علت زگیل دست و پا چیست؟ + علائم، درمان و عکس زگیل دست و پا

24 50,300
زمان مطالعه این مطلب: 6 دقیقه

زگیل دست و پا زائده‌های گوشتی ناخوشایندی هستند که روی پوست ایجاد می‌شوند. زائده‌های سخت، برآمده و خشک که زگیل نام دارند، می‌توانند در هر جایی از بدن ظاهر شوند. این زگیل ها از طریق تماس‌های معمولی منتقل شده و بیشتر در دست، انگشتان، صورت و پاها مشاهده می‌شوند. این زگیل‌ها ناشی از ویروس HPV است.

در این مقاله از مجله سلامت کیوان، به بررسی زگیل دست و زگیل پا و راه‌های درمان آن می‌پردازیم.

زگیل دست و پا چگونه است؟

زگیل‌ها، زائده‌های بسیار نامطلوب و ناخوشایندی هستند که ممکن است در هر قسمتی از بدن فرد پدید آمده و آن‌ها را تحت تأثیر خود قرار دهند. ویروس HPV اصلی‌ترین عامل پدیدآورنده زگیل است. زگیل‌ها دارای 100 نوع متفاوت بوده که ابتلا به هر یک از آن‌ها می‌تواند باعث بروز زگیل در نواحی مختلف بدن شود.

برخی از زگیل‌ها به صورت خوشه‌‌ای، تخت یا به اصطلاح فیلی هستند. این زگیل‌ها در مناطق مختلف بدن از جمله زگیل تناسلی، زگیل مقعد، زگیل صورت، زگیل دهان، زگیل دست و زگیل پا ایجاد می‌شوند. باید این نکته را در نظر داشت که زگیل، تنها به بروز این زائده‌های گوشتی ختم نشده و برخی از آن‌ها ممکن است باعث بروز انواع سرطان‌ و عفونت‌های مختلف در بدن شوند.

شایع بودن زگیل در جهان

زگیل دست و پا یک بیماری ویروسی و به شدت مسری است. این زگیل‌ها شایع‌ترین عفونت ویروسی است که، تقریباً 75 درصد از جمعیت جهان حداقل یک بار هم که شده آن را تجربه کرده‌اند. زگیل‌ها ضایعات پوستی اندکی ضخیم‌تر از ضایعات دیگر هستند.

زگیل دست و پا در بخش‌هایی از پوست ظاهر می‌شوند که، سلول‌ها به واسطه ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی با سرعت بیشتری رشد می‌کنند و باعث ایجاد ضایعات می‌شوند. به جز زگیل تناسلی در مردان، رایج‌ترین نوع زگیل، زگیل دست و زگیل پا می‌باشد که در این مطلب به بررسی بیشتر آن خواهیم پرداخت.

زگیل‌ها ممکن است به افراد دیگر نیز منتقل شوند و بعضی افراد به سرعت به آن‌ها مبتلا می‌شوند. تاکنون هیچ درمانی برای ویروس پاپیلومای انسانی کشف نشده است. بدن بیشتر افراد در مدت دو تا سه سال پس از ابتلا به ویروس با آن غلبه می‌کند.

با این حال، این ویروس امکان بازگشت و عود مجدد را نیز دارد. زگیل‌های ایجاد شده روی دست‌ها می‌توانند احساسات ناخوشایندی ایجاد کنند. این زگیل‌ها ممکن است باعث ایجاد خجالت در فرد نیز شوند. با این حال، زگیل دست و زگیل پا معمولاً حاکی از وجود سلول‌های سرطانی نیست.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره زگیل تناسلی زنان؛ علائم، پیشگیری و درمان

علت بروز زگیل در دست و پا

آنطور که گفتیم، اصلی‌ترین دلیل بروز زگیل دست و پا ویروس پاپیلومای انسانی است که، در اثر انتقال به فرد سالم ایجاد می‌شود. از آنجا که سیستم ایمنی هر فرد با دیگری متفاوت است، درصد ابتلا به این بیماری نیز متفاوت خواهد بود. به طور کلی، زخم‌ها، ترک‌های پوستی کف پا و دست، فرد را مستعد ابتلا به این ویروس می‌کنند.

