14 بیماری پوستی شبیه زگیل تناسلی + عکس

21 101,909
زمان مطالعه این مطلب: 6 دقیقه

این روزها با همه گیر شدن و افزایش ابتلا به ویروس HPV خیلی از افرادی که فعالیت جنسی دارند نگرانند که مبادا به تایپ‌های خطرناک این ویروس مبتلا شوند. بیماری‌های پوستی اغلب نشانه‌های شبیه به یکدیگر دارند. زگیل تناسلی نیز از بیماری های مقاربتی پوستی است که می‌تواند عواقب خطرناکی داشته باشد. اما بیماری‌های پوستی بسیاری هستند که، علائم آن‌ها شبیه زگیل تناسلی است.

اما چه بیماریهای پوستی شبیه زگیل تناسلی هستند و ممکن است با آن اشتباه گرفته شوند؟ چطور این بیماری‌ها را تشخیص دهیم؟ کدام یک از این بیماری ها خطرناک هستند و کدامیک خطرناک نیستند؟ آیا می‌شود آنها را درمان کرد؟ آیا فرد می‌تواند با مشاهده متوجه نوع بیماری خود شود؟

در این مقاله از مجله سلامت کیوان به بررسی انواع این بیماری‌های پوستی می‌پردازیم.

بیماری‌هایی که با زگیل تناسلی اشتباه گرفته می‌شوند

با توجه به شیوع بیماری زگیل تناسلی و خطراتی که در ادامه برای فرد به همراه دارد، بسیاری از افراد به علائم پوستی خود حساس شده‌اند. دقت داشته باشید همواره مطمئن‌ترین راه برای اطمینان از سلامت خود، مراجعه به پزشک و انجام آزمایش‌های معمول در این زمینه است. در سال‌های اخیر شاهد افزایش تعداد مبتلایان به انواع زگیل در جهان بوده‌ایم. همه افرادی که فعالیت جنسی زیادی در زندگی خود دارند احتمالا با عارضه‌هایی مواجه خواهند شد که شبیه زگیل تناسلی باشد و توجه آن‌ها را برانگیزد. چراکه ابتلا به زگیل تناسلی همیشه یک واهمه بین افراد بوده و منجر به عوارض خطرناکی مانند انواع سرطان از جمه سرطان دهانه رحم در بانوان خواهد شد.

اولین قدم برای جلوگیری از انتشار این بیماری که عامل آن ویروس HPV است، شناخت کامل این بیماری و بیماری‌های مشابه آن است که به درمان آن نیز بسیار کمک کننده است. شاید تعجب برانگیز باشد اما احتمال شناسایی اشتباه عارضه و طی نمودن روندهای درمانی اشتباه برای درمان دور از ذهن نیست. با ما همراه باشید تا در ادامه با چند عارضه پوستی مشابه با زگیل تناسلی آشنا شوید. انواع بیماریهای پوستی دستگاه تناسلی مردان با عکس و انواع بیماریهای تناسلی زنان با عکس جزو این موارد می‌باشند.

تبخال واژن – شبیه زگیل

تبخال واژن - شبیه به زگیل
تبخال واژن – شبیه به زگیل

تبخال واژن از بیماری‌های مقاربتی است که، در صورت داشتن رابطه جنسی ناایمن به فرد منتقل می‌شود. در حالی که جوش تناسلی یک بیماری عفونی است. ویروس هرپس سیمپلکس نام ویروسی است که باعث به وجود آمدن تبخال تناسلی می‌شود.

بیشتر بخوانید:

کراتوزسبورئیک – شبیه زگیل

کراتوزسبورئیک لکه‌های رنگی است که، در اطراف واژن به وجود می‌آید ولی خطری ایجاد نمی‌کند. این لکه‌ها ممکن است برجسته یا تخت باشند. تفاوت عمده کراتوزسبورئیک با زگیل تناسلی این است که زگیل تناسلی نوعی بیرون آمدگی یا برجستگی دارد در حالی که کراتوزسبورئیک ممکن است دانه‌های تخت باشد. کراتوزسبورئیک لکه‌های پهن، مسطح و سیاه یا قهوه‌ای رنگ هستند و به دلیل زیبایی درمان می‌شوند.

