فوت فتیش؛ علت، علایق، سطح خطر و درمان آن

0 2,047
زمان مطالعه این مطلب: 9 دقیقه

احتمالا تا به حال عبارت فوت فتیش را شنیده‌اید. فتیش پا گرایشی جنسی است که با علاقه به پاها به عنوان عضوی تحریک کننده شناخته می‌شود. اما فوت فتیش دقیقا یعنی چه؟ این گرایش چقدر رایج است؟ چرا برخی افراد به پا علاقه دارند؟ کسی که این گرایش را دارد چطور آن را با شریک جنسی‌اش مطرح می‌کند؟ آیا این گرایش خطرناک است؟

در این نوشته از مجله سلامت کیوان قصد داریم درباره این گرایش صحبت کنیم و به سوالات مطرح شده پاسخ دهیم. اگر شما هم می‌خواهید بیشتر درباره این فتیش بدانید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

فوت فتیش چیست؟

فتیش پا یک علاقه جنسی به پا است، به عبارت دیگر، پاها، انگشتان پا و مچ پا باعث تحریک فرد می‌شوند. شکل این گرایش به پاها می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. برخی افراد فقط با نگاه کردن به پاها تحریک می‌شوند. دیگران ممکن است رنگ لاک ناخن، جواهرات، یا سایر زینت‌های پا برایشان جذاب باشد. برخی دیگر از درمان‌های پا، مانند ماساژ یا پرستش پا، رضایت جنسی به دست می‌آورند. اگر شما یا شخصی در نزدیکی شما این مشکل را دارد و غیرقابل کنترل است بهتر است با یک متخصص روان مشورت شود.

آیا فوت فتیش رایج است؟

فتیش پا یک گرایش نسبتا رایج است. یعنی بیشتر از سایر انواع فتیش در مورد آن صحبت شده و درک می‌شود. یک مطالعه نشان داد که فتیش‌های مربوط به اعضای بدن انسان رایج‌ترین فتیش‌ها هستند و در میان این فتیش‌ها، فتیش پا یا پودوفیلیا، بخش عظیمی را در بر می‌گیرند، چیزی در حدود 50 درصد. یعنی بعد از اندام تناسلی، بیشترین فتیش روی پاها وجود دارد.

آیا فوت فتیش بودن بد است؟

داشتن یک فتیش به این معنی نیست که شما مشکلی دارید. فتیش پا به سادگی بخشی از ترجیحات جنسی یک فرد و منبع برانگیختگی اوست. با این حال، کلمه “فتیش” اغلب این گرایش را عجیب و غریب می‌کند. «بت‌سازی» از چیزی اغلب یک وسواس ناسالم تلقی می‌شود و معمولاً ناشی از تابو یا غیرعادی بودن چیزی است. فتیش داشتن اغلب چیز مطلوبی در نظر گرفته نمی‌شود.

با این حال، داشتن فتیش پا مشکل زا نیست مگر اینکه در روند رابطه و زندگی فرد اختلال ایجاد کند. اگر فتیش پای شخصی باعث ناراحتی قابل توجه، آسیب یا اختلال در زندگی روزمره شود، ممکن است یک اختلال فتیشیستی داشته باشد. این یک نوع اختلال روانپزشکی است که با ترکیبی از روان درمانی و دارو درمان می شود.

فوت فتیشسم
فوت فتیشسم

چرا بعضی افراد به پا گرایش دارند؟

گرایشات جنسی درست مثل علاقه به لباس‌ها یا سبک‌های موسیقی، متفاوت و گوناگون است. هر فردی جذب چیزی می‌شود – یا حتی از آن نفرت دارد – چیزهایی که ممکن است برای دیگران غیرجذاب و بی معنی باشد.

بنابراین، مشخص نیست که چه چیزی در مورد پاها جذاب است، اما چند نظریه ارائه شده است تا توضیح دهد که چرا برخی افراد فقط به پا و معاشقه با پا گرایش دارند.

عوامل زیستی

پاهای شما با پایانه‌های عصبی پوشیده شده است و این پایانه‌های عصبی با احساسات عظیم و اغلب شدیدتر برابری می‌کند. غلغلک دادن، مالش و ماساژ دادن ممکن است روی پاها احساس بهتر و قوی‌تری داشته باشد.