تماس مستقیم با زائده‌های فرد مقابل، استفاده از لوازم شخصی دیگر افراد، برقراری رابطه دهانی یا رابطه مقعدی و جویدن ناخن از مهم‌ترین علل بروز زگیل دست و پا هستند.

چه افرادی مبتلا زگیل دست و زگیل پا می‌شوند؟

همه افراد اعم از کودکان، زنان و مردان در معرض ابتلا به زگیل دست و زگیل پا هستند. اما در این میان برخی افراد به خصوص افرادی که دچار ضعف سیستم ایمنی بدن هستند، بیشتر در معرض این بیماری قرار دارند که شامل:

  • افرادی که ویروس HPV در بدن آنها وجود دارد.
  • افرادی که پابرهنه در مکان هایی چون استخر تردد می کنند در معرض ابتلا به زگیل کف پا هستند.
  • کودکان یا بزرگسالانی که دچار ضعف سیستم ایمنی هستند.

علائم و نشانه‌های زگیل دست و زگیل پا

ضایعات ناشی از زگیل دست و پا معمولاً باعث ایجاد خارش زیاد در پوست می‌شوند. در صورت تحریک آن‌ها، ممکن است باعث خون‌ریزی شده و پوست اطراف آن‌ها احساس ناراحتی کند. زگیل ایجاد شده روی دست‌ها و انگشتان ممکن است با مشکلات دیگری مثل کیست‌های پر از آب یا ضایعات استخوانی ناشی از آرتروز اشتباه گرفته شوند.

زگیل دست و پا نسبت به انواع دیگر زگیل‌ها مثل زگیل تناسلی، پلانتار و فیلی فرم به سادگی قابل تشخیص و تمایز است. این زگیل‌ها معمولاً روی دست‌ها و انگشتان (زگیل انگشت دست) ظاهر می‌شوند. امکان ایجاد این زگیل بر روی نواحی غیر تناسلی مانند زانوها، مچ‌ها، دست‌ها و پاها نیز وجود دارد. ضایعات پوستی ایجاد شده ناشی از زگیل‌ها معمولاً به شکل زیر هستند:

  • ضایعات پوستی کوچک و برآمده
  • شکل بیضی و دایره‌ مانند
  • زبر بودن
  • درای لبه‌ها سفت و در وسط نر‌م‌تر
  • وجود نقاط سیاه کوچکی در میان آن‌ها

در زیر می‌توانید نمونه ای از زگیل کف پا را مشاهده نمائید.

زگیل پا و زگیل دست
زگیل پا و زگیل دست

بهتر است بدانیم که نقطه‌های سیاه کوچک یا لکه‌های موجود در زگیل‌ها توسط بعضی از افراد به عنوان دانه‌های زگیل خوانده می‌شوند. با این حال باید دقت داشت که این لکه‌ها دانه نبوده و در حقیقت رگ‌های خونی بسیار کوچکی هستند که باعث ایجاد چنین ظاهری می‌شوند.

اصلی‌ترین علائم وجود زگیل دست و پا می‌تواند تغییر رنگ پوست، برجستگی، خارش و سوزش باشد.(1) عارضه‌های گوشتی که روی دست‌ها و پاها ایجاد می‌شوند، بسیار ناخوشایند هستند. هرچند این ضایعات ممکن است کمترین درد یا خارش را داشته باشند. ظاهر این زگیل‌ها باعث از دست رفتن اعتماد به نفس در فرد می‌شود. به طور کلی علائم زگیل دست و پا عبارتند از:

  • برجستگی‌های ناشی از زگیل دست و پا
  • تغییر رنگ پوست
  • درد یا حساسیت در کف پا هنگام راه رفتن
  • سوزش و خارش
  • امکان خونریزی و زخم
  • رشد و تکثیر سریع
  • خروج ترشح عفونت و یا رطوبت

