زگیل کودکان چگونه درمان می شود؟ زگیل تناسلی کودک

0 11,031
زمان مطالعه این مطلب: 4 دقیقه

زگیل کودکان هم مانند زگیلی که افراد بزرگسال تجربه می‌کنند، نوعی بیماری عفونی پوستی است. در واقع می‌توان گفت که زگیل در کودکان نوعی بیماری پوستی محسوب می‌شود که به خاطر وجود ویروسی به اسم پاپیلومای انسانی (HPV) شکل گرفته است. اما سؤال اینجاست که کودکان چند نوع زگیل را تجربه می‌کنند؟ راه درمان این بیماری عفونی در کودکان چیست؟ آیا درمان خانگی هم برای رفع زگیل کودکان وجود دارد؟ در ادامه این مقاله از مجله سلامت کیوان به این سؤالات پاسخ خواهیم داد.

علت ایجاد زگیل کودکان

بدن کودکان 1 تا 12 ساله با توجه به عواملی مانند مکان زندگی، عوامل محیطی و یا استانداردهای زندگی می‌توانند میزبان ویروس پاپیلومای انسانی باشند. در حالی که ممکن است زخم، خراش، بریدگی‌ها و ضایعات پوستی نیز به عفونت‌های پوستی تبدیل شوند. یکی از انواع عفونت‌های پوستی که با ورود ویروس پاپیلومای انسانی به بدن کودک شکل می‌گیرد، زگیل نام دارد که به راحتی به افراد دیگر سرایت می‌کند. بنابراین والدین کودکانی که زگیل دارند، باید به کودکان خود گوشزد کنند که بهداشت فردی را رعایت نمایند. خود نیز باید در این امر و اجرای روش‌های درمانی به کودکان یاری دهند.

انواع زگیل در کودکان

کودکانی که عفونت پوستی زگیل را تجربه می‌کنند، شاهد بروز علائم پوستی در اندام‌های مختلف هستند. این زگیل‌ها شامل زگیل دست، زگیل پا، زگیل صورت، زگیل دهان، بینی و زگیل گردن و همچنین زگیل تناسلی مقعد است. در ادامه همراه ما باشید تا به شرح هر کدام بپردازیم.

زگیل دست و پا

کودکانی که به زگیل دست و پا دچار می‌شوند، با ضایعات پوستی در کف دست و پا، روی آنها و بین انگشتان مواجه می‌شوند. این نوع زگیل کودکان که شایع ترین نوع زگیل در این رده سنی به حساب می‌آید، عموماً به صورت تکی یا مسطح است.

زگیل تناسلی مقعدی

یکی از انواع نادر زگیل کودکان، زگیل تناسلی کودک در ناحیه مقعد است. شاید برای شما هم عجیب باشد که نوزادان و کودکان هم به زگیل تناسلی مبتلا می‌شوند. اما باید بگوییم که نوزادان هنگام تولد یا پیش از آن از طریق مادر مبتلا به ویروس، به زگیل تناسلی مبتلا می‌شوند. علاوه بر این هنگام تعویض پوشک یا حمام کردن و استفاده از لوازم فرد آلوده به زگیل به این بیماری مبتلا می‌شوند. ناگفته نماند که ممکن است که نوزادان و کودکان در دست و پا یا صورت زگیل داشته باشند اما با لمس کردن این زگیل‌ها، عامل بیماری زا را به ناحیه تناسلی منتقل کنند.

بیشتر بخوانید: تشخیص و درمان زگیل مقعد در مردان و زنان

زگیل صورت

زگیل صورت که در صورت، گردن، دهان، بینی و چشم‌ها دیده می‌شود، به صورت زائده‌های پوستی هستند. این زگیل‌ها عموماً ظاهری نخ نما و رشته‌ای دارند و گاهی آنقدر کوچک هستند که به راحتی دیده نمی‌شوند.

بیشتر بخوانید: زگیل صورت چیست و چگونه درمان می شود؟

علائم و راه تشخیص زگیل در کودکان

درمان کودکانی که زگیل می‌زنند باید سریع انجام شود. به همین دلیل باید والدین به علائم زیر توجه داشته باشند. در صورت مواجهه با این علائم باید به پزشک مراجعه کنند تا تشخیص نهایی را انجام داده و درمان سریع تر شروع شود.

  • وجود التهاب و قرمزی اطراف زائده پوستی
  • سوزش یا خونریزی به خاطر خاراندن زیاد
  • دردناک بودن زائده‌های قابل لمس
  • خروج ترشحاتی از زائده‌های پوستی

پزشک برای تشخیص دقیق زگیل، از زائده‌های پوستی نمونه برداری می‌کند. آزمایشگاه با بررسی نمونه دریافتی از زگیل، در این مرحله به پزشک کمک می‌نماید. آزمایشگاه تخصصی ویروس شناسی کیوان به عنوان اولین آزمایشگاه ویروس شناسی در خاورمیانه با وجود کادری متخصص و مجرب و با استفاده از جدیدترین دستگاه‌ها در این زمینه خدمات لازم را ارائه می‌دهد. جهت درخواست مشاوره HPV و نمونه برداری زگیل تناسلی روی عکس زیر کلیک کنید.

