آبله مرغان در کودکان و بزرگسالان، علائم، درمان و پیشگیری

394 478,871
زمان مطالعه این مطلب: 10 دقیقه

آبله مرغان یا واریسلا (Varicella) از شایع‌ترین ویروس‌های دوران کودکی است که به وسیله ویروس واریسلا زوستر (VZV) ایجاد شده و عمدتا درجه نسبتا خفیفی دارد. با این حال بروز آبله مرغان در بزرگسالان، شدید و حاد است. آبله مرغون به تنهایی تهدید کننده زندگی نیست بجز کسانی که بیماری‌هایی مثل سرطان خون دارند یا داروهای استروئیدی مصرف می‌کنند و در نتیجه دچار ضعف در سیستم ایمنی هستند. در این نوشته از مجله سلامت کیوان درباره ویروس آبله مرغان در کودکان و بزرگسالان صحبت می‌کنیم. اینکه علائم و روش‌های تشخیص این بیماری چیست؟ آبله مرغان تا چند روز واگیر دارد؟ و دیگر جوانب و جزئیات این عارضه.

آبله مرغان چیست؟

آبله مرغان یک بیماری ویروسی است که در اثر عفونت با واریسلا زوستر ایجاد می‌شود. از اصلی‌ترین نشانه‌های این بیماری ویروسی، بثورات پوستی همراه آن است که با تاول‌های ریز خارش دار شروع شده و به مرور زمان با تغییر شکل، به جوش تبدیل می‌شوند. معمولا بثورات از صورت، کمر و سینه شروع به رشد می‌کنند.

آبله مرغان در کودکان
آبله مرغان در کودکان

چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به آبله مرغان هستند؟

افراد زیر بیش از دیگران در معرض ابتلا به این بیماری هستند:

  1. کودکان و نوجوانان
  2. نوزادانی که مادرشان واکسن آبله مرغان نزده باشد.
  3. بانوان بارداری که قبلا به این بیماری مبتلا نشده‌اند.
  4. افرادی که سیگار می‌کشند.
  5. افرادی که به دلیل بیماری، سیستم ایمنی ضعیفی دارند.
  6. افرادی که داروهای استروئیدی مصرف می‌کنند.
  7. بزرگسالانی که در کودکی و نوجوانی به آبله مرغون مبتلا نشده‌اند.
  8. افرادی که در خانواده یا محیط اطراف آنها شخصی به این بیماری مبتلاست.

علائم آبله مرغان در کودکان

اولین علامت بیماری آبله مرغان در کودکان با تب (تا 38.8 درجه)، سردرد، سوزش گلو یا معده درد شروع می‌شود. این علائم ممکن است چند روز طول بکشند. یک یا دو روز پس از شروع تب، جوش‌های مختلف روی بدن (عموما در نواحی شکم، کمر و صورت) ظاهر می‌شوند که می‌توانند به شدت احساس خارش ایجاد کنند و سپس به جاهای دیگر بدن منتقل شوند. جوش‌ها پس از یک یا دو روز به سایر نواحی بدن مثل پوست سر، پاها، بازوها و داخل دهان هم منتقل می‌شوند.

این جوش‌ها ابتدا به شکل لکه‌های قرمز رنگ هستند اما به مرور تبدیل به تاول‌های پر از مایع تبدیل می‌شوند. تعداد جوش‌ها در کودکان از چند عدد تا 500 عدد متغیر است. با این حال جای نگرانی نیست و چند روز بعد این جوش‌ها خشک شده و در طی 4 تا 5 روز دلمه بسته و کاملا خشک می‌شود(1).

برخی از رایج ترین علائم آبله مرغان از جمله علائم و عوارض دیگر ابتلا به این بیماری در کودکان به شرح زیر می‌باشد:

  • تب.
  • درد در عضلات و مفاصل
  • سرفه و آبریزش بینی
  • ناراحتی و حساسیت کودک.
  • احساس سردرد.
  • احساس خستگی شدید.
  • حالت تهوع و استفراغ
  • کم شدن اشتها و یا مشکلات تغذیه‌ای.
  • خارش مداوم پوست.
  • ظهور آثار جوش بر روی پوست که به رنگ قرمز و به حالت ملتهب در دیده می‌شوند.
  • ایجاد زخم در حفره دهان و لوزه‌ها.

زمان خوب شدن آبله مرغان

اغلب ۱۰ تا ۲۱ روز بعد از در معرض ویروس قرار گرفتن، بثورات پوستی در آبله مرغون نمایان می‌شود که بین ۵ تا ۱۰ روز ادامه خواهد داشت. توصیه می‌شود در این زمان از خاراندن و دستکاری بثورات پرهیز نمائید تا روند درمان سریعتر انجام شود.

روش تشخیص آبله مرغان

درصورت گمان شما مبنی بر اینکه شما یا فرزندتان ممکن است به آبله مرغان مبتلا شده باشید، بهتر است با پزشک مشورت کنید. او معمولاً با بررسی بثورات و در نظر گرفتن سایر علائم می‌تواند آبله مرغان را از سایر بیماری‌ها تشخیص دهد.

عموما برای تشخیص این بیماری، پزشک براساس سابقه خانوادگی و معاینات بدنی می‌تواند علائم آبله مرغان را تشخیص دهد. با توجه به اینکه جوش‌های این بیماری ویروسی، خاص و منحصربفرد هستند عمدتا به کمک معاینه بدنی می‌توان ابتلای فرد به این ویروس را تشخیص داده و تأیید نمود. همچنین آزمایش آبله مرغان برای تشخیص این بیماری نیز وجود دارد که می‌توانید با کلیک بر روی لینک زیر درخواست آزمایش آبله مرغون خود را ثبت نمائید.

