آیا عوارض خودارضایی بعد از ترک ادامه دارد؟

177 46,381
زمان مطالعه این مطلب: 6 دقیقه

در نقاط مختلف جهان نگاه‌های متفاوتی به خودارضایی می‌شود. با این‌حال بسیاری از متخصصین بر این باورند که خودارضایی برای سلامتی شما مضر و گاهی عوارض آن ممکن است تا مدت‌ها با شما باقی بمانند، در حالی که برخی دیگر معتقدند که انجام خودارضایی یک جزء ضروری است و آن را یک فعالیت کاملاً طبیعی در افراد میدانند. اما آیا عوارض خودارضایی پس از ترک آن ادامه دارد؟ عوارض بلند مدت خودارضایی چیست؟ همراه ما باشید تا در این مقاله از مجله سلامت کیوان به پاسخ این سوالات بپردازیم.

خودارضایی چیست؟

خودارضایی فعالیت رایجی است که در آن اندام تناسلی یا سایر نواحی حساس بدن برای تحریک یا لذت جنسی لمس می‌شود. به عقیده برخی از افراد، خودارضایی یک راه طبیعی و ایمن برای کشف بدن، تجربه لذت و رهایی از تنش جنسی است. با این‌حال اعتیاد به انجام خودارضایی می‌تواند بر افراد در هر سن، جنسیت و نژاد تاثیر منفی بگذارد.

اگر مردان به طور مکرر در مدت زمان کوتاهی خودارضایی کنند، مهم نیست که برای مدتی آن را ترک کنند. در این صورت مردانی که به طور مکرر خودارضایی می‌کردند ممکن است دچار تورم جزئی آلت تناسلی به نام ادم شوند. این تورم معمولا در عرض چند روز از بین می‌روند.(1)

منظور از عوارض خودارضایی بعد از ترک چیست؟

برخی مطالعات نشان می‌دهد که انجام خود ارضایی تا حدودی سالم و امری طبیعی است، اما تکرار بیش از حد این رفتار عوارض جبران ناپذیری به همراه دارد که برخی از آن‌ها حتی بعد از ترک خودارضایی نیز، می‌توانند موجب آسیب‌های جدی برای سلامتی افراد شوند.

برخی از عوارض خودارضایی بعد از ترک آن عبارتند از:

احساس گناه

برخی از افراد نگران این هستند که خودارضایی با باورهای مذهبی، معنوی یا فرهنگی آن‌ها در تضاد باشد، و گاهی حتی بعد از ترک آن هم احساس گناه می‌کنند. از سوی دیگر، متخصصان امروزی خودارضایی را غیراخلاقی و نادرست نمی‌دانند اما از نظر اسلامی اینکار غیرشرعی است. بحث در مورد احساس گناه با یک دوست، یا پزشک متخصص سلامت جنسی ممکن است به فرد در غلبه بر احساس گناه یا شرم مرتبط با خودارضایی کمک کند.

بیماری پیرونی

پیرونی که به آن کجی آلت یا انحراف در آلت تناسلی نیز گفته می‌شود، یک بیماری تناسلی ناشی از به وجود آمدن بافت اسکار فیبری در آلت تناسلی است که به دلیل خود ارضایی روی آلت تناسلی ایجاد شده و باعث نعوظ منحنی و دردناک می‌شود.

کاهش قد

یکی از عوارض خودارضایی بعد از ترک، کاهش قد پسران در دوران بلوغ است. با هر بار انجام خودارضایی, مقدار زیادی انرژی و کالری بدن از دست می‌رود؛ که باعث کاهش نیروی لازم برای رشد قد و متابولیسم بدن می‌شود. به همین خاطر خود ارضایی به صورت غیرمستقیم ممکن است در کاهش رشد و کوتاهی قد بعد از ترک نیز ادامه دار باشد.

کاهش میل جنسی

مردانی که از تکنیک خودارضایی تهاجمی استفاده می‌کنند که شامل گرفتن بیش از حد سفت آلت تناسلی خود می‌شود، این فرایند ممکن است موجب کاهش میل جنسی در مردان شود.

همچنین زنانی که به طور مداوم خودارضایی می‌کنند نیز ممکن است حتی بعد از ترک خودارضایی دچار کاهش میل جنسی شوند.

بی اختیاری ادرار

یکی از شایع ترین عوارض خودارضایی بعد از ترک، بی اختیاری ادرار است. این عارضه زمانی اتفاق می‌افتد که کنترل اسفنکتر ادراری که وظیفه آن کنترل مجرای ادراری است از بین می‌رود یا ضعیف می‌شود.

قرمزی پوست یا بثورات

کشیدن یا گرفتن بیش از حد آلت تناسلی در نقطه اوج یا محکم نگه داشتن اندام تناسلی می‌تواند باعث ایجاد بثورات شود که ممکن است به مراقبت پزشکی نیاز داشته باشد. این بثورات ناشی از خشکی پوست یا عفونت پوست است که می‌تواند ناشی از دست‌های آلوده یا روان کننده‌های بی‌کیفیت باشد.

عفونت‌های ناحیه‌ی تناسلی

خودارضایی باعث تحریک بیش از اندازه‌ی پوست ناحیه‌ی تناسلی می‌شود و این امر ممکن است باعث ایجاد سوزش در آن ناحیه شود. همچنین آلوده بودن دست‌ها یا وسایلی که برای خود ارضایی استفاده می‌شود فرد را در معرض ابتلا به قارچ قرار می‌دهد. بنابراین به این افراد توصیه می‌شود درصورت انجام این عمل به موارد بهداشتی دقت کنند. با بروز کوچکترین نشانه از عفونت نیز فرد باید به پزشک مراجعه کند تا از گسترش بیماری جلوگیری شود.

