تاثیر کرونا بر مغز؛ کاهش IQ مبتلایان صحت دارد؟

0 6,348
زمان مطالعه این مطلب: 4 دقیقه

ابتلا به ویروس کرونا، منجر به اثرات کوتاه مدت و بلندمدتی می‌شود که در برخی مواقع این اثرات تا آخر عمر گریبان گیر مبتلایان است. تاثیر کرونا بر مغز انسان هم تاکنون مورد مطالعه و بررسی دانشمندان زیادی قرار گرفته است. اخیراً نیز دانشمندان درخصوص کاهش IQ یا ضریب هوشی افرادی که به کووید 19 مبتلا می‌شوند به یافته‌هایی رسیده‌اند که در این مقاله به بررسی آنها میپردازیم.

تاثیر ویروس کرونا بر مغز انسان

در تحقیقی که اخیراً در بریتانیا انجام شده، تصویر اسکن مغز صدها نفر قبل و بعد از ابتلا به کرونا مورد بررسی قرار گرفت که نتایج آن به شرح زیر است:

  • در مرحله اول، بررسی‌ها نشان داد که کووید 19 می‌تواند تاثیرات مهم و مضری بر روی مغز انسان بگذارد؛ البته هنوز مشخص نیست که این تاثیرات می‌تواند منجر به نقص شناختی بلندمدت گردد یا خیر.
  • در بیشتر مبتلایان، عدم توانایی تمرکز، اختلال مغزی، خستگی مفرط و اختلال در حس بویایی و چشایی مشاهده شده است.
  • محققان دریافتند که تاثیر ویروس کرونا بیشتر در سیستم قشر لیمبیک و بویایی نمایان می‌گردد. همچنین این تغییرات مغزی می‌تواند منجر به زوال عقل (که عموماً در سن پیری رخ می‌دهد) در مبتلایان به کرونا شود.

مطالب مرتبط:

ابتلا به کرونای شدید؛ 20 سال پیری زودرس

بر اساس مطالعه جدیدی که توسط دانشگاه کمبریج و امپریال لندن انجام شده، ابتلا به کرونا از نوع حاد ممکن است باعث اختلال شناختی معادل 20 سال پیری شود. همچنین این عفونت می‌تواند منجر به بروز مشکلات شناختی و اختلال در سلامت روان مبتلایان در طولانی مدت گردد.

مطالعه‌ای که در مجله eClinicalMedicine منتشر شد نشان داد، مبتلایان به کرونای حاد پس از بهبودی دارای اختلالات شناختی مشابه پیری هستند که افراد در 50 تا 70 سالگی آنها را تجربه می‌کنند. محققان دریافتند که این اختلالات، در افرادی که هنگام ابتلا دستگاه اکسیژن و تنفس مصنوعی استفاده نموده‌اند شدیدتر است.

به گفته دیوید منون، استاد دانشگاه کمبریج، مشکلات شناختی طیف گسترده‌ای از اختلالات عصبی از جمله زوال عقل و یا پیری زودرس را شامل می‌گردد؛ اما رد پای کووید 19 بر مغز با دیگر اختلالات شناختی کاملاً متمایز است.

بیشتر بخوانید: هشدار موج جدید کرونا در ایران؛ پیک هشتم کرونا در زمستان 1401

تست کرونا در منزل
تست کرونا در منزل

عوارض مغزی کرونا تا چه زمانی بهبود می‌یابد؟

مطالعه که در 31 ژوئیه 2021 ربر تعدادی افراد با رده سنی 28 تا 83 سال انجام شد. این مطالعه نشان داد که اختلالات شناختی برای مبتلایان به کووید شدید گاهی پس از گذشت شش ماه نیز ادامه دارد و روند بهبودی بیماران به آهستگی انجام می‌شود. به این عوارض طولانی مدت کرونا اصطلاحاً کووید طولانی گفته میشود. به گفته محققان، نتایج نشان می‌دهد، بیمارانی که از عفونت شدید ویروس کرونا بهبود می‌یابند، ممکن است به مراقبت‌های طولانی مدت برای نقص‌های شناختی نیاز داشته باشند.

