علت و 5 روش درمان سریع جوش واژن

0 87,511
زمان مطالعه این مطلب: 7 دقیقه

جوش واژن نیز مانند جوش‌های دیگر، برجستگی‌های پر از چرک و ملتهبی هستند که در زیر پوست ناحیه واژن ایجاد می‌شوند. این برجستگی‌ها می‌توانند در خارج از واژن، ناحیه شرمگاهی، چین‌های پوستی کشاله ران یا روی لابیا نیز ایجاد شوند. آنها اغلب به دلیل تحریک شدن فولیکول‌های مو ایجاد می‌شوند، اما عوامل احتمالی دیگری نیز وجود دارد که می‌توانند باعث ایجاد جوش واژن در بانوان شود. تا پایان این مقاله از مجله سلامت کیوان همراه ما باشید تا به علت تشکیل جوش‌های واژن و چگونگی درمان آن‌ها بپردازیم.

جوش واژن چیست؟

جوش واژن یک برآمدگی پر از چرک است که وقتی فولیکول‌های مو آلوده و یا تحریک شوند، ایجاد شده و می‌تواند در خارج از واژن در ناحیه لب، یا وولوا دیده شوند و قرمز، متورم و دردناک باشند. اغلب جوش‌های واژینال به خودی خود و بدون نیاز به درمان خاصی برطرف می‌شوند اما در برخی موارد نیاز به درمان پزشکی از سوی یک پزشک متخصص زنان وجود دارد.(1)

در برخی موارد جوش‌های اطراف واژن ممکن است با تبخال تناسلی و یا زگیل تناسلی اشتباه گرفته شوند. با این‌حال هر دو نوع برآمدگی در ابتدا می توانند شبیه جوش باشند و هر دو ممکن است ترشحات زرد رنگی داشته باشند. اما زخم‌های تبخال معمولاً کوچک باقی می‌مانند و بر خلاف جوش واژن به صورت خوشه‌ای ایجاد می‌شوند.

جوش واژن به ندرت باعث ایجاد نگرانی می‌شود و اکثر جوش‌های واژن طی چند هفته خود به خود برطرف می‌شوند و تنها درصد کمی ممکن است برای درمان به روش‌های پزشکی نیاز داشته باشند. در موارد شدید جوش واژن، پزشک ممکن است برای تخلیه عفونت آن، یک جوش را برش دهد. اگر لکه‌ای در ناحیه واژن خود دارید و مطمئن نیستید که این یک جای جوش است یا نتیجه چیز دیگری مانند عفونت مقاربتی است، بهتر است به یک پزشک متخصص زنان مراجعه کنید. ضمنا در مقاله‌ای جداگانه به طور مفصل درباره تفاوت زگیل و جوش صحبت کرده‌ایم که می‌توانید مطالعه کنید: فرق زگیل و جوش

علت جوش واژن چیست؟

علت جوش واژن معمولا فولیکول‌های مویی هستند که تحت تاثیر قرار می‌گیرند، اما ممکن است جوش در ناحیه تناسلی زنان به علت تحریک پوست، ایجاد بریدگی پوست و نیش حشرات ایجاد شود که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

علت جوش واژن
علت جوش واژن
  • فولیکولیت: زمانی‌که فولیکول‌های مو تحت تاثیر قرار می‌گیرند و عفونی می‌شوند منجر به ایجاد جوش در واژن می‌شوند که این عارضه به عنوان فولیکولیت نیز شناخته می‌شود.
  • عفونت استاف استافیلوکوکوس اورئوس: این عفونت که استافیلوکوکوس نیز نامیده می‌شود به طور طبیعی در قسمت بیرونی بدن و در دهانه بینی شما زندگی می‌کند. اگر این باکتری به ریشه مو یا فولیکول‌های مو راه پیدا کند، باعث ایجاد عفونت و جوش می‌شود.
  • ایجاد بریدگی‌های پوستی: برخی باکتری‌ها می‌توانند از طریق بریدگی‌های جزئی که در هنگام اصلاح یا آسیب پوستی ایجاد می‌شوند، از پوست اطراف واژن عبور کنند. هنگامی که باکتری‌ها وارد بدن می‌شوند، می‌توانند به عفونت تبدیل شوند.
  • تحریک شدن پوست: اصطکاک ناشی از لباس‌های تنگ می‌تواند باعث زخم‌هایی بسیار کوچک شوند و پوست اطراف واژن را مستعد ابتلا به عفونت کنند. همچنین برخی از افراد به دلیل چاقی و یا اضافه وزن، ممکن است چین‌های پوستی داشته باشند که در حین راه رفتن و یا فعالیت‌های ورزشی ساییده می‌شوند و باعث اصطکاک و تحریک پوست می‌شوند.
  • رشد موها: موهای رشد کرده همیشه به جوش تبدیل نمی شوند، اما اگر فولیکول مویی دچار عفونت شود، می‌تواند بزرگ و پر از چرک شود که نهایت منجر به ایجاد جوش واژن می‌شود.
  • تماس نزدیک با افراد آلوده: اگر با فردی که جوش دارد، لباس‌های مشترک یا حوله مشترک داشته‌اید و یا در تماس بوده اید، ممکن است احتمال بروز جوش در شما بیشتر باشد.
  • نیش حشرات: مانند بریدگی‌های ناشی تیغ اصلاح، نیش حشرات یا آسیب‌های احتمالی دیگر نیز می‌تواند پوست را در برابر باکتری‌ها آسیب‌پذیر کنند.
  • کیست‌های بارتولین مسدود شده: غدد بارتولین غده‌هایی به اندازه نخود در نزدیکی دهانه واژن هستند. اگر این غدد مسدود شوند، می‌توانند تبدیل به کیست‌هایی عفونی شوند. این عفونت‌ها می‌توانند منجر به جوش واژن شوند.

