لیفت صورت چیست؟ + انواع، عوارض و قیمت

0 330
زمان مطالعه این مطلب: 7 دقیقه

چهره همواره نمایان‌ترین و مهم‌ترین مظهر زیبایی هر فرد به شمار رفته است. به همین دلیل است که از دیرباز تاکنون انسان سعی کرده که آثار پیری و شکستگی را از چهره خود بزداید و شادابی و جوانی و طراوت را تا جایی که می‌تواند حفظ کند.

همانطور که می‌دانیم افزایش سن باعث شل شدن، افتادگی و چین و چروک پوست صورت می‌شود. یکی از راه‌هایی که می‌تواند در جوان‌تر شدن صورت و رفع افتادگی پوست موثر باشد، لیفت صورت یا به انگلیسی Face Lift است. اما لیفت صورت چیست؟ انواع روش‌های لیفت صورت چیست؟ آیا لیفت صورت عوارض دارد؟ قیمت لیفت صورت چقدر است؟ در ادامه این نوشته درباره این عمل زیبایی و روش‌های مختلف آن صحبت می‌کنیم. دانستن جزئیات و جوانب، پیش از اقدام، می‌تواند برای هر فردی بسیار مفید باشد، به خصوص وقتی کار به انجام عملی برای افزایش زیبایی و جوانی چهره می‌رسد.

لیفت صورت چیست؟

همانطور که اشاره کردیم با بالا رفتن سن به تدریج پوست استحکام و سفتی خود را از دست می‌دهد. در واقع بخشی از چربی‌های زیر پوست تحلیل می‌روند و پوست دچار افتادگی و چین و چروک می‌شود. انجام مراقبت‌های پوستی و روتین پوستی می‌تواند تا حدی این روند را به تاخیر بیندازد، اما چه کارهای موثرتر دیگری برای حفظ جوانی پوست می‌شود کرد؟

لیفت صورت یکی از راه‌هایی است که برای این منظور وجود دارد. لیفت در لغت به معنای بالا بردن و کشیدن است. در واقع عملی که پوست و یا بخش‌های عمیق‌تر زیر پوست را بالا بکشد و سفت نگه دارد، به لیفت صورت مشهور است. لیفت در روش‌های مختلفی انجام می‌شود که بسته به وضعیت صورت فرد و میزان افتادگی و پیری پوست، می‌تواند جوابگو باشد.

بیشتر بخوانید:

مزایای لیفت صورت

احتمالا پیش آمده که در موضوع لیفت صورت در نی نی سایت به دنبال خواندن تجربیات افراد مختلف و میزان رضایت آنها باشید. در واقع لیفت صورت می‌تواند تغییرات چشمگیری را در چهره ایجاد کند. از جمله این تغییرات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. افتادگی و تحلیل رفتن گونه‌ها را بهبود می‌بخشد.
  2. افتادگی  و شل شدگی خط فک را رفع می‌کند.
  3. خط عمیق خنده را باز و صاف می‌کند.
  4. شل شدگی و چربی اضافه در گردن را از بین ببرد. (1)

انواع روش‌های لیفت صورت

برای انجام لیفت صورت روش‌های مختلفی وجود دارد. روش‌های کم‌تهاجمی و غیر جراحی طبیعتاً نقاهت کمتری دارند و فرد می‌تواند بعد از انجام کار به فعالیت‌های روزانه خود برگردد. اما در مورد روش جراحی، وضعیت تا حدی متفاوت است. در این قسمت شما را با روش‌های گوناگون لیفت صورت آشنا می‌کنیم.

هایفوتراپی

در هایفوتراپی امواج فراصوتی متمرکز به لایه‌های زیرین پوست نفوذ می‌کنند و به تحریک کلاژن می‌پردازند. تحریک کلاژن سازی باعث سفت شدن و لیفت پوست صورت می‌شوند. این روش بسیار ساده و ایمن است و درد و عوارض خاصی ندارد.

