چرا باید از کاندوم استفاده کنیم؟

0 126
زمان مطالعه این مطلب: 4 دقیقه

همان طور که می‌دانید استفاده از کاندوم یکی از بهترین روش‌ها برای جلوگیری از بارداری ناخواسته و جلوگیری از انتقال عفونت‌های مقاربتی است. در واقع استفاده از کاندوم تنها روشی است که به صورت همزمان از بارداری و همچنین بیماری‌های مقاربتی جلوگیری می‌کند.

کاندوم‌ها ایمن، ارزان و در دسترسند و در عین حال برای داشتن رابطه جنسی مطمئن و کم خطر ضروری هستند. در این مقاله از مجله سلامت کیوان می‌خواهیم با شما درباره این‌که چرا استفاده از کاندوم توصیه می‌شود صحبت کنیم. تا انتهای این مقاله را بخوانید تا درباره مزایای استفاده از کاندوم بیشتر بدانید.

کاندوم چیست؟

کاندوم یک محافظ کیسه مانند است که قبل از رابطه جنسی استفاده می‌شود و می‌تواند فرد را از باردار شدن و ابتلا به بیماری‌های مقاربتی و یا عفونت‌ها محافظت کند. کاندوم باید قبل از شروع رابطه جنسی روی آلت تناسلی مرد قرار بگیرد، همچنین کاندوم زنانه نیز وجود دارد که داخل واژن قرار می‌گیرد. کاندوم با نگه داشتن مایع منی و جلوگیری از ورود به واژن از بارداری جلوگیری می‌کند.

همچنین کاندوم از تماس پوست با پوست در ناحیه تناسلی جلوگیری می‌کند و شما را در برابر بیماری ها و عفونت‌های مقاربتی حفظ می‌کند. می‌توانید انواع کاندوم را بدون نیاز به نسخه از داروخانه‌ها یا فروشگاه‌ها خریداری کنید. توجه به نحوه استفاده از کاندوم و درست استفاده کردن از آن و رعایت شرایط مصرف در موثر بودن آن بسیار ضروری است.

چرا باید از کاندوم استفاده کنیم؟
چرا باید از کاندوم استفاده کنیم؟

چرا باید از کاندوم استفاده کنیم؟

دلایل زیادی برای استفاده از کاندوم وجود دارد که استفاده از آن را در خیلی از مواقع ضروری کرده اند. در ادامه به دلایل استفاده از کاندوم اشاره می‌کنیم:

استفاده از کاندوم تنها راه کمک به پیشگیری از بیماری‌های مقاربتی

کاندوم‌ها تنها راه برای جلوگیری از بیماری‌ها و عفونت‌های مقاربتی هستند که در صورت استفاده صحیح شما را از این موارد حفظ می‌کنند.

استفاده از کاندوم برای جلوگیری از بارداری

هر دو نوع کاندوم چه زنانه و چه مردانه می‌توانند احتمال بارداری را کاهش دهند. نشان داده شده است کاندوم‌ها در صورت استفاده صحیح تا 98 درصد می‌توانند موثر باشند. استفاده صحیح و رعایت شرایط در این تاثیرگذاری نقش بسیار زیادی دارند. چند نکته برای استفاده از کاندوم مردانه برای حداکثر تاثیرگذاری وجود دارد:

نکات استفاده از کاندوم مردانه

  • تاریخ انقضا کاندوم را با دقت بررسی کنید و در صورت رسیدن تاریخ انقضا از استفاده از آن خودداری کنید
  • قبل از هرگونه تماس تناسلی از آن استفاده کنید
  • از روان کننده استفاده کنید
  • از استفاده از روان‌کننده‌های روغنی یا به صورت کلی مواد روغنی که باعث خراب شدن لاتکس می‌شود خودداری کنید
  • هر بار از کاندوم جدید استفاده کنید و به هیچ عنوان از یک کاندوم دوبار استفاده نکنید
  • به هیچ عنوان برای باز کردن بسته بندی کاندوم از وسیله‌های نوک تیز مثل قیچی، چاقو یا دندان استفاده نکنید، زیرا ممکن است باعث پارگی کاندوم شود و کاندوم دیگر قابل استفاده نباشد
  • از پاره نبودن کاندوم اطمینان حاصل کنید.

نکات استفاده از کاندوم زنانه

  • تاریخ انقضا را به دقت بررسی کنید
  • حلقه داخل کاندوم را بگذارید
  • فقط از یک نوع کاندوم استفاده کنید. در صورتی که می‌خواهید از کاندوم زنانه استفاده کنید، از کاندوم مردانه استفاده نکنید
  • مطمئن شوید کاندوم پیچ خورده نیست
  • اگر داخل کاندوم مایع منی وجود دارد، حلقه بیرونی را قبل از برداشتن بچرخانید
  • هر بار از کاندوم جدید استفاده کنید
  • از پاره نبودن کاندوم اطمینان حاصل کنید
  • نکته مهم استفاده از کاندوم زنانه این است که کاندوم در موقعیت مناسبی قرار بگیرد.

