زنگ خطر 3 ویروس جدید کرونا اسفند 1402 | سویه اریس، پیرولا و JN۱

599 460,733
زمان مطالعه این مطلب: 7 دقیقه

اخیرا چند سویه جدید از ویروس کرونا شناسایی شده و موارد ابتلای زیادی را به خود اختصاص داده‌اند. دو زیر سویه جدید ویروس کرونا با نام EG.5 که برخی آن را اریس می‌نامند و BA.2.86 که به آن پیرولا نیز می‌گویند شناخته می‌شوند و بر اساس تحقیقات و برآورد مرکز پیشگیری از بیماری آمریکا، حدود 17 درصد از موارد ابتلا به کووید 19 در این کشور را به خود اختصاص می‌دهند. علاوه بر این، سویه جدید دیگری به نام XBB.1.16 در رتبه سوم قرار دارد و 16 درصد از موارد ابتلا را به خود اختصاص می‌دهد. حالا که در اسفند 1402 هستیم زیرسویه جدیدی به نام JN۱ نیز درحال شیوع است.

با توجه به شیوع بیماری در ایران، آیا دوباره شاهد همه گیری ویروس جدید کرونا در کشور خواهیم بود؟ ویروس جدید چه علائمی دارد و آیا خطرناک است؟ دوباره محدودیت ها و زدن ماسک برمی‌گردد؟ تا انتهای این مقاله از مجله سلامت کیوان همراه ما باشید تا به سوالات شما درباره شیوع سویه جدید کرونا که از مرداد 1402 آغاز شده پاسخ دهیم.

آیا ویروس جدید کرونا 1402 خطرناک‌تر است؟

بسیاری تصور می‌کنند که سویه EG.5 ویژگی‌های متفاوت و جدیدی نسبت به کرونای سابق دارد، اما باید گفت این سویه در واقع انشعابی از خانواده امیکرون است و تغییری تدریجی در ویروس را نشان می‌دهد. بنابراین آنطور که به نظر می‌رسد خطر این سویه جدید از کرونای قبلی بیشتر نیست و در همان حد است. این سویه جدید ویروس کرونا که برخی آن را سویه اریس کرونا می‌نامند در فهرست سویه‌های مورد بررسی سازمان جهانی بهداشت قرار گرفته است.

پروفسور هو، متخصص میکروبیولوژی و ایمنی‌شناسی می‌گوید: “این دو سویه جدید در برابر آنتی بادی‌های خنثی‌کننده موجود در سرم افراد آلوده و واکسینه‌شده اندکی مقاوم‌تر هستند و از نظر بالینی، به نظر نمی‌رسد که این گونه‌ها علائم متفاوت یا شدیدتری نسبت به ویروس‌هایی که قبل از آن‌ها آمده‌اند، ایجاد کنند.”

ویروس جدید JN۱ کرونا به گفته WHO یک زیر سویه جدید است که نسبت به سویه‌های قبلی بسیار متفاوت‌تر است و می‌تواند افرادی که مصونیت از واکسیناسیون قبلی دارند را نیز به صورت جدی درگیر کند.

ویروس جدید کرونا 1402
ویروس جدید کرونا 1402

سویه Eg.5 و BA.2.86 کرونا در کدام کشورها شیوع یافته؟

سویه جدید به نام EG.5 یا کرونا اریس، اکنون در ایالات متحده آمریکا، ایرلند، ژاپن، چین و بریتانیا بیشترین سرایت را دارند و گفته می‌شود در 51 کشور دنیا نیز شیوع یافته است و هر روز با سرعت بیشتری درحال پخش است. موارد ابتلا و موارد اورژانسی در بیمارستان‌های ایالات متحده و آسیا در حال افزایش است و بیشترین مبتلایان به اریس در چین ثبت شده است. متخصصان می‌گویند زمستان و سردی هوا در پیدایش و شیوع سویه‌های جدید این ویروس نقش داشته است.

علاوه بر آن، زیرسویه BA.2.86 با نام کرونا پیرولا، در 4 کشور دنیا شناسایی شده است، اما هنوز مشخص نیست که آیا خطر جدی دنیا را با این ویروس جدید تهدید می‌کند یا خیر. این زیر سویه جدید، با بیش از 30 تغییر ژنتیکی در تاج پروتئینی خود باعث ایجاد نگرانی‌هایی شده است که برخی احتمال افزایش خطر مرگ و میر در کشورهای آسیب پذیر با این ویروس جدید را داده‌اند.

سویه جدید کرونا 1402 در ایران

بسیاری از افراد درحال حاضر در ایران با علائم گوناگونی شبیه به بیماری سرماخوردگی، به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند. وزیر بهداشت بالاخره پس از مدت طولانی ورود این سویه جدید به ایران را تایید کرد.

رئیس انستیتو پاستور ایران در اول اسفند 1402 اعلام کرد: سویه غالب کرونا در جهان سویه‌ای جهش یافته به نام جی‌ان‌وان است که حدود ۶۰ درصد در آمریکا شیوع دارد و در ایران نیز اولین مورد ابتلا به این سویه کرونا شناسایی شده است. مردم نباید نگرانی خاصی از بابت این سویه کرونا داشته باشند زیرا علائم مربوط به آن خفیف و مشابه سرماخوردگی است‌.

پس مهم‌ترین کار برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس جدید کرونا، رعایت پروتکل‌های بهداشتی است. در یک هفته اخیر یعنی از 7 تا 14 بهمن 1402، 297 بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شده و متاسفانه 14 نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.

این تعداد ابتلا به نسبت یک ماه اخیر کاهش چشم‌گیری داشته و امید است رفته رفته با کاهش مبتلایان مواجه باشیم.

طبق گفته یکی از مسئولان اورژانس کشور، سویه جدید کرونا قادر خواهد بود سیستم ایمنی بدن را دور بزند و علائم مشخصی دارد، مثلا فرد مبتلا نسبت به درمان مقاومت شدید دارد. روند بستری بیماران از ابتدای مرداد 1402 درحال افزایش بوده و این سویه در حال گسترش است. وی افزود، سویه جدید ویروس کرونا عفونت‌زایی بالاتری دارد و دوره نهفتگی آن کمتر است. افراد بالای 60 سال و کسانی که واکسن کرونا دریافت نکرده‌اند بیشتر در معرض ابتلا به این ویروس هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز اعلام کرده است ویروسی که این روزها مردم را درگیر کرده ترکیب سه ویروس کرونا، آنفولانزا و سین‌سیشیال تنفسی (آر اِس‌ وی) است. ایشان ادامه که علائم کرونای جدید ریه را درگیر نمی‌کند و کشندگی بالایی ندارد و باعث سایر علائم و ناتوانی خواهد شد.

