همه چیز درباره زگیل تناسلی مردان؛ علائم، پیشگیری و درمان+عکس

4 54,947
زمان مطالعه این مطلب: 5 دقیقه

زگیل تناسلی مردان یکی از بیماری‌های عفونی و قابل انتقال به شمار می‌آید که در ناحیه اندام تناسلی و مقعد رشد می‌کند. زگیل تناسلی توسط سویه‌هایی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) به وجود می‌آید. گاهی تا مدت چند ماه بعد از ابتلا علائمی ندارد، همین موضوع باعث می‌شود که انتقال ویروس پاپیلومای انسانی به شریک جنسی صورت بگیرد، بدون اینکه شرکای جنسی از وجود آن اطلاعی داشته باشند.

شاید شما هم از خود بپرسید که مردان مبتلا به زگیل تناسلی از چه علائمی رنج می‌برند؟ با چه راهکارهایی می‌توان از ابتلای مردان به ویروس (HPV) جلوگیری کرد؟ در صورت ابتلا، چه روش‌هایی برای درمان آن مفید هستند؟ در این مقاله از مجله سلامت کیوان شما به این سؤالات پاسخ می‌دهیم. همراه ما باشید.

زگیل تناسلی مردان چگونه است؟

زگیل تناسلی نوعی بیماری ویروسی و عفونی است که در ناحیه اندام تناسلی ایجاد می‌شود. این بیماری در صورت داشتن علائم، با درد، ضایعات پوستی و نشانه‌های دیگری همراه است. با توجه به اینکه از طریق روابط جنسی به آسانی منتقل می‌شود، به عنوان یک بیماری مقاربتی شناخته می‌شود. این نوع زگیل در مردان، مجرای ادراری، آلت تناسلی، کیسه بیضه و ناحیه راست‌روده را آلوده می‌کند. زگیل‌ها می‌توانند به صورت توده‌های نرم و برجسته با سطحی صاف یا زبر با برآمدگی‌های انگشت مانند ظاهر شوند. برخی دیگر ممکن است به شکل گل کلم یا زبر با سطحی کمی تیره به نظر برسند.

مشاوره خرید واکسن گارداسیل
مشاوره خرید واکسن گارداسیل

علائم بیماری از چند هفته تا چند ماه بعد از ابتلا ظاهر می‌شوند و مطالعات نشان داده که نزدیک 70 درصد شرکای جنسی افراد آلوده به زگیل تناسلی در مدت 3 ماه به ویروس (HPV) مبتلا می‌شوند. به همین دلیل پزشکان توصیه می‌کنند که زنان و مردان به طور دوره‌ای سلامت جسمی خود را مورد بررسی قرار دهند، تا به این طریق در صورت تشخیص علائم زگیل تناسلی در مردان، از انتقال آن به شریک یا شرکای جنسی جلوگیری شود و درمان در اسرع وقت مورد پیگیری قرار گیرد.

در زیر می‌توانید شکل و تصویر انواع زگیل تناسلی مردان را مشاهده نمائید:

عکس زگیل تناسلی مردان
عکس زگیل تناسلی در مردان

علت زگیل تناسلی در مردان

HPV از طریق تماس مستقیم و نزدیک، از جمله تماس جنسی، به هر دو جنس منتقل می‌شود. این ویروس می‌تواند از طریق رابطه جنسی دهانی، مقعدی یا واژینال یا اگر پوست یک فرد پوست شخص دیگری را لمس کند، از فردی به فرد دیگر سرایت کند.

اگر فردی HPV داشته باشد، می‌تواند ویروس را منتشر کند، حتی زمانی که هرگز علائم قابل مشاهده‌ای نداشته باشد. احتمال ابتلای فرد به HPV به دلیل عوامل خاصی افزایش می‌یابد، از جمله:

  • سابقه جنسی، که شامل چندین شریک است
  • سن، HPV اغلب در نوجوانی یا جوانی رخ می‌دهد
  • ختنه نشده بودن
  • پوست آسیب دیده

اگر زگیل‌هایی از هر نوع روی اندام تناسلی ظاهر شوند یا زگیل‌هایی باعث ناراحتی یا درد شوند، باید به پزشک متخصص مراجعه کنید.

روش‌های پیشگیری از زگیل تناسلی مردان

بسیاری از افراد هنگامی به پزشک مراجعه می‌کنند که با علائم زگیل تناسلی مواجه شده‌اند. اما ممکن است از چند هفته تا چندین ماه خبری از علائم این بیماری نباشد. برای بسیاری از افراد این سؤال وجود دارد که چه راهکاری را استفاده کنیم تا به این بیماری مبتلا نشویم.

