زگیل گردن چیست؟ علت و روش‌های درمان

0 82,653
زمان مطالعه این مطلب: 5 دقیقه

زگیل‌ها ضایعاتی روی پوست هستند که می‌توانند در نقاط مختلف بدن از جمله گردن ایجاد شوند. زگیل گردن لزوماً خطرناک نیست. در این مطلب از مجله سلامت آزمایشگاه کیوان قصد داریم به بررسی زگیل گردن، علت و روش‌های درمان بپردازیم. اگر قصد دارید اطلاعات کاملی در این‌باره به‌دست آورید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

زگیل چیست؟

توده‌های کوچک و غیرسرطانی زمانی ظاهر می‌شوند که پوست شما به یکی از ویروس‌های خانواده ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) آلوده شود (1). این ویروس باعث رشد سلول‌های اضافی می‌شود که لایه بیرونی پوست را در آن نقطه ضخیم و سخت می‌کند. زگیل می‌توانند در هر جایی که پوست دارید رشد کند، اما احتمال اینکه روی دست یا پاها ظاهر شوند بیشتر است. نوع زگیل بستگی به محل و شکل ظاهری آن دارد.

اگرچه زگیل‌ها به طور کلی خطرناک نیستند، اما می‌توانند ناراحت‌کننده و مسری باشند. آنها همچنین در برخی موارد ممکن است با درد همراه باشند. با این حال، زگیل را می‌توان در خانه یا توسط پزشک درمان کرد.

انواع زگیل

پنج نوع اصلی زگیل وجود دارد. هر نوع از این زگیل‌ها در قسمت متفاوتی از بدن ظاهر شده و ظاهری متمایز دارد.

زگیل معمولی

زگیل معمولاً در پشت انگشتان دست و پا و روی زانوها رشد می‌کند. زگیل ممکن است ظاهری خشن، ضخیم، دانه‌ای و سفت داشته باشند. زگیل‌های معمولی اغلب خاکستری‌تر از پوست اطرافشان هستند. اندازه آنها می‌تواند از 1 میلی‌متر تا 1 سانتی‌متر یا بزرگ‌تر باشد و امکان دارد به تنهایی یا به‌صورت گروهی رشد کند.

این زگیل‌ها معمولاً جدی و دردناک نیستند و می‌توانند خود به خود از بین بروند. این نوع زگیل روی گردن نیز امکان رشد دارد. بنابراین زگیل گردن می‌تواند از این نوع نیز باشد. علائم زگیل گردن معمولی عبارتند از:

  • برجستگی‌های کوچکی که می‌توانند سخت، زبر و دانه‌دار باشند
  • برجستگی‌های گوشتی رنگ با لکه‌های سیاه کوچک و رگ‌های خونی لخته شده
  • توانایی انتشار به مناطق دیگر از طریق تماس مستقیم

زگیل رشته‌ای فیلیفرم

زگیل‌های رشته‌ای می‌توانند روی پلک ایجاد شوند. زگیل دهانی یا زگیل در اطراف بینی، روی گردن و زیر چانه از این نوع زگیل‌ها هستند. این نوع زگیل‌ها نیز مسری هستند و می‌توانند به سایر قسمت‌های بدن شما سرایت کنند. زگیل‌های رشته‌ای معمولاً کوچک هستند. آنها می‌توانند به صورت رشته‌های نازک و انگشت مانند از پوست شما بیرون بزنند.

زگیل‌های رشته‌ای برخلاف زگیل‌های عادی همرنگ پوست هستند. آنها معمولاً بدون درد بوده مگر اینکه در یک ناحیه حساس مانند چین روی پوست شما ایجاد شوند. علائم و نشانه‌های زگیل رشته‌ای عبارتند از:

  • رشته‌های کوچکی که از پوست رشد می‌کنند
  • فلاپ گوشتی رنگ
  • رشد سریع
  • معمولاً بدون درد

دفاع بدن در برابر زگیل گردن

کودکان و نوجوانان بیشتر از بزرگسالان به زگیل مبتلا می‌شوند، زیرا سیستم ایمنی آنها در برابر بسیاری از انواع (HPV) دفاعی ایجاد نکرده است. افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، مانند افراد مبتلا به HIV یا کسانی که داروهای بیولوژیک برای بیماری‌هایی مانند RA، پسوریازیس و IBD مصرف می‌کنند نیز بیشتر مستعد ابتلا به زگیل هستند زیرا بدن آنها ممکن است قادر به مبارزه با این ویروس نباشد. در زیر می‌توانید تصویر زگیل گردن را مشاهده نمائید:

عکس زگیل گردن
عکس زگیل گردن

بیشتر بخوانید:

تأثیر زگیل گردن در سلامتی

زگیل گردن روی سلامتی شما تأثیری نخواهد داشت. اما به‌هرحال می‌توانند آزاردهنده باشند. اگر زگیل در مناطقی مانند صورت و گردن شما رشد کند، ممکن است بیشتر به فکر از بین بردن آن باشید. برای درمان زگیل گردن یا زگیل صورت می‌توانید به پزشک مراجعه کنید. پزشکان پس از تشخیص نوع زگیل، درمان‌های لازم را تجویز می‌کنند.

