انزال مردان چیست؟ + تعداد و زمان طبیعی انزال در مردان

0 21,803
زمان مطالعه این مطلب: 6 دقیقه

رابطه جنسی مراحل، جزئیات و پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد. یکی از مراحل رابطه، که می‌شود گفت تقریبا لذت‌بخش‌ترین قسمت آن است، مرحله انزال مرد و زن است. انزال هم در مردان و هم در زنان روی می‌دهد. انزال مردان علاوه بر فرآیندی که نشان اوج لذت جنسی یا ارضا مرد است، نقش اساسی در باروری نیز دارد. ممکن است خیلی از افراد بپرسند که انزال مردان چیست و چه فرآیندی دارد؟ چه مراحلی طی می‌شود تا انزال مرد رخ دهد؟ اختلالات انزال مردان شامل چه مواردی می‌شود؟ فرق بین انزال و ارگاسم مردان چیست؟

در این نوشته قصد داریم درباره این موضوع و تمامی موارد ریز و درشت مربوط به آن صحبت کنیم. آگاهی از مسائل جنسی می‌تواند کمک کند رابطه جنسی سالم و موفقی با شریک خود داشته باشید. اگر کسب اطلاعات درباره مسئله انزال مردان جزو دغدغه‌های شما هم هست، یا با اختلالات مربوط به این قضیه مواجه‌اید، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مقاله از مجله سلامت کیوان ما همراه باشید.

انزال مردان چیست؟

لحظه‌ای که مایع منی از آلت تناسلی مردان خارج شده و بیرون می‌ریزد را انزال می‌گویند. این برون‌ریزش به صورت جهشی اتفاق می‌افتد و واکنشی است به پیام‌های دستگاه عصبی آلت تناسلی. انزال مردان می‌تواند در رابطه جنسی روی دهد یا در هنگام خودارضایی و یا حتی در خواب.

لحظه انزال با اوج لذت جنسی و سپس سستی و رخوت همراه است. این سوال دغده بسیاری است که مدت زمان طبیعی انزال برای مردان چقدر است؟ کسانی که دچار اختلالات انزال نیستند، به طور میانگین چهار یا پنج دقیقه بعد از دخول به انزال می‌رسند. و حداقل فاصله‌ای بین دو انزال نیاز است تا فرد بتواند دوباره به حالت نعوظ برسد.

یکی از موارد قابل توجه دیگر این است که بین ارگاسم و انزال تفاوتی وجود دارد. این دو اغلب همزمان اتفاق می‌افتند اما در مواردی ممکن است فرد به اورگاسم برسد اما انزال نداشته باشد و یا برعکس. در فرآیند انزال همانطور که گفتیم آب منی از آلت تناسلی خارج می‌شود، مایعی چسبنده، به رنگ سفید یا شیری که در ادامه همین نوشته بیشتر به آن اشاره خواهیم کرد.(1)

همانطور که گفته شد، یکی دیگر از اهدافی که انزال مردان دارد مربوط به باروری و بارداری است. مایعی که طی این فرآیند از آلت تناسلی خارج می‌شود به داخل واژن ریخته می‌شود در واقع حاوی اسپرم است و در مسیری که اسپرم طی می‌کند تا به تخمک برسد، آن را محافظت می‌کند.

چه بخش‌هایی از دستگاه تناسلی در انزال نقش دارند؟

همانطور که گفتیم وقتی تحریکات جنسی به اوج برسند مرحله برون‌ریزش اتفاق می‌افتد که به آن انزال می‌گویند. بخش‌های مختلفی از سیستم تناسلی در این فرآیند نقش دارند که در این بخش به آنها اشاره می‌کنیم:

  • مجرای دفران: مجرای دفران در واقع به لوله‌هایی گفته می‌شود که اسپرم را از بیضه‌ها به آلت تناسلی منتقل کرده و ذخیره می‌کنند.
  • وزیکول‌های منی: وزیکول‌های منی غددی هستند که مایعات مورد نیاز را ساخته و به مایع منی اضافه می‌کنند.
  • پروستات: غده پروستات با ترشح مایعات لازم، از اسپرم‌ها در مسیر رسیدن به تخمک و لقاح محافظت می‌کند.
  • مجرای ادرار: مجرای اداری لوله‌ای است که در داخل آلت تناسلی قرار دارد و توسط آن ادرار و منی از بدن خارج می‌شوند.
  • مثانه: مثانه قسمتی از بدن است که ادرار را پیش از دفع در خود ذخیره می‌کند. 