برای هر فرد معمولا یک جلسه درمان هایفوتراپی در سال تجویز می‌شود. بعد از گذشت یک سال می‌توان برای ترمیم مجددا اقدام کرد. هایفوتراپی می‌تواند در کاهش چین و چروک‌ها، افتادگی و شل شدگی پوست و خطوط موثر باشد. خانم‌ها و آقایان بین 30 تا 70 سال می‌توانند از مزایای این روش بهره بگیرند.

فرکشنال RF

فرکشنال RF در واقع روشی است که در آن میکرونیدلینگ و رادیوفریکوئنسی ترکیب شده‌اند. امواج فریکوئنسی، کلاژن سازی را تحریک می‌کنند و امواج میکرونیدلینگ، جوش و آکنه و اسکار را درمان می‌کنند. ترکیب این دو با هم می‌تواند تاثیر زیادی روی بهبود وضعیت پوست و کاهش افتادگی و چروک آن داشته باشد. انجام این روش حدود سه تا پنج ساعت طول می‌کشد و همه افراد، چه جوان و چه مسن، می‌توانند از نتایج آن بهره مند شوند. با روش RF پوست حالت ارتجاعی خود را به دست آورده و جوان و شادابی را باز می‌یابد.

آتیوا

آتیوا در واقع زیرمجموعه‌ای از روش فرکشنال است. در این روش، لایه‌های زیرین پوست برای کلاژن سازی تحریک می‌شوند و همچنین کارهایی که روی پوست انجام می‌شود این کلاژن سازی را سرعت می‌بخشد. بسته به وضعیت پوست فرد، از یک جلسه تا بیشتر برای او تجویز می‌شود. با روش آتیوا می‌توان تا حد خوبی چین و چروک‌های پوست را رفع کرد و همچنین جای جوش و زخم و ناصافی‌ها را از بین برد. نتایج درمانی آتیوا ماندگاری طولانی دارند.

اندولیفت

در روش آندولیفت از لیزر با طول موج 1470 استفاده می‌شود که به لایه‌های عمیق پوست نفوذ می‌کند و به تحریک کلاژن می‌پردازد. روش اندولیفت تنها یک جلسه نیاز است، نقاهت چندانی ندارد، و فرد می‌تواند یکی دو روز بعد به فعالیت‌های روزانه خود بپردازد. نتیجه این روش تا حدود سه سال باقی خواهد ماند.

کربوکسی تراپی

در این روش از گاز کربن دی اکسید استفاده می‌شود. این گاز می‌تواند باعث تحریک و خون رسانی به قسمت‌های مختلفی از پوست شود. بنابراین سلول‌ها با سرعت بیشتری ترمیم و بازسازی می‌شوند. کربوکسی تراپی می‌تواند برای رفع چین و چروک و ترک‌ و تیرگی و جای جوش و زخم موثر باشد. کربوکسی تراپی نیاز به جلسات بیشتری دارد و بسته به نظر پزشک تعداد این جلسات بین چهار تا هشت جلسه با فواصل دو هفته تا یک ماهه است.

تزریق بوتاکس

تزریق بوتاکس یکی از رایج‌ترین روش‌ها برای لیفت و صاف کردن پوست است. در واقع با تزریق بوتاکس از بروز چین و چروک و خطوط بیشتر در صورت جلوگیری می‌شود. می‌توان از بوتاکس برای رفع برخی عیوب، مثل افتادگی کنار لب‌ها یا ابروها استفاده کرد. ماندگاری روش بوتاکس تا شش ماه است و بعد از آن نیاز به تزریق مجدد دارد.

تزریق ژل

از تزریق فیلر و ژل صورت می‌توان برای پر کردن خطوطی مثل خط خنده، خطوط پیشانی، خط زیر چشم، خط اندوه و غیره استفاده کرد. تزریق ژل می‌تواند افتادگی و شیارهای موجود را صاف کند و پوست را سفت‌تر و شاداب‌تر نشان دهد. همچنین تزریق ژل در درازمدت در کلاژن سازی پوست موثر است.

