هشدار شیوع ویروس جدید کرونا؛ سویه BW.1

0 8,323
زمان مطالعه این مطلب: 4 دقیقه

اوایل سال 2020 بود که ویروس جدید مرموزی در ووهان چین شیوع پیدا کرد و به سرعت جهان را در بر گرفت. پس از عبور موج کوتاه و شدید ویروس کرونا با نام امیکرون، برای مدتی برخی گمان کردند کرونا تمام شده و به زودی جشن پایان کرونا را خواهیم گرفت. کاهش آمار ایران در حالی بود که کشورهای غربی خود را برای مواجهه با سویه‌های جدید کرونا و پیک‌های بعدی آماده می‌کردند و روند افزایشی در این کشورها مشهود بود.

حالا در 4 آذر 1401 خبرها حاکی از شیوع سویه BW.1؛ جدیدترین سویه ویروس کرونا در جهان در حال پخش است. آیا BW.1 ویروس جدیدی است؟ آیا امکان همه گیری مجدد کرونا وجود دارد؟ تا انتهای این مقاله از مجله سلامت کیوان با ما همراه باشید تا درباره این بیماری جدید بیشتر بدانیم.

کرونا چیست؟

کرونا که‌ به آن کووید 19 هم می‌گویند نوعی بیماری ویروسی و تنفسی است که با سرعت نسبتاً بالایی از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود. نام Covid برگرفته از مخفف نام‌های دیگری است. اول این کلمه با Co که مخفف کرونا است شروع می‌شود. دو حرف VI بعد از کو مخفف ویروس و D انتهای کلمه مخفف بیماری است.

سویه جدید BW.1 چیست؟

از زمان شیوع ویروس کرونا تا به حال، این ویروس جهش‌های زیادی داشته که باعث ایجاد سویه‌های جدید و شگفتی متخصصان شده است. به تازگی مطالعاتی درباره جهش‌های جدید ویروس کرونا توسط دانشمندان مکزیک انجام شده است، که خبر از شناسایی یک جهش ژنتیکی جدید و شکل گیری سویه ای به نام BW.1 می‌دهد.

گفته می‌شود سویه BW.1 (BA.۵.۶.۲.۱) که یک زیرسویه، از سویه امیکرون است از خانواده BA.5.6.2 نشأت گرفته و به تازگی در برخی کشورها دیده شده است.

مکزیک یکی از کشورهای مهم آمریکای لاتین است که ژنوم های SARS-CoV-2 را به طور گسترده توالی یابی کرده و بر روی آنها پژوهش کرده است. مطالعات قبلی این دانشمندان گزارش داده‌اند، که شبه جزیره یوکاتان به دلیل درصد قابل توجهی از ورود گردشگران و فعالیت‌های تجاری، یکی از مسیرهای اصلی ورود انواع SARS-CoV-2 در مکزیک است.(1)

اگرچه مکزیک در حال حاضر پس از موج محرک (BA.2/BA.5) در حال گذراندن مرحله‌ای از شیوع کووید-۱۹ است، تجزیه و تحلیل ژنومی نمونه های جمع آوری شده، از یوکاتان در طول چند هفته گذشته شیوع زیادی از جهش جدید BW.1 را نشان می‌دهد. مطالعات جدید نشان می‌دهند؛ این سویه جدید BW.1 شناسایی شده حاوی جهش هایی مشابه با نوع (BQ.1) بوده و به همین علت است که قابلیت فرار از مصونیت را دارد.

کروناویروس (SARS-CoV-۲)، عامل اصلی بیماری کرونا ویروس ۲۰۱۹ (COVID۱۹)، همچنان از طریق جهش‌های ژنومی به تکامل خود ادامه می دهد. در حال حاضر، نوع SARS-CoV-۲ Omicron به طور غالب در اکثر کشورهای جهان شایع است. جهش‌های ژنومی پیوسته نوع Omicron منجر به ظهور چندین زیرسویه شده است.