سیرینگوما – شبیه زگیل

سیرینگوما - شبیه به زگیل
سیرینگوما – شبیه به زگیل

سیرینگوما عارضه‌ای پوستی است که، در نتیجه آن دانه‌های کوچکی اطراف چشم، روی گونه یا پلک به وجود می‌آید. در بعضی موارد ممکن است این دانه‌ها در اطراف واژن نیز به وجود بیایند و در نتیجه با زگیل تناسلی اشتباه گرفته شود. این دانه‌ها به دلیل غدد عرق تشکیل می‌شوند و ارتباطی به بیماری‌های مقاربتی ندارند.

جوش تناسلی – شبیه زگیل

جوش‌ها به‌ خصوص در روزهای اولیه پیدایش به شکل زائده‌های گوشتی نمایان می‌شوند. بعضی افراد ممکن است به ‌محض مشاهده هر گونه برآمدگی پوستی نگران شوند و آن را از نشانه ابتلا به زگیل تناسلی بدانند. جوش‌ها معمولاً در کناره‌های واژن پدیدار می‌شوند و سر سفیدرنگ دارند. در مواقعی نیز با لمس و فشردن آن ناحیه احساس درد به وجود می‌آید. توصیه می‌شوند جوش‌های تناسلی را تخلیه نکنید چرا که احتمال پخش آن به سایر نواحی وجود دارد.

مولوسکوم کونتاژیوزوم – شبیه زگیل

مولوسکوم کونتاژیوزوم - شبیه به زگیل
مولوسکوم کونتاژیوزوم – شبیه به زگیل

ویروس مولوسکوم کونتاژیوزوم(۱) می‌تواند، جوش‌های ریزی شبیه زگیل تناسلی ایجاد کند و در بعضی موارد این جوش‌ها به دلیل رابطه جنسی ناایمن به وجود می‌آید. در این نوع عارضه پوستی یک فرورفتگی شبیه ناف در وسط این جوش‌ها وجود دارد که آن را از زگیل تناسلی متمایز می‌کند.

مولوسکوم کونتاژیوزوم در بسیاری موارد خود به خود از بین می‌رود اما در افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، ممکن است پیشرفت کند و ادامه‌دار باشد.

لیکن پلان – شبیه زگیل

لیکن پلان از دیگر بیماری‌های پوستی مشابه با زگیل تناسلی است. این بیماری، یک فرآیند التهابی مزمن پوست و مخاط است و لکه‌هایی درخشان، تخت و با حاشیه مشخص به وجود می‌آورند. رنگ این ضایعات سفید مایل به صورتی  است. در قسمت‌های مختلف بدن مانند ناحیه تناسلی، مخاط دهان، ساق پا، پوست سر و مچ دست ظاهر می‌شوند.

کیست اپیدرموئید – شبیه زگیل

کیست اپیدرموئید - شبیه به زگیل
کیست اپیدرموئید – شبیه به زگیل

کیست اپیدرموئید توده‌های سفید، سفت و زیرپوستی است. ممکن است یک عدد یا چندین کیست در ناحیه تناسلی زنان یا کیسه بیضه به وجود بیاید. درمان آن به دلیل زیبایی انجام می‌شود اما در مواردی که پاره شود یا عفونی شود درمان آن باید جدی گرفته شود و تحت نظر پزشک آنتی‌بیوتیک استفاده شود.

جوشگاه یا کلوئید – شبیه زگیل

جوشگاه یا کلوئید نوعی بیماری پوستی است که، در اثر آن ضایعاتی سفت و نامنظم در کنار هم به وجود می‌آیند. علت آن اغلب التهاب یا عفونت مکرر ریشه مو یا مجاری غدد عرق است. برداشتن آن‌ها ممکن است بیماری را تشدید کند و درمان آن معمولاً از طریق تزریق استروئید به درون ضایعه، توسط پزشک انجام می‌شود.