در پاسخ نیز باید بگوییم که واکسن گارداسیل 4 و گارداسیل 9 دو نوع واکسن تأیید شده سازمان بهداشت جهانی (۱) هستند. تزریق آن‌ها به افراد 9 تا 45 ساله توصیه می‌شود. این واکسن‌ها 1 تا 3 دوز هستند. توصیه می‌شود که افراد پیش از اولین تجربه رابطه جنسی تمام دوزهای واکسن را زده باشند. علاوه بر این، پزشکان توصیه می‌کنند که ابزارهایی مانند کاندوم برای برقراری رابطه جنسی مراقبت شده استفاده شود.

جالب است بدانید که در میان افراد مختلف، آن‌هایی که سنی کمتر از 30 سال دارند، سیگار می‌کشند، از نقص و ضعف سیستم ایمنی رنج می‌برند و همچنین چندین شریک جنسی دارند بیشتر در خطر ابتلا به زگیل تناسلی هستند. توجه به نکات پیشگیری از ابتلا به ویروس زگیل تناسلی در این گروه از مردان اهمیت بیشتری دارد.

علائم زگیل تناسلی در مردان

علائم یا نشانه های زگیل تناسلی در مردان عبارتند از:

  • تورم‌ اندام تناسلی در سطوح کوچک
  • گوشتی، قهوه‌ای یا صورتی شدن ناحیه تناسلی
  • ایجاد زگیل‌هایی با ظاهری شبیه گل کلم
  • خارش یا ناراحتی در ناحیه تناسلی
  • خونریزی هنگام رابطه جنسی
  • دردناک بودن روابط جنسی

در صورت بی‌توجهی به این علائم، امکان بروز علائمی مربوط به سرطان دهان، سرطان مری، سرطان آلت تناسلی و سرطان گلو وجود دارد. بنابراین توصیه می‌کنیم که به صورت دوره‌ای سلامتی خود را بررسی کنید. چنانچه مردانی با علائم زگیل تناسلی مواجه شدند، باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنند.

در صورتی که امکان مراجعه به پزشک ندارید و به این بیماری مشکوک هستید، همین حالا که درحال مطالعه این مقاله هستید، می‌توانید به صورت رایگان فرم زیر را پر کنید، تا متخصصان آزمایشگاه تخصصی ویروس شناسی کیوان در اولین فرصت با شما تماس گرفته و به سوالات شما پاسخ دهند. الان اقدام کنید و سپس به مطالعه ادامه مقاله بپردازید.


راه های انتقال زگیل تناسلی مردان

همانطور که گفته شد، عامل بروز زگیل تناسلی در مردان و زنان، ویروس HPV است. پس راه های انتقال ویروس HPV منجر به انتقال زگیل تناسلی مردان نیز خواهد شد. برای آقایان بیشترین خطر برای ابتلا رابطه جنسی است؛ این یعنی هرگونه رابطه جنسی اعم از رابطه واژینال، رابطه مقعدی، رابطه دهانی و رابطه بدون دخول. برای کاهش ریسک انتقال زگیل تناسلی، می‌توان از کاندوم استفاده کرد، اما باید بدانید که کاندوم به طور قطع از ابتلا به زگیل تناسلی مردان پیشگیری نخواهد کرد. چراکه کاندوم فقط آلت تناسلی را پوشانده و زگیل ممکن است با برخورد به کشاله‌های ران نیز منتقل شود.

سایر راه‌های انتقال ویروس HPV یا همان زگیل تناسلی مردان و زنان، می‌تواند استفاده از تیغ اصلاح آلوده، اپیلاسیون و لیزر با وسایل آلوده به ویروس و انتقال از مادر به فرزند باشد که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید.

راه های انتقال ویروس HPV
راه های انتقال ویروس HPV

تشخیص زگیل تناسلی مردان

هنگامی که بیمار با علائم زگیل تناسلی به پزشکی مراجعه می‌کند، پزشک با استفاده از یک تکنیک تقویت کننده به نام استوتو سفید امکان مشاهده واضح‌تر زگیل تناسلی را فراهم می‌آورد. در این روش ناحیه مشکوک را به محلول اسید استیک 5% آغشته می‌کنند. سپس به مدت 5-10 دقیقه صبر می‌کنند. با سفید شدن مناطق آلوده به (HPV) می‌توان تشخیص دقیق‌تری درباره زگیل تناسلی اعلام کرد.

