واکسن هاری چیست؟ + زمان تزریق و عوارض واکسن هاری برای انسان

949 166,217
زمان مطالعه این مطلب: 7 دقیقه

هاری یک بیماری خطرناک ویروسی و مشترک بین انسان و حیوان (زئونوز) است که باعث التهاب پیشرونده و کشنده مغز و نخاع می‌شود. بهترین راه مقابله، تزریق واکسن هاری است. انسان‌ها زمانی به این ویروس مبتلا می‌شوند که توسط حیوان آلوده گاز گرفته شوند. بعد از گاز گرفتگی ممکن است ابتدا علائم بالینی در فرد ظاهر نشود. اما پس از چند هفته، یا چند ماه از گاز گرفتگی، هاری می تواند باعث ایجاد درد، خستگی، سردرد و تب گردد. به دنبال این علائم بالینی، حمله، توهم و فلج نیز اتفاق می افتد. اگرچه پس از ظاهر شدن علائم بالینی کشنده، هاری کاملاً قابل اجتناب است.

واکسن ها از دیرباز برای جلوگیری از مرگ ناشی از هاری در دسترس بوده‌اند. با این وجود،‌ هاری هنوز هم سالانه ده‌ها هزار نفر را می کشد. مقصر 99 درصد این مرگ و میر، گاز گرفتگی توسط سگ آلوده به این ویروس است. حتما تا انتهای این مقاله از مجله سلامت کیوان همراه ما باشید تا درباره واکسن هاری، زمان تزریق واکسن هاری و عوارض واکسن هاری بیشتر صحبت کنیم.

واکسن هاری چیست؟

واکسن ضد هاری به افرادی که ریسک ابتلا به هاری در آنها زیاد است تزریق می‌شود تا در صورتی که در معرض خطر قرار گیرند، از آنها محافظت شود. همچنین پس از اینکه فردی توسط حیوانی گاز گرفته شود، تزریق واکسن هاری می‌تواند از این بیماری جلوگیری کند.

از قدیم، جهت درمان و پیشگیری آسیب دیدگان حیوان گزیده، واکسن‌های مختلفی کشف و مورد استفاده قرار گرفته که عبارتند از:

  • واکسن نخاع خرگوشی
  • واکسن فرمی (Fermi)
  • واکسن فلوری (Flury)
  • واکسن تهیه شده در جنین اردک (DEV)
  • واکسن‌های کشت سلولی (Vero ،HDC و PCEC)

واکسن مورد استفاده در ایران بر اساس مصوبه کمیته فنی کشوری هاری، واکسنی است به نام Vero که غیرفعال بوده و از کشت سویه ویروس هاری در سلول Vero (حاصل از کلیه نوعی میمون) به دست می‌آید. این واکسن طی سال‌های زیادی که در ایران مصرف شده، هیچ گونه عارضه و یا واکنش سوئی نداشته است.

چه کسانی باید واکسن هاری دریافت کنند؟

شاید برای شماهم این سوال پیش آمده باشد که چه زمان و چه افرادی باید واکسن ضد هاری را دریافت کنند. در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

واکسیناسیون پیشگیرانه (بدون اینکه حیوانی گاز گرفته باشد)

افرادی که از ریسک ابتلاء به هاری بالایی برخوردارند مانند دامپزشکان، دامداران، جنگلبانان، افرادی که با حیوانات سروکار دارند، کارکنان آزمایشگاه هاری، غارنوردها و کارکنان تولیدات بیولوژیک هاری باید واکسن هاری دریافت کنند.

واکسن هاری همچنین باید برای افراد زیر نیز استفاده شود:

  • افرادی که فعالیت‌های آنها باعث می‌شود با ویروس هاری یا با حیوانات هار احتمالی برخورد زیادی داشته باشند.
  • مسافران بین المللی به مناطقی از جهان که هاری شایع است.
  • همچنین افرادی که دوست دارند با حیوانات در تماس باشند.

واکسیناسیون ضد هاری قبل از در معرض خطر قرار گرفتن

برنامه زمانی واکسیناسیون ضد هاری قبل از بروز خطر 3 دوز ‌در زمان‌های زیر است:

  • دوز اول: در صورت لزوم
  • دوز دوم: هفت روز پس از دوز اول
  • دوز سوم: 21 یا 28 روز پس از دوز اول

برای کارمندان آزمایشگاهی و سایر افرادی که ممکن است مدام در معرض ویروس هاری قرار داشته باشند، آزمایش دوره‌ای برای حفظ ایمنی آنها توصیه می‌شود و در صورت نیاز باید از دوزهای یادآور استفاده شود. دوزهای یادآور یا آزمایش برای مسافرین توصیه نمی شود.

واکسن هاری پس از در معرض خطر قرار گرفتن

هر فردی که توسط حیوانی گزیده می‌شود، یا هرکسی که ممکن است در معرض خطر هاری قرار داشته باشد، باید زخم را با آب و صابون یا مواد ضدعفونی کننده (پوویدون آیوداین (بتادین) یا الکل 40 تا 70 درصد) تمیز کرده و فوراً به یک پزشک مراجعه یا خود را به نزدیکترین مرکز پیشگیری و درمان هاری برساند. اگر فرد به آمپول هاری نیاز داشته باشد، پزشک معالج یا کادر درمانی تشخیص می دهند. واکسیناسیون کامل ضدهاری طبق دستورالعمل جدید وزارت بهداشت ایران، ۳ تزریق واکسن داخل میان پوستی (اینترادرمال) در سه نوبت یا چهار تزریق عضلانی در چهار نوبت است که فرد حیوان گزیده باید آنرا انجام دهد.

