آمپول ب کمپلکس چیست؟ + فواید ویتامین B کمپلکس

0 184
زمان مطالعه این مطلب: 6 دقیقه

به طور کلی آمپول ب کمپلکس نه به یک، بلکه به هشت نوع ویتامین B اشاره دارد. تمامی ویتامین‌های B در تبدیل غذا به انرژی در بدن نقش دارند اما هر ویتامینی نقش منحصر به فردی در سلامتی افراد دارد. در این مقاله از مجله سلامت کیوان همراه ما باشید تا به فواید و ترکیبات آمپول ب کمپلکس بپردازیم.

ب کمپلکس چیست؟

مکمل‌های ویتامین ب کمپلکس شامل تمام ویتامین‌های ضروری ب در یک قرص و یا آمپول ب کمپلکس هستند. برخی از این مکمل‌ها حاوی 100 درصد مقدار توصیه شده روزانه (RDA) از هر ویتامین ب هستند و برخی دیگر که به صورت امپول ب کمپلکس مصرف می‌شوند، که حاوی دوزهای بالاتری از برخی یا تمامی انواع ویتامین‌ B هستند.

بسیاری از مردم تمام ویتامین B مورد نیاز خود را از یک رژیم غذایی متنوع و متعادل دریافت می‌کنند با این‌حال، برخی از افرااد ممکن است از مصرف مکمل ویتامین ب کمپلکس سود بیشتری داشته باشند.(1)

ترکیبات آمپول‌ ویتامین ب کمپلکس دقیقا چیست؟

اگرچه مقدار ترکیبات آمپول‌ ویتامین ب کمپلکس شما درواقع به تولید کننده و شرکت دارویی آن بستگی دارد، اما باید برخی از هر یک از موارد زیر را در ترکیبات خود داشته باشد. این ترکیبات عبارتند از:

  • ویتامین B1 – تیامین. ویتامین B1 برای رشد و عملکرد سالم اندام‌های شما از جمله مغز و قلب حیاتی است.
  • ویتامین B2 – ریبوفلاوین. بدن برای تجزیه چربی‌ها و داروها به ویتامین B2 نیاز دارد.
  • ویتامین B3 – نیاسین. بدن برای حفظ سلامت پوست، اعصاب و گوارش خود به نیاسین نیاز دارد. پزشکان گاهی اوقات دوزهای بالای نیاسین را برای کمک به بهبود سطح کلسترول خون نیز تجویز می‌کنند.
  • ویتامین B5 – اسید پانتوتنیک. ویتامین B5 برای سلامت مغز و سیستم عصبی ضروری است.
  • ویتامین B6 – پیریدوکسین. ویتامین B6 به بدن در ساخت گلبول‌های قرمز و انقال اکسیژن در سراسر بدن می‌کنند. همچنین ویتامین B6 به در سیستم ایمنی بدن نقش بسیار پررنگی دارد..
  • ویتامین B7 – بیوتین. بیوتین برای سلامت مو، ناخن و عملکرد عصبی بدن ضروری است.
  • ویتامین B9 – اسید فولیک. بدن از اسید فولیک یا فولات، برای ساخت DNA و مواد ژنتیکی استفاده می‌کند. قبل و در طول بارداری، مقادیر کافی اسید فولیک به کاهش خطر برخی از نقایص مادرزادی کمک می‌کند.
  • ویتامین B12 – کوبالامین. یکی از نیازهای اصلی سلول‌های عصبی و خونی بدن ویتامین B12 است. سطوح کافی از B12 Trusted Source همچنین از کم ناشی از این ویتامین مغذی جلوگیری می‌کند.

توصیه‌های روزانه برای مکمل ویتامین ب کمپلکس

بسیاری از مکمل‌های B کمپلکس حاوی حدود 100 درصد RDA هر یک از هشت ویتامین B هستند. با این‌حال، برخی از آنها حاوی سطوح بسیار بالایی از برخی ویتامین‌های ب هستند.