شیوه سرایت و انتقال بیماری آبله مرغان

نحوه انتقال و سرایت این ویروس بسیار ساده است و قدرت انتقال آن تا 2 روز قبل از مشخص شدن جوش‌ها بر روی بدن بسیار بالاست. به طور کلی روش‌های انتقال این ویروس عبارتند از:

  • انتقال ویروس با لمس مستقیم ویروس انجام می‌گیرد. در صورتی که کودک شما به جوش یا مایع تاول‌های پوستی دست بزند، این ویروس به سرعت منتقل خواهد شد. تماس داشتن با بزاق کسی که آبله مرغان دارد نیز سبب انتقال ویروس می‌گردند. ضمنا این ویروس از راه دهان یا حلق وارد بدن شده و شما یا کودکتان را مریض می‌کند.
  • انتقال ویروس از طریق عطسه و سرفه کسی که مبتلا به بیماریست امکان پذیر است؛
  • زنان بارداری که آبله مرغون گرفته اند، ویروس را از طریق جفت به جنین منتقل می‌کنند؛
  • زنانی که در دوره شیردهی قرار دارند و باید به کودک خود شیر بدهند می‌توانند این ویروس را منتقل کنند.

بنابراین تا زمانی که فرد مبتلا به بهبودی کامل دست پیدا نکرده از تماس پیدا کردن با این افراد به هر شیوه‌ای دقت کنید. اما اینکه آبله مرغان تا چه زماین واگیر دار است نیز یک سوال مهم است که پاسخ می‌دهیم.

آبله مرغان در کودکان
آبله مرغان در کودکان

آبله مرغان تا چند روز واگیر دارد؟

بیماری آبله مرغان، از 1 تا 2 روز قبل از بروز بثورات تا زمانی که تمام ضایعات آبله مرغان، پوسته پوسته می‌شوند واگیر دارد. گفته شد که 5 تا 10 روز پس از شروع بثورات، پوسته پوسته و خشک می‌شوند. در افرادی هم که ضایعات آبله مرغان پوسته پوسته نمی‌شوند، 24 ساعت پس از اینکه ضایعه جدیدی ظاهر نشود واگیر دار در نظر گرفته می‌شود.

آبله مرغان در بارداری

اغلب بانوانی که در هنگام حاملگی خود به آبله مرغان مبتلا شده‌اند، نوزادانی با نواقص جسمی و وزن کمتر از حد معمول به دنیا آورده‌اند. اگر ابتلای به آبله مرغان مادر باردار در روزهای آخر بارداری رخ دهد، احتمال انتقال بیماری به نوزاد و در موارد نادر مرگ نوزاد وجود دارد.

مادران باردار برای استفاده از واکسن آبله مرغان منع شده‌اند. با توجه به خطراتی که آبله مرغون ممکن است در حاملگی داشته باشد، اگر قصد بارداری دارید و تاکنون به ابله مرغان مبتلا نشده‌اید و واکسن دریافت نکرده‌اید، توصیه می‌شود قبل از اقدام به بارداری با یک پزشک متخصص مشورت نمائید.

درمان آبله مرغان

به طور کلی، روش اختصاصی برای درمان آبله مرغان وجود ندارد.با توجه به اینکه منشأ این بیماری ویروسی است، بنابراین آنتی بیوتیک‌ها بر روی آن اثری ندارند؛ اما در صورتی که باکتری‌ها به محل زخم‌ها حمله کنند به آنتی بیوتیک نیاز خواهیم داشت. این حالت موقعی رخ می‌دهد که بچه‌ها روی زخم و جوش‌ها را می‌خارانند و کندن آنها را شروع می‌کنند. بسته به عوامل زیر؛

  • سن و وضعیت سلامتی کودک
  • گستردگی عفونت
  • زمان بندی درمان
  • میزان تحمل کودک نسبت به مصرف برخی داروها یا روش‌های درمانی،

می‌توان داروی درمانی ضد ویروسی مناسب تجویز کرد. معمولا پزشکان داروهایی مثل استامینوفن برای تب بالا و آنتی بیوتیک برای رفع عفونت‌های باکتریایی تجویز می‌کنند. همچنین پزشکان استراحت، نوشیدن زیاد مایعات و حمام با آب سرد هم توصیه می‌کنند.

خوشبختانه از حدود 30 سال پیش که واکسن آبله مرغان ساخته شد، شیوع این بیماری در تمامی سنین مخصوصا در کودکان با رنج سنی 1 تا 4 سال کاهش شدیدی پیدا کرد. 2 دوز از واکسن ضد ابله مرغان برای کودکان، نوجوانان و بزرگسالان توصیه می‌شود.

درمان آبله مرغان
درمان آبله مرغان

درمان خانگی آبله مرغان

برای درمان آبله مرغان در خانه، طب سنتی مصرف برخی دمنوش‌های گیاهی و ملایم را پیشنهاد می‌کند. دمنوش‌های آرامبخش مانند بابونه، گل همیشه بهار، بادرنجبویه و ریحان مقدس از این قبیل دمنوش‌های پیشنهادی هستند. برای مصرف، یک قاشق غذاخوری از آنهارا در آبجوش ریخته و بگذارید چند دقیقه دم بکشد و سپس میل کنید.

از دیگر مواد غذایی که می‌توان برای درمان آبله مرغان استفاده کنید، جو دوسر، جوش شیرین، سرکه انگور، روغن اسطوخودوس، هویج و گشنیز می‌باشند. همچنین مصرف سردی‌ها و خنکی‌جات مانند هندوانه، بسیار مفید خواهد بود.

درمان خارش ابله مرغان

یکی از علائمی که تقریبا تمامی بیماران از آن شکایت می‌کنند و برایشان آزاردهنده است خارش بثورات پوستی ناشی از ابله مرغان است. بهترین کار برای تسکین این خارش‌ها مراجعه به پزشک عفونی و تجویز دارو توسط ایشان است. اما می‌توانید با رعایت چند مورد در خانه نسبت به تسکین این خارش‌ها اقدام کنید. حمام با آب ولرم، عدم خاراندن بثورات و پماد کالامین می‌تواند به رفع خارش بثورات ناشی از آبله مرغان کمک کننده باشد.