آنژیوکراتوم – شبیه زگیل

آنژیوکراتوم - شبیه به زگیل
آنژیوکراتوم – شبیه به زگیل

آنژیوکراتوم از دیگر عارضه‌های پوستی شبیه زگیل تناسلی است. ضایعات عروقی بدون علامت که به دلیل اختلال در عملکرد مویرگ‌های سطحی پوست به وجود می‌آیند. این ضایعات در نواحی مختلفی مانند پا و ناحیه تناسلی ممکن است به وجود بیاید.

فیبروما – شبیه زگیل

فیبروما(۲) توده‌های نرمی هستند که اغلب از بافت زیرجلدی یا عضلات به وجود می‌آیند و در نواحی مختلف بدن ظاهر می‌شوند. هرچند بروز آن در ناحیه تناسلی نادر است.

اسکین تگ یا منگوله پوستی – شبیه زگیل

اسکین تگ - شبیه به زگیل
اسکین تگ – شبیه به زگیل

اسکین تگ (Skin tag) ضایعه پوستی است که، در بیشتر موارد ساقه‌دار و برجسته‌تر از دیگر انواع بیماری‌های پوستی است. ضمن آنکه هیچ علامتی ندارند مگر آنکه، هنگام اصلاح با تیغ زخمی شوند و توجه فرد را به خود جلب کنند.

این عارضه پوستی بدون درد است و هیچ خطری ندارد. همچنین قابل سرایت نیست و اغلب به دلیل تغییرات هورمونی به وجود می‌آید. درمان آن بیشتر با لیزر انجام می‌شود.

ضایعات فرودایس – شبیه زگیل

ضایعات فوردایس (Fox-Fordyce diseade) تجمعی از جوش‌های ریز 1 تا 2 میلی‌متری است و معمولاً در زیر بغل یا کشاله ران دیده می‌شوند. این بیماری پوستی ارثی است و غدد عرق را درگیر می‌کند. این جوش‌ها در زنان بیشتر از مردان بروز پیدا می‌کند و بیشتر مواقع با خارش همراه است.

کوندیلوما لاتا – شبیه زگیل

کوندیلوما لاتا - شبیه به زگیل
کوندیلوما لاتا – شبیه به زگیل

کوندیلوما لاتا ضایعی است که، بسیار شبیه به زگیل تناسلی است و هم‌زمان با آن بروز پیدا می‌کند. تنها تفاوت ظاهری آن مرطوب‌تر بودن آن‌هاست و در بعضی موارد ممکن است با زخم همراه باشد. این عارضه درمان متفاوتی با زگیل تناسلی دارد و چون هم‌زمان با آن ظاهر می‌شود تشخیص آن مهم و دشوار است.

پاپول مرواریدی – شبیه زگیل

پاپول مرواریدی(۳) ضایعات متعدد و برجسته کوچکی هستند که، در کلاهک آلت تناسلی مردان به وجود می‌آیند. این عارضه پوستی بی‌خطر است، واگیردار نیست و از طریق ارتباط جنسی منتقل نمی‌شود. پاپول مرواریدی ظاهری کاملاً متفاوت با زگیل تناسلی دارد و اغلب خودبه‌خود از بین می‌رود.

در نهایت تنها راه تشخیص و تمیز این ضایعات با زگیل تناسلی انجام تست HPV است. در آزمایشگاه تخصصی ویروس شناسی کیوان انجام تست HPV و انواع بیماری مقاربتی با بالاترین کیفیت انجام میشود. جهت درخواست مشاوره رایگان و تست HPV توسط متخصصان آزمایشگاه کیوان روی تصویر زیر کلیک کنید.