ریزش مو در مردان

یکی از عوارض خودارضایی، ریزش مو یا کم پشت شدن موهای شما است. خودارضایی از طریق بهم‌زدن تعادل هورمونی در مردان باعث ریزش مو می‌شود. از طرف دیگر با هر بار ارضا شدن مقادیر بسیاری از مواد معدنی از طریق مایع منی شما دفع می‌شود که موهارا به لحاظ تغذیه در شرایط نامناسبی قرار می‌دهند.

ایا عوارض خود خود ارضایی بعد از ترک از بین میرود؟

در یک کلام، بله؛ به مرور زمان عوارض خود ارضايی کاهش می‌یابد و به طور کلی بعد از مدتی از بین می‌رود. به طور مثال مشکلات جسمانی مانند زود انزالی، تغییرات چهره و جوش بدن و مشکلات روحی مانند انرژی و شادابی شما، عزت نفس شما و مشکلات حافظه شما که خودارضایی منجر به تاثیر منفی در آنها شده بوده از بین میروند.

بیشتر بخوانید:

باورهای نادرست مربوط به خود ارضایی

باورهای نادرست زیادی در مورد خودارضایی وجود دارد. علیرغم این واقعیت، اکثر ادعاهایی که درباره عوارض خودارضایی گفته می‌شود پشتوانه علمی ندارند. درواقع هیچ مدرک علمی مبنی بر اینکه خودارضایی اثرات منفی شدید بر سلامت جسمی افراد می‌گذارد، وجود ندارد. درحالی که بیشترین اثرات منفی حتی بعد از ترک آن، اعتیاد به فیلم پورن است که عوارض بسیار مخربی را بر روی سلامت روان و ذهنی افراد به‌جا میگذارد.

برخی از شایعترین باورهای نادرست درباره عوارض خودارضایی عبارتد از:

عوارض خود ارضایی بعد ترک
عوارض خود ارضایی بعد ترک

راه های ترک خودارضایی

خودارضایی مفید است، اما افراط در آن یا معتاد شدن به آن می‌تواند مضر باشد. بسیاری از افراد معتاد به خودارضایی هستند و اکنون تمایل زیادی برای ترک آن دارند. همچنین خودارضایی ممکن است به روابط عاشقانه و دوستی شما آسیب برساند، اگر به اندازه گذشته وقت خود را با عزیزان خود سپری نکنید یا به نیازهای آنها توجه نکنید.

راه های ترک خودارضایی شامل موارد زیر است:

با خود صبور باشید

برای ترک خودارضایی باید صبور باشید. این را بدانید که شما به یکباره شروع به خودارضایی نکردید و یکباره هم نمی‌توانید آن را متوقف کنید. صبر کنید و با انجام روش‌های گفته شده با حوصله خودارضایی را ترک کنید. اما به یاد داشته باشید که هرچه زودتر نسبت به ترک خودارضایی اقدام کنید، درگیر عوارض طولانی مدت آن نخواهید شد.

دست از شرمساری و تنبیه خود بردارید

خودارضایی در واقع یک میل طبیعی انسان است. به خود اجازه ندهید که خودارضایی باعث ناامیدی شما شود زیرا این کار بیشتر ممکن است باعث افزایش خود ارضایی تا ترک اعتیاد شما به خودارضایی شود.

محرک ها را حذف کنید

در دنیای امروزی و فضای مجازی، با محرک‌های زیادی روبرو هستیم که افراد را تحریک کرده و ممکن است منجر به انجام خودارضایی شوند. پورنوگرافی در صدر این لیست قرار دارد که به وسوسه شما می‌پردازد و شمارا به خود معتاد می‌کند. برای اینکه بتوانید خودارضایی را ترک کنید، خود و محیط اطراف خود را از محتواهای محرک و مستهجن پاک کنید.

مدت زمان تنهایی را کاهش دهید

معمولا خودارضایی را زمانی که در تنهایی به سر می‌برید انجام می‌دهید. سعی کنید تمام روز را در اتاق خود محبوس نباشید، درب اتاق خود را باز بگذارید، مدت زمان استحمام خود را کاهش دهید و هنگام تنهایی به فعالیت‌هایی فکر کنید که می‌توان با دیگران انجام داد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

کسانی که دچار خودارضایی شده‌اند باید به این نکته توجه داشته باشند این عمل با عوارض جسمی و روحی همراه است. پس ضروری است برای کنترل کردن آن و بازگشت به زندگی جنسی سالم هرچه سریع‌تر این عمل را ترک کنند و اگر خود به تنهایی نمی‌توانند، به یک متخصص سلامت روان مراجعه کنند. نباید از اینکار خجالت بکشید، چراکه این مشکل امری طبیعی است و روانشاسان و روانپزشکان شمارا درک خواهند کرد و بهترین راهکارها برای ترک را به شما ارائه خواهند داد.

کلام آخر

خودارضایی فعالیت رایجی است که در آن اندام تناسلی یا سایر نواحی حساس بدن برای تحریک یا لذت جنسی لمس می‌شود. انجام خودارضایی باعث عوارض منفی بسیاری بر بدن افرد می‌شود که با ترک خودارضایی میتوان آن‌ها را تحت کنترل گرفت. با این‌حال برخی عوارض خودارضایی ممکن است حتی پس از ترک آن‌هم ادامه داشته باشند. بازگشت هورمون‌ها به سطح متعادل خود از فواید ترک خودارضایی است که موجب جلوگیری از ریزش مو می‌شود. همچنین رابطه‌ی جنسی فرد دارای ثبات و با لذت بیشتری همراه می‌شود. 