ویروس جدید کرونا سویه BW.1
ویروس جدید کرونا سویه BW.1

علائم سویه جدید کرونا BW.1 چیست؟

هنوز هیچ گزارشی مبنی بر اینکه این نوع سویه باعث علائم شدیدتر می‌شود یا خیر، وجود ندارد. عفونت‌های امیکرون معمولا باعث بیماری کمتر جدی‌تری می‌شوند و مرگ و میر کمتری با امیکرون نسبت به سویه‌های قبلی در سطح دنیا گزارش شده است اما رفتار متفاوتی از جهش‌های آن دیده شده است. مهم ترین نکته ای که در مورد این نوع سویه جدید کرونا BW.1 گزارش شده، این است که سویه جدید توانایی فرار از ایمنی ناشی از واکسن را دارد.(1)

چگونه از سویه جدید کرونا BW.1 و شیوع پیک آن جلوگیری کنیم؟

قطعاً تاکنون این موارد را زیادی از اتمام شیوع بیماری کرونا شنیده‌اید، اما هنوز هم ماسک، فاصله گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی از جمله اقدامات مهمی هستند که می‌توانیم برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا انجام دهیم. حالاکه آمار کرونا در کشور رو به کاهش است، باید توجه کنیم و با رعایت نکاتی ساده از شیوع دوباره یک بیماری جدید جوگیری کنیم. در ادامه به برخی نکاتی که باید برای جلوگیری و مهار سویه جدید کرونا BW.1 لازم است رعایت کنیم عبارتند از:

  • از ماسک با کیفیت استفاده کنید

هنگام انتخاب ماسک، به میزان مناسب بودن آن توجه کنید. هنوز هم استفاده از ماسک یکی از مهم ترین اقدامات پیشگیرانه از شیوع سویه جدید کرونا BW.1 است. به همین دلیل بهتر است که با زدن ماسک، شانس ابتلا به ویروس در خود و اطرافیان را کاهش دهیم.

  • فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنید

 تنها راه قطع زنجیره و مهار پیک کرونا و شیوع سویه جدید کرونا BW.1 رعایت فاصله گذاری اجتماعی است. حتی الامکان از حضور در محیط‌های بسته و شلوغ خودداری نمائید و در صورت حضور حتماً از ماسک استفاده نمائید.

  • تست PCR کرونا انجام دهید

هنوز هم تنها راه تشخیصی سویه جدید کرونا BW.1 انجام تست PCR است. آزمایشگاه تخصصی ویروس شناسی کیوان از همان روزهای اول کرونا، با دقیق‌ترین کیت‌های تشخیصی اقدام به خدمت رسانی به مردم عزیز و انجام تست کرونا با بالاترین دقت، قیمت به صرفه و جوابدهی 6 الی 8 ساعت نمود. همچنین به جهت رفاه حال مراجعین خدمت تست کرونا در منزل و تست کرونا در محل کار را راه اندازی کرد. جهت درخواست تست در منزل آزمایشگاه کیوان روی تصویر زیر کلیک کنید.

مطالب مرتبط:

جمع بندی:

  • به تازگی مطالعاتی درباره جهش‌های جدیدد ویروس کرونا توسط دانشمندان انجام شده، که خبر از شناسایی یک جهش ژنتیکی جدید و شکل گیری سویه جدید BW.۱ می‌دهد.
  • مکزیک یکی از کشورهای مهم آمریکای لاتین است که ژنوم های SARS-CoV-۲ را به طور گسترده توالی یابی کرده و بر روی آنها پژوهش کرده است.
  • عامل اصلی بیماری کرونا ویروس 2019 (COVID19)، همچنان از طریق جهش‌های ژنومی به تکامل خود ادامه می دهد.

آیا BW.1 یک ویروس جدید است؟

خیر، BW.1 یک زیرسویه از سویه امیکرون کروناست که در حال شیوع در کشورهای جهان است.

سویه جدید BW.1 چیست؟

گفته می‌شود سویه BW.1 (BA.۵.۶.۲.۱) که یک زیرمتغیر، از سویه اومیکرون است از خانواده BA.۵.۶.۲ نشات گرفته و به تازگی در برخی کشورها دیده شده است.

آیا سویه جدید BW.1 علائم و سرعت انتشار بیشتری دارد؟

هنوز هیچ گزارشی مبنی بر اینکه این نوع سویه باعث علائم شدیدتر می‌شود یا خیر، وجود ندارد.

منبع thehealthsite
نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.