چه عواملی خطر ابتلا به جوش واژن را تشدید می‌کند؟

داشتن یک جوش واژن باعث نمی‌شود که احتمال خطر ابتلا به بیماری دیگری داشته باشید. با این‌حال، برخی از عوامل وجود دارند که منجر به ایجاد یک جوش واژن می‌شوند، این عوامل شامل:

  • اصطکاک یا مالش ناشی پوشیدن از لباس‌های تنگ
  • موهای رشد کرده پس از اصلاح واژن و نواحی اطراف آن
  • آکنه، اگزما یا سایر بیماری‌های پوستی که به سد محافظ پوست شما آسیب می‌رسانند
  • تماس نزدیک با کسی که جوش دارد
  • به اشتراک گذاشتن وسایل شخصی با کسی که جوش دارد
  • داشتن یک سیستم ایمنی ضعیف که توانایی کمتری برای مبارزه با عفونت دارد.

بیشتر بخوانید:

درمان جوش واژن چیست؟

اکثر جوش‌های واژن در عرض چند روز یا در عرض یک یا دو هفته به خودی خود از بین می‌روند و به طور کلی نیاز به مراقبت خاص پزشکی و یا درمان خاصی ندارند. با این‌حال اگر جوش واژن شما ملتهب و آزاردهنده باشد، کارهایی وجود دارد که به کاهش علائم و تسریع روند بهبودی کمک می‌کنند. روش های درمان خانگی جوش ناحیه تناسلی زنان نیز وجود دارد که می‌تواند کمک کننده باشد. روش های درمان جوش واژن به شرح زیر است:

از کمپرس گرم استفاده کنید

  • یک حوله تمیز، گرم و مرطوب (و نه داغ) را روی جوش واژن خود قرار دهید و بگذارید 10 تا 15 دقیقه بر روی آن بماند. این عمل را سه یا چهار بار در روز تکرار کنید تا جوش از بین برود. گرمای کمپرس به گردش خون بیشتر کمک می‌کند، بنابراین گلبول‌های سفید خون می‌توانند با عفونت باقی مانده در جوش واژن مبارزه کنند.

لباس زیر گشاد بپوشید

  • تا زمانی که جوش واژن شما ناپدید شود، اصطکاک را در ناحیه اطراف آن کاهش دهید و لباس زیر و شلوار گشاد بپوشید. اگر ورزش می‌کنید یا در طول روز فعالیت‌های سنگینی دارید بعد از برگشت به خانه و یا بعد از تمرینات خود، لباس زیر خود را با یک لباس زیر تمیز و خشک تعویض کنید.

محل جوش را تمیز و از آن محافظت کنید

  • اگر جوش واژن شما ترکید، محل آن را کاملا تمیز کنید و از یک پماد آنتی بیوتیکی با مشورت پزشک برای این کار استفاده کنید. سپس با یک گاز استریل یا باند و یا چسب کاغذی مخصوص پزشکی آن را بپوشانید. به طور کلی سعی کنید محل جوش ترکیده را تمیز نگه دارید و تا بهبودی کامل آن پانسمان آن را روزانه عوض کنید.

جوش را فشار ندهید و یا نترکانید

  • از فشار دادن و یا سوراخ کردن جوش واژن خودداری کنید. باز کردن جوش باعث آزاد شدن باکتری‌های داخل آن می‌شود که می‌تواند عفونت ناشی از آن‌را گسترش دهد. همچنین ترکاندن جوش واژن ممکن است درد و حساسیت در شما را بدتر کند.

درصورت تماس با جوش دست‌هایتان را بشویید

  • قبل از اینکه جوش یا ناحیه اطراف آن را لمس کنید، دست‌های خود را با صابون آنتی باکتریال و آب گرم بشویید. این امر به شما کمک می‌کند تا از وارد شدن باکتری‌های جدید به جوش جلوگیری کنید. برای جلوگیری از سرایت عفونت به سایر نواحی بدن، پس از لمس جوش، بهتر است دست‌های خود را بشویید.

