همه چیز درباره پرده بکارت + انواع و تشخیص پارگی بکارت

398 250,335
زمان مطالعه این مطلب: 9 دقیقه

پرده بکارت یا غشای هایمن (hymen) بخشی از اندام تناسلی زنان است که در فرهنگ برخی کشور‌ها از اهمیت بالا و ویژه‌ای برخوردار است. در این گونه فرهنگ‌ها پرده بکارت را نشانه‌ای از پاک‌دامنی دختران می‌دانند. پرده بکارت و انواع پرده بکارت چیست؟ تشخیص پارگی بکارت چگونه است؟ علائم آسیب و پارگی پرده بکارت چیست؟ تا انتهای این مقاله از مجله سلامت کیوان همراه ما باشید تا بیشتر در مورد پرده بکارت توضیح دهیم.

پرده بکارت چیست؟

پرده بکارت یا هایمن Hymen شما یک بخش کوچک و نازک از بافت دهانه واژن شما است. پرده بکارت توسط بافت‌های باقی مانده از رشد جنین تشکیل می‌شود. اندازه، شکل و ضخامت پرده بکارت برای افراد متفاوت است و می‌تواند در طول زمان تغییر کند. هنگامی که به دنیا می آیید، پرده بکارت معمولاً یک تکه بافت حلقه‌ای شکل است که دهانه واژن شما را احاطه کرده است. گاهی اوقات پرده بکارت فقط قسمت پایین دهانه واژن شما را می پوشاند، در موارد نادر، پرده بکارت کل دهانه واژن شما را می‌پوشاند که باعث ایجاد مشکلاتی در طول دوره قاعدگی می‌شود.

پرده بکارت کجاست؟

پرده بکارت شما می‌تواند چند موقعیت مختلف در اطراف دهانه واژن شما داشته باشد و در اشکال و اندازه‌های مختلفی وجود داشته باشد. رایج‌ترین نوع از انواع پرده بکارت، نوع حلقوی (که کل دهانه واژن را احاطه می‌کند) و هلالی (شکل هلال ماه) است. به طور کلی وجود این نوع از پرده بکارت‌ها، عادی تلقی می‌شوند. پرده بکارت حلقوی شبیه دونات است و مرکز دونات دهانه واژن است. اکثر نوزادان پرده بکارت حلقوی خواهند داشت، اما در مرور زمان و رشد آن‌ها تا زمانی که به مدرسه ابتدایی می‌رسند (به دلیل تحرکات زیاد کودکان)، شکل پرده بکارت آن‌ها به نوع هلالی تغییر می‌کند.(1)

عکس پرده بکارت سالم و آسیب دیده
عکس پرده بکارت سالم و آسیب دیده

فاصله بکارت از دهانه واژن

فاصله پرده بکارت از واژن، در افراد مختلف و انواع پرده بکارت متفاوت است اما به طور میانگین، یک تا دو سانتی متر پس از ورودی یا مدخل واژن قرار دارد.

علت وجود پرده بکارت

به طور کلی پرده بکارت هیچ هدفی در بدن یا سیستم تولید مثل ندارد. بر خلاف سایر اندام‌ها یا بافت‌هایی که هدف مشخصی دارند، هیچ کس به طور قطع نمی‌داند که علت وجود پرده بکارت چه چیزی است. برخی فکر می‌کنند که ممکن است ارتباطی با دور نگه داشتن باکتری‌ها و نفوذ عوامل بیماری‌زا را به قسمت‌های داخلی‌ دستگاه تناسلی، یعنی واژن و رحم باشد.

بیشتر بخوانید:

انواع پرده بکارت

پرده بکارت بخشی از اندام تناسلی زنان است که به انواع مختلفی تقسیم می‌شود. انواع پرده بکارت زنان عبارتند از:

پرده بکارت مسدود

بکارت سوراخ نشده، بدون سوراخ یا مسدود نوع بسیار نادری از غشای هایمن است. این نوع، دهانه واژن را کاملا پوشانده است. معمولا افراد در زمان تولد یا قبل از نوجوانی تجربه پرده مسدود را خواهند داشت. این موضوع باعث می‌شود بعد از بلوغ، خون پریود به داخل واژن برگردد و منجر به ایجاد مشکلاتی نظیر درد شکم، کمر درد و یا مشکل در دفع ادرار شود. ممکن است برای برداشتن این بافت به جراحی جزئی نیاز باشد. توصیه می‌شود برای راهنمایی بیشتر در این خصوص به پزشک متخصص زنان جهت معاینه بکارت مراجعه نمائید.

پرده بکارت حلقوی

پرده حلقوی به صورت حلقه‌ای اطراف واژن را در بر می‌گیرد. به این دلیل که این نوع از پرده بکارت در اطراف واژن است، ممکن است تا هنگام دخول آسیبی به آن وارد نشود و بنابراین فرد خونریزی نداشته باشد.

پرده بکارت تیغه ای

پرده تیغه‌ای به صورت حفره‌هایی قرار دارند که توسط غشایی نازک به هم وصل شده‌اند و طی اولین دخول این غشا پاره شده و خونریزی رخ می دهد.

پرده بکارت غربالی

این نوع از پرده کاملا در طول واژن کشیده شده است و دارای حفره‌های زیادی است، این نوع از پرده در اولین دخول دچار پارگی و خونریزی خواهد شد.

