علت و درمان تنگی واژن و عدم دخول چیست؟

2 53,551
زمان مطالعه این مطلب: 5 دقیقه

بر خلاف گروهی از زنان که گشادی واژن را تجربه می‌کنند، گروهی از تنگی واژن رنج می‌برند که، سلامت رابطه جنسی آنها، فرآیند زایمانی که تجربه می‌کنند و ورود آلت تناسلی مردانه یا ابزارهای پیشگیری از بارداری را به واژن آنها را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. تا انتها با ما همراه باشید تا در این مقاله از مجله سلامت کیوان، شما را علت بروز تنگی واژن و عدم دخول و روش‌های درمان آن آشنا کنیم.

علت تنگی واژن چیست؟

دلایل مختلفی باعث تنگی واژن و تجربه درد هنگام ورود تامپون یا عدم دخول می‌شوند. پژوهش‌ها نشان داده‌اند که 75 درصد زنان درد را هنگام دخول مانند خشکی واژن تجربه می‌کنند. اما خوشبختانه این مشکلات قابل درمان هستند. در ادامه به علل بروز تنگی واژن اشاره خواهیم کرد.(1)

علت تنگی واژن
علت تنگی واژن

واژینیسموس

واژینیسموس وضعیتی است، که در آن ماهیچه‌های تحتانی لگن به صورت غیرارادی منقبض و تنگ می‌شوند. همین مسئله که دلیلی برای وقوع تنگی واژن است، باعث سختی و دردناک بودن دخول آلت تناسلی مردانه می‌شود. علاوه بر این اسپاسم عضلات، سوزش و خارش واژن را به همراه دارد.

بیماری‌های مقاربت جنسی

دلیل دیگری که باعث تنگی واژن و تجربه عدم دخول می‌شود، بیماری‌های مقاربتی مانند انواع زگیل تناسلی، سوزاک و کلامیدیا هستند. شاید برای بسیاری عجیب باشد اگر بخوانند که بیش از 1.6 میلیون بیماری عفونی مقاربتی وجود دارند که سلامت جسمی، سلامت روانی و بهداشت جنسی خانم‌ها و آقایان را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

اما درباره بانوان با علائمی مانند افزایش ترشحات واژن، تجربه درد و سوزش ادرار و خونریزی نامعمول واژن بین دو چرخه قاعدگی همراه هستند.

درصورتی که مشکوک به بیماری‌های مقاربتی هستید و یا نیاز به هرگونه مشاوره درخصوص بیماری‌های ویروسی مقاربتی دارید همین حالا روی تصویر زیر کلیک کنید.

عفونت قارچی

یکی دیگر از عواملی که باعث تنگی واژن و به دنبال آن عدم دخول می‌شود، انواع قارچ تناسلی است. این نوع از عفونت‌ها باعث ایجاد حس خارش، سوزش و خشکی در ناحیه واژن می‌شوند که همین حس تنگی واژن را در فرد به وجود می‌آورند. جالب است بدانید که عفونت قارچی میان خانم‌ها شایع است. به نحوی که حدود 75 درصد از زنان حضور این عوامل را در طول زندگی خود تجربه می‌کنند.

مقاربت دردناک

مقاربت دردناک یا دیسپارونی یکی دیگر از عواملی است که، به دخول دردناک مربوط می‌شود. علت این مسئله را می‌‎توان به موارد زیر نسبت داد:

  • وستیبولودینیا: همان درد در دهانه واژن است. توجه داشته باشید که وستیبولودینیا مانند واژینیسموس در عضلات واژن اتفاق نمی‌افتد.
  • ولوودینیا: نام دیگر درد مزمن و تحریک فرج محسوب می‌شود.
  • وستیبولیت ولوار: نوعی ولوودینیاست و فرد درد و قرمزی اطراف دهانه واژن را تجربه خواهد کرد.

زایمان

یکی از عوامل مهمی که باعث تنگی واژن می‌شود، زایمان است. در واقع بعد از زایمان میزان استروژن به حداقل مقدار خود می‌رسد. به همین دلیل فرد خشکی و نازک شدن بافت واژن را تجربه می‌کند. در حالی که هنگام شیردهی سطح استروژن به حد بیشتری کاهش می‌یابد و تنگی واژن همزمان با خشکی و نازک شدن آن تجربه خواهد شد.

یائسگی

تخمک‌گذاری در بانوان از سنی پایان می‌یابد و همزمان با آن سطح استروژن به مقدار قابل توجهی کم می‌شود. آنها در این حالت با علائمی مانند گر گرفتن، پریود نامنظم پیش از یائسگی، عرق کردن شبانه، خشکی واژن و تنگی واژن مواجه خواهند شد.

سرطان

علت دیگری که می‌توانیم بررسی کنیم، سرطان تخمدان و سرطان سینه است که درمان آن با مصرف برخی داروهای مسدودکننده استروژن مانند آریمیدکس، آروماسین، فمارا، اویستا، فارستون، فاسلودکس و تاموکسیفن همراه می‌شود. در این حالت تنگی واژن یا حتی خشکی آن امری طبیعی به نظر می‌رسد.

تنگی واژن
تنگی واژن

راه های درمان تنگی واژن

درمان تنگی واژن با توجه به دلایلی که موجب شکل‌گیری آن می‌شوند، صورت می‌گیرد. بنابراین با توجه به هر علت به راه‌های درمان دخول دردناک و تنگ بودن واژن اشاره خواهیم کرد.

