علت مرگ در کرونا؛ چه افرادی در معرض مرگ کرونا هستند؟

0 2,145
زمان مطالعه این مطلب: 4 دقیقه

همانطور که می‌دانید ویروس کرونا در دو سال اخیر از کشنده‌ترین ویروس‌های واگیردار بود. یکی از دلایل مرگ در بیماران کرونایی، بیماری‌های زمینه‌ای بود. سن افراد و وضعیت بدنی آن‌ها مانند چاقی نیز احتمال مرگ در این بیماران را شدن می‌بخشید. در این مقاله قصد داریم به علت‌های مرگ در کرونا، بپردازیم.

DNA افزایش دهنده ریسک ابتلا به کرونا

محققان دانشگاه آکسفورد در تحقیقی بخشی از DNA را کشف کرده‌اند که، ریسک مرگ در نتیجه ابتلاء به ویروس کرونا را دو برابر می‌کند. این ژنLZTFL1 نام دارد و اجازه نمی‌دهد سلول‌های ریه با ویروس کرونا مقابله کنند که به نارسایی تنفسی منجر شود.

علت مرگ در کرونا

بیماران مسن و مبتلایان به بیماری‌های مزمن، مانند بیماران دارای فشار خون بالا، تومور‌های بدخیم، نارسایی کلیه، دیابت، چاقی مفرط و بیماری‌های ریوی بسیار بیشتر در معرض این بیماری کشنده هستند.

ویروس کرونا برای کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند، نیز بسیار خطرناک‌تر است. از آنجا که اندام هدف ویروس کرونا معمولا ریه‌ها هستند، بیماری‌های ریوی هم نیز در تشدید مرگ در کرونا موثراند.

در بیمارانی که دارای بیماری خود ایمنی مانند لوپوس هستند هم نیز باعث افزایش مرگ در این بیماران می‌شود.

افراد مسن به علت کاهش ایمنی بدن، در معرض آسیب بیشتری هستند؛ بر این اساس بیمارانی که در سنین بالاتری قرار دارند و همچنین بیماری‌های زمینه‌ای دارند، در معرض خطر بیشتری هستند.

بیشتر بخوانید:

تست کرونا در منزل
تست کرونا در منزل

بیمارانی که سو مصرف الکل و نیکوتین دارند نیز بیشتر در معرض بیماری حاد و عوارض کشنده‌ی این ویروس هستند. علاوه بر موارد بالا، موارد زیر شایع‌ترین علت مرگ بر اثر ویروس کرونا هستند:

بیماری‌های قلبی و عروقی – علل مرگ در کرونا

ویروس کرونا در فردی که قلب سالمی دارد، می تواند عروق ریز یا همان میکرو واسکولار (تخریب رگ های خونی کوچک نظیر مویرگ ها) و عروق درشت قلب یا همان عروق کرونری (رگ‌های قلب) را درگیر کند. به دلیل درگیر شدن ریه، دهلیز راست و بطن راست قلب می تواند دچار نارسایی شود. این ویروس همچنین می تواند باعث التهاب عضله قلب یا همان میوکاردیت شود. التهاب عضله قلب یا همان میوکاردیت بسیار خطرناک است؛ چراکه تخریب یا مرگ سلول‌های عضله قلب را به دنبال دارد.

بیشتر بخوانید:

بیماری‌های ریوی – علل مرگ در کرونا

با توجه به اینکه ویروس کرونا ریه را بیشتر درگیر می‌کند اکثر بیماران ریوی دچار عوارض شدید بیماری می‌شوند؛ زیرا تبادل گاز بسیار محدود می‌شود. ذات الریه ناشی از کرونا علت اصلی مرگ در این افراد می‌باشد.

بیشتر بخوانید:

بیماری‌های کلیوی – علل مرگ در کرونا

در این مورد سه حالت وجود دارد: ویروس کرونا کلیه را آلوده می‌کند یا اکسیژن خیلی کم باعث اختلال در عملکرد کلیه‌ها می‌شود و یا کرونا با ایجاد لخته خون در کلیه‌ها باعث مسدود شدن آ‌نها می‌شود. آسیب کلیه در برخی موارد آنقدر حاد است که دیالیز لازم می‌شود.

بیشتر بخوانید:

بیماری‌های کبدی – علل مرگ در کرونا

عواملی همچون کبد چرب که همراه با رسوب غیر طبیعی چربی در کبد است، نکروز کبدی که در اثر آن کمبود اکسیژن رسانی به کبد منجر به شوک و مرگ سلول می‌شود، در بیمارانی که براثر کرونا فوت شده‌اند دیده می‌شود.

بیشتر بخوانید:

شوک سپتیک – علل مرگ در کرونا

این شوک در اثر عفونت باکتریایی و ویروسی ایجاد می‌شود. این شوک زمانی رخ می‌دهد که بدن شما واکنش شدیدی به عفونت نشان دهد. این واکنش باعث تغییرات شدید مانند کاهش شدید فشار خون در بدن می‌شود و می‌تواند بسیار خطرناک و تهدید‌کننده زندگی باشد.

سیستم‌های اعضای بدن مانند قلب، ریه‌ها، کبد و کلیه‌ها به عملکردهای یکدیگر بستگی دارند و از آن حمایت می‌کنند، بنابراین وقتی ویروس کرونای جدید باعث آسیب در یک ناحیه می‌شود.

جمع بندی

فرقی نمی‌کند که در حال حاضر کدام یک از سویه‌های کرونا در جامعه بشری در حال همه جا‌گیری است، یا اخبار کمتر شدن کرونا به پوش می‌رسد. برای حفظ جان خود و عزیزان باید تا زمان ریشه‌کن شدن کرونا پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده، از ماسک استفاده کنید. اگر به کرونا مبتلا باشید و از خانه خارج شوید در حین عبور از کنار افراد ممکن است بقیه را درگیر کرده و این درگیری ممکن است منجر به مرگ شود.

چه افرادی بیشتر در معرض خطر مرگ بر اثر ویروس کرونا هستند؟

افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای و بیماری‌هاب قلبی و عروقی و کلیوی و بیماری‌های خود ایمنی هستند در خطر بیشتری قرار دارند.

بهترین توصیه برای افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، فشارخون و … دارند برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا چیست؟

ماسک زدن، رعایت فاصله ۲ متر، شستشوی مناسب و مرتب دست‌ها، عدم خروج از خانه در موارد غیرضروری و استفاده از مکمل‌های تغذیه‌ای مناسب

آیا افراد مسن هم در گروه پر خطر قرار می‌گیرند؟

بله، افراد مسن به علت کاهش ایمنی بدن، در معرض آسیب بیشتری هستند؛ بر این اساس بیمارانی که در سنین بالاتری قرار دارند و همچنین بیماری‌های زمینه‌ای دارند، در معرض خطر بیشتری هستند.

شوک سپتیک چیست؟

این شوک در اثر عفونت باکتریایی و ویروسی ایجاد می‌شود. این شوک زمانی رخ می‌دهد که بدن شما واکنش شدیدی به عفونت نشان می‌دهد. این واکنش باعث تغییرات شدید مانند کاهش شدید فشار خون در بدن می‌شود  و می‌تواند بسیار خطرناک و تهدید کننده زندگی باشد.

آیا داشتن سابقه در مصرف مشروبات الکی مرگ در اثر ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد؟

بله، بیمارانی که سو مصرف الکل و نیکوتین دارند نیز بیشتر در معرض بیماری حاد و عوارض کشنده‌ی این ویروس هستند.

منبع nature.com
نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.