مشاوره و تست HPV
مشاوره و تست HPV

سخن آخر

  • بیماری‌های پوستی زیادی هستند که ظاهری شبیه زگیل تناسلی دارند و ممکن است با آن اشتباه گرفته شود.
  • تبخال واژن، جوش تناسلی، کراتوزسبورئیک، سیرینگوما و 10 نوع عارضه پوستی دیگر از این نمونه هستند.
  • بعضی از آن‌ها هیچ خطری ندارند، واگیردار نیستند و به‌مرور بهبود پیدا می‌کنند.
  • اما در بعضی موارد نیاز به درمان وجود دارد که باید نوع عارضه تشخیص داده شود تا درمان آن نیز مشخص شود.
  • مطمئن‌ترین راه برای تشخیص نوع بیماری پوستی مراجعه به پزشک و انجام آزمایش‌های لازم است چرا که تشخیص نوع بیماری ممکن است برای پزشک نیز دشوار باشد.

مطالب مرتبط:

چه نشانه‌های در زگیل تناسلی آن را از دیگر عارضه‌های پوستی متمایز می‌کند؟

درد داشتن یا نداشتن، ناحیه به وجود آمده، تعداد ضایعات پوستی، رنگ آن و ظاهر ضایعات ممکن است در بیماری‌های پوستی با زگیل تناسلی فرق داشته باشد.

از کجا بفهمیم به زگیل تناسلی مبتلا شده‌ایم یا خیر؟

در موارد نادر ممکن است با عکس‌های اینترنتی ضایعه پوستی یا جوش بودن آن مشخص شود اما در بسیاری موارد تشخیص نوع ضایعه دشوار است. در نتیجه بهتر است در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید.

آیا از رنگ ضایعه پوستی می‌توان به زگیل تناسلی بودن آن پی برد؟

ضایعه پوستی در افراد مختلف و بر روی پوست‌های مختلف می‌تواند هر رنگی باشد. گاهی قرمز، صورتی، قهوه یا به رنگ پوست است.

منبع CDC healthgrades webmd
21 نظر
  1. رز گفت

    سلام من روی لابیای بزرگم چند روزه که یه چیزی مثل جوش زیر پوستی دارم که دست بهش بزنم متوجه سفتیش میشم حدودا اندازه یه عدسه اصلا هم چرک ندارع و رنگ پوسته البته چند وقته که بکینی و مقعدم خارش داره امکان زگیل هست ؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      صبر کنید، اگر برطرف نشد باید معاینه شوید.

  2. زهرا گفت

    سلام من بالاتر از ناحیه تناسلیم یه جوش زده مثل جای زخم هست که کنده شده شده پوستش هیچ دردی و خارشی هم نداره باید چیکار کنم

