برفک واژن، از علت تا بهترین روش‌های درمان

0 981
زمان مطالعه این مطلب: 4 دقیقه

برفک و یا ماتیت کاندیدیاز، نوعی عفونت قارچی است که اغلب در کودکان نوپا و کودکان و یا زنانی که دارای سیستم ایمنی ضعیفی هستند اتفاق می‌افتد، با این‌حال این عارضه می‌تواند هر فردی را درگیر خود کند. برفک می‌تواند منجر به بروز ضایعات سفید کرمی بر روی زبان، گونه‌های داخلی و یا کناره‌های دهانه واژن شود. در این مقاله از مجله سلامت کیوان همراه ما باشید تا به علت بوز این عارضه و بهترین روش‌های درمان برفک بپردازیم.

برفک واژن چیست؟

برفک واژن و یا عفونت قارچی واژن با نام علمی Candida Albicans، ناشی از نوعی عفونت قارچی و یا مخمری است که می‌تواند در دهان، گلو و سایر قسمت‌های بدن نیز رشد کند، درصورت ابتلا به برفک، ممکن است ضایعات و یا لکه‌هایی سفید، برجسته و پنیری شکلی بر روی زبان و داخل دهان خود مشاهده کنید.همجنین این عارضه می‌تواند به سرعت تحریک شده و باعث بروز درد و قرمزی در دهان فرد مبتلا شود.(1)

همچنین برفک واژن نوعی عفونت قارچی است که به عنوان عفونت خمیری نیز شناخته می‌شود. این عفونت معمولا با علائمی مانند خارش، سوزش، التهاب و ترشحات غیرعادی از واژن همراه است. به طور کلی، عفونت‌های قارچی واژن با انواع مختلفی از قارچ‌ها مانند Candida Albicans، Candida Glabrata و… ممکن است رخ دهند.

چه کسانی به برفک وازن مبتلا می‌شوند؟

در حالی که برفک می‌تواند هر کسی را تحت تاثیر قرار دهد، برخی از افراد بیشتر در معرض خطر ابتلا به این عارضه هستند، از جمله:

  • بزرگسالان 65 ساله یا بیشتر.
  • افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند.

علائم برفک واژن چیست؟

علائم برفک واژن معمولاً به طور ناگهانی ایجاد می‌شوند اما یکی از رایج ترین علامت‌های برفک واژن، بروز ضایعات سفید مایل به کرم رنگ و کمی برجسته در دهانه فرج یا وازن است. این عارضه اغلب بر روی زبان یا بر گونه‌های داخلی افراد نیز مشاهده می‌شود، همچنین در برخی موارد ممکن است ضایعاتی در سقف دهان، لثه‌ها، لوزه‌ها و یا پشت گلوی شما نیز وجود داشته باشد.

در برخی موارد عفونت قارچی برفک می‌تواند به سایر قسمت‌های بدن از جمله ریه‌ها، کبد و حتی پوست نیز سرایت کند. هرچند سرایت این عارضه به دیگر نقات بدن اقلب در افراد مبتلا به سرطان، HIV و یا سایر بیماری‌هایی که سیستم ایمنی را تضعیف می‌کنند، دیده می‌شود.

در برخی از زنان مبتلا به برفک واژن، همانند نوع دهانی این بیماری عفونی، فرد ممکن است بدون داشتن هیچ گونه علائمی، به این عفونت مبتلا بوده و از بیماری خود آگاه نباشد. در چنین مواردی، بیماری به صورت تصادفی و در حین انجام تست پاپ اسمیر تشخیص داده می‌شود، همچنین در برخی موارد، ضایعات ممکن است درد داشته و گاهی ممکن است هنگام خراشیده شدن، دچار خونریزی خفیفی شوند. با اینحال برخی از شایع ترین علائم برفک واژن عبارتند از:

  • احساس درد، خارش و سوزش در ناحیه فرج (خارش واژن، سوزش واژن)
  • قرمز شدن واژن و فرج
  • ترشحات غیر عادی از واژن (اغلب سفید و بدون بو)
  • احساس درد و ناراحتی در هنگام داشتن رابطه جنسی و یا دفع ادرار

علت ابتلا به عفونت برفک چیست؟

اکثر مردم به طور طبیعی مقادیر کمی از قارچ کاندیدای برفک را در بدن خود از جمله، دستگاه گوارشی و پوست خود دارند. اما هنگامی که برخی بیماری‌ها، استرس و یا مصرف برخی داروها تعادل این مخمرها را به هم می‌زند، مخمرهای طبیعی بدن در خارج از کنترل طبیعی خود رشد می‌کنند که ایجاد برفک می‌شود.