تشخیص زگیل دست و پا و درمان

در اغلب موارد پزشک قادر است با معاینه این زگیل‌ها آن‌ها را تشخیص دهد. اگر پزشک به مشکلات دیگری مشکوک باشد، نمونه‌برداری از پوست را پیشنهاد خواهد داد. برای انجام نمونه‌برداری از پوست، لایه فوقانی زگیل برداشته شده و برای آزمایش به آزمایشگاه منتقل می‌شود. این آزمایش بسیار ساده بوده و یک روند درمانی غیرتهاجمی به حساب می‌آید.

آزمایشگاه کیوان در تهران به عنوان اولین آزمایشگاه تخصصی ویروس شناسی در خاورمیانه از سال 1380 با استفاده از بهترین کیت‌ها و روش‌های تشخیصی، به انجام معاینه و تشخیص بیماری‌های ویروسی از جمله تست HPV، تست زگیل تناسلی، معاینه و تشخیص زگیل دست و پا پرداخته است. جهت درخواست مشاوره و انجام تست روی تصویر زیر کلیک کنید.

برای درمان این زگیل‌ها، گزینه‌های درمانی متفاوتی وجود دارند. دقت شود که باید به زگیل‌های دست نیز توجه لازم صورت گیرد، زیرا ضایعاتی که به درمان معمولی پاسخ نمی‌دهند می‌توانند، نشانه‌ای از گسترش ضایعات ناشی از سرطان پوست باشند.

روش‌های درمانی دیگر می‌تواند شامل استفاده از سالیسیلیک اسید یا نیتروژن مایع برای منجمد کردن ضایعات باشند. استفاده از روش کرایوتراپی با نیتروژن مایع معمولاً نیاز به جلسات متعدد دارد و اولین روش درمانی است. شانس عود بیماری یا گسترش ضایعات پس از روش انجماد حدود 60 درصد است.

اگر این روش‌ها بر روی بدن فرد پاسخ مناسبی ایجاد نکنند، ممکن است از یک ماده شیمیایی به نام کانتاریدین استفاده شود. در نهایت حذف آنها با کمک جراحی زگیل یا بافت برداری می‌تواند برای ضایعاتی به کار رود که به راحتی از بین نمی‌روند یا در نواحی قرار دارند که درمان آنها با روش‌های دیگر دشوار است. این روش معمولاً زیر بیهوشی عمومی باید انجام شود و شانس عود بیماری حدود 10 درصد است.

درمان زگیل‌ دست و پا

همانطور که گفته شد، درمان زگیل دست و پا به روش‌های متعددی صورت می‌گیرد اما، مهم‌ترین عامل انتخاب شیوه درمانی مناسب، نتیجه‌دهی آن است. برای مثال روش‌های غیرپزشکی و غیرعلمی مانند درمان خانگی زگیل دست و پا که پزشک آن را تأیید نمی‌کند از نتیجه مناسبی برخوردار نخواهند بود. همچنین توصیه می‌شود از کندن زگیل با دست خودداری نمائید.

لیزر زگیل دست و پا

لیزر، یک شیوه درمان زگیل دست، زگیل پا و دیگر نواحی از جمله زگیل تناسلی و زگیل مقعد است که می‌تواند به درمان این عارضه بپردازد. لیزر با استفاده از اشعه مخصوص، تمامی زائده‌ها را در کمترین زمان و درد برداشته و آن را بهبود می‌بخشد.

مزیتی که لیزر نسبت به دیگر شیوه‌های درمانی دارد این است که می‌تواند، در یک جلسه تمامی زائده‌ها را با هر تعداد که هستند، درمان نموده و از بین ببرد. می‌توانید در این مقاله بیشتر بخوانید: درمان زگیل تناسلی با لیزر هزینه، مزایا و معایب

کرایو یا فریز زگیل دست و پا

کرایوتراپی یا به اصطلاح فریز کردن زگیل، یک روش سرما درمانی است که متخصص با استفاده از نیتروژن مایع، اقدام به از بین بردن سلول‌های آن یا فریز کردن زگیل می‌کند.