پرده بکارت مشبک یا چند سوراخه

پرده بکارت مشبک یا چند سوراخه، به طور کامل دهانه واژن را پوشانده و سوراخ‌های زیادی دارد. در صورت پارگی با خونریزی همراه است.

پرده بکارت ارتجاعی (هلالی)

نوع هلالی پرده بکارت، مانند پرده حلقوی می باشد اما بصورت حلقه‌ای نبوده و بخشی از ورودی واژن را پوشش داده است. این نوع از پرده دارای قابلیت ارتجاعی زیادی بوده که باعث می‌شود با انجام رابطه فرد خونریزی نداشته باشد و پرده بکارت بدون هیچ‌گونه آسیبی، سالم باقی بماند.

پرده بکارت چگونه پاره می‌ شود؟

همانطور که گفته شد و می‌دانید، اصلی‌ترین علت پاره شدن پرده بکارت، رابطه جنسی همراه با دخول است. پارگی انواع پرده بکارت با دخول، با وجود انواع مختلفی که دارد قابل تشخیص است. اما چند سوال پرتکرار در اینجا وجود دارد. آیا خودارضایی باعث پارگی پرده بکارت می شود؟ آیا زمین خوردن باعث پاره شدن پرده بکارت می شود؟ آیا اسب سواری پرده بکارت را پاره می‌کند؟ آیا فشار آب پرده بکارت را آسیب می‌زند؟ در ادامه به همه دلایل پارگی پرده بکارت می‌پردازیم.

  • رابطه جنسی (همراه دخول)
  • خودارضایی (با وارد کردن عمیق دست یا اجسام خارجی)
  • گذاشتن تامپون قاعدگی
  • ضربه شدید به واژن

این‌ها مواردی است که احتمال آسیب دیدن پرده بکارت در آنها بسیار بالاست. اما بیایید به سایر سوالات شما پاسخ دهیم.

خودارضایی و پارگی پرده بکارت

به طور کلی، بسیاری از دخترهایی که خودارضایی انجام می‌دهند، بدون دخول و با مالش قسمت‌های بیرونی واژن این‌کار را انجام می‌دهند؛ در این صورت پارگی انواع پرده بکارت امکان پذیر نیست. اما در صورت وارد کردن انگشتان یا اجسام خارجی به داخل واژن احتمال پارگی پرده بکارت وجود دارد. به طور کلی خودارضایی منجر به آسیب‌های زیادی خواهد شد و توصیه می‌کنیم اگر به انجام آن دچار هستید، برای ترک اقدام کنید. همچنین در مقاله‌ای جداگانه به طور مفصل درباره این ارتباط شرح داده‌ایم و می‌توانید مطالعه کنید: حقایق ناگفته درباره خودارضایی و پارگی پرده بکارت؟

خودارضایی و پارگی پرده بکارت
خودارضایی و پارگی پرده بکارت

فشار آب و پاره شدن پرده بکارت

در پاسخ به این سوال که آیا فشار اب باعث پارگی میشه یا نه باید گفت خیر. فشار با آب منجر به پاره شدن پرده بکارت نمی‌شود. متاسفانه برخی افراد با فشار آب و یا دوش حمام خودارضایی می‌کنند. همانطور که گفته شد، پارگی با وارد کردن شیء خارجی یا دست و آمیزش جنسی صورت می‌گیرد.

سقوط و زمین خوردن و پارگی بکارت

بسیاری از دختران، زمانی که از ارتفاعی سقوط می‌کنند یا زمین می‌خورند شاهد خونریزی از دستگاه تناسلی خود هستند و نگران از آسیب دیدن پرده بکارت خود هستند. اما جای نگرانی وجود ندارد؛ احتمال پارگی پرده بکارت در این حالت وجود ندارد. خونریزی دیده شده ناشی از فشار به رحم است.

زمین خوردن و پارگی بکارت
زمین خوردن و پارگی بکارت

اسب سواری و پاره شدن پرده بکارت

برخلاف تصور عموم افراد، فعالیت‌های ورزشی اعم از دورچه سواری و اسب سواری نمی‌تواند آسیبی به انواع پرده بکارت دختران بزند. مگر اینکه در طی این ورزش، ضربه بسیار شدید به مهبل یا واژن دختر وارد شود.

علائم پاره شدن پرده بکارت

در مواردی، ممکن است علائم پاره شدن بکارت با خونریزی و احساس درد خفیف همراه باشد. با این‌حال، هیچ یک از این علائم مبنای درستی برای تشخیص پارگی پرده بکارت به حساب نمی‌آیند و تشخیص پارگی یا سلامت پرده بکارت باید توسط متخصص زنان بررسی شود. البته ممکن است تمامی افراد بعد از پارگی پرده بکارت علائم پاره شدن بکارت را تجربه نکنند. به طور کلی شدت علائم پاره شدن پرده بکارت به نکات زیر بستگی دارد:

  • خشکی واژن
  • شدت دخول در حین انجام رابطه جنسی
  • نوع پرده بکارت فرد
  • ضخامت پرده بکارت فرد
  • عدم آمادگی جسمی و ذهنی زن برای برقراری رابطه جنسی

برای اطمینان از سلامت پرده بکارت، لازم است با یک پزشک متخصص زنان و زایمان مشورت کنید.