  3. محمد جواد گفت

    درمان طبیعی بیماری‌های مقاربتی
    بیماری‌های مقاربتی یا بیماری‌های جنسی (به اختصار STD) صرف نظر از گرایشات جنسی یا رعایت موارد بهداشت فردی، می‌توانند هر فردی چه زن چه مرد را تحت تاثیر قرار دهند. از اینرو احتمال ابتلا به بیماری‌های جنسی در افراد باکره هم وجود دارد. عفونت واژن از شایع‌ترین بیماری‌های عفونی زنان به حساب می‌آید و چندین بار اکثر اشخاص را مورد ابتلا قرار می‌دهد.
    علائم بیماری های مقاربتی:
    هر یک از بیماری‌های مقاربتی علامت خاص خودش را دارد. اما معمولا از بیشترین علائمی که در بیماری‌های مقاربتی زنان دیده‌می‌شود، ترشح، خارش، سوزش و درد در ناحیه تناسلی است. که این علاپم در مردان می‌تواند به صورت تظاهرات پوستی بروز کند. همچنین خارش و درد و سوزش هم در بیماران مبتلا گزارش ‌می‌شود.
    انواع بیماری‌های مقاربتی:
    کلامیدیا
    کلامیدیا به وسیله‌ی باکتری کلامیدیا تراکوماتیس (Chlamydia Trachomatis) ایجاد می‌شود.
    تبخال تناسلی
    عامل تبخال تناسلی، ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) است که بر روی پوست، دهانه‌ی رحم، اندام‌های تناسلی و برخی از قسمت‌های دیگر بدن تاثیر می‌گذارد.
    تریکومونیازیس
    تریکومونیازیس یک بیماری مقاربتی است که به وسیله‌ی یک تک یاخته به نام تریکوموناس واژینالیس ایجاد می‌شود.
    ویروس پاپیلوم انسانی یا زگیل تناسلی (HPV)
    ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) به گروهی از ویروس‌ها گفته‌می‌شود که بر روی پوست و غشاهای مخاطی مانند گلو، دهان، دهانه‌ی رحم و مقعد تاثیر می‌گذارند.
    مولوسکوم
    مولوسکوم یک عفونت ویروسی پوست است که خوش‌خیم بوده و می‌تواند بزرگسالان و کودکان را تحت‌تاثیر قرار دهد.
    گال در ناحیه تناسلی
    گال یک بیماری پوستی مسری است که به وسیله‌ی یک مایت ایجاد می‌شود. این بیماری به وسیله‌ی کنه‌ی ریزی ایجاد می‌شود و برای تخمگذاری در پوست انسان فرو می‌رود.
    سفلیس
    سفلیس به وسیله‌ی باکتری ترپونما پالیدوم ایجاد می‌شود.
    سوزاک
    سوزاک یک عفونت شایع است که توسط باکتری نایسریا گونوره ایجاد می‌شود. باکتری نایسریا گونوره در قسمت‌های گرم و مرطوب بدن مانند واژن، آلت تناسلی مردان، دهان، راست روده و چشم رشد می‌کند.
    شانکروئید
    شانکروئید یک عفونت باکتریایی نادر است که به دلیل باکتری هموفیلوس دوکرئی ایجاد می‌شود. این بیماری فقط از طریق تماس جنسی منتقل می‌شود و باعث ایجاد زخم‌های دردناک در دستگاه تناسلی می‌شود.
    درمان پزشکی:
    همان طور که مستحضرید در همه انواع بیماری‌های جنسی، میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا (که شامل باکتری، ویروس، قارچ و غیرو است) تاثیر گذارند.
    و با مراجعه به پزشک داروهای آنتی بیوتیک (زیست‌کش) تجویز می‌شود. همان طور که از معنی آن پیداست آنتی بیوتیک‌ها همه میکروارگانیسم‌های مفید و غیرمفیدی که در بدن ما زندگی می‌کنند را از بین می‌برد که اثرات جانبی ویژه خود را به همراه می‌آورد. از این جهت مصرف پروبیوتیک‌ها پس از مصرف آنتی بیوتیک‌ها برای جبران تعداد و تنوع میکروب‌های خوب بدن توصیه می‌شود.

  4. فرشید گفت

    سلام من روی آلت تناسلی ام تقریبا ۲ سال چنتا ضایعات بود بعد خودم اسید سالیسیلیک زدم زیاد شد بعد یک سال هیچ تغییر نکرد نه زیاد میشد نه بزرگ خارش هیچی نداره رابطه جنسی هم نداشتم دکتور رفتم گفت زگیل نیست چطوری مطمئن بشم نیست

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام باید معاینه بشید و در صورت لزوم و وجود ضایعه مشکوک نمونه برداری شود.

    2. سینا گفت

      سلام خسته نباشید من ۲ تا لکه قهوه ای روی ساقه التم دارم خیلی وقته و بر امدگی .سوزش.خارش ندارم میشه بگید اینا چی هستن ممنون

      1. پروفسور حسین کیوانی گفت

        سلام
        باید توسط متخصص پوست دیده بشه شاید رنگدانه های پوست باشه.