برای پیشگیری از آبله مرغان و زونا چه کنیم؟

آبله مرغان اغلب در کودکان و نوجوانان بروز می‌کند و در سنین بالاتر ممکن است فرد به بیماری زونا مبتلا شود. بهترین راه پیشگیری از آبله مرغان و زونا تزریق واکسن است. واکسن آبله مرغان در دو مرتبه و دو دوز تزریق می‌شود و از سمت مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا تایید شده است. تزریق این واکسن می‌تواند ایمنی صد در صد در برابر این بیماری ایجاد کند.

واکسن آبله مرغان

تزریق واکسن آبله مرغان قبل از ابتلا به جهت پیشگیری و یا کمتر شدن شدت بیماری در صورت ابتلا بسیار کمک کننده است. همچنین تزریق واکسن آبله مرغان ۳ تا ۵ روز بعد از در معرض ویروس قرار گرفتن توصیه می‌شود. در ادامه به راهکارهایی برای بهترین برنامه تزریقی واکسن آبله مرغان می‌پردازیم:

  • کودکان برای مصونیت کامل از این بیماری، باید 2 دوز واکسن آبله مرغان در سن 12 تا 15 ماهگی و در سن 4 تا 6 سالگی تزریق نمایند.
  • کودکانی که در سن 6 تا 12 سالگی هنوز واکسن آبله مرغان تزریق نکرده‌اند باید در فاصله زمانی سه ماه 2 دوز از این واکسن را دریافت نمایند.
  • کودکانی که تا سن 13 سالگی نسبت به تزریق واکسن آبله مرغان اقدام نکرده‌اند، با 2 دوز را به فاصله زمانی چهار هفته تزریق نمایند.
  • بزرگسالانی که واکسن تزریق نکرده‌اند و به آبله مرغان نیز مبتلا نشده‌اند، برای پیشگیری می‌توانند هر 2 دوز واکسن را با فاصله زمانی دو ماه تزریق نمایند. برای اطمینان از اینکه قبلا واکسن آبله مرغان دریافت کرده‌اید یا خیر می‌توانید آزمایش خون دهید.
واکسن آبله مرغان
واکسن آبله مرغان

همچنین افرادی که بیشتر در معرض ابتلا هستند، باید واکسن ابله مرغان را دریافت کنند. این افراد عبارتند از: کارکنان مراکز بهداشت، معلمان و مربیان کودکان، مسافرانی که دائما در حال سفر به کشورهای مختلف هستند، زنان باردار، پرسنل نظامی و افرادی که به کودکان زندگی می‌کنند. ذکر مجدد این نکته ضروری است که باید از تزریق واکسن ابله مرغان در بارداری خودداری نمائید.

تفاوت آبله مرغان و سرخک

در تصویر زیر تفاوت علائم بیماری ابله مرغان و سرخک را برای شما شرح داده‌ایم که می‌توانید مطالعه نمائید.

مطلب مرتبط:

باید و نبایدهای بیماری آبله مرغان در کودکان

توصیه می‌کنیم برای کمک به روند بهبودی و درمان آبله مرغان، به کودکان خود یاد بدهید تا از خاراندن جوش‌ها خودداری کنند در غیر این صورت دچار عفونت ثانویه باکتریایی خواهند شد. حتی می‌توانید ناخن‌های کودکانتان را کوتاه کنید و شب‌ها جوراب به دستانشان بپوشانید.

از جمله کارهایی که نباید برای درمان و بهبود وضعیت کودک خود انجام دهید عبارتند از:

  • ایبوپروفن مصرف نکنید بجز اینکه توسط پزشک تجویز شده باشد. به طور کلی از مصرف خودسرانه داروها بپرهیزید؛
  • به کودکان زیر 16 سال به هیچ وجه آسپیرین ندهید؛
  • از خاراندن جوش ها خودداری کنید چرا که باعث زخم شدن آنها شده و حتی شاید ویروس را منتقل کند.

چطور به درمان کودک مبتلا به آبله مرغان کمک کنیم؟

در کودکان، بیماری آبله مرغان اغلب نیازی به روش‌های درمانی پزشکی ندارد. با این‌حال ممکن است پزشک برای بهبود علائم و تسکین خارش پوست کودکتان، آنتی هیستامین تجویز کند. در اغلب موارد، باید اجازه دهید که بیماری دوره خود را طی کند. اما در برخی موارد اگر نوزاد کودکتان دارای سیستم ایمنی ضعیفی است، یا تاول‌ها روی پوست کودک یا نوزادتان عفونی شده است، باید هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید.

در طول دوره بیماری حتما از کودکتان بخواهید که تا پایان این دوره، به استراحت و مصرف مایعات ادامه دهد. بیماری آبله مرغون به تنهایی 1 تا 2 هفته طول می‌کشد و برای اینکه در طول این مدت، به کودکان خود کمک کنید بیماری را بهتر سپری کنند به توصیه‌های زیر عمل کنید:

  • کمپرس آب سرد روی جوش بگذارید؛
  • محیط اطراف محل زندگی را خنک نگه دارید؛
  • ناخن کودکتان را بگیرید و از او بخواهید تا جوش های پوستی را نخاراند؛
  • لوسیون با آنتی هیستامین روی جوش‌ها بگذارید؛
  • هر روز کودکتان را با آب سرد استحمام کنید.

