علت تیر کشیدن واژن و درد واژن چیست؟ + بهترین درمان خانگی

0 42,549
زمان مطالعه این مطلب: 7 دقیقه

تیر کشیدن واژن و یا درد واژن که به آن ولوودینیا (vulvodynia) نیز گفته می‌شود، دردی در ناحیه واژن است که بیش از سه ماه طول می‌کشد. برخلاف درد فرج که ناشی از یک بیماری است، در اغلب موارد درد واژن علت مشخصی ندارد. درد ناشی از آن می‌تواند آنقدر زندگی فرد را مختل کند و آن را تغییر دهد که افراد را از شرکت در فعالیت‌هایی که از آن لذت می‌برند باز دارد. درمان این عارضه ممکن است شامل مصرف برخی داروها، فیزیوتراپی، جراحی و مشاور سلامت روانی باشد.(1)

اما علت تیر کشیدن واژن و یا علت درد واژن چیست؟ چه چیزی باعث ابتلا افراد به ولوودینیا می‌شود؟ درد واژن نشانه چیست؟ درمان درد واژن چگونه است؟ در این مقاله از مجله سلامت کیوان به پاسخ این سوالات و بیشتر می‌پردازیم.

تیر کشیدن واژن و یا درد واژن چیست؟

تیر کشیدن واژن و که به آن ولوودینیا نیز گفته می‌شود، یک درد مزمن در فرج، واژن یا اندام تناسلی است که بدون علت ظاهری خاصی ایجاد می‌شود. درد واژن و فرج اغلب علائم شایعی در ابتلا به بیماری‌های مختلف از جمله عفونت‌ها، بیماری‌های مقاربتی و اختلالات پوستی است. تیر کشیدن یا درد واژن، دردی مزمن است که سه ماه یا بیشتر طول می‌کشد و علامت واضحی از یک بیماری خاص نیست. این درد می‌تواند آنقدر خسته کننده و آزار دهنده باشد که شما را از انجام فعالیت‌هایی که از انجام آن‌ها لذت می‌برید باز دارد.

تیر کشیدن واژن به دو نوع متفاوت تقسیم می‌شود. در واقع این بیماری بر اساس محل منشأ درد طبقه بندی می‌شوند.

  • ولوودینیا موضعی: بیشتر اوقات، درد در یک نقطه مانند دهلیز فرج یا کلیتوریس شما احساس می‌شود. دهلیز فرج شما پوستی است که بین لابیای داخلی و دهانه مجرای ادرار و واژن قرار دارد. کلیتوریس شما اندامی کوچک و مهره مانند در بالای فرج شماست. ولوودینیا موضعی گاهی اوقات سندرم درد ولو موضعی نیز نامیده می‌شود.
  • ولوودینیا ژنرالیزه: گاهی اوقات، درد ناشی از این عارضه تنها در یک نقطه خاص احساس نمی‌شود. در عوض، ممکن است در زمان‌های مختلف در قسمت‌های مختلف فرج و یا واژن احساس درد داشته باشید. همچنین در برخی موارد این احساس درد ممکن است در سرتاسر فرج شما احساس شود.
علت تیر کشیدن و درد واژن
علت تیر کشیدن و درد واژن

تیر کشیدن واژن و یا درد واژن چگونه بر زندگی افرد تأثیر می‌گذارد؟

در برخی موارد ابتلا به ولوودینیا و احساس تیر کشیدن واژن و یا درد واژن می‌تواند آنقدر استرس‌زا باشد که زندگی افراد را مختل کند. با ابتلا به عارضه ولوودینی شما ممکن است موارد زیر را تجربه کنید:

  • درد ناشی از نشستن طولانی مدت می‌تواند شما را در انجام برخی کارها چالش برانگیز کند.
  • دشواری یا عدم امکان داشتن رابطه جنسی که می‌تواند به روابط احساسی شما آسیب برساند.
  • ممکن است سخت‌تر به خواب بروید.
  • گزینه‌های انتخاب لباس و پوششی شما محدود می‌شود.

تیر کشیدن و درد واژن چقدر شایع است؟

ولوودینیا یکی از شایع‌ترین عوامل ابتلا به رابطه جنسی دردناک (دیسپارونی) و درد مزمن لگنی در بین افراد در سنین باروری و افرادی که در طول دوره قاعدگی خود هستند، شناخته می‌شود.

با این حال، سخت است که بگوییم این عارضه چقدر در میان زنان رایج است. بسیاری از افراد مبتلا به ولوودینیا احتمالاً به دنبال درمان آن نیستند زیرا فکر نمی‌کنند که مشکل جدی باشد و اغلب به نوع خفیف آن مبتلا می‌شوند. همچنین، تشخیص علت درد واژن آسان نیست زیرا محققان علت دقیق بروز آن را نمی‌دانند. بسیاری از افراد مبتلا به ولوودینیا به اشتباه تشخیص داده می‌شوند یا ممکن است به بیماری‌های دیگری که شامل علائم مشابه تیر کشیدن واژن و درد واژن، و دیگر علائم عفونت مقاربتی تشخیص داده شوند.