مقدار خونریزی در پاره شدن بکارت چقدر است؟

این سوالی است که خیلی از بانوان می‌پرسند. در جواب باید گفت که مقدار خونریزی در افراد مختلف متفاوت است. مقدار خونریزی در واقع به نوع پرده و ضخامت آن، شدت دخول و میزان امادگی زن برای دخول بستگی دارد. در برخی از افراد، مثل کسانی که پرده حلقوی یا پرده ارتجاعی دارند، حتی ممکن است خونریزی رخ ندهد، چون در این افراد پارگی به مفهومی که می‌شناسیم اتفاق نمی‌افتد.

در افراد دیگر ممکن است فرد در همان ابتدا چندین لکه خون خفیف را مشاهده کند، یا چندین بار به طور متوالی لکه‌های خون را ببیند. در واقع آسیب دیدن اطراف واژن و مویرگ‌ها می‌تواند باعث لکه‌های خون متوالی شود.

آسیب به پرده بکارت
آسیب به پرده بکارت

وقتی پرده بکارت آسیب ببیند!

برخی افراد متوجه می‌شوند چه زمانی پردهی بکارت آنها آسیب می‌بیند، در حالی که برخی دیگر ممکن است هیچگاه متوجه علائم پاره شدن بکارت نشوند. پرده بکارت مانند سایر بافت‌های بدن شما انعطاف پذیر است و می‌تواند کشیده شود. معمولاً پرده بکارت با اولین فشار پاره نمی‌شود. بلکه در اثر فرسوده شدن آسیب می‌بیند و پاره می‌شود.

برخی از افراد هنگام آسیب دیدن پرده بکارتشان ممکن است درد یا خونریزی خفیفی را تجربه کنند، اما بیشتر افراد چیزی احساس نمی‌کنند. از آنجایی که پرده بکارت تنها یک تکه بافت انعطاف‌پذیر است، به مرور زمان از فعالیت‌های روزانه یا استفاده از تامپون کشیده و نازک می‌شود. اگر هنگام پاره شدن پرده بکارت خونریزی کنید، ممکن است فکر کنید که علت این خونریزی، پریود یا لکه بینی باشد.

مطالب مرتبط:

ترمیم پرده بکارت پاره شده

پرده بکارت شما بعد از پارگی نمی‌تواند خود به خود دوباره ترمیم شود. پرده بکارت یک غشای‌بافتی است که در طول رشد جنین تشکیل شده است و نمی‌تواند دوباره در بزرگسالان رشد کند. البته امکان ترمیم پرده بکارت با جراحی وجود دارد که در معاینه قابل تشخیص است.(2)

تشخیص باکرگی دختران چگونه است؟

تشخیص باکرگی دختران را میتوان با اولین دخول به خوبی تشخیص داد. در طول دخول چه خونی دیده شود و یا نشود، تنگ بودن دهانه واژن هنگام دخول برای اولین بار به خوبی نشان دهنده باکره بودن یک دختر است . طوری که میتوان به سادگی تفاوت را در اولین نحوه ورود آلت تناسلی مردانه به داخل واژن احساس کرد.

آزمایش پرده بکارت برای چیست؟

در برخی از فرهنگ‌ها باکرگی زن پیش از ازدواج از اهمیت برخوردار است و بنابراین اعتقاد آزمایش پرده بکارت انجام می‌شود. البته این آزمایش به مرور زمان با پیشرفت فعالیت‌های مبتنی بر حقوق زنان و به روز شدن جامعه، منسوخ شده و اهمیت پیشین خود را از دست داده است.

اما به طور کلی آزمایش بکارت می‌تواند به دلایل دیگری هم انجام شود از جمله تشخیص نوع و مدل پرده. در برخی افراد که پرده مسدود دارند این آزمایش حتما انجام می‌شود تا مشکل خروج خون قاعدگی برطرف گردد.

تشخیص سلامت پرده بکارت توسط خود فرد

معاینه سالم بودن یا پارگی پرده بکارت توسط خود فرد امکان پذیر نیست و انجام آن باید توسط پزشک متخصص صورت گیرد. برخی افراد روش‌هایی برای تشخیص داده سلامت بکارت ارائه نموده‌اند، اما نظر قطعی و صحیح را پزشک متخصص می‌تواند ارائه کند.

جلوگیری از پارگی پرده بکارت

جلوگیری از آسیب دیدن پرده ی بکارت یک امر غیرقابل پیشبینی است. گفته شد که در برخی موارد افراد ممکن است حتی متوجه پارگی پرده بکارت خود نشوند و حتی ممکن است فکر کنند که علت خونریزی واژن آن‌ها، پریود یا لکه بینی باشد. با این‌حال شما می‌توانید با رعایت اصول زیر تا حدودی از پارگی و نازک شدن پرده بکارت خود جلوگیری کنید:

  • از حمل یا بلند کردن اجسام سنگین تا حد امکان خودداری کنید.
  • از داشتن رابطه جنسی همراه با دخول خودداری کنید.
  • هنگام انجام فعالیت‌های ورزشی مراقب آسیب به پرده بکارت باشید.
  • از وارد کردن اجسام خارجی به واژن خودداری کنید.
  • تامپون قاعدگی را در هنگام باکرگی به واژن وارد نکنید.
  • از خوردن ضربه سنگین به واژن خود جلوگیری کنید.
درد پارگی پرده بکارت
درد پارگی پرده بکارت