مطالب مرتبط:

 برای آبله مرغون چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

کسانی که در تماس با افراد آلوده بوده‌اند و شرایط زیر را دارند باید به پزشک مراجعه کنند:

  • تا به حال واکسن آبله مرغان دریافت نکرده‌اند
  • باردار هستند
  • سیستم ایمنی بدنشان ضعیف است یا بخاطر مصرف دارو یا بیماری‌های خاص تضعیف شده

همچنین کسانی که علائم بیماری را دارند و بخصوص دارای شرایط زیر می‌باشند نیز باید به پزشک مراجعه کنند:

  1. کودکانی که در خطر بروز عوارض شدید بیماری آبله مرغان هستند چون کمتر از 1 سال یا بیشتر از 12 سال سن دارند
  2. تب بیشتر از 4 روز طول کشیده یا به دمای بالاتر از 39 درجه رسیده است
  3. نواحی اطراف جوش یا قسمت‌های دیگر بدن به شدت قرمز، گرم یا حساس شده
  4. استفراغ مکرر پیدا کرده‌اند
  5. مشکل تنفسی پیدا کرده‌اند
  6. سرفه شدید دارند
  7. درد شکمی زیادی حس می‌کنند
  8. گردنشان حالت سفت شدگی پیداکرده است.
آبله مرغان در کودکان
آبله مرغان در کودکان

کلام آخر

آبله مرغان یک بیماری ویروسی بسیار مسری است که توسط ویروس واریسلا (VZV) ایجاد می‌شود. تاول زدن از علامت‌های اصلی آبله مرغون است. کودکان و بزرگسالان می‌توانند در برابر آبله مرغان واکسینه شوند. کودکان مبتلا به آبله مرغان نباید تا زمان خشک شدن آخرین تاول پوستی‌شان به مدرسه، و یا مهدکودک بروند. اگر کودک شما به آبله مرغان مبتلا شده است، به مدرسه، یا مهدکودک فرزندتان بگویید، زیرا ممکن است دیگر کودکانی که با فرزند شما ارتباط داشته‌اند در خطر ابتلا به این بیماری قرار بگیرند. در اکثر افراد، ابله مرغان یک بیماری خفیف است و فرد بدون درمان خاصی کاملا بهبود می‌یابد.

در پایان خوشحال می‌شویم سوالات و تجربیات خود را در خصوص بیماری آبله مرغان در پایان این صفحه برای ما بنویسید.

آبله مرغان چیست؟

آبله مرغان، یک بیماری عفونی و واگیر دار است . این بیماری در کودکان شایع و عمدتاً خفیف و در بزرگسالان شدید و حاد است. ابله مرغان با علائمی همراه است که یکی از آزاردهنده ترین آن‌ها بثورات پوستی خارش دار است که بعد مدتی بهبود می‌یابد.

آبله مرغان چند روز طول می‌کشد؟

اغلب ۱۰ تا ۲۱ روز بعد از در معرض قرار گرفتن ویروس بثورات پوستی در آبله مرغان نمایان می شود که بین ۵ تا ۱۰ روز ادامه خواهد داشت. در این زمان توصیه می شود بیمار از خاراندن بثورات پرهیز کند تا روند بهبودی زودتر رخ دهد.

آبله مرغان تا چند روز واگیر دارد؟

فرد مبتلا به آبله مرغان از 1 تا 2 روز قبل از شروع بثورات تا زمانی که تمام ضایعات آبله مرغان پوسته پوسته شوند (معمولا 5 تا 10 روز پس از شروع بثورات)، واگیردار در نظر گرفته می شود. در افرادی هم که ضایعات پوسته پوسته نمی شوند اصولا تا ۲۴ ساعت بعد از اینکه ضایعات جدیدی ظاهر نشوند، مسری در نظر گرفته می شوند.

آیا فردی که قبلا مبتلا شده ممکن است دوباره به این بیماری مبتلا شود؟

معمولا کودکانی که آبله مرغان می گیرند، ایمنی دائمی نسبت به بیماری پیدا می‌کنند با این حال در موارد نادر شاید دوباره مبتلا شوند.

چه داروهایی برای درمان آبله مرغان کودک استفاده کنیم؟

به هیچ وجه بدون تجویز پزشک اقدام به مصرف دارو نکنید. پزشکان پس از معاینه کودک بسته به عوامل مختلف ممکن است داروهای تب بر، ضد عفونت یا ضد ویروسی برای آبله مرغون تجویز کنند.

علائم آبله مرغان در کودکان چیست؟

علائمی مثل تب، خستگی شدید، سردرد، معده درد به مدت یک یا دو روز، جوش های پوستی همراه با احساس خارش شدید، جوش‌های پر از مایع، لکه دار شدن پوست از جوش های مختلف، سیاه شدن و دلمه بستن جوش ها پس از ترکیدن از نشانه های ابتلا به این بیماری ویروسی است.

راه های انتقال آبله مرغان چیست؟

تماس مستقیم با شخص مبتلا، در معرض عطسه و سرفه شخص مبتلا بودن، تماس با مایعات بدن بیمار، راه‌های انتقال بیماری آبله مرغان هستند.

درمان خانگی آبله مرغان چیست؟

طب سنتی برای درمان خانگی آبله مرغان مصرف دمنوش‌های گیاهی مانند بابونه، گل همیشه بهار و ریحان مقدس را توصیه می‌کند. همچنین مصرف هندوانه، جو دو سر، سرکه انگور، روغن اسطوخودوس، هویج و گشنیز نیز برای درمان آبله مرغان در خانه مفید خواهد بود.

منبع clevelandclinic.org cdc.gov childrenshospital.org
394 نظر
  1. لیلا گفت

    سلام‌من 26روز هنو‌خوب نشدم دکتر گفته ابله‌مرغون دارم 29سالمم هست باید چکار کنم روی دستام همه چچدونه های درشت و ریز زده پوست پوست میشن ولی ازشون کم نمیشه

  2. علی اصغر گفت

    سلام ببخشید مزاحمتون شدم من الان ۱۶ سالمه و ابله مرغان گرفتم ایا برای ۱۶ ساله ها واکسن ابله مرغان میزنند ؟؟ و اینکه صورتم اینقدر پرشده تو اینه از خودم میترسم این ویروس بعد از چند روز میره و من امتحانات نوبت اول شروع میشه برم به امتحان یا بمونم استراحت کنم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      معمولا ۱۰ تا ۲۱ روز بعد از در معرض ویروس قرار گرفتن، بثورات پوستی در آبله مرغان نمایان می‌شود که بین ۵ تا ۱۰ روز ادامه خواهد داشت. توصیه می‌شود در این زمان از خاراندن و دستکاری بثورات پرهیز نمائید تا روند درمان سریعتر انجام شود.