اگر فردی که در معرض خطر قرار گرفته است و هرگز بر علیه بیماری هاری واکسینه نشده است باید 4 دوز از واکسن هاری در زمان‌های زیر دریافت کند:

  • دوز اول: به محض بروز مشکل
  • دوز دوم: روز سوم پس از دوز اول
  • دوز سوم: روز هفتم پس از دوز دوم
  • دوز چهارم: روز چهاردهم پس از دوز سوم

همچنین این فرد باید همزمان با دوز اول، واکسن دیگری به نام ایمنوگلوبین (سرم) ضد هاری را دریافت کند. البته دوزهای تزریقی واکسن هاری با توجه محل زخم و خراش توسط پزشک و مراکز بهداشت تعیین خواهد شد.

واکسن ضدهاری
واکسن ضدهاری

سرم ضد هاری

سرم ضد هاری که در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرد از پلاسمای انسانی تهیه شده و هیچ نوع مخاطره‌ای ندارد و احتیاج به تست نیز نمی‌باشد. مقدار آن حداکثر 20 واحد به ازای هر کیلوگرم وزن می‌باشد و فقط حجم لازم بر اساس اندازه زخم فقط در اطراف آن تزریق می شود.

در موارد زیر علاوه بر واکسن، تجویز سرم نیز مورد توصیه می شود: 

  1. گزیدگی و خراشیدگی منفرد و یا متعدد عمیق پوستی
  2. لیسیدن پوست آسیب دیده، آلوده شدن غشاهای مخاطی با بزاق حیوان مشکوک
  3. هر نوع مواجهه با خفاش شامل ورود به غار دارای خفاش و یا گزش یا خراشیدگی توسط خفاش
  4. مواجهه با حیوان محتمل یا قطعی مبتلا به هاری
  5. هر نوع جراحت در سر، صورت، گردن و دست (نوک انگشتان تا مچ دست) و ناحیه تناسلی

در صورتیکه فرد مجروح دارای سابقه واکسیناسیون نباشد و یا قبلاً تنها یک دوز واکسن دریافت کرده باشد باید سرم ضد هاری برای او تجویز شود.

سرم ضد هاری بایستی در داخل یخچال تحت دما بین صفر و 8 درجه سانتی گراد نگهداری شود و نباید زیر صفر درجه باشد. در ضمن، ویال‌هایی را که محتوای آنها تغییر رنگ داده است نباید مصرف کرد. اگر حجم سرم مورد نیاز مجروح بیش از 5 میلی لیتر باشد، باید در دو محل جداگانه تزریق شود؛ زیرا تزریق مقدار زیاد سرم در یک محل موجب آزردگی عضله و احتمالاً آبسه خواهد شد. عوارض ناخواسته سرم‌های ضد هاری انسانی از قبیل شوک آنافیلاکتیک، تورم عصبی عروقی و عوارض کلیه بسیار نادر است؛ فقط گاهی موجب درد و تب مختصر خواهد شد.

از آنجاییکه ویروس هاری از جمله ویروس‌های بی‌هوازی می‌باشد، لذا بخیه زدن در محل جراحت شرایط را جهت رشد ویروس آماده‌تر می کند. لذا در موارد ضروری می‌بایست قبل از بخیه در محل جراحت سرم ضد هاری تزریق گردیده و نیز مقداری سرم در محل جراحت ریخته شود و سپس بطور محدود بخیه انجام گردد.

نحوه تزریق واکسن هاری

واكسن هاری در بزرگسالان حتماً بايد در عضله دلتوئيد (شانه) بازو تزريق شود. همچنین تزریق این واكسن در اطفال كمتر از دو سال حتماً بايد در ناحية بالا قسمت جانبی ران تزريق گردد. باید توجه داشت که واكسن ضد هاری نبايد در سرين ماهیچه افراد تزريق گردد.

اطلاعات مهم قبل از دریافت واکسن ضد هاری

در صورت وجود موارد زیر، قبل از در یافت واکسن هاری با پزشک معالج خود صحبت کنید:

  1. اگر در دو دوز قبلی واکسن هاری یا مشتقات دیگر این واکسن، واکنش آلرژی شدیدی (کشنده‌ای) داشتید،
  2. بنا به یکی از این دلایل، سیستم ایمنی‌تان ضعیف شده باشد:

البته اگر بیماری سبک‌تری دارید مثلاً سرماخوردگی، می‌توانید واکسن دریافت کنید. اما اگر به شدت بیمار هستید، احتمالاً قبل از دریافت دوز معمول واکسن هاری ( زمانی که توسط حیوانی گاز گرفته نشده‌اید) باید منتظر بهبودی باشید. ولی اگر در معرض ویروس هاری قرار گرفته اید، باید صرف‌نظر از بیماری که دارید فوراً واکسن دریافت کنید.

عوارض واکسن هاری

واکسن نیز مانند سایر داروها می تواند مشکلات جدید ایجاد کند، مثلاً واکنش آلرژیک شدید. خطر ایجاد آسیب جدی ناشی از عوارض واکسن هاری بسیار نادر است.

عوارض خفیف واکسن هاری

  • درد، قرمزی، ورم یا خارش در جای تزریق (30 الی 74 درصد)
  • سردرد، تهوع، شکم درد، درد عضلانی، سرگیجه (5 الی 40 درصد)

عوارض ملایم واکسن هاری

  • کهیر، بدن درد، تب (حدود 6 درصد از دوزهای یادآور)
  • سایر اختلالات سیستم عصبی، مانند سندرم گیلن باره (GBS) پس از تزریق واکسن هاری گزارش شده اند امّا به حدی نادر بودند که مشخص نیست واقعاً توسط واکسن ایجاد شده باشند.

مواجه با واکنش شدید به واکسن هاري

هر عاملی که موجب نگرانی شما گردد، مثلاً نشانه‌های واکنش آلرژی شدید، تب بسیار بالا یا تغییرات رفتاری باید به پزشک مراجعه کنید. نشانه آلرژی شدید می تواند شامل کهیر، ورم صورت و گلو، تنگی نفس و ضربان قلب سریع، سرگیجه و ضعف باشد. این نشانه‌ها معمولاً چند دقیقه تا چند ساعت پس از واکسیناسیون بروز می‌کنند.