مطالب مرتبط:

مشکلات روحی و روانی پس از ابتلا به کرونا

تحقیقات زیادی نشان می‌دهند که افرادی که به کرونای شدید مبتلا می‌شوند، پس از بهبودی می‌توانند طیف وسیعی از بیماری‌های روانی و اختلالات شناختی طولانی مدتی را تجربه کنند. افسردگی، اضطراب، مه مغزی، خستگی مفرط و سایر اختلالات روانی از جمله آنهاست. مطالعه‌ای روی 740 نفر افرادی که سابقه مشکلات روانی و اختلال حافظه‌ای نداشته‌اند توسط دانشگاه پزشکی Icahn انجام شد. نتایج این تحقیقات نشان داد برخی بیماران پس از 7 ماه هنوز مه مغزی بالایی داشتند. همچنین مطالعات قبلی نشان داده است که احتمال بروز علائم طولانی مدت کووید، در افراد واکسینه نشده نسبت به افراد واکسینه شده بیشتر است.

مطالب مرتبط:

کاهش IQ در مبتلایان به کرونای حاد

متاسفانه تعداد عوارض ویروس کرونا هرروز اضافه می‌شود و محققان با بررسی‌ها، بیشتر به عوارض کرونا پی می‌برند. تیم تحقیقاتی دانشگاه کمبریج و امپریال لندن دریافته‌اند که افرادی که به کرونای حاد دچار می‌شوند، احتمالا با 10 عدد کاهش IQ یا ضریب هوشی مواجه خواهند شد. البته این اثر می‌تواند در افرادی که به کرونای خفیف نیز مبتلا شده‌اند ظاهر گردد.

گفته شد که کووید 19 می‌تواند باعث مشکلات پایدار شناختی و سلامت روانی گردد و تا ماه‌ها شخص مبتلا را درگیر خود نماید. مواردی که بر هوش و مغز انسان تاثیر می‌گذارند منجر به مشکلاتی چون عدم توانایی در یادآوری کلمات، اختلالات در خواب و اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) می‌شوند.

آیا مطالعات کاهش IQ در بیماران مبتلا را تایید می‌کنند؟

تحقیقاتی در بریتانیا روی 46 نفر از مبتلایان بستری در بیمارستان انجام شد. طی این تحقیق به طور میانگین شش ماه بعد از ابتلای افراد، جنبه‌های مختلف قوای ذهنی مانند حافظه، توجه و استدلال اندازه گیری شده و تحت آزمایشات دقیق رایانه ای قرار میگیرند. نتایج این مطالعه حیرت آور بود؛ بهبود یافتگان از بیماری، دقت کمتر، توانمندی کمتر در تمرکز، و واکنش آهسته‌تری نسبت به اتفاقات اطراف داشتند.

افراد مورد مطالعه، در استدلال کلامی هم ضعیف شده بودند، محققان مشکل در یافتن کلمات را بین مبتلایان رایج دانسته‌اند. آنها همچنین سرعت پردازش آهسته‌تری نشان دادند و قدرت توجه، حل مسئله و حافظه کوتاه مدت در آنها کاهش قابل ملاحظه‌ای داشت.

با توجه به این که هنوز مدت زیادی از شیوع کرونا در جهان نگذشته و ممکن است پایان کرونا نزدیک باشد، نمی‌توان به طور قطع گفت که این بیماری‌ها و عوارض همیشگی خواهد بود و تا آخر عمر با فرد همراه خواهد بود، اما می‌توان احتمال این فرضیه را تا حدودی درست دانست.

آیا کرونا به مغز انسان نیز آسیب میز‌ند؟

بله، مغز انسان نیز مانند دیر اجزای حساس بدن در مقابله کرونا آسیب پذیر است و کرونا می‌تواند آسیب های جدی به آن وارد کند.

آیا عوارض مغزی کرونا دائمی است؟

تحقیقات انجام شده نشان داده است که مبتلایان تا 6 ماه پس از بهبودی نیز درگیر عوارض کرونا بر مغز هستند. اما به جهت کامل نبودن تحققیات نمی‌توان به طور قطع گفت که عوارض کرونا بر مغز اسنان دائمی است یا خیر ولی احتمال آن می‌تواند درست باشد.

آیا کرونا باعث کاهش IQ میشود؟

در افرادی که به کرونای حاد و شدید مبتلا شده‌اند گزارش‌ها حاکی از آن است که تا 10 عدد ضریب هوشی آنها کاهش یافته است. البته این به این معنی نیست که هرکسی به کرونای حاد مبتلا شد با کاهش IQ مواجه می‌شود؛ قطعیتی در این مضووع

علائم آسیب کرونا به مغز چگونه ظاهر می‌شود؟

مبتلایان معمولا دچار عدم توانایی تمرکز، اختلال مغزی، خستگی مفرط، اختلال در حس بویایی و چشایی، افسردگی، اضطراب، مه مغزی، عدم توانایی در یادآوری کلمات، کاهش IQ، اختلالات در خواب و اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) می‌شوند.

منبع forbes.com news.sky.com fortune.com
نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.