برای هر قسمت از صورت از ژل مخصوصی استفاده می‌شود. مثلا نوع ژلی که برای زیر چشم‌ها استفاده می‌شود با ژل لب، گونه و چانه متفاوت است. بعد از معاینه و بررسی پزشک، میزان و نوع ژل مورد نیاز تعیین می‌شود. ماندگاری ژل بسته به نوع آن معمولا از شش ماه تا یک سال است.

لیفت صورت با نخ

در این روش از نخ‌های بخیه جذبی استفاده می‌شود. برش‌هایی در برخی از قسمت‌های پوست صورت مثل بالای گوش‌ها یا فک ایجاد می‌شود و سپس با استفاده از این نخ‌ها پوست صورت کشیده و لیفت می‌شود. ایجاد این برش‌ها با بی‌حسی موضعی انجام می‌گیرد. از آنجایی که برش‌ها عمیق نیستند و کوچک‌اند، معمولا نیازی به بخیه وجود ندارد و جایی روی صورت شما دیده نمی‌شود. بعد از انجام کار، فرد می‌تواند به فعالیت‌های روزمره خود برگردد. نتیجه لیفت با نخ معمولا تا حدود یک سال باقی می‌ماند. بیشتر بخوانید: چگونگی لیفت بینی

تزریق چربی

در این روش، چربی مورد نیاز از بدن خود فرد استخراج شده و در نواحی مورد نظر صورت تزریق می‌شود. تزریق چربی به صورت باعث پر شدن جاهای فرورفته پوست و ایجاد حالت سفت و کشیده‌تری در صورت می‌شود. این روش به خصوص برای کسانی که در اثر افزایش سن دچار افتادگی و فرورفتگی در پوست شده‌اند موثر است. نتیجه تزریق چربی خیلی ماندگار است و می‌تواند تا سال‌ها باقی بماند.

لیفت صورت با جراحی

روش‌هایی که تا اینجا مطرح کردیم همه از روش‌های غیرجراحی و کم‌تهاجمی بودند. در صورتی که میزان افتادگی یا چین و چروک پوست به قدری باشد که نتوان آن را با روش‌های پیشین برطرف کرد باید از طریق جراحی لیفت صورت اقدام کرد. این روش با بیهوشی انجام می‌شود و حدود دو هفته نقاهت دارد. در این مدت فرد باید مراقبت‌های ویژه را انجام دهد و در معرض آفتاب نباشد. در این روش، پزشک تمامی افتادگی‌ها و شل‌شدگی‌های پوست صورت را لیفت می‌کند و حتی لایه‌ها و عضلات زیرین پوست را به سمت بالا کشیده و فیکس می‌کند.

طبیعتا نتیجه جراحی لیفت خیلی ماندگارتر از روش‌های دیگر است. البته عواملی در میزان این ماندگاری تاثیر می‌گذارند مثل مراقبت از پوست، ترک سیگار و رژیم غذایی سالم. این روش می‌تواند روش ایده‌آلی برای افراد بین 40 تا 60 سال که افتادگی زیادی در پوست صورت دارند، باشد.

نحوه انجام لیفت صورت
نحوه انجام لیفت صورت

مشاوره لیفت صورت

همانطور که گفته شد، هرکسی باید با توجه به شرایط خود نسبت به انجام هرکدام از روش‌های لیفت صورت اقدام کند. ما یه پیشنهاد برای شما داریم؛ همین الان که درحال مطالعه این مقاله هستید، می‌توانید با وارد کردن اطلاعات خود در فرم زیر، نسبت به دریافت مشاوره رایگان از بهترین متخصصان زیبایی اقدام نمائید. همین حالا اقدام کنید و سپس به مطالعه ادامه مقاله بپردازید.





    عوارض لیفت صورت

    میزان عوارض موقت لیفت صورت بسته به اینکه چه روشی را انتخاب کرده باشید فرق می‌کند. روش‌های غیرجراحی معمولا عوارض چندانی ندارند به جز مقداری التهاب یا قرمزی که خیلی زود رفع می‌شود. روش جراحی با عوارضی مثل کبودی و ورم و قرمزی همراه است که معمولا بسته به شرایط جسمانی فرد، دو هفته یا بیشتر طول می‌کشد تا از بین برود.

