ماما در منزل + انواع، مزایا و هزینه مامایی در خانه

0 857
زمان مطالعه این مطلب: 6 دقیقه

زنان باردار در طول مدت بارداری نیاز به انواع رسیدگی‌ها و مراقبت‌های ویژه دارند. از طرفی ممکن است همیشه امکان خروج از منزل و مراجعه به مراکز درمانی برای این بانوان میسر نباشد. بارداری شرایط سخت و خاص خود را دارد و به خصوص برای بعضی از بانوان این شرایط دشوارتر از دیگران است. مثل بانوانی که دچار اضافه وزن هستند یا بانوان مبتلا به بیماری‌های خاص و بانوانی که در سنین بالا باردار شده‌اند.

اما به طور کلی همه خانم‌ها در طول مدت بارداری می‌توانند برای سهولت و اطمینان بیشتر از خدمات ماما در منزل استفاده کنند. اما ماما چه مشورتی به بانوان باردار می‌دهد؟ خدمات مامایی در منزل شامل چه چیزهایی است و توسط چه کسانی انجام می‌شود؟ دریافت این خدمات در منزل چه مزایایی دارد؟ و هزینه ماما در منزل چقدر است و بر چه اساسی تعیین می‌شود؟ در این نوشته درباره این موضوع صحبت می‌کنیم و تمامی امکانات و جزئیات مربوط به آن را می‌سنجیم. اگر شما نیز در دوره بارداری هستید و دوست دارید از این خدمات استفاده کنید حتما تا پایان این نوشته با ما همراه باشید.

ماما به چه کسی گفته می‌شود؟

ماما شخصی است که دارای مدرک رشته مامایی از کارشناسی گرفته تا دکتری است. ماما به تمامی امور پزشکی مربوط به زنان و دختران، به ویژه زنان باردار و در زمینه زایمان و زنان تسلط دارد. این بانوان باردار از ابتدای بارداری تا زمان زایمان و حتی بعد از آن نیاز به دریافت خدمات یک ماما دارند.

متخصصان مامایی باید دارای مجوز وزارت بهداشت و درمان برای ارائه خدمات پزشکی خود باشند. خدماتی که ماما می‌تواند به بانوان ارائه دهد تقریبا شامل موارد زیر است:

  • مراقبت‌ها و رسیدگی‌های مخصوص دوره بارداری
  • تجویز و توصیه داروها و اقدامات مخصوص زنان
  • تجویز و انجام آزمایشات مخصوص دوران بارداری
  • سنجش سلامت مادر و جنین با استفاده از تجهیزات پزشکی
  • انجام زایمان طبیعی یا سزارین
  • انواع معاینات ویژه زنان و دختران

ماما چه مشاوره‌هایی به بانوان باردار می‌دهد؟

بسیاری از زنان پیش از بارداری، در طول بارداری و حتی پس از بارداری از مشاوره و تجویزهای ماما بهره می‌گیرند. چه از طریق مراجعه به مطب و چه از طریق دریافت خدمات مامایی در منزل. پزشک ماما می‌تواند در این دوره توصیه‌های کارسازی به بانوان باردار کرده و به سلامت مادر و کودک کمک کند. در واقع می‌شود گفت بهره‌گیری از یک ماما در دوران بارداری موردی ضروری است که می‌تواند سلامت مادر و کودک را تضمین کند.

ماما معمولا توصیه‌های لازم را درباره تغذیه سالم، ورزش درست، خواب کافی و مراقبت‌های ویژه به مادر می‌کند. درباره به دنیا آوردن نوزاد در بیمارستان، زایمان طبیعی و یا زایمان سزارین، مراقبت‌های پیش و پس از زایمان، و نحوه رسیدگی به نوزاد توضیحات لازم را می‌دهد. سلامت مادر و کودک را به طور مداوم چک می‌کند و انواع مشاوره‌های بهداشتی و آزمایشات لازم را به بانوان تجویز می‌کند.

مامایی در منزل
مامایی در منزل

انواع خدمات ماما در منزل

همانطور که اشاره کردیم ماما می‌تواند پیش از بارداری، در دوران بارداری و پس از آن نقش خیلی مهمی در سلامت مادر و کودک ایفا کند. در این قسمت اما به اقدامات و خدماتی که ماما در منزل می‌تواند به خانم‌های باردار ارائه دهد اشاره می‌کنیم.