ریشه در کودکی

برخی از محققان با بررسی علت فوت فتیشسم به این نتیجه رسیدند که ممکن است این اختلال از کودکی آغاز شده باشد. معمولا والدین در روزهای ابتدایی تولد نوزاد، پاهای اورا غلغلک می‌دهند یا می‌بوسند؛ این ممکن است منجر به کشش جنسی به پا در بزرگسالی شود.

عوامل رفتاری

برخی از تحقیقات نشان داده است که اختلال فوت فتیشسم با یادگیری و شرطی سازی ایجاد می‌شود. فرد ممکن است با دیدن صحنه‌های جنسی در فیلم‌های مستهجن که پاهای فرد آراییده شده و مهم نمایش داده می‌شود به فتیش پا مبتلا شود.

جنبه تحقیر

یکی از عناصر روانی فتیش پا، تحقیر است. پاها اغلب عضوی پایین در نظر گرفته می‌شوند. یعنی برخی از افراد پا را جزئی پست از بدن می‌دانند.

این امر نوعی پویایی ایجاد می‌کند که برای برخی افراد جذاب است: آنها دوست دارند نسبت به شریک زندگی خود احساس “پایین‌تری” داشته باشند. آنها از اینکه پاهای شریکشان به عنوان نوعی بازی قدرت و اعمال قدرت روی بدنشان قرار بگیرد و حس تحقیرشدگی را در آنان ایجاد کند، لذت می‌برند.

جنبه سلطه

تسلیم و سلطه برای برخی از زوج‌ها یک بازی قدرت است. پاها تنها بخشی از این ساختار هستند. اگر شریک شما فتیش پا دارد، ممکن است از شما بخواهد که با او مانند یک زیرپایی رفتار کنید. آنها از اینکه به شریکشان اجازه بدهند بر آنها تسلط داشته باشد تا بتوانند زیر پاهای او عبادتش کنند، لذت می‌برند.

اگر فتیش پا داشته باشید، ممکن است برایتان هیجان انگیز باشد که جلوی پاهای همسرتان زانو بزنید، آنها را تحسین کنید و خودتان را به خاطر آنها کوچک کنید. ممکن است شریکتان را تشویق کنید که پاهای خود را در سراسر بدن شما قرار دهد و شما را مجبور به تسلیم کند.

آیا تزئینات پا در این گرایش جنسی مهم است؟

فتیش‌های کفش و جوراب ارتباط نزدیکی با فتیش پا دارند. بسیاری از افرادی که عاشق پا هستند ممکن است علاقه خاصی به کفش، جواهرات یا سایر تزئینات پا داشته باشند.

  • برخی افراد شریک پابرهنه را ترجیح می‌دهند. آنها یک دید بدون مانع از کل پا، از بالا به پایین را دوست دارند.
  • برخی دیگر ممکن است از دمپایی یا صندل لذت ببرند که فقط کمی از پاها را در معرض دید قرار می‌دهد.
  • کفش‌های پاشنه بلند نیز توجه فرد فوت فتیش را به خود جلب می‌کنند. در واقع، کل کانال‌ها در وب‌سایت‌های مثبت هجده سال به افرادی اختصاص داده شده است که تمایل به کفش‌های پاشنه بلند دارند.
  • جوراب بافتنی، جوراب‌های ساق بلند یا جوراب‌های معمولی نیز ممکن است برای افرادی که تمایل جنسی به پا یا کفش دارند جذاب باشد.

بیشتر بخوانید:

نحوه صحبت درباره فوت فتیش با شریک جنسی

اگر می‌خواهید در مورد این گرایش پیچیده با یک شریک صحبت کنید، این نکات می‌تواند به شما کمک کند مکالمه را هدایت کنید، یا اگر طرف مقابلتان آن را با شما مطرح کرده است، این ایده‌ها می‌تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید که آیا دوست دارید چنین چیزی را امتحان کنید یا نه.

اگر شریکم فوت فتیش بود چه کنم؟

بازی‌ها و فعالیت‌ها راهی سرگرم‌کننده برای زوج‌ها است که همدیگر و گرایش‌های همدیگر را بهتر بشناسند. اگر شریک زندگی شما اخیراً به پاها علاقه نشان داده است، احتمالا سوالاتی در مورد گرایش او برای شما مطرح می‌شود که می‌خواهید پاسخش را بدانید.