علائم سویه جدید ویروس کرونا

علائم ویروس جدید کرونا تفاوت چندانی با سویه‌های پیشین ندارد اما شدت برخی بیشتر یا کمتر است. علائم سویه جدید ویروس کرونا 1402 به شرح زیر است:

همچنین به گفته متخصصان زیرسویه جدید BA.2.86 یا پیرولا، 4 علامت اختصاصی دارد؛ گلودرد، آبریزش بینی، سرفه (خلط دار یا بدون خلط) و سردرد. آیا شما علائم دیگری داشتید؟ در پایان همین مقاله بنویسید.

سایر علائم ویروس جدید مانند سویه های قبلی است که به طور مفصل در مقاله‌ای جداگانه توضیح داده‌ایم و می‌توانید مطالعه کنید: علائم سویه جدید کرونا 1402

اولین اقدامی که پس از تجربه علائم کرونا جدید باید انجام دهید، انجام تست کرونا و مراجعه به پزشک برای اطمینان از وجود ویروس در بدن شماست. اگر تست کرونا شما مثبت شد خود را تا زمان بهبودی کامل قرنطینه کنید تا از ابتلای سایرین جلوگیری نمائید. درصورتی که ساکن تهران یا حومه هستید می‌توانید از خدمت تست کرونا در منزل آزمایشگاه کیوان بهره‌مند شوید. برای ثبت درخواست همین حالا روی تصویر زیر کلیک کنید.

تست کرونا در منزل
تست کرونا در منزل

آیا به تزریق مجدد واکسن نیاز است؟

دکتر اریک توپول اعلام کرد که دوز یادآور واکسن کووید- ۱۹‌ که در پاییز امسال به‌روز خواهد شد، علیه سویه XBB و دیگر سویه‌های در حال شیوع از جمله سویه ای.جی. ۵ / EG.5 مقاومت خواهد داشت. وی گفت واکسن جدید به‌ طور خاص برای افراد مسن و کسانی که دارای سیستم ایمنی ضعیفی هستند مهم است؛ چرا که این افراد دیگر آنتی‌بادی‌های موثر مونوکلونال در مواقع تشدید دوباره کووید-۱۹ را ندارند.

شیوع همزمان ویروس جدید کرونا و آنفولانزا

دکتر سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت در خصوص خطر و شیوع زیر سویه جدید EG.5 هشدار داد و گفت همه افراد در گروه‌های پرخطر، دارای بیماری زمینه‌ای یا مسن نسبت به تزریق واکسن آنفولانزا در ابتدای مهرماه اقدام نمایند. بهتر است قبل از اینکه وارد موج آنفولانزا شویم واکسینه شده باشیم تا در پاییز و زمستان ایمن باشیم. همچنین دکتر کریمی اعلام کرد، طبق دستورالعمل‌های قبلی، افرادی که 6 ماه از تزریق واکسن کرونایشان گذشته است، باید برای تزریق دوز یادآور اقدام نمایند. ضمناً بهتر است افراد در مکان‌های شلوغ و تجمع‌ها از ماسک استفاده نمایند.

مینو محرز، متخصص بیماری‌های عفونی نیز اخیرا در مصاحبه‌ای اعلام کرده که ویروس غالب در ماه مهر و آبان آنفولانزا است. طبق تست‌های اعلام شده به وزارت بهداشت، در شهریور 1402، زیر سویه کووید امیکرون و ویروس آنفولانزا در مهر ماه 1402 غالب بوده است. ایشان همچنان توصیه کرد هنوز هم اگر شهروندان نسبت به تزریق واکسن آنفولانزا اقدام نکرده‌اند، تزریق کنند، چراکه هنوز برای گرفتن این واکسن زمان مناسب است. سه توصیه مهم همچنان استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و شستن دست‌هاست.

واکسن مدرنا برای ویروس جدید کرونا 1402

شرکت دارو سازی مدرنا که احتمالا نام آن به گوشتان خورده است در تاریخ 26 مرداد 1402 اعلام کرده که واکسن‌های جدید تولید شده توسط این شرکت، در برابر سویه اریس کرونا موثر خواهد بود. این واکسن‌های جدید در صورت تایید توسط سازمان‌های ناظر مربوطه، جهت تزریق وارد بازار جهانی خواهد شد. البته که سازمان جهانی بهداشت اعلام نموده این سویه جدید کرونا، واکسن گریز است.

سازمان جهانی بهداشت، به کشورها توصیه کرده با توجه به شیوع این زیرسویه کرونا جدید، محدودیت‌هارا به طور کامل حذف نکنند تا تصمیم‌‌های لازم در این خصوص ابلاغ شود.

راههای انتقال ویروس جدید کرونا چیست؟

ویروس کرونا می‌تواند از راه‌های مختلفی منتقل شود که در اینجا به آنها اشاره می‌کنیم:

انتقال از فرد مبتلا: اگر فردی مبتلا به ویروس شده باشد، چه علائم داشته باشد و چه هنوز علائمی نداشته باشد، می‌تواند ویروس را به دیگران منتقل کند.

انتقال از راه تماسی: فرد مبتلا به کرونا هنگام صحبت یا سرفه ویروس را به هوا منتشر می‌کند و ممکن است دست‌ها آلوده شده و از طریق تماس با صورت ویروس را منتقل کنند.

انتقال از راه تنفسی: ویروس در هوای محیط پخش شده و می‌تواند تا 3 ساعت زنده بماند. با تنفس هوای محیط آلوده ویروس به ریه شما منتقل می‌شود.

انتقال از طریق لمس سطوح: ویروس می‌تواند حدود 2 یا 3 روز روی سطوح باقی بماند. اگر این سطوح را لمس کنید و دست آلوده را به بینی و دهان بزنید ویروس به شما منتقل می‌شود.

انتقال از سرویس بهداشتی فرد آلوده: اگر فرد مبتلا از سرویس بهداشتی استفاده کند و دست‌های خود را نشوید می‌تواند ویروس را به سطوح منتقل کند. از طریق تماس با این سطوح شما می‌توانید به ویروس مبتلا شوید.

پیشگیری از ابتلا به سویه جدید ویروس کرونا

برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس و کاهش نرخ ابتلا شما باید موارد زیر را مد نظر داشته و رعایت کنید:

  1. تا جایی که می‌توانید از رفتن به محیط‌های شلوغ و پرجمعیت اجتناب کنید.
  2. در صورت حضور در فضاهای عمومی حتما از ماسک استفاده کنید.
  3. دستان خود را تمیز نگه داشته و به صورت مکرر بشویید.
  4. از مواد ضدعفونی کننده و الکل استفاده کنید.
  5. از تماس فیزیکی با دیگران خودداری کنید.
  6. واکسن کرونا را تزریق کنید.
  7. در صورت مشاهده هرگونه علائمی به پزشک مراجعه کنید و تست کرونا بدهید.