انجام معاینات و آزمایشات بارداری

انجام تست‌ها و معاینه‌های پیش و حین بارداری راهی است که می‌تواند پزشک را از سلامت مادر و کودک مطمئن کند. پزشک با کسب اطلاعات لازم از وضعیت جسمانی مادر و کودک، توصیه‌ها و تجویزهای لازم را می‌کند. چکاپ قبل از بارداری، آزمایشات سه ماهه اول بارداری، آزمایشات سه ماهه دوم بارداری و آزمایشات سه ماهه سوم بارداری باید حتما در مورد زنان باردار انجام گیرد. آزمایش خون، آزمایش هپاتیت، آزمایش سلول‌های خونی، سونوگرافی و غیره، جزو این تست‌های ضروری هستند.

انجام این تست‌ها برای همه بانوان باردار، و به خصوص برای زنانی که در شرایط خاص هستند اهمیت ویژه‌ای دارد؛ مثلا زنانی که اضافه وزن زیادی دارند، زنانی که به بیماری خاص مثل دیابت مبتلا هستند، و یا زنانی که در سنین بالا باردار شده‌اند. بنابراین یکی از وظایف ماما در منزل انجام معاینات، آزمایشات لازم و چکاپ کامل مکرر برای سلامت مادر و جنین است.

انجام زایمان در منزل توسط تیم متخصص

یکی از امکاناتی که خدمات مامایی در منزل ارائه می‌دهد انجام زایمان در خانه در ایران است. این کار البته باید توسط یک تیم متخصص و مجرب و با تجهیزات لازم انجام گیرد. با انتخاب پزشک جراح و تیم باتجربه، بانوان باردار می‌توانند زایمان موفقی را در منزل تجربه کنند.

واکسیناسیون

تزریق واکسن در دوران بارداری نیز می‌تواند شامل خدمات ماما در منزل شود. با تزریق واکسن‌های لازم، سلامت مادر و کودک تضمین می‌شود. از طرفی مادر نیازی ندارد به مراکز درمانی مراجعه کند. زنان در دوران بارداری، از لحاظ جسمانی شرایط حساسی دارند و امکان ابتلا به انواع ویروس‌ها در آنها بیشتر است. دریافت خدمات در خانه، می‌تواند به بانوان باردار اطمینان لازم را برای سلامتی بدهد.

ماما در منزل
ماما در منزل

آزمایش غربالگری دیابت

این آزمایش بین هفته 24 تا 28 بارداری انجام می‌گیرد و هدف آن این است که بانوان را از لحاظ ابتلا به دیابت دوران بارداری بررسی کند.

تزریقات و سرم‌تراپی

تزریقات در منزل و سرم تراپی در منزل نیز جزو انواع مراقبت‌های ویژه زنان در طول بارداری به شمار می‌رود که خدمات ماما در منزل آنها را به صورت کامل و دقیق انجام می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

مزایای خدمت مامایی در منزل

همانطور که گفتیم دریافت این خدمات پزشکی در منزل می‌تواند حجم زیادی از مسئولیت‌ها و استرس‌ها را از دوش بانوان باردار و اطرافیان آنها بردارد. در این قسمت به مهم‌ترین مزایای دریافت این خدمات در منزل اشاره می‌کنیم.

  1. استراحت و آرامش و آسایش بیشتر در فضای امن و آرام خانه برای مادر فراهم می‌شود.
  2. بانوان در دوران بارداری شرایط جسمی ضعیف‌تری دارند و مراجعه به مراکز درمانی ممکن است آنها را در خطر ابتلا به ویروس و بیماری قرار دهد.
  3. ماندن در منزل، بانوان باردار را از تنفس آلودگی هوا در شهر مصون نگه می‌دارد.
  4. به دلیل بالا رفتن وزن و سختی حرکت، مراجعه به مراکز درمانی دشوار است.
  5. استفاده از این خدمات با صرفه‌جویی در وقت، هزینه و انرژی همراه است.