درمان زگیل دست یا پا با روش کرایو برخلاف لیزر ممکن است چندین جلسه به طول انجامد. علاوه بر آن ممکن است این شیوه از نتیجه مناسبی برخوردار نباشد.

درمان زگیل دست و پا با دارو

دارو یا پماد زگیل دست یا پا و روش‌های این چنینی معمولاً برای زگیل‌های رشد کرده و نوع پیشرفته این بیماری پاسخگو نخواهد بود و قابل مقایسه با کرایوتراپی و لیزر نیست.

اسید سالیسیلیک نمونه‌ای از داروی زگیل تناسلی است که به منظور درمان زگیل به کار می‌رود اما استفاده از آن دارای عوارضی چون قرمزی، جای زخم و سوزش خواهد بود که همین موجب طولانی بودن دوره درمان و به جا گذاشتن زخم می‌شود. در این مقاله انواع داروی درمان HPV و پماد زگیل تناسلی بیشتر بخوانید.

نتیجه‌گیری

  • زائده‌های سخت و برآمده و خشک که زگیل نام دارند، می‌توانند در هر جایی از بدن ظاهر شوند.
  • بهترین زمان برای درمان و کنترل این بیماری در مراجعه به پزشک در زمان مشاهده اولین علائم است.
  • از آنجایی که این بیماری قابلیت رشد و گسترش را به همراه دارد، بی توجهی و عدم درمان آن می تواند از عواقب بیشتری چون حاد شدن و گسترش یافتن آن در سایر نقاط برخوردار باشد.
  • زگیل دست و زگیل پا ضایعات پوستی کوچک و برآمده‌ای هستند، شکل بیضی و دایره‌ مانند دارند، حالت زبر دارند، در لبه‌ها سفت و در وسط نر‌م‌تر هستند و نقاط سیاه کوچکی در میان آن‌ها وجود دارد.
  • کرایوتراپی، دارودرمانی، کوتر کردن و لیزر از روش‌های درمان زگیل دست و پا هستند.

مطالب مرتبط:

آیا زگیل دست و پا واگیردار است؟

برخی از انواع زگیل دست و پا ممکن است مسری و واگیردار باشند.

هزینه زگیل دست و پا چقدر است؟

هزینه برداشتن زگیل بسته به شدت و تعداد آن‌ها تعیین خواهد شد.

آیا بروز زگیل در کودکان خطرناک است؟

بله این زگیل‌ها ممکن است خطرناک و واگیردار باشند. به همین دلیل لازم است در اسرع وقت نسبت به درمان آن‌ها اقدام شود.

منبع mayoclinic
24 نظر
  1. احمد رسولی گفت

    سلام
    وقت بخیر
    من رابطه جنسی و شریک جنسی نداشته ام
    اما دچار زگیل تناسلی شدم
    ایا ممکنه کسی از ژیلت من استفاده کرده باشه منتقل شده باشه ؟
    و اینکه ۵ مرتبه عمل سیستوسکوپی انجام دادم برای رفع تنگی مجاری آیا امکان انتقال از این طریق بوده؟
    تشکر

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام بله از هردو این روشها ممکن است انتقال پیدا کند.

  2. .... گفت

    سلام وقت بخیر من دوستم ۱۹سالشه و چند سالی بود یه زائد هایی روی دستش بود دکتر نرفت تا خیلی زیاد شدن بعد ک رفت دکتر تشخیص زگیل داد ایا امکان داره من گرفته باشم چو بهشون دست زدم

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام
      زگیل های دست خطری ندارند و معمولا در بچگی میزنند و خودبخود هم خوب می‌شوند.
      ابتلا در بزرگسالی احتمالا بدلیل نقص در سیستم ایمنی است.