اگر فکر می کنید واکنش آلرژی شدید یا موقعیت اورژانسی دیگری دارید که نمی‌توانید منتظر بمانید، با 115 تماس بگیرید یا فرد بیمار را به نزدیکترین درمانگاه ببرید، در غیر این صورت با پزشک معالج خود تماس بگیرید.

جمع بندی

  • واکسن هاری برای پیشگیری، کنترل و درمان هاری به افراد تزریق می‌شود.
  • اولین اقدام پس از گزیدگی توسط حیوان، شستن محل زخم با آب و صابون به مدت حداقل 15 دقیقه و مراجعه به مراکز بهداشت جهت معاینه و تجویز تزریق واکسن یا سرم هاری است.
  • واكسن هاری در بزرگسالان حتماً بايد در عضله دلتوئيد (شانه) بازو تزريق شود. همچنین تزریق این واكسن در اطفال كمتر از دو سال حتماً بايد در ناحية بالا قسمت جانبی ران تزريق گردد.
  • واکسن هاری مانند سایر واکسن‌ها و داروها شامل عوارضی است که شامل: درد و ورم در ناحیه تزریق، سردرد، تهوع درد عضلانی و در موارد شدید کهیر و سایر اختلالات سیستم عصبی را همراه دارد.

واکسن هاری چیست؟

واکسن هاری برای پیشگیری، کنترل و درمان بیماری هاری استفاده می‌شود. معمولا افراد زمانی که در معرض خطر هستند یا مورد گزش و خراش توسط حیوانات قرار گرفته‌اند واکسن هاری تزریق می‌کنند تا از ابتلا به ویروس هاری جلوگیری کنند. معمولا واکسن هاری بی خطر است.

گاز گرفتن سگ خانگی نیاز به واکسن دارد؟

در صورتی که سگ یا حیوان خانگی واکسن هاری تزریق نکرده باشد نیاز به واکسن هاری هست. در غیر این صورت با توجه به اندازه خراش و گزش توسط مراکز بهداشت، اقدامات لازم صورت خواهد گرفت.

عوارض واکسن هاری چیست؟

عوارض خفیف واکسن هاری شامل:
درد، قرمزی، ورم یا خارش در محل تزریق، سردرد، تهوع، شکم درد، درد عضلانی، سرگیجه
و عوارض ملایم واکسن هاری شامل:
کهیر، بدن درد، تب و سایر اختلالات سیستم عصبی، مانند سندرم گیلن باره (GBS) پس از تزریق واکسن هاری گزارش شده اند امّا به حدی نادر بودند که مشخص نیست واقعاً توسط واکسن ایجاد شده باشند.

آیا فردی که دچار گازگرفتگی شده و قبلاً واکسینه شده نیاز به دریافت واکسن دارد؟

بله، فردی که قبلا واکسینه شده است باید یک دوز به محض گازگرفتگی و دوز دوم در روز سوم دریافت کند. بعلاوه به ایمنوگلوبین هاری نیازی ندارد.

آیا خارج کردن کف صابون از لابه لای زخم ضروری است؟

بله، زیرا باقی ماندن کف صابون اثر بعضی مواد ضدعفونی کننده مورد استفاده پس از شستشو را خنثی می نماید.

آیا در صورت تأخیر در نوبت های واکسیناسیون باید مجدد تزریق شود؟

خیر، ادامه واکسیناسیون باید طبق زمان بندی قبلی صورت بگیرد.

آیا واکسن و تزریق سرم ضد هاری به زن حامله پس از گزیدگی توصیه می شود؟

بله، به دلیل خطر ابتلا به هاري، حاملگی دلیل منع واکسیناسیون و تزریق سرم پس از مواجهه نمی باشد.

آیا از هاری می توانیم جان سالم به در ببریم؟

بله، هنگامی که عفونت هاری ایجاد شد، هیچ درمان موثری به غیر از واکسن وجود ندارد. اگرچه تعداد کمی از افراد از هاری جان سالم به در برده اند، این بیماری معمولاً باعث مرگ می‌شود.

آیا می توان واکسن ضد هاری را دیر تزریق کرد؟

خیر، هنگامی که در فردی علائم هاری ظاهر شود، برای واکسیناسیون علیه هاری دیر شده است.

آیا علاوه بر تزریق واکسن ضد هاری برای پیشگیری از عفونت های ثانویه می توان آنتی بیوتیک تجویز کرد؟

بله، آموکسی سیلین/کلاوولانات (کووآموکسی کلاو) اولین آنتی بیوتیک پیشگیرانه است.

آیا هاری از طریق رابطه جنسی منتقل می شود؟

به طور معمول انتقال هاری از انسان به انسان بسیار نادر است. برخی تحقیقات انتقال هاری از انسان به انسان را از طریق پیوند بافت یا ارگان آلوده گزارش کرده‌اند. همچنین با توجه به حضور هاری در اسپرم مردان و ترشحات واژن بانوان، احتمال کمی برای انتقال هاری از طریق رابطه جنسی نیز وجود دارد.

949 نظر
  1. بهار گفت

    سلام وقتتون بخیر امروز گربه دستمو گاز گرفت من به مزگز درمانی مراجعه کردم و دوز اول هاری رو زدم ولی کزاز بهم نزدن چونکه گفتن ۱۵ سالگی واکسن قبل از دبیرستان رو زدی دیگه کزاز نمی‌زنیم الان ۸ سال از اون زمانیکه واکسن قبل دبیرستانم میگذره ولی من‌الان خیلی استرس گرفتم بنظرتون برم کزاز هم بزنم ؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      نگران نباشید، واکسن کزاز پس از تزریق بیش از 10 سال ایمنی ایجاد خواهد کرد.
      سایر دوزهیای تزریقی هاری را به موقع دریافت کنید.