عوارض خودارضایی بعد از ترک چیست؟

منظور از عوارض خودارضایی بعد از ترک این است که برخی از عوارض خودارضایی گاهی ممکن است حتی پس از ترک آن نیز ادامه داشته و سلامت جسمی و ذهنی افراد را تحت‌تاثیر بگذارد.

باورهای نادرست عوارض خودارضایی بعد از ترک چیست؟

باورهای نادرست زیادی در مورد عوارض خودارضایی وجود دارد. اما اکثر ادعاهایی که درباره عوارض خودارضایی بعد از ترک گفته می‌شوند پشتوانه علمی ندارند.

آیا خود ارضایی باعث افسردگی می‌شود؟

خود ارضایی یا جلق زدن، در صورتی که به طور مکرر و بیش از حد انجام شود، می‌تواند باعث مشکلات روحی و افسردگی خواهد شد. فرد مبتلا به عمل، رفته رفته از جمع فاصله گرفته و به تنهایی و منزوی بودن عادت خواهد کرد.

آیا عوارض خود ارضایی بعد از ترک از بین می‌رود؟

بله. قطعاً عوارض خودارضایی از جمله بدن درد، و دیگر عوارض احتمالی آن بعد از ترک آن به مروز زمان کاهش می‌یابد و در نهایت از بین می‌رود. همانطور که قبلا به آن اشاره کردیم، با انجام خودارضایی, مقدار زیادی انرژی و کالری بدن از دست می‌رود که باعث کاهش نیرویی لازم برای متابولیسم بدن می‌شود

راه های ترک خودارضایی چیست؟

برنامه‌ریزی برای پر کردن وقت با فعالیت‌های مفید، فعالیت‌های ورزشی، تعیین هدف‌های مشخص و یریت استرس از بهترین روش‌های ترک خودارضایی هستند.

منبع thehealthsite
177 نظر
  1. علیرضا گفت

    سلام خود ارضایی هرگز باعث کاهش قد و ریزش مو نمیشود بنده ۲۰ ساله هستم ۸ ساله خود ارضایی میکنم قدم ۱۸۷ هس موهام هم خیلی پرپشته جوری که در عرض یک ماه خیلی سریع رشد میکنه بعضی از حرفاتون پایه و منبع علمی نداره
    باتشکر

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      چون یک نفر با انجام خودارضایی دچار مشکلی نشده نباید به همه افراد تعمیم داد دوست عزیز.
      خودارضایی مکرر اگر عوارض جسمانی هم نداشته باشد، قطعا ذهن شمارا درگیر خواهد کرد و در روابط جنسی دچار مشکل خواهید شد.
      ضمنا هیچ منبع علمی تاثیر مستقیم خودارضایی و کاهش قد یا ریزش مو را اثبات نکرده است؛ به طور غیر مستقیم و با انجام مکرر آن، انرژی و پروتئین‌های ضروری و مورد نیاز بدن از بین می‌روند و منجر به تجربه برخی عوارض خواهد شد.
      موفق باشید.

  2. Wahid گفت

    سلام. من بعد از ترک ۳ هفته خود ارضاعی بعد از ادرار دفع مایه سفید شد در یک هفته سه بار هر دور روز یکبار آیا مشکلی دارم یا طبیعی هستش.ممنون از جواب

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خروج مایع منی اضافی بدن از طریق احتلام (جنب شدن در خواب) یا بعد از ادرار صورت خواهد گرفت که روند طبیعی بدن است و مشکلی ندارد.
      به مرور زمان کمتر خواهد شد…

  3. هادی گفت

    سلام وقت بخیر
    بعضی از سایت‌ها رو باز میکنم و مطالعه میکنم در باره عوارض خودارضایی هر چند که بیشتر مضرات خودارضایی رو میگه خودارضایی به دفعات زیاد به بدن آسیب های جدی میرسونه ولی در حالت طبیعی نه تنها ضرر نداره بلکه فواید خودش رو هم داره ولی نه به طور مکرر آیا چنین نظریه درست است یا نه

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      بله برخی پزشکان انجام خودارضایی به تعداد محدود را مضر نمی‌دانند. اما تاییدیه قطعی نشده، درهرحال خودارضایی منجر به عوارض خواهد شد و بهتر است تا حد امکان انجام نشود.

  4. مهدی گفت

    سلام ممنون بابت مطالبتون خیلی مفید بود فقط ی چیزی دقیقا حرفی که شما زدید چون خارج از سیکل طبیعی هست و عصب و حالا بدن مغز در خودارضایی کاملا نا هماهنگ هست هنگام فیلم یا ویدیو هم گاهی بدون هیچ تحریکی فرد به انزال میرسه اونم دقیقا بعلت نا متعادل بودن و اون هیجانات کنترل نشده و غیر عاطفی و احساسی است درسته ؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      دقیقا متوجه منظورتون نشدم.
      اگر منظورتون ارضا شدن در خواب است، باید بدانید که طبیعی است و جزو روال عادی بدن است. ممکن است زمان ادرار نیز مقداری مایع منی از بدن شما خارج شود.
      اما بدون تحریک، انزال و بیرون ریختن مایع منی را تجربه کنید طبیعی نیست و اگر زیاد رخ می‌دهد به متخصص اورولوژیست مراجعه نمائید.

