عفونت قارچی واژن چیست و چگونه درمان می‌شود؟

0 23,580
زمان مطالعه این مطلب: 7 دقیقه

عفونت قارچی واژن یا به انگلیسی candidiasis vaginitis که به آن واژینیت قارچی و یا کاندیدیازیس واژینال نیز گفته می‌شود، نوعی عفونت قارچ تناسلی و یا عفونت مخمری واژن است که باعث سوزش و خارش در اطراف واژن می‌شود و ممکن است ترشحاتی را نیز با خود به همراه داشته باشد. اما علت عفونت قارچی واژن یا قارچ واژن چیست؟ علائم عفونت قارچی واژن چیست؟ درمان عفونت قارچی واژن چگونه است؟ اگر فکر می‌کنید که دچار این عفونت شده‌اید، تا انتها با ما همراه باشید تا در این مقاله از مجله سلامت کیوان به چگونگی درمان عفونت قارچی واژن، چگونگی ابتلا به آن و بهترین روش‌های پیشگیری از قارچ واژن بپردازیم.

عفونت قارچی واژن چیست؟

نام‌های دیگر عفونت قارچی واژن عبارتند از کاندیدیاز ولوواژینال یا عفونت مخمر واژن. عفونت قارچی واژن نوعی واژینیت است، که در آن واژن متورم، دردناک و احتمالاً عفونی می‌شود. انواع مختلفی از عفونت واژن وجود دارد که علائم مشابهی دارند اما عفونت‌های قارچی واژن یکی از شایع ترین نوع از بیماری‌های واژینیت هستند.

بدن شما حاوی نوعی مخمر به نام کاندیدا آلبیکانس (Candida albicans) است که مقدار زیاد آن باعث عفونت قارچی واژن می‌شود. مخمر، نوعی قارچ است و کاندیدا آلبیکانس نوع خاصی از مخمر است که در واژن یافت می‌شود. هنگامی که مقدار و رشد این مخمر در بدن شما تعادل داشته باشد، هیچ مشکلی وجود ندارد و بخشی از فرایند طبیعی بدن شما است. اما هنگامی که مقدار این مخمر از تعادل خود خارج شود، می‌تواند به قارچ واژن منجر شود.

عفونت قارچی واژن یا قارچ واژن باعث سوزش، خارش و قرمزی در فرج (بخش‌های بیرونی واژن) و تغییر در ترشحات واژن می‌شود. همچنین بهتر است بدانید با اینکه علائم عفونت مخمری واژن شباهت بسیاری با بیماری های مقاربتی (STI) دارد، اما از انواع آن‌ها محسوب نمی‌شود. متاسفانه افراد زیادی به اشتباه آن را با بیماری‌های مقاربتی یکی می‌دانند و مقایسه می‌کنند(1).

مطالب مرتبط:

چه کسانی به عفونت قارچی واژن مبتلا می‌شوند؟

عفونت قارچی واژن بیماری شایعی است و اغلب زنان ممکن است به این عفونت مبتلا شود. البته ابتلا به این عفونت اغلب بعد از سن بلوغ و قبل از یائسگی دیده می‌شود. همچنین برخی عوامل وجود دارند که می‌توانند افراد را در معرض خطر بیشتری در ابتلا به عفونت قارچی واژن قرار دهند، اما جای نگرانی نیست زیرا بیشتر عفونت‌های قارچی به راحتی قابل درمان هستند.

عفونت قارچی واژن چقدر شایع است؟

بیش از 75 درصد از بانوان حداقل یک بار به عفونت قارچی واژن در طول زندگی خود مبتلا می‌شوند و نیمی از آنها ممکن است بیش از دو یا چند بار دچار این عفونت شوند. در واقع بهتر است بدانید عفونت‌های مخمری از عوامل شایع ابتلا به واژینیت در بانوان هستند.