درمان واژینیسموس

اگر فرد به خاطر واژینیسموس دچار تنگی واژن و دخول دردناک شود، می‌تواند از روش‌های زیر برای درمان استفاده کند:

  • انجام تمرینات کگل برای تقویت عضلات کف لگن
  • استفاده از گشادکننده واژن برای افزایش کشسانی این اندام
  • درمان رفتاری شناختی برای رفع موانع روانی و تمدد اعصاب

مطالب مرتبط:

درمان بیماری‌های مقاربتی

بانوانی که به دلیل بیماری‌های مقاربتی از تنگی واژن رنج می‌برند، باید به پزشک رجوع کنند و مشکل خود را با او در میان بگذارند. این متخصص با توجه به نوع بیماری عفونی به درمان و رفع عامل بیماری‌زا اقدام خواهد کرد. در نتیجه بیماری تنگی واژن را نیز درمان خواهد کرد.

درمان عفونت قارچی

داروهای ضدقارچی مؤثرترین راه برای درمان این بیماری و رفع تنگ شدن واژن هستند. در حالی که، طول دوره درمان 3 تا 7 روز خواهد بود.

درمان مقاربت دردناک

پزشک برای درمان مقاربت دردناک به بررسی علل ایجادکننده آن می‌پردازند. بیماری‌های التهابی لگن و آندومتریوز دو دلیل عمده برای عدم دخول و تجربه مقاربت دردناک به حساب می‌آیند. بنابراین درمان مقاربت دردناک مانند واژینیسموس با تمرینات تقویت‌کننده عضلات کف لگن مانند ورزش کگل صورت می‌گیرد.

درمان تنگی واژن ناشی از زایمان

برای خانم‌هایی که به تازگی زایمان کرده‌ یا در دوران شیردهی قرار دارند، استفاده از مرطوب‌کننده‌ها، روان‌کننده‌ها و کرم‌های حاوی استروژن و استروژن درمانی را که با مصرف قرص یا قرار دادن حلقه در واژن انجام می‌شود، توصیه می‌کنیم.

درمان یائسگی

برای درمان تنگی واژن ناشی از یائسگی از داروهای هورمونی استفاده می‌شود. به این ترتیب سطح هورمون استروژن و استروژن تنظیم شده و کشسانی واژن بهبود می‌یابد.

درمان سرطان

برای درمان عوارض داروهای درمان‌کننده سرطان از داروهای هورمونی استفاده می‌شود که سطح استروژن را افزایش می‌دهند. علاوه بر این مرطوب‌کننده‌ها و روان‌کننده‌ها نیز می‌توانند برای رفع تنگی واژن مؤثر باشند. در این مقاله درباره روش های درمان سرطان و انواع آن بیشتر بخوانید.

لازم به ذکر است همه روش‌های درمانی که برای تنگی واژن ذکر شد باید با مشورت و زیر نظر پزشک متخصص انجام شود.

جمع‌بندی

  • دلایل مختلفی باعث تنگی واژن و تجربه درد هنگام ورود تامپون یا عدم دخول می‌شوند.
  • واژینیسموس، یائسگی، عفونت قارچی، بیمار‌های مقاربتی، زایمان، سرطان و مقاربت دردناک باعث تنگی واژن و عدم دخول می‌شوند.
  • استفاده از داروهای هورمونی متعادل‌کننده سطح استروژن و پروژسترون، داروهای ضدقارچ، تقویت ماهیچه‌های کف لگن با تمریناتی مانند کگل و درمان رفتاری-شناختی (CBT) برای درمان تنگی واژن کاربرد دارند.

مطالب مرتبط:

علت تنگی واژن چیست؟

واژینیسموس، یائسگی، عفونت قارچی، بیمار‌های مقاربتی، زایمان، سرطان و مقاربت دردناک باعث تنگی واژن و عدم دخول می‌شوند.

روش درمانی مشترک میان واژینیسموس و مقاربت دردناک چیست؟

تقویت عضلات کفن لگن با ورزش کردن، به خصوص استفاده از تمرینات کگل، به عنوان روش درمانی مشترک این دو عامل تنگی واژن شناخته شده‌اند.

درمان تنگی واژن زنانی که در دوران شیردهی قرار دارند چیست؟

استفاده از مرطوب‌کننده‌ها، روان‌کننده‌ها و کرم‌های حاوی استروژن و استروژن درمانی که با مصرف قرص یا قرار دادن حلقه در واژن انجام می‌شود، به عنوان روش درمانی زنان شیرده در نظر می‌گیرند.

رفع عدم دخول در دوره یائسگی چگونه انجام می‌شود؟

داروهای هورمونی که سطح هورمون استروژن و استروژن و همچنین میزان کشسانی و گشادی واژن را تنطیم می‌کنند، برای درمان تنگی واژن در دوره یائسگی تجویز می‌کنند.

2 نظر
  1. sahar گفت

    سلام آقای دکتر
    متاسفانه واژن تنگی دارم و آلت همسرمم بزرگه به مشکل برخوردیم ….هرچقدم تلاش می‌کنیم شبا تا نصف میره اونم با درد شدید و …حتی آلتشو چرب میکنم تا اونم بره…چیکار کنم دردم میگیره هرسری اینم بدتر فشار میده هی

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      طبیعی نیست، ممکن است به یکی از مشکلات سلامتی که در مقاله ذکر شد، مبتلا باشید. توصیه می‌شود به متخصص زنان جهت معاینه و بررسی علت مراجعه کنید.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.