      1. مهدی گفت

        منظور این بود هنگام خودارضایی فرد بدلیل هیجانات شدید با کوچک ترین تحریکی هنگام فیلم دیدین یا ویدیو به انزال میرسه میگم اینم درسته ؟

      2. علی شاملو (کارشناس) گفت

        بر اثر خودارضایی مکرر ممکن است این اتفاق رخ دهد.

    2. A.L.C گفت

      متن های شما خیلی مفید بود . فقط یک سوال من خودارضایی را ترک کردم و از این نگران هستم که بعد از ترک اضطراب. کاهش قد . احساس ناتوانی . افسردگی . ریزش مو. کم شدت بینایی . ضعیف شدن حافظه. و… ادامه دار می شود یا نه لطفا به این سوال جواب بدید ممنون منتظر هستم.

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        خوشحالیم که مطالب مفید واقع شده.
        عوارضی که توسط خودارضایی ایجاد می‌شوند با ترک آن و به مرور زمان برطرف خواهند شد.

  5. . گفت

    سلام
    من حدود ۴ سالی هست که درگیرشم به طوری که پارسال پیرارسال به ۵ بار در روز میرسید و الان ۱۶ سالمه بدنم جوش زده قدمم ۱۷۵ اینا هست و احساس میکنم قدم کوچیک هست و از وقتی زدم الت تناسلی ام به سمت پایین کج شده
    الان دو هفته هست که کلا ترک کردم و اصلا بهشم فکر نمیکنم و همچین باشگاه میرم
    ایا اگه کلا ترکش کنم الت تناسلی ام و همه چی درست میشه ؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      از این تصمیم شما خوشحالیم و امیدواریم در این راه موفق باشید.
      همه عوارض را نمیتوان به خودارضایی مستقیما ارتباط داد اما در یک قاعده کلی معمولا عوارضی که توسط خودارضایی ایجاد شده باشند(به شرط وارد نشدن آسیب جدی) با ترک آن به مرور زمان از بین خواهد رفت.
      اگر خمیدگی آلت بیش از 30 درجه است به متخصص اورولوژیست جهت معاینه مراجعه نمائید.

  6. مهدی گفت

    سلام منظور سوالم این بود ‌که عوارض خودارضایی طبق تحقیقات علمی به اثبات رسیده کاملا درسته اما سوال اینجاس که بعد از ترک خودارضایی عوارضی مثل زود انزالی و …. هم تایید شده ی علمی هستند ممنون میشم جواب بدین

    1. محسن گفت

      سلام میشه بگید بعد ترک خود ارضایی اثراتش چند وقت طول میکشه از بین بره؟

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        مشخص نیست، به مرور زمان عوارض ایجاد شده توسط خودارضایی با ترک آن از بین خواهند رفت.

  7. امیر گفت

    سلام پس از ترک خود ارضایی هودمون های بدن چه زمانی به حالت طبیعی برمیگردن

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام
      مشخص نیست.

      1. Mohammed1386 گفت

        سلام یک سوال میگم من ۱۶ سالمه و دقیق ۳ سال است که خودارضایی میکنم
        و قدم ۱۷۰ است اگر خود ارضایی را ترک کنم
        قد م رشد میکنه

        آیا داروی می شناسید برای رشد بهتر قد

      2. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        خودارضایی به طور غیر مستقیم ممکن است بر رشد تاثیرگذار باشد اما از نظر علمی اثبات نشده است.
        اما ترک آن مزایای زیادی خواهد داشت.
        رشد قد شما تا حد زیادی به ژنتیک شما وابسته است. برای مشاوره می‌توانید به متخصص غدد مراجعه نمائید.

    2. Alfa گفت

      سلام وقتتون بخیر همینطوری که گفتید عوارض خودارضاییی بعد از ترک از بین میره مانند زودانزالی درسته؟ چطوری دقیقا از بین میره تا حالا موردی بوده ؟ که مثلا به خودش برسه و به بدنش اجازه ی بازسازی بده ؟ ممنون میشم جواب بدین جواب سوال اولی هم بدین مرسی

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام بله
        ببینید وقتی مکرر خودارضایی می‌کنید، بدن پروتئین‌های لازم و ضروری رو از دست میده و منجر به عوارضی میشه.
        همینطور منجر به زودانزالی میشه.
        در اکثر مواقع با ترک آن به مرور زمان مشکلات از بین خواهد رفت.

    3. زاگرس گفت

      معمولاً بعضی از افراد که مربی ورزش هستند میگن با هر بار خود ارضایی اثرات آن روی بدن تا دو هفته باقی میماند پس میشه گفت بعد یک ماه کم کم اثرات مثبت خود را می‌گزارد هرچند من در عرض بعد دو هفته ترک هم اثرات مثبت ش رو دیدم. حافظه م و حواس و حس شوخ طبعی و انگیز برای رسیدن به هدف و نداشتن ترس از آینده و جذاب شدن برای جنس مخالف و راحت تر شدن ارتباط با بقیه افراد جامعه خلق و خوی آرام تر همه اینا رو احساس کردم و دیده ام و هر بار که به اینا فکر میکنم باعث میشه بیشتر انگیزه بگیرم

  8. ناشناس گفت

    سلام من حدود 5 سال خود ارضایی میکردم الان دوهفتس ترک کردم و احساس شدید ضعف حافظه دارم آیا حافظم بعد ترک کامل از بین می‌ره و حدودا چقدر طول می‌کشه عوارض کم بشه

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      معمولا عوارضی که توسط خودارضایی ایجاد شده باشند به مرور زمان و با ترک از بین خواهند رفت.