  3. گمنام گفت

    سلام من ۱۶ سالمه و حدودا یک سالی میشه که روی پاشنه ی پا دو تا زائده ی برآمده و با همین مشخصاتی که خوندم دارم امکان داره این زگیل برای دوران بلوغ باشه؟
    و آیا خودش بر طرف میشه
    تشکر از متحوا ی خوب

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام
      بله ممکنه ولی ویروس این نوع زگیلها بی خطر هستند. میتونید محلول میخچه یا چسب میخچه از داروخانه بگیرید بمالید روش اگر کوچک باشه خوب میشه.

      1. ناشناس گفت

        اگر کوچیک باشه جواب میده؟ و اینکه اگر روی دست هم کوچیک باشه چسب میخچه بزنم؟
        اونی که بزرگ هست رو باید چیکار کرد؟

      2. پروفسور حسین کیوانی گفت

        اگر خیلی بزرگ باشه باید فریز یا جراحی کنید

  4. سارا حسینی گفت

    سلام وقت بخیر. بنده در کودکی (در سنین دبستان) روی پا بالای انگشتان پا چند زگیل داشتم که خوشبختانه تصادفا با اتفاقی از ریشه کنده شده و از بین رفتند. حالا ۲۷ سال دارم. حدودا ۱ ماه پیش متوجه زائده ای در زیر لابیای مینور شدم به پزشک مراجعه کردم و آزمایش hpv دادم. منتظر جواب آن هستم. اما در مطلب شما چیزی درمورد عود خواندم. آیا ممکن است این ها ربطی به هم داشته باشند؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      ویروس HPV در هر ناحیه‌ای بروز کند در همان قسمت و اطراف آن باقی خواهد ماند و احتمال اینکه زگیل پا به واژن سرایت کرده باشد تقریبا صفر است؛ مگر اینکه با خاراندن زگیل‌ها و سپس خاراندن بخش دیگری از بدن این انتقال پوستی رخ داده باشد.
      منتظر جواب آزمایش بمانید و درصورت ابتلا تحت نظر پزشک خود باشید.

  5. رضا گفت

    سلام
    من روی ساق پاهام و دستام چن سالی میشه که یه سری زگیل داره .کم کم زیاد شدن در این مدت و خیلی ظاهر بدی داره ضمن اینکه اخرشب و صبح زود خارش شدیدی داره .چند نوبت هم دکتر رفتم ک تاثیری ندلشت ممنون میشم راهنمایی بفرمایین

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام احتمالا زگیل نیست. بهتره از این ضایعات بیوپسی کنند تا تشخیص دقیق داده بشه.

  6. شیما گفت

    سلام، من اپراتور لیزر هستم، امروز یکی از کیسام مبتلا به زگیل تناسلی بود، دستم تماس پیدا کرد با پوست و زائده های ایشون، آیا من هم مبتلا شدم به این بیماری؟؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      اگر پوست دست شما سالم بوده امکان انتقال بیماری در این شرایط وجود ندارد. حتما در مرکز برای هر بیمار دستکش و لوازم مصرفی یکبار مصرف و بهداشتی استفاده نمائید.

  7. مریم گفت

    سلام خسته نباشید
    دوست بنده روی دستاش زگیل از نوع hpv داره
    رو و کف دست لای انگشتان دو دستش چنتا داره
    و من چندین بار بهش دست زدم و دست دادم. قبل از اینکه دقت نکرده بود. ولی متوجه سفتی لای انگشتانش بودم. ولی فکرم به این چیزا نمیرفت تا اینکه امروز دیدمشون و باهم رفتیم دکتر ایشونم همین تشخیص دادن
    من خیلی استرس دارم که مبتلا شدم یا نه
    سوال دیگ اینکه ایا ایشون بزاق دهانشون هم میتونه باعث انتقال ویروس بشه؟

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام
      ویروسهای روی دست و پا در سن بلوغ میتواند نشانه اختلال در سیستم ایمنی فرد مبتلا باشد ولی برای دیگران خطری ندارد و اصلا نگران نباشید.