هزینه ماما همراه در سال 1402

قیمت خدمات پزشکی در منزل هر ساله توسط وزارت بهداشت تعیین می‌شود. هزینه این خدمات به عوامل گوناگونی بستگی دارد. مسافتی که ماما یا پزشکان دیگر برای رسیدن به منزل طی می‌کنند، آزمایش‌ها و معاینات و سونوگرافی که باید انجام گیرد، طول مدت مراقبت از بانوی باردار، هزینه تیم زایمان، نوع زایمان، تزریقات، میزان داروهای مورد استفاده، همگی در تعیین قیمت خدمات ماما در منزل نقش دارند.

انتخاب ماما مناسب

برای دریافت خدمات ماما در منزل لازم است که حتما از طریق یک موسسه معتبر اقدام کنید و از خدمات افراد تحصیلکرده و باتجربه بهره بگیرید. یک تیم مامایی در منزل باید در وهله اول تحصیلات لازم را داشته باشد و همچنین از تجربه کافی برای مشاوره و رسیدگی به خانم باردار برخوردار باشد. انواع عوارض جسمی یا روحی دوران بارداری را بشناسد، با روند دارویی زن باردار آشنایی کامل داشته باشد و مهم‌تر از همه اینکه وظایف خود در چکاپ و رسیدگی به باردار را منظم، با دقت و تمام و کمال انجام دهد.

ماما در خانه
ماما در خانه

درخواست ماما در منزل

حالا که تا اینجای مقاله را خوانده‌اید، احتمالا می‌خواهید بدانید که چگونه باید درخواست ماما در منزل بدهید و بهترین مرکز برای درخواست خدمات مامایی در منزل یا زایمان در خانه در ایران کجاست؟ ما اینکار را برای شما آسان کرده‌ایم. پرسنل مجرب و با تجربه و قیمت مقرون به صرفه افتخار ماست. شما می‌توانید با وارد کردن اطلاعات خود به صورت در فرم زیر درخواست مشاوره رایگان و ثبت درخواست خدمت ماما در منزل ما استفاده نمائید. تا دیر نشده اقدام کنید.





    بیشتر بخوانید:

    جمع بندی

    ماما می‌تواند با مشاوره‌های ضروری و مراقبت‌ها و معاینات ویژه نقش پررنگی در سلامتی مادر و کودک در دوره بارداری و پس از آن ایفا کند. بیماری‌های داخلی زنان، تغذیه مادر و نوزاد، جنین شناسی و مراقبت‌های مربوط به آن، تشخیص‌های درست و تجویزهای دقیق، راهنمایی بانوان و کمک به آرامش و اطمینان خاطر آنها، همگی مواردی هستند که در یک زایمان موفق و در سلامت مادر و کودک بسیار تاثیرگذارند. بنابراین خدمات ماما در منزل می‌تواند گامی درست و موثر برای گذراندن دوره بارداری باشد.

    خدمات ماما در منزل شامل چه مواردی می‌شود؟

    خدمات مامایی در منزل شامل انجام انواع معاینات و آزمایشات، توصیه و راهنمایی بانوان باردار، انجام زایمان در منزل توسط تیم متخصص و مجرب، واکسیناسیون، آزمایش غربالگری دیابت و تزریقات و سرم‌تراپی می‌شود.

    دریافت خدمات ماما در منزل چه مزایایی دارد؟

    استراحت و آرامش بیشتر بانوان باردار در منزل، عدم قرارگیری در معرض هوای آلوده شهری، عدم ابتلا به ویروس‌های همه‌گیر، معاف شدن از سختی حرکت در اثر افزایش وزن، صرفه‌جویی در وقت و هزینه و انرژی، از مزایای دریافت خدمات ماما در منزل در دوران بارداری است.

    هزینه خدمات ماما در منزل چقدر است؟

    قیمت خدمات پزشکی در منزل هر ساله توسط وزارت بهداشت تعیین می‌شود. هزینه این خدمات به عواملی مثل مسافت طی شده، آزمایش‌ها و معاینات، طول مدت مراقبت، هزینه تیم زایمان، نوع زایمان، تزریقات، و میزان داروهای مورد استفاده بستگی دارد.

    خدمات مامایی در منزل شامل چه مراحلی است؟

    مراحل خدمات مامایی در منزل عبارتند از: مشاوره و آموزش، انجام آزمایشات لازم، مراقبتهای بعد از زایمان، پیگیری و نظارت بر وضعیت مادر و کودک.

    نظر بگذارید

    ایمیل شما منتشر نمی شود.