واکسن هاری چیست؟ + زمان تزریق و عوارض واکسن هاری برای انسان

800 139,202
زمان مطالعه این مطلب: 7 دقیقه

هاری یک بیماری خطرناک ویروسی و مشترک بین انسان و حیوان (زئونوز) است که باعث التهاب پیشرونده و کشنده مغز و نخاع می‌شود. بهترین راه مقابله، تزریق واکسن هاری است. انسان‌ها زمانی به این ویروس مبتلا می‌شوند که توسط حیوان آلوده گاز گرفته شوند. بعد از گاز گرفتگی ممکن است ابتدا علائم بالینی در فرد ظاهر نشود. اما پس از چند هفته، یا چند ماه از گاز گرفتگی، هاری می تواند باعث ایجاد درد، خستگی، سردرد و تب گردد. به دنبال این علائم بالینی، حمله، توهم و فلج نیز اتفاق می افتد. اگرچه پس از ظاهر شدن علائم بالینی کشنده، هاری کاملاً قابل اجتناب است.

واکسن ها از دیرباز برای جلوگیری از مرگ ناشی از هاری در دسترس بوده‌اند. با این وجود،‌ هاری هنوز هم سالانه ده‌ها هزار نفر را می کشد. مقصر 99 درصد این مرگ و میر، گاز گرفتگی توسط سگ آلوده به این ویروس است. حتما تا انتهای این مقاله از مجله سلامت کیوان همراه ما باشید تا درباره واکسن هاری، زمان تزریق واکسن هاری و عوارض واکسن هاری بیشتر صحبت کنیم.

واکسن هاری چیست؟

واکسن ضد هاری به افرادی که ریسک ابتلا به هاری در آنها زیاد است تزریق می‌شود تا در صورتی که در معرض خطر قرار گیرند، از آنها محافظت شود. همچنین پس از اینکه فردی توسط حیوانی گاز گرفته شود، تزریق واکسن هاری می‌تواند از این بیماری جلوگیری کند.

از قدیم، جهت درمان و پیشگیری آسیب دیدگان حیوان گزیده، واکسن‌های مختلفی کشف و مورد استفاده قرار گرفته که عبارتند از:

  • واکسن نخاع خرگوشی
  • واکسن فرمی (Fermi)
  • واکسن فلوری (Flury)
  • واکسن تهیه شده در جنین اردک (DEV)
  • واکسن‌های کشت سلولی (Vero ،HDC و PCEC)

واکسن مورد استفاده در ایران بر اساس مصوبه کمیته فنی کشوری هاری، واکسنی است به نام Vero که غیرفعال بوده و از کشت سویه ویروس هاری در سلول Vero (حاصل از کلیه نوعی میمون) به دست می‌آید. این واکسن طی سال‌های زیادی که در ایران مصرف شده، هیچ گونه عارضه و یا واکنش سوئی نداشته است.

چه کسانی باید واکسن هاری دریافت کنند؟

شاید برای شماهم این سوال پیش آمده باشد که چه زمان و چه افرادی باید واکسن ضد هاری را دریافت کنند. در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

واکسیناسیون پیشگیرانه (بدون اینکه حیوانی گاز گرفته باشد)

افرادی که از ریسک ابتلاء به هاری بالایی برخوردارند مانند دامپزشکان، دامداران، جنگلبانان، افرادی که با حیوانات سروکار دارند، کارکنان آزمایشگاه هاری، غارنوردها و کارکنان تولیدات بیولوژیک هاری باید واکسن هاری دریافت کنند.

واکسن هاری همچنین باید برای افراد زیر نیز استفاده شود:

  • افرادی که فعالیت‌های آنها باعث می‌شود با ویروس هاری یا با حیوانات هار احتمالی برخورد زیادی داشته باشند.
  • مسافران بین المللی به مناطقی از جهان که هاری شایع است.
  • همچنین افرادی که دوست دارند با حیوانات در تماس باشند.

واکسیناسیون ضد هاری قبل از در معرض خطر قرار گرفتن

برنامه زمانی واکسیناسیون ضد هاری قبل از بروز خطر 3 دوز ‌در زمان‌های زیر است:

  • دوز اول: در صورت لزوم
  • دوز دوم: هفت روز پس از دوز اول
  • دوز سوم: 21 یا 28 روز پس از دوز اول

برای کارمندان آزمایشگاهی و سایر افرادی که ممکن است مدام در معرض ویروس هاری قرار داشته باشند، آزمایش دوره‌ای برای حفظ ایمنی آنها توصیه می‌شود و در صورت نیاز باید از دوزهای یادآور استفاده شود. دوزهای یادآور یا آزمایش برای مسافرین توصیه نمی شود.

واکسن هاری پس از در معرض خطر قرار گرفتن

هر فردی که توسط حیوانی گزیده می‌شود، یا هرکسی که ممکن است در معرض خطر هاری قرار داشته باشد، باید زخم را با آب و صابون یا مواد ضدعفونی کننده (پوویدون آیوداین (بتادین) یا الکل 40 تا 70 درصد) تمیز کرده و فوراً به یک پزشک مراجعه یا خود را به نزدیکترین مرکز پیشگیری و درمان هاری برساند. اگر فرد به آمپول هاری نیاز داشته باشد، پزشک معالج یا کادر درمانی تشخیص می دهند. واکسیناسیون کامل ضدهاری طبق دستورالعمل جدید وزارت بهداشت ایران، ۳ تزریق واکسن داخل میان پوستی (اینترادرمال) در سه نوبت یا چهار تزریق عضلانی در چهار نوبت است که فرد حیوان گزیده باید آنرا انجام دهد.