شما چه علائمی دارید؟ حتما تجربه خودتون رو در خصوص ابتلا به ویروس جدید کرونا و روش‌هایی که برای بهبود بیماری استفاده کردید در قسمت دیدگاه بنویسید که به ما و افراد مبتلا کمک کنید.

علائم سویه جدید کرونا 1402 چیست؟

سویه‌های جدید کرونا با علائمی از قبیل تب و لرز، گلودرد، گوش‌درد، اسهال و استفراغ، بدن درد و ضربان بالای قلب را همراه بوده‌اند.

با شیوع سویه جدید کرونا آیا دوباره باید ماسک بزنیم؟

اگر می‌خواهید به ویروس جدید مبتلا نشوید بهتر است در مکان‌های شلوغ ماسک بزنید و فاصله اجتماعی را حفظ نمائید. با اینکه هنوز مراجع رسمی شیوع سویه جدید کرونا در ایران را اعلام نکرده‌اند، اما زدن ماسک برای پیشگیری خالی از لطف نیست.

آیا محدودیت‌ها و تعطیلی‌ها با شیوع سویه جدید کرونا مجدد اعمال می‌شود؟

به دلیل واکسینه بودن بسیاری از افراد جهان و همچنین مبتلا شدن تعداد زیادی از افراد، احتمال اینکه با همه گیری عظیمی مانند گذشته مواجه شویم بعید است، و تعطیلی‌ها و محدودیت‌های سنگین کرونایی اعمال نخواهند شد.

599 نظر
  1. سمانه گفت

    سلام من توی خونه بودم جایی نرفتم و از دیروز گلوم درد گرفت و آبریزش بینی داشتم یه مقدار استراحت کردم قرص سرماخوردگی بزرگسالان خوردم گلو درد و آبریزشم بهتر شد اما سرفه تک تک می‌کنم گاهی؛ و الان به شدت خوابم میاد ظهر خوابم نبرد با وجود اینکه خیلی خسته بودم و دارو دیگه نخوردم از دیشب تا از دیشب تا حالا و ظهر یه هم یه دونه قرص استامینوفن و سرماخوردگی خوردم می‌ترسم شبیه به کرونای قبلی باشه من اون بار .سه شب نخوابیدم الان باید چیکار کنم چی بخورم.بی خوابی عذابه😰😭

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      احتمالا سرماخوردگی ساده گرفتید، نگران نباشید.
      با مصرف مایعات کافی و استراحت چندروزه بهبود خواهید یافت.
      اگر علائم شدت یافت به پزشک مراجعه کنید.

  2. Masi گفت

    سلام
    من سه هفته ای هست ک در گیرم .علایمی ک داشتم گلودرد گوش درد سرفه های شبانه .ولی بیشترین چیزی ک اذیتم میکنه حالت خستگیه انگار همش باید بخوابم زیاد نمیتونم روپا وایسم .نفسم انگار در نمیاد
    وای خدا کی تموم میشه دیگه واقعا خسته شدم

  3. الیزابت گفت

    با سلام

    یا مهدی ادرکنی (ایشالا هرکس بدخواه دیگرانه و خیرخواه نیست ) کرونا بخورتش قورتش بده اسکلتش رو بده به زمین
    ایشالا هرچی ادم خودخواه عوضیه که به همنوعانش اهمیت نمیده قضاوت میکنه با حرف و رفتار دل همنوع خودش رو میشکونه و ادم بدخواهیه سیستم ایمنی بدنش ضعیف بشه بر علیه خودش اقدام کنه و کرونا کمک کنه زودتر بمیره
    ایشالا هرادمی شر هست و شیطان صفته با این ویروس منحوس بمیره مثل کسانی که جنگ تو دنیا راه میاندازند . و توی مدارس بچه های مردم براشون مهم نیست و اینده شون مهم نیست مثل جامعه ای که گرون فروشه جامعه ای که تبعیض طبقاتی و فخر فروشی داره ایشالا کرونا همه ادم های پست و خودخواه رو از بین ببره به حق امام زمان عج …..

  4. سالیآخریشو‌زدم سرفه امانم‌را بریده. ایکاش حداقل وزارت بهداشت برای ما بیمار زمینه ای اطلاع رسانی می کرد حواسمون جم گفت

    من ۴۰ روزه درگیرم اول ذات الریه بعد آنفولانزا و دوهفته کروناس. تازه بیمار زمینه ای ریوی هستم که یک ریه برداشته شده فلج شدم دو بار کرونا گرفته بودم این خیلی بده خوب نشده هیچ چور بعد آنتی بیوتیک قوی و کورتون حالا هم که ریه درگیر کرونا شده و آمپول های دگزا الان که دو روزه سرفه بهترشده بود و آمپول دیشب ع می کردیم اول بچه بعد همسرو‌خودم ولی من با اینهمه دارو و مراقبت فعلا که هیچ. البته من نمی توانم استراحت کنم و خودش دخیله شرایط سخت زندگی. فقط بگین این ویروس چند روز قرنطینه ش هست من ریه درگیر بویایی چشایی و حتی بینایی هم اثر گذاشته به سختی اینا را نوشتم.

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام
      ۱۰ روز قرنطینه کافیه.

      1. مینا گفت

        سلام اقای دکتر.دخترم شش سالشه دوماه گلودرد شدید داره.سه روزه تب کرده.سفیدی چشماش قرمز شده،پشت پلک چشمش کمی متورم شده،اسهال و استفراغ داره،بردمش دکتر بهش فقط بهش فارمنتین داد و شربت استامونیفن و قرص معده که صبحا بخوره.همین
        تب بالا نشان عفونت مگه نیستش؟قرمزی چشم این علائم چه بیماری اقای دکتر؟ویروس دیده تا تب کازاواکی؟درضمن غده لنفاوی سمت راست فک هم یک سانتی از حد معمول بزرگتره و درد میکنه

      2. پروفسور حسین کیوانی گفت

        سلام
        اینها علائم یک بیماری ویروسی ( احتمالا ادنوویروس ) است و پزشکتون کار درستی انجام داده اند.

  5. محدثه گفت

    سلام من چند روزه فقط بیحالم و نمیتونم کاری انجام بدم بیرون که میرم حالم بدتر میشه و همش باید بخوابم نمیدونم باید چیکار کنم که خوب بشم؟ چند بار تو دوماه اخیر این ویروسو گرفتم و خوب شدم اما الان فقط بیحالم ایا اینم همون ویروسه که دوباره گرفتم یا نه؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      بله احتمال ابتلا وجود دارد.
      سعی کنید در مراکز عمومی بدون ماسک حاضر نشوید تا بهبود یابید.
      استراحت کنید و مایعات زیاد مصرف کنید تا ویروس از بدن شما خارج شود.
      اگر سیستم ایمنی ضعیفی دارید به پزشک جهت بررسی علت مراجعه نمائید.