  9. مهدی گفت

    سلام وقت بخیر یک سال و نیمی هست که ترک کردم قبلش بخاطره دفعات زیاد یکی از عوارض که اومده بود سرم زودانزالی بود و من ورزش میکنم هنوز هم ۱۷ سالمه پا گذاشتم به ۱۸ آیا این مورد زودانزالی نیز برطرف خواهد شد ؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      بله اگر علت زودانزالی، انجام مکرر خودارضایی بوده، با ترک آن به مرور زمان برطرف خواهد شد.

  10. Ariya گفت

    آیا بعد ترک خودارضایی میل جنسی به حالت اولیه بر میگردد؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      عوارضی که ناشی از خودارضایی باشد، به مرور زمان و با ترک آن از بین خواهد رفت.

  11. پارسا گفت

    سلام من ۵ ساله خود ارضایی میکنم و الان شده ۵ سال و من ترکش میکنم مثلا یک ماه شد نمیدونم چی میشه کنترلمو از دست میدم هعی میگم فوقش یکم و میرم باهاش ولی در اخر کار خودمو میکنم من هفته ۲ بار میزدم الان خیلی شانسی مثلا ۳ هفته یا ۱ ماه ولی نمیخوام میخواستم بدونم اگر ترک کامل کنم چهره برمیگرده چون من توی سن بلوغم ۱۵ سالنه و درحال رشدم و از ۹ سالگی شروع کردم و روی قیافم تاثیر دارد یعنی من از ۹ سالگی شروع کردم تغیر میکنه قیافم و اینکه اگر ترک کنم قیافم بعد از چند وقت درست میشه یعنی به حالت عادی برمیگرده

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      تاثیر خودارضایی بر چهره به طور علمی ثابت نشده است، اما قطعا ترک آن مزایایی خواهد داشت.
      اگر مدام خودارضایی می‌کردید، به یکباره نمی‌توانید قطع کنید. تعداد انجام آن را آرام آرام کم کنید و سپس به طور کل قطع کنید تا بتوانید موفق شوید.
      همچنین سعی کنید با ورزش و گذارندن اوقات فراغت خود با دوستان خود را مشغول کنید تا زمان کمتری را تنها سپری کنید و به سراغ انجام آن بروید.
      با آرزوی سلامتی.

  12. Ahmad گفت

    سلام خسته‌ نباشید
    بنظرتون ترک کنیم بهتره یا اینکه روند نرمال داشته باشه
    و بعدش اینکه من باشگاه میرم یعنی بدنم نیاز به پروتئین
    این مایه رو داره؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      ترک کنید بهتر است.
      مایع منی حاوی پروتئین‌های زیادی است که با انجام مکرر خودارضایی، این مواد مورد نیاز، از بدن خارج خواهند شد.

  13. Gh گفت

    سلام عوارضش تا چند روز توی بدن میمونه؟؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام
      قابل اندازه‌گیری به این شکل نیست.
      با انجام مکرر خودارضایی ممکن است دچار عوارض آن شوید که با ترک آن و به مرور زمان برطرف خواهند شد.

  14. مجید گفت

    سلام من ۷ ۸ سال بود خودارضایی میکردم الان ۲۰ سالمه بعد یه روز که خود ارضایی کردم تپش قلب گرفتم رفتم دکتر ولی نگفتم بهم قرص پرانول داد البته کم خونی هم دارم دو ماهه که ترک کرده بودم الان که رفته بودم حموم خودارضایی کردم تپش قلب گرفتم ارتباطی دارن به هم یا نه
    اخه یه جا نوشته بود خود ارضایی به جریان خون سرعت میبخشه میخواستم بدونم که وقتی خود ارضایی میکنی تا چند ساعت اثرش میمونه
    دیگه جدی پشیمونم میخوام ابدی ترک کنم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      برانگیختگی جنسی هنگام ارضا شدن با افزایش ضربان قلب همراه است اما نه به مقدار زیاد و طولانی مدت.
      بهتر است اگر این تپش قلب غیرطبیعی و طولانی مدت است به پزشک خود مراجعه کنید و کاملا شرح دهید علت و زمان تپس قلب را.

  15. مهدی گفت

    سلام میخواستم بدونم بعد از ترک چند مدت لازمه تا عوارض از بین برن من تقریبا دو ماهه که انجام ندادم ولی هنوز احساس ریزش مو کنم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      زمان مشخصی را نمی‌توان اعلام کرد. به مرور زمان این علائم از بین خواهند رفت.
      اما ریزش مو را نمی‌توان به طور قطع به خودارضایی ارتباط داد و اگر ریزش موی غیرطبیعی و شدید دارید، بهتر است جهت بررسی علت به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه نمائید.
      این نکته نیز لازم به ذکر است که روزانه تا حدود 100 عدد ریزش مو طبیعی است و جای نگرانی ندارد.

  16. .... گفت

    سلام
    بعد از چه مدت عوارض از بین میرن؟؟؟
    من حدود دوسال پیش خیلی انجام میدادم
    ترک کردم
    ولی ۷ ماه به ۷ ماه تقریبا گرفتارش میشم
    می‌خوام دیگه کامل ترک کنم
    مثلا اگه بعد از ۷ ماه دوبار انجام بدیم یا یک بار
    عوارضش دوباره شروع میشه یا اونقدر تاثیر نداره؟؟؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      درکل بهتر است انجام نشود، اما با فاصله 7 ماه منجر به عوارض نخواهد شد…

  17. علیرضا گفت

    نماز نماز نماز کلید اصلی موفقیت در ترک خودارضایی و کنترل شهوت هست. طوری که بعد ترک، همون اتفاقات طبیعی تو خواب باعث آرامش بدن میشه و باعث میشه کنترل کرد نیاز جنسی رو تا قبل از ازدواج.