نکات مهم قبل از اولین دخول

دانستن نکات زیر برای شما قبل از اینکه اقدام به از دست دادن باکرگی خود کنید بسیار مفید خواهد بود:

  • رابطه جنسی خشن و با زور و فشار انجام ندهید.
  • هنگام برقراری اولین رابطه جنسی، باید تحریک کافی و آمادگی صورت گرفته باشد تا از آسیب‌های احتمالی جلوگیری شود.
  • در دفعات اول انجام رابطه جنسی واژینال که ممکن است با درد همراه باشد، می‌توانید از روان‌کننده‌های مخصوص یا داروی بی حسی موضعی مخصوص اینکار استفاده نمائید.
  • قبل از اولین آمیزش جنسی اطلاعات کافی و صحیح درباره انجام اینکار کسب کنید و پس برقراری اولین رابطه، صحبت با یک پزشک متخصص زنان می‌تواند در داشتن رابطه بعدی بهتر کمک کننده باشد.

کلام آخر

پرده ی بکارت به صورت یک غشای مخاطی است که در ورودی واژن قرار گرفته و در نخستین رابطه جنسی از بین می‌رود و در مواردی ممکن است علائم پاره شدن پرده بکارت با خونریزی و احساس درد خفیفی همراه باشد. بر خلاف سایر اندام‌ها یا بافت‌هایی که هدف مشخصی دارند، پرده بکارت هدف شناخته شده‌ای در بدن یا سیستم تولید مثل ندارد. با این‌حال هیچ یک از این علائم مبنای درستی برای تشخیص پارگی پرده بکارت به حساب نمی‌آیند. به همین دلیل بهتر است برای اطمینان از سلامت پرده بکارت خود، با یک پزشک متخصص زنان و زایمان مشورت کنید.

پرده ی بکارت چیست؟

پرده ی بکارت یک بخش کوچک و نازک از بافت دهانه واژن است و توسط بافت‌های باقی مانده از رشد جنین تشکیل می‌شود. اندازه، شکل و ضخامت پرده بکارت برای افراد متفاوت است و می‌تواند در طول زمان تغییر کند.

پرده بکارت کجاست؟

پرده ی بکارت شما می‌تواند چند موقعیت مختلف در اطراف دهانه واژن شما داشته باشد و در اشکال و اندازه‌های مختلفی وجود داشته باشد.

آیا پرده بکارت بعد از آسیب دیدن ترمیم می شود؟

خیر، پرده بکارت شما بعد از پارگی نمی‌تواند دوباره ترمیم شود. پرده بکارت یک غشای‌بافتی است که در طول رشد جنین تشکیل شده است و نمی‌تواند دوباره در بزرگسالان رشد کند.(2)

آیا خودارضایی باعث پاره شدن پرده بکارت می شود؟

خودارضایی اگر با مالش قسمت‌های بیرونی واژن انجام شود پرده بکارت پاره نمی‌شود. اما اگر دست یا اجسام خارجی را هنگام خودارضایی به قسمت داخلی واژن وارد کنید احتمال پارگی پرده بکارت وجود دارد.

آیا فشار اب باعث پارگی میشه؟

خیر، فشار آب باعث پارگی پرده بکارت نمی‌شود. پارگی با وارد کردن اجسام، آمیزش جنسی، ضربه شدید به واژن اتفاق خواهد افتاد.

آیا پاره شدن پرده بکارت درد دارد؟

برخی افراد ممکن است درد خفیفی را هنگام پارگی پرده بکارت تجربه کنند و برخی هم اصلا این احساس درد را حس نمی‌کنند. به افرادی که معمولا از برقراری اولین دخول و رابطه جنسی که توأم با از دست دادن پرده بکارت به دلیل ترس از درد اجتناب می‌کنند، توصیه می‌شود از بی‌حس کننده‌های موضعی مخصوص اینکار استفاده نمایند.

از کجا بفهمیم پرده بکارت داریم؟

روش‌هایی مانند تغییر شکل ورودی واژن از گرد بودن به شکل 7، حالت لابیاهای جدا از هم، تحلیل رفتن پرزهای واژن و سایر موارد برای تشخیص اینکه پرده بکارت داریم یا خیر ممکن است مفید باشد اما قطعی نیست؛ تنها روش قطعی تشخیص پارگی پردهی بکارت معاینه توسط متخصص زنان است.

منبع .healthline clevelandclinic
398 نظر
  1. ........ گفت

    سلام دوستان یه سوال
    این زبونه ی اضافی که از دو لبه ی واژن میزنه بیرون یعنی چی پرده بکارتش پاره شده یا اینکه فرم واژن همین جوریه

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      لابیا هست که طبیعی است و هیچ ارتباطی به پرده بکارت نداره.

  2. ویانا گفت

    سلام وقت بخیر
    من چهار روز از پریودیم گذشت و خواستم خودارضایی میکردم فقط داشتم میمالیدم ک دیدم خون قرمز و شفافی ازم اومد بیرون آیا احتما پارگی هس و لابیاهام هن تغییر کردم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      بدون دخول به هایمن آسیب وارد نخواهد شد.
      خونریزی که مشاهده کردید ناشی از تحریک و بقایای خون پریودی شما بوده است. نگران نباشید.
      اما سعی کنید حتی الامکان از انجام خودارضایی خودداری کنید.