مشاوره و تست HPV
مشاوره و تست HPV

درمان زگیل کودکان

اکنون نوبت به آن رسیده که درباره روش‌های درمان زگیل در کودکان توضیح بدهیم. شاید خیلی از افراد به این نکته اشاره کنند که به زگیل‌ها دست نزنید، خود به خود از بین می‌روند. باید بگوییم که گاهی زگیل‌ها بدون استفاده از هیچ روش درمانی از بین می‌روند اما در بسیاری از موارد به استفاده از داروها و سایر روش‌های درمانی نیاز است.

چسب زگیل برای کودکان

یکی از روش‌های مرسوم برای از بین بردن زائده پوستی ناشی از زگیل، استفاده از چسب زگیل است. البته بزرگسالان هم گاهی از این روش بهره مند می‌شوند. در این حالت والدین باید 6 روز این چسب روی زائده پوستی قرار دهند. پس از 6 روز اول، باید چسب را برداشته، جای آن را خیس کرده و با سوهانی تمیز کمی سطح زائده را بتراشند. سپس چسب زگیل را مجدد به مدت 6 روز دیگر روی زائده پوستی قرار دهند. این کار باید تا زمان رفع کامل زگیل انجام بگیرد.

فریز کردن زگیل

راه دیگری که برای درمان زگیل کودکان استفاده می‌شود، فریز کردن زگیل یا کرایوتراپی نام دارد. پزشک بعد از اعمال بی حسی موضعی با اسپری نیتروژن مایع یا کربن دی اکسید در دمای 196- درجه سانتی گراد، زائده‌های پوستی زگیل را از بین می‌برد. پس از 2 تا 3 روز نیز، زگیل خشک شده و می‌افتد.

لیزر کردن

لیزر زگیل یکی از ابزارهایی است که پزشکان با استفاده از آن درمان زگیل‌ها را به راحتی انجام می‌دهند. زگیل‌ها با اشعه لیزر سوزانده شده و ریشه کن می‌شوند. این در حالی است که هیچ اثری از جای زگیل هم باقی نمی‌ماند. البته پزشک با کمک بی حسی موضعی شرایطی برای کودک فراهم می‌کند که هیچ گونه درد یا سوزشی به خاطر لیزر حس نکند.

درمان زگیل کودکان در خانه

افرادی که تصمیم گرفته اند که زگیل کودک خود را با روش‌های درمان خانگی رفع کنند، باید بدانند که موادی مختلفی مانند آب داغ، سیر، سرکه سیب، مرکبات و خوراکی‌های دارای ویتامین ث، ریحان، روغن کرچک، آلوئه ورا و پوست موز برای درمان خانگی زگیل استفاده می‌شوند.

پیشگیری از زگیل تناسلی در کودکان

یکی از بهترین روش‌ها برای پیشگیری از زگیل تناسلی، تزریق واکسن HPV در سنین کودکی است. یکی از بهترین واکسن‌هایی که به تایید سازمان جهاین بهداشت رسیده است، واکسن گارداسیل است. جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره خرید واکسن گارداسیل روی تصویر زیر کلیک کنید.

مشاوره خرید واکسن گارداسیل
مشاوره خرید واکسن گارداسیل

جمع بندی

  • بدن کودکان 1 تا 12 ساله با توجه به عواملی مانند مکان زندگی، عوامل محیطی و یا استانداردهای زندگی می‌تواند میزبان ویروس پاپیلومای انسانی باشد.
  • زگیل دست و پا شامل ضایعات پوستی در کف دست و پا، روی آنها و بین انگشتان است.
  • یکی از روش‌های مرسوم برای از بین بردن زائده پوستی ناشی از زگیل، استفاده از چسب زگیل است.
  • لیزر باعث سوزاندن و نابودی کامل زگیل خواهد شد.
  • مرکبات، سیر، آب داغ و سرکه سیب و موادی دیگر برای درمان خانگی زگیل کودکان کاربرد دارند.

آیا ویروس زگیل به جنین هم منتقل می‌شود؟

بله. مادر هنگام بارداری و یا تولد فرزند خود، می‌تواند ویروس (HPV) را به فرزند خود منتقل کند.

آیا درمان خانگی برای زگیل کودکان وجود دارد؟

بله. موادی مختلفی مانند آب داغ، سیر، سرکه سیب، مرکبات و خوراکی‌های دارای ویتامین ث، ریحان، روغن کرچک، آلوئه ورا و پوست موز برای درمان خانگی زگیل استفاده می‌شوند.

آیا پزشک می‌تواند فرآیند لیزر کردن زگیل را برای کودکان بدون درد انجام دهد؟

بله. او با اعمال بی حسی موضعی، فرآیند لیزر کردن زگیل را بدون درد و سوزش انجام می‌دهد.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.