  18. عرفان گفت

    سلام من خیلی وقته ترک کردم و عوارضی نداره اگه قدتون کوتاه شد. تازه پوستم هم بهتر شده و باید پروتئین بیشتر بخورید. ورزش هایی هم در مورد افزایش قد است که اگر انجام دهید تاثیراتش را دارد

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      ممنون از اشتراک‌گذاری نظرات خود.

  19. عرفان گفت

    سلام عزیز خوبین خسته نباشید من ۲۳ سالمه من به مدن ۱ سال هست دچار حود ارضایی شده ام هر روز و هر ۳روز در میان این کارو انجام می‌دادم یکبار ترک کردم بعد ۱هفنه دیدم موقعه دفع ادرار یه حالت مانند منی انگار که خود ارضایی کرده باشم میشدم بعد دکتر متخصص گفت این امر طبیعی عملکرد پروستات هست و گفت چون ترک کرده خود ارضایی رو حالت نسخی گرفته اندام تناسلی واسه همون گفت به مرور زمان برطرف میشه ولی وقت که بعدش خود ارضایی کردم تا چند روز اونجوری نمیشد آیا اینم از عوارض خود ارضایی هست و با ترکش برطرف میشه این مشکل؟؟

    ممنون میشم کمکم کنین

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خارج شدن منی هنگام ادرار و یا هنگام خواب، عملکرد طبیعی بدن است و به زبان ساده به دلیل تخلیه مایع منی اضافی بدن رخ خواهد داد.
      هنگامی که خودارضایی می‌کنید، خارج از شرایط طبیعی بدن مایع منی تخلیه شده و نیازی به تخلیه طبیعی بدن نخواهد بود.
      توصیه می‌شود خودارضایی را ترک کنید و به جهت تخلیه منی به صورت طبیعی نگران نباشید.

  20. حسی.ن گفت

    من حدود 4یا 5 درگیر این مشکل شدم و قدم بلند نمیشه شما توی متنتون گفته بودید که خود ارضایی روی وزن و قد هم تاثیر میگزاره الان من 15 سالم شده و قدم 153 تا هستش و هنوز تو دوره بلوغم اگه خود ارضایی رو ترک کنم که صد در صد ترک میکنم

    قدم رشت می‌کنه همه خانوادمونم قدشون بلنده
    ترو خدا جواب بدید خیلی استرس دارم که قدم بلند نشه

    ممنون بابت متن

    ترو خدا جواب بدید

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خودارضایی ممکن است به صورت غیرمستقیم بر رشد قد تاثیرگذار باشد.
      اگر در اثر انجام مکرر خودارضایی این اتفاق رخ داده باشد، معمولا با ترک آن و به مرور زمان از بین خواهد رفت.
      تا حدود 21 سالگی نیز ممکن است روند بلوغ شما تکمیل شود و رشد ادامه دار باشد.

  21. مینا گفت

    سلام من 2ساله که تاسفانه این کارو انجام میدادم
    و حدود6ماهه ترک کردم
    ولی چشمام واقعا ضعیف شده. این ضعفچشم از بین میره؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      همیشه نمی‌توان ضعیفی چشم را به خودارضایی ارتباط داد. توصیه می‌شود به متخصص چشم پزشک جهت معاینه مراجعه نمائید.

  22. امیرعباس گفت

    ببخشید اگه در اثر خود ارضایی موهامون کم پشت شه یا چند تا دونه بریزه ایا بعد از ترک خود ارضایی موها دوباره پرپشت میشه و در دوباره موها رشد میکنن و مثل سابق میشه

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      به طور کلی عوارضی که توسط خودارضایی ایجاد شده باشند با ترک آن به مرور زمان از بین خواهند رفت. چه بسا ممکن است ریزش مو یا کم پشت شدن آن به سایر علل رخ داده باشد و باید توسط متخصص پوست و مو بررسی شود.

  23. نگار گفت

    سلام وقت بخیر ممنون از پاسخگویی و صبر و شکیبایی شما آیا خوارضایی تاثیری بر حافظه و یادگیری داره و اگه تاثیر داره بد از ترک از بین می‌ره یا نه خیلی استرس دارم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      به طور مستقیم خیر، اما با انجام مکرر خودارضایی پروتئین‌های ضروری بدن از بین خواهند رفت و ممکن است منجر به مشکلات حافظه شوند. بله عوارض خودارضایی پس از ترک به مرور زمان از بین خواهند رفت.

  24. محمد گفت

    من ۱۲ ساله که خود ارضایی میکنم قدم کم شده وزنم کم شده اشتهایی ندارم
    بینایی کم شده چهره من عوض شده
    هزار بارم خواستم ترک کنم نشده الان ۳ روزه که خود ارضایی نکردم وقتی ترک میکنم وزنم میاد بیایین قدم هم همینطور

  25. ارش گفت

    سلام ببخشید ترک خودارضایی باعث میشه قد کوتاه بشه چون من الان یک ماهه ترک کردم و الان قدم حس میکنم کوتاه تر شده و اگه باعث کوتاه شدن قد میشه راه حل بگید که بشه جلوگیری کرد

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خیر، هیچ ارتباطی بین این دو مورد وجود ندارد و ترک خودارضایی به طور مستقیم، منجر به کوتاهی یا افزایش قد نخواهد شد.

    2. نگار گفت

      سلام ببخشید تحریک شدن و ریزش آب هم جز خوارضایی هست بدون آنکه ارضا شویم و مانند خوارضایی مضر است ؟

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام خیر.