گوش کنید و سوال بپرسید

اگر فردی به شریکش درباره علاقه به پاها بگوید، ممکن است واکنش او مثبت باشد یا منفی. به همین دلیل آشکار کردن گرایش می‌تواند برای فرد نگران کننده باشد. با این وجود اگر شریک جنسی فرد با او صادق باشد، خیلی بهتر است.

فرد ممکن است به شریکش بگوید که صرفا فکر می‌کند پاهای او جذاب هستند یا واقعاً کفش خاصی را که می‌پوشد دوست دارد. ممکن است علاقه خود را به پاها با پیشنهاد ماساژ پاهای شریکش پس از یک روز طولانی آشکار کند. ممکن است در حین رابطه جنسی بخواهد پاهای شریکش را ببوسد.

علایق هر فرد متفاوت است، بنابراین باید از شریک زندگی خود بپرسید که چه چیزی را بیشتر دوست دارد. این پرسش‌ها می‌توانند به گفتگو دامن بزنند:

  • چه کارهایی را بیشتر دوست داری؟
  • آیا حتما باید با تو همراهی کنم؟
  • دوست داری اول چه کاری انجام دهی؟
  • آیا این کار تو معاشقه پیش از سکس است؟
  • آیا هدف از بوسیدن یا مالش پاها در نهایت رابطه جنسی است؟

در مورد احساس خود تصمیم بگیرید

شما در حال حاضر پاسخی به همسرتان بدهکار نیستید. از آنها بخواهید به شما فرصت دهند تا در مورد آنچه گفته‌اند فکر کنید. اگر پاها برای شما یک منطقه ممنوعه است، دانستن آن هم برای شما و هم برای همسرتان مهم است.

آهسته شروع کنید

شاید اجازه دهید ابتدا پاهای شما را ماساژ دهد. همانطور که احساس راحتی می‌کنید به فعالیت‌های دیگر بپردازید. اگر چیزی را دوست ندارید، بگویید و درباره‌اش صحبت کنید؛ صداقت ضروری است.

اگر فوت فتیش هستم چطور به شریکم بگویم؟

شاید پارتنر شما مثل شما به پا علاقه نداشته باشد اما ممکن است کنجکاوی‌های دیگری داشته باشد که مایل به کشف آنها است. به هر حال صادق بودن در مورد فتیش خود می‌تواند چرخه‌ای را به حرکت درآورد که به شما امکان می‌دهد کارها و ایده‌های جدیدی را پیدا کنید که از آن لذت می‌برید.

صادق باشید

ممکن است زمانی که به شریک جنسی خود می‌گویید به پاها علاقه دارید واکنش منفی از او ببینید. شاید همان موقع فکر کنید که بهتر است در مورد اشتیاق خود تجدیدنظر کنید. در هر صورت صادق بودن در مورد خود، ترجیحات خود و کنجاوی‌های خود در رابطه حیاتی است.

زمان مناسب را پیدا کنید

برای انجام هر فعالیت جنسی، از جمله فوت فتیش، رضایت و موافقت دو طرف الزامی است. انتخاب لحظه مناسب برای مطرح کردن خواسته با شریک جنسی، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به دنبال فرصت‌های مناسب بگردید، مثل زمانی که هردو ریلکس هستید یا در حال خرید و خوشگذرانی هستید.

ذکر کنید که از مالیدن پاها لذت می‌برید یا از ظاهر پاهای او در کفش‌های خاص خوشتان می‌آید. این می‌تواند در گفتگو را در یک محیط آرام و بی تنش باز کند.

آماده باشید

ممکن است همسرتان سوالات زیادی داشته باشد. آماده گفتگو و شرکت در یک گفتگوی صادقانه باشید. تمایل به صحبت در مورد زمان و چگونگی کشف این علاقه خوب است.

نمونه‌هایی از فعالیت های مورد علاقه خود را به او بگویید. اگر چیزی مورد علاقه‌تان نیست، ممکن است بخواهند آن را نیز بدانند.