  5. الناز گفت

    سلام وقت بخیر
    من مقعدم دوتا چیز کوچیک درومده و میخاره تا حالام هیچ رابطه جنسی ای نداشتم اینم بگم که تقریباً یک هفته پیش به شدت یبوست بودم و از مقعدم خون میومد احتمال داره از این باشه؟
    و اینکه تقریباً یک ماه پیش یه ضایعه پوستی شبیه ب گل کلم پایین تر از مقعدم درومده بود ولی نمیخارید و الان خیلی بهتر شده و رفته واقعاً نگرانم 🥲کمکم کنید

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام بله احتمال داره بدلیل یبوست باشه

  6. اصخر گفت

    سلام من چند هفته پیش کنار کشاله رانم و کیسه بیضم میخوارید یعد دیدم همونجا یک خال معمولی زده الانم بعد مدفوع سوزش دارم میترسم زگیل لطفا جواب بدید

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      اگر خال بوده که احتمالا زگیل نیست.
      جهت رفع نگرانی و بررسی می‌توانید به متخصص پوست یا آزمایشگاه کیوان در تهران برای نمونه برداری و معاینه مراجعه نمائید.

  7. اتی گفت

    سلام من یکسال که یک ضایعه شبیه زگیل دارم نه بزرگ شده نه کوچک ازمایش پاپ اسمیر و اچ پی وی رو همزمان دادم هردو منفی بود خواستم بدونم امکان داره جواب تستم کاذب بوده باشه ؟؟چون زخم دهانه رحم هم دارم خیلی میترسم

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام وقت بخیر
      باید ضایعه شما دیده بشود تا ببینیم مشکوک به زگیل هست یا نه؟.
      درصورتی که تهران هستید برای دریافت نوبت معاینه در آزمایشگاه کیوان با شماره 02191071292 جهت دریافت نوبت تماس بگیرید.

  8. سمانه گفت

    سلام من اطراف مقعدم ورم کرده و قرمز رنگ شده مثل دانه های گوشتی کوچیک ممنون میشم راهنماییم کنید

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام وقت بخیر
      باید معاینه شوید.
      درصورتی که تهران هستید، می‌توانید به آزمایشگاه کیوان مراجعه نمائید. برای ویزیت عصرها حدود ساعت ۴ بنده برای معاینه هستم و در ساعات دیگر دستیاران بنده معاینه میکنند. جهت دریافت نوبت با این شماره تماس بگیرید: ۰۲۱۹۱۰۷۱۲۹۲

  9. علی گفت

    جوش ریز هستن اونا
    با قطع مصرف از بین میرن
    خراطین گرمی هست و جوش ایجاد میکنه

    1. امیر گفت

      سلام.من ییمتری زمینه ای ام اس دارم.۶سالی بود ک زگیل رو آلتم داشتم.ولی کم و زیاد نشد.تا اینکه این اواخر دید بزرگتر شده و یکی دوتا اضاغه شده.رفتم ازمایش اچ پی وی دادم.می خواستم بدونم احتمال مثبت کاذب شدن ازمایش اچ پی وی چند درصد هستش؟؟من ازمایش دادم تیپ ۱۶ و ۳۹ و ۶ و ۴۰ رو نشون داده‌.اصلا ب هیچ عنوان رابطه خارج از چارچوب نداشتم و متاهلم.
      خوشبختاته ازمایش همسرم منفی شده و هیچ نشونه و علامتی نداره.بنظرتون ازمایش مجدد لازمه که بدم.یا همون اولیه درسته؟؟؟و تغیری نمیکنه

      1. پروفسور حسین کیوانی گفت

        سلام الان لازم نیست . نیاز به آزمایش مجدد نیست؛ بسوزونید و اگر میخواهید آزمایش بدید بذارید شش ماه دیگه آزمایش بدید.

  10. محمد گفت

    سلام من الت تناسلیم مثل زیر چشمم شده زیر چشم هم شده نمیدونم جریانش چیه چند وقت پیش از روغن خراطی استفاده کردم فک کنم از اونه به نظرتون راهی هس در خانه بتونم درمان کنم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      توصیه می‌شود جهت معاینه به پزشک متخصص اورولوژیست مراجعه نمائید.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.