علائم عفونت قارچی واژن

چندین نشانه مشخص از عفونت قارچی واژن وجود دارد که اگر به آنها دچار شده‌اید ممکن است به این عفونت مبتلا شده باشید. این علائم می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

علائم عفونت قارچی واژن
علائم عفونت قارچی واژن
  • احساس درد و تیر کشیدن واژن
  • احساس خارش واژن یا سوزش واژن
  • ترشحات غلیظ، سفید و پنیری شکل واژن
  • ترشحات آبکی واژن
  • ایجاد بثورات در واژن
  • قرمزی و تورم واژن و فرج
  • بریدگی‌های کوچک یا ترک‌های ریز در پوست فرج شما به دلیل شکننده شدن پوست آن ناحیه
  • احساس سوزش در ادرار

در برخی موارد، یکی دیگر از علائم ابتلا به عفونت قارچی واژن می‌تواند داشتن رابطه جنسی دردناک باشد. علائم عفونت قارچی واژن مشابه علائمی است که افراد در هنگام ابتلا به عفونت مقاربتی (STI) یا سایر عفونت‌های واژن احساس می‌کنند. اگر هر یک از این علائم را دارید با پزشک زنان خود تماس صحبت کنید تا آن‌ها بتوانند با انجام معاینات لگنی، بهترین روش برای درمان علائم و بهبود شرایط بیماری شما پیشنهاد دهند.

در زیر می‌توانید دو نمونه عکس واقعی از عفونت قارچی واژن مشاهده نمائید.

بیشتر بخوانید:

علت عفونت‌ قارچی واژن

هنگامی که رشد باکتری‌های مفید واژن شما از تعادل طبیعی خود خارج شوند، می‌توانند باعث تکثیر قیر طبیعی مخمر کاندیدا آلبیکانس شوند. این عارضه ممکن است به دلایل زیادی رخ دهند، از جمله:

علت عفونت قارچی واژن
علت عفونت قارچی واژن
  • مصرف برخی آنتی بیوتیک‌ها: آنتی بیوتیک‌ها باعث درمان عفونت‌ها در بدن شما می‌شوند، آما مصرف آنها باکتری‌های مفید واژن را از بین می‌برند. این باکتری‌های مفید، مقدار طبیعی مخمر کاندیدا آلبیکانس واژن شما را کنترل می‌کنند. اگر تعادل این باکترهای مفید واژن به دلیل مصرف آنتی بیوتیک‌ها تغییر کند می‌تواند منجر به عفونت قارچی واژن شود.
  • بارداری و هورمون‌ها: هر چیزی که ترشح طبیعی هورمون‌های شما را تغییر دهد می‌تواند تعادل مخمر کاندیدا را در واژن شما مختل کند. این فرایند شامل بارداری، استفاده از قرص‌های ضد بارداری و تغییرات هورمونی طبیعی در طول چرخه قاعدگی و یا پس از دوره یائسگی شما اتفاق بی‌افتد.
  • ابتلا به دیابت کنترل نشده: در برخی موارد، قند خون بالا که به آن مرض دیابت نیز گفته می‌شود بر باکتری‌های ادرار شما تأثیر می‌گذارند که میتواند منجر به ابتلا به بیماری عفونت‌ قارچی واژن شود.
  • داشتن سیستم ایمنی ضعیف: اگر به بیماری مانند HIV یا ایدز مبتلا هستید، داروهای مصرفی و فرایند درمانی شما می‌توانند سیستم ایمنی شما را سرکوب کنند. شیمی درمانی و پرتو درمانی برای درمان انواع سرطان نیز می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را سرکوب کنند که می‌تواند منجر به عفونت‌ قارچی واژن شود.

عادات بد غذایی مانند مصرف زیاد شیرینی‌جات به جای میوه‌ها و مواد مغذی ، استرس و اضطراب مداوم و کمبود خواب نیز می‌توانند در ابتلا به عفونت قارچی واژن تاثیرگذار باشند.

