آیا واکسن آمریکایی و انگلیسی کرونا قابل اعتماد است؟

0 1,847
زمان مطالعه این مطلب: 3 دقیقه

پروفسور حسین کیوانی در مورد واکسن های ساخت کشورهای خارجی و دلیل علمی عدم اعتماد به آن‌ها گفتند: «آمریکا حدود یک میلیون نفر از شهروندانش را بیشتر واکسینه نکرد است و شاید تا این هفته به حدود دو میلیون نفر رسیده باشد. این برای کشوری که خودش تولید کننده واکسن است و با این آمار تلفات، بی‌کفایتی آن‌ها در واکسیناسیون گسترده را نشان می‌دهد یا از منظر دیگر اینکه آن‌ها منتظرند که ببیننند، عوارض واکسن چه خواهد بود.»

ایشان در ادامه افزودند: «این واکسن یک واکسن m-RNA است. واکسن انگلیسی بر پایه‌ی یک آدنو ویروس است و این آدنو ویروس از شامپانزه گرفته شده است. این ویروس‌ها ممکن است به داخل ژنوم ما بروند و در آنجا جایگزین شوند و ممکن است که یک پروتئین سرطان زا را فعال کنند.»

پروفسور حسین کیوانی با اشاره به دستور رهبر انقلاب در مورد منع ورود واکسن های آمریکایی و انگلیسی به داخل کشور، مستند به مقالاتی که وجود دارد، عنوان کردند:«به نظر من این دستور عاقلانه و عالمانه است. این دستور باعث خوشحالی من بود.»

واکسن کرونا

واکسن‌های زیر واحد پروتئین نوترکیب خطر ایجاد عفونت را در افرادی که آنها را دریافت می کنند ندارند. زیرا آن‌ها هیچ بیماری زای زنده ای ندارند. محققان در حال تحقیق هستند که یک واکسن زیر واحد پروتئین نوترکیب ایجاد کنند، تا پروتئینی بنام سنبله (S-) پروتئین را هدف قرار دهد یا خیر. کروناویروس جدید از پروتئین S برای اتصال و عفونت سلول ها استفاده می کند. نوواکس ، شرکت بیو دارویی Clover، دانشگاه کوئینزلند، و یک کنسرسیوم به سرپرستی بیمارستان واکسیناسیون کودکان تگزاس، از این روش برای ایجاد واکسن کرونا ویروس استفاده می‌کنند.

تست کرونا در منزل
تست کرونا در منزل

بیشتر بخوانید:

عوارض احتمالی واکسن کرونا در انواع تأیید شده این واکسن

در حال حاضر، با توجه به تنوع واکسن‌های معرفی شده در این بیماری، دغدغه ذهنی اغلب مردم در زمینه تأثیرگذاری این واکسن‌ها در روند ابتلا به بیماری و عوارض احتمالی واکسن کروناست. با این حال، تزریق هر کدام از این واکسن‌ها می‌تواند نقش مؤثری در مهار این بیماری داشته باشد.

عوارض احتمالی واکسن کرونا در آسترازنکا

در مورد عوارض احتمالی واکسن کرونا بعد از تزریق آسترازنکا، لخته شدن خون از مهم ترین گزارش‌های اعلام شده از عوارض  این واکسن است. به همین دلیل، محدودیت‌هایی از جمله شرط سنی برای تزریق آسترازنکا تعیین شده است. از دیگر عوارض رایج تزریق واکسن آسترازنکا می‌توان به درد، سرگیجه، گرمی و خارش در محل تزریق، تب و لرز اشاره کرد. سردرد، تهوع، احساس خستگی و کسالت، درد مفاصل و عضلات را هم به موارد قبلی باید اضافه کرد.

بیشتر بخوانید:

عوارض احتمالی واکسن اسپوتنیک وی

عوارض احتمالی واکسن کرونا بعد از تزریق اسپوتنیک در دو گروه عوارض شایع و عوارض نادر قرار می‌گیرند. عوارض شایع این واکسن مواردی چون گلو درد، دردهای مفصلی و عضلانی، تورم و قرمزی در محل تزریق، آبریزش بینی، تب و لرز هستند. از عوارض کمتر شایع آن نیز به مواردی چون تهوع، بی اشتهایی، سنکوپ و بزرگ شدن غدد لنفی بدن می‌توان اشاره کرد.

عوارض احتمالی واکسن سینوفارم

از جمله عوارض احتمالی واکسن کرونا پس از تزریق سینوفارم، احساس درد در محل تزریق است. این عارضه در تعداد افراد زیادی پس از تزریق مشاهده شده است. تب، احساس ضعف، اسهال، تورم و خارش در محل تزریق و سردرد از دیگر عوارض شایع این واکسن گزارش شده است. تهوع و استفراغ، درد عضلانی، خواب آلودگی و گیجی و درد مفصل هم پس از تزریق این واکسن در افراد مشاهده شده است.

مطالب مرتبط:

آیا واکسن‌های آمریکایی قابل اعتماد هستند؟

این واکسن‌های چون هنوز به طور گسترده به مردم این کشور تزریق نشده است و مقامات ایرانی بر این باورند که این واکسن‌ها هنوز عوارض خود را نشان نداده‌اند، تایید نشده‌اند.

عوراض رایج واکسن آسترازنکا چیست؟

از عوارض رایج تزریق واکسن آسترازنکا می‌توان به درد، سرگیجه، گرمی و خارش در محل تزریق، تب و لرز اشاره کرد.

عوراض شایع واکسن اسپوتنیک وی چیست؟

عوارض شایع این واکسن مواردی چون گلو درد، دردهای مفصلی و عضلانی، تورم و قرمزی در محل تزریق، آبریزش بینی، تب و لرز هستند.

عوراض شایع واکسن سینوفارم چیست؟

تب، احساس ضعف، اسهال، تورم و خارش در محل تزریق و سردرد از دیگر عوارض شایع این واکسن است.

نظر بگذارید

ایمیل شما منتشر نمی شود.