    مراقبت‌های بعد از جراحی لیفت صورت

    خودمراقبتی در خانه در طی سه هفته اول به بهبودی شما کمک می‌کند و خطر عوارض را کاهش می‌دهد:

    • دستورالعمل‌های مراقبت از زخم را طبق دستور جراح خود دنبال کنید.
    • پوسته‌هایی که روی زخم شما ایجاد می‌شود را نکنید.
    • دستورالعمل‌های مربوط به زمان شروع استفاده از شامپو و صابون و انواع استفاده را دنبال کنید.
    • لباس‌هایی بپوشید که از جلو بسته می‌شوند. از لباس هایی که روی سر کشیده می‌شوند خودداری کنید.
    • از فشار بیش از حد بر روی و اطراف برش‌ها خودداری کنید.
    • از استفاده از لوازم آرایش خودداری کنید.
    • از فعالیت یا ورزش شدید یا هوازی خودداری کنید.
    • به مدت سه هفته از قرار گرفتن در معرض آفتاب مستقیم در محل برش خودداری کنید. پس از آن از ضد آفتاب با SPF 30 یا بالاتر استفاده کنید.
    • حداقل به مدت شش هفته از رنگ کردن یا دکلره کردن موها خودداری کنید.
    • در هفته‌های بعد از لیفت صورت، بهتر است موهای خود را حالت دهید تا علائم برش را پنهان کنید. همچنین بهتر است شرکت در رویدادهای اجتماعی مهم را برای چند ماه به تعویق بیندازید.

    بیشتر بخوانید:

    قیمت لیفت صورت 1402

    هزینه لیفت صورت به عوامل مختلفی از جمله نوع روش، مقدار ناهنجاری صورت، کلینیکی که مراجعه می‌کنید و پزشکی که انتخاب می‌کنید متغیر است. به طور میانگین هزینه لیفت صورت با جراحی حدود 35 میلیون تومان و هزینه لیفت صورت بدون جراحی حدود 10 میلیون تومان می‌باشد.

    جمع بندی

    در این نوشته سعی کردیم شما را با لیفت صورت و انواع روش‌هایی که برای این کار استفاده می‌شود آشنا کنیم. بدیهی است که اگر مشکل افتادگی یا چروک پوست از طریق روش‌های غیرجراحی قابل رفع باشد، اولویت با این روش‌هاست. در هر صورت، مراجعه به پزشک متخصص و معاینه و بررسی دقیق می‌تواند به شما کمک کند که برای انتخاب روش لیفت صورت تصمیم بگیرید. همچنین مراقبت‌های بعد از عمل و استفاده روتین از کرم لیفت صورت می‌تواند به شما در حفظ نتیجه کمک کند.

    لیفت صورت چه مزایایی دارد؟

    لیفت صورت می‌تواند شل شدگی و افتادگی پوست را برطرف کرده و چهره را جوان‌تر و شاداب‌تر نماید. رفع افتادگی گونه و فک، رفع خط خنده، خط پیشانی و چروک‌های دیگر از مزایای لیفت صورت است.

    انواع روش‌های لیفت صورت چیست؟

    لیفت صورت به روش‌های گوناگونی انجام می‌شود. روش‌های غیرجراحی و کم‌تهاجم تا روش جراحی. از انواع روش‌های لیفت صورت می‌شود به هایفوتراپی، فرکشنال، اندولیفت، کربوکسی تراپی، تزریق بوتاکس، تزریق ژل و جراحی لیفت اشاره کرد.

    هزینه لیفت صورت چقدر است؟

    قیمت لیفت صورت بسته به عوامل گوناگونی متفاوت است. نوع روش لیفت، سن و نوع پوست فرد، میزران افتادگی و چین و چروک، اعتبار کلینیک و پزشک، همگی در تعیین هزینه نهایی نقش دارند.

    منبع mayoclinic
    نظر بگذارید

    ایمیل شما منتشر نمی شود.