  2. سودا گفت

    سلام خسته نباشید سگ خونگی خودمون سه روز پیش بردیم واکسن هاری نوبت اول رو زدیم بعد دیشب موقع بازی کردن دستم خراشیده شد توسط سگم همون لحظه دستم رو باصابون شستم ومحل زخم روفشار دادم تا یمقدار از دستم خون بیاد دوباره شستم والکل ۷۰درصد زدم حالا میخواستم بدونم نیازی به واکسن ضدهاری خودم دارم یا خیر؟

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام فعلا نیازی به واکسن نیست . اگر سگ به هاری مبتلا باشد بعد از ۱۰ روز میمیرد و در این مدت هم تغییر رفتار محسوسی دارد.

  3. فاطمه گفت

    سلام ببخشید حدود یک هفته ی قبل همسرم رو یه سگ کوچیک خونگی گاز گرفته خراش داده اما کم اما متاسفانه واکسن هاری نزده الان میتونه بره بزنه دیر نشده برای تزریق

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      اگر سگ خانگی و واکسینه بوده و خراش هم سطحی بوده نیازی به تزریق واکسن نیست. ضمنا تا 72 ساعت ابتدایی پس از خراش بهترین زمان تزریق واکسن خواهد بود.

  4. S گفت

    سلام وقت به خیر
    من حدودا ۱ هفته میشه دوز سوم هاری رو تزریق کردم و امروز باز هم سگ خانگی ام انگشتمو گاز گرفت.
    الان باید دوباره واکسن هاری تزریق کنم؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خیر نیازی نیست.
      نسبت به واکسینه کردن سگ اقدام نمائید.

  5. np گفت

    سلام وقت بخیر گربه ای خیابانی دست منو خراش داده یکمم خون امد بعدش هم واکسن کزاز زدم هم هاری حالا میگم میشه دو دوز دیگه هاری و نزنم یا باید دوزاشو کامل بزنم که نتیجه بگیرم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      بهتر است جهت ایمنی کامل، دوزهای کامل را تزریق نمائید.

  6. م گفت

    سلام آیا بعد از زدم دوزهای واکسن میشه آمیزش جنسی داشت؟

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام وقت بخیر
      ایمنی بر علیه بیماری هاری، تا سه هفته پس از دوز اول ایجاد میشه و با دوزهای بعدی مقدار ایمنی افزایش پیدا خواهد کرد.
      ویروس هاری از راه جنسی منتقل نمی‌شود.

  7. روح الله گفت

    با سلام، ايا زدن هر ٦ ماه واكسن هاري به مقدار ١ ميلي ليتر خطر اثرات جانبي مثل التهاب مغز يا سندرم گيلن باره يا شوك را دارد؟ به دليل زندگي در محيط جنگلي و آمار بالاي هاري در اين منطقه بنده هر ٦ ماه يك بار يك دوز ياداور ميزنم، ممنون از شما

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام بعد از تکمیل یک دوره واکسیناسیون هاری دیگر نیازی به دوز یاد آور نیست و این تکرار واکسیناسیون میتواند عوارضی داشته باشد .

  8. Sogand گفت

    من بخاطر چنگ گربه سه دوز واکسن زدم وچهارمی روهم باید بزنم میخواستم بدونم من قبلش کرونا گرفته بودم وهنوز سیستم ایمنیم ضعیف بود امکان داره با واکسن هاری به این بیماری مبتلا بشم چون بعد دوز سومم گلوم به شدت عفونت کرده

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خیر نگران نباشید. به جهت بررسی علت عفونت گلو درصورت تداوم به پزشک مراجعه نمائید.

    2. Zahraaaaa گفت

      سلام منم سیستم ایمنیم‌ ضعیف بود اینجوری شدم گلوم عفونت کرد
      شما خوب شدین؟علت چی بود

  9. شیوا گفت

    سلام ببخشید من سگ از این پامرا یه گاز کوچولو گرفت و یکم هم خراش انداخت ولی نگرانم کردن و رفتم بهداشت یه سوزن کزاز بهم زد و یه سوزن هاری شدیدا دستم درد میکنه میشه بقیه دوز ها رو نزنم دیگه؟؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      به طور معمول درد دست پس از تزریق واکسن طبیعی است، اما اگر خیلی شدید است و پس از 48 ساعت هنوز درد شدیدی دارید به مرکز بهداشت تزریق واکسن مراجعه نمائید. اگر واکنش شدیدی ندارید بهتر است تمامی دوزهای تجویز شده را تزریق نمائید.

  10. Zahra:) گفت

    سلام
    من بعد از اینکه واکسن هاری زدم واکنشای‌ بدنم خیلی شدید بود بعد من خیلی استرس داشتم و جوری بود که حتی غذا ی قاشقم‌ بزور میخوردم..
    الان ۲ هفته از دوز چهارمم میگذره(کلا یک ماه میشه)
    هنوزم بعضی مواقع اون علائما دوباره ظاهر میشه(وقتی استرس میگیرم) ولی خفیف همشون
    مثلا سردرد یک طرفه، گلو درد خفیف یک طرفه
    و بدنمم‌ انگار ضعیف تر شده زودتر ب سرما واکنش نشون میده
    بنظر شما از واکسنه؟یا از استرس خودمو داغون کردم🤦🏻‍♀️؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      عوارض جانبی پس از تزریق واکسن هاری بسیار نادر هستند. اما استرس و اضطراب شدید می‌تواند بر زندگی روزمره شما تاثیر گذاشته و با عوارضی همراه باشد. توصیه می‌شود جهت کنترل اضطراب به متخصص روانشناس یا روانپزشک مراجعه نمائید.

