علت و درمان جوش تناسلی زنان و مردان که باید بدانید!

2 24,167
زمان مطالعه این مطلب: 6 دقیقه

جوش تناسلی نیز مانند انواع دیگر جوش بدن، یک برآمدگی پر از چرک است که در اغلب موارد در زمانی که فولیکول‌های مو در نواحی تناسلی آلوده می‌شوند، ایجاد می‌شود. جوش‌های تناسلی می‌توانند در نواحی اطراف آلت تناسلی و کیسه بیضه‌ی آقایان و در داخل یا خارج واژن بانوان ایجاد شوند. جوش تناسلی می‌تواند قرمز، متورم و دردناک باشد و اغلب با گذر زمان درمان شود؛ اما در برخی موارد نادر و خاص، نیاز به درمان پزشکی از سوی یک پزشک متخصص سلامت جنسی است. اما جوش تناسلی دقیقا چیست؟ چه چیزی باعث ایجاد جوش تناسلی می‌شود؟ تا انتهای این مقاله از مجله سلامت کیوان همراه ما باشید تا به پاسخ این سوالات بپردازیم.

جوش تناسلی چیست؟

جوش تناسلی که به آن آبسه پوست نیز گفته می‌شود یک برآمدگی دردناک و پر از چرک است که در زیر پوست و نواحی اطراف بخش تناسلی شما ایجاد می‌شود و معمولا زمانی رخ می‌دهد که باکتری استافیلوکوکوس اورئوس، فولیکول‌های مو و غدد چربی پوست شما را آلوده کنند. هنگامی که فولیکول‌های مو آلوده می‌شوند، فولیکولیت اتفاق می‌افتد که باعث ایجاد جوش تناسلی می‌شود.(1)

این اتفاق می‌تواند تنها به دلیل ایجاد یک برش از پوست در حین تراشیدن با تیغ اصلاح یا آسیب‌های دیگر به آن ناحیه ایجاد شود. در طول ایجاد زخم، باکتری‌ها از طریق پوست وارد بدن شده و باعث ایجاد عفونت می‌شوند که میتواند منجر به ایجاد جوش تناسلی شود.

برخی افراد ممکن است جوش در ناحیه تناسلی خود را با تبخال تناسلی و یا زگیل تناسلی اشتباه بگیرند. با این‌حال هر دو نوع برآمدگی در ابتدا می توانند شبیه جوش باشند و هر دو ممکن است ترشحات زرد رنگی داشته باشند. اما زخم‌های تبخال معمولاً کوچک باقی می‌مانند و بر خلاف جوش واژن، به صورت خوشه‌ای ایجاد می‌شوند. زگیل تناسلی نیز ضایعاتی شبیه گل کلم است است که اغلب گوشتی است و به صورت دسته‌ای و تعداد زیاد ایجاد خواهند شد. در مقاله‌ای جداگانه به طور کامل تفاوت جوش و زگیل تناسلی را برای شما نوشته‌ایم که می‌توانید مطالعه کنید: فرق زگیل و جوش چیست؟

جوش تناسلی چه شکلی است؟

در اغلب موارد جوش در ناحیه تناسلی ممکن است به صورت یک برآمدگی کوچک و قرمز دیده شود و می‌تواند به یک نقطه متورم و دردناک با نوک سفید یا زرد پر از چرک تبدیل شود. این رویداد معمولا به سرعت اتفاق می‌افتد و گاهی اوقات در طی چند روز می‌تواند حساس و متورم شود. جوش‌های تناسلی معمولاً بزرگ می‌شوند و در برخی موارد ممکن است به اندازه 5 سانتی متر یا بیشتر متورم شوند.

بیشتر بخوانید:

علائم جوش تناسلی زنان و مردان

علائم جوش تناسلی می‌تواند با اندازه‌ای کوچک شروع شود و شبیه جوش یا تحریک ناشی از اصلاح یا ساییدگی باشد. برخی علائم و نشانه‌ها وجود دارند که نشان می‌دهد احتمالاً در حال ابتلا به عفونت ناشی از جوش تناسلی هستید. علائم جوش تناسلی مردان و زنان شامل:

  • توده متورم و قرمز در عمق پوست
  • احساس درد هنگام لمس جوش
  • یک مرکز پر از چرک سفید یا زرد ایجاد شده که ممکن است باز شود
  • ممکن است مایع شفافی از جوش شما ترشح شود
  • تب یا تورم غدد لنفاوی
علائم جوش تناسلی
علائم جوش تناسلی

علت جوش تناسلی چیست؟

علت جوش در ناحیه تناسلی معمولا نوعی عفونت است. استافیلوکوک، نوعی باکتری است که روی پوست و اغلب در داخل بینی افراد وجود دارد. زمانی که استافیلوکوک به داخل بدن افراد وارد شود باعث ایجاد عفونت می‌شود. هنگامی که باکتری‌ها وارد مناطقی از پوست می‌شوند که بریده شده یا ترک خورده‌اند، توده‌ای پر از مایعات عفونی یا چرک تشکیل می‌شود. این روش بدن شما برای مقابله و از بین بردن عفونت است.