پیشگیری از عفونت قارچی واژن

در اینجا مواردی وجود دارد که می‌توانید برای جلوگیری از ابتلا به عفونت قارچی واژن یا قارچ واژن انجام دهید:

  • هنگام رابطه جنسی از کاندوم استفاده کنید.
  • از اسپری و دوش‌های واژینال استفاده نکنید.
  • لباس خیس یا مرطوب را بلافاصله پس از شنا یا ورزش عوض کنید.
  • از صابون‌های معطر، لوسیون‌ها و حمام‌های کف آلود خودداری کنید.
  • هنگام شستشو، همیشه از جلو به عقب پاک کنید تا باکتری‌های مدفوع از فرج و واژن دور شوند.
  • برای بیماری‌های مقاربتی آزمایش دهید. همچنین شرکای خود را تشویق کنید که همین کار را انجام دهند.

در آزمایشگاه تخصصی ویروس شناسی کیوان، تست انواع بیماری‌های مقاربتی ویروسی با بالاترین دقت و کیفیت قابل انجام است. جهت ثبت درخواست مشاوره رایگان و انجام تست روی تصویر زیر کلیک کنید.

مشاوره و تست HPV
مشاوره و تست HPV

درمان عفونت قارچی واژن

داروهای ضد قارچ اکثر عفونت‌های قارچی واژن را درمان می‌کنند. هرچند استفاده از این داروهای خاص به شدت عفونت شما بستگی دارند. با این‌حال پزشک شما پس از انجام معاینات لگنی، بهترین روش درمان را بر اساس علائم و وضعیت بیماری شما تجویز می‌کند.

این داروهای ضد قارچ، با رشد بیش از حد مخمر در بدن شما مبارزه کرده و از تکثیر بیش از حد آن‌ها جلوگیری می‌کنند. این نوع داروها اغلب خوراکی هستند یا به صورت موضعی استفاده می‌شود. شما می‌توانید داروهای موضعی را در ناحیه واژن خود بمالید یا با استفاده از اپلیکاتور آنها را در داخل واژن (مثل شیاف) قرار دهید. قویترین داروی ضد قارچ واژن شامل میکونازول (Monistat) و ترکونازول می‌باشد.

پزشک زنان شما اطلاعاتی در مورد هر نوع دارو و دستورالعمل‌هایی در مورد نحوه استفاده صحیح از داروهای ضد قارچ واژن را به شما آموزش می‌دهد. بسیار مهم است که همیشه هنگام استفاده از این داروها دستورالعمل‌های پزشک خود را دنبال کنید تا مطمئن شوید که عفونت به طور کامل برطرف شده و یا تشدید نمی‌شوند.

گاهی اوقات می‌توانید درمان عفونت قارچی واژن را با استفاده از داروهای بدون نسخه انجام دهید. با این‌حال، اگر کاملاً مطمئن نیستید که به عفونت قارچی واژن مبتلا شده‌اید، ممکن است بخواهید از این امر اجتناب کنید. بسیار مهم است تا قبل از انجام هر کار خودسرانه یا مصرف داروهای بدون نسخه با پزشک متخصص صحبت کنید تا مطمئن شوید که مصرف این داروها، شرایط بیماری شما را تشدید نمی‌کنند.

درمان عفونت قارچی واژن چقدر طول می‌کشد؟

اکثر عفونت‌های قارچی با دارو پس از چند روز برطرف می‌شوند، اما ممکن است یک هفته کامل طول بکشد. موارد شدیدتر ممکن است بیشتر طول بکشد و درمان طولانی‌تری نیاز داشته باشد. حتما دارو را طبق دستور مصرف کنید و مصرف آن را خیلی زود قطع نکنید، در غیر این صورت ممکن است عفونت عود کند.