بیشتر بخوانید:

فرآیند انزال در مردان

فرآیند انزال مردان در دو مرحله اتفاق می‌افتد: مرحله انتشار و مرحله برون‌ریزش. در ادامه این بخش به توضیح این مراحل می‌پردازیم.

انتشار

اولین بخش از پروسه انزال مرد مرحله انتشار است. مرحله‌ای که در اثر تحریک سیستم عصبی روی می‌دهد. در این مرحله، گردن مثانه ابتدا مسدود می‌شود که مایع منی به عقب برنگردد. سپس مایعات پروستات، وزیکول‌های منی و اسپرم‌های بیضه به مایع منی ملحق می‌شوند. در همین لحظه منی آماده خروج است.

برون‌ریزش

در این مرحله ماهیچه‌های لگن و آلت تناسلی چندین بار منقبض می‌شوند و منی را از طریق مجرای ادرار و آلت تناسلی خارج می‌کنند. طبق تحقیقات گفته‌اند که تحریک یک مرکز نخاعی هنگام انتشار منی به مجرای پروستات، باعث این برون‌ریزش است. اما در صحت این موضوع همچنان شک وجود دارد.

پیشاب مردان چیست؟

پیشاب که به عنوان پیش‌انزال نیز شناخته می‌شود، مایعی است که هنگام تحریک جنسی مرد، اما قبل از انزال، آزاد می‌شود. ممکن است متوجه مقدار کمی مایع در نوک آلت تناسلی شوید یا خیر. این مایع به طور معمول شفاف است و با مایع منی متفاوت است. این مایع توسط غدد خاصی در آلت تناسلی به نام غدد Cowper تولید می‌شود.

پیشاب برای روان کردن آلت تناسلی و کمک به خروج مایع منی از بدن عمل می‌کند. این مایع همچنین به مقابله با اسیدیته ادرار باقیمانده در مجرای ادرار کمک می‌کند و در نتیجه از اسپرم موجود در مایع منی محافظت می‌کند. در حالی که پیشاب به خودی خود حاوی اسپرم نیست، اگر اخیراً انزال کرده‌اید، ممکن است هنوز اسپرم باقیمانده در مجرای ادرار وجود داشته باشد. یا می‌تواند با کمی مایع از غده پروستات که حاوی سطوح پایین اسپرم است مخلوط شود. بنابراین، زن اگر از داروهای ضد بارداری استفاده نکرده باشد، ممکن است از پیشاب باردار شود.

مشاوره و تست HPV
مشاوره و تست HPV

اختلالات انزال مردان

ممکن است بپرسید چطور بفهمیم که مشکل انزال داریم یا نه؟ خیلی از افراد به این مسئله آگاهی ندارند. اغلب اختلالات انزال مردان شامل موارد زیر می‌شود:

  1. زودانزالی که یکی از شایع‌ترین مشکلات بین آقایان است.
  2. دیرانزالی که معمولا در سنین بالاتر برای مردان پیش می‌آید.
  3. انزال معکوس یا انزال خشک که زیاد شایع نیست و به حالتی گفته می‌شود که مایع منی به جای خروج، به عقب و داخل مثانه برمی‌گردد. انزال خشک بیشتر در مورد افرادی روی می‌دهد که عمل پروستات انجام داده‌اند.(2)

اختلالات انزال در مردان می‌توانند ناشی از عوامل روحی روانی باشند و یا از مشکلات زمینه‌ای جسمانی نشأت بگیرند. اختلال زودانزالی اگر درمان نشود منجر به استرس و اضطراب، اختلال نعوظ و حتی افسردگی می‌شود.

مشکل دیرانزالی ممکن است از بیماری‌های زمینه‌ای مثل دیابت، آسیب نخاعی، جراحی مثانه یا پروستات نشأت بگیرد یا صرفا ناشی از بالا رفتن سن باشد. مصرف برخی از داروها نیز می‌توانند دلیلی بر بروز این اختلال باشند، مثل داروهای ضد افسردگی و مسکن‌های قوی.

