واکسن سرواریکس چیست و چه عوارضی دارد؟

0 1,491
زمان مطالعه این مطلب: 4 دقیقه

واکسن سرواریکس واکسنی است که برای پیشگیری از سرطان دهانه رحم استفاده می‌شود. همچنین برای جلوگیری از رشد بافت غیرطبیعی در دهانه رحم که می‌تواند منجر به سرطان شود استفاده می‌شود. این بیماری‌ها معمولاً توسط انواع خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می‌شوند. واکسن‌ها با افزایش دفاع طبیعی بدن (ایمنی) در برابر ویروس به بدن کمک می‌کنند. واکسن سرواریکس  برای پیشگیری از بیماری استفاده می‌شود. به این معنی که سرطان فعال دهانه رحم یا سایر بیماری‌های ناشی از انواع HPV را درمان نمی‌کند.

HPV چیست؟

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) شامل گروهی از ویروس‌هاست. این ویروس‌ها می‌توانند باعث ایجاد زگیل در قسمت‌های مختلف بدن شوند. لازم به ذکر است بیش از 200 نوع از این ویروس وجود دارد. حدود 40 مورد از آنها از طریق تماس مستقیم جنسی با فردی که این ویروس را دارد، منتقل می‌شوند. آنها همچنین می‌توانند از طریق سایر تماس‌های نزدیک و پوست به پوست انتقال یابند. برخی از انواع HPV می‌توانند باعث انواع سرطان شوند.

واکسن سرواریکس چیست؟

واکسن سرواریکس در دختران و زنان جوان 9 تا 25 ساله برای پیشگیری از سرطان دهانه رحم ناشی از انواع خاصی از HPV (نوع 16 و 18) استفاده می‌شود.

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) می‌تواند باعث زگیل تناسلی، سرطان دهانه رحم، سرطان مقعد و سرطان‌ واژن و سرطان فرج شود.

سرواریکس واکسنی است فقط در زنان استفاده می‌شود. دیگر انواع واکسن HPV مانند واکسن گارداسیل هم در زنان و هم در مردان استفاده قابل استفاده است.

حتی اگر قبلاً آزمایش HPV مثبت یا پاپ اسمیر غیرطبیعی داشته‌اید، می‌توانید سرواریکس را دریافت کنید. با این حال این واکسن سرطان‌های مرتبط با HPV را درمان نمی‌کند و فقط باعث پیشگیری از آن‌ها می‌شود. سرواریکس فقط از بیماری‌های ناشی از HPV نوع 16 و 18 جلوگیری می‌کند. بنابراین از بیماری‌های ناشی از سایر انواع HPV جلوگیری نمی‌کند.

همانطور که گفته شد، سرواریکس فقط برای زنان استفاده می‌شود، اما سایر واکسن‌های موجود HPV را می‌توان در مردان استفاده کرد. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) واکسن HPV را برای همه پسران و دختران 11 یا 12 ساله توصیه می‌کند. همچنین این واکسن برای پسران و دختران نوجوانی که قبلاً واکسن را دریافت نکرده‌اند یا تمام واکسن‌های تقویت‌کننده را تکمیل نکرده‌اند نیز توصیه می‌شود. مانند هر واکسن دیگری، سرواریکس به طور قطع باعث محافظت فرد نسبت به بیماری نمی‌شود.

خرید واکسن سرواریکس

واکسن سرواریکس در ایران بسیار کمیاب بوده و همچنین به دلیل اینکه نوع بهتری از این واکسن، یعنی گارداسیل 4 و 9 ظرفیتی برای آقایان و خانم‌ها وجود دارد، رغبت کمتری برای دریافت آن وجود دارد. اگر شماهم به دنبال واکسن گارداسیل اصل آمریکایی هستید، می‌توانید همین حالا فرم زیر را به صورت رایگان تکمیل نمائید تا متخصصان ما در اولین فرصت با شما تماس گرفته و راهنمایی لازم را برای خرید انجام دهند.




    نکاتی مربوط به پیش از تزریق سرواریکس

    برای اطمینان از بی‌خطر بودن سرواریکس اگر موارد زیر را مشاهده کرده‌اید، به پزشک خود اطلاع دهید:

    • اگر سیستم ایمنی ضعیفی دارید.
    • اگر به لاستیک لاتکس حساسیت دارید.
    • اگر تحت درمان با داروهای سرطان، استروئیدها یا سایر داروهایی هستید که می‌توانند سیستم ایمنی شما را تضعیف کنند.
    • اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید به پزشک خود اطلاع دهید. البته انتظار نمی‌رود که سرواریکس به نوزاد متولد نشده آسیب برساند.
    • اگر به نوزادی شیر می‌دهید به پزشک خود اطلاع دهید. هنوز مشخص نیست که آیا واکسن ویروس پاپیلومای انسانی می‌توانید وارد شیر مادر می‌شود یا خیر.

