تست منفی کرونا

0 1,413
زمان مطالعه این مطلب: 3 دقیقه

اگر در کنار فردی که به ویروس کرونا مبتلا شده است، بنشینید؛ در بازدم فرد، ذرات ویروسی وارد بدن شما می‌شوند. با این حال، اگر بخواهید در این مرحله آزمایش PCR انجام دهید، با تست منفی کرونا مواجه خواهید شد. چرا؟

در این مطلب به پاسخ این سوال می‌پردازیم.

تست کرونا
تست کرونا

در ابتدای هر عفونت ویروسی، از جمله ویروس کرونا، یک دوره زمانی وجود دارد که به آن “دوره نهفتگی” می‌گویند که در آن فرد آلوده می‌شود، اما قادر به انتقال ویروس به فرد دیگری نیست. این همان چیزی است که مهار کرونا را بسیار دشوار می‌کند. بسیاری از مردم به دلیل تاخیر در شروع علائم از مسری بودن بیماریشان آگاه نیستند. متوسط دوره نهفتگی کرونا 5 تا 6 روز است (اگرچه ممکن است تا 14 روز طول بکشد) و محققان تخمین می‌زنند که افراد 2 تا 3 روز قبل از بروز علائم، عفونی می‌شوند.

زمان دقیق ابتلا تحت تأثیر سرعت تکثیر ویروس پس از آلوده کردن سلول‌ها، و اینکه آیا این سلول‌ها در انتقال ویروس به افراد دیگر نقش دارند؟ و همچنین میزان ویروسی که فرد در ابتدا در معرض آن قرار گرفته است، بستگی دارد.

مطلب مرتبط: روزشمار علائم کرونا

تست PCR منفی

اگرچه آزمایش‌های PCR به طور گسترده به عنوان استاندارد شاخصی برای تشخیص SARS-CoV-2 در نظر گرفته می‌شوند، اما این آزمایش‌ها بی‌نقص نیستند و احتمال تشخیص عفونت بسته به زمان انجام آن آزمایش متفاوت خواهد بود.

نحوه جمع‌آوری دقیق مواد از بینی و یا گلو و یا نحوه انجام آزمایش نیز می‌تواند بر احتمال تست منفی فرد آلوده (منفی کاذب) تأثیر بگذارد. در حالی که آزمایش‌های خانگی احتمالاً از دقت کمتری نسبت به آزمایش‌هایی که توسط متخصصان انجام می‌شود، دارد.

همچنین بار ویروسی کم در بدن می‌تواند در نتیجه آزمایش موثر باشد.

در یک مطالعه اخیر، محققان چینی تلاش کردند تا با تمام افراد نزدیک به افرادی که آزمایش کرونا مثبت داشتند، اما آزمایش خودشان منفی بود، تماس بگیرند و از آنها دعوت کردند تا آزمایش آنتی بادی انجام دهند. نتایج نشان داد که آزمایش‌های PCR (36 درصد) از 134 تماس، ابتدا تست کرونایشان منفی بود و پس از چند روز مثبت شده است.

علائمی که با وجود جواب منفی تست کرونا باید چک شوند

در صورت دریافت نتیجه تست منفی کرونا، اگر علائمی دارید، بهتر است در قرنطینه بمانید.

برخی از نشانه‌های ابتلا به کرونا که باید مراقب آن‌ها باشید حتی اگر جواب تست کرونا منفی باشد.

از دست دادن حس بویایی و تغییر طعم و مزه از علائم کرونا است، همچنین از دست دادن بویایی و چشایی می‌تواند برای مدت طولانی باقی بماند و حتی پس از بهبودی نیز ادامه یابد.

  • تب و لرز

تب یکی از رایج‌ترین علائم ابتلا به کرونا است. با توجه به اینکه تب شما حتی پس از مصرف دارو‌های تسکین دهنده درد کم نمی‌شود و همچنان همراه با لرز بدتر می‌شود نشانه کرونا است.

  • خستگی

جدا از تب و سرفه بیماران مبتلا به کرونا احساس خستگی و ضعف و بی حالی شدید دارند. در حالی که خستگی می‌تواند نشانه عفونت‌های ویروسی دیگری نیز باشد.

  • گلودرد

تشخیص تفاوت بین گلودرد ناشی از کرونا و خارش گلو در اثر سرماخوردگی یا آنفولانزا برای بسیاری از افراد سخت است، اما اگر گلودرد همراه با سرفه‌های مداوم و تب همراه باشد نشانه کرونا است.

در بسیاری از افراد اسهال و حالت تهوع به عنوان علائم شایع کرونا است که به گرفتگی شدید شکم و استفراغ می‌شود.

مطالب مرتبط:

در صورت جواب منفی تست، اما وجود علائم کرونا چه باید کرد؟

نخستین و مهمترین کار این است که ضمن قرنطینه خود در خانه از تماس با دیگران خودداری کنید. کنترل و چک کردن علائم را ادامه دهید و سطح اکسیژن خود را با پالس اکسی متر اندازه گیری کنید سپس باید آزمایش PCR را 2 تا 3 روز بعد از شروع علائم انجام دهید. در صورت ادامه علائم فقط با نظر یک پزشک متخصص، سی تی اسکن ریه را انجام دهید.

مطالب مرتبط:

آیا این امکان وجود دارد که تست کرونای ما پس از هم‌نشینی با یک فرد کرونایی منفی شود؟

بله، این امکان وجود دراد که تست کرونای ما منفی شود که به آن تست منفی کاذب می گویند. در ابتدای هر عفونت ویروسی، از جمله کووید 19، یک دوره زمانی وجود دارد که به آن “دوره نهفتگی” می‌گویند که در آن فرد آلوده می‌شود، اما قادر به انتقال ویروس به فرد دیگری نیست و نیز در این دوره نتیجه تست منفی می‌شود.

علائمی که با وجود جواب منفی تست کرونا باید چک شوند، چیست؟

از دست دادن حس بویایی و چشایی، تب و لرز، خستگی، گلو درد و علائم گوارشی

در صورت جواب منفی تست، اما وجود علائم کرونا چه باید کرد؟

ضمن قرنطینه خود در خانه از تماس با دیگران خودداری کنید. کنترل و چک کردن علائم را ادامه دهید و سطح اکسیژن خود را با پالس اکسی متر اندازه گیری کنید سپس باید آزمایش PCR را 2 تا 3 روز بعد از شروع علائم انجام دهید

منبع gavi.org
نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.