  3. سعید محمدی گفت

    سلام ببخشید یه سوال داشتم دیشب شب عروسیم و همین شب حجله وقتی با همسرم رابطه داشتم هیچ خون ریزی صورت نگرفت
    آیا ممکن است پرده بکارت من قبل از این که باهمسرم رابطه برقرار کنم پرده بکارت من پاره شده باشه لطفا راهنماییم کنید ممنون میشم از لطف تون

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      برخی از انواع پرده بکارت بدون درد و خونریزی پاره می‌شود و نشان دهنده عدم باکرگی نیست.

  4. ناشناس گفت

    سلام وقت بخیر من قبلا خود ارضایی میکردم و تو واژنم انگشت و چیزهای دیگه وارد میکردم و دو سری درد گرفت اما خون ریزی نداشتم میشه بگید پرده من پاره شده یا نه خیلی استرس دارم شبو روزم شده گریه نمیدونستم اینجوری میشه

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      نگران نباشید
      احتمال زیاد آسیب دیده پرده بکارت.
      جهت اطمینان می‌توانید معاینه شوید.

  5. E گفت

    سلام ببخشید من دو سه سال پیش از روی بچگی انگشتمو فرو کردم ولی تا نصفه بعد به یه چیزی برخورد کردم زود دستمو کشیدم بعد اتفاقی نیافتاد بعد که بلند شدم راه رفتم بعد از حدود سه چهار دقیقه دو تا قطره خون اومد ایا پرده ی من مشکلی پیدا کرده چجور میتونم خودمو معاینه کنم دسترسی به دکتر هل ندارم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      بعید است مشکلی ایجاد شده باشد.
      نگران نباشید.
      فقط پزشک می‌تواند با معاینه غیزیکی تشخیص دهد.

  6. M گفت

    سلام‌وقت بخیرمن وقتی بچه بودم انگشتام رو میکردم تو سوراخ باسنم یه بار که این کارو کردم خونریزی داشتم اونم از باسنم آیا میشه گفت پرده بکارت دارم یا نه

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      باسن ارتباطی با پرده بکارت ندارد.

  7. @@@@ گفت

    سلام
    ایا وارد شدن اب با فشار (با فشار شلنگ اب) به درون‌واژن باعث پارگی پرده بکارت میشود ؟
    در کودکی از سر کنکجاوی چند بار اینکارو انجام دادم …
    و اینکه من در زمانی که تازه پریود میشدم از سر کم اطلاعی دستمال کاغذی بقچه میکردم و یه بند انگشت یا کمتر درون وردی واژن میزاشتم تا خون پریودی جمع کنه …ایا این مواردم باعث پارگی میشه ؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خیر احتمال آسیب به بکارت با فشار آب وجود ندارد.
      بعید است آسیب دیده باشد در این شرایط، مگر اینکه خیلی وارد واژن کرده باشید.

  8. پپو گفت

    یا با ضربه دست به باسن حین شوخی ممکن است پرده پاره شود چندقطرع خون

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خیر این احتمال بسیار بعید است.

  9. آناهیتا گفت

    سلام ببخشید من وقتی ۱۲ سالم بود از سر کنجکاوی نادانی اول مداد وارد کردم بعد ۳ یا ۴ بار انگشتم رو می شه بگید که آیا پرده ام پاره شده من هیچ علائمی نداشتم و اینکه آیا دکتر میتونه تشخیص بده که من هنوز دخترم و رابطه نداشتم تروخدا کمکم کنید خیلی میترسم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      بله به احتمال زیاد هایمن شما دچار آسیب شده است.
      جهت اطمینان به پزشک مراجعه کنید، ممکن است قابل تشخیص باشد.

  10. د گفت

    با انگشت وارد واژن بنده شده درد داره ولی خونریزی نداره حتی و نشستن و پاشدن با درد و سوزش همراه ممکنه اسین دیده باشه ؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      بله دخول هرگونه شیء به داخل واژن منجر به آسیب پرده بکارت خواهد شد.
      اما آسیب جدی نخواهد بود، جهت اطمینان می‌توانید معاینه شوید توسط ماما یا متخصص زنان.

  11. رها گفت

    من بعد از سومین رابطه خونریزی داشتم، قسمتی از پرده ام که پاره شده جلوی واژنمه، میخواستم بدونم اون همینوطری میمونه یا رفع میشه
    مثل یه تیکه گوشت آویزون میمونه

  12. نظر گفت

    اگر حین نزدیکی خونریزی نیمد از کجا بفهمیم طرف از قبل رابطه نداشته؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      به طور کلی برخی از انواع پرده بکارت بدون درد و خونریزی پاره خواهند شد.
      شما نمی‌توانید خودتان تشخیص قطعی دهید، بهتر است صداقت را اساس شروع رابطه بدانید.

  13. ... گفت

    سلام وقت بخیر من ب دکتر مراجعه کردم گفتن ک خود پرده رو داری ولی ی پارگی توی ساعت ۵ داری که خیلی قدیمیه خواستم بپرسم ممکنه بصورت خود بخود بدون رابطه گشاد تر بشه یا همینجوری میمونه ؟؟؟؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      بدون رابطه مجدد و دخول تفاوتی نخواهد کرد.

  14. زهرا گفت

    سلام من از تیز بر استفاده کردم موقع اومدن بیرون از حموم
    شبیه دستمال کاغذی خیس شده ریز ریز صورتی رنگ مشاهده کردم
    ایا اتفاقی برام افتاده ؟؟؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خیر قطعا مشکلی برای بکارت شما ایجاد نشده است.

