کرونا و دیابت؛ کرونا چه خطراتی برای دیابتی ها دارد؟

0 3,128
زمان مطالعه این مطلب: 4 دقیقه

دیابت کنترل نشده می‌تواند باعث افزایش غلظت قند در ریه‌ها و سیستم تنفسی شود و زمینه رشد و تکثیر عوامل بیماری‌زا را افزایش دهد.

با شیوع ویروس کرونا این سوال مطرح شد که آیا کرونا برای افرادی که درای دیابت هستند، خطرناک است؟ کرونا و دیابت چه تاثیری می‌توانند روی هم داشته باشند؟ آیا افراد مبتلا به دیابت بیشتر در معرض ابتلا به کرونا هستند؟ آیا خطرات برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 و نوع 2 متفاوت است؟ آیا کرونا باعث به وجود آمدن دیابت می‌شود؟

در این مطلب به پاسخ این سوالات می‌پردازیم.

دیابت

دیابت یا بیماری قند یک اختلال سوخت و سازی در بدن است و توانایی تولید هورمون انسولین در بدن از بین می‌­رود یا بدن در برابر انسولین مقاوم می‌شود.

کرونا و دیابت

مشکلی افراد دیابتی این است که در صورت ابتلا به کرونا، احتمال ابتلا به عوارض شدید بیشتر از ابتلا به ویروس کرونا وجود دارد. همچنین هرچه بیماری‌های زمینه‌ای شخص (مثلاً دیابت همراه با بیماری قلبی) بیشتر باشد، عوارض نیز بیشتر و سخت‌تر خواهد بود.

افراد مبتلا به دیابت بهتر است برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس به موارد زیر توجه داشته باشند:

  • کنترل قند خون
  • پرهیز از استرس
  • برنامه غذایی متنوع و متعادل
  • رعایت توصیه‌های بهداشتی مربوط با کرونا
علائم ویروس کرونا
علائم ویروس کرونا

مطلب مرتبط: سویه جدید XE؛ مسری ترین سویه کرونا

علائم ویروس کرونا

برای بررسی کرونا و دیابت و تاثیر این دو بر همدیگر، لازم است ابتدا علائم بیماری کرونا را بشناسیم. شروع علائم معمولا همراه با تب، سردرد، سرفه و آبریزش بینی می‌باشد که در صورت پیشرفت بیماری با بروز تنگی نفس و ضعف و بی‌حالی همراه شود.

شایع‌ترین علامت‌های این بیماری تب، خستگی و سرفه‌های خشک است. برخی بیماران دردهای ضعیف تا شدید عضلانی و سردرد، گرفتگی یا آبریزش بینی، گلودرد یا اسهال را تجربه می‌کنند.

مطالب مرتبط:

آیا خطر کرونا برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 و 2 متفاوت است؟

CDC با در دسترس قراردادن اطلاعات جدید در مورد ویروس کرونا، گزارش می‌دهد که افراد در هر سنی با بیماری‌های زمینه‌ای خاص، از جمله دیابت نوع 2، در معرض خطر ابتلا به بیماری شدید ناشی از کرونا هستند.

دکتر Mary Pat Gallagher (رییس بخش دیابت کودکان بیمارستان Hassenfeld در نیویورک) درباره کرونا و دیابت می‌گوید: در دیابت باید عوامل دیگری مانند سن، سایر بیماری‌ها و کیفیت کنترل قند خون در نظر گرفته شود و نباید همه دیابتی‌ها را یکی دانست. سازمان جهانی بهداشت، CDC و انجمن دیابت آمریکا اعلام کردند که افراد مبتلا به دیابت در صورت ابتلا به کرونا احتمال بستری و مرگ و میر بیشتری دارند، در صورتی که اگر عوامل مختلفی که ذکر شد در نظر گرفته شود، تفاوت چشمگیری ایجاد می‌شود. براساس اطلاعاتی که تاکنون درباره کرونا داریم؛ احتمال ابتلای دیابتی‌های نوع 1 مساوی با سایر افراد سالم جامعه است.

بیشتر بخوانید: هشدار موج جدید کرونا در ایران؛ پیک هشتم کرونا در زمستان 1401

انسولین
انسولین

آیا تزریق انسولین باعث انتقال کرونا می شود؟

کرونا با تزریق انسولین از طریق پوست منتقل نمی‌شود و گزارشی در این مورد وجود ندارد.