  6. مهدی گفت

    منم نزدیک ۱۰ روزه که مبتلا شدم .. باید اعتراف بکنم تا الان اینطور چیزی رو تو تمام عمرم تجربه نکردم .. ۲۴ ساعت اولش با خستگی و ضعف شدید شروع شد و بعد سرفه و عطسه و آبریزش بینی .. سرم برام تجویز کردن با آمپول بتامتازون و ب کمپلکس و ب ۱۲ و استامینوفن ۱۵۰ باضافه شربت پلارژن و قرص ناپروکسن ۵۰۰ و قرص سرماخوردگی .خستگی و ضعف و بیحالی و بدن دردش خصوصا ناحیه کمر و لگن واقعا وحشتناکه . سرپا نمیگیرم همه اش میفتم تو جا . سردرد و گوش درد دارم و مدام گیج و منگم . بعد ۱۰ روز هنوز خوب نشدم .

  7. علی گفت

    سلام من حدود دو هفته ای هست که گلو درد دارم و انگار خوب نمیشه
    ولی عوارض دیگه ای ندارم بیشتر سوزش گلو دارم که بیشتر از نمک استفاده کردم و سعی میکنم از انتی بیوتیک استفاده نکنم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      مایعات زیاد مصرف کنید و از سرم بینی نمک هم استفاده کنید. سرم را از بینی وارد کنید و از دهان خارج کنید.
      از مصرف خودسرانه دارو هم پرهیز کنید و اگر علائم شدید شد و پس از مدت زیادی برطرف نشد به پزشک مراجعه نمائید.

  8. مینا گفت

    من دو بار کرونا گرفتم یکبار موقع بارداری یکبار سه روز بعد از زایمان ولی تاحالا همچین مریضی به خودم ندیده بودم ۳۲ سالمه بدن نسبتا مقاوم و سالمی هم دارم ولی وحشتناکه ارزوی مرگ میکنم گاهی
    ۲ هفته است مبتلا شدم سرفه های وحشتناک ، کل سر و گوش و گلو چرک خالی جوریکه مدام در حال دفع چرک از گلو بینی هستم بدن درد وحشتناک ضعف شدید جوریکه از جا نمیتونم پاشم لرزهای شدید که هرچی پتو روم میندازم بدنم سرد همش میگم زلزله اومده گلو درد وحشتناک جوریکه نفس هم نمیشه کشید.هرروز زیر سرم هستم و اموکسی کلاو و انتی بیوتیک های تزریقی و همه چی هم زدم و خوردم از دمنوش و هر چیزی که گفتن ولی انگار اب در هونگ کوبیدنه میگن دوره اش ۱۰ روزه ولی دروغه بنظرم دیگه خوب نمیشم هرکی ام گرفته میگه چندماهه درگیره و مدام عود میکنه

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      ضمن آرزوی سلامتی هرچه سریعتر برای شما
      بله متاسفانه ممکن است در موارد شدید برخی افراد علائم طولانی‌تری را تجربه کنند.
      سرم آب نمک هم استفاده کنید و از بینی بدید داخل از دهان خارج کنید.
      مصرف مایعات زیاد و استراحت کافی هم داشته باشید به زودی علائم شما رو به بهبودی خواهد رفت.

    2. مهدی گفت

      کرونای ورژن خرضو خان است … واقعا وحشتناکه

  9. آشنا گفت

    باسلام من تست ندادم ولي با گلودرد شديد و خشك شروع شد طوريكه اب دهانم هم پايين نميرفت، گوشام هم كمي تير ميكشيد، عرق سرد كل بدنمو خيس ميكرد و بدن درد شديد گرفتم، از بيني به بالا سينوس ها عفونت از پايين ريه هم خشك و گرفته،خيلي بده ٥ روزه افتادم و چندبار رفتم دكتر هيچ تغييري نكردم،بدترم شدم تشخيص نميدادن، تا اينكه با متخصص عفوني ويزيت شدم و مشخص شد همين ويروس جديده گرفتم؛ خدا خيرش بده كلي داروهاي خوب و آمپول بهم زدن در طي ٢ روز با داروهاشون؛ گلودردم و بدن دردم خوب شد و ضعف بدنم هم كمتر شده؛ فقط نميتونم بخوابم يا دراز بكشم نفسم ميگيره و احساس خفگي بهم دست ميده و سرفه كاملا خشك ميكنم، فقط ترسم از اينه ايا ريه ام درگير شده؟
    بنده كارمندم يك هفته است از كار و زندگي افتادم و تواني ندارم، تا كي بايد قرنطينه باشم؟ و حالم خوب ميشه همين تنگي نفس و خفگي

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      ضمن آرزوی سلامتی هرچه سریعتر برای شما، اگر احساس تنگی نفس دارید و ناشی از خلط در گلو نیست ممکن هست. از تست اکسیژن خون استفاده کنید.
      اگر امکانش رو دارید چندروزی بیشتر قرنطینه را رعایت کنید تا به سایرین منتقل نشود.

      1. sara گفت

        سلام
        اين ويروس جديد چند روز واگير داره؟

        ميگن سه تا پنج روز
        من امروز
        دوازدهم يا سيزدهم از مريضيم هستم
        هنوز علائمى
        شبيه بدن درد
        گلو درد
        صرفه
        و سينوس هام كه عفونت كرده رو داره
        با اينكه دو دوره دكتر رفتمو
        تمام داروهارو استفاده كردم

        بايد يك خانم باردار رو ملاقات كنم
        استرس دارم
        كه نكنه هنوزم واگير داشته باشم

      2. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        معمولا پس از حدود 10 روز دیگر ویروس سرایت نخواهد کرد.
        جهت اطمینان از ماسک استفاده کنید هنگام ملاقات افراد درمعرض خطر.

  10. حسین گفت

    سلام.منی که یک پسر کورد اهل یه روستایه لب مرزی هستم طبیعی ترین و قوی ترین بدن رو دارم ۴بار کرونا گرفته بودم اصلا نمیدونستم کرونا گرفتم عادی زندگی میکردم اونقد سیستم ایمنی قوی داشتم. این مریضی تازه اومده لامسب منو هم از پا در آورده وقتی بهش مبتلا میشی یک ماه میکشه تا خوب بشی .خیلی کثیفه کلا گیجی نمیدونی میخوای چیکار بکنی کلا مغرتو فکرتو ازت میگیره

  11. مهدی گفت

    در خصوص ویروس جدید.متاسفانه نوزادان و کودکان رو هم درگیر میکنه. با گلو درد شدید شروع با ضعف و تب ولرز و آبریزش بینی سپس درگیری شش ها و سینوس‌ها با سرفه های شدید خشک و سپس سرفه خلط دار و ابریزش های عفونی سبز رنگ . در کودکان حتی با درگیری چشم ها و خروج عفونت همراه هستش. بدی اين ویروس اینه که بعد از مدتی اگه کسی ناقل باشه بلافاصله بعد از دو هفته بهبودی دوباره بدن واکنش و درگیر میشه. مخصوصا در کودکان. انگار خوب شدنی نیستند. ۴روز خوب هستند مجدد با سرفه شروع به تب و لرز و … استارتر مجدد میخوره.
    ما که خوب شدیم البته گاهی سرفه تک میندازیم‌ .
    اما بچه ها خوب شدنی نیستند. اگر کسی در خصوص این ویروس در مورد کودکان تجربه خوب شدن داره لطفا اشتراک بذاره.
    لعنت الله علی القوم ضالمین.