  15. aylin گفت

    سلام وقتتون بخیر یک سوال داشتم من وقتی تازه موهای زاعدم در اومده بود از تیز بر قسمت ناحیه ام استفاده کردم وقتی از حموم بیرون اومدم بعد از چند یاعت ک نکاه کردم یک لکه صورتی رنگ ک شبیه دستمال کاغذی خیس شده بصورت ریز ریز دیدم ایا مشکلی پیش اومده
    و اینکه من ورزش کارمیکنم موقع ۱۸۰ زدن خیلی درد قسمت ناحیع حس میکنم بطوری این درد در شکم هم میپیچه
    تا ۱ روز بعدش درد میکنه قسمت ناحیه وشکم
    مشکلی برام پیش اومده ؟؟؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      1- خیر
      2- بهتر است اگر اذیت می‌شوید با پزشک یا مربی خود درمیان بگذارید.

  16. سلین گفت

    آیا پرده بکارت مسدود جلوی پریودی را میگرد(فرد کلا پریود نشود)؟!

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      افرادی که پرده بکارت مسدود دارند، خونریزی پریودی مثل بقیه خانم‌ها نخواهند داشت و ممکن است خون به داخل واژن، رحم یا لوله‌های فالوپ برگردد و گیر کند.
      این افراد نیاز به مداخله پزشکی برای باز کردن راه خون پریود دارند.

  17. Assss گفت

    سلام ممنون میشم یه توضیح کامل بدید 🌹
    وسط رابطه بودیم اما دخول نداشتیم اصلا که یکدفعه و اتفاقی خیلی سری به واژن ضربه وارد شد که ناگهان دستمال کاغذی کامل پر خون شد و همراه با درد بود میشه یه توضیح بدید که آیا دیواره ها آسیب دید یا پرده کامل باز شده؟

    و اگر باز شده باش خانواده متوجه میشم؟

    ممنون که وقت میزارید و جواب میدید 🌹

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      در موارد محدودی ضربه محکم و مستقیم به واژن ممکن است منجر به آسیب هایمن شود.
      اما بدون دخول کامل، این احتمال کم است و ممکن است خونریزی ناشی از آسیب به دیواره های واژن باشد.
      خانواده در حالت عادی که خیر، اما آسیب به بکارت با معاینه توسط متخصص زنان، ماما یا پزشکی قانونی قابل تشخیص است.

  18. دلارام گفت

    سلام من چند وقت پیش یک چیز خیلی کوچکی در دهانه‌ ی واژنم‌ حس کردم و انگار اون چیز به دهانه ی واژنم وصله
    باید چیکار کنم
    آیا پرده ی من سالمه
    رابطه ی جنسی نداشتم خیلی میترسم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      اگر دخولی نداشتید که جای نگرانی برای از دست دادن بکارت نیست.
      اگر غیرطبیعی است به متخصص زنان جهت معاینه ضایعه مراجعه نمائید.

  19. ... گفت

    سلام
    آیا در سن ۵ تا ۸ سالگی رابطه داشتن با یک نفر که ۳ سال از خودت بزرگتره امکان پارگی پرده وجود داره ؟

  20. سهیل گفت

    سلام من با دوست دخترم رابطه داشتم و قبل از رابطه لون یک بند انگشتش کرده داخل واژنش و ما رایطه داشتیم حالا اون میگه که پردم همون اولین بار خورده و تو نزدی باید از کجا بفهمیم ؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خیلی راه تشخیص قطعی وجود ندارد برای این مورد.
      اگر خیلی مسئله مهمی است برای هردوی شما، می‌توانید به متخصص زنان جهت معاینه مراجعه کنید، ممکن است زمان اولین رابطه و دخول واژینال (اگر خیلی قبل نبوده) مشخص شود، اما بعید است.

  21. مهسا گفت

    خود ارضایی کردم و انگشت تا آخر داخل رفته ولی هیچ خونی بیرون نیومده میشه بگید الان چی شده؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      ممکن است پرده بکارت شما از انواع ارتجاعی بوده که بدون درد و خونریزی هستند.
      می‌توانید برای معاینه نوع هایمن به متخصص زنان مراجعه نمائید.

  22. ملیسا گفت

    سلام اگر پرده بکارت یکمی از بین بره فقط به اندازه سر انگشت
    اما پرده بکارت بالا و کنارها وجود داشته باشه
    باز هم دختر محسوب میشم؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خودتان نمی‌توانید تشخیص دهید.
      به پزشک متخصص زنان یا ماما مراجعه کنید تا با معاینه سلامت بکارت مشخص شود.

  23. هلیا گفت

    سلام
    اگر پرده بکارت را موقه جق زدن و به طور اتفاقی از دست بدهیم باز هم دختر محسوب می‌شویم ؟
    و موقه معاینه برگه سلامت دکتر میده ؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      با داخل کردن انگشت هم پرده بکارت شما آسیب خواهد دید.
      احتمالا توسط پزشک قابل تشخیص خواهد بود که رابطه نداشتید.