  11. ناشناس گفت

    سلام من داشتم با گربه بازی میکردم و ناخنش رو دستم کشیده شد به قدری کوچیکه که کامل قابل دیدن نیست و نه کبود شده و نه درد میکنه و سه روز گذشته نیازی به واکسن هست؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      در خراش سطحی نیازی به تزریق واکسن نیست.

    2. محمد گفت

      سلام
      در صورتی که بچه گربه دو ماه خانگی ادمو گاز بگیره و دندوناش داخل پوست بره لازمه هاری زده بشه

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        اگر واکسیناسیون حیوان انجام نشده و خراش نسبتا عمیق ایجاد شده بهتر است واکسن را تزریق نمائید.

    3. محمد امین گفت

      سلام و عرض ادب یک گربه به من چنگ زد یک خراش سطحی دستم برداشته
      ۵ سال پیش واکسن کزاز و هاری زدم
      ولی به مرکز بهداشت که مراجعه کردم گفتن دو دوز هاری جهت یا آوری بزن و دوز اول دریافت کردم دوز دوم مونده این کار درسته؟ بعد پنج سال دو دوز دریافت کنم؟

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        ایمنی واکسن در بدن شما هست اما طبق صلاحدید مراکز بهداشت عمل نمائید.

  12. ناشناس گفت

    سلام و وقت بخیر

    من مرداد ماه امسال توسط گربه خیابونی خراش سطحی روی انگشتم ایجاد شد و با مراجعه به مرکز بهداشت واکسن کزاز و سه دز واکسن هاری تزریق شد که سومین دز واکسن هاری برای تاریخ ۲۳ مردادماه بود. ۱۲ آبان ناخن گربه خیابونی روی انگشتم کشیده شد ولی اثری از هیچ زخم و خراشی نبود. با این حال به مرکز بهداشت مراجعه کردم و روی محلی که با ناخن گربه تماس داشته الکل زدن و چون هیچ سوزش و هیچ اثری از خراش نبود و همچنین ۸۰ روز پیش سومین دوز و تزریق کرده بودم. گفتن جای هیچ نگرانی نیست و تا ۹۰ روز ایمن هستید. ولی من هنوز بعد دو هفته استرس دارم.
    آیا جای نگرانی وجود داره؟
    با تشکر

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خیر جای‌نگرانی وجود ندارد
      چه بسا در خراش سطحی و جزئی نیازی به تزریق واکسن نیز نخواهد بود.
      ایمنی ایجاد شده توسط واکسن هاری تا سالها باقی خواهد ماند. خراش عمیق نیاز به مراجعه توسط مراکز بهداشت دارد.

  13. سعیده گفت

    سلام وقت بخیر
    یک خراش سطحی( به مقدار خیلی خیلی کم خون اومد)بر اثر چنگ گربه برام ایجاد شد
    بعد از خراش محل آسیب رو شستم و با الکل ضد عفونی کردم
    و بعد از گذشت ۱۲ ساعت دوز اول واکسن رو تزریق کردم و همزمان واکسن کزاز هم دریافت کردم
    دو سوال داشتم
    اول اینکه ایا دیر برای تزریق واکسن اقدام کردم یا خیر؟
    دوم اینکه بعد از تزریق واکسن ها خیلی بی حال شدم و علائمی مثل سرما خوردگی دارم آیا این علائم طبیعی است؟

    با تشکر

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      تا 72 ساعت فرصت تزریق هست.
      بله عوارض طبیعی هست و پس از یکی دو روز برطرف خواهد شد.

  14. Zahraa گفت

    سلام خسته نباشید🌸
    ۴ روز از دوز چهارم واکسن میگذره
    الان دیگه بدن ایمن شده و پادتن تولید شده؟
    استرسی نداشته باشم؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      پس از دوز سوم ایمنی لازم ایجاد شده و جای نگرانی وجود ندارد.
      اما هر خراش و گزش عمیق نیاز به بررسی توسط مراکز بهداشت دارد.

  15. Fd گفت

    سلام من روز سه شنبه سومین دوز هاری رو دریافت کردم و یک ساعت بعد از تزریق به سراغ همون گربه رفتم تا ببینم حالش چطوره که فکر کرد غذا دستمه و طرفم اومد ولی خب حس کردم شاید ساق پامو خراش داده باشه ولی چیزی حس نکردم و چیزی روی پام ندیدم . ولی بازم استرس دارم برم مرکز بهداشت واسه یه دوز دیگه ؟

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام وقت بخیر
      خیر نگران نباشید و نیازی به تزریق مجدد نیست. ایمنی کافی ایجاد شده.

  16. ارش گفت

    سلام وقت بخیر امروز صبح واکسن هاری زدم ولی به مدت چند دقیقه تنگی نفس و گلو درد و کاهش سطح هوشیاری داشتم آیا خطرناکه نیاز داره برم دکتر؟

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام
      الان مشکلی نیست ولی اگر نیاز باشه مجددا واکسن هاری بزنید حتما در محل بیمارستان واکسن را تزریق کنید

  17. سارا گفت

    سلام سه روز پیش یه سگ خونگی که واکسینه شده بود پام رو گاز گرفت زخم نشد و خونریزی هم نداشت و شلوارلی هم پام بود فقط کبود شد خطری دارد؟؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خیر نگران نباشید.

  18. حسینی گفت

    سلام
    دیشب دست دخترم رو سگ خونگی گاز گرفت سطحی بود ی کم خون هم امد امروز بردم واکسن زدم احتیاج به تکرار واکسن هستبازم؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      اگرچه نیازی به تزریق واکسن نبوده، اما درصورت تجویز مراکز بهداشت، دوزهای کامل را دریافت نمائید.

  19. Nazgol گفت

    سلام خستع نباشید ،من ی سال پیش واوسن هاری زدم
    بعد امروز گربه خیابونی چنگم زد زخم شد ،لازمه باز واکسن بزنم ؟؟ممنون میشم جواب بدین ….