  12. زهرا گفت

    بیش از ۱ ماهه گلودرد دارم واقعا اذیتم یکی ل
    بگه چیکار میشه کرد

  13. نوید گفت

    سلام
    من اواخر آذر ماه یه تب خفیف داشتم که خود به خود خوب شد از هفته بعدش یهو تب ،گلو درد و گوش درد شدید شروع شد
    رفتم دکتر کلی آنتی بیوتیک داد
    دوباره هفته بعدش با تب ،گلو دردو گوش درد از خواب بیدار شدم دوباره رفتم دکتر گفت التهاب لوزه است وآنتی بیوتیک تزریق کردم ۲ بار و یک هفته مجدد آنتی بیوتیک خوردم ولی التهاب گلوم از بین نرفت
    مجدد رفتم دکتر برام سیتی نوشت رفتم انجام دادم گفت غفونت لوزه داری ۳ تا آنتی بیوتیک داد که من روزی ۹ تا آنتی بیوتیک میخوردم به مدت ۷ روز الان تقریبا بعد از ۱ ماه همچنان گلوم التهاب داره و قرمزه
    خشته شدم دیگه نزدیک ۱ ماه مریضم هیچ علائم دیگه ای هم ندارم
    کی‌قراره خوب شه؟

  14. زهرا نظری گفت

    سلام یک هفته پیش اسهال استفراغ شدید گرفتم رفتم دکتر بهتر شدم الان گلو درد شدیدی دارم طوری که نفس کشیدنم برام سخت شده و ریه هام سوزش شدید احساس میکنم. آبریزش بینی و لرزم تازه شروع شده. رفتم دکتر گفت سرماخوردگی چیزی نیست یه علامت سرمو آمپول زدم هیچ فایده نداشت. این کروناعه درسته ؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      کرونا نیز ممکن است با علائم گوارشی همراه باشد اما تشخیص قطعی با انجام تست خواهد بود.
      بهتر است چندروزی را استراحت کنید و مایعات زیاد و مقوی مصرف کنید. حتی الامکان از حضور در مکان‌های شلوغ یا افراد درمعرض خطر تا زمان بهبودی خودداری نمائید.

    2. دكتر گفت

      قرص برم هگزين ٨سه بار در روز بخور تنفس آسان ميشود

  15. آلما گفت

    سلام وقت بخیر

    من از ده روز پیش زبانم احساس سوزش دارم . روی زبانم و انتهاش لک هایی هست . رنگ سفیدی هم اطراف زبانم هست. آب دهنم اولش خیلی تلخ بود الان کمتره .روز پنجم قسمت پیشانی و گلو و گوشم احساس درد خفیف داشتم انگار غدد لنفاوی متورم بود چند روز این حس ادامه داره و غذا میخورم انگار تو گلوم گیر میکنه . آیا این از علائم ویروس جدید هست؟ کسی مشکل سوزش زبان نداره؟؟ .تو این ده روز دو بار دکتر هم رفتم ولی خوب نشدم. لطفا منو راهنمایی کنید

    1. اسماعیل فتحی گفت

      سلام ، بله ، دقیقا من هم با لکه های سفید عفونت روی زبان و بعد عفونت شدید گلو و چشم ها شروع شد که با تزریق سرم و آمپول های انتی بیوتیک قوی هم خانواده سفتریاکسین + آمپول استامینوفن + ب کمپلکس + ویتامین سی + دگزا و…
      الان با تزریق ۳ روز پشت سر هم این سرم و داروها تونستم اندکی رشد این ویرووس رو در بدنم کنترل کنم.

  16. نیما گفت

    با سلام
    من یه ورزشکار حرفه ای با تعزیه درست و کاملا حرفه ای هستم. مصرف ویتامین ها هم همیشه درست و اصولی. چند وقت پیش پسرم از مدرسه گرفت منم بعد چند روز دچارش شدم. واقعا مرگ رو بچشم دیدم. خیلی دردناکه و آزار دهنده نابودم کرده هیچی ازم نمونده بدن درد شدید. سر درد. گیجی. ضعف. ضربان نامنظم. سینه داغون. پادرد. کمر نابود. واقعا دردناکه. تو عمرم همچین دردی رو تجربه نکرده بودم. امیدوارم مردم دوباره رعایت کنن و کسی مبتلا نشه منی که این بدن قوی رو داشتم درحد مرگ آزار داد خدا بداد بقیه برسه

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      ممنونیم از اشتراک‌گذاری تجربتون.
      بله متاسفانه این ویروس در برخی افراد با علائم شدیدی بروز خواهد کرد.
      با آرزوی سلامتی برای شما و تمام مردم عزیز.

    2. سعید گفت

      اتفاقا این ویروس دنبال آدمای سالمه. شما تحقیق کن یه کارتن خواب کرونا نمیگیره چرا ؟ این سوال منم بود. یکی از دلایلش وجود انواع آنتی بادی هاست که در کوچه و خیابان هر روز باهاش سرو کار دارن و دلایل دیگه که نمیدونم.

  17. زهراا گفت

    سلام (کاش این دفعه کامنتم تایید بشه چون واقعا نگرانم:/)
    من از اول دی احساس خشکی گلو داشتم گلوم متورم بود با سوزش خفیف چن روز بعد خوب شد ولی کامل نه و بعد دوباره گلودرد برگشت چرک سفید هم تو گلوم بود که دارو مصرف کردم و تا امروز به صورت عود کننده هربار که یکم بهتر میشم مجدد گلو درد برمیگرده شاید تقریبا ۴ بار گلودرد گرفتم و توی فواصل عود کنندگیش خشکی گلوم اصلا از بین نرفته و همش گلوم قرمزه و التهاب داره…
    این به کنار چن روز پیش پشت گوشم ورم کرد و زیر بغلم هرازگاهی تیر میکشه
    آیا گره های لنفیم درگیره و این خطرناکه؟ آیا ربطی به علائم ویروس جدید داره؟ لطفا اگه تجربه یا اطلاعی در این مورد دارید بفرمایید