  24. mm گفت

    سلام من بانامزدم به صورت مالشی ازناحیه کلیتوریس سکس داشتم برافرداش که یه هفته به زمان پریودیم مونده بودلک وخون داشتم تاشش روزفقط لک وخون کم بودسینه ها مم بزرگ شده بودن ودردمیکردن ایااحتمال داره هایمن پاره شده باشه یه به علت استرس بوده احتمال سینه دردم میتونه اختلال هورمونی باشه

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      اگر دخولی صورت نگرفته و فقط مالشی بوده خیر احتمال آسیب به پرده بکارت وجود ندارد.
      ممکن است این علائم ناشی از تحریک شدن یا شروع دوره پریود شما بوده است.

      1. Parastoo گفت

        سلام وقت بخیر بنده خیلی خودارضایی میکنم اما میترسم پردم و از دست داده باشم چون آخره بدنم یکم گشاده و اینکه وقتی خودارضایی پیکنم موقعی که اون ترشح میاد دستم و یکم‌داخل میبرم حس میکنم‌داره میلرزه یعنی پرده ندارم ؟
        لطفا یکی کمک بده

      2. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        اگر خودارضایی به صورت مالشی است و انگشت خود را وارد واژن نمی‌کنید امکان پارگی پرده بکارت وجود ندارد.
        اما بهتر است از انجام اینکار خودداری کنید، چراکه عوارض جبران ناپذیری برای شما در آینده خواهد داشت.

  25. I گفت

    اگر دخول نصفه باشد و یه ضربه بخورد و درد احساس شود
    و بعد از چند ساعت
    خیلی کم در دستمال کاغذی خون خیلی کم دیده شود
    ایا پرده رو از دست دادیم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      پرده بکارت در حدود 1 یا 2 سانتی متر ورودی واژن است و با هرگونه دخولی به آن آسیب وارد خواهد شد.

  26. مونا گفت

    اگه کسی بدونه و مطمئن باشه که پرده بکارت نداره(قبل از حتی اولین دوره پریودی)دیگه پریود نمیشه؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      هیچ ارتباطی بین پریودی و داشتن پرده بکارت وجود ندارد.

  27. حدیثه گفت

    ببخشید آیا اینکه واژن ب صورت دو تیکه باشه و دخول هم صورت گرفته اما کاملا صورت نگرفته در حد اینکه روی واژن کشیده بشه خونریزی و دل درد هیچی نداشتم و الان ب صورت دوتکه اس و بیرون زده آیا پرده رو از دست دادم؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      اگر دخولی صورت نگرفته آسیبی به هایمن وارد نشده.

    2. H گفت

      سلام خسته نباشید
      من نمیدونم اسمش چیه اما وقتی که پورن(سکس) میبینم ، روی تخت خودمو میِکشم و ضربه میزنم و یه احساسی بم دست میده انگار مور مور میشم بعد حس اون بم منتقل میشه و ازم یه چیز لیز لیزی به صورت دایره متوسط خارج میشه
      ببخشید این خودارضایی هست؟
      و اینکه من بعدش ناحیه بالای واژنم درد میگیره (دلم)
      و خود واژنم تیر می‌کشه ، الان پرده ام پاره شده؟؟

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        بله خودارضایی است و مایعی که خارج می‌شود مایع منی حاصل از رسیدن به ارگاسم شماست.
        بهتر است از انجام اینکار خودداری کنید.
        اگر دخولی صورت نگرفته و ضربه محکم به ورودی واژن وارد نکرده‌اید به پرده بکارت آسیبی نرسیده است.

  28. مهسا گفت

    سلام وقتتون بخیر چند وقت پیش من داشتم پوشک دخترمو عوض میکردم گوشیمو تو دستم نگه داشته بودم یلحظه گوشیم از دستم افتاد روی ورودی واژنش محکم دردش خیلی کم بود ادامه نداشت اما گوشیم سنگینه با لبش خورد بهش بعدش گفت مامان یکم میسوزه اونجام و بعد فرداش زیر شکمش درد میکرد یکم تا چند دقیقه اما ضربش در حدی نبود که محکم باشه اما دقیقا روی ورودی واژن بود بنظرتون ممکنه پارگی بکارت صورت گرفته باشه؟من خیلی حساسم خون و هیچ علائمی نداشت درد زیر شکمشم کم بود اما در کل میترسم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      احتمال آسیب به هایمن دختر شما بعید است.
      درد ممکن است به دلیل ضربه باشد.

  29. فرانک رضاخانی گفت

    سلام وقت بخیر
    ممکنه پرده بکارت با جق زدن پاره بشه؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      اگر خودارضایی مالشی باشد خیر، اما اگر هرگونه دخولی با انگشت یا شیء خارجی صورت بگیرد منجر به آسیب دیدن پرده بکارت خواهد شد.
      حتی الامکان با توجه به عوارض آن سعی کنید از انجام خودارضایی پرهیز کنید.

  30. ف ه گفت

    سلام
    من از راه مالش خودارضایی کردم.
    یه کوچولو خون همراه مایع سفید اومد
    پرده بکارت اسیب دیده یا اون خون دلیلش چیز دیگه ای هست؟!

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      بدون دخول امکان پارگی پرده بکارت وجود ندارد.
      ممکن است بقایای خون پریود هنگام تحریک خارج شوند.