  3. Kimiya گفت

    سلام وقت بخیر
    منظورتون از تماس چیه؟
    من داداش ۸ سالم آبله مرغان گرفته من باهاش تماس فیزیک نداشتم ولی تو یه محیط با هم بودیم
    الان که فهمیدم ماسک زدم و رفتم توی اتاق ممکنه من هم مبتلا بشم؟

  4. محمد گفت

    سلام ارادت پسر من ۹سالشه دقیقا ۵روز تب ولرز داشت
    روزچهارم رو پیشونیش و شکمش و کمرش جوش قرمز زده
    این تب و لرز هنوز باید ادامه داشته باشه؟
    واینکه ۵سال پیش قلبشو عمل کردم خطرناک نیس؟؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام با توجه به سابقه بیماری قلبی بهتره ببریدش پیش دکترش و هر دارویی را تحت نظر پزشکش براش تجویز کنید ولی نگران نباشید تب باید بعد از ۵ روز دیگه خیلی کم بشه و بعدا قطع بشه.

  5. امیر گفت

    سلام اول یه دونه روی گردنم اومده که قرمز و باز هسته و دو روز بود تب سرد داشتم ایا من ابله مرغان دارم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      معمولا علائم و بثورات آبله مرغان به این شکل نخواهد بود. درهرحال بهتر است معاینه شوید تا علت مشخص شود

  6. M گفت

    سلام دختر خالم 14 سالشه ابله مرغان گرفته تا 4 روز جوش ابدار ریخته بود و از دیشب جوش هاش به چرک دار تبدیل شد داخل دهانش پره ایا امکان داره اون جوش هاش عفونت باشه؟ و اوایل که ریخته بود بعضی از جوش هاش رو خارونده بود جاش میمونه؟؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      طبیعی است؛ حتی الامکان بهتر است از خاراندن بثورت خودداری شود.

  7. زهره گفت

    سلام دختر من جوشهای قرمز داره ولی اول توی پاهاش و زیر زانو زده و امروز روی شکم و کمر زده
    میتونه آبله مرغان باشه؟ چون اولین علائم روشکم و کمر است.

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      اگر بثورات از نظر شکل و ویژگی شبیه آبله مرغان هستند بله احتمال ابتلا وجود دارد. از دستکاری و خاراندن بثورا خودداری نمایند و درصورت شدت علائم به پزشک مراجعه نمایند.

  8. Ali گفت

    سلام من حدود 5 روزه آبله مرغان گرفتم 16 سالمه بعد اگه فقط تاول یا زخم خارنده شود جایش میماند یا زیر دوش روی زخم برود جایش میماند

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      بهتر است از خاراندن و دستکاری بثورات خودداری کنید.

  9. الهام گفت

    سلام.یک هفته ب ابله مرغان دچارم.تاولام درحال خشک شدن.ولی در شدیدی تو تمام بدن دارم. نمیتونم راه برم. کوفتگی شدیدی دارم. طبیعیه؟؟؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      بله بدن درد در افراد مبتلا به آبله مرغان دیده می‌شود که جای نگرانی ندارد. اما درصورتی که خیلی شدید باشد توصیه میشود به پزشک مراجعه نمائید.

  10. محدثه مجتبایی گفت

    سلام من یک ماه پیش آبله مرغان گرفتم اما تعداد جوش ها کم بود الان دوباره دقیقا شبیه همون جوش ها یکی درآوردم . آیا ممکنه دوباره آبله مرغان گرفته باشم؟!

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خیر این احتمال وجود ندارد. اما ممکن است هنوز به طور کامل بهبود نیافته‌اید. اغلب ۱۰ تا ۲۱ روز بعد از در معرض ویروس قرار گرفتن، بثورات پوستی در آبله مرغان نمایان می‌شود که بین ۵ تا ۱۰ روز ادامه خواهد داشت.

  11. علی رضایی گفت

    سلام من آبله مرغان گرفتم و جوش تاول دار هم زده بعضی از جوش ها هم بزرگ ولی قرمز
    حدود 4 روزه تب و لرز و بدن درد شدید داشتم این الان باهمون دارو ادامه بدم ؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      علائم طبیعی است، داروهای تجویزی پزشک را ادامه دهید و صبر کنید تا دوران نقاهت بیماری طی شود. ضمنا از ترکاندن یا دستکاری بثورات خودداری نمائید.

  12. پریسا گفت

    سلام
    پسر من یک هفته است مبتلا به آبله مرغان شده است.من می بایست سرکار بروم.آیا ممکنه ناقل باشم و سلامت همکارانم به خطر بیفته؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      درصورتی که قبلا مبتلا شده‌اید و علائمی ندارید مشکلی ندارد.

  13. سپهر گفت

    سلام
    من ۱۸سالمه و برای بار دوم آبله مرغان گرفته ام
    هنوز جوش هام شدید نشده اما میخواستم بدونم بعد از دوره ی بیماری «یکماه بعد»همه جوش ها حتی لکه های مربوط به این بیماری از بدنم میره؟…یعنی مثل روز اول میشم؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      بله درصورت عدم خاراندن و دست نزدن به بثورات، علائم ظاهری بیماری از بین خواهد رفت.

  14. M.m گفت

    سلام وقتتون بخیر
    ببخشید الآن من ۷ روزه که آبله مرغان گرفتم
    دو روز اول که تب لرز و بدن درد داشتم بعد از دو روز جوش ها نمایان شدن
    الآن جوش ها کمی خوب شدن یعنی اون ورم چرک یا آب زیاد روش نداره ولی وسطش خالی انگار خون آبه هست چیکار کنم جاش سوراخ نمونه؟ ممنون میشم راهنمائیم کنین خیلی نگرانم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      صبر کنید تا دوره بیماری تمام شود. از دست زدن و خاراندن بثورات خودداری نمائید، بهبودی کامل شما حاصل خواهد شد و اثرات بثورات از بین خواهند رفت.