    1. ساناز گفت

      سلام من از آبان گلو دردم هر هفته ۲روز خوب میشه باز درد میگیره انواع آنتی بیوتیک مصرف کردم بیفایدست متخصص ام دید گفت التهاب تا حالا من بابت این ویروس ۱۰ تومن هزینه کردم چون یهو وسطاش دست و پام صبحا که بیدار میشدم خواب میرفت و گز گز میکرد فکر کردم ام اس گرفتم کلی ام آر آی و آزمایش خون و سونوگرافی… بیحالی و خستگی فوق العاده شدید معده درد و بی اشتهایی . تپش قلب شدیدم تازگیا اضافه شده و بدنم از داخل میلرزه توی سرم احساس سبکی میکنم هر روز که بیدار میشم ۱ درد جدید اضافه شده افسرده شدم

  18. Vagihe گفت

    سلام من یک ماهه از مریضیم میگذره اولش با گلودرد بعد بدن درد دوروز بعدش سینوس هام درگیر شدن و حالت تهوع شدید گرفتم رفتم دکتر
    مجدد بعدش گلودرد شدید و چشام مثل خون قرمز شد که منتقل شد به اعضای خانوادم بعد چرک های سیاه از گلو و بینیم میزد بیرون که خودم میترسیدم گوش درد شدید ، رفتم دکتر پنی سیلین زد فایده نداشت چرکا خشک میزدن بیرون وقتی سرفه میکردم ، بعدش هنوز صبح ها انتهای گلوم میسوزه و سرفه های خلطی دارم و صدامم کمی گرفتگی داره ، الهی خیر نبینن این مریضی رو میندازن تو جون ما

    1. اسماعیل فتحی گفت

      با آرزوی سلامتی برای شما و خانواده محترمتان ، دقیقا بنده هم علائم شبیه به علائم شمارو دارم .
      تمام خانواده من درگیر شدن ، حتی خواهرزاده های کوچیکم .لطفن دعا کنید واسمون

  19. زهرا گفت

    من یک ماه صبح ناشتا آبزرشک طبیعی میخورم، یک ماه هم صبح ناشتا دمنوش زردچوبه و فلفل سیاه.بخاطر این درگیر این کرونا نشدم.ولی همسرم و دخترم بشدت مریض شدن و ۳هفته درگیرش بودن.البته من ۱روز گلو درد و اسهال داشتم ولی روز بعد دیگه خوب خوب بودم

  20. صادق گفت

    سلام
    تقریبا اوایل آذرماه مریض شدم
    و کمی سرفه و ضعف و خلط زیادی ازم دفع شدو مدتی صدایم کاملا به هم ریخته بود ولی بعد از یکی دو هفته
    خوب شدم …(با دارو )
    اما دوباره الان که اواخر دی ماه است
    دو باره احساس تب میکنم
    در صورتی که سری قبل اصلا تب نداشتم
    و سرم و بتامتازون و این چیزارو هم استفاده کرده ام
    ولی تب به صورت سینوسی کم و زیاد میشه ولی هیچ علائم دیگری ندارم …
    ممنون میشوم اگر اطلاعاتی دارید بفرمایید

  21. زهرا گفت

    سلام من از اول دی التهاب گلو دارم‌ و بگیر نگیر داره یکم وسطش خوب میشه دوباره همونه بعضی وقتم سرفه الآن متوجه شدم پشت گوش راستم پف کرده و درد میکنه سمت زیر بغلمم کمابیش درد حس میکنم (حالا خیلی نیس شایدم حساس شدم)خیلی نگرانم دلیلش چیه؟ گره های لنفیم درگیره؟ ربطی به این ویروس روکار میتونه داشته باشه؟ اگه آره ممنون میشم بهم بگید

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام بنظر میاد این علائم عصبی و روانی باشند . ربطی به ویروس ها ندارد.

      1. زهرا گفت

        البته تب هم دارم و گلوم التهاب داره و قرمزه الآن یک ماهه که قرمزی از بین نرفته یه مدت هم چرک داشت که چرک خشک کن نوشت دکتر
        اما خشکی گلوم به هیچ شکلی از بین نمیره و به صورت عود کننده درگیر میشه هر دفعه سوزش بیشتری از قبل پیدا میکنه

  22. خدا به همه سلامتی بده گفت

    یک هفتس درگیر این ویروس جدید شدم ، اوایل فقط سر درد و کمی گلو درد ‌‌بعدطوری منو زمین گیر کرد که فکر میکنم تا به حال به این شدت درگیر این بیماری شبیه سرماخوردگی نشده بودم ، سرفه های مداوم و بسیار خشک تنگی نفس ، تب و لرز ، سرفه های خشک امانمو گرفته از تو چشمام چرک های سفید می‌زد بیرون واقعا وحشتناکه

    1. اتنا گفت

      سلام من یه هفته هست زبانم میسوزه انتهای زبانش یه برجستگیهای هست و وسط زبون هم لک های سفید هست اطراف زبانم همش احساس سوزش دارم انگار اب داغ بخوری زبونت بسوزه دقیقا اینجوریم .سفیدی روی و کناره های زبانم هست. گوشام چند روزه خیلی خفیف درد میکنه اب دهنم تلخه تو این یه هفته . دکتر رفتم میگه ویروسه یه دکتر دیگه هم رفتم میگه ویروسه . ایا علائم کروناست؟؟ راهنمایی میکنید چه کنم ؟ هنوز خوب نشدم.

      1. اسماعیل فتحی گفت

        با آرزوی سلامتی برای شما و خانواده محترمتان ، دقیقا بنده هم علائم شبیه به علائم شمارو دارم .
        تمام خانواده من درگیر شدن ، حتی خواهرزاده های کوچیکم .لطفن دعا کنید واسمون…

  23. مریم گفت

    سلام من دو هفته هست در گیرم متأسفانه بجای بهتر شدن علائم هر روز مورد جدیدی پیش میاد پریشب از درد بدن پناه بردم به دیکلوفناک ۱۰۰.الانم ناحیه شکمم بد جور درد می کنه و با تشک برقی یکم خودم رو آروم کردم. گلوم بقدری خشک و بد طعم شده که عذابم میده.مثل اینکه تو گلوم نمک ریختن.تو مغزم همش یه صدای کس کس هست مثل سماور روشن.خیلی بیماری عجیبی هست نمیدونم تا کی دورش طول میکشه. اشتهام هم صفر شده.بهم سرم و ضد درد و ویتامین سی و بکمپلکس زدند ولی هیچ فایده ای نداشت.