قبل از مصرف مکمل با دوز بالا، بهتر است با پزشک صحبت کنید. بر اساس گزارش اغلب متخصصین غذایی، منابع مورد نیاز، RDA برای هر یک از ویتامین‌های B، به میلی گرم یا میکروگرم است. همچنین افراد مسن ممکن است به دوزهای بالاتری از برخی ویتامین‌های ب نیاز داشته باشند.

فواید و کاربرد مکمل ویتامین ب کمپلکس

مکمل‌های ویتامین ب کمپلکس ممکن است برای اغلب بیماری‌ها و مشکلات سلامتی خاصی مفید باشند. اگر فردی دارای هر یک از شرایط ذکر شده در زیر باشد، ممکن است از مصرف مکمل حاوی ویتامین B بهره مند شود:

اپیزودهای میگرن

تحقیقات نشان می‌دهد که برخی از ویتامین‌های B می‌توانند به پیشگیری از میگرن همراه با هاله کمک کنند، به ویژه:

  • ویتامین B6
  • ویتامین B9
  • ویتامین B12

پزشکان همچنین پیشنهاد می‌کنند که مصرف ویتامین B2 می‌تواند با تأثیرگذاری بر اختلال عملکرد میتوکندری، که در سطح سلولی رخ می‌دهد، به پیشگیری از میگرن کمک کند.

افسردگی و اضطراب

طبق مطالعاتی که در سال 2018 توسط برخی محققان انجام شد، بیان کردند که بین سطح ویتامین B12 و بروز افسردگی و یا استرس و اضطراب ارتباطاتی وجود دارد.(2) طبق گفته آن‌ها شرکت کنندگان مبتلا به افسردگی یا استرس و اضطراب سطوح پایین تری از ویتامین B12 را نسبت به همتایان خود داشتند.

این مطالعه به طور بالقوه‌ای می‌تواند نشان دهنده وجود رابطه‌ای بین ویتامین B12 و افسردگی و اضطراب باشد. با این‌حال این مطالعه قطعی نیست و برای اثبات آن به تحقیقات بیشتری نیاز خواهد بود.

آفت دهان

ویتامین B12 می‌تواند برای کمک به درمان زخم‌های دهانی مفید باشد. برخی مطالعات نشان می‌دهد که پماد B12 به عنوان یک درمان کمکی در کنار درمان اولیه مورد نیاز برای درمان زخم‌های دهانی استفاده می‌شود، بهتر از دیگر داروها و یا دارونماها درد بیماران را تسکین می‌دهد.(3)

PMS

برخی شواهد نشان می‌دهد که مصرف مکمل B6 باعث بهبود علائم سندرم پیش از قاعدگی (PMS) می‌شود. همچنین یک بررسی سیستماتیک و متاآنالیز نشان داد که ویتامین B6 در کنترل علائم جسمی و روانی ناشی از سندرم PMS بسیار مفید است.

مصرف ویتامین ب کمپلکس برای چه افرادی مفید است؟

بخش‌های زیر به بررسی افرادی می‌پردازد که ممکن است از مصرف مکمل‌های ویتامین ب کمپلکس سود ببرند و به نحوی حتی به آن نیاز داشته و مصرف آن به صورت قرص ب کمپلکس و یا آمپول ب کمپلکس ضروری باشد.

افراد باردار

انواع ویتامین‌های B در دوران بارداری بسیار مفید هستند، زمانی که فرد باید حداقل 400 میکروگرم اسید فولیک در روز مصرف کند. به طور طبیعی و در حالت ایده آل، این اتفاق در ماه‌های قبل از بارداری نیز رخ می‌دهد اما در برخی از افراد به دلیل وجود ژن (MTHFR) این فرایند کمی دشوار است. این ژن می‌تواند از تجزیه اسید فولیک در بدن شما جلوگیری کند. ککه برای حل این مشکل به و یا جلوگیری از آن نیاز به استفاده از یک منبع مطمئن فولات متیله خواهید داشت.