زمان خوب شدن جوش واژن

جوش واژن معمولاً در عرض یک تا سه هفته خود به خود از بین می‌رود. با گذشت چند روز برخی از جوش‌ها ممکن است کوچک شده و ناپدید شوند و برخی دیگر ممکن است اول ترکیده و تخلیه شوند و سپس بهبود یابند.

اگر جوش واژن شما به طور قابل توجهی رشد کرد یا بسیار دردناک شد، یا اگر در عرض 3 هفته بهبودی پیدا نکرد باید به پزشک متخصص زنان جهت معاینه مراجعه کنید. آنها برای تعیین اینکه آیا مصرف آنتی بیوتیک‌ها برای درمان شما ضروری است یا نیاز به سوراخ کردن و تخلیه جوش است، آن را بررسی و معاینه می‌کنند.

چه زمانی برای جوش واژن به پزشک مراجعه کنیم؟

اکثر جوش‌های واژن کوچک می‌مانند و در خانه قابل درمان هستند. اما اگر عفونت جوش واژن شما بزرگتر شود و شروع به گسترش کند یا علائم بدتر شدن را نشان دهد، ممکن است به درمان پزشکی توسط پزشک نیاز داشته باشید.

علائم زیر ممکن است نشانه بدتر شدن عفونت ناشی از جوش واژن در شما باشد و درصورت داشتن هر یک از این علائم در کنار این عارضه باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.

  • تب همراه با لرز یا عرق سرد.
  • برآمدگی که به سرعت رشد می‌کند.
  • برآمدگی که بسیار دردناک و ملتهب است.
  • برآمدگی بزرگتر از 2 اینچ.
  • جوشی که بعد از 3 هفته از بین نمی‌رود.

اگر کورک‌های بیشتری ایجاد شد، یا متوجه مجموعه‌ای از جوش شدید، مهم است که با پزشک خود صحبت کنید. یک عامل زمینه‌ای ممکن است در ایجاد جوش نقش داشته باشد. درمان علت اصلی می تواند به جلوگیری از جوش‌های آینده کمک کند.

پیشگیری از جوش واژن

پیشگیری از جوش واژن همیشه امکان پذیر نیست، اما انکات زیر به کاهش خطر ایجاد جوش‌های بعدی کمک کننده‌اند:

  • موهای زائد واژن خود را کوتاه کنید: کوتاه کردن موهای زائد با قیچی تیز و تمیز به جای اصلاح با تیغ اصلاح، خطر رشد موهای درونی و تشکیل جوش را به حداقل می‌رساند.
  • تیغ اصلاح خود را مرتباً عوض کنید: اگر بخواهید موهای زائد خود را با یک تیغ به مدت طولانی اصلاح کنید، می‌توانید خطر رشد موهای زائد را افزایش دهید. به همین دلیل بهتر است تیغ‌های اصلاح خود را هر 3 تا 4 هفته یکبار عوض کنید.
  • وسایل شخصی خود را به اشتراک نگذارید: اگر تیغ، حوله و سایر وسایل شخصی مشترک داشته باشید، باکتری مسئول جوش به راحتی منتقل می‌شود. این موارد را دور نگه دارید و با افراد دیگر آن‌ها را به اشتراک نگذارید.
  • در جهت رشد مو، موهای زائد خود را اصلاح کنید: تراشیدن در جهت رشد موهای زائد می‌تواند به کاهش احتمال رشد مو و ایجاد جوش واژن کمک کند.

کلام آخر

جوش‌های واژن برجستگی‌های ملتهبی هستند که در زیر پوست واژن ایجاد می‌شوند. این برجستگی‌ها می‌توانند در خارج از واژن، و در چین‌های پوستی کشاله ران یا روی لابیا نیز ایجاد شوند. آنها اغلب به دلیل عفونی شدن فولیکول‌های مو ایجاد می‌شوند، اما بروز آن‌ها می‌تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد. در اغلب موارد جوش واژن نیاز به درمان خاصی ندارد و به خودی خود درمان می‌شوند.

جوش واژن چیست؟

جوش واژن یک برآمدگی پر از چرک است که وقتی فولیکول‌های مو آلوده می‌شود، ایجاد می‌شوند. جوش‌های واژینال می‌توانند در خارج از واژن و در ناحیه لب، وولوا یا نیز ایجاد شوند.

جوش واژن چگونه است؟

جوش واژن اغلب به صورت یک برآمدگی قرمز و کوچک دیده می‌شود. جوش واژن ممکن است در ابتدا شبیه به یک جوش کوچک و معمولی باشد، اما ممکن است در عرض چند روز به یک زخم متورم و دردناک با نوک سفید یا زرد پر از چرک تبدیل شود.

جوش واژن چگونه درمان می‌شود؟

در اغلب موارد جوش واژن نیازی به درمان پزشکی خاصی ندارو به خودی خود درمان می‌شود با اینحال اگر جوش شما ملتهب و دردناک است می‌توانید با قرار دادن یک کمپرس گرم و یا پوشیدن یک لباس زیر آزاد، فرایند بهبودی آن را سرعت بخشید.

منبع healthline
نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.