    1. اسماعیل فتحی گفت

      همین سرم و داروهایی که فرمودید + چرک خشک کن قوی تزریق کنید به همراه سرم ، بوخور آب گرم ، شست و شوی متداوم دهان با آب نمک و ریختن قطره جنتامایسین و آزیترومایسین در چشم ها و پماد چشمی و همچنین پماد و قطره های چرک خشک کن برای بینی استفاده کنید ،
      به تدریج ابتدای حفره های بینیان به شدت عفونی و ملتهب خواهند شد ، از دستمالهای بسیار نرم استفاده نمائید.
      بوخور آب گرم فراموش نشود.
      نوشیدنهای گرم رو همیشه کنارتون داشته باشید.
      از همه مهم تر برای همدیگه و جامعه ی مظلوممان دعا کنیم که کسی از خانوادمون آسیب جدی نبینه و این توده ی لعنتی رو هم پشت سر بذاریم.
      التماس دعا🙏⚘️

  24. گل آذین گفت

    با سلام و عرض احترام
    گلو درد شدید
    زخم در گلو
    بی جانی از علائم ویروس جدید
    لطفاً اگر کسی می‌دونه دوره اش چقدر ه راهنمایی کنه

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      ضمن آرزوی سلامتی هرچه سریعتر برای شما، به طور معمول پس از یک هفته علائم شما رو به بهبودی خواهند رفت. اگر بهتر شندید و علائم شدید شد به پزشک متخصص مراجعه نمائید.

  25. ساناز گفت

    سلام چطور متوجه نازک شدن رگ ها شدین؟ علائم دیگتون چیه؟

  26. محمد حسین گفت

    سلام من ۳ هفته پیش آبریزش بینی گرفتم بعد ۳ روز رفتم دکتر حالم خوب بود فقط آبریزش داشتم نمیدونم چه آمپولی زد بعد یک ساعت لرز شدید گرفتم و نفسم بالا نمیومد روز بعدشم شروع به سرفه کردم و هم زمان با سرفه های شدید احساس خفگی میکردم نفسم در نمیومد الان بعد از ۳ هفته هنوز خوب نشدم و ۳ بار دکتر رفتم دیگه نمیدونم چکار کنم ….

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام
      باید بپرسید چه امپولی زده اند. احتمال داره نسبت به این امپول حساسیت داشته باشید لذا اگر دفعه دیگه این امپول را بزنید خطر شوک و مرگ داره

    2. سمانه گفت

      پسرمنم یه هفته بود ابریزش بینی داشت بعدش بدتر شدواستفراغ وتب ولرز وابریزش بینی وعطسه وخستگی وبی حالی وبی اشتهایی و..6سالشه
      همه نوع دارو ودکتر وپنی سیلین و…هنوزم خوب نشده
      نمیدونم چه مریضی گرفته.

  27. امرم گفت

    سلام خدمت دوستان،
    من از اول دی ماه مبتلا به این ویروس نحض شدم تا الان هم اصلا خوب نشدم یعنی ۲۰روز، اولش با گلو درد شدید شروع شد، بعد چرک شدید سرفه هایی شدید نفس تنگی های شبانه که تا الان هم ادامه داره،
    به قول دوستان هر روز که بیدار میشم میگم انشاالله تموم شده بیماریم ولی باز سرفه های شدیدی شروع میشه،
    خیلی وقت بود که به این شدت مریض نشده بودم، الان هم دخترم مریضه خلاصه که خیلی مراقب باشید خیلی بیماری بدی هست دکتر هم به من امپول سفازولین دادن به دخترم سفیکسیم ولی انگار نه انگار…

    1. زهرا گفت

      سلام من ۳ هفتس گلوم درگیره
      اول حالت خشکی و کم آبی خفیف در گلو داشتم که نادیده گرفتم و گفتم هرچی باشه نهایتا ۳ یا ۴ روزه دورش تموم میشه و البته شروعش خیلی خفیف بود و بعد از ۳ روز گلودردم از بین رفت… اما هنوز بدنم حالت کم آبی داشت که دوباره حدود ۳ روز بعد احساس گلودرد کردم رفتم دکتر گلوم چرک داشت چرک خشک کن تا ۱ هفته مصرف کردم و پیشرفت خاصی احساس نکردم همچنان بدنم کم آب بود و گلوم بگیر نگیر داشت دوباره دکتر رفتم گفت چیز خاصی نیس و چرک هم دیگه نداره و دورش بگذره سرم هم تزریق کردم و خیلی مایعات مصرف کردم روتارین و لعاب به دانه و تخم شربتی و … هرچیزی که درمان کم آبی باشه یه برهه خوب شدم و دوباره گلودرد شروع شد به مراتب شدید تر از قبل مجدد دکتر رفتم و آمپول بتا زدم و یک سری داروی دیگه (تو ۲ هفته تقریبا ۲ تا شیشه دیفن مصرف کردم) باز هم گلو درد خوابید ولی همچنان خشکی دارم و سرفه هم هرازگاهی بینش پدیدار میشه…
      دقیقا ۳ هفتس که به طور دوره ای ۳ بار گلودرد میگیرم و خشکی گلوم همچنان پایداره
      نمیدونم این وضع تا کی ادامه داره!! واقعا خسته شدم فقط هم گلوم درگیره
      بعضی وقت سمت کتفم هم تیر میکشه
      این موارد هم آیا از علائم ویروس جدید هست؟

  28. کوروش گفت

    آیا بیماری گوارشی این روزها (نزدیک به یک هفته ست که درگیر آن هستم)همراه با حالت تهوع و سردرد شدید و سنگینی سر است از نشانه های بیماری کرونا می‌باشد

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      بله ممکن است در برخی افراد علائم گوارشی نیز بروز کند.
      با مصرف مایعات مقوی و استراحت کافی روند بهبودی شما حاصل خواهد شد.

  29. کوروش گفت

    آیا بیماری گوارشی همراه با حالت تهوع و سردرد شدید و سنگینی سر نشانه های بیماری کرونا است

  30. محمد گفت

    سلام
    الان که این مطلب رو مینوسم تقریبا اکثر اطرافیان آلوده شدن و بیمار. این ویروس علایم شدیدی داره. اول سردرد و شل شدن و بیحالی بدن و بعد گلودرد بسیار شدید که هر دفعه آب دهان قورت داده میشه درد میگیره. بدن درد حالت مچاله کردن و خرد شدن استخوان. سینوس ها درگیر میشه و مرتب خلط چرکی بیرون میاد. شب تعریق شبانه دارید. سوزش گلو و سرفه زیاد. اوایل حالت تهوع و استفراغ بعد بی اشتهایی . تمام دهان ممکنه زخم و حالت تورم بخصوص در لثه ایجاد میشه. خلاصه خوب شدن توکارش نیست. هر دارویی بخوری سرم بزنی بازم میبینی ریست میکنه و دوباره فعال میشه.

