کرونا لامبدا؛ جهش جدید ویروس کرونا

0 582
زمان مطالعه این مطلب: 3 دقیقه

سازمان بهداشت جهانی در حال بررسی بر جهش جدیدی از ویروس کرونا است که سریع‌تر گسترش می‌یابد و اثر حفاظتی وتکسن را کاهش می‌دهد. نوع لامبدا ویروس کرونا برای اولین بار در آذر 1399 در کشور پرو شناسایی شد.

در ادامه به بررسی این جهش جدید ویروس کرونا می‌پردازیم.

گونه‌های جدید ویروس کرونا چگونه به وجود می‌آیند؟

ویروس‌ها اغلب از طریق جهش‌ها تکامل می‌یابند و در طول زمان انواع جدیدی از یک ویروس را ایجاد می‌کنند. این جهش‌ها می‌توانند در هر زمانی که ویروس تکثیر می‌شود، رخ دهند. بسیاری از این تغییرات هیچ تاثیری ندارند، اما برخی جهش‌ها می‌توانند ویروس را قابل انتقال‌تر  ویا مسری‌تر کنند، آن را قادر به ایجاد بیماری‌های شدیدتر کنند، یا از میزان حفاظتی واکسن‌ها کم می‌کنند.

حتی اگر هر جهش یک نوع بیماری شدیدتر ایجاد نکند، همچنان می‌تواند منجر به افزایش سریع مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا شود، به‌ویژه در منطق و کشورهایی که نرخ واکسیناسیون پایینی دارند، راحت‌تر گسترش یابد.

کرونا لامبدا

کرونای لامبدا با نام علمی “سی.۳۷”، نخستین‌بار در پرو (کشوری در آمریکای جنوبی) شناسایی شد و به گونه غالب در این کشور تبدیل شد. طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، ۸۱ درصد از عفونت‌های جدید آزمایش شده در پرو از نوع لامبدا هستند. اکنون گونه ی لامبدا، حداقل در ۲۶ کشور از جمله انگلیس شناسایی شده است.

در گونه‌ی لامبدا جهش‌هایی در شاخک پروتئینی ویروس صورت می‌گیرد که ویروس را قادر می‌سازد به سلول‌های انسان متصل شود. این جهش باعث افزایش سرایت ویروس و مقاومت این ویروس در برابر پادتن‌ها و واکسن‌ها می‌شود.

گونه‌ی لامبدا از هر دو گونه آلفا و گاما مسری‌تر است اما، در حال در گونه‌ی با خطر کمتر طبقه‌بندی می‌شود.

علائم کرونا لامبدا

موارد ابتلا به لامبدا درگیری عفونی بیشتری نسبت به دیگر انواع کرونا خواهند داشت. بصورت کلی طبق گزارش NHS علائم اصلی لامبدا و کرونا ویروس به شرح زیر است:

  • سرفه

اگر بیمار سرفه‌های مکرر، آزار دهنده و طولانی مدت داشته باشد. در این وضعیت بیمار بیش از یک ساعت بصورت مداوم درگیر سرفه و زجر تفنسی خواهد بود.

  • افزایش دمای بدن

اگر پشت کمر و قفسه سینه بیمار حرارت زیادی داشته باشد و یا اینکه تب سنج دمای بالای ۳۷ را نشان دهد.

  • عدم حس بویایی و چشایی

اگر بیماری مزه غذاها را احساس نمی‌کند و یا اینکه نمی‌تواند بوی هر چیز معطری را تشخیص دهد.

بیشتر بخوانید:

تفاوت کرونای لامبدا و دلتا

لامبدا سرایت بسیار بیشتری در مقایسه با کرونا دلتا دارد. این جهش  مقاومت بسیار زیادی در برابر آنتی بادی‌ ها دارد. در جوانان بیشتر دیده می ‌شود و در مقایسه با کرونای آلفا و دلتا عفونت بیشتری ایجاد می‌ کند. این نوع از ویروس کووید-19 علاوه بر اینکه کشنده‌ تر از نوع دلتا است، در برابر واکسن هم مقاومت ۳ برابری دارد. در افرادی که بیماری زمینه ‌ای دارند بیشتر دیده می ‌شود. در مجموع این جهش کشندگی و خطر بسیار بیشتری در مقایسه با جهش‌های قبل دارد ، لذا توجه به رعایت دقیق‌تر دستورالعمل‌های بهداشتی از اهمیت بیشتری برخوردار است.

میزان اثر بخشی واکسن بر ویروس لامبدا

در یک مطالعه پیش از چاپ از اوایل دی 1399محققان کشور شیلی، توانایی ایجاد عفونت ویروس را روی نمونه‌های خون گرفته‌شده از افرادی که واکسن CoronaVac را که در چین ساخته شده بود، دریافت کرده بودند، آزمایش کردند. نتیجه نشان می‌دهد که لامبدا عفونی تر از نوع آلفا و گاما است و این نوع بهتر می‌تواند اثر آنتی بادی های تولید شده پس از دریافت واکسن را از بین ببرد. نتایج مطالعه انجام شده دیگری نیز نشان می‌دهد که میزان اثر گذاری واکسن فایزر و مدرنا بر ویروس لامبدا بیشتر  از واکسن‌های دیگر است.

بیشتر بخوانید:

راه‌های پیشگیری از ابتلا به کرونای لامبدا

افرادی که به طور کامل واکسینه شده‌اند، حتی در صورت ابتلا به به این ویروس، خطر بسیار کمتری برای ابتلا شدید به این ویروس و همینطور مرگ را دارند. اما افرادی که واکسینه نشده‌اند در معرض خطر ابتلا به همه‌ی انواع ویروس کرونا هستند.

واکسیناسیون محافظت بالایی در برابر ویروس کرونا دارد. اما این تنها خط دفاعی نیست. استفاده از ماسک در مکان‌های شلوغ و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی نیز از راه‌های موثری برای محافظت از خود و عزیزانمان در برابر ویروس کرونا و جهش‌های مختلف آن است.

مطالب مرتبط

کدام علائم در فرد مبتلا به کرونا قطعی است؟

به طور کلی تب، سرفه، سر درد، از دست دادن بویایی و چشایی، مشکل در تنفس، خستگی جزو بیشترین علائم مشاهده شده هستند.

آیا داروی سالیراویرا گیاهی و طبیعی است؟

بله، این دارو حاوی عصاره گیاهانی چون شیرین بیان، سرخارگل، جنسینگ، زوفا، ریواس و رزماری است. گیاهان مورد استفاده در داروی سالیراویرا هر کدام به طور منحصر به فرد دارای خواص مقابله با ویروس کرونا می باشد.

آیا داروی سالیراویرا می‌تواند از ابتلا به ویروس کرونا جلوگیری نماید؟

بله، سالیراویرا می‌تواند به عنوان داروی پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا نیز مورد استفاده قرار گیرد. مصرف روزانه یک عدد قرص سالیراویرا موجب جلوگیری از ابتلا به بیماری کرونا شود.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.