    3. محمد گفت

      سلام من نزدیک ۴ سال خود ارضایی میکنم من تقریبا از ۱۳ سالگی خود ارضایی کردم و الان دارم میرم ۱۷ رو بدنم خیلی تعسیر گذاشته حسابی لاغر شدم آیا امکانش هست که بعد از ترک خود ارضایی بدنم به حالت نرمال برگرده ؟

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        به طور معمول اگر عوارضی توسط خودارضایی ایجاد شده باشد، با ترک آن و به مرور زمان از بین خواهند رفت.

  26. مانی گفت

    سلام و وقت بخیر عوارض خود ارضایی سرم اومده و میخواهم ترکش کنم، اما بعضی جا ها نوشته شده که یک باره نباید خود ارضایی را ترک کرد ایا یکباره ترک خود ارضایی ضرر دارد یا اتفاقی می اوفتد و باید چیکار کنم برای ترک خود ارضایی ؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      امیدواریم در این مسیر موفق باشید. ترک یکباره خودارضایی مضر نخواهد بود، اما سخت‌تر است. توصیه می‌شود به طور مثال اگر هرروز خودارضایی انجام می‌دهید برای ترک، ابتدا به یک روز میان و سپس یک هفته در میان و بعد یک ماه درمیان کاهش دهید تا به مرور زمان بتوانید ترک نمائید.
      اصلی‌ترین راهکار، اراده و تصمیم خودتان بر ترک و سپس حذف محرک‌ها و کاهش مدت زمان تنهایی است. در مقاله‌ای جداگانه تمامی راه‌های ترک خودارضایی را شرح داده‌ایم که می‌توانید مطالعه کنید: راه های ترک خودارضایی

  27. A.n گفت

    سلام وقت بخیر
    اگه خودارضایی رو به مدت یه سال باشه که ترک کرده باشیم آیا عوارضی که روی رابطه با شریک جنسی میزاره از بین رفته؟؟ و میشه که از رابطه با شریک جنسی لذت برد و آسیبی به رابطه وارد نشده باشه

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      بله، عوارض ایجاد شده توسط خودارضایی، با ترک و به مرور زمان از بین خواهد رفت.

  28. علیرضا گفت

    سلام
    حدود 12 روزه خودارضایی نکردم و دارم ترک میکنم
    من چشمم بخاطر موضوع خودارضایی خیلی ضعیف شده بطوری که تو مدرسه از میز اخر نمیتونم تخته رو خوب ببینم و نگرانم
    با خوردن هویج و میوه های مناسب و به مرور زمان امکان داره بینایی چشمم بیشتر بشه و به حالت نرمال برگرده؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      امیدواریم در این امر موفق باشید.
      نمی‌توان همه مشکلات چشم را به خودارضایی ارتباط داد، ممکن است چشم شما به سایر علل دچار ضعف شده باشند که باید توسط چشم پزشک معاینه شوید و درصورت نیاز از عینک‌های طبی استفاده کنید.
      با آرزوی سلامتی

    2. شایان گفت

      داداش از قرص های ویتامین هم استفاده کن از میوه جات هم استفاده کن بعد ۲ سه سال عوارضش میره

  29. Mohammad گفت

    سلام
    ببخشید خودارضایی با فشار دادن آلت به زمین عوارضی داره؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      امر خودارضایی که عوارض دارد، اینکار هم بدتر…
      بهتر است از انجام این روش خودداری نمائید، چراکه ممکن است منجر به شکستگی آلت شود.

  30. امیر گفت

    سلام خوبین ببخشید خود ارضایی تا چه زمان معلوم میشه تو استخدام ها معلوم نباشه

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      در آزمایشی مشخص نخواهد شد.

  31. Alibahari گفت

    سلام ببخشید من حدود ۵ یا ۶ ماه انجام می‌دادم حالا حدود دو ماه است که ترک کردم به نظرتون رشد قدم ادامه پیدا میکنه ؟ یا اگر پیدا کنه قدم کوتاه تر میشه. اگر کوتاه تر میشه یک دارو میتونید معرفی کنید که کمکم کنه؟ من ۱۴ ساله هستم قد ۱۶۵ به نظرتون به ۱۷۵ تا ۱۸۰ میرسم؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      رشد قد و اینکه تا چه اندازه باشد کاملا به ژنتیک شما و مواد غذایی مصرفی در زمان رشد شما بستگی دارد.
      نگران نباشید، خودارضایی را ترک نمائید.

  32. س.گ گفت

    سلام،عوارض تایم دقیقی نداره که بگید مثلا بین بازه‌ی ۴تا۶ماه رفته رفته از بین میره؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خیر زمان دقیقی را نمی‌توان مشخص نمود.

  33. Mk گفت

    ببخشید
    درسته که میگن خود ارضایی باعث ضعیفی چشم می‌شود؟
    همچنین اگه خود ارضایی را ترک کنیم ریزش مو متوقف می‌شود؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      ارتباط مستقیمی بین خودارضایی، ضعیفی چشم و ریزش مو وجود ندارد.
      اما در طولانی مدت و انجام خودارضایی به صورت مکرر ممکن است به صورت غیرمستقیم با از دست دادن پروتئین‌های مورد نیاز بدن این دو عارضه رخ دهد.
      بله با ترک خودارضایی، به مرور زمان عوارض ایجاد شده توسط آن از بین خواهد رفت.