    1. بیتا گفت

      دقیقا چکار باید بکنیم۲۰ روزه درگیرم خوب میشم مجدد همونجوره
      چه دارویی جواب میده
      پنی سیلین نفازولین سرم دگزا همه رو زدیم دکترهمه جور دارو داره تو این مدت

    2. مانا گفت

      سلام من دخترم درگیر این بیماری شد من ۱۰شب اینو بیمارستان بستری کردم هرشب سرم وامپول و این ویروس ریه رو درگیر میکنه وپنومونی میشه اگه سریعتر اقدام نشه توخواب خفه میکنه آدمو من دخترم سینوس ها درگیر شدن راههای مجرا تنفسی بسته شد خیلی چیز بدیه که با کمک پزشک عزیز دخترم بهبود پیداکرد

  31. شبنم گفت

    من گلو درد شدید دارم خفه میشم با آبریزش بینی حالت تهوع دارم قبلا کرونا گرفتیم هممون مادرم برای همین کرونا رحمت خدا رفت الان همون حالت دارم دقیقا نفس نمیتونم بکشم درست

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      ضمن آرزوی سلامتی هرچه سریعتر برای شما، اگر احساس درگیری ریه یا تب بالا دارید توصیه می‌شود به پزشک متخصص جهت معاینه مراجعه نمائید.
      بابت فوت مادر هم متاسفیم، انشاءالله خدا رحمتشون کنه.

  32. Tala گفت

    سلام الان یک هفته اس گلوم متورم شده جوری که قورت دادن آب دهانمم برام سخته زیر گلوم ام باد گرده آیا خطرناکه ؟

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام
      شاید از عوارض سرماخوردگی باشه.

  33. نازی گفت

    سلام.
    وقت بخیر
    من چند روز پیش با علائم سرماخوردگی جزئی به دکتر رجوع کردم و گفت الرژیه.و دارو مصرف کردم و ظرف دو روز سرفه و تنگی نفس شدید گرفتم.تا اینکه تنگی نفسم به حد مرگبار رسید و دیگه نمیتونستم نفس بکشن با آمبولانس بردندمنا. و چندروز بستری شدم.
    الان هنوز درگیرم.اززعلایمش سرفه و خلط بود.و تنگی نفس شدید که هر لحظه بیشتر می‌شد و البته بت اندازه یک نقطه وقتی بین قفسه سینه م را لمس میکردم درد می‌گرفت که بعد این نقطه پخش؟شد و با لمس انگار زیرش عفونت کرده درد وحشتناک شد.
    الان‌چند روزه دارو مصرف میکنم.
    واقعا مواظب باشید
    من غافلگیر شدم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      ممنون بابت اشتراک‌گذاری تجربتون.
      بابت این اتفاق متاسفیم و امیدواریم هرچه سریعتر بهبودی کامل را بدست بیاورید.
      بله ممکن است این ویروس در برخی افراد با علائم شدیدتر بروز کند…

  34. فيروز. گفت

    سلام من سه روز در گير شدم ،با تب و لرز شروع شد و گلو درد ،، دكتر كه رفتم بعد از ان ابريزش بيني پيدا كردم ، البته يك از سينوس عفونت دارد ،، فكر كنم شبيه كرونا باشد ،، ولي نميدانم كي بهتر ميشوم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      ضمن آرزوی سلامتی برای شما، مایعات مصرف کنید، استراحت کافی داشته باشید و دستورات پزشک را رعایت کنید. معمولا پس از یک یا دو هفته علائم شما بهبود خواهند یافت.

  35. حسینی گفت

    ما سه نفر تو خونه هستیم و به ترتیب با گلو درد شروع شده با آبریزش بینی همسرم و کمی تب و لرز و بعد اون پسرم با گلو درد و تب و لرز
    منم فعلا کمی گلوم ملتهبه و شروع کردیم مثل دوران کرونا با مایعات و سوپ و دمنوش های مختلف و آب میوه طبیعی و رعایت کردن همه موارد .‌‌..
    این سرماخوردگی نیست
    چون همه ما خلاصه تجربه سرماخوردگی بعد این همه سال رو داریم ، قطعا سویه های جدید کروناست
    با آنکه هر سه نفر ما سه دز قبلا واکسن کرونا رو زده بودیم ، حالا انشاالله همه مردم با رعایت کردن خوب بشند

    1. سروناز گفت

      عزیزم طول دوره بیماری شما چقدر طول کشید؟
      چون من الآن ۲هفته است گلودرد و سرفه دارم آدم هِی حس میکنه داره خوب میشه ولی بعد میبینی داری بدتر میشی…
      نمیدونم کِی میخواد تموم بشه این لعنتی‌.‌‌‌..

  36. محمدی گفت

    سلام خیلی خطرناکه ما چند تا از نزدیکانمون به خاطره این مریضی تو ماه آذر فوت کردن خیلی مواظب باشین به همه اطلاع رسانی کنین خواهشا

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      بابت این اتفاق متاسفیم.
      امیدواریم به زودی این ویروس از کشور ما و کل دنیا برچیده شود.

  37. بهمن تقی زاده از اصلاندوز گفت

    منم گرفتم سرفه تموم نمیشه ۵ بار رفتم دکتر تب و لرز داشتم بعدش هم ۱۰ روزه سرفه ولم نمیکنه میترسم کرونا باشه اینجا بیشتر مردم مبتلا شدن…سینم بدجور میسوزه

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      احتمال ابتلا به ویروس جدید کرونا وجود دارد که تشخیص قطعی با انجام تست PCR صورت خواهد گرفت.
      باید دوره بیماری بگذرد تا بهبودی کامل رخ دهد؛ در موارد شدید ممکن است دو تا سه هفته پس از ابتلا بهبودی رخ دهد، اگر تب مداوم ندارید خیلی جای نگرانی ندارد و با مصرف مایعات، استراحت کافی و سرم آب نمک برطرف خواهد شد.
      اگر احساس درگیری ریه می‌کنید نیز بهتر است به متخصص ریه مراجعه نمائید.

  38. خدایاری گفت

    من تمامی این علایم رو دارم و متاسفانه از جام نمیتونم بلند بشم. بدن دردش فوق العاده اذیت کننده س

  39. کامران هدایت گفت

    اقای محترم ویروس کرونا تمام نشد ایران همه دنیا این ها شایع هست بله

  40. زهرا گفت

    سلام من ویروس جدیدی گرفنم خودم پرستارم و بیماری مزمن و ویروسیی که شکمم متورم شده و عروق و رگهای بدنم نازک و جریان خونمو مختل کرده چنماهه مبتلام و دارم بدتر میشم این بیماری گسترش یافته اما کسی ازش خبر نداره چون کاملا پنهانه تا زمان سکته قلبی یا مغزی برسه کجا باید گزارش داد چنین چیزیو ؟حدود ۵۰۰ تا هزار نفرم میشناسم که مبتلا شدن اطرافم نمیدونم من از اونا گرفتم یا اونا از من اما مهم اینه این بیماری کشنده با علائم شبه واسکولیت پخش شده و انتقالش ننفسیه

    1. ساناز گفت

      سلام از کجا متوجه نازک شدن رگ های بدنتون شدین؟ علائم دیگتون چه مدلی هستن؟

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.