همچنین بذخی مطالعات نشان می‌دهد که کمبود ویتامین B12 با کاهش زودهنگام بارداری، وزن کم هنگام تولد، فشار خون بالا در مادر و ناهنجاری‌های جنینی ارتباط دارد.

گیاهخواران و وگان‌ها

افرادی که از رژیم گیاهخواری پیروی می‌کنند، از مصرف گوشت از جمله گوشت گاو، مرغ و ماهی اجتناب میکنند. افرادی که از رژیم گیاهخواری پیروی می‌کنند، هیچ گونه فرآورده حیوانی از جمله گوشت، تخم مرغ و محصولات لبنی را نمی‌خورند.‌به همین دلیل رژیم‌های گیاهخواری می‌تواند خطر کمبود B12 را در افراد افزایش دهد.

ویتامین B12 در بسیاری از غذاهای حیوانی از جمله گوشت، تخم مرغ و لبنیات وجود دارد و افرادی که تخم مرغ و محصولات لبنی می‌خورند ممکن است B12 مورد نیاز خود را از این غذاها دریافت کنند. با این‌حال، کسانی که هیچ محصول حیوانی نمیخورند ممکن است به مکمل‌های ب کمپلکس برای دریافت کافی این ویتامین نیاز داشته باشند.

افرادی که جراحی بای پس معده انجام داده اند

افرادی که تحت عمل جراحی بای پس معده قرار گرفته اند، اغلب به مکمل‌های ویتامین نیاز دارند. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که این جراحی نیاز فرد به ویتامین B12 را افزایش می‌دهد. شواهد بیشتری مبنی بر اینکه بسیاری از افراد پس از این جراحی حداقل در کوتاه مدت به یک منبع معتبر مولتی ویتامین شامل ویتامین‌های ب و سایر مواد مغذی نیاز دارند وجود دارد.

بزرگسالان و افراد مسن

مصرف مکمل‌های ب کمپلکس برای افرادی که بیشتر از 65 سال دارند می‌تواند بسیار مفید باشد. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که افراد مسن بیشتر مستعد کمبود ویتامین B12 هستند. همچنین وجود سطوح مناسب ویتامین B12 ممکن است به کند کردن پیری مغز نیز کمک کند. با این‌حال، تایید این یافته مستلزم تحقیقات بیشتر است.

سایر شرایط سلامتی و بیماری‌های خاص

فردی با هر یک از شرایط بهداشتی زیر بهتر است از مکمل ویتامین B کمپلکس بهره مند شود:

  • اختلال مصرف الکل
  • بیماری‌ها‌ی خود ایمنی، مانند لوپوس، آرتریت روماتوئید یا دیابت نوع 1
  • افسردگی
  • بیماری دیابت
  • یک وضعیت سوء جذب گوارشی، مانند بیماری سلیاک یا بیماری کرون
  • بیماری کلیوی
  • اچ‌آی‌وی
  • بیماری قلبی
  • بیماری آلزایمر
  • ایدز
  • انواع سرطان

عوارض و خطرات مکمل ویتامین ب کمپلکس

ویتامین‌های B محلول در آب هستند. این بدان معنی است که در بیشتر مواقع، بدن ویتامین‌های B اضافی را از طریق ادرار دفع می‌کند. در حالی که به نظر نمی‌رسد یک دوز استاندارد مکمل‌های ب کمپلکس باعث آسیبی شوند، اما دوزهای بیش از حد برخی از ویتامین‌های گروه ویتامین B می‌تواند خطرناک باشد. به همین دلیل بهتر است قبل از مصرف دوزهای بسیار بالای مکمل‌های B کمپلکس به صورت قرص و یا امپول ب کمپلکس، با یک پزشک مشورت کنید.