کاندوم ها می‌توانند علاوه بر دیگر روش‌های پیشگیری از بارداری برای اطمینان بیشتر استفاده شوند

روش های جلوگیری از بارداری به صورت کامل ممکن است از بارداری جلوگیری نکنند. به عنوان مثال دیافراگم‌ها تا 96 درصد موثر هستند یا اسفنج‌ها 76 درصد موثرند. همچنین آی یو دی، قرص‌های ضدبارداری، ایمپلنت ضد بارداری می‌توانند تا 99 درصد در صورت استفاده صحیح موثر باشند. با این حال برای اطمینان بالاتر استفاده از کاندوم علاوه بر این روش‌ها توصیه می‌شود.

ریسک عوارض جانبی کم

طبق تحقیقات انجام شده حدود 1 درصد افراد به لاتکس حساسیت دارند. خوشبختانه برای این افراد، کاندوم های غیر لاتکسی ساخته شده از موادی مانند پلی ایزوپرن، پلی اورتان یا پلی اتیلن وجود دارد. هر سه ماده از بارداری و عفونت های مقاربتی محافظت می کنند. کاندوم‌های زنانه نیز از پلی اورتان ساخته شده‌اند.

همچنین باید بدانید بسیاری از افرادی که فکر می‌کنند به لاتکس حساسیت دارند، در واقع نسبت به روان‌کننده‌ای که استفاده می‌شود حساسیت دارند. (1)

دسترسی آسان

معمولاً دسترسی به کاندوم‌ها نسبت به سایر اشکال پیشگیری از بارداری آسان تر است. کاندوم‌ها در داروخانه‌ها و بسیاری از فروشگاه‌ها موجود هستند و بدون نیاز به نسخه یا مراجعه به پزشک می‌توانید آن‌ها را تهیه کنید.

قیمت ارزان

کاندوم‌ها معمولا ارزان تر از سایر اشکال پیشگیری از بارداری هستند.

احتمال بالا بردن لذت جنسی

ممکن است استفاده از کاندوم‌ها حتی باعث بالا بردن لذت جنسی شود. استرس بارداری یا استرس انتقال عفونت خود مانع لذت کافی است که استفاده از کاندوم این استرس را کاهش می‌دهد. همچنین برخی از  انواع کاندوم برای بیشتر کردن لذت جنسی ساخته شده‌اند.

بیشتر بخوانید

جمع بندی

در این مقاله گفتیم کاندوم های زنانه و مردانه تنها راه پیشگیری از بارداری و انتقال بیماری های مقاربتی به طور همزمان هستند. همچنین به دیگر علل ضرورت استفاده از کاندوم و مزایای آن اشاره شد. اگر می‌خواهید رابطه جنسی امنی را تجربه کنید، حتما استفاده از کاندوم را در نظر داشته باشید.

اگر در حین رابطه جنسی کاندوم پاره شد، چه کاری باید انجام داد؟

در صورت پاره شدن کاندوم باید از قرص‌های اورژانسی ضدبارداری استفاده شود. در صورتی که قرص اورژانسی در عرض 72 ساعت بعد از رابطه جنسی استفاده شود، تا 89 درصد در پیشگیری از بارداری موثر است (هرچه زودتر قرص اورژانسی مصرف شود، بهتر و موثرتر است) همچنین باید در مورد آزمایش STD و HIV با پزشک خود صحبت کنید.

چگونه کاندوم ممکن است پاره شود؟

کاندوم در صورت تماس با اجسام نوک تیز مانند جواهرات، دندان یا ناخن ممکن است پاره شود. همچنین در صورت استفاده نکردن از روان کننده‌ها ممکن است این اتفاق بیفتد، پس استفاده از روان کننده‌ها را همیشه در نظر داشته باشید.

آیا ممکن است با وجود استفاده از کاندوم باردار شد؟

زمانی که کاندوم به طور کاملا درست استفاده شود، حدود 98 درصد در جلوگیری از بارداری موثر است. استفاده معمولی به طور متوسط ​​حدود 87 درصد در جلوگیری از بارداری موثر است. شما می توانید اثربخشی کاندوم را با ترکیب آن با روش دیگری از پیشگیری از بارداری مثل قرص ضدبارداری یا دیافراگم افزایش دهید. مطمئن شوید که گزینه های کنترل بارداری را با یک پزشک در میان بگذارید تا بدانید چه چیزی برای وضعیت شما موثرتر است.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.