      1. M.m گفت

        متشکرم

  15. مینا گفت

    سلام من 11 سالمه دو روز و نیم ابله مرغون گرفتم رفتیم دکتر یه شربتی داد گفت هم خواب اوره هم خارش کم میکنه الان دو روز استفاده میکنم مطلقا هیچ تاثیری نداشته حتی به خواب هم کمک نکرده هیچ پماد یا قرص دیگه ای هم نداده هر موقع شربت هم میخورم خارش خیلی بیشتر میشه چی کار کنم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      مجدد به پزشک مراجعه نمائید.
      حمام با آب ولرم، عدم خاراندن بثورات و پماد کالامین می‌تواند به رفع خارش بثورات ناشی از آبله مرغان کمک کننده باشد.

    2. فاطمه گفت

      سلام من سی دوستانه الان تقریبا پنج روز هست ک علاعم آبله مرغان رو تو بدنم دیدم اولش فقط دونه های قرمز بود به مرور زمان دونه ها خیلی کوچیک شدن و بعضی هاشونم سرش سفیده و بعضی هاش خشک شده من یه بچه‌ی شش ماهه دارم ک پیشم نبوده الان بیارمش پیش خودم احتمال داره اونم بگیره

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        بیماری آبله مرغان، از 1 تا 2 روز قبل از بروز بثورات تا زمانی که تمام ضایعات آبله مرغان، پوسته پوسته می‌شوند واگیر دارد. در افرادی هم که ضایعات آبله مرغان پوسته پوسته نمی‌شوند، 24 ساعت پس از اینکه ضایعه جدیدی ظاهر نشود واگیر دار در نظر گرفته می‌شود. بهتر است تا بهبودی کامل صبر کنید و سپس با فرزند عزیزتان ملاقات کنید.

  16. نگار گفت

    سلام وقت بخیر خواهر من۸سالشه و حدود ۱۵روز پیش آبله مرغان گرفت من توی نوزادی گرفته بودم ولی الان سردرد دارم و خستگی شدید ولی جوشی نزده بدنم ممکنه منم مبتلا شده باشم؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      احتمال ابتلای مجدد به آبله مرغان بسیار کم و نادر خواهد بود و ممکن است در افرادی که به بیماری‌های نقص سیستم ایمنی دچار هستند رخ دهد.

  17. کیان گفت

    سلام من ۱۲ سالمه چند دونه بدنم زده و رو صورتم ۲ تا دونه زده ولی فقط علائم سردرد کم و خستگی رو و دونه ها نه خارش داره نه سوزش دارم میخواستم بدونم ایا ابله مرغون هست

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      درصورتی که با فرد مبتلا به آبله مرغان در تماس بوده‌اید احتمال ابتلا وجود دارد. درصورتی که تعداد جوش‌ها زیاد شد و سایر علائم بروز کرد، از حضور در جمع‌ها خودداری نمائید و تا زمان بهبودی کامل استراحت نمائید.

  18. یاشار گفت

    سلام من 14 ساله هستم.
    ما در ایران زندگی میکنیم و برای مسافرت به عراق آمده ایم.
    من در اینجا (عراق) جوش های زیادی در آوردم
    ولی اصلا احساس خارش ندارم پدر و مادرم گفتن برای اینه که غذا های چربی دارند به غذاشون عادت نکردیم
    به خاطر هوای گرم عراق هستش
    میخواسم بپرسم که احتمال داره آبله مرغان گرفته باشم
    یا چیزه عادی هستش

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      آبله مرغان معمولا با علائمی که در مقاله ذکر شد همراه است و اگر هیچ علامتی جز جوش ندارید احتمال ابتلا کم هست. همچنین بثورات آبله مرغان به مرور زمان تغییر شکل می‌دهند، آبکی می‌شوند و خشک می‌شوند.

  19. شادی گفت

    سلام الان5روزه که آبله مرغان گرفتم و الان تاول هام پراز مایع ی سفید رنگ شدن بعضیاشون، بعضی هاهم سرشون سیاه شده و بعضیا هم آب داخلشون داره خالی میشه. الان سوال من اینه که آیا امکان داره که تاول هایی که ماده ی سفید توشه عفونت کرده باشن؟ و اینکه تاول ها حتی توی ناحیه تناسلیم هم زده و من خیلی نگرانشم حتی احساس میکنم رنگ پوستم تغییر کرده و حالت کبودی پیدا کرده توی اون ناحیه

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      نگران نباشید، با گذشت زمان بثورات ناشی از آبله مرغان خشک خواهند شد و اثری از آنها باقی نخواهد ماند.

  20. مرجانه گفت

    سلام من 18 ساله هستم. هفته پیش حدود سه ساعت در یک مهمانی با دختر خاله 6 ساله ام که روز بعدش اولین دانه های آبله مرغان روی بدنش ظاهر شد، بودم.
    آیا احتمال داره که ازش بگیرم؟ برام خیلی حیاتی هست جواب شما. ممنون

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      بله؛ طبق تحقیقات، تا دو روز قبل از بروز بثورات آبله مرغان، احتمال ابتلا وجود دارد. (درصورتی که از قبل مبتلا نشده باشید.)
      جای نگرانی هم نیست، در صورت ابتلا از حضور در جمع خودداری نمائید و با مصرف مایعات کافی و استراحت، پس از اتمام دوره بیماری بهبود خواهید یافت‌.

  21. فاطمه گفت

    سلام وقت بخیر من ابله مرغون گرفتم امروز ۱۵ روزه و هنوز جوش ها سیاهه و نریخته هنوز قابل سرایته؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      بیماری آبله مرغان، از 1 تا 2 روز قبل از بروز بثورات تا زمانی که تمام ضایعات آبله مرغان، پوسته پوسته می‌شوند واگیر دارد. در افرادی هم که ضایعات آبله مرغان پوسته پوسته نمی‌شوند، 24 ساعت پس از اینکه ضایعه جدیدی ظاهر نشود واگیر دار در نظر گرفته می‌شود.

      1. فاطمه گفت

        سلام من ابله گرفتم الان دوازده روز هست ضایعات هم پوسته پوسته نشد. پسر چهار ساله دارم کی میتونم بهش نزدیک بشم؟

      2. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        24 ساعت پس از زمانی که آبله جدیدی ظاهر نشود بیماری شما واگیردار نخواهد بود.

