عوارض قرص اورژانسی چیست؟

0 2,446
زمان مطالعه این مطلب: 3 دقیقه

مصرف قرص اورژانسی یک روش برای جلوگیری از بارداری است که بعد از رابطه جنسی محافظت نشده یا به دلیل موثر نبودن روش‌های دیگر جلوگیری از بارداری استفاده می‌شود. با وجود این‌که استفاده از قرص‌های اورژانسی در صورت استفاده به اندازه، ایمن و موثر در نظر گرفته می‌شود، افراد ممکن است دچار عوارض جانبی خفیفی شوند که معمولا تا مدت 24 ساعت باقی می‌مانند. اگر عوارض قرص اورژانسی بیشتر از 48 ساعت باقی ماند یا شدیدتر شد، توصیه می‌شود پیگیری کنید. در این مقاله در مورد عوارض جانبی قرص اورژانسی و این‌که چه مدت طول می‌کشد تا عوارض برطرف شوند صحبت می‌کنیم. اما قرص اورژانسی چیست؟ عوارض قرص اورژانسی چگونه است؟ چگونه عوارض قرص اورژانسی را کاهش دهیم؟ برای پاسخ به این سوال‌ها تا انتهای این مقاله از مجله سلامت کیوان با ما همراه باشید.

قرص اورژانسی چیست؟

قرص اورژانسی به صورت اضطراری به جلوگیری از بارداری کمک می‌کند. قرص اورژانسی بلافاصله بعد از رابطه جنسی محافظت نشده قابل استفاده است. این قرص‌ها در شرایطی استفاده می‌شود که دیگر روش های پیشگیری از بارداری انجام نشده‌اند یا با مشکل مواجه شده‌اند.  البته اگر باردار باشید، مصرف قرص اورژانسی کمکی به شما نمی‌کند و همچنین این روش 100 درصد موثر نیست. با این وجود هرچه زودتر قرص اورژانسی مصرف شود، تاثیرگذاری آن بسیار بیشتر خواهد بود و بسیار در جلوگیری از بارداری ناخواسته موثر است.

عوارض قرص های اورژانسی
عوارض قرص های اورژانسی

عوارض قرص اورژانسی چیست؟

واکنش ها و عوارض جانبی قرص اورژانسی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • بی نظمی قاعدگی
  • حالت تهوع
  • درد زیر شکم
  • خستگی
  • سردرد
  • سرگیجه
  • حساسیت سینه‌ها
  • استفراغ
  • اسهال

عوارض جانبی شدید و جدی در مطالعات کلینیکی گزارش نشده است. همچنین عوارض جانبی بلند مدتی برای استفاده از قرص اورژانسی وجود ندارد.(1)

چگونه از عوارض جانبی قرص اورژانسی جلوگیری کنیم؟

اگر نگران عوارض جانبی قرص اورژانسی هستید یا این‌که قبلا سابقه عوارض جانبی به خاطر مصرف قرص اورژانسی داشته اید، با پزشک یا داروساز مشورت کنید. ممکن است آن‌ها شما را به استفاده از قرص های اورژانسی بدون نسخه برای کاهش سردرد و حالت تهوع کمک کنند. با این وجود برخی از داروهای اورژانسی بدون نسخه ممکن است باعث خستگی شوند. با این وجود می‌توانید چند روز بعد از استفاده از قرص اورژانسی استراحت کنید تا این مشکل برطرف شود.

اگر بعد از استفاده از قرص اورژانسی دچار سرگیجه یا حالت تهوع شدید، دراز بکشید. این کار به جلوگیری از استفراغ کمک می‌کند. اگر ظرف یک ساعت پس از مصرف دارو استفراغ کردید، با پزشک خود صحبت کنید تا متوجه شوید نیاز به مصرف دوز دیگری از قرص هست یا نه.

بیشتر بخوانید:

چه زمانی برای عوارض جانبی قرص اورژانسی به پزشک مراجعه کنیم؟

بعد از استفاده از قرص اورژانسی خونریزی سبک و غیر منتظره امکان پذیر است. با این حال در برخی از موارد خونریزی غیر معمول می‌تواند یک مشکل جدی باشد. اگر شما دچار خونریزی غیر منتظره واژن همراه با درد شکم و سرگیجه شدید، با پزشک تماس بگیرید. همچنین اگر خونریزی شما در عرض سه روز تمام نشد یا شدید تر شد، با پزشک خود صحبت کنید. علائم شما ممکن است نشان‌دهنده یک مشکل جدی تر باشد که نیاز به درمان پزشکی دارد. (2)

جمع‌بندی

عوارض جانبی بعد از مصرف قرص اورژانسی می‌تواند شامل پریود نامنظم، حالت تهوع، درد زیر شکم، خستگی، سردرد، سرگیجه، حساسیت سینه‌ها، استفراغ و اسهال است. ممکن است عوارض جانبی را به صورت خفیف تجربه کنید که معمولا در طی 24 ساعت از بین می‌روند. داروهای OTC می‌توانند به کاهش علائم کمک کنند. اگر علائم شما تا 48 ساعت و یا بیشتر ادامه یافت یا شدیدتر شد، به دنبال کمک پزشکی باشید. قرص اورژانسی برای استفاده معمول در نظر گرفته نشده است. با پزشک خود درباره گزینه‌های جایگزین مشورت کنید.

بیشتر بخوانید:

آیا گرفتگی عضلات بعد از مصرف قرص اورژانسی طبیعی است؟

مصرف قرص اورژانسی ممکن است باعث درد زیر شکم بشود. با این حال اگر درد بعد از سه تا پنج هفته بعد از مصرف قرص اورژانسی ادامه یافت، به دنبال کمک پزشکی باشید. ممکن است حاملگی خارج از رحم رخ داده باشد.

آیا می‌توان از قرص اورژانسی چند بار استفاده کرد؟

مصرف زیاد قرص اورژانسی عوارض جانبی جدی به همراه خواهد داشت و نباید بیشتر از 2 یا 3 بار در سال استفاده شود.

آیا قرص اورژانسی می‌تواند روی چرخه قاعدگی تاثیر بگذارد؟

قرص اورژانسی می‌تواند به علت به تاخیر انداختن تخمک گذاری باعث بی نظمی در پریود شود. تغییراتی ممکن است در پریود رخ دهد مانند لکه بینی، خونریزی شدیدتر یا خفیف تر یا پریود زودتر یا دیرتر. بیشتر افراد در زمان مورد انتظار پریود می‌شوند. اما اگر تغییرات بیش از یک هفته اتفاق افتاد، تست بارداری بدهید و با یک پزشک مشورت کنید.

آیا استفاده از قرص اورژانسی در آینده روی باروری تاثیر می‌گذارد؟

خیر. استفاده از قرص اورژانسی روی توانایی شما برای بچه دار شدن در آینده تاثیر نمی‌گذارد.

قرص اورژانسی چقدر دوام دارد؟

مراقب باشید. قرص های اورژانسی تنها می‌توانند تخمک گذاری را به تاخیر بیندازند  و نه این که متوقف کنند. اگر برای بار دوم رابطه جنسی داشته اید، احتمال بارداری شما بالاتر می‌رود. به جای آن از دیگر روش‌های بارداری استفاده کنید.

منبع verywellhealth healthline
نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.