  31. ناشناس گفت

    سلام من میخوام بپرسم آیا ممکنه پرده بکارت پاره بشه بعد از دو یا سه ساعت خونریزی بشه اونم تا 5 روز خونریزی داشته باش و فک کنه پریود باش و اینکه ممکنه به اندازه 4 سانت دخول سریع باش و باز درش بیاره آیا پرده پاره میشه و بعد از اون دو سه ساعتی که گفتم خونریزی همراه با درد باش و واژن تغیری هم کرده باش و با هربار ارضا شدن واژن درد بگیره ؟البته بعد از آن دوخول سریع دوخلی انجام نشه ؟لطفا جواب منو بدین آیا ممکنه تا 5 روز خونریزی داشته باش فردی که پردش پاره شده باش ؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      این اتفاق بسیار بعید است، احتمالا خونریزی پریود بوده یا آسیب به نواحی داخلی وازن اگر درد هم دارید.
      خونریزی ناشی از پارگی هایمن معمولا زیاد نخواهد بود.
      بله با یکبار دخول هم به بکارت آسیب وارد خواهد شد.
      بهتر است به متخصص زنان مراجعه کنید تا با معاینه علت مشخص شود اگر هنوز هم احساس درد دارید.

  32. ناشناس گفت

    سلام من با دوست پسرم رابطه داشتم. خیلی درد داشتم و خونریزی هم شدید بود رفتم دکتر گفت اون خونریزی شدید مال از دست دادن باکرگی بوده اما بعد از دوبار رابطه جنسی هنوزم خونریزی دارم و امشب دیدم یه تکه بافت مانند که سرش خونیه از واژنم بیرون زده و مشخصه که مال خود واژنم هست. این طبیعیه؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      این علائم ممکن است نشانه افتادگی واژن یا رحم باشد. اما نیاز به معاینه فیزیکی دارد.
      توصیه می‌شود جهت بررسی مجدد به پزشک مراجعه نمائید.

  33. پری ع گفت

    سلام من با نامزادم چند بار رابطه داشتم بار های اول دخول کامل نداشتیم ولی اخرین بار دخول کامل داشتیم خونریزی نداشتم علتش چیه؟ فقط درد شبی کلیه درد و سوزش داشتم
    یه موردی موقع پریودی لکه های خونه لخته داخل واژنم با انگشت و فشار آب گرم تمیز میکردم مگه ممکنه آسیب زده باشم؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      همیشه پارگی پرده بکارت با خونریزی و درد همراه نیست.
      بله اگر انگشت خود را وارد واژن کردید، ممکن است از قبل آسیب وارد کرده باشید.

      1. . گفت

        سلام من یه بار از روی کنجکاوی یه بند انگشتم رو وارد واژنم کردم اما سریع بیرون اوردم آیا ممکنه پرده م پاره شده باشه؟

      2. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        بعید است آسیبی وارد شده باشد اگر کامل انگشت خود را وارد نکرده‌اید.

  34. زهرا گفت

    سلام من من با نامزدم سکس کردم و نه درد نه خون ریزی نداشتم اصلا ک من حتی نمیدونستم ارتجاعیم یا حلقوی.پیش دکتر زنانم خجالت میکشم برم چجوری میشه فهمید؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      برخی از انواع پرده بکارت بدون درد و خونریزی خواهند بود و مشکلی هم نخواهد بود.
      تنها راه تشخیص قطعی مراجعه به متخصص زنان است.

  35. تینا گفت

    سلام ببخشید من موقع پریودی یه تیکه گوشت ازم میخاست دفع شه منم دیدم خیلی دردم یه جوری خودمو گرفتم یه لحضه احساس کردم همون تیکه گوشته دوباره رفت تو(ولی بعدش اومد بیرون) ممکنه آسیبی به بکارتم بزنه؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      دفع تکه گوشت از واژن در پریود مشکلی برای پرده بکارت ایجاد نمی‌کند. این اتفاق در شما ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی باشد. یک‌بار می‌تواند طبیعی باشد اما اگر تکرار شود باید توسط متخصص زنان بررسی شود.

  36. نادیا گفت

    سلام وقتتون بخیر.. من پیش متخصص‌و ماما رفتم دوتاشون گفتن سالمه حتی ماما بهم گواهی داد اما‌من همش استرس دارم میگم نکنه اشتباه کرده باشن.. ممکنه؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خیر نگران نباشید.

  37. رها گفت

    سلام وقت بخیر
    طبق متن گفته شده که ضربه به واژن باعث آسیب به پرده بکارت میشه,استرس گرفتم خواستم بپرسم ممکنه در اثر لگد زدن مستقیم به واژن آسیب ببینه ,این اتفاق برای ۵ سال پیشه که یکی از دوستام با شوخی از پشت لگد زد که درد زیاد داشت ولی خونریزی ندیدم ممنون

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      ضربه شدید و مستقیم به واژن ممکن است به هایمن آسیب وارد کند اما احتمال آن هم کم هست.
      نگران نباشید. جهت اطمینان می‌توانید معاینه شوید.

  38. A گفت

    سلام خسته نباشید
    من بار اول که با نامزدم رابطه داشتم دخول به طور کامل صورت نگرفت و هیچ درد و خونی نداشتم ولی بار دوم یکی دوروز قبل پریودیم رابطه داشتیم و خون تقریبا زیادی ازم اومد و البته فشار و درد زیادی توی رابطم داشتم و بعدش هیچ دردی نداشتم و به مدت دوروز لک بینی داشتم و امروز پریود شدم ایا امکان داره پردم به طور کامل پاره شده باشه؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      بله.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.