کاندیدیاز یکی از عفونت‌های شایع در میان افراد است که در بیشتر موارد به دلیل قارچ کاندیدا آلبیکنس ایجاد می‌شود. این قارچ در بسیاری از افراد حضور دارد، اما در صورتی که سیستم ایمنی شخص ضعیف باشد، می‌تواند به شکل عفونتی فعال شود و علائم برفک دهان را ایجاد کند.

عواملی که می‌توانند باعث ضعف سیستم ایمنی شوند و بروز برفک دهان را تسریع کنند عبارتند از:

  • مصرف طولانی مدت آنتی‌بیوتیک‌ها
  • استفاده از دستمال‌های حاوی الکل برای شستشوی دهان
  • مصرف داروهای ضد التهاب و استفاده از استروئیدها
  • ابتلا به برخی بیماری‌های خود ایمنی‌
  • داشتن دندان‌های مصنوعی
  • شیمی درمانی
  • خشکی دهان
  • خشکی واژن
  • بارداری (به دلیل تغییرات هورمونی که رخ می‌دهد).
  • سیگار کشیدن.

آیا عفونت برفک مسری است؟

برفک واژن می‌تواند برای افرادی که در معرض بیماری‌های عفونی هستند، مانند افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند یا داروهای خاصی مصرف می‌کنند مسری باشد. در افرادی که سیستم ایمنی سالمی دارند، انتقال برفک از طریق بوسیدن یا تماس نزدیک دیگر ممکن نیست. در بیشتر موارد، برفک بیماری مسری نیست به این معنی که این بیماری از فردی به فرد دیگر سرایت نمی‌کند، اما قابل انتقال است یعنی می‌توانید از راه‌های دیگری به ان مبتلا شوید.

همچنین برفک واژن، به طور مستقیم از طریق رابطه جنسی منتقل نمی‌شود. با این‌حال، برخی عوامل مانند استفاده از لوازم جنسی غیرضدعفونی شده، قرار گرفتن در معرض رطوبت بیش از حد و یا مصرف بیش از حد آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند به افزایش ریسک ابتلا به برفک واژن کمک کنند.

درمان عفونت برفک

درمان برفک واژن معمولاً با استفاده از داروهای ضد قارچ صورت می‌گیرد. این داروها در قالب کرم، قرص و یا شیاف موضعی تجویز می‌شوند و به طور معمول برای یک دوره ۳ تا ۷ روزه مصرف مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین، در صورت نیاز، ممکن است پزشک شما داروهای دیگری را برای کنترل علائم این عفونت تجویز کند.

همچنین، رعایت بهداشت و خود مراقبتی نیز می‌تواند به درمان برفک واژن کمک کند. رعایت بهداشت مناطق حساس، استفاده از لباس‌های نرم و تمیز، مصرف غذاهای سالم و متنوع و همچنین کنترل استرس نیز در بهبود علائم برفک واژن بسیار موثر هستند. در صورتی که علائم شما پس از یک دوره درمان با داروهای ضد قارچ بهبود نیافت، بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید.

کلام اخر

در کل، عفونت قارچی برفک یک بیماری شایع در زنان است که ممکن است با علائم خفیف تا شدید همراه باشد. با رعایت بهداشت و خود مراقبتی، می‌توان از ابتلا به این بیماری جلوگیری کرد. در صورت بروز علائم، بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید تا درمان مناسبی را برای شما تجویز کند و بهبودی شما را پیگیری کند. همچنین، در صورتی که بهبودی شما پس از مصرف داروهای ضد قارچ صورت نگرفت، باید به پزشک خود اطلاع دهید تا بررسی دقیق‌تری انجام داده و درمان مناسبی را تجویز کند.

درمان برفک واژن چیست؟

برای درمان عفونت برفک، معمولاً از داروهای ضد قارچ استفاده می‌شود که در قالب کرم، قرص و یا شیاف موضعی تجویز می‌شوند. همچنین، رعایت بهداشت و خود مراقبتی نیز در پیشگیری از عفونت قارچی برفک بسیار موثر هستند.

چگونه می‌توان علائم برفک واژن را تشخیص داد؟

لائم عفونت برفک واژن شامل خارش و سوزش در ناحیه تناسلی، التهاب و قرمزی در ناحیه تناسلی، درد و سوزش در هنگام ادرار کردن، خروج ترشحات سفید رنگ از واژن، احساس درد و خارش در هنگام رابطه جنسی

چگونه از ابتلا به برفک واژن پیشگیری کنیم؟

مهم ترین روش پیشگیری از ابتلا به عفونت برفک واژن، رعایت اصول بهداشت شخصی و بهبود شرایط سیستم ایمنی بدن است. همچنین اگر دارویی مصرف می‌کنید که ممکن است سیستم ایمنی شما را تضعیف کند، بهتر است با پزشک خود درباره ان صحبت کنید.

منبع clevelandclinic
نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.