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      ایمنی ایجاد شده پس از تزریق دوزهای کامل واکسن هاری بیش از 10 سال باقی خواهد ماند. اما هر خراش و گزش عمیق نیاز به معاینه توسط مراکز بهداشت دارد که درصورت نیاز دوز بوستر تزریق شود.

    2. ابراهیم زمانی گفت

      ببخشید الان همین‌مشکل واس منم رخ داد میشه بگید چکار کردید شما ؟

  20. Zahra گفت

    سلام من ۳ دوز واکسن هاری زدم
    بعدش‌ مثل اینکه آلرژی داشتم و همه ی مخاط بینی رفت ته گلوم(خلط و اینا)
    الان همون طرفی که خلط اینا رفته ته گلو و التهاب داره همون سمت سردرد گرفتم و گوشم‌ یکم سنگین شده و خارش داره
    به هاری ربط نداره؟سردرده مال همونه؟
    خیلی ممنون از پاسخ تون💓

  21. علی خیر بین گفت

    سلام ‌. من ۱۰ ماه پیش ۴ دوز واکسن هاری زدم . امروز داشتم به گربه غذا میدادم و مینداختم رو زمین . گربه هر روز همونجاست بعد دو ساعت کلیدام افتاد دقیقا رد چربی غذا ها جایی که گربه غذا میخورد و زمینو لیس میزد . من کلیدامو برداشتم ولی دستم یه زخم که نه خیلی باز نه کامل بستس . بعد ۵ دقیقه دستمو شستم . خواستم بدونم نیازی هست واکسن یادآور بزنم یا برم مرکز بهداشت یا کار دیگه ای انجام بدم ؟ خیلی نگرانم . ممنون از راهنماییتون . و این که با توجه به ۴ دوز واکسن تا چند وقت ایمنی دارم ؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خیر در این شرایط نیازی به تزریق واکسن نیست، نگران نباشید.
      برخی محققان ایمنی ایجاد شده توسط دوزهای کامل واکسن هاری را تا پایان عمر و برخی دیگر بیش از 10 سال دانسته‌اند.

  22. زهرههه گفت

    سلام وقت بخیر. من توی خرداد ماه امسال ۳ دوز واکسن هاری، به خاطر چنگ گربه.
    الان ۵ ماه میگذره ، چند روز پیش با یه گربه خیابونی بازی کردم با دست، دماغش زخم بود. ممکنه هاری منتقل بشه؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خیر احتمال انتقال هاری در این شرایط وجود ندارد.
      چه بسا اینکه ایمنی ایجاد شده از واکسن قبلی تزریق شده تا سالها در بدن شما خواهد ماند.

  23. سودابه گفت

    سلام. دخترم 3 سالشه و زمانیکه گربه چنگش زد به علت عفونت گلو آنتی بیوتیک مصرف میکرد. دوز های اول تا سوم هر بار روز بعد تزریق تب خفیف داشت و موقع دوز چهارم هم ” شب قبلش” تب خفیف کرد.
    آیا طبیعیه که 5 روز بعد تزریق دوز سوم تب بکنه؟
    دیشب هم دوز چهارم رو زدیم امروز تبش یکم جدی تر بود.

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      به طور کلی تب کردن، از عوارض طبیعی پس از تزریق واکسن هاری است و جای نگرانی ندارد.
      با مشورت پزشک از تب‌بر های بدون نسخه استفاده کنید و درصورتی که شرایط ادامه دار بود نیز به پزشک مراجعه نمائید.

  24. حصین گفت

    سلام منو دو شب پیش یه سگ خونگی گاز گرفت ولی یه خراش کوچیک رو پام هست.خون ریزی هم نداشت نیازی هست برم واکسن بزنم یا خیر

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      درصورتی که خراش سطحی بوده و همچنین سگ خانگی واکسینه بوده نیازی به تزریق واکسن نیست.

  25. Zahra گفت

    سلام
    حیوان هار کمتر از ۱۰ روز میمیره؟
    گربه ای که منو چنگ گرفته بود الان ۱۲ روزه که زنده ست علائم خاصی هم نداره مثل بقیه گربه ها خودشو لوس میکنه رو زمین غلط میزنه بعد پا شد و رفت

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام بله، حیوان هار حداکثر 10 روز پس از گزش زنده خواهد ماند.

  26. مرضیه گفت

    سلام وقت بهیر
    من پارسال ۱۴۰۱ بعد از گزیدگی گربه سه دوز واکسن هاری دریافت کردم
    امسال ۱۴۰۲ هم دستم مورد گزیدگی گربه قرار گرفت
    و وقتی مراجعه کردم و گفتم پارسال سه دوز دریافت کردم
    بهم گفتن نیازه دو دوز دیگر بزنم
    سوالم اینه نیاز نیست من سه دوز رو کامل دریافت کنم دو دوز کم نیست

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      طبق صلاحدید مراکز بهداشت عمل نمائید. جای نگرانی وجود ندارد.

  27. Zahra گفت

    سلام
    منو دوبار گربه چنگ گرفت(دو گربه مختلف و خون نیومد هردوشون)
    اون اولین گربه رو من واکسن نزدم
    دومیه رو زدم همون روزی که خراش داده بود
    وقتی برای دومیه‌ زدم ۶ روز از خراش اون اولیه گذشته بود
    الان دو دوز فعلا زدم
    بنظرتون‌ گربه اولیه خطری داره هنوز؟من اونموقع نمیدونستم گربه هم اصلا هاری داره🤦🏻‍♀️

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      به طور کلی در خراش سطحی و جزئی نیازی به تزریق واکسن نیست. به جهت اطمینان بیشتر تزریق کرده‌اید و ایمنی ایجاد شده. نگران نباشید.

