واژینیسم، واژینیسموس یا دخول دردناک چیست؟ + درمان فوری

0 10,146
زمان مطالعه این مطلب: 5 دقیقه

دخول دردناک یکی از تجربه‌های تلخی است که، زنان هنگام رابطه جنسی تجربه می‌کنند. دلایل مختلفی مانند استفاده از تامپون باعث واژینیسموس یا واژینیسم می‌شوند. اما با مراجعه زودهنگام به پزشک می‌توان راهکارهایی برای درمان به کار برد و این مشکل را رفع کرد. با ماه همراه باشید، در این مقاله از مجله سلامت کیوان، همه چیز درباره علت واژینسیم یا دخول دردناک و راه‌های درمان آن می‌دهیم.

واژینیسموس چیست؟

واژینیسموس، واژینیسم یا vaginismus، به اسپاسم غیر ارادی عضلات لگن و ماهیچه‌های واژن گفته می‌شود که معمولا هنگام دخول اتفاق می‌افتد و منجر به احساس درد در فرد می‌شود. در این وضعیت، ماهیچه‌های واژن به شدت تنگ می‌شوند و از دخول هرگونه شیء خارجی مانند آلت تناسلی، تامپون یا دستگاه‌های معاینات پزشکی جلوگیری می‌کنند. واژینیسم می‌تواند در طیف خفیف، ناراحت کننده یا کاملا دردناک، متغیر باشد.

انواع واژینیسموس

واژینیسم دو نوع اصلی دارد که در ادامه مطلب به بررسی این دو نوع می‌پردازیم.

واژنیسموس اولیه

نوع اول زمانی اتفاق می‌افتد که یک زن هر بار که دخولی صورت می‌گیرد احساس درد کند و همیشه رابطه جنسی دردناکی داشته است. حتی گاهی پیش می‌آید که هرگز نمی‌تواند چیزی را وارد واژن خود کند که به آن واژینیسموس مادام‌العمر نیز می‌گویند.

واژینیسموس ثانویه

نوع ثانویه واژنیسم زمانی رخ می‌دهد که، یک زن قبلاً رابطه جنسی بدون درد داشته است، اما بعد از زمانی، مقاربت جنسی برای او به امری دشوار یا غیرممکن تبدیل شده است. در این حالت به آن واژینیسموس اکتسابی می‌گویند.

مشاوره و تست HPV
مشاوره و تست HPV

علائم واژینیسموس

رابطه جنسی دردناک یا دیسپارونی اولین علامت واژینیسموس است که درد فقط با دخول اتفاق می‌افتد و معمولاً پس از خروج از بین می‌رود. اما ممکن است که دخول دردناک باز هم تجربه شود. اگر بخواهیم توضیح شفاف‌تری از دخول دردناک بدهیم باید بگوییم که، سفت شدن غیرارادی عضلات واژن هنگام رابطه، اولین علامت واژینیسموس است، اما شدت این عارضه در زنان متفاوت است. در همه موارد، انقباض واژن، دخول را دشوار یا غیرممکن می‌کند. سایر علائم واژینیسموس عبارتند از:

 البته توجه داشته باشید که این علائم غیرارادی هستند. اما با استفاده از روش‌های درمانی می‌توان آنها را رفع کرد.

تشخیص واژینسموس

تشخیص واژینیسموس معمولاً با توصیف علائم آن شروع می‌شود. پزشک این سؤالات را از بیمار می‌پرسد:

  • چه وقتی برای اولین بار متوجه مشکل شدید؟
  • دخول دردناک هر چند وقت یکبار رخ می‌دهد؟
  • آیا عاملی وجود دارد که واژن را تحریک می‌کند؟

به طور معمول، پزشک همچنین در مورد سابقه جنسی بیمار سؤالاتی را می‌پرسد که، ممکن است شامل سؤالاتی در مورد این موضوع شود؛ آیا بیمار تا به حال آسیب یا سوء استفاده جنسی را تجربه کرده است یا خیر. با این حال تشخیص و درمان واژینیسموس به معاینه لگن نیاز دارد.

واژینیسم، واژینیسموس یا دخول دردناک
واژینیسم، واژینیسموس یا دخول دردناک

برخی از بانوان ترجیح می‌دهند از رکاب (stirrups) در معاینه لگنی استفاده نکنند و برای معاینه از حالت‌های مختلف بدنی بهره‌مند شوند. زمانی که پزشک مشکوک به واژینیسموس باشد، معاینه را تا جایی که می‌تواند به آرامی انجام می‌دهد. او ممکن است به بیمار کمک کند که، دست یا ابزار پزشکی را خود به داخل واژن هدایت کند تا دخول راحت‌تر و با کمترین درد انجام شود.

بیمار می‌تواند از پزشک خود بخواهد که، هر مرحله از معاینه را برای او توضیح دهد. به این ترتیب با معاینه لگن، پزشک هر گونه نشانه عفونت یا جای زخم را بررسی می‌کند. با این وجود باید توجه داشته باشید که، در واژینیسموس هیچ دلیل فیزیکی برای انقباض عضلات واژن وجود ندارد. این بدان معناست که اگر فردی واژینیسموس دارد، پزشک دلیل دیگری برای علائم او پیدا نخواهد کرد.