بیشتر بخوانید:

درمان زگیل تناسلی در مردان

برای درمان دارویی زگیل تناسلی مردانه از پماد، ژل یا کرم استفاده می‌شود. مهم‌ترین این داروهای موضعی ایمیکیمود، پودوفیلین و پودوفیلوکس و تری کلرواستیک اسید هستند. در حالی‌که برای از بین بردن زگیل‌ها در یک جلسه از روش سوزاندن زگیل با جریان الکتریکی، کرایو یا فریز زگیل، لیزر زگیل، برداشتن یا بریدن زگیل و تزریق داروی اینترفرون استفاده می‌کنند.

علاوه بر این داروهای گیاهی و روش‌های درمان خانگی را نباید نادیده گرفت. روغن درخت چای، روغن کرچک، زردچوبه، آلوئه ورا، چای سبز، عصاره آناناس، سبزیجاتی مانند کلم، گل کلم و کلم بروکلی و همچنین پیاز، مواد گیاهی مؤثر در درمان زگیل تناسلی در مردان به شمار می‌روند.

بیشتر بخوانید:

جمع‌بندی

  • زگیل تناسلی در مردان نوعی بیماری عفونی و واگیردار است. ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) در مجرای ادراری، آلت تناسلی، کیسه بیضه و ناحیه راست‌روده شکل می‌گیرد.
  • باید توجه داشت که روغن درخت چای، روغن کرچک، زردچوبه، آلوئه ورا، چای سبز و عصاره آناناس هم در درمان زگیل تناسلی مردانه مؤثر هستند.
  • ایمیکیمود، پودوفیلین و پودوفیلوکس و تری کلرواستیک اسید داروهای موضعی مؤثر در درمان زگیل تناسلی به حساب می‌آیند. این در حالی است که جراحی و کرایوتراپی هم برای درمان استفاده می‌شوند.

زگیل تناسلی چه اندام‌هایی را در مردان آلوده می‌کند؟

علائم زگیل تناسلی در مردان در مجرای ادراری، آلت تناسلی، کیسه بیضه و ناحیه راست‌روده دیده می‌شوند.

مؤثرترین روش تشخیص زگیل تناسلی در مردان چیست؟

بعد از 5 تا 10 که از آغشته کردن ضایعات پوستی به محلول اسید استیک 5% گذشت، می‌توان با دقت بیشتری ضایعات را مشاهده کرد. پزشک در این حالت با اطمینان بیشتری درباره زگیل تناسلی بودن یا نبودن ضایعات، نظر می‌دهد.

آیا زگیل تناسلی مردانه مجدداً عود خواهد کرد؟

گاهی برخی از زگیل‌های تناسلی در مردان بدون نیاز به روش درمانی از بین می‌روند. اما باید دقت کرد که ناپدید شدن علائم به معنای نابودی کامل ویروس (HPV) نیست. در نتیجه می‌توان انتظار داشت که علائم زگیل تناسلی را در مردان به دفعات زیاد مشاهده کرد.

علت زگیل تناسلی در مردان چیست؟

علت زگیل تناسلی در مردان ابتلا به ویروس HPV است که در نتیجه داشتن رابطه جنسی محافظت نشده با شرکای مختلف، شروع فعالیت جنسی از سنین پایین، سیستم ایمنی ضعیف، داشتن عفونت مقاربتی دیگر یا سیگار کشیدن به وجود خواهد آمد.

4 نظر
  1. فرشاد گفت

    سلام درود وقت بخیر دچار ویروس تناسلی شدم و عذاب شده برام ک این ویروس برا همیشه با درمان میره و دوباره سلامت میشم و میتونم زندگی مشترک و شروع کنم یا اینکه عین ایدز تا مرگ مبتلا هستم باید درمان کنم….

    1. دکتر سعاد غابشی گفت

      سلام وقت بخیر
      متاسفانه اغلب افرادی که تست پاپیلوما آنها مثبت می شود بدلیل عدم شناخت این ویروس دچار استرس و نگرانی بی مورد می شوند که زندگی روزمره شان تحت شعاع قرار می گیرد. واقعیت امر این است که ویروس پاپیلوما در اغلب موارد توسط سیستم ایمنی بدن بعد از مدتی برطرف می شود و تنها در برخی موارد بخصوص در رابطه با تایپ های پرخطر باعث مسئله جدی و ایجاد سرطان‌های مرتبط با HPV طی سالیان آتی می شود.

  2. معین گفت

    آیا ویروس HPV برای همیشه در بدن میماند؟حتی بعد از درمان موضعی و ناپدید شدن همه زیگیل ها؟
    با سپاس

    1. دکتر سعاد غابشی گفت

      سلام وقت بخیر
      در بسیاری از موارد عفونت HPV خود محدود شونده است و در درصد بالایی از مبتلایان برطرف می گردد. تنها درصد کمی از افراد ممکن است با مشکلات جدی مانند سرطان‌های مرتبط با آن درگیر شوند.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.