      1. Zahra گفت

        خیلی ممنون از پاسخ تون❤️

  28. مینا گفت

    با سلام
    پسر ۳ ونیم ساله من از طرف مهد به پارک حیوانات برده شده که توسط میمون خراش سطحی به پشت گوشش و صورتش افتاده من خیلی نگرانم نیاز به واکسن اینا داره؟ ممنون میشم پاسخ بدین

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      میمون‌ها نیز جزو حیواناتی هستند که به بیماری هاری حساس هستند و درصورت مواجهه شدید باید واکسن تزریق شود. اما درصورتی که خراش خیلی سطحی و جزئی بوده نیازی به تزریق واکسن نیست.

  29. Zahra گفت

    سلام اینا عوارضی بود ک من گرفتم وقتی رفتم دوز دومو‌ بزنم دکتره گفتش بخاطر اینکه شما استرسی هستین و حالا بدن خودتونه‌ اینجوری واکنش نشون داده
    بنظر شما طبیعیه اینا؟

    دوز اول-
    روز اول :تب(خفیف) و کسالت و درد دست
    روز دوم:تهوع و بی اشتهایی و تب(خفیف) و کسالت و درد دست(خفیف)
    روز سوم: تهوع(خفیف)و گلو درد
    دوز دوم-
    روز چهارم:سوختن و درد خفیف ته گلو

    و اینکه گربه خراش سطحی داده بود ولی من رفتم زدم
    هنوزم زندس میبینمش:)

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      نگران نباشید، این علائم پس از تزریق واکسن هاری طبیعی است.

  30. لیلا گفت

    سلام وقتتون بخیر
    من با اینکه چند زخم کوچک کنار ناخن و دستم داشتم گربه ای رو ناز کردم،سه چهار روز هست که این گربه رو میشناسم و این اتفاق دیروز افتاد و گربه داشت خودش رو به پام میکشید و دوبار سعی کرد پام رو گاز بگیره و من پام رو تکون دادم اما دندونش رو روی پام حس کردم،الان همون جایی که دندونش بود یه نقطه کوچیک میبینم انگار زخم کوچک باشه،یکم میسوزه،آیا نیاز هست واکسن هاری بزنم و چند دوز؟امروز گربه رو ندیدم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      احتمال انتقال هاری در این شرایط بسیار کم است. به جهت اطمینان به مرکز بهداشت مراجعه نمائید و تا با معاینه حل زخم نسبت به تزریق یا عدم تزریق واکسن هاری اقدام نمایند.

  31. مهشید گفت

    سلام ممنون از شکیبایی شما در پاسخ
    ۱۲ رزو پیش یک پچه گربه خیابانی رو از وسط اتوبان پیدا کردم وقتی که میخواستم کنار جاده بذارمش دستم رو گاز گرفت و خون اومد ۲۴ ساعت بعد واکسن کزار و یک دور واکسن هاری رو دریافت کردم و یه تزریق هم در ناحیه ای که گاز گرفته شده بود انجام دادن، ۴ دوز واکسن تجویز شده بود که متاسفانه فراموش کردم تزریق کنم و الان ۱۲ روز میگذره و اطلاعی از وضعیت بچه گربه ندارم که زنده ست یا مرده، خیلی نگرانم امروزم احساس بی خالی دارم ایا الان تاثیری داره که دوز دوم رو تزریق کنم؟ ۶سال پیش هم ۴ دوز واکسن هاری تزریق کردم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      ضمن آرزوی سلامتی برای شما، با توجه به اینکه دوز کامل واکسن هاری را نیز 6 سال پیش تزریق نموده‌اید ایمنی لازم در بدن شما وجود دارد.
      جای نگرانی نیست، به مرکز بهداشت تزریق واکسن مراجعه نمائید و طبق صلاحدید ایشان عمل نمائید.

  32. لیلا گفت

    سلام وقت بخیر،یه گربه امشب امد توی خونه و من نازش کردم،سرش و کمرش رو،خیلی سریع با من دوست شد و خیلی خودش رو به پام میکشید،راستش رفتار غیرطبیعی حس نکردم داشته باشه،اما من اگزما دارم و ترک های پوستی و کنار ناخن دستم هم چند زخم کوچک داشتم، حدود ده دقیقه بعد که رفت دستم رو چندین بار با آب و مایع دستشویی شستم،ممکنه خونگی باشه و مریض نباشه ؟و اینکه الان یکم نگرانم چون دستش رو لیس میزد و کشید به سرش راستش میترسم آیا نیاز هست که واکسن بزنم؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      درصورتی که خزش یا خراشی ایجاد نشده و بزاق دهان حیوان با زخم باز شما برخورد نداشته باشد احتمال انتقال هاری وجود ندارد. نگران نباشید.

  33. Zahra گفت

    ببخشید من حالت تهوع دارم بخاطر واکسن(عوارض)
    نمیتونم قرصی چیزی بخورم حالت تهوع از بین بره؟

  34. Nasim گفت

    سلام وقت بخیر
    من یه بچه سنجاب خریدم میخواستم بدونم نیازه ک واکسن بزنیم گهگاهی گاز خیلی ریزی میگیره وقتی باهاش بازی میکنم یا ک احتیاجی نیست نسبت به سنجاب??

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام وقت بخیر
      احتیاجی به واکسن نیست فقط وقتی گاز میگیره محل گاز گرفتگی را با اب و صابون خوب بشورید و احتیاطا بتادین یا الکل هم بزنید.

  35. Zahra گفت

    سلام دیروز صبح ی گربه چنگم‌ زد(بصورت سطحی و خون هم نیومد)
    من رفتم واکسن هاری زدم
    الان بازم استرس دارم یعنی ممکنه بازم بگیرم؟
    و اینکه بعد واکسن هاری کسالت دارم عوارضشه؟جای واکسن هم درد میکنه و یکم ته گلوم میسوزه

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      به طور کلی در خراش سطحی و جزئی خطر زیادی شمارا تهدید نخواهد کرد و اکثر پزشکان معتقدند نیازی به تزریق واکسن نیز نیست. اما تزریق کرده‌اید و مشکلی هم ایجاد نخواهد شد.
      نگران نباشید.
      بله علائم ذکر شده از عوارض تزریق واکسن هست که پس از مدت کوتاهی برطرف خواهد شد.