علائم درد واژن چیست؟

علائم تیر کشیدن واژن و یا درد واژن در افراد مختلف متفاوت است و علائم این بیماری ممکن است به طور متفاوتی در افراد مختلف احساس شود. هنگامی که درد شما شروع می‌شود، متوقف می‌شود یا شدیدتر احساس می‌شود، این احساسات می‌تواند از فردی به فرد دیگر نیز متفاوت است.

احساس تیر کشیدن واژن و یا درد واژن ممکن است از خفیف تا شدید متغیر باشد. اگر به این عارضه مبتلا شده باشید، احتمالا این نشانه‌ها را خواهید داشت:

همچنین ممکن است تیر کشیدن واژن و یا درد واژن خود را تنها در یک نقطه احساس کنید، درد شما ممکن است از جایی به جای دیگر منتقل شود یا درد ممکن است در کل فرج شما پخش شود.

چه شرایطی اغلب با ولوودینیا اتفاق می‌افتد؟

اغلب افراد مبتلا به ولوودینیا با سایر سندرم‌های درد رایج نیز تشخیص داده می‌شوند، از جمله:

آیا تیر کشیدن واژن ناشی از استرس و اضطراب است؟

با اینکه هنوز علت مشخصی برای ابتلا به ولوودینیا تشخیص داده نشده است. برخی محققان بر این باورند که احتمال دارد سطوح بالاتری از استرس، سابقه سوء استفاده از مواد و داروهای خاص و برخی شرایط سلامت رفتاری در ابتلا به این عارضه نقش پررنگی داشته باشند، به طور کلی موارد زیر ممکن است این عارضه را در شما شدیدتر کنند:

با این حال، دانستن اینکه چگونه این شرایط با درد واژن مرتبط است، هنوز هم برای پزشکان و محققان دشوار است. داشتن یک وضعیت روانی و یا رفتاری ممکن است احتمال ابتلا به ولوودینیا را افزایش دهد. همچنین ممکن است به دلیل تأثیر منفی ولوودینیا بر زندگی، دچار اضطراب یا افسردگی شوید.

مطالب مرتبط:

تشخیص علت درد واژن

بسیاری می‌پرسند علت درد لبه های واژن چیست؟ یا علت درد واژن چیست؟ پزشک شما با رد سایر شرایطی که ممکن است منجر به احساس تیر کشیدن واژن و یا درد واژن شما شده باشد، ولوودینیا را تشخیص می‌دهند. همچنین در طول معاینه لگن آن‌ها ممکن است سوالاتی را از شما در مورد سابقه پزشکی و جنسی شما بپرسند. آنها همچنین در مورد علائم شما، از جمله جایی که درد را تجربه می‌کنید، احساس درد، زمانی که فرج شما درد می‌کند و شدت درد سوالاتی می‌پرسند.

آزمایش‌ها و روش‌های مورد استفاده برای تشخیص ولوودینیا ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • معاینه بدنی: پزشک متخصص زنان شما را معاینه می‌کند و معاینه لگن را با استفاده از دستگاه اسپکولوم برای ارزیابی واژن و دهانه رحم شما انجام می‌دهد. همچنین پزشک شما عضلات کف لگن را نیز ارزیابی می‌کند.
  • تست سواپ پنبه ای (تست فشار نقطه ای): متخصص زنان شما یک سواب پنبه‌ای را به آرامی روی قسمت‌هایی از فرج شما می‌مالد و از شما می‌پرسد که چه زمانی و کجا احساس درد می‌کند. این آزمایش به ویژه برای تشخیص درد موضعی در فرج شما بسیار مفید است.
  • سواب برای آزمایش عفونت: این آزمایش‌ها می‌توانند شرایطی را که ممکن است باعث درد فرج شوند، مانند عفونت‌های مقاربتی (STIs)، واژینوز باکتریایی، عفونت واژن و عفونت قارچی واژن را رد کنند.

در آزمایشگاه تخصصی ویروس شناسی کیوان، تست انواع بیماری‌های مقاربتی و ویروسی قابل انجام است. جهت درخواست مشاوره رایگان روی تصویر زیر کلیک کنید.

درمان درد واژن

درمان تیر کشیدن واژن و یا درد واژن به زمان نیاز دارد. یافتن درمان یا ترکیبی از درمان‌هایی که درد شما را تسکین می‌دهد، ممکن است شامل آزمون و خطاهایی باشند و درمان‌هایی که در نهایت مؤثر هستند ممکن است فوراً مؤثر واقع نشوند. در ادامه به روش‌های درمان درد واژن و تیر کشیدن واژن می‌پردازیم.