عجله نکنید

اگر شریک شما تازه وارد فاز فوت فتیش شما شده است، به او فرصت دهید و به آرامی او را با خود همراه کنید. به او اطلاع دهید که قصد دارید چه کاری انجام دهید. اگر چیزی را دوست ندارد یا او را ناراحت می‌کند از انجامش دست بکشید.(1)

جهت مطالعه بیشتر:

افراد فوت فتیش به چه کارهایی علاقه دارند؟

اکثر افراد کنجکاوی یا علاقه جنسی خاصی دارند که فراتر از رابطه جنسی معمولی است. فتیش‌ها و گرایشات غیرمعمول نباید باعث خجالت و پنهان کاری شوند. در واقع، آنها یک راه سرگرم کننده برای هر دو نفر جهت تفریح و کاوش یکدیگر هستند.

این فعالیت‌ها در میان افرادی که به پا علاقه دارند محبوب هستند:

پدیکور

پدیکور یا شستن پا، فتیش پای فرد را ارضا می‌کند و به پاهای شریکش ظاهری آراسته می‌دهد.

سلفی پا

فرستادن سلفی‌های جذاب از پاها مزاحمت شیرینی است! برای شریک خود عکس از پاهایتان بفرستید. یک عکس دلفریب برای او بفرستید. حتی می‌توانید جوراب یا کفش جذابی بپوشید.

اگر فوت فتیش هستید، از همسرتان بخواهید تصویری وسوسه انگیز از پاهای خود را برای شما ارسال کند. این یک راه سرگرم کننده و آسان برای کشف انواع مختلف احساسات است.

کفش

اگر پاها را دوست دارید و فوت فتیش هستید، احتمال دارد که کفش نیز برای شما جذاب باشد. با بوسیدن کفش‌های همسرتان، در نوک انگشتان پا و اطراف مچ پا شروع کنید. می‌توانید بندهای کفش را لیس بزنید یا حتی کف آن را ببوسید.

ماساژ پا یا قلقلک دادن

پاها دارای پایانه‌های عصبی زیادی در مقایسه با سایر قسمت‌های بدن شما هستند. ماساژ یا غلغلک دادن ممکن است به احساسات شدیدی منجر شود که حتی برای افرادی که فوت فتیش نیستند هم جذاب باشد.

یک شب در حالی که روی مبل نشسته‌اید، به همسرتان پیشنهاد دهید که پاهای او را ماساژ دهید. اگر با این کار مشکلی نداشته باشد، یک راه عالی برای شریک زندگی شما است تا در حالی که شما کمی تحریک می‌شوید، او هم آرام و ریلکس شود.

بوسیدن پا یا مکیدن انگشتان پا

پاها و انگشتان پا نسبت به لمس حساس هستند، بنابراین حتی بوسیدن ملایم نیز می‌تواند بسیار تحریک کننده و لذت بخش باشد. روی زانوهای خود خم شوید و انگشتان پاهای همسرتان را ببوسید.

تماس آلت تناسلی با پا

برخی از افراد فوت فتیش گاه و بی گاه از تماس اندک تناسلی نیز خوششان می‌آید. اگر شریک زندگی شما مشتاق است، از او بخواهید پاهای خود را روی ناحیه تناسلی شما بگذارد. او حتی می‌تواند پاهای خود را روی آلت تناسلی شما بچرخاند یا با انگشتان پا به واژن یا مقعد شما نفوذ کنند.

به خاطر داشته باشید که پاها به اندازه دست‌ها مسلط نیستند، بنابراین ممکن است کمی تمرین لازم باشد. و اگر قصد نفوذ دارید، ناخن‌هایتان را کوتاه کنید. لبه‌های تیز ممکن است دردناک باشد.

تحسین پا

چه کسی تحسین را دوست ندارد؟ افراد مبتلا به فتیش پا ممکن است از عبادت پای شریک زندگی خود لذت ببرند. برخی حتی دوست دارند به شریک زندگی خود اجازه دهند پاهای خود را روی آنها بگذارند، انگار که آنها یک زیرپایی هستند.