درمان زگیل گردن در منزل

اگرچه زگیل‌ها معمولاً خود به خود از بین می‌روند، اما ممکن است خجالت‌آور یا ناراحت‌کننده باشند، بنابراین ممکن است بخواهید آنها را در خانه درمان کنید. بسیاری از زگیل‌ها به خوبی به درمان‌های موجود در داروخانه پاسخ می‌دهند.

برخی از مواردی که باید درباره زگیل گردن بدانید عبارتند از:

  • شما می‌توانید زگیل‌ها را به سایر قسمت‌های بدن خود گسترش دهید. همچنین زگیل می‌تواند مسری باشد. اگر برای درمان نیاز دارید که زگیل را با سوهان ناخن یا هر ابزار دیگر لمس کنید، از آن وسیله روی هیچ قسمت دیگری از بدن خود استفاده نکنید و به دیگران نیز اجازه استفاده از آن را ندهید.
  • اگر دیابت دارید، برای درمان زگیل  گردن حتماً به پزشک مراجعه کنید.
  • سعی نکنید زگیل‌های صورت یا سایر قسمت‌های حساس بدن مانند زگیل در سوراخ‌های بینی، زگیل تناسلی و زگیل دهانی را با درمان‌های خانگی از بین ببرید.

فریز کردن یا سرما درمانی

یکی از روش‌های درمانی زگیل، کرایو یا فریز کردن زگیل است. برای این کار هوای سرد غلیظ (مخلوطی از دی متیل اتر و پروپان) را روی زگیل اسپری می‌کنند. این عمل پوست را می‌کشد و به شما این امکان را می‌دهد که سطح زگیل را خراش دهید. اگر می‌خواهید زگیل را به سرعت از بین ببرید، این درمان‌ها انتخاب خوبی هستند، اما برای از بین بردن همه زگیل‌ها به اندازه کافی قوی نیستند.

استفاده از چسب

برخی از افراد در درمان زگیل با چسب نواری موفق بوده‌اند. این فرآیند شامل آن است که برای چند روز زگیل را با چسب بپوشانید تا به آن هوا و نور نرسد. برای چند روز زگیل را با یک تکه چسب نواری کوچک بپوشانید.

روش‌های درمانی زگیل گردن

اگر زگیل گردن شما به درمان‌های خانگی پاسخ ندهد، باید به پزشک مراجعه کنید. همان‌طور که اشاره شد روش‌های درمانی متفاوتی برای درمان زگیل وجود دارد که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

نیتروژن مایع

پزشک ممکن است زگیل را با نیتروژن مایع منجمد کند. این روش کمی دردناک است، اما معمولاً به خوبی عمل می‌کند. برای درمان کامل ممکن است بیش از یک جلسه درمان مورد نیاز باشد. فرایند این روش آن است که یخ زدن باعث ایجاد تاول در زیر و اطراف زگیل می‌شود. این کار زگیل را در عرض یک هفته از پوست جدا می‌کند.

عمل جراحی

جراحی زگیل تناسلی معمولاً تنها در صورتی در نظر گرفته می‌شود که زگیل به درمان‌های دیگر پاسخ نداده باشد. پزشک شما می‌تواند زگیل را با یک چاقوی جراحی جدا کند یا با برق بسوزاند.

بیشتر بخوانید:

جمع‌بندی

  • در این مطلب با انواع زگیل آشنا شدید. این زگیل‌ها می‌توانند در نواحی مختلفی از بدن از جمله گردن رشد کنند.
  • زگیل گردن لزوماً دردناک نیست و قرار نیست که این ضایعه‌های پوستی به سلول‌های سرطانی تبدیل شوند.
  • کودکان و نوجوانان بیشتر از بزرگسالان به زگیل مبتلا می‌شوند، زیرا سیستم ایمنی آنها در برابر بسیاری از انواع (HPV) ایمنی ایجاد نکرده است.
  • زگیل گردن روی سلامتی شما تأثیری نخواهد داشت، اما به‌هرحال می‌توانند آزاردهنده باشند.  
  • خوشبختانه روش‌های زیادی برای درمان انواع زگیل وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید.

مطالب مرتبط:

آیا لمس قورباغه ارتباطی به رشد زگیل دارد؟

خیر، قورباغه هیچ ارتباطی به ظاهر شدن زگیل روی پوست شما ندارد. متأسفانه این باور غلط در بین همه مردم وجود دارد. اما حال دیگر می‌دانید که قورباغه عامل این زگیل‌ها نیست.

علت ایجاد زگیل در گردن چیست؟

زگیل در اثر عفونت با ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می‌شود. این ویروس باعث ایجاد مقدار اضافی کراتین، یک پروتئین سخت، در لایه بالایی پوست (اپیدرم) خواهد شد. کراتین اضافی بافت خشن و سخت زگیل را ایجاد می‌کند.

آیا زگیل گردن مسری است؟

همه انواع زگیل مسری هستند، زگیل می‌تواند هر قسمتی از بدن را درگیر کند، اما بیشتر در انگشتان، دست‌ها و پاها دیده می‌شود.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.