اگر فردی که در معرض خطر قرار گرفته است و هرگز بر علیه بیماری هاری واکسینه نشده است باید 4 دوز از واکسن هاری در زمان‌های زیر دریافت کند:

  • دوز اول: به محض بروز مشکل
  • دوز دوم: روز سوم پس از دوز اول
  • دوز سوم: روز هفتم پس از دوز دوم
  • دوز چهارم: روز چهاردهم پس از دوز سوم

همچنین این فرد باید همزمان با دوز اول، واکسن دیگری به نام ایمنوگلوبین (سرم) ضد هاری را دریافت کند. البته دوزهای تزریقی واکسن هاری با توجه محل زخم و خراش توسط پزشک و مراکز بهداشت تعیین خواهد شد.

واکسن ضدهاری
واکسن ضدهاری

سرم ضد هاری

سرم ضد هاری که در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرد از پلاسمای انسانی تهیه شده و هیچ نوع مخاطره‌ای ندارد و احتیاج به تست نیز نمی‌باشد. مقدار آن حداکثر 20 واحد به ازای هر کیلوگرم وزن می‌باشد و فقط حجم لازم بر اساس اندازه زخم فقط در اطراف آن تزریق می شود.

در موارد زیر علاوه بر واکسن، تجویز سرم نیز مورد توصیه می شود: 

  1. گزیدگی و خراشیدگی منفرد و یا متعدد عمیق پوستی
  2. لیسیدن پوست آسیب دیده، آلوده شدن غشاهای مخاطی با بزاق حیوان مشکوک
  3. هر نوع مواجهه با خفاش شامل ورود به غار دارای خفاش و یا گزش یا خراشیدگی توسط خفاش
  4. مواجهه با حیوان محتمل یا قطعی مبتلا به هاری
  5. هر نوع جراحت در سر، صورت، گردن و دست (نوک انگشتان تا مچ دست) و ناحیه تناسلی

در صورتیکه فرد مجروح دارای سابقه واکسیناسیون نباشد و یا قبلاً تنها یک دوز واکسن دریافت کرده باشد باید سرم ضد هاری برای او تجویز شود.

سرم ضد هاری بایستی در داخل یخچال تحت دما بین صفر و 8 درجه سانتی گراد نگهداری شود و نباید زیر صفر درجه باشد. در ضمن، ویال‌هایی را که محتوای آنها تغییر رنگ داده است نباید مصرف کرد. اگر حجم سرم مورد نیاز مجروح بیش از 5 میلی لیتر باشد، باید در دو محل جداگانه تزریق شود؛ زیرا تزریق مقدار زیاد سرم در یک محل موجب آزردگی عضله و احتمالاً آبسه خواهد شد. عوارض ناخواسته سرم‌های ضد هاری انسانی از قبیل شوک آنافیلاکتیک، تورم عصبی عروقی و عوارض کلیه بسیار نادر است؛ فقط گاهی موجب درد و تب مختصر خواهد شد.

از آنجاییکه ویروس هاری از جمله ویروس‌های بی‌هوازی می‌باشد، لذا بخیه زدن در محل جراحت شرایط را جهت رشد ویروس آماده‌تر می کند. لذا در موارد ضروری می‌بایست قبل از بخیه در محل جراحت سرم ضد هاری تزریق گردیده و نیز مقداری سرم در محل جراحت ریخته شود و سپس بطور محدود بخیه انجام گردد.

نحوه تزریق واکسن هاری

واكسن هاری در بزرگسالان حتماً بايد در عضله دلتوئيد (شانه) بازو تزريق شود. همچنین تزریق این واكسن در اطفال كمتر از دو سال حتماً بايد در ناحية بالا قسمت جانبی ران تزريق گردد. باید توجه داشت که واكسن ضد هاری نبايد در سرين ماهیچه افراد تزريق گردد.

اطلاعات مهم قبل از دریافت واکسن ضد هاری

در صورت وجود موارد زیر، قبل از در یافت واکسن هاری با پزشک معالج خود صحبت کنید:

  1. اگر در دو دوز قبلی واکسن هاری یا مشتقات دیگر این واکسن، واکنش آلرژی شدیدی (کشنده‌ای) داشتید،
  2. بنا به یکی از این دلایل، سیستم ایمنی‌تان ضعیف شده باشد:

البته اگر بیماری سبک‌تری دارید مثلاً سرماخوردگی، می‌توانید واکسن دریافت کنید. اما اگر به شدت بیمار هستید، احتمالاً قبل از دریافت دوز معمول واکسن هاری ( زمانی که توسط حیوانی گاز گرفته نشده‌اید) باید منتظر بهبودی باشید. ولی اگر در معرض ویروس هاری قرار گرفته اید، باید صرف‌نظر از بیماری که دارید فوراً واکسن دریافت کنید.

عوارض واکسن هاری

واکسن نیز مانند سایر داروها می تواند مشکلات جدید ایجاد کند، مثلاً واکنش آلرژیک شدید. خطر ایجاد آسیب جدی ناشی از عوارض واکسن هاری بسیار نادر است.

عوارض خفیف واکسن هاری

  • درد، قرمزی، ورم یا خارش در جای تزریق (30 الی 74 درصد)
  • سردرد، تهوع، شکم درد، درد عضلانی، سرگیجه (5 الی 40 درصد)

عوارض ملایم واکسن هاری

  • کهیر، بدن درد، تب (حدود 6 درصد از دوزهای یادآور)
  • سایر اختلالات سیستم عصبی، مانند سندرم گیلن باره (GBS) پس از تزریق واکسن هاری گزارش شده اند امّا به حدی نادر بودند که مشخص نیست واقعاً توسط واکسن ایجاد شده باشند.