علت جوش تناسلی به گفته متخصصان مجله سلامت کیوان شامل:

  • اضافه وزن: چاقی در افراد می‌تواند باعث ایجاد جوش تناسلی شود زیرا خطر ایجاد جوش در بین چین‌های پوستی در این افراد بیشتر است.
  • عرق کردن و تحرک: برای رفع این مشکل، روزانه و بعد از ورزش، ناحیه تناسلی خود را با آب و صابون بشویید.
  • دیابت: بیماری‌هایی مانند دیابت یا سایر شرایطی که سیستم ایمنی را تضعیف می‌کنند و توانایی شما را برای مبارزه با عفونت کاهش می دهند ممکن است منجر به ایجاد جوش تناسلی شوند.
  • پوشیدن لباس‌های تنگ: پوشیدن لباس تنگ به خصوص لباس زیر کثیف یا عرق کرده ممکن است شمارا به جوش تناسلی مبتلا کند.
  • موهای زائد: موهای زائد بدن ناشی از عدم اصلاح، نظافت یا اپیلاسیون ناحیه تناسلی یکی دیگر از علل جوش است.
  • آسیب به پوست: زمانی که به پوست ناحیه تناسلی شما آسیب ناشی از نیش حشرات، یا آکنه ایجاد شده باشد این عارضه پدید خواهد آمد.
  • ارتباط نزدیک با فرد مبتلا: ارتباط نزدیک شما با کسی که جوش تناسلی داشته باشد ممکن است شمارا نیز به جوش تناسلی مبتلا کند.
جوش تناسلی زن
جوش تناسلی زن

تشخیص جوش تناسلی

پزشک پس از معاینه فیزیکی، جوش روی پوست ناحیه تناسلی شما را مورد بررسی قرار می‌دهد. در طول این معاینه احتمالا درد ایجاد نمی‌شود و نسبتا سریع خواهد بود. اغلب اوقات، جوش بدون هیچ مداخله پزشکی برطرف می‌شود. با این‌حال اگر عفونت جوش تناسلی شما شدید باشد یا درد ناراحتی بسیاری برای شما ایجاد کند، ممکن است نیاز به تخلیه آن داشته باشید یا پزشک ممکن است برای مقابله و کمک به سرعت بهبودی آن آنتی بیوتیک تجویز کند.

در صورتی که به زگیل تناسلی و ابتلا به ویروس HPV مشکوک هستید، توصیه می‌کنیم برای دریافت مشاوره رایگان HPV روز تصویر زیر کلیک کنید.

درمان جوش تناسلی زنان و مردان

اکثر جوش‌های تناسلی را می‌توان در خانه و بدون کمک پزشکی درمان کرد. با این‌حال برخی درمان‌های خانگی وجود دارند که می‌توانند سرعت بهبود جوش تناسلی را افزایش دهند. درمان خانگی جوش تناسلی به شرح زیر است:

  • یک کمپرس گرم و مرطوب مانند یک دستمال مرطوب را برای سه تا چهار بار در روز روی ناحیه جوش تناسلی خود قرار دهید. این امر به کشیدن چرک به سطح کمک می‌کند و باعث می‌شود جوش تخلیه شود. این نکته را به خاطر داشته باشید که برای انجام این کار بهتر است هر بار از یک دستمال جدید استفاده کنید.
  • هرگز خود جوش را فشار ندهید، له یا باز نکنید. این امر می‌تواند منجر به درد بیشتر و گسترش عفونت شود.
  • لباس‌های گشاد بپوشید تا از ساییدگی و تحریک آن ناحیه جلوگیری شود.
  • برای ناراحتی شدید از مسکن‌های بدون نسخه استفاده کنید.
  • ناحیه تناسلی خود را با آب و صابون تمیز نگه دارید. همچنین دست‌های خود را قبل و بعد از لمس ناحیه عفونی بشویید.
  • جوش را تمیز کنید و پس از شروع به تخلیه آن را با یک باند شل بپوشانید.
جوش تناسلی زنان
جوش تناسلی زنان

عوارض جوش تناسلی در مردان و زنان چیست؟

عوارض شدید جوش تناسلی اغلب نادر هستند. با این‌حال در برخی موارد باکتری‌های حاصل از جوش تناسلی می‌توانند به سایر قسمت‌های بدن گسترش یابند یا وارد جریان خون شوند. اگر این اتفاق بیفتد، قلب، استخوان‌ها، مغز یا سایر اندام‌های شما در معرض خطر عفونت هستند.

