایا مشکلی هست؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام مجدد
      احتمالا عوارض به علت استرس و اضطراب در شما ایجاد شده است. چراکه هم زنده بودن سگ و هم تزریق به موقع و صحیح واکسن، احتمال خطر را کاهش می‌دهد.
      توصیه می‌کنیم آرامش خود را حفظ کنید و در صورت نیاز به پزشک جهت معاینه مراجعه نمائید.

  33. سپهر گفت

    سلام وقت بخیر

    جواب چی شد

  34. سپهر گفت

    سلام وقت بخیر ۱۰ روز پیش یک سگ باغی دست منو گاز گرفت و خراش اومد ولی خون ریزی نداشت بعد چند ساعت واکسن زدم ولی شستشو دیر انجام دادم ۳ دوز واکسن کامل تزریق کردم فقط بعد ده روز سگ زنده هستش ولی جای ک سگ گاز گرفته ی درد سوزناک داره ولی شدید نیست بنظرتون طبیعیه درد بعد ۱۰ روز

  35. Sa گفت

    سگ بعد ۱۰ روز زنده باشه و سالم هاری داره یا نه جاییم ک سگ گاز گرفته خراش جزیی هست و زخمش خوب شد ولی شدت درد نا چیزه طبیعیه؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      به طور معمول زمانیکه حیوان پس از 10 روز از گزش زنده مانده باشد هار نیست. اما بهتر است واکسیناسیون انجام شود. درد خفیف هم پس از گزش طبیعی است.

      1. علیرضا گفت

        سلام خسته نباشید
        دیروز یک توله سگ دوماهه که هنوز واکسن هاری نزده چند خراش سطحی که خون نیومد ازش روی دستم ایجاد کرد آیا احتیاجی هست واکسن هاری بزنم یا خیر

      2. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        در خراش سطحی نیازی به تزریق واکسن نیست.

  36. Sa گفت

    سلام وقت بخیر ۱۰ روز پیش ی سگ صاحبدار دست منو گار گرفت ی خراش جزیی افتاد
    بعد ۲ ساعت رفتم واکسن هاری زدم و و دوز دوم و سومم رو زدم
    سگ ۱۰ روزه سالم و زندست
    فقط جایی ک سگ گزدید کمی درد
    و من ب شدت استرس دارم و وسواس
    ایا دوز چهارم رو باید بزنم؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      چون واکسن در زمان درستی تزریق شده جای نگرانی ندارد.
      هر تعداد که مراکز بهداشت برای شما مشخص نموده‌اند تزریق نمائید و در صورتی که شدت درد دست زیاد بود جهت معاینه به مراکز بهداشت یا پزشک متخصص مراجعه نمائید.

  37. ستایشش گفت

    سلام همستر من ۳ ماه داره. ذوبار دستمو گاز گرف و خون اومد ازش باید واکسن بزنم؟؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      بله، توصیه می‌کنیم به مراکز بهداشت جهت تزریق واکسن مراجعه نمائید.

  38. سحر گفت

    سلام امروز دستم توسط یه گربه که دوستم نگهداری میکنه ،دچار خراش سطحی شد و چند قطره خون اومد، همون لحظه با آب و صابون شستم و الکل زیاد زدم ،فقط استرس اینکه واکسن هاری لازمه بزنم یا نه رو دارم ،خود گربه رو نمیدونم واکسن زده یا نه ! چون تا به حال این اتفاق برام نیفتاده بود میترسم ،میشه راهنمایی کنید

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      توصیه می‌شود به مراکز بهداشت مراجعه نمائید تا در صورت نیاز واکسن تزریق نمائید.

    2. مرتضوی گفت

      سلام وقت بخیر
      دختر من شش سالشه با سگ خانگی داشت بازی میکرد که سگ گازش گرفت فقط جای دندان رو دستش ماند که بعد از یک ساعت خوب شد فقط می‌گفت دستم میسوزه.
      فرداش جای دو تا دندان باد کرد که اونم بعد چند ساعت خوب شد.
      یک دوز واکسن هاری زده چون کوچکه و اجازه زدن آمپول نمی‌دهد آیا باید حتما دوز بعدی رو زد؟؟؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        مقداری که مراکز بهداشت مشخص کرده‌اند باید تزریق شود.

  39. محمد گفت

    سلام من 2 ماه قبل 3 دوز واکسن هاری زدم دیشب یه گربه دستمو چنگ انداخت زخم هم سطی بود لازمه دوباره واسن بزنم؟؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خیر نیازی به تزریق مجدد نیست.

      1. علیرضا گفت

        سلام وقت بخیر
        من یه سگ گرفتم تقریبا ۳ هفتس دارمش
        یکی دوشب پیش موقع غذا خوردن دست منو لیس زد که دست من زخمی هم بود از قبل
        امکان ابتلا به هاری هستش؟

      2. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت شماهم بخیر
        اگر زخم تازه و باز بوده و سگ هم واکسینه نشده احتمال ابتلا وجود دارد.
        در غیر این صورت نیازی به تزریق واکسن نیست.
        توصیه می‌کنیم نسبت به واکسیناسیون کامل سگ نیز اقدام نمائید.

  40. محدثه گفت

    بعد از تزریق واکسن تا مدت زمانی ک داریم نوبت های مختلف و میزنیم ما ک جیوون خونگی داریم خطری برای حیوون های خونگیمون نداریم ؟ مممنون

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خیر

      1. مهدی گفت

        سلام وقت بخیر من چند هفته بود به گربه بیرونی هر روز می‌رسیدم حتی قرص انگل بهش دادم و آمپول تقویتی بهش زدم….
        ولی خب یهو علائم هاری رو نشون داد و
        دیروز ساعت شش صبح منو گاز گرفت ، دستم مقداری خون اومد با آب و مایع شستمش و چند ساعت بعد به مرکز بهداشت مراجعه کردم و سرم و واکسن زدم،
        الا گربه فلج شده و احتمال این که هاری داشته باشه خیلی بالاست،
        من هم در روز های بعدی دو دوز دیگه واکسن دارم میخواستم بدونم ایمنی کامل ایجاد میشه یا شاید هنوز در خاطرم
        اقدامتی هست که بتونم انجام بدم ؟
        این گربه الا در حیاط هست و از بهداشت گفتن تماس میگیرن که ببرنش

      2. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        دوزهای بعدی را سر موقع تزریق نمائید، ایمنی کافی ایجاد خواهد شد و مشکلی نخواهید داشت.

      3. دیان گفت

        سلام وقت بخیر گربه ی من 17 روز پیش به مدت ۱۵ دقیقه بیرون خانه بود و بعد اینکه اومد توی خانه خراش یا گاز گرفتگی ندیم و امروز خراش کوچکی رو دستم زد . خراش خیلی کوچکه به صورتی که خون خیلی خیلی کم بود و با آب و صابون سریع شستم.(گربه واکسن هاری نزده و هفته ی دیگه نوبت واکسن داره) لازمه من فردا واکسن هاری بزنم؟

      4. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        با توجه به سطحی بودن خراش و اگر از پیش از سلامت حیوان مطمعن بوده‌اید نیازی به تزریق واکسن نیست.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.