  8. رحیم گفت

    سلام وقت بخیر خسته نباشید من یک سوال دارم من چهار روز قبل خد ارضایی انجام دادم و یادم رفت دستام بشورم بعدش روز بعدش فهمیدم روی دست ها و پاهام نقطه های قرمز کوچیک یا همان زگیل در امده بودن و وقتی خیس می شدن سوزش و خارش پیدا می کردن اولش نمی دونستم چیه بعد تحقیق فهمیدم احتمالا بدنم ویروسی شده و عفونت پیدا کرده یا شاید ویروس اچ پی ایا خد ارضایی میتوان ویروس اچ پی در بدن بوجود اورد یا بدنم عفونت کرده لطفا جواب بدید و اینک من تا حالا رابطه جنسی نداشتم با هیچ جنسی در کل زندگیم و موادم مصرف نکردم هیچی الن بعد گزشت چهار روز از ان اتفاق زگیل ها کلا روی دست و پاهام رفته اما بدنم سوزش دارن و اینکه امروزم یکم گلوم احساس گرفتگی میکرد و همچنین زبانم سوزش دارد لطفا جواب بدید ممنون

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      بدون داشتن ارتباط جنسی، احتمال ابتلا به ویروس HPV که منجر به زگیل خواهد شد بسیار دور از ذهن است. ضمنا خودارضایی نیز منجر به ایجاد زگیل نخواهد شد.
      ممکن است به بیماری عفونی یا آبله مرغان مبتلا شده باشید با توجه به علائمی که ذکر کردید.
      درهرصورت توصیه می‌شود جهت معاینه فیزیکی به پزشک مراجعه نمائید.
      ضمنا از انجام خودارضایی نیز پرهیز کنید، چراکه منجر به عوارض جبران ناپذیری برای شما خواهد شد.

  9. گمنام گفت

    سلام وقت شما بخیر من هیچ رابطه ی جنسی با غیر همسرم نداشتم ولی روی پوستم پایین آلت تناسلی یه زايده پوستی دیدم که گل کلمی شکل نبود و یکم قهوه‌ای بود نه خارش نه سوزش هیچی نداشتم ولی با این وجود بهش سرکه سیب زدم و کلا از بین رفت الان فقط جاش یکم میسوزه آیا این زگیل بوده یا نه؟ و اینکه این سوزشی که الان ایجاد شده بخاطر سرکه سیب خطری داره؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      با شرایطی که ذکر کردید و اگر ظاهر زگیل را نداشته و فقط همان زائده بوده که از بین رفته احتمال ابتلا کم هست.
      درصورت که مجدد عود کرد یا علائم دیگری داشتید می‌توانید برای انجام تست اقدام نمائید.
      در آزمایشگاه تخصصی ویروس شناسی کیوان، معاینه و تست HPV با بالاترین دقت قابل انجام است، جهت ثبت درخواست مشاوره رایگان و انجام تست به این لینک مراجعه نمائید: مشاوره HPV

  10. فاطمه گفت

    سلام ببخشید ایا میتونه این نوع زگیل که در دست و پا میزنه همین نوع در ناحیه تناسلی و دهان هم بزند ؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      هردو زگیل تناسلی و غیرتناسلی توسط ویروس HPV ایجاد می‌شوند. اما معمولا نوع زگیل‌های معمولی که در نواحی دست و پا ایجاد می‌شود با زگیل‌های ناحیه تناسلی متفاوت است.

  11. پارگل گفت

    سلام من دیروز رفتم از سوپرمارکت خرید کنم فروشنده تمام بدنش ازدست وپا وصورتش پراز زگیل بود من یه بطری اب معدنی با دوتا لیوان ازش خریدم که خوب دست زد وازاون لیوان ها هم خودم هم بچه هام اب خوردیم ایا ممکنه ما به زگیل مبتلا شده باشیم وچطور میتونم تشخیص بدم ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      احتمال انتقال بیماری از این طریق وجود ندارد. نگران نباشید.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.