نحوه مصرف قرص ستیریزین؛ عوارض و تداخلات دارویی

0 645
زمان مطالعه این مطلب: 5 دقیقه

کمتر کسی است که نام قرص ستیریزین یا شربت ستیریزین را نشنیده باشد. این دارو یکی از رایج‌ترین و شناخته شده‌ترین داروهایی است که برای علائم آلرژی و سرماخوردگی استفاده می‌شود.

اما ستیریزین دقیقا چیست و  چه موارد مصرفی دارد؟ چه هشدارهایی برای مصرف این دارو وجود دارد؟ نحوه مصرف این دارو چگونه است؟ چه عوارضی دارد؟ با چه داروهایی تداخل دارد؟

برای آشنایی بیشتر با این داروی معروف حتما تا پایان این مقاله از مجله سلامت کیوان با ما همراه باشید.

ستیریزین چیست و چه موارد مصرفی دارد؟

ستیریزین cetirizine یک آنتی هیستامین نسل دوم است که هیستامین شیمیایی طبیعی را در بدن کاهش می‌دهد. هیستامین می‌تواند علائمی مانند عطسه، خارش، آبریزش چشم و آبریزش بینی را ایجاد کند.

ستیریزین برای درمان علائم سرماخوردگی یا آلرژی مانند عطسه، خارش، آبریزش چشم یا آبریزش بینی استفاده می‌شود.

ستیریزین همچنین برای درمان واکنش آلرژیک، خارش و تورم ناشی از کهیر مزمن استفاده می‌شود و علائم رینیت آلرژیک دائمی، رینیت آلرژیک فصلی، کهیر مزمن ایدیوپاتیک، آسم آلرژیک، کهیر فیزیکی و درماتیت آتوپیک را به حداقل می‌رساند یا از بین می‌برد.

هشدارها برای مصرف سیتریزین

ستیریزین می‌تواند عوارض جانبی ایجاد کند که ممکن است حواس یا واکنش شما را مختل کند. اگر رانندگی می‌کنید یا هر کاری انجام می دهید که نیاز به هوشیاری و تمرکز دارد، مراقب باشید. از نوشیدن الکل خودداری کنید. الکل می‌تواند برخی از عوارض جانبی ستیریزین را افزایش دهد.

اگر به طور منظم از داروهای دیگری که باعث خواب آلودگی شما می‌شوند (مانند سایر داروهای سرماخوردگی یا آلرژی، داروهای مسکن درد، قرص‌های خواب، شل کننده‌های عضلانی، و داروهای تشنج، افسردگی یا اضطراب) استفاده می‌کنید، به پزشک خود اطلاع دهید. این داروها می‌توانند خواب آلودگی ناشی از ستیریزین را افزایش دهند. اگر علائم شما بهبود نیافت، اگر بدتر شد یا اگر تب کردید، با پزشک خود تماس بگیرید.

قبل از مصرف ستیریزین

موارد مهم قبل از مصرف عبارتند از:

  • اگر به ستیریزین حساسیت دارید یا واکنش نامطلوبی به ستیریزین داشتید، نباید از این دارو استفاده کنید.
  • قبل از مصرف ستیریزین، در مورد تمام شرایط پزشکی خود یا اگر تا به حال بیماری کلیوی یا کبدی داشته‌اید به پزشک خود اطلاع دهید.
  • بعید است ستیریزین برای نوزاد متولد نشده مضر باشد. اما اگر باردار هستید یا در طول درمان قصد بارداری دارید، به پزشک خود اطلاع دهید. ستیریزین می‌تواند وارد شیر مادر شود و ممکن است به نوزاد شیرده آسیب برساند. اگر به نوزاد خود شیر می‌دهید بدون اطلاع پزشک از ستیریزین استفاده نکنید.
  • افراد مسن ممکن است نیاز به مصرف دوز کمتر از حد معمول داشته باشند. دستورالعمل‌های پزشک خود را دنبال کنید.