آیا کرونا باعث به وجود آمدن دیابت می شود؟

چندین مطالعه بر کرونا و دیابت نشان داده است که بزرگسالان پس از ابتلا به کرونا با افزایش خطر ابتلا به دیابت روبرو هستند. همچنین جوانان کمتر از 18 سال مبتلا به کرونا، بیش از 30 روز پس از ابتلا به کرونا در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت قرار می‌گیرند.

مطالب مرتبط:

کرونا در کودکان مبتلا به دیابت

بر اساس اطلاعات به دست آمده از چین و ایتالیا و کشورهایی که مدت طولانی‌تری با بیماری درگیر هستند؛ کودکان و نوجوانان بسیار بهتر با بیماری مقابله می‌کنند و علائم بیماری خفیف و یا اصلا علامتی ندارند.

دکتر Anne Peters می‌گوید: تعداد کمی از کودکان مبتلا، علامت‌دار می‌شوند. به این معنی که کودکان مبتلا می‌شوند ولی علائم خاصی از بیماری را نشان نمی‌دهند و این باعث می‌شود آنها ناقلین خاموش باشند و باعث گسترش شیوع بیماری از طریق عطسه، سرفه و بزاق خود شوند.

مطالب مرتبط:

توصیه های فدراسیون بین‌المللی دیابت

توصیه‌های مربوط به رعایت بهداشت و پیشگیری از کرونا، از اهمیت بالاتری برای افراد مبتلا به دیابت و نزدیکان آنها برخوردار است.

  • توجه بیشتری به کنترل قندخون داشته باشید.
  • چنانچه دچار علائم آنفولانزا هستید (تب، سرفه یا تنگی نفس) از پزشک خود و یا کادر پزشکی کمک بگیرید. چنانچه سرفه شما همراه با خلط است، می‌تواند نشان دهنده عفونت دستگاه تنفسی باشد، بنابراین بهتر است هرچه زودتر از پزشک کمک بگیرید.
  • بروز عفونت می‌تواند منجر به افزایش قندخون شما و افزایش نیاز بدن به مایعات شود. بنابراین سعی کنید همواره مقدار کافی آب بنوشید.
  • در صورت مشاهده علائم کرونا بهتر است برای جلوگیری از رشد بیماری سریعاً تست PCR بدهید.
  • برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا و همچنین پیشگیری از عوارض آن در فرد دیابتی بهتر است واکسن بزنید.
تست کرونا در منزل
تست کرونا در منزل

آیا ویروس کرونا از طریق تزریق انسولین منتقل می‌شود؟

راه‌ اصلی انتقال کرونا از طریق مخاط است، پس انتقال آن با تزریق انسولین و از پوست بعید به نظر می‌رسد.

افراد دیابتی در دوران کرونا باید چه کاری انجام دهند؟

افراد دیابتی در دوران همه گیری کرونا حتما توصیه­ های بهداشتی را رعایت کنند و مدیریت بیماری خودشان را جدی بگیرند زیرا در صورت عدم کنترل قند خون سیستم ایمنی بدنشان مختل می گردد و خطر ابتلاء به کرونا افزایش می‌یابد.

در صورت ابتلای یک دیابتی نوع 1 به بیماری کرونا، آیا عوارض جدی در این بیماری ایجاد شود؟

خیر، کنترل مناسب قند خون در طول دوره بیماری، از ابتلا به عوارض جدی بیماری جلوگیری می‌کند. احتمال ابتلای دیابتی‌های نوع 1 مساوی با سایر افراد سالم جامعه است.

آیا کرونا باعث به وجود آمدن دیابت می شود؟

چندین مطالعه نشان داده است که بزرگسالان پس از ابتلا به کرونا با افزایش خطر ابتلا به دیابت روبرو هستند. همچنین جوانان کمتر از 18 سال مبتلا به کرونا، بیش از 30 روز پس از ابتلا به کرونا در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت قرار می‌گیرند.

آیا کودکان مبتلا به دیابت مستعدتر هستند؟

کودکان مبتلا می‌شوند ولی علائم خاصی از بیماری را نشان نمی‌دهند و این باعث می‌شود آنها ناقلین خاموش باشند و باعث گسترش شیوع بیماری از طریق عطسه، سرفه و بزاق خود شوند.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.