مواجه با واکنش شدید به واکسن هاري

هر عاملی که موجب نگرانی شما گردد، مثلاً نشانه‌های واکنش آلرژی شدید، تب بسیار بالا یا تغییرات رفتاری باید به پزشک مراجعه کنید. نشانه آلرژی شدید می تواند شامل کهیر، ورم صورت و گلو، تنگی نفس و ضربان قلب سریع، سرگیجه و ضعف باشد. این نشانه‌ها معمولاً چند دقیقه تا چند ساعت پس از واکسیناسیون بروز می‌کنند.

اگر فکر می کنید واکنش آلرژی شدید یا موقعیت اورژانسی دیگری دارید که نمی‌توانید منتظر بمانید، با 115 تماس بگیرید یا فرد بیمار را به نزدیکترین درمانگاه ببرید، در غیر این صورت با پزشک معالج خود تماس بگیرید.

جمع بندی

  • واکسن هاری برای پیشگیری، کنترل و درمان هاری به افراد تزریق می‌شود.
  • اولین اقدام پس از گزیدگی توسط حیوان، شستن محل زخم با آب و صابون به مدت حداقل 15 دقیقه و مراجعه به مراکز بهداشت جهت معاینه و تجویز تزریق واکسن یا سرم هاری است.
  • واكسن هاری در بزرگسالان حتماً بايد در عضله دلتوئيد (شانه) بازو تزريق شود. همچنین تزریق این واكسن در اطفال كمتر از دو سال حتماً بايد در ناحية بالا قسمت جانبی ران تزريق گردد.
  • واکسن هاری مانند سایر واکسن‌ها و داروها شامل عوارضی است که شامل: درد و ورم در ناحیه تزریق، سردرد، تهوع درد عضلانی و در موارد شدید کهیر و سایر اختلالات سیستم عصبی را همراه دارد.

واکسن هاری چیست؟

واکسن هاری برای پیشگیری، کنترل و درمان بیماری هاری استفاده می‌شود. معمولا افراد زمانی که در معرض خطر هستند یا مورد گزش و خراش توسط حیوانات قرار گرفته‌اند واکسن هاری تزریق می‌کنند تا از ابتلا به ویروس هاری جلوگیری کنند. معمولا واکسن هاری بی خطر است.

گاز گرفتن سگ خانگی نیاز به واکسن دارد؟

در صورتی که سگ یا حیوان خانگی واکسن هاری تزریق نکرده باشد نیاز به واکسن هاری هست. در غیر این صورت با توجه به اندازه خراش و گزش توسط مراکز بهداشت، اقدامات لازم صورت خواهد گرفت.

عوارض واکسن هاری چیست؟

عوارض خفیف واکسن هاری شامل:
درد، قرمزی، ورم یا خارش در محل تزریق، سردرد، تهوع، شکم درد، درد عضلانی، سرگیجه
و عوارض ملایم واکسن هاری شامل:
کهیر، بدن درد، تب و سایر اختلالات سیستم عصبی، مانند سندرم گیلن باره (GBS) پس از تزریق واکسن هاری گزارش شده اند امّا به حدی نادر بودند که مشخص نیست واقعاً توسط واکسن ایجاد شده باشند.

آیا فردی که دچار گازگرفتگی شده و قبلاً واکسینه شده نیاز به دریافت واکسن دارد؟

بله، فردی که قبلا واکسینه شده است باید یک دوز به محض گازگرفتگی و دوز دوم در روز سوم دریافت کند. بعلاوه به ایمنوگلوبین هاری نیازی ندارد.

آیا خارج کردن کف صابون از لابه لای زخم ضروری است؟

بله، زیرا باقی ماندن کف صابون اثر بعضی مواد ضدعفونی کننده مورد استفاده پس از شستشو را خنثی می نماید.

آیا در صورت تأخیر در نوبت های واکسیناسیون باید مجدد تزریق شود؟

خیر، ادامه واکسیناسیون باید طبق زمان بندی قبلی صورت بگیرد.

آیا واکسن و تزریق سرم ضد هاری به زن حامله پس از گزیدگی توصیه می شود؟

بله، به دلیل خطر ابتلا به هاري، حاملگی دلیل منع واکسیناسیون و تزریق سرم پس از مواجهه نمی باشد.

آیا از هاری می توانیم جان سالم به در ببریم؟

بله، هنگامی که عفونت هاری ایجاد شد، هیچ درمان موثری به غیر از واکسن وجود ندارد. اگرچه تعداد کمی از افراد از هاری جان سالم به در برده اند، این بیماری معمولاً باعث مرگ می‌شود.

آیا می توان واکسن ضد هاری را دیر تزریق کرد؟

خیر، هنگامی که در فردی علائم هاری ظاهر شود، برای واکسیناسیون علیه هاری دیر شده است.

آیا علاوه بر تزریق واکسن ضد هاری برای پیشگیری از عفونت های ثانویه می توان آنتی بیوتیک تجویز کرد؟

بله، آموکسی سیلین/کلاوولانات (کووآموکسی کلاو) اولین آنتی بیوتیک پیشگیرانه است.

آیا هاری از طریق رابطه جنسی منتقل می شود؟

به طور معمول انتقال هاری از انسان به انسان بسیار نادر است. برخی تحقیقات انتقال هاری از انسان به انسان را از طریق پیوند بافت یا ارگان آلوده گزارش کرده‌اند. همچنین با توجه به حضور هاری در اسپرم مردان و ترشحات واژن بانوان، احتمال کمی برای انتقال هاری از طریق رابطه جنسی نیز وجود دارد.

800 نظر
  1. حسین گفت

    سلام وقت بخیر. امروز با یه سگ داخل جاده تصادف کردم که سگ مرد. بعد ک داشتم مه شکن ماشین رو که شکسته بود بیرون میکردم که بعد متوجه شدم مقداری لکه خون روی سپر ماشین پخش شده همراه با آب گل آلود( بخاطر بارون) که تقریبا بعد از پنج شیش دقیقه دستم با آب و فیس واش( چون صابون نبود اون لحظه داخل ماشین) شستم و آب کشیدم. یه ذره لکه خون رو انگشت دستم قبل شستشو بود. دستم زخم و خراشیدگی نداره. بند انگشتم یکم پوستش خشک شده و پوست مال شده یکم هم یکم پایین ناخن ها پوست مال هست یه ذره. آیا نیاز هست من امشب یا فردا صبح نسبت به دریافت واکسن هاری اقدام کنم؟ ممنون. ذهنم خیلی درگیر کرده

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خیر احتمال انتقال هاری در این شرایط وجود ندارد.

  2. Ehsan گفت

    سلام وقت شما بخیر من یک سگه نژاد کوچک شیتزو آپارتمانی دارم.الان ۷ سالشه و تمام واکسن هاشو سره موقع زدم. آخرین واکسن های سالانه هم ماله ۸ ماه پیشه که زده و فعلا زمان واکسن امسالش نرسیده.توی بازی با پسرم که نوزاده یک ساله است دستش رو گاز گرفت روی انگشت دسته پسرم اندازه یک نقطه دندون زده که اندازه سوزن زخم شده و خون هم نیومد.الان با توجه به اینکه سگم خونگی هست و این شرایط که عرض کردم احتیاج به واکسن زدن به فرزندم هست یا خیر؟
    ممنون از شما

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خیر نگران نباشید.

  3. بانو گفت

    سلام وقت بخیر
    ممنون بابت مطلب و آگاهی خوبی که میدید.
    پام رو گربه گاز گرفته نه در حدی که وارد گوشتم بشه ولی خونریزی داشت فورا با الکل و آب شست و شو دادم، علائم هاری تو اون گربه نیست چون تو حیاطمون بزرگ شده صرفا به خاطر اینکه فک کرد به بچه‌اش نزدیک بشم بهم حمله ور شد
    یه سوال داشتم اگر با دو روز تاخیر واکسن هاری زد مشکلی پیش میاد،چون مسئول مرکزی که واکسن دوز اول رو دریافت کردم گفتن که نباید انقدر دیر میومدی

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      اگر گربه را می‌شناسید که مشکلی نیست.
      زمان طلایی تزریق واکسن هم 72 ساعت پس از گزش هست.
      اگر تا 10 روز پس از گزش حیوان مرد، برای تزریق دوزهای بعدی اقدام کنید.

  4. فرشته گفت

    سلام وقت بخیر
    ببخشید اگه بزاق سگ بخوره زخمی که دلمه بسته ۴روز از اون زخم گذشته باشه ایا بازهم امکان انتقال هست ؟؟؟باید واکسن زد؟؟

  5. نازنین گفت

    سلام
    سگ من که سال گذشته واکسن ضد هاری بهش زدم حدود ۱ماه و نیم به باغ یک نفر سپردمش که ۳ هفته پیش فرلر کرده بود و در این ۳ هفته در روستایی با سگ های دیگه ارتباط داشته و گویا جفت گیری کرده و عفونت رحم پیدا کرده ، بعد از ۳ هفته که پیداش کردم و نوازشش کردم و غذا دادم بهش ولی هنوز دکترش نبردم
    دیروز بهش غذا اومدم بدم دستمو همراه استخون بردم داخل دهانش که اومد استخونو گاز بزنه انگشت شصت دست منم که در دهانش بود گاز گرفته شد البته غیر عمدی بود ولی زخم عمیق بود و خون آمد . به نظر شما واکسن ضد هاری نیاز بود؟
    یک دوز زدم گفته ۳ دوز بیا بزن
    خواستم بدونم اگر نیاز نیست دوزهای بعدی رو نزنم …

    آیا واکسن ضد هاری چه هورمونیه و در کوتاه مدت یا بلند مدت ضرری برای بدن داره یا نه؟
    اگر داره ضررش رو میگید؟ کورتون نداره؟ پوکی استخوان نمیاره؟

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام
      نیازی به واکسن هاری ندارید . محل زخم را با اب و صابون بخوبی شستشو بدید و سگ را تا ۱۰ روز زیر نظر داشته باشید. اگر سگ نمیرد یعنی مبتلا به هاری نبوده است. وای اگر احیانا سگ بمیرد بروید بقیه واکسنها و سرم ضد هاری تزریق کنید.

  6. محمد ابراهیمی گفت

    سلام آقای دکتر من حدود یک سال نیم پیش توسط گربه گزیده شدم و سه مرتبه واکسن هاری دریافت کردم حدود سه ماه پیش بازم هم این اتفاق افتاد که من دو دوز یا آور تزریق کردم یک ماه پیش همان گربه غذا میدادم احساس کردم که پنجه ام زده پنج روز طول کشید ولی بازم دو دوز واکسن دریافت کردم ولی خیلی استرس دارم که دیر اقدام کرده باشم در مرکز بهداشت به من گفته شد که اگر گربه ده روز زنده ماند هاری نداشته است از آن روز بیست هشت روز من آن گربه را دیدم ولی هنوز هم استرس دارم که بیماری را بگیرم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      نیازی به اینهمه تزریق واکسن هاری نیست.
      با یکبار تزریق کامل واکسن هاری شما تا آخر عمر نیازی به تزریق مجدد ندارید مگر در موارد حاد و به گفته پزشک.
      نگران نباشید. شما در برابر هاری مصون هستید و در صورت مواجهه اینچنینی و مجدد، واکسن تزریق نکنید.

  7. رضا رضوان پناه گفت

    سلام و وقت بخیر سال جدید مبارک .
    امروز خونه اقوام بودیم یه گربه داشتن که واکسینه شده . ولی بیرون میره و جدیدا دستش زخم شده که خوب شده . این داشت گربشو ناز میکرد بعد به هم دست دادیم . دستم زخم باز داشت . دستش خورد به زخمم . منم یه سالو نیم پیش ۴ دوز واکسن زدم . میخواستم ببینم لازم هست کاری انجام بدم یا برم دوز یاد آور بزنم ؟ ممنونم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      سال نوی شماهم مبارک.
      1- در این شرایط احتمال انتقال هاری وجود ندارد.
      2- شما با تزریق دوره کامل واکسن هاری نیازی به تزریق مجدد واکسن ندارید مگر در شرایط حاد.

  8. سام گفت

    سلام ممنون بخاطر جواب دادن به کامنتها.
    چند روز پیش یه سگ خونگی گازم گرفت سطحی یه سوراخ ریز ایجاد شد رو دستم خونم نیومد خود صاحب سگ هم گفت واکسن هاری به سگ زده.من فردای بعد از گاز گرفتن که ۲۴ ساعت شد رفتم واکسن هاری زدم ۴ نوبت برام تجویز کرده.من الان استرس دارم آیا مشکلی ایجاد نمیشه برام؟کاری نباید انجام بدم؟ممنون میشم جوابمو بدید.

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      اگر حیوان واکسینه بوده و زخم هم سطحی است نیازی به تزریق واکسن نداشته اید‌.
      اگر پزشک مرکز تجویز کرده‌اند تزریق کنید به موقع.
      نگران نباشید جای هیچ نگرانی نیست.

      1. دانیال گفت

        سلام آقای دکتر
        آیا واکسن هاری با مصرف الکل تداخل داره؟مشکلی ایجاد میشه؟
        پیشاپیش تشکر به خاطر زحماتی که میکشید.

  9. زهرا گفت

    سلام وقت بخیر کاش این موضوع مشخص میشد توی سایت ها نوشته که ویزوس چند ساعت زنده میمونه
    اما شما گفتید چند دقیقه کدومش درسته ؟؟
    ایا باید نسبت به محیط وسواس پیدا کرد

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام وقت بخیر
      ویروس هاری در بیرون از بدن موجود زنده چند دقیقه بیشتر زنده نیست و قابلیت انتقال ندارد.

  10. علی گفت

    سلام خسته نباشید
    همسرم دو دوز واکسن هاری و یک دوز واکسن کزاز زده بعد از حدود یک هفته رابطه جنسی داشتیم و مقداری خونریزی داشت ایا نیازی هست من هم واکسن هاری و کزاز بزنم
    ممنون میشم جواب بدین وسواس فکری گرفتم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خیر نیازی نیست.

  11. حنانه گفت

    کسی که۶ ماه پیش واکسن زدتا چند مدت ایمنی داره

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      ایمنی ایجاد شده با تزریق دوزهای کامل واکسن هاری تا 10 سال باقی خواهد ماند و به گفته برخی متخصصان تا آخر عمر نیازی به تزریق مجدد واکسن ندارید.

  12. زهرا گفت

    سلام وقت بخیر عمر ویروس هاری در محیط چقدر هست ؟؟اگر در یک لیوان رو گربه لیس بزنه و حدود ۵دقیقه بعد با لیوان چایی خورده بشه انتقال هاری وجود داره؟؟؟

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام
      صرف نظر از عمر کوتاه ویروس که در حد چند دقیقه است ویروس هاری از راه خوراکی منتقل نمیشود.

  13. مریم رسایی گفت

    سلام امروز دخترمو گربه در پارک چنگ زد دخترم ۱ سال و ۱۰ ماهشه سریع الکل زدم و بعد از ۴۰ دقیقه با صابون شستم و دو ساعت بعد دو دوز واکسن هاری براش تزریق کردن داخل دوتا بازو
    کار دیگه ای باید انجام بدم ؟
    عوارض واکسنش چیه؟
    داخل دو دستش زدن مشکلی نداره ؟ نباید به پا میزدن؟
    انتی بیوتیک لازم نیس؟
    دوتا خراش کوچیک رودستشه مثل مثلا خراش با شاخه درخت ولی یه کوچولو خون اومد

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      نگران نباشید، کاملا اقدامات درستی انجام شده و نیازی به انجام کار دیگه ای نیست. اگر دوزهای بعدی هم تجویز شده به موقع تزریق نمائید.
      ممکن است مقداری تب یا درد دست داشته باشند که برطرف خواهد شد.

    2. سارا گفت

      سلام
      من ۷ روز پیش یک خراشیدگی روی بند دیستال دست چپم داشتم توسط یک گربه
      خوردم ۱۵ دقیقه با اب و صابون شستم (البته آبش سرد بود ) زخم عمیق نبود اصلا ولی خونریزی داشت
      گربه حالت تهاجمی نداشت و در حین بازی چنگ خوردم
      گربه توی یک رستوران بود که از صاحب گربه پرسیدم دو سالی بود که اونجا بوده
      بعد از هفت روز هم علائمی نداشتم و امروز برای دریافت دوز بعدی واکسن هپاتیت که مراجعه کردم واکسن هاری رو هم دریافت کردم
      حالا به نظرتون ادامه ی درمان توسط واکسن و دوز های دو تا چهار نیاز هست یا نه
      و اگر واکسیناسیونم کامل بشه تا چه زمانی ایمن هستم ؟

      1. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        اگر خراش جزئی بوده نیازی به تزریق واکسن نداشته‌اید.
        10 روز صبر کنید و اگر توانستید زنده بودن گربه را دریابید از رستوران.
        اگر زنده بود نیازی به تزریق دوزهای بعدی نیست و اگر گربه مرد دوزهای بعدی را نیز تزریق کنید.
        ایمنی پس از تزریق کامل دوزهای واکسن هاری بیش از 10 سال باقی خواهد ماند و احتمالا تا آخر عمر نیازی به تزریق مجدد واکسن ندارید.

  14. نگار گفت

    سلام وقت بخیر،ببخشید امکان انتقال هاری از طریق چاقویی که سگ تهش رو جویده باشه و چاقو کاملا شسته شده باشه و ۷ ساعت بعداز چاقو استفاده شده باشه حتی یک درصد هم احتمال داره؟؟
    سگ علیه هاری واکسینه نشده ولی بیماری نداره و یک سال و نیم هست که فقط در حیاط نگه داری شده و با محیط بیرون سایر حیوانات ارتباط نداشته

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خیر، احتمال انتقال هاری در این شرایط صفر است.

  15. علیرضا گفت

    سلام
    من دقیقا یکسال پیش واکسن هاری زدم
    دیشب گربه خیابونی که توی حیاط خونه براش غذا میزارم و از بچگی بزرگش کردم (ولی به بیرون رفت و آمد داره) حین بازی دستم رو چنگ زد.
    در حد یه سر سوزن که وارد دست بشه سه چهارتا نقطه ریز خون اومد که کاملا چند دقیقه شستم.
    گربه یکی دو هفته پیش باتوجه به فصل جفت گیری یکم با گربه های دیگه درگیر بود (صدای دعواشون میومد)
    نیازی هست نگران باشم یا کار خاصی بکنم؟
    البته هر روز میاد اینجا و میتونم تحت نظر بگیرمش برای ۱۰ روز دیگه
    توی اکثر جواب ها گفتید اگر زخم عمیق نیست مهم نیست اما منظورتون رو دقیقا از زخم عمیق نگفتید

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      اولا که چون کامل واکسینه شده‌اید نیازی به تزریق مجدد نیست مگر در خراش خیلی جدی.
      منظور از خراش عمیق، وارد شدن چنگ یا دندان گربه به داخل گوشت و خونریزی زیاد است، خونریزی اندازه سرسوزن جزئی محسوب می‌شود و معمولا نیازی به تزریق واکسن ندارد.
      باز تا 10 روز آینده صبر کنید و اگر حیوان مرد برای اقدامات آتی به مراکز بهداشت مراجعه کنید.

  16. علیرضا گفت

    سلام وقت بخیر
    یک گربه که از بچگی توی حیاطمون بزرگ کردیم امشب دست منو چنگ زد و به اندازه سر سوزن که وارد دست بشه دوجای دست من زخم شد
    باتوجه به اینکه من اوایل همین امسال دو روز واکسن هاری تزریق کردم و البته گربه توی این مدت با گربه های دیگه دعوا کرده و پشت سرش زخم شده، آیا نیازی به واکسن هست؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      اگر دوزهای کامل واکسن هاری را دریافت کرده‌اید نیازی به تزریق مجدد نیست.

  17. محسن گفت

    سلام خسته نباشید تا چند روز بعد از تزریق واکسن هاری و کزاز میتوان رابطه جنسی داشت؟

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام
      هیچ محدودیتی برای رابطه جنسی بعد از تزریق واکسنها نیست

  18. مهدی گفت

    سلام وقتتون بخیر من چند روز پیش یک سگ با ظاهر عادی پشت پامو گاز گرفت و تقریبا دوتا خراش جزئی روی پام موند و سریع پس از این اتفاق رفتم واکسن رو تزریق کردم آیا مشکلی برایم پیش می آید یا نه ممنون میشم جواب بدین .

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      اگرچه در خراش سطحی و جزئی نیازی به تزریق واکسن ندارید، اما اگر خطری هم بوده با تزریق واکسن کاهش یافته است.
      اگر دوزهای بعدی هم برایتان تجویز شده در موعد مقرر تزریق کنید.

  19. علیرضا گفت

    سلام و خسته نباشید توی جنگل سنجاب پای من رو گاز گرفته احتیاج ب واکسن دارم ؟؟؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      برخی محققان معتقدند سنجاب هم می‌تواند ناقل بیماری هاری باشد.
      اگر زخم عمیق است بهتر است به مراکز بهداشت مراجعه کنید از پزشکان مشورت بگیرید.

  20. بابک گفت

    سلام وقت بخیر . من دوتا واکسن هاری همزمان بهم زدن میخواستم بدونم چقدر زمان میبره که آنتی بادی تولید بشه . و اینکه اگر به فرض حیوان که گازم گرفته سالم بوده و من واکسنی که زدم حالا آیا با زدن این واکسن بزاق دهانم آلوده به ویروس میشه توسط واکسن ؟ ممنونم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      ایمنی بر علیه بیماری هاری، تا سه هفته پس از دوز اول ایجاد میشه و با دوزهای بعدی مقدار ایمنی افزایش پیدا خواهد کرد.
      خیر واکسن هاری، ویروس کشته شده است و خطری ندارد.

  21. زهرا گفت

    سلام وقت بخیر ببخشید گربه دست دوست من زو لیس زد حدود دو دقیقه بعد بامن دست داد روی انگشتم زخم بود ایا نیاز به تزریق واکسن هست یا خبر

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خیر.

  22. مائده گفت

    سلام من دوز سوم واکسنو دو روز پیش تزریق کردم فرداش سرما خورده بودم و سرم تزریق کردم و آمپول
    دو روز بعد از تزریق دوز سوم گربه دستمو گاز گرفت از پزشک و مرکز مقابله با هاری هم سوال کردم لازمه اقدامی انجام بدم یا نه گفتن که چون دوز سوم رو تازه تزریق کردم نیازی نیست و سرم و آمپول اثر واکسنو از بین نمیبره
    و لازم نیست کاری انجام بدم
    به نظر شما لازمه یا نه؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خیر نیازی به انجام کاری ندارید.
      نگران نباشید.
      محل گزش را صدعفونی کنید.

  23. محمد گفت

    سلام ببخشین من دز اول و دوم واکسن هاری رو تزریق کردم . سگ یه خراش ریز تو صورتم انداخته بود فقط . سگ بعد حدود ۲۰ رور زنده‌ست و مشکلی نداره . مسئول واکسن گفت اگه سگ زنده‌ست دز سوم لازم نیست چون سگ زنده‌ست هاری نداشته . مشکلی پیش نمیاد ؟؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر.
      خیر نیازی نیست، سگ مبتلا به هاری پس از 10 رو خواهد مرد.

  24. Hiii گفت

    آیا امکان انتقال هاری از تنفس امکان پذیر میباشد؟
    برای مثال گربه ای خودش را لیسیده باشد و ما نازش کنیم با دستمون‌ و خدای نکرده تنفس کنیم؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خیر.

  25. نبوی گفت

    سلام خسته نباشید
    سگ یک آقایی تو خیابون پای من رو خراش داد
    خون نیومد فقط پوست پام خط افتاد
    نیاز به واکسن هست؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خیر در خراش سطحی و جزئی نیازی به تزریق واکسن نیست.
      چه بسا سگ هم خانگی و احتمالا واکسینه بوده.

  26. رضا حاجی پور گفت

    سلام وقت بخیر خسته نباشین یه توله 11 ماهه سرابی دارم و تا حالا واکسنی دریافت نکرده دو روز پیش ک صب دیدمش از دهنش کف میومد و هنوز هم داره میاد آب و غذا ب صورت نرمال میخوره قید و اسهال نداره از چند نفر ک پرسیدیم گفتن احتمالا دهنش زخمی شده یا هاری گرفته ولی توسط حیوانی گزیده نشده
    ایا احتمال داره که هاری گرفته باشه ?
    و تو این دو روز چندین بار دستم خورده بهش ولی بعدش دستامو شستم ایا امکان داره هاری داشته باشه ?
    و اگه داسته باشه ممکنه ب ما هم سرایط بکنه اگ دستامونو نشسته باشیم یا از طریق خارش چشممون بهمون سرایط کنه ?
    خیلی ممنون

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      اگر در مواجهه با حیوان دیگه نبوده بعید است به هاری مبتلا شده باشه.
      بهتر است به دامپزشک هم مراجعه کنید.
      اگر گزشی صورت نگرفته احتمال انتقال بسیار کم است.
      درهرصورت صبر کنید و اگر تا 10 روز پس از علائم مرد نسبت به تزریق واکسن اقدام کنید.

  27. هدیه گفت

    سلام
    من روی دستم اگزما دارم و گربه ای که هاری داشت ولی من مطلع نبودم ۳ روز پیش دستمو لیس زد و پنجه کشید ولی خیلی سطحی بود و و خوب شد فقط جای کمی ازش مونده. ایا باید برم واکسن هاری بزنم؟ و ایا واکسن کزاز هم بزنم؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      بهتر است به مراکز بهداشت مراجعه کنید تا با معاینه زخم نسبت به تزریق واکسن اقدام نمایند.

  28. فردین گفت

    سلام وقت بخیر ممنون میشم جواب بدین من دیروز تو روستا به یه سگ غذا دادم بعد سگ دستمو لیس زد به پایگاه بهداشتی که مراجعه کردم با توجه به اینکه یه خراش سطحی ناشی از سرما رو پوستم بود یه دوز واکسن زدن حالا پیگیر شدم سگ صاحب داره خواستم بدونم نیاز به تزریق سرم ضد هاری هست یا واکسن توام کدومو بزنم سپاسگزارم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      احتمال انتقال هاری در این شرایط کم هست
      اگر سگ تا 10 روز آینده مرد، نسبت به تزریق دوزهای بعدی اقدام کنید.

      1. علیرضا اعتمادی گفت

        سلام
        ۲ روز پیش گربه تو پارک انگشت منو چنگ زد اندازه یک سانت
        از محل چنگ خون اومد اندازه اینکه با چاقو سطح دست زخمی بشه نه اونقدر عمیق که بتد نیاد نه انقدر سطحی که خون نیاد.
        سوالم اینکه باید واکسن میزدم یا نه ؟
        الان ۲ روز گذشته واکس بزنم یا دیگه تاثیر نداره ؟

      2. علی شاملو (کارشناس) گفت

        سلام وقت بخیر
        می‌توانید به مرکز بهداشت جهت بررسی زخم مراجعه کنید و اگر نیاز بود تزریق کنید.
        بله تا 72 ساعت بعد از مواجهه بهترین زمان تزریق واکسن هاری است.

  29. بهادر گفت

    سلام اقای دکتر بچه خواهرمو یه سگ دوساله درحد دوتا زخم کوچیک گاز گرفته از تزریق واگسن سگ هم اطلاعی نداریم فقط میدونیم خونگیه ، بنظرتون نیاز ب تزریق داره؟ متشکرم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      معمولا حیوانات خانگی واکسینه اند.
      اگر تا 10 روز بعد از گزش حیوان مرد نسبت به تزریق واکسن اقدام کنید.

  30. Zahra گفت

    سلام وقتتون بخیر من حدود ۲ماه پیش روی دستم یه زخم کوچیک بود بعد پشت گردن گربه رو ناز کردم بعد حدود ۸روز رفتم واکسن زدم با توجه به این که خودش رو لیس میزنه امکان انتقال هاری وجود داره ؟؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      احتمال انتقال هاری در این شرایط بسیار بعید است و نیازی هم به تزریق واکسن هاری نبوده.
      نگران نباشید.

  31. علی خیر بین گفت

    با عرض سلام . یه گربه اومد در مغازه و شارژر گوشیو بو کرد یک دهنش خورد به شارژر و شاید خیس شده باشه . من بعد یک ساعت شارژرو برداشتم و متاسفانه دستم زخم نسبتا عمیقی داشت و برخورد داشت به محل تماس گربه . میخواستم ببینم نیاز واکسن بزنم ؟ یا خیر با تشکر

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خیر نیازی به تزریق واکسن نیست.

  32. زارع گفت

    سلام وقت بخیر
    جمعه بعدازظهر منو ی سگ خونگی گاز گرفت
    حدودا دوسالشه، همه واکسناشو زده ولی واکسن امسالشو نمیدونم
    ساق پام گاز گرفتش الان بده یه روز پام کبوذ شده فقط ولی از ساق پا تا انگشتای پام درد میکنه
    نیاز به واکسن هست یا نه؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      صبر کنید و اگر سگ تا 10 روز پس از گزش مرد نسبت به تزریق واکسن هاری اقدام کنید.

  33. زهره گفت

    سلام وقت بخیر .حدود یک هفته پیش سگمون که داخل حیاط داریم موقع غذا دادن دست همسرم رو گاز گرفته یه زخم جزئی بود اما یکی دوتا قطره خون اومد .ولی همسرم نرفت دکتر .خیلی نگرانم .ضمنا توله ۳ماهشه هنوز واکسن هاری نخورده تازه خریدیم و نمیدونیم هاری داره یانه اما سالمه ظاهراً .خیلی خیلی نگرانم ممنون میشم جواب بدید آیا مشکلی هست یا نه .فردا برای واکسن دیر شده؟یااصلا نیاز هست؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      نگران نباشید. اگر سگ تا 10 روز پس از گزش مرد نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند.

  34. سمانه گفت

    سلام .همسر من رو سگ خیابونی هنگام غذا دادن گاز گرفت و یه خراش جزیی برداشت .در کمتر از یکساعت واکسن تزریق کردیم دوز اول رو . سوالی که دارم اینه ک ما در پروسه ی اقدامات بارداری هستیم .ایا انتقال بیماری از طریق رابطه جنسی ممکنه ؟ چون در واکسن ویروس ضعیف شده وجود داره

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خیر.

  35. عماد گفت

    سلام دست منو گربه چنگ گرفته و سه تا از انگشتام خون جزئی اومد باید برم هاری بزنم؟؟؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      اگر خراش خیلی جزئی است نیازی به تزریق واکسن ندارید.

  36. شادی گفت

    سلام من یک سگ دارم دو روز پیش واکسن هاری زده امروز حالش خوب نبود وبالا می‌آورد من خواستم بهش قطره بدم دستم رو گاز گرفت باید برم واکسن هاری بزنم ؟ چون تازه واکسن زده ابا اون ویروس فعال نیست در بدنش وبه من انتقال پیدا نمیکنه ؟

    1. پروفسور حسین کیوانی گفت

      سلام
      نیازی به واکسن ندارید و واکسن هاری واکسن کشته است و خطری ندارد

  37. محمد گفت

    سلام من دوتا سگ تو خونه دارم. واکسن‌هارو مرتب دریافت کرده. یک ماه پیش واکسنهاش تمدید شده.
    دیشب خیلی اتفاقی دستم رو گرفت و یه زخم خیلی ریز زد که کمتر از یه قطره خیلی کم خون اومد. آیا نیاز به دریافت واکسن هاری دارم؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خیز نیازی به تزریق واکسن نیست، نگران نباشید.

  38. دهقان گفت

    سلام وقت بخیر یک سگ ۲ماهه بسیار کوچک وخونگی فشار کمی بادندون روی انگشتام اورد،بطوری که هیچ خونی نیومد وحتی خراشی هم نبود وفقط کمی قرمزی کم وجود داره وکمی سوزش اولش داشت آیا نیازی به واکسن هست؟قرمزی اصن توسط فردی غیر خودم قابل تشخیص نیست واگر فردی ندونه وکامل دستم رو بررسی کنه متوجه نمیشه،فقط خودم چون میدونم علتش رو تشخیص میدم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خیر نگران نباشید، نیازی به تزریق واکسن نیست.

  39. عرفان گفت

    سلام دکتر خسته نباشید
    من رو دو روز پیش یدونه گربه ی خیابانی گاز گرفت البته زخمش خیلی عمیق نبود ولی خونریزی داشتم. من هم با آب و صابون محل گاز گرفتگی رو شستم و پس از دو روز (همین امروز) رفتم واکسن هاری دز اول رو تزریق کردم. میخواستم بدونم که با توجه به اینکه دو روز دیر شد که واکسن بزنم آیا برایم خطری داره که دیر واکسن زدم؟

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      خیر مشکلی ندارد، نگراننباشید.
      72 ساعت پس گزش، ساعات طلایی تزریق واکسن هاری است.

  40. محمد متین عرفانی گفت

    سلام خسته نباشید ببخشید من ۱۰ روز پیش یه بچه گربه گازم گرفت چنتا خراش جزعی و البته از یکیش خون اومد ولی کامل شستم و ضد عفونی کردم و الان اقدام کردم واسه واکسن هاری و یک دوز زدم البته زخم ها کامل خشک شدن امکان ابتلا هست ؟خیلی نگرانم

    1. علی شاملو (کارشناس) گفت

      سلام وقت بخیر
      اگر خراش عمیق نبوده جای نگرانی ندارد.
      اما زمان طلایی بعد از در معرض ویروس بودن 72 ساعت پس از آن است که بهتر بود در آن زمان تزریق می‌شد.
      درهرحال نگران نباشید و دوزهای بعدی را به موقع تزریق نمائید.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.