  22. عرفان گفت

    سلام ۱۷ سالمه من خیلی تب شدید دارم و فقط توی سینه ام جوش زده و صورتم‌فعلا نزده و یه فده مانند پشت گوش سمت چپم نمایان شده خیلی میترسم ازش این عادیه یا باید کاری کنم!؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      درصورتی که تب شدید دارید که پایین نمی‌آید توصیه می‌کنیم از تب بر های بدون نسخه استفاده کنید یا به پزشک مراجعه نمائید.
      متوجه سوال دومتون نشدم…
      اگر بثورات شکل غیر طبیعی دارند هم نیاز است به متخصص جهت معانه مراجعه نمائید.

  23. محمد گفت

    سلام خسته نباشید
    من ۱۵سالمه خواهرم ۵روزه آبله گرفته خودمم روی بدنم
    تاول های قرمز زدم و خارش دارن و مدام بیشتر و بیشتر میشن نمیدونم حالا گزیده شده یا آبله گرفتم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      به احتمال خیلی زیاد خودتان هم به آبله مرغان مبتلا شدید.
      از زمانی که بثورات پوستی در آبله مرغان نمایان می‌شوند، ۵ تا ۱۰ روز ادامه خواهد داشت. توصیه می‌شود در این زمان از خاراندن و دستکاری بثورات پرهیز نمائید تا روند درمان سریعتر انجام شود.

  24. لاله گفت

    سلام 37سالمه وآبله گرفتم.آیا امکانش هست پسرکوچولومم مریض شه اگر بشه ب چ صورت و در چ حدیه.راهی هست ک بشه پسرم ب این بیماری مبتلا نشه

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      بله احتمال انتقال وجود دارد.
      انتقال ممکن است از طریق تماس نزدیک، لمس بثورات، عطسه یا سرفه صورت گیرد.
      معمولا آبله مرغان در کودکان با شدت کمتری بروز خواهد داد.
      تزریق واکسن قبل از مواجهه می‌تواند نسبت به پیشگیری از این ویروس مفید باشد.

  25. Gjww گفت

    سلام من ۱۵ سالمه ۳ یا ۴ روز میشه مبتلا شدم و الان رو به بهبودم میخواستم بدونم طبیعیه مغزم دستور نمیده دستشویی دارم مجبورم خودم برم دستشویی و از موقعیه که آبله مرغان گرفتم اینجوریه و میل جنسیم به شدت پایین اومده

    1. محمد گفت

      جینسینگ کره ای بخور

  26. امیر گفت

    سلام وقت بخیر 17 سالمه آبله مرغان گرفتم جای جوش هاش ممکنه بمونه؟ خیلی نگران اثرات اش بعد بیماری هستم؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      از خاراندن و دستکاری بثورات خودداری نمائید. بعد از بهبودی به مرور زمان اثرات بیماری از بین خواهد رفت.

  27. MEDIA گفت

    سلام وقتتون بخیر من امروز دومین روزه که آبله مرغان گرفتم تقریبا ی هفته قبل چشم درد و سردرد و دل درد و بی اشتهایی داشتم از دیروز ریخت بیرون ب صورت تاول های آب دار
    سوزش دارن و تیر میکشن ممکنه زونا باشه؟
    دوتا غده هم زیر گلوم و گوشم زده طبیعیه؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      درصورتی که قبلا به آبله مرغان مبتلا شده باشید، احتمال درگیری با زونا وجود دارد.
      توصیه می‌کنیم در صورت شدت علائم به پزشک متخصص جهت معاینه مراجعه نمائید.

  28. حسین گفت

    سلام.پیام من نمیرسه چرا؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام
      بفرمائید درخدمتیم.

  29. مهدی گفت

    سلام خسته نباشید احتمالش هست که فرد 17ساله هم زونا بگیرد چون جوش ها سوزش شدید دارد د خارش بیش از حد و گلو درد بد ومن سه روزه گرفتم دقیقا چند روزه یگر میکشه که خوب شم کامل نه ها حداقل جوش ها برن

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      درصورتی که قبلا به آبله مرغان مبتلا شده باشید، احتمال ابتلای شما به زونا وجود دارد.
      اغلب ۱۰ تا ۲۱ روز بعد از در معرض ویروس قرار گرفتن، بثورات پوستی در آبله مرغان نمایان می‌شود که بین ۵ تا ۱۰ روز ادامه خواهد داشت.
      توصیه می‌کنیم اگر علائم شدید و اذیت کننده دارید به پزشک مراجعه نمائید.

  30. سجاد گفت

    سلام من ۳۴ سالمه آبله مرغان گرفتم خیلی شدید دچار معده درد شدم هيچ دارویی هم اثری روش نداره

    1. سادات گفت

      باسلام پسر من 12 سالش هست و آبله مرغان شدید گرفته مرتب هم بیان میکنه سرگیجه داره، این سرگیجه خطر ناک نیست؟ یا عادیه؟

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        یکی از علائم آبله مرغان دربرخی افراد، سرگیجه است و در صورتی که شدید نباشد جای نگرانی ندارد. در صورت شدت به پزشک متخصص مراجعه نمائید.

  31. ماریا زارع گفت

    سلام پسرم ابله خیلی شدید گرفته نوزده سالش صورتش از بس دونه ها زیاد ورم کرده باشگاه می رفته داروهای بدنسازی مصرف می‌کنه چکار کنم خطرناک نباشه دکتر هم رفتم پماد قرص استامینوفن داده تب لرز سردرد بی‌حالی حالت تهوع داره لطفا بگین چکار کنم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      نگران نباشید. توصیه می‎‌شود در منزل بمانند و با مصرف داروهای پزشک چندروزی استراحت کنند. بثورات به مرور زمان بهبود می‌یابند.

  32. عرفان گفت

    سلام خسته نباشید … من 21 سالمه و تا الان آبله نگرفتم .. میخواستم بدونم در صورت ابتلا در این سن در چه حد میتونه خطرناک باشه!؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      ممکن است بزرگسالان با علائم شدیدتری مواجه شوند.