گرایش و فتیش به پا
گرایش و فتیش به پا

آیا گرایش فوت فتیش خطرناک است؟

برخلاف سایر اشکال بازی جنسی، لازم نیست نگران باشید. اما گرایش به پا بدون خطرات احتمالی نیست. افرادی که این شکل از بازی‌های وابسته به عشق شهوانی را دوست دارند باید این موارد را در نظر داشته باشند:

  • عفونت های مقاربتی (STIs): برخی از بیماری های مقاربتی از طریق تماس تناسلی منتقل می‌شوند، اما برخی دیگر می‌توانند با مالیدن پوست روی پوست به اشتراک گذاشته شوند. تبخال تناسلی و دهانی و ویروس HPV می‌توانند از طریق تماس با پوست منتقل شود. سیفلیس از طریق تماس دهانی با زخم‌ها نیز به اشتراک گذاشته می‌شود.
  • عفونت های پوستی Molluscum contagiosum: یک عفونت پوستی است که باعث ایجاد ضایعات یا برجستگی‌هایی می‌شود. می‌توان آن را از طریق تماس پوست به پوست به اشتراک گذاشت. ایمپتیگو یک عفونت پوستی بسیار مسری است. عفونت‌های قارچی مانند (پای ورزشکار) نیز می‌تواند از طریق تماس با پوست آلوده یا حتی کفش‌هایی که فرد مبتلا به عفونت پوشیده است، به اشتراک گذاشته شود.
  • بریدگی: ناخن‌های تیز انگشت پا می‌توانند پوست ظریف اطراف آلت تناسلی، واژن یا مقعد را خراش دهند. اگر قصد دارید پاهای خود را در رابطه به کار بگیرید، ناخن‌های انگشتان پا را کوتاه و تمیز نگه دارید – و از شریکتان بخواهید همین کار را انجام دهد.

درمان فوت فتیش

به طور کلی درجه خفیف فوت فتیشسم خطری ایجاد نمی‌کند و نیازی به درمان ندارد، اما اگر این مشکل برای فرد یا اطرافیان اذیت‌کننده باشد و فرد با دیدن پای افراد عادی یا افراد خانواده تحریک شود نیازمند درمان دارد. درمان با مشاوره روانشناسی یا ارزیابی روانپزشکی انجام خواهد شد. درصورتی که نیاز به مشاوره با برترین روانشاسان در خصوص این اختلال هستید همین حالا فرم زیر را به صورت رایگان پر کنید.




    جمع بندی

    برخی از گرایشات جنسی ممکن است عجیب باشند، اما چیزی که مهم است صادق بودن و مطرح کردن خواسته‌ها با شریک جنسی است. مهم است که برای انجام هر کاری، دو طرف رضایت داشته باشند و همچنین نکات ایمنی و احتیاطی را بدانند و رعایت کنند.

    در این مقاله از مجله سلامت کیوان سعی کردیم درباره فوت فتیش و جزئیات و جوانب مربوط به آن حرف بزنیم. امیدواریم که این مطلب به آگاهی شما افزوده باشد. نظرات خود را زیر همین نوشته با ما و خوانندگان دیگر در میان بگذارید.

    تفاوت فوت فتیش و فتیش کفش چیست؟

    برخی از افراد مبتلا به فوت فتیش پای برهنه را ترجیح می‌دهند و برخی دیگر از دیدن جوراب و کفش بیشتر از پا لذت می‌برند. توجه داشته باشید اگر این فتیش برای شما یا اطرافیانتان مشکل ساز است حتما باید نسبت به درمان با متخصص روان اقدام نمائید.

    آیا فوت فتیش بیماری است؟

    فوت فتیش بیماری نیست و در شرایط عادی مشکل خاصی برای فرد ایجاد نمی‌کند. زمانی که فوت فتیش بخشی از رابطه جنسی باشد و با رضایت دو طرف باشد، مشکلی ایجاد نخواهد کرد. اما اگر شدت این اختلال زیاد باشد و فرد وابستگی شدیدی به پا داشته باشد، ممکن است به یک اختلال روانی جدی تبدیل شود.

    لیسیدن پا چه عوارضی دارد؟

    هر نوع عفونت پوستی که باعث ایجاد ضایعات یا برجستگی‌های پوستی شود، می‌تواند از طریق لیسیدن پاها انتقال یابد. توصیه می‌شود از انجام اینکار خودداری شود.

    منبع healthline
    نظر بگذارید

    ایمیل شما منتشر نمی شود.