      1. Zahra گفت

        خیلی ممنون
        ببخشید امروز روز دومیه ک از تزریق گذشته
        حالت تهوع و کسالت و یکم گلو درد خفیف دارم
        همشون خفیفه‌(البته کسالت یکم بیشتره) بازم طبیعیه؟

  36. ابوالفضل گفت

    خسته نباشید نامزد من یه گربه رو به سر پرستی قبول کرد و گربه واکسن هاری رو نزده بود من با نامزدم رابطه داشتیم یا همون نزدیکی داشتیم و من دور اولو زدم میخواستم بدونم از طریقه رابطه جنسی انتقال داده میشه و اینکه اگر این این امکان وجود داشته باشه با واکسن اوکی میشه و جای نگرانی نیست ؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      احتمال انتقال هاری از این طریق بسیار بعید و تقریبا صفر است. درصورت گزش یا خراش مستقیم نسبت به انجام واکسیناسیون اقدام نمائید.

      1. Zahra گفت

        خیلی ممنون
        تا کی رفع میشه؟

      2. Shayesteh گفت

        سلام وقت بخیر
        گربه خیابونی دستمو چنگ زده
        البته دو سال قبل همین اتفاق افتاد رفتم بهداشت کزاز و هاری بهم تزریق شد
        میخوام بدونم الانم مجدد باید برم بهداشت واکسن بزنم
        ممنون میشم راهنمایی بفرمایید 🙏💎

      3. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        با توجه به ایمنی موجود در بدنتان پس از تیرق واکسن و همچنین جزئی بودن خراش نیازی به تزریق مجدد نیست.
        اما بهتر است هنگام هر گزش عمیق یا شدید به مراکز بهداشت مراجعه نمائید.

  37. نسرين گفت

    سلام حدود سه هفته پيش يك سگ محلي خراشي سطحي از روي شلوار نسبتا كلفت روي پاي دخترم ايجاد كرد . بعد از يك هفته از اتفاق دوز اول واكسن را زديم و تا الان كه حدود سه هفته مي گذرد دوز سوم واكسن را سه شنبه پيش زده و بايد طبق برنامه ايي كه دادند دوز چهارم را سه شنبه اين هفته دريافت كند . دخترم الان دچار تب و گلودرد نسبتا شديدي شده آيا الان بايد دوز چهارم را بگيره

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      هنگام ابتلا به بیماری‌ شدید بهتر است تزریق واکسن هاری را به تاخیر بیاندازید، اما در ابتلای ساده نیاز به تاخیر نیست و مشکلی ایجاد نخواهد شد. می‌توانید با متخصصین مرکز بهداشت تزریق واکسن نیز مشورت نمائید.

  38. میترا گفت

    سلام شبتون بخیر
    یه بچه‌ی گربه ای تو حیاط ماست که چند شب پیش با یه گربه بزرگتر درگیر شد، روی دستش زخمی شد خون اومد.
    وقتی بردمش دامپزشکی گفت باید هاری بزنه خودتم باهاش در ارتباط نباش یک ماه.
    الان که رفتم آنتی بیوتیکش رو بدم هیچ چنگ و دندونی ننداخت ولی وقتی اومدم بالا دیدم پشت مچ دستم یه کم قرمز و ملتهب شده و میسوزه. با اب و صابون شستم کامل ولی الان دسترسی به مرکز بهداشت ندارم.
    لازمه واکسن بزنم فردا؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      درصورتی که عدم خراش و گزش مطمعن هستید نیازی به تزریق واکسن نیست. درغیر این صورت بهتر است به مرکز بهداشت جهت بررسی مراجعه نمائید.

  39. شیرین گفت

    سلام وقت بخیر
    چند روز پیش یک سگ خانگی من رو گاز گرفت …خیلی سطحی
    من دز اول واکسن رو زدم…
    اما بقیه رو نتونستم برم بزنم…
    الان دست راستم (دستی که واکسن زدم… و گاز گرفته شده) از کتف تا انگشتا به شدت درد می کنه
    ممکنه برای اون باشه ؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      به طور معمول در خراش سطحی و واکسینه بودن سگ نیازی به تزریق واکسن نیست.
      اما درصورت صلاحدید مراکز بهداشت جهت تزریق دوزهای کامل واکسن، بهتر است نسبت به تزریق سایر دوزها اقدام نمائید.
      ضمنا درد دست پس از تزریق واکسن نیست عارضه‌ای طبیعی است.

    2. Zahraaa گفت

      سلام میخاستم بدونم اگه سیستم بدنی ضعیف باشه و واکسن هاری بزنی چی میشه؟واکنش های شدید تری میگیره ادم؟

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        بهتر است تزریق نشود و قبل از هرگونه اقدام با پزشک خود مشورت نمائید.

  40. مهسا گفت

    سلام ببخشید من مهر پارسال به گربه مادر غذا میدادم توی خونمون اومده بودن یک روز خیلی بهش نزدیک شدم ناگهان دستمو چنگ زد و خون اومد اما تا یک ماه بعد تو باغ خونمون بود وضعیتی نرمال داشت الان مطلبی در مورد هاری دیدم پیگیری کردم ببینم چیه کلیپ ها و مرگ و …. آیا امکان داره ویروس در من نهفته باشه بعد حدود یکسال ؟ چون مقالات لاتین رو هم خوندم نوشتن مواردی بوده بعد بیست سال ویروس رسیده به مغز خیلی استرس گرفتم بنظرتون واکسن بزنم ؟ امسال دوباره گربه دیگه اومده تو خونمون زایمان کرده 😥 اگه ممکنه راهنماییم کنید بسیار سپاسگزارم از محبت شما.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.