  34. ناشناس گفت

    سلام خسته نباشید ببخشيد بنده نزدیکه ۶ ماه هست که این گناه لعنتی رو ترکش کردم بنظرتون همه ی عوارض در عرض 6 ماه یا نهایتا تا ١ سال کامل از بین میره؟ راهنمایی کنید دارم دیوونه میشم 😭

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      عوارض ایجاد شده توسط خودارضایی با ترک آن و به مرور زمان از بین خواهد رفت.
      نگران نباشید.

  35. سپاه گفت

    سلام شما گفتید که خودارضایی خیلی کم ضرر نداره درسته؟
    من نمیتونم ازدواج کنم به خاطر شرایط مالی خونه ندارم بیکارم و …. و اینکه انسان باید یجوری خودشو تخلیه کنه اگه نکنه انسان نیست درسته؟ خب من دنبال رابطه نامشروع با دخترا و خانم ها نیستم یعنی زنا نمیکنم زيرا خداوند زناکاران را لعنت کرده و….
    خب فقط میمونه خودارضایی برای نياز بدن تأمین بشه آیا هفته ای یکبار خودارضایی برای بدن ضرر ندارد؟
    هفته ای یکبار دکتر لطفا جواب بده خواهش میکنم ؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      همانطور که در دین اسلام رابطه نامشروع گناه محسوب می‌شود، خودارضایی نیز از گناهان کبیره شناخته شده است.
      برخی پزشکان (بدون توجه به اشکال شرعی) انجام خودارضایی را در صورتی که به مقدار زیاد انجام نشود مضر نداسته و حتی بعضا مفید دانسته‌اند.

      1. سپاه گفت

        ممنونم دکتر یکمی روحم آرامش پيدا کرد بهرحال من به جسم خودم ظلم میکنم و به انسان های دیگه ظلمی نکردم نمیکنم حق الناس به گردنم نباشه
        و اینکه گناه این خودارضایی ما جوونا هم به گردن اونایی که نزاشتن ما خوشوقت باشیم چیز زیادی نمیخوام یه زندگی معمولی یه خونه معمولی یه همسر معمولی….ولی اینا همش یک رویا دست نیافتنی هست
        همین که از گشنگی نمردیم جای شکر خدا داره

    2. علی گفت

      داداش چی میگی (شخص جوابگو) تو میگی کمش ضرر نداره . خودارضایی یک گناهه کبیره است و هر بار انجام اون گناهه محسوب میشه حتما خدا یک چیزی میدونسته که علم الان هم نمیتونه عوارض دیگه اون رو پیدا کنه و وقتی این کارو نمیکنی نباید نگران باشی که تخلیه نمیشی تو خودبه خود تو خواب جنب میشی که احتلام میگن

  36. ف ق گفت

    ایا خود ارضایی بوسیله فشار الت به زمین و جاهای دیگه که باعث فشار به بیضه ها میشود باعث عقیم شدن یا مشکل برای بیضه ها میشود

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      بهتر است از انجام این عمل خودداری نمائید.

      1. ر ن گفت

        باعث عقیم شدن می شه یا خیر؟ مشکلی پیش میاره؟ من اینکارو انجام می دادم و الان نگرانم یکم چطور بفهمم سالمم؟

      2. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام
        خیر باعث عقیم شدن نخواهد شد. مشکلی نیست، فقط سعی کنید از انجام اینکار پرهیز کنید که منجر به مشکلاتی در آینده نشود.

  37. مبین گفت

    ببخشید من یک سوال دیگر هم داشتم
    آیا بعد ترک خودارضایی کیفیت اسپرم بهتر میشود ؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      همانطور که در مقاله ذکر شد، یکی از باورهای نادرست درباره عوارض خودارضایی کم شدن تعداد اسپرم یا کیفیت آن است.

  38. مبین گفت

    آیا بعد از ترک خودارضایی کجی آلت تناسلی هم به مرور درست میشود؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      به چندین عامل بستگی دارد، اعم از اینکه شدت کجی آلت چقدر باشد، آیا مادرزادی بوده یا به مرور زمان ا عادت‌های نادرست یا خودارضایی ایجاد شده باشد و غیره. توصیه می‌کنیم جهت بررسی این مورد به متخصص اورولوژیست مراجعه نمائید.

  39. مهدی گفت

    سلام خود ارضایی آیا باعث به وجود امدن ژیگوماستی میشود؟ و راهی بجز عمل جبرانی دارد ؟ التبه همراه با چاقی

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      ارتباط مستقیمی بین انجام خودارضایی و ژیگوماستی وجود ندارد.

      1. متین قنبری گفت

        متاسفانه خودارضایی برای بعضی آدم ها بسیار خطرناک هست البته از نوع زیاد انجام دادن من خودم برام مثل زهر خطرناک شده برای از بین بردن آثارش باید حداقل بیش از چند سال اصلا یک بار هم استمنا نکنم چون همه شرایط جسمی و روحی منو از بین برده حتی نمی تونم از در خانه بیرون بیام از ترس و هزاران مورد دیگه.

  40. محسن گفت

    سلام.
    ببخشید دستگاه ما از کجا متوجه میشه داریم خودارضایی میکنیم یا سکس؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      تفاوت‌های زیادی بین این دو عمل وجود دارد. هنگام ارتباط جنسی، محبت و ارتباط عاطفی بین دو نفر نیز برقرار است و تغییرات اعصاب بدن هنگام رابطه جنسی به صورت متعادل انجام می‌شود؛ اما در خودارضایی به دلیل اینکه تحریک توسط خود فرد صورت می‌گیرد و این ارتباط عاطفی وجود ندارد، تحریک جنسی به صورت کامل رخ نمی‌دهد، تعادلات اعصاب بدن به درستی رخ نخواهد داد و منجر به عوارض زیادی خواهد شد.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.