روش‌های درمان واژینیسموس

دخول دردناک یک اختلال قابل درمان است که، معمولاً با آموزش، مشاوره و ورزش انجام می‌شود. در ادامه درباره روش‌های درمان آن کمی بیشتر توضیح خواهیم داد.(1)

درمان واژینیسموس با مشاوره و معاینات فیزیکی

آموزش معمولاً شامل یادگیری در مورد آناتومی زنان است و همچنین آنچه در طول رابطه و مقاربت اتفاق می‎افتد. در این جلسات اطلاعاتی در مورد عضلات درگیر در واژینیسموس نیز دریافت خواهید کرد. این اطلاعات می‌توانند به شما کمک کنند تا درک بهتری از عملکرد قسمت‌های مختلف بدن و پاسخ آنها در مواجه به عوامل مختلف مانند دخول دردناک داشته باشید.

مشاور ممکن است شما را به تنهایی یا با همسرتان به جلسه مشاوره دعوت کند. کار با یک مشاور متخصص در اختلالات جنسی می‌تواند مفید باشد. این در حالی است که تکنیک‌های تمدد اعصاب و هیپنوتیزم نیز آرامش را افزایش می‌دهند و به شما کمک ‌می‌کنند در رابطه جنسی احساس راحتی بیشتری داشته باشید.

درمان واژینیسموس با گشادکننده واژن

پزشک یا مشاور ممکن است یادگیری استفاده از گشاد کننده‌های واژن را تحت نظارت یک متخصص توصیه کند. در این شرایط شما گشادکننده‌های مخروطی شکل را در واژن خود قرار می‌دهید و آنها به تدریج بزرگ‌تر خواهند شد. این ابزار به عضلات واژن کمک می‌کند تا کشیده و انعطاف‌پذیر شوند.

درمان واژینیسموس با تزریق بوتاکس

تزریق بوتاکس نیز یکی دیگر از روش‌های درمان این بیماری است. در تحقیقاتی ثابت شده که بوتاکس توانسته دردناک‌ترین اسپاسم‌های عضلانی را کم کرده و برای مدت طولانی موثر باشد.

درمان واژینیسموس با جراحی

وقتی انسدادی در واژن صورت گرفته باشد و راه دخول را بسته باشد، می‌توانیم را روش جراحی روی آوریم. با جراحی می‌توان عامل مسدود کننده راه واژن را برداشت یا ناحیه تناسلی را بزرگتر کرد.

درمان واژینیسموس با لیزر

در برخی موارد، می‌توان واژینیسموس را با لیزر درمان کرد. لیرز یک روش بدون خطر و بدون عوارض است. با استفاده از اشعه فرابنفش می‌توان به رفع و درمان این بیماری کمک کرد.

درمان واژینیسموس با ورزش کگل

یکی از روش‌های درمان واژینسموس، انجام ورزش کگل می‌باشد. این تمرینات بسیار مفید هستند و در بهبود و درمان بسیاری از بیماری‌ها مانند زود انزالی آقایان و بی اختیاری ادرار نیز موثر هستند. به طور کلی برای انجام این تمرین نیاز هست عضلات کف لگن خود را پیدا کنید. این کار را می‌توانید با متوقف کردن جریان ادرار هنگام ادرار انجام دهید. عضلاتی که هنگام قطع جریان ادرار منقبض می‌کنید همان عضلات کف لگن شما هستند. روش ساده انجام این تمرین، منقبض کردن این عضلات و رها کردن آنها چندین بار در هر روز است. این ورزش باعث رفع فشردگی ماهیچه‌های کف لگن و بهبود علائم واژینیسم شود.

درمان واژینیسموس با برداشتن اندومتریوز

یکی از دلایلی که می‌تواند منجر به واژینیسم شود، اندومتریوز است. اندومتریوز می‌تواند موجب بیرون زدگی بخشی از رحم و احساس درد در رابطه جنسی شود. با بررسی و جراحی می‌توان اندومتریوز را برداشت.

درمان واژینیسموس با فیزیوتراپی

اگر در استفاده از گشادکننده واژن به تنهایی مشکل دارید، بهتر است به یک فیزیوتراپیست متخصص کف لگن مراجعه کنید. او می‌تواند به شما کمک کند تا در مورد نحوه استفاده از گشاد‌کننده‌های واژن بیشتر بیاموزید و با تکنیک‌های آرامش عمیق آشنا شوید.

جمع‌بندی

  • واژینیسموس زمانی رخ می‎دهد که ماهیچه‌های واژن با ورود چیزی به آن مانند تامپون یا آلت تناسلی، منقبض یا اسپاسم می‌شوند.
  • انقباض ماهیچه‌های واژن، درد و سوزش واژن، ترس از رابطه جنسی و بی‌میلی در برقراری تعامل جنسی از علائم رایج آن هستند.
  • مشاوره و آموزش درباره رابطه جنسی، فیزیوتراپی و استفاده از گشادکننده‌های واژن برای درمان واژینسم به کار می‌روند.

مطالب مرتبط:

واژینسموس چیست؟

واژینیسموس زمانی رخ می‎دهد که ماهیچه‌های واژن با ورود چیزی به آن مانند تامپون یا آلت تناسلی، منقبض یا اسپاسم می‌شوند.

علائم واژینیسم چیست؟

انقباض ماهیچه‌های واژن، درد و سوزش واژن، ترس از رابطه جنسی و بی‌میلی در برقراری تعامل جنسی از علائم رایج آن هستند.

درمان دخول دردناک چگونه انجام می‌شود؟

مشاوره و آموزش درباره رابطه جنسی، فیزیوتراپی و استفاده از گشادکننده‌های واژن برای درمان واژینسم به کار می‌روند.

منبع healthline

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.