انزال خشک ممکن است ناشی از جراحی مثانه یا پروستات باشد و یا از بیماری‌هایی مثل دیابت و مصرف داروهای فشار خون نشأت بگیرد. افرادی که به این عارضه دچارند البته که می‌توانند زندگی جنسی سالمی داشته باشند و لذت ببرند، اما اگر قصد بچه دار شدن داشته باشند، باید برای درمان اقدام کنند و یا از طریق لقاح مصنوعی این کار را انجام دهند. برای انجام، اسپرم مورد نیاز از ادرار فرد برداشت می‌شود.

انزال مردان چه فایده‌هایی دارد؟

همانطور که اشاره کردیم انزال زن و مرد مرحله مهمی از رابطه جنسی است. انزال مردان فواید و مزایای متعددی دارد که در این قسمت به مهم‌ترین آنها اشاره می‌کنیم.

  1. رابطه جنسی سالم: داشتن انزال به موقع و درست، برای برقراری یک رابطه جنسی سالم ضرورت دارد و و باعث رضایت طرفین است.
  2. سلامت کلی بدن: در فرآیند انزال بخش‌های مختلفی از بدن به شکل همزمان درگیر می‌شوند و همکاری می‌کنند تا انزال رخ بدهد. در واقع رخ دادن انزال نتیجه فعالیت سالم و درست این بخش‌هاست و نشانه سلامتی بدن است.
  3. لذت از رابطه جنسی: رسیدن به اوج لذت جنسی و انزال در مرد باعث رضایت کامل از رابطه جنسی و آرامش و رخوت است.
  4. تولید مثل: از طریق انزال، مایع منی خارج می‌شود و عمل لقاح برای بارداری صورت می‌گیرد. بنابراین انزال برای زوج‌هایی که قصد بارداری دارند، حیاتی است.
  5. کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات: علاوه بر مواردی که ذکر کردیم، تحقیقات ثابت کرده‌اند که انزال مردان و خروج مایع منی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهد.

تعداد دفعات انزال

تعداد دفعات انزال شما یک آمار کاملا شخصی است که تحت تأثیر عوامل بسیاری است. با این حال، تعداد دفعات انزال با افزایش سن کاهش می‌یابد. یک مطالعه اشاره کرد که 57 درصد از مردان 20 تا 29 ساله به طور متوسط ​​13 انزال در ماه گزارش کردند. اما این تعداد در آن 40 تا 49 به 32 درصد کاهش یافت.

تفاوت ارگاسم و انزال مرد

خیلی از افراد انزال و ارگاسم را با هم یکی می‌دانند اما جالب است بدانید که این دو با هم فرق دارند، گرچه به طور همزمان اتفاق می‌افتند. خروج مایع منی از آلت تناسلی همان انزال است، و احساس لذت و آرامشی که با اوج لذت جنسی همراه است را ارگاسم یا ارضا شدن می‌گویند. در واقع می‌شود گفت انزال بیشتر جسمی است و آن اتفاقی است که زمان اوج لذت جنسی در لگن رخ می‌هد، اما ارگاسم بیشتر ذهنی است.

بیشتر بخوانید:

جمع بندی

در این نوشته سعی کردیم درباره فرآیند انزال، مراحل رخ دادن آن، نقش و فوایدی که دارد و همچنین اختلالات مربوط به انزال صحبت کنیم. با توجه به اهمیت این اتفاق در رابطه جنسی و نقشی که در رضایت و لذت از آن ایفا می‌کند، آگاهی از این جزئیات می‌تواند به زوج‌ها کمک زیادی کند. همچنین اگر نشانه‌ای از اختلال در انزال خود می‌بینید می‌توانید با مراجعه به پزشک مردان یا پزشک اورولوژییست و تشخیص علت، در درمان و برطرف کردن آن بکوشید.

مدت زمان انزال طبیعی مردان چقدر است؟

در صورتی که فرد به اختلالات مربوط به انزال دچار نباشد، فرآیند انزال به طور میانگین چهار تا پنج دقیقه از زمان دخول طول میکشد.

اختلالات انزال چیست؟

شایعترین اختلالات انزال شامل زودانزالی، دیرانزالی و انزال معکوس یا انزال خشک است.

انزال و ارگاسم چه تفاوتی دارند؟

خارج شدن مایع منی از آلت تناسلی را انزال مرد میگویند، و اوج لذت جنسی که با ارامش و رضایت همراه است را ارگاسم.

منبع ro.co nhs

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.