برخی از عوارض جانبی احتمالی ویتامین B کمپلکس عبارتند از:

  • بالا رفتن قند خون. دوزهای بالای اسید نیکوتینیک و یا شکل مصنوعی ویتامین B3، می‌توانند سطح قند خون را افزایش دهند. این امر می‌تواند با داروهای دیابتی تداخل داشته باشد به همین دلیل افراد مبتلا به دیابت یا قند خون بالا نباید از دوزهای بالای اسید نیکوتینیک با اندازه 1000 میلی گرم یا بیشتر استفاده کنند.
  • اسید نیکوتین اضافی. اسید نیکوتین بیش از حد می‌تواند باعث کاهش فشار خون، خستگی، سردرد، بثورات و آسیب کبدی شود.
  • نیکوتین آمید اضافی. دوزهای بالای نیکوتین آمید، شکل دیگری از ویتامین B3، می‌توانند باعث بروز اسهال و افزایش خونریزی شوند. این امر می‌تواند در دوزهای 500 میلی‌گرم در روز رخ دهد. دوزهای بالاتر از 3000 میلی‌گرم نیز می‌توانند باعث استفراغ و یا بروز آسیب‌های کبدی شوند.

کدام غذاها به طور طبیعی حاوی ویتامین B هستند؟

برخی از غذاها حاوی چندین ویتامین B هستند اما افرد برای دریافت هر هشت ویتامین گروه ویتامین B به رژیم غذایی متنوعی نیاز دارد. افراد می‌توانند تمام ویتامین‌های B مورد نیاز خود را از رژیم غذایی همه چیزخوار، گیاهخواری یا وگان نیز دریافت کنند.

با این‌حال، محصولات حیوانی منبع اصلی ویتامین B هستند. بنابراین، افرادی که از رژیم‌های غذایی محدود پیروی می‌کنند باید اقدامات لازم را برای تامین این واتامین انجام دهند تا اطمینان حاصل شود که به اندازه کافی هر ویتامین را از منابع غذایی مختلف دریافت می‌کنند.

برخی از بهترین منابع غذایی ویتامین B عبارتند از:

  • گوشت گاو
  • ماهی
  • آووکادوها
  • آجیل
  • حبوبات
  • دانه‌ها
  • شیر، پنیر، ماست و به طور کلی مصرف لبنیات
  • نان‌ها و غلات غنی شده
  • قارچ‌های خوراکی

کلام آخر

در صورت امکان، افرد باید سعی کنند ویتامین B کافی بدن خود را با خوردن انواع غذاهای سالم به عنوان اولین رویکرد روزانه خود دریافت کنند. که به کمک مصرف مکمل B کمپلکس می‌توان بخشی ازآان‌ها را دریافت کرد. مکمل‌های ب کمپلکس را میتوان به صورت قرص و یا آمپول ب کمپلکس دریفات کرد و در واقع این مکمل نه به یک، بلکه به هشت نوع از گروه ویتامین‌های B را شامل می‌شود که نقش منحصر به فردی در سلامتی افراد دارد.

ب کمپلکس چیست؟

ب کمپلکس شامل تمام ویتامین‌های ضروری گروه ویتامینی ب در یک قرص و یا آمپول دریافت می‌شوند که حاوی دوزهای بالاتری از برخی یا تمامی انواع ویتامین‌ B هستند.

فواید ب کمپلکس چیست؟

مکمل‌های ب کمپلکس می‌توانند برای اغلب بیماری‌ها و مشکلات سلامتی مفید باشند، از جمله برای بهبود علائم سندرم پیش از قاعدگی (PMS) و یا بهبود عملکرد مغذی در افراد مسن، از فواید مکمل‌های ب کمپلکس هستند

عوارض ب کمپلکس چیست؟

برخی از عوارض جانبی احتمالی ویتامین B کمپلکس شامل بالا رفتن قند خون، و یا در برخی موارد کاهش فشار خون و یا خستگی مفرد در افراد باشد. همچنین مصرف روزانه B کمپلکس با دوزهای بالا می‌تواند باعث بروز مشکلات کبدی جدی شوند.

منبع medicalnewstoday
نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.