    واکسن سرواریکس در برابر سایر بیماریهای مقاربتی مانند کلامیدیا، سوزاک، تبخال، ایدز، سیفلیس و تریکومونیازیس تأثیری ندارد.

    بیشتر بخوانید:

    نحوه تزریق واکسن سرواریکس

    سرواریکس در سه نوبت به عضله بالای بازو شما تزریق می‌شود. این تزریق معمولاً در مطب پزشک یا سایر محیط‌های کلینیک دریافت انجام می‌شود. ممکن است اولین دوز واکسن را در هر زمانی تزریق کنید. با این حال بین 9 تا 25 سال بهترین وقت است. بعد از تزریق دوز اول باید دوز دوم را 1 ماه پس از اولین واکسن خود و دوز سوم را 6 ماه پس از اولین واکسن دریافت کنید.

    مطمئن شوید که تمام دوزهای توصیه شده را دریافت می‌کنید. اگر سری کامل واکسن‌ها را دریافت نکنید، ممکن است به طور کامل در برابر بیماری ایمن نشوید.

    بیشتر بخوانید:

    عوارض جانبی واکسن سرواریکس

    در صورت داشتن علائم واکنش آلرژیک به سرواریکس، سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

    کهیر، دشواری در تنفس، تورم صورت، لب‌ها، زبان یا گلو همگی از علائم حساسیت هستند. به تمام عوارض جانبی که پس از دریافت سرواریکس دارید را توجه کنید. هنگامی که یک دوز بوستر دریافت را می‌کنید، باید به پزشک اطلاع دهید که تزریق قبلی عوارض جانبی داشته است یا خیر.

    ممکن است پس از دریافت سرواریکس احساس ضعف کنید. برخی از افراد پس از دریافت واکسن ویروس پاپیلومای انسانی، واکنش‌هایی شبیه به تشنج داشته‌اند. ممکن است پزشک شما بخواهد که در 15 دقیقه اول پس از تزریق تحت نظر باشید.

    ابتلا به سرطان ناشی از HPV برای سلامتی شما بسیار خطرناک‌تر از دریافت واکسن است. با این حال، مانند هر دارویی، سرواریکس می‌تواند عوارض جانبی ایجاد کند، اما خطر عوارض جانبی جدی بسیار کم است.

    عوارض جانبی رایج سرواریکس ممکن است شامل موارد زیر باشد:

    عوارض واکسن سرواریکس 1
    عوارض واکسن سرواریکس 1
    مشاوره خرید واکسن گارداسیل
    مشاوره خرید واکسن گارداسیل

    جمع‌بندی

    • سرواریکس نوعی واکسن HPV است که بدن را از ابتلا به این ویروس محافظت می‌کند.
    • سرواریکس فقط به زنان تزریق می‌شود. در حالی که گارداسیل (نوعی دیگر از واکسن HPV) را زنان و مردان می‌توانند دریافت کنند.
    • بهترین زمان برای تزریق سرواریکس بین 9 تا 25 سال است.
    • این واکسن می‌تواند با عوارض جانبی همراه باشد که معمولاً پس از 24 ساعت برطرف می‌شوند. 

    واکسن گارداسیل بهتر است یا سرواریکس؟

    واکسن سرواریکس بدن را تنها در برابر دو نوع مهم پرخطر یعنی HPV نوع 16 و 18 محافظت می‌کند. اما گارداسیل 9 گانه می‌تواند برای جلوگیری از اکثر سرطان‌های دهانه رحم، بلکه همچنین از زگیل تناسلی که یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مقاربتی است استفاده شود.

    واکسن سرواریکس در چند نوبت تزریق می‌شود؟

    واکسن سرواریکس در سه نوبت (سه دوز) تزریق می‌شود.

    چه کسانی به واکسن سرواریکس نیاز دارند؟

    واکسن سرواریکس به دختران و زنان جوان 9 تا 25 ساله برای پیشگیری از سرطان دهانه رحم ناشی از انواع خاصی از HPV (نوع 16 و 18) توصیه می‌شود.

    اگر یک نوبت تزریق سرواریکس را فراموش کنم چه اتفاقی می‌افتد؟

    اگر دوز تقویت‌کننده یا بوستر سرواریکس را فراموش کردید یا اگر از برنامه عقب افتادید با پزشک خود تماس بگیرید. دوز بعدی باید در اسرع وقت تزریق شود. نیازی به شروع مجدد نیست.

    نظر بگذارید

    ایمیل شما منتشر نمی شود.