  • داروهای موضعی: می توانید از کرم‌ها و پمادهایی استفاده کنید که فرج شما را بی‌حس می‌کنند یا اعصاب شما را تثبیت می‌کنند. پزشک شما همچنین ممکن است کرم‌های موضعی حاوی استروژن یا ترکیبی از استروژن و پروژسترون را برای کنترل و بهبود علائم شما تجویز کند.
  • داروهای خوراکی: داروهای ضد افسردگی و ضد تشنجی که می‌توانید میل کنید می توانند درد عصبی را کاهش دهند.
  • بلوک عصبی: ممکن است پزشک شما تزریقی را توصیه کند که از انتقال سیگنال‌های درد از اعصاب به مغز جلوگیری کند.
  • فیزیوتراپی: فیزیوتراپی می‌تواند تنش عضلانی در کف لگن شما را کاهش دهد. همچنین ممکن است میزان اسپاسم عضلات کف لگن شما را کاهش دهد. اسپاسم عضلانی همراه با ولوودینیا شایع است.
  • وستیبولکتومی: این جراحی می‌تواند برای افراد مبتلا به ولوودینیا موضعی که درد آنها با درمان های غیر تهاجمی بهبود نیافته است مفید باشد. در طول این روش، پزشک شما بافتی را در قسمتی از فرج که احساس درد می‌کند، برمی‌دارد.
  • مشاوره: مشاوره فردی، مشاوره زوجین یا رابطه جنسی با یک سکس تراپ ممکن است به شما در بهبود بخش‌هایی از زندگی که تحت تأثیر منفی ولوودینیا هستند، مانند روابط جنسی، کمک کند.

چه زمانی باید برای درد واژن به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر درد در ناحیه فرج خود دارید، با متخصص زنان صحبت کنید. یک پزشک متخصص باید دریابد که آیا درد شما علتی قابل درمان دارد که با ولوودینیا متفاوت است یا نه. علت‌هایی مثل:

  • عفونت فعال از مخمر یا باکتری.
  • یک بیماری مقاربتی مانند تبخال.
  • یک بیماری التهابی پوست.
  • رشد ولوار.
  • سندرم ادراری تناسلی یائسگی.

برخی از افرادی که نمی‌دانند به ولوودینیا مبتلا هستند، سعی می‌کنند با استفاده از درمان‌های عفونت قارچی بدون نسخه، علائم خود را کاهش دهند. اما مهم است که معاینه شوید، بنابراین پزشک می‌تواند شما را معاینه کند و درمان مناسب را برای شما توصیه کند.

کلام آخر

تیر کشیدن واژن و که به آن ولوودینیا نیز گفته می‌شود، یک درد مزمن در فرج، واژن یا اندام تناسلی است، که بدون علت ظاهری خاصی ایجاد می‌شود. درد واژن می‌تواند به دو صورت ولوودینیا موضعی و ولوودینیا ژنرالیزه متغیر باشد. افراد مبتلا به این عارضه اغلب برای درمان آن به پزشک مراجعه نمیکنند زیرا آن را مشکل جدی نمی‌بینند و اغلب به نوع خفیف آن مبتلا می‌شوند. با این‌حال اگر به بیماری ولوودینیا مبتلا شده‌اید و از عارضه تیر کشیدن و یا درد واژن رنج می‌برید، بهتر است به یک پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.

علت تیر کشیدن واژن و یا درد واژن چیست؟

تیر کشیدن واژن و یا درد واژن که به آن ولوودینیا نیز گفته می‌شود، دردی در ناحیه واژن است که بیش از سه ماه طول می‌کشد. برخلاف درد فرج که ناشی از یک بیماری است، در اغلب موارد ولوودینیا علت مشخصی ندارد. اما با معاینات پزشکی می‌توان علت آن را مشخص کرد.

چه افرادی ممکن است دچار درد واژن شوند؟

اکثر افرادی که دچار تیر کشیدن واژن و یا درد واژن می‌شوند و پس از مراجعه به پزشک تشخیص داده می‌شود که مبتلا به این عارضه هستند، اغلب بین سنین 20 تا 60 سال سن دارند، اما شما می‌توانید در هر سنی به ولوودینیا مبتلا شوید.

درد واژن چگونه تشخیص داده می‌شود؟

پزشک شما با رد سایر شرایطی که ممکن است منجر به احساس تیر کشیدن واژن و یا درد واژن شما شده باشد، ولوودینیا را تشخیص می‌دهند. همچنین در طول معاینه لگن آن‌ها ممکن است سوالاتی را از شما در مورد سابقه پزشکی، جنسی شما پرسند.

تیر کشیدن واژن چگونه درمان می‌شود؟

درمان تیر کشیدن واژن و یا درد واژن به زمان نیاز دارد. یافتن درمان یا ترکیبی از درمان‌هایی که درد شما را تسکین می‌دهد، ممکن است شامل آزمون و خطاهایی باشند و درمان‌هایی که در نهایت مؤثر هستند ممکن است فوراً مؤثر واقع نشوند.

آیا درمان خانگی برای بهبود درد واژن موثر است؟

در واقع عفونت‌های باکتریایی واژن نمی‌توانند توسط درمان‌های خانگی درمان شوند. حتی ممکن است امتحان کردن این روش‌ها باعث بدتر شدن این مشکل شود. پس بهتر است به هر روشی سعی در بهبود درد واژن خود نکنید و از متخصص برای این کار کمک بگیرید.

منبع clevelandclinic
نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.