  33. نیما گفت

    سلام و درود من حدود ۱۲ سالمه من نزدیک به ۶ روز هست در دوره ابله مرغان هستم و بثورات روی پوست من سیاه شده و خدا را شکر مشکلی نیست اما به طور مداوم هر روز بین یه تا دو بار تب می کنم و این خیلی نگرانم می کنه بنظر شما این موضوع عادی هست؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      تب در بیماری آبله مرغان طبیعی است؛ اما در صورتی که بعد از بهبودی، تب شما با تب بر نیز قطع نشد به پزشک متخصص مراجعه نمائید.

  34. ستایش گفت

    سلام من 19سالمه و پنج روزه ابله مرغان گرفتم و اکثر ابله ها شبیه جوش های سر سفید شدن دیگه حالم بهم میخوره به خودم نگاه کنم یا دست بزنم اگه الان بترکونمشون جا هاشون میمونه؟!

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      این تغییرات و چرکی شدن بثورات در جهت بهبود آن‌هاست.
      توصیه می‌کنیم تحمل کنید و از خاراندن و دست‌کاری بثورات خودداری نمائید تا بهبودی زودتر حاصل شود.

  35. !... گفت

    سلام من 15 سالمه، تا الان به آبله مبتلا نشدم اما واکسینه ام، دیروز برادرم که 11 سالش هست مبتلا شده البته دکتر رفته دارو گرفته و تو یه اتاق جداگونه هست و واکسن هم زده اما من خیلی نگرانم که وسط امتحان های خرداد مبتلا نشم چجوری جلوگیری کنم؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      در صورتی که واکسینه هستید، احتمال ابتلای شما بسیار کم خواهد بود.
      همچنین سعی کنید از تماس نزدیک با فرد مبتلا دوری کنید.

  36. ماندانا گفت

    خواهرم آبله مرغان گرفته،برای جلوگیری چیکار کنم؟

  37. سپیده گفت

    با سلام
    من ۱۷ ساله هستم و امروز مبتلا به ابله مرغان شدم
    من اصلا خارش انچنانی و درد حالت تهوع گلو درد اصلا ندارم فقط داره دونهام بیشتر میشه
    دکترم رفتم بهم پماد و چندتا دارو داده
    من فقط نگران امتحانات خرداد هستم از اونجایی که شنبه هفته بعد امتحانات اغاز میشن ومن باید داز الان بخونم، میخواستم بدونم ممکن تا هفته دیگ اینها خشک بشه و من بهتر بشم تا بتونم راحت به درسم برسم؟ ممکن در حین امتحاناتخرداد بهتر بشم؟!

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      از زمان شروع ایجاد بثورات، 5 تا 10 روز بعد شما بهبود خواهید یافت. از پمادهای تجویزی پزشک استفاده کنید و برای بهبود سریعتر از موارد خانگی که در مقاله ذکر شد نیز استفاده کنید.
      موفق باشید.

    2. erfan گفت

      سلام داداش منم هیجده سالمه چند روز پیش داداشمو که علائم داشت بردم بیمارستان و کنارش بودم الان داداش کوچیکم آبل مرغان گرفته منم میترسم نمیدونم چیکار کنم صد در صد میگیرم چند روز دیگه هم امتحانا شروع میشه واقعا نمیدونم باید چیکار کنم

  38. محمد گفت

    سلام
    پسر ۹ ساله ام دو هفته پیش علایم ابله مرغان شروع شد و سه روزه که به تشخیص دکتر دیگه واگیر نداره و مدرسه میره. و خفیف گرفت
    ی پسر ۵ ساله دارم که مهد میره این دو هفته مهد نفرستادم که ناقل نباشه با توجه به اینکه مامان دوستش باردار هست.
    خواستم بپرسم امکانش هست ابله مرغان نگرفته باشه و من میتونم بفرستمش مهد ؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      در صورتی که فرزند 5 ساله شما قبلا مبتلا نشده و واکسن دریافت نکرده احتمال ابتلا وجود دارد. ۱۰ تا ۲۱ روز بعد از در معرض ویروس قرار گرفتن، بثورات پوستی در آبله مرغان نمایان می‌شود و ممکن هست فرزند شما مبتلا شده باشد و هنوز علائم خود را بروز نداده باشد.
      در هر صورت بهتر است چندروز دیگری صبر کنید و در صورتی که علائم ی ظاهر نشد بعد به مهد بروند.

  39. A گفت

    سلام،من امروز توی مدرسه بغل دستیم آبله مرغان گرفته بود میخواستم ببینم من حتما ازش میگیرم؟چون من قبلا نگرفتم و واکسن هم نزدم،و نمیشه جلوگیری کنم از گرفتنش؟
    و اینکه اگه آبله مرغان بگیرم توی بزرگسالی زونا میگیرم حتما؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      احتمال ابتلای شما با ارتباط نزدیک وجود دارد.
      1 تا 2 روز پس از در معرض آبله مرغان قرار گرفتن می‌توانید از واکسن آبله مرغان استفاده کنید.
      ابتلا به زونا قطعی نیست.

  40. Asemanq گفت

    سلام من خواهرم آبله گرفته بعد دوشنبه ای که پیش خواهرم بودیم مبتلا بوده نمیدونسته بعد دخترم پیشش بوده دخترم ۲سالش هست امکان داره گرفته باشه؟اگر از خواهرم مبتلا بشه چند روز طول می‌کشه علائم بیماری مشخص بشه که متوجه بشم آبله گرفته ؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      فرد مبتلا به آبله مرغان از 1 تا 2 روز قبل از شروع بثورات تا زمانی که تمام ضایعات آبله مرغان پوسته پوسته شوند (معمولا 5 تا 10 روز پس از شروع بثورات)، واگیردار در نظر گرفته می شود و به افراد دیگر قابل انتقال است.
      اغلب ۱۰ تا ۲۱ روز بعد از در معرض قرار گرفتن ویروس بثورات پوستی در آبله مرغان نمایان می شود

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.