پیشگیری از جوش تناسلی

به طور کلی نمی‌توان همیشه از ایجاد جوش تناسلی بر روی پوست اطراف ناحیه تناسلی جلوگیری کرد، به خصوص اگر سیستم ایمنی ضعیفی داشته باشید. با این‌حال مواردی وجود دارد که با رعایت آن‌ها می‌توانید به کاهش احتمال ایجاد جوش تناسلی انجام دهید:

  • ناحیه تناسلی خود را با صابون آنتی باکتریال بشویید تا از تجمع باکتری‌ها و ایجاد عفونت جلوگیری کنید.
  • اگر ناحیه تناسلی خود را اصلاح می‌کنید، در جهت رویش مو اصلاح کنید و مرتباً تیغ خود را عوض کنید و تیغ خود را با دیگران به اشتراک نگذارید.
  • صابون، حوله، پارچه شستشو یا سایر وسایلی که با ناحیه تناسلی شما تماس مستقیم دارند را به اشتراک نگذارید.
  • دست‌های خود را به طور مرتب بشویید، به خصوص قبل و بعد از لمس اندام تناسلی.
  • لباس زیر خود را روزانه و بعد از ورزش عوض کنید.
  • اگر اضافه وزن دارید، کاهش وزن می‌تواند به شما در جلوگیری از ایجاد جوش‌های جدید کمک کند زیرا باکتری‌ها می‌توانند روی چین‌های پوست زنده بمانند.

کلام آخر

جوش تناسلی که به آن آبسه پوست نیز گفته می‌شود یک برآمدگی دردناک و پر از چرک است که در زیر پوست و نواحی اطراف بخش تناسلی شما ایجاد می‌شود. این اتفاق معمولا زمانی رخ می‌دهد که باکتری استافیلوکوکوس اورئوس، فولیکول‌های مو و غدد چربی پوست شما را آلوده کنند. جوش هم در ناحیه تناسلی زنان و هم ناحیه تناسلی مردان دیده می‌شود. در اغلب موارد جوش تناسلی در آقایان و زنان با مرور زمان درمان می‌شود و نیازی به مراقبت‌های خاص پزشکی ندارد. با این‌حال اگر احساس می‌کنید که با گذشت دو تا سه هفته هنوز هم از وجود جوش تناسلی خود رنج می‌برید بهتر است با یک پزشک متخصص در این‌باره مشورت کنید.

جوش تناسلی چیست؟

جوش تناسلی یک برآمدگی پر از چرک است که در اغلب موارد در زمانی که فولیکول‌های مو در نواحی تناسلی آلوده می‌شود، ایجاد می‌شوند. جوش‌های تناسلی می‌توانند در نواحی اطراف الت تناسلی و بیضه‌ها آقایان و واژن و دهانه خارجی آن ایجاد شوند. این جوش‌ها می‌توانند قرمز، متورم و دردناک بوده و اغلب به با گذر زمان درمان می‌شوند

جوش تناسلی چقدر شایع است؟

وجود جوش تناسلی آقایان و زنان بسیار رایج است. بروز این عارضه به این دلیل است که فولیکول‌های مو به راحتی با باکتری آلوده می‌شوند. همچنین اغلب جوش‌های تناسلی را می‌توان در خانه درمان کرد.

جوش تناسلی چگونه تشخیص داده می‌شود؟

پزشک پس از معاینه فیزیکی، جوش روی پوست ناحیه تناسلی شما را مورد بررسی قرار می‌دهد. معاینه چوش تناسلی سریع و بدون درد خواهد بود.

جوش تناسلی چگونه درمان می‌شود؟

در اغلب موارد نیازی به درمان خاصی برای بهبود شرایط جوش تناسلی نیست و این عارضه با گذشت مدتی به خود خود برطرف می‌شود. با این‌حال استفاده از یک کمپرس گرم و یا پوشیدن لباس‌های آزاد و عوض کردن لباس زیر به طور مرتب می‌تواند به بهبود شرایط جوش تناسلی شما کمک کند.

آیا جوش سرسفید آلت تناسلی مردان خطرناک است؟

جوش های سرسفید روی آلت تناسلی ممکن است نگران کننده باشند اما معمولا خطرناک نیستند. با این حال توصیه می‌شود در صورت مشاهده هر تغییری در ناحیه تناسلی به پزشک مراجعه کنید.

منبع clevelandclinic
2 نظر
  1. اخوان گفت

    ممنون از اطلاعات شما

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      از حسن نظر شما ممنونیم.
      خوشحالیم که مطالب مفید واقع شده.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.