درمان عفونت قارچی واژن در طب سنتی

شما می‌توانید درمان دارویی خود را با روش‌های درمان طب سنتی همراه کنید تا نتیجه سریع‌تری بگیرید. به خاطر داشته باشید که طب سنتی به تنهایی ممکن است نتیجه بخش نباشد. پیشنهاداتی که طب سنتی برای درمان عفونت قارچی می‌دهد عبارتند از:

  • دود عنبر نسارا که از سوزاندن مدفوع ماده‌الاغ به دست آمده و خواص آنتی اکسیدانی و ضد قارچی دارد.
  • خوردن روزانه یک حبه سیر
  • دمنوش سیاه دانه و عسل
  • نشستن در محلول آب و سرکه
  • خوردن پیاز
  • چای بادرنجبویه

در صورت ابتلا به عفونت‌های قارچی مکرر چه باید بکنیم؟

اگر در سال بیش از چهار بار عفونت قارچی واژن دارید، با پزشک خود صحبت کنید. پزشک شما ممکن است این موارد را تجویز کند:

  • انجام آزمایش برای تایید وجود عفونت قارچی
  • آزمایش قند خون برای دیابت
  • تست اچ آی وی/ایدز.
  • پرسش در مورد تغییرات احتمالی هورمونی (کنترل بارداری)

پزشک از نتایج آزمایش شما برای انتخاب نوع درمان مناسب استفاده می‌کند. درمان علت زمینه‌ای در حین درمان عفونت قارچی می‌تواند از اهمیت زیادی برخوردار باشد. کنترل دلیل عفونت می‌تواند به پیشگیری از عفونت‌های قارچی واژن در آینده کمک کند.

کلام آخر

عفونت قارچی واژن که به آن واژینیت قارچی و یا کاندیدیازیس واژینال نیز گفته می‌شود. نوعی عفونت قارچ تناسلی و یا عفونت مخمری واژن است که باعث سوزش و خارش در اطراف واژن می‌شود و ممکن است ترشحاتی را نیز با خود به همراه داشته باشد. بیش از 75 درصد از بانوان حداقل یک بار به عفونت قارچی واژن در طول زندگی خود مبتلا می‌شوند و نیمی از آنها ممکن است تا بیش از دو یا چند بار دچار این عفونت شوند. عوامل متعددی وجود دارد که می‌تواند افراد را در معرض خطر ابتلا به عفونت قارچی واژن قرار دهد، اما جای نگرانی نیست زیرا در اغلب موارد درمان عفونت قارچی واژن به راحتی امکان پذیر است.

عفونت قارچی واژن چیست؟

بدن شما حاوی نوعی مخمر به نام کاندیدا آلبیکانس است. هنگامی که مقدار و رشد این مخمر در بدن شما تعادل داشته باشد، هیچ مشکلی وجود ندارد و بخشی ار فرایند طبیعی بدن است. اما هنگامی که مقدار این مخمر از تعادل خود خارج می‌شود، به سرعت رشد کرده و می‌تواند به عفونت قارچی واژن منجر شود.

چه کسانی به عفونت‌های قارچی واژن مبتلا می‌شوند؟

عفونت قارچی واژن بیماری شایعی است و اغلب زنان ممکن است به این عفونت مبتلا شود. ابتلا به این عفونت بیشتر پس از سن بلوغ و قبل از یائسگی دیده می‌شود.

علائم عفونت قارچی واژن چیست؟

چندین نشانه مشخص از عفونت قارچی واژن وجود دارد که اگر به آنها دچار شده اید ممکن است به این عفونت مبتلا شده باشید. این علائم شامل احساس خارش و یا سوزش واژن، ترشحات غلیظ و سفید رنگ، قرمزی و تورم واژن و احساس سوزش در هنگام ادرار کردن می‌باشند.

درمان عفونت قارچی واژن چگونه است؟

داروهای ضد قارچ اکثر عفونت‌های قارچی واژن را درمان می‌کنند. هرچند استفاده از این داروهای خاص به شدت عفونت شما بستگی دارند. با این‌حال پزشک شما پس از انجام معاینات لگن، بهترین روش درمان را بر اساس علائم و وضعیت بیماری شما تجویز می‌کند.

منبع cdc
نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.