نحوه مصرف ستیریزین

  • ستیریزین را دقیقاً طبق دستورالعمل روی برچسب یا طبق تجویز پزشک مصرف کنید. از آن در مقادیر بیشتر یا کمتر از مقدار توصیه شده استفاده نکنید.
  • ممکن است لازم باشد این دارو را با غذا یا بدون غذا مصرف کنید.
  • قرص جویدنی باید قبل از قورت دادن آن جویده شود.
  • دوزهای خوراکی: داروی مایع (محلول خوراکی) را با قاشق یا فنجان مخصوص اندازه گیری دوز اندازه گیری کنید، نه قاشق غذاخوری معمولی. اگر دستگاه اندازه گیری دوز ندارید، از داروساز بخواهید که با یک دستگاه اندازه گیری کند.
  • اگر علائم شما بهبود نیافت، اگر بدتر شد یا اگر تب دارید، با پزشک خود تماس بگیرید. ستیریزین را در دمای اتاق به دور از رطوبت و گرما نگهداری کنید.

اگر ستیریزین را بیش از حد مصرف کنم چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر فکر می‌کنید بیش از حد از این دارو استفاده کرده اید، به دنبال مراقبت های فوری پزشکی باشید. علائم مصرف بیش از حد ممکن است شامل احساس بی قراری یا عصبی بودن و سپس احساس خواب آلودگی باشد.

هنگام مصرف ستیریزین از چه چیزی باید اجتناب کنم؟

اگر به طور منظم از داروهای دیگری که باعث خواب آلودگی شما می‌شوند (مانند سایر داروهای سرماخوردگی یا آلرژی، داروهای مسکن درد، قرص‌های خواب، شل کننده‌های عضلانی، و داروهای تشنج، افسردگی یا اضطراب) استفاده می‌کنید، به پزشک خود اطلاع دهید. این داروها می‌توانند به خواب آلودگی ناشی از ستیریزین اضافه کنند.

ستیریزین می‌تواند عوارض جانبی ایجاد کند که ممکن است تمرکز یا واکنش شما را مختل کند. اگر رانندگی می کنید یا هر کاری انجام می دهید که نیاز به هوشیاری دارد، مراقب باشید.

از نوشیدن الکل خودداری کنید.

قرص ستیریزین
قرص ستیریزین

عوارض ستیریزین چیست؟

در صورت داشتن هر گونه عوارض جانبی جدی یا هر یک از این علائم واکنش آلرژیک، کمک فوری پزشکی دریافت کنید:

  • کهیر مزمن ایدیوپاتیک 
  • مشکل در تنفس
  • تورم صورت، لب‌ها، زبان یا گلو.

در صورت داشتن هر یک از این عوارض جانبی، مصرف ستیریزین را متوقف کنید و فوراً با پزشک خود تماس بگیرید:

  • ضربان قلب سریع، تپنده یا ناهموار
  • ضعف، لرزش (لرزش کنترل نشده)
  • مشکلات خواب (بی خوابی)
  • احساس بی قراری شدید، بیش فعالی
  • گیجی
  • مشکلات بینایی
  • ادرار کمتر از معمول یا عدم ادرار.

عوارض جانبی کمتر جدی ستیریزین ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • سرگیجه، خواب آلودگی
  • احساس خستگی
  • دهان خشک
  • گلودرد، سرفه
  • حالت تهوع، یبوست
  • سردرد. (1)

این لیست کاملی از عوارض جانبی نیست و ممکن است موارد دیگری نیز رخ دهد. در مورد هر گونه عارضه جانبی غیرمعمول یا آزاردهنده به پزشک خود بگویید.

تداخلات دارویی ستیریزین

ممکن است داروهای دیگری نیز وجود داشته باشند که می‌توانند با ستیریزین تداخل داشته باشند. تداخلات دارویی با ستیریزین ممکن است شامل افزایش اثرات موارد زیر باشد:

  • داروهای سیستم عصبی: (مانند آلکوهول، بنزودیازپین‌ها، مهارکننده‌های سروتونین و نوراپینفرین): مصرف همزمان ستیریزین با این داروها می‌تواند باعث افزایش اثرات آنها شود و عوارض جانبی جدی مانند خفقان، خواب آلودگی و آرامی شدید را افزایش دهد.
  • داروهای ضدافسردگی: (مانند سرترالین، فلوئوکستین): تداخل با ستیریزین ممکن است باعث افزایش خطر عوارض جانبی این داروها شود.
  • داروهای ضداضطراب: (مانند آلپرازولام، کلونازپام): تداخل با ستیریزین ممکن است باعث افزایش اثرات ضداضطراب این داروها شود.
  • داروهای ضدتشنج: (مانند فنیتوئین، کاربامازپین): تداخل با ستیریزین ممکن است باعث افزایش اثرات جانبی این داروها شود.

    قبل از شروع هر درمان دارویی، حتماً به پزشک خود اطلاع دهید که داروهای دیگری که مصرف می‌کنید را بررسی کند و تداخلات ممکن را برای شما مشخص کند.

    بیشتر بخوانید:

    جمع بندی

    در این نوشته از مجله سلامت جردن درباره داروی ستیریزین صحبت کردیم و موارد مصرف، عوارض، تداخلات و دیگر جوانب مربوط به این دارو را بررسی کردیم. ستیریزین داروی بسیار رایجی برای مقابله با علائم آلرژی است، اما فراموش نکنید که برای مصرف این دارو یا هر داروی دیگر ابتدا با پزشک مشورت کنید.

    چه مدت طول می کشد تا ستیریزین اثر کند؟

    ستیریزین در عرض یک ساعت پس از مصرف عمل می‌کند. به مدت 24 ساعت آلرژی را تسکین می‌دهد. علائمی مانند عطسه، آبریزش بینی، خارش و آبریزش چشم و خارش بینی یا گلو را تسکین می‌دهد. اگر باعث خواب آلودگی شما می‌شود، می توانید آن را قبل از خواب یا طبق دستور پزشک مصرف کنید.

    آیا ستیریزین باعث خواب آلودگی می شود؟

    ستیریزین به عنوان یک آنتی هیستامین غیر خواب آور (غیر آرام بخش) طبقه بندی می‌شود، اما باعث خواب آلودگی برخی افراد می‌شود. در آزمایشات بالینی، به نظر می‌رسد که این عارضه جانبی مربوط به دوز ستیریزین است و دوزهای بالاتر خطر احساس خواب‌آلودگی را افزایش می‌دهد. 1.9 درصد از کودکان 6 تا 11 ساله با 5 میلی گرم ستیریزین و 4.2 درصد از کودکان با 10 میلی گرم ستیریزین خواب آلودگی را تجربه کردند. تا 14.3 درصد از بزرگسالان ممکن است تحت تأثیر خواب آلودگی با ستیریزین قرار گیرند.

    آیا ستیریزین می تواند فشار خون را افزایش دهد؟

    ستیریزین فشار خون را افزایش نمی‌دهد و فشار خون به عنوان یک عارضه جانبی در اطلاعات محصول ذکر نشده است. اما ستیریزین را می‌توان در ترکیب با سایر داروها مانند سودوافدرین در محصولاتی مانند Zyrtec-D یافت و پسودوافدرین باعث افزایش فشار خون می‌شود.

    اگر یک نوبت را فراموش کنم چه اتفاقی می‌افتد؟

    دوز فراموش شده را به محض یادآوری مصرف کنید. اگر تقریباً زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده است، تا آن زمان صبر کنید تا دارو را مصرف کنید و دوز فراموش شده را رها کنید. برای جبران دوز فراموش شده، داروی اضافی مصرف نکنید.

    منبع